پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۲ - Oct 5, 2006
تأملي درباره راهكارهاي رهايي كودكان از سوءاستفاده اينترنتي
خطرات آن لاين بودن
مترجم: علي فلك پور
001830.jpg
001833.jpg
با توسعه اينترنت و رشد روزافزون آن، همواره بحث بر سر اين كه چگونه مي توان امنيت كودكان و افرادي را كه به اصطلاح خير و شر خود را تشخيص نمي دهند، تأمين كرد. دسترسي آزاد به اطلاعات، خطرات بر خط بودن، اتاق هاي گفت وگو، پست الكترونيك غير قابل كنترل، گروه هاي اينترنتي و... ده ها و ده ها پديده نوظهور ديگر، ضرورت توجه جدي به امنيت كودكان در هنگام كار با تارنماي جهاني را اجتناب ناپذير مي كند. اكنون گروه هاي گوناگون در سراسر جهان بر روي اين موضوع كار مي كنند و نتايج پژوهش هاي خود را در اختيار ديگران قرار مي دهند. آنچه در پي مي آيد مطلبي است كه از سايت دانشكده حقوق مجازي و اينترنتي آسيايي انتخاب شده است. دليل انتخاب مطالب از روي اين سايت، نزديكي و همخواني زياد در محتواي علمي اين سايت با فرهنگ كشورمان دارد. اين مطلب را مي خوانيد.

كودكان در هنگام برخط (آن لاين) بودن، با خطرات گوناگوني مواجهند. برخي از اين خطرات چنين اند: 
قرار گرفتن در معرض منابع غيرمناسب
(جنسي، نفرت انگيز يا خشونت آميز)
با توجه به دسترسي آزاد به اطلاعات اينترنتي، خطر حادي كه كودكان ممكن است با آن مواجه گردند، منابع غيرمناسبي است كه اغلب جنسي،  نفرت انگيز يا خشونت آميز بوده و عامل اصلي ترغيب آنان به انجام فعاليت هاي خطرناك يا غيرقانوني به شمار مي آيد.
پرداختن به بازي هاي قمار و رفتارهاي نامناسب
به رغم غيرقانوني بودن، سايت هاي قماربازي آن لاين، اينترنت را تسخير كرده اند. مشاهده يا مشاركت در هر نوع فعاليتي در سايت هاي ويژه قمار بازي براي كودكان نامناسب است. شرط لازم براي ورود به اغلب سايت هاي قماربازي آن لاين، اين است كه شخص از كارت اعتباري برخوردار باشد. از اين رو، اين روند تهديد بالقوه اي براي رفاه مالي خانواده ها نيز محسوب مي شود.(اين پديده هنوز در ايران همه گير نشده است. )
مواد مخدر، الكل، سيگار و خطرات ديگر
برخي از سايت ها و گروه هاي خبري به تشويق و تبليغ استفاده از مواد مخدر، سيگار يا الكل مبادرت مي كنند. برخي ديگر نيز طريقه ساخت بمب و يا بارگذاري كيت هاي كشت ويروس را آموزش مي دهند.
زيان جاني
بعضي افراد بزرگسال منحرف از پست الكترونيك و اتاق هاي گفت وگو(چت) به منظور جلب اعتماد كودكان و ترغيب آنان به شركت در جلسات رودررو استفاده مي كنند. با جلب اعتماد، اعتماد كودك و ترتيب دادن جلسه ملاقات، كودك با خطر بحراني تحليل جسمي و وحشت روانشناختي دائمي روبه رو مي شود.
پيغام هاي آزاردهنده
در چنين وضعيتي، ممكن است كودكان با برخي پيام هاي الكترونيك مواجه شوند كه آزار دهنده يا خصمانه  باشد. اطلاعات ارسال شده در اين پيام ها مي تواند تأثيرات منفي روانشناختي بر روي كودكان برجاي گذارد.
معضلات حقوقي و مالي
خطر ديگري وجود دارد مبني بر دسترسي كودكان به شماره كارت اعتباري والدين يا ارتكاب به جرم اينترنتي كه به نوبه خود با پيامدهاي نامشروع و عواقب مالي همراه است. صرف نظر از مقولات قانوني، بايد etiquette (اجتناب از گستاخي و بي پروايي كودكان در زمان اتصال به اينترنت) به آنان آموزش داده شود.
تجاوز به حريم خصوصي
حفاظت از حريم خصوصي كودكان، امري حياتي است و چنين حريمي در اينترنت با درجه آسيب پذيري بالايي روبه رو است. هيچ فردي، مگر با كسب اجازه از اوليا و سرپرست كودكان، حق سركشي به اطلاعات شخصي آنان را ندارد. چنين اطلاعاتي دربرگيرنده نام، سن، تاريخ تولد، نام مدرسه، اطلاعات خانوادگي، اطلاعاتي در خصوص دوستان، اماكن  مورد علاقه، علايق و سرگرمي هاي كودكانه است. افشا ساختن و علني كردن چنين اطلاعاتي در اينترنت كودك را در معرض تهديدات حاد قرار خواهد داد.
تحليل استعدادهاي نهفته كودك
حادترين خطر در ميان ساير خطرات، اين است كه كودك براي ساعات نامحدودي به صورت آن لاين به شبكه اينترنت متصل باشد كه اين خود به از ميان رفتن زمان با ارزشي منجر مي گردد كه كودك مي توانست از آن در راستاي اهداف سازنده، استفاده كند. چنانچه كودك استفاده مناسبي از زمان آزاد خود به عمل نياورد، رشد و پرورش وي تا حد زيادي با مخاطره روبرو مي شود.
دلايلي براي نگراني
والدين بايد به نظارت دقيق كودكان خود كه بي محابا از اينترنت به صورت آن لاين استفاده مي كنند، مبادرت ورزند. از آنجايي كه والدين بهتر از هركسي با خصوصيات اخلاقي و روحيات شخصي كودكان خود آشنايي دارند، از اين رو ملزم به رفتار مطابق احساسات غريزي آنان هستند، به گونه اي كه احساسات آنان را جريحه دار نكنند.
تغيير دادن صفحات اينترنتي
اگر كودك شما به سرعت صفحات اينترنتي را تغيير مي  دهد يا به هنگام ورود شما به اتاق، مانيتور كامپيوتر را خاموش مي كند، احتمالاً  در حال مشاهده تصوير يا مطلبي است كه تمايل ندارد شما از آن آگاهي يابيد. در اين زمان شما بايد در كمال خونسