پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۲ - Oct 5, 2006
ناكامي رايس در سفر دوره اي به خاورميانه
001995.jpg
گروه بين الملل- كاندوليزا رايس وزير امورخارجه آمريكا در سومين مرحله ازسفر خود به منطقه خاورميانه ديروز وارد تل آويو شد. وي در اين سفر ضمن ديدار با محمود عباس رئيس تشكيلات حكومت خودگردان فلسطين در كرانه باختري در ضيافت شام ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل شركت كرد. رايس همچنين قرار است امروز با وزير خارجه اسرائيل ديدار كند. پيش از اين سفر رايس كه در قاهره به سر مي برد با حسني مبارك رئيس جمهور ي مصر ديدار و گفت و گو داشت.
وزير خارجه آمريكا كه در نشست وزراي خارجه كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس در قاهره شركت كرده بود از آنها خواست تا با آنچه كه او افراط گرايي و تروريسم در خاورميانه ناميد مبارزه كنند. از مفاد مذاكرات رايس با حسني مبارك در قاهره هيچ خبري گزارش نشده اما وي در مصاحبه با تلويزيون قاهره گفت كه از طرح فعاليت هاي هسته اي مصر حمايت مي كند. وي در حالي كه در طول سفر خود بارها به مخالفت با فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران پرداخت و از كشورهاي عرب خواست تا با اين مخالفت او همراه باشند گفت: مصر حق دارد كه فن آوري صلح آميز هسته اي داشته باشد و آمريكا در اين زمينه به قاهره كمك خواهد كرد.
رايس در ديدار با محمود عباس و مقامات رژيم اسرائيل بنا دارد در مورد مذاكرات صلح ميان تل آويو و فلسطين و نيز تشكيل دولت وحدت ملي در فلسطين صحبت كند. وي قبل از آن در مصاحبه با شبكه تلويزيوني العربيه در قاهره گفت: شوراي امنيت مكان مناسبي براي بررسي و نظارت بر روند مذاكرات بين فلسطيني ها و اسرائيلي ها نيست بلكه اين مسئله به مذاكره بين آنها برمي گردد و بايد آنها از حمايت برخوردار شوند اما نه فقط حمايت شوراي امنيت بلكه كشورهاي عربي مانند مصر، اردن و عربستان هم نقش دارند و كميته چهارجانبه نيز بايد از آنها حمايت كند.
ايهوداولمرت نيز پيش از ديدار با رايس گفت كه مي خواهد درباره برنامه هسته اي ايران كه اين رژيم را تهديد مي كند با او مذاكره كند. به نوشته هاآرتص اولمرت در اين ديدار به رايس خواهد گفت كه براي نخستين بار در زندگي اش احساس مي كند كه خطري موجوديت اسرائيل را تهديد مي كند.
از سوي ديگر روزنامه نيويورك تايمز نوشت: تلاشهاي دولت بوش براي ايجاد يك بلوك ميانه رو از اعراب جهت مقابله با افزايش نظامي گري در خاورميانه به مانع كشورهاي عربي برخورده است.
بنا بر اين گزارش اعراب به رايس گفتند كه به هيچ وجه نمي خواهند عليه دولت هاي عربي و جنبش هاي ديگر از جمله حماس موضع گيري كنند.

شهادت يكي از رهبران حماس
در كرانه باختري رود اردن
واحد مركزي خبر : يكي از رهبران جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس ديروز هنگام خارج  شدن از مسجدي در كرانه باختري رود اردن به دست مهاجمان نقابدار به شهادت رسيد. به گزارش رويترز از رام الله، اين حادثه يك روز پس از آن اتفاق افتاد كه گروه فلسطيني رقيب حماس تهديد كرد اعضاي برجسته حماس را خواهد كشت.
شاهدان تصريح كردند: افراد مسلح با خارج  شدن از يك خودرو محمد عوده 37 ساله را پس از نماز صبح هنگام خارج  شدن از مسجد در روستاي حبله نزديك قلقيليه در شمال غربي رام الله به ضرب گلوله كشتند و پا به فرار گذاشتند.
اين منابع افزودند: اين خودرو داراي پلاك اسرائيلي بود.
فتح و حماس اسرائيل را مسئول اين ترور اعلام كردند اما سخنگوي ارتش اسرائيل هرگونه دخالت در اين ترور را تكذيب كرد.

پوتين:
هيچ كس نبايد با زبان زور با روسيه سخن بگويد
واحد مركزي خبر: ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه ديروز به گرجستان در خصوص هرگونه تحريك يا باج خواهي هشدار داد.پوتين در سخناني در جمع مسئولان گروه پارلماني كشور كه در كاخ كرملين گرد هم آمده بودند گفت من به هيچ كس پيشنهاد نمي كنم كه با روسيه با زبان تحريك و باج خواهي سخن گويد.وي افزود:اينجا منظور من گرجستان است.
واكنش روسيه به شكايت هاي گرجستان
سرگئي ايوانف وزير دفاع روسيه نيز با ناديده گرفتن شكايتهاي گرجستان، اعلام كرد نيروي دريايي كشورش به رزمايش خود در درياي سياه ادامه خواهد داد.
نماينده گرجستان در سازمان ملل اين رزمايش روسيه را تهديدي عليه امنيت گرجستان و در حكم نقض منشور ملل توصيف كرد.ايوانف در جريان ديدار از يك پايگاه نيروي هوايي روسيه در حومه بيشكك پايتخت قرقيزستان به خبرنگاران گفت، هيچ كس نبايد انتظار داشته باشد كه ما هر زماني كه ساكاشويلي رئيس جمهوري گرجستان عطسه مي كند واكنش نشان دهيم و سپس برنامه هاي خود را تغيير دهيم، چنين چيزي روي نخواهد داد.

۸۶ كشته و زخمي در انفجارهاي بغداد
گروه بين الملل- ديروز بر اثر وقوع دو انفجار در مقابل بازاري در جنوب بغداد 11 نفر كشته شدند.در اين انفجار كه خبرگزاريها از آن با عنوان انفجارهاي بسيار مهيب نام مي برند، 75 نفر از جمله 15 كماندو زخمي شدند.
عشاير عراق 33 تروريست را كشتند
شيخ يك عشيره سني در شهر الرمادي عراق ديروز گفت نيروهاي اين عشيره در چارچوب پاكسازي عناصر مسلح و تروريست 33 تروريست را در جاده بين المللي ارتباطي بين عراق،  سوريه و اردن كشتند و سه تروريست ديگر را بازداشت كردند.
به گزارش خبرگزاري آلمان از بغداد شيخ  عبدالستار فتيخان شيخ  عشيره البوريشه در الرمادي به تلويزيون دولتي عراق گفت تروريستها اين جاده را به مسيري براي ربودن،  كشتار و سرقت تبديل كرده بودند.
نوري المالكي نخست وزير عراق هفته گذشته با رهبران و شيوخ قبايل شهر الرمادي ديدار و به آنها قول داد به آنها كمك نظامي و مادي كند تا گروههاي مسلح را ريشه كن كنند.
تهديد به مرگ دانشجويان و دانش آموزان
تروريستها دانش آموزان و دانشجويان شهر رمادي عراق را تهديد كردند، چنانچه به مدارس و دانشگاهها بروند به قتل خواهند رسيد .گروه التوحيد و الجهاد وابسته به گروه القاعده اخيراً شبنامه هاي تهديدآميزي در الرمادي توزيع و تهديد كرد دانش آموزان و دانشجويان را كه در محيط هاي درسي حضور يابند خواهند كشت.
اين روزنامه افزود: با اين تهديد مدارس و دانشگاههاي شهر الرمادي به حالت تعطيل درآمده است و دانش آموزان و دانشجويان از حضور در مكانهاي آموزشي خودداري مي كنند.

نگاه
مأموريت رايس در خاورميانه
نيلوفر قديري
گروه بين الملل كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا از دو روز پيش سفر خاورميانه اي را كه از مدت ها قبل رسانه هاي غربي درباره  آن مانور مي دادند شروع كرد. او در اين سفر با پادشاه و مقامات عربستان سعودي و چند وزير خارجه عربي ديگر ديدار و گفتگو خواهد كرد و بعد از آن در فلسطين با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان و دراسرائيل با ايهود اولمرت نخست وزير اين رژيم ديدار مي كند.
هدف اعلام شده او از اين سفر ايجاد ائتلافي ميان ميانه روهاي منطقه است كه به اعتقاد آمريكا مدت ها پيش بايد شكل مي گرفت.
آمريكا قصد دارد با ايجاد اين ائتلاف در واقع مقابل نيروهايي در خاورميانه سدي محكم ايجاد كند كه واشنگتن آنها را دشمن مي داند. ايران و سوريه و جنبش هاي  آزاديبخش در لبنان و فلسطين از جمله اين نيروها هستند.
در واقع رايس در ظاهر چنين وانمود مي كند كه بوش او را براي حل مناقشه ميان اسرائيل و فلسطيني ها به خاور ميانه فرستاده است. حتي نزديكترين متحدان آمريكا در منطقه مانند عربستان نمي توانند در برابر خشم مردم خود از حملات اسرائيل به لبنان تاب بياورند و كاري نكنند.
اكنون سيد حسن نصرالله رهبر جنبش حزب الله لبنان به قهرمان اعراب تبديل شده و محبوبيت بي نظيري يافته است. براي اين دولت ها اكنون حمايت از سياست هاي آمريكا در قبال ايران و عراق در شرايطي كه هيچ فشاري به اسرائيل وارد نشود بسيار دشوار  تر از گذشته است. به همين دليل رايس نخستين اظهار نظراتش را در ابتداي سفر خاورميانه اي اش به موضوع فلسطين اختصاص داد و در جده خواستار توقف درگيري ها و كشمكش  ها ميان فتح و حماس شد. اما از موضع قبلي دولت بوش در تحريم و به رسميت نشناختن دولت حماس در فلسطين حتي يك گام هم عقب ننشست.
بنابراين مي توان گفت رايس در اين سفر حرف تازه اي ندارد و ابتكاري هم قرار نيست ارائه كند.
سعود الفيصل وزير خارجه عربستان كه به همراه هشت وزير خارجه ديگر عرب ديشب در قاهره در نشستي با رايس شركت كردند، پيش از اين نشست به خبرنگاران گفت: اميدوار است حاصل اين سفر احياي مذاكرات صلح ميان اسرائيل و فلسطيني ها باشد. اما سخنان رايس اين اميد را نااميد كرد.
در واشنگتن همه براين نكته اتفاق نظر دارند كه هرابتكار عملي در ارتباط با موضوع فلسطين تا قبل از انتخابات ماه  آينده آمريكا امكان پذير نيست. تنها پيشنهادي كه رايس از واشنگتن به خاورميانه آورده است دادن پول بيشتر به نهاد هاي تحت نظر دولت عباس براي دور نگه داشتن دست نهادها و وزارتخانه هاي تحت نظارت دولت حماس از اين كمك   هاي مالي است. به اين ترتيب رايس در بازگشت از اين سفر بيش از آنكه راه حل در توشه داشته باشد پرسش و ابهام خواهد داشت.

كوتاه ازسياست جهان
ابراز نگراني سازمان ملل از آوارگي 15 هزار خانواده
در جنوب افغانستان

فارس: كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد از آوارگي تعداد بي شماري از مردم در مناطق جنوبي افغانستان به دليل تشديد درگيري ها بين نيروهاي دولت و ناتو با طالبان ابراز نگراني كرد.طبق ارزيابي كميساريا حدود پانزده هزار خانواده افغان از ماه ژوئيه تاكنون مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شده اند.به گفته جنيفر پاگونيز، سخنگوي كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل انتظار مي رود تعداد بيشتري بي خانمان شوند مگر اين كه شرايط براي بازگشت مردم به خانه هايشان امن شود.دولت افغانستان اقدام به تشكيل كميته مديريت بحران در قندهار كرده تا فعاليت هاي امدادرساني سازمان هاي بين المللي از قبيل كميسارياي عالي پناهندگان، يونيسف(صندوق كودكان ملل متحد) و غيره را هماهنگ سازد.
دولت چك از قدرت كناره مي گيرد

ايرنا: پس  از گذشت  چهار ماه  از انتخابات  مجلس  جمهوري  چك ، دولت  اقليت  محافظه كار اين  كشور به  رياست  ميرك  توپولانك  با از دست  دادن  راي  اعتماد نمايندگان  مجلس ، مجبور به  كناره گيري  از قدرت  است .دولت  توپولانك    در راي گيري  نمايندگان  مجلس  چك ، از 195 راي نمايندگان  توانست  فقط 96 راي  موافق  را از آن خود كند.براي  كسب  راي  اعتماد نمايندگان  مجلس  چك ، دولت  اين  كشور به  دو راي موافق  ديگر نيز احتياج  داشت .با شكست  دولت  چك  در راي گيري  مجلس  اين  كشور، اين  نخستين  بار است  كه  دولت  چك  با راي  عدم  اعتماد نمايندگان  بايد استعفا دهد.
كاهش نفوذ ايالات متحده آمريكا در آمريكاي لاتين
ايرنا: تصميم پاراگوئه به خودداري از اعطاي مصونيت ديپلماتيك به نظاميان آمريكايي مستقر در اين كشور و تمديد نكردن يك قرارداد همكاري نظامي با واشنگتن، ضربه اي به تلاش هاي آمريكا در جهت تقويت روابط و نفوذش بر منطقه آمريكاي لاتين، محسوب مي شود.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از آسونسيون در پاراگوئه، روبن راميرز وزير امور خارجه اين كشور اعلام كرد، به خاطر خودداري پاراگوئه از اعطاي مصونيت از پيگرد ديوان بين المللي جنائي به نظاميان آمريكايي، دو كشور توافقي را در ارتباط با همكاري دفاعي براي سال ????تمديد نمي كنند.بنا بر اين گزارش، دولت آمريكا از زمان تشكيل ديوان بين المللي جنائي در سال۲۰۰۲ميلادي به اين خاطركه اتباع آمريكايي ساكن كشورهاي خارجي به خصوص نظاميان اين كشور تحت پيگرد جنايي قرار نگيرند، با آن به شدت مخالفت كرده است.پاراگوئه ماه مه گذشته با ورود ???نظامي آمريكايي به اين كشور براي انجام تمرينات نظامي مشترك مانند برنامه هايي در زمينه مبارزه با تروريست هاي شهري، امنيت عمومي و كمك رساني بشردوستانه، موافقت كرد.
وزير امور خارجه پاراگوئه گفت كه دولت اين كشور براساس قوانين بين المللي تصميم گرفت كه مصونيت ديپلماتيك صرفا بايد به ديپلمات هاي خارجي و كاركنان غير نظامي دولتي اعطا شود. واشنگتن هنوز واكنشي به اين تصميم پاراگوئه نشان نداده است.
نيرو هاي سازمان ملل در لبنان براي خود حق مقابله
با فعاليت هاي نظامي قائل شدند

گروه بين الملل- بر خلاف وعده هاي سازمان ملل مبني بر اين كه ماموريت نيروهاي يونيفل تنها نظارت بر آتش بس است. ديروز اين نيروها طي اطلاعيه اي اعلام كردند كه فعاليت آنها ضمن نظارت بر آتش بس و دفاع از خود، مقابله با هرگونه فعاليت نظامي در جنوب لبنان است، بدين ترتيب اين نيروها عملاً براي خود حق توسل به زور در لبنان را قائل شدند.در پي قبول آتش بس ميان رژيم اسرائيل و حزب الله لبنان، نيروهاي يونيفل سازمان ملل به تدريج در مرز لبنان و فلسطين مستقر شدند. طبق تعريف وظيفه اين نيروها نظارت بر آتش بس و جلوگيري از نقض حريم هوايي، دريايي و زميني لبنان از سوي اسرائيل بود. اما ديروز در اطلاعيه سازمان ملل در اين خصوص با بيان اين كه پنج هزار و 200 سرباز عضو يونيفل گشتزني خود در جنوب لبنان را آغاز كرده اند آمده است: در صورتي كه ارتش لبنان اطلاعاتي را درباره حمل ونقل سلاح غيرمجاز دريافت كند براي مصادره آن به ارتش كمك خواهد كرد و چنانچه ارتش لبنان در وضعي باشد كه توانايي اين كار را نداشته باشد نيروهاي يونيفل در راستاي اجراي وظيفه و براساس قطعنامه 1701 شوراي امنيت سازمان ملل متحد اقدام خواهند كرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |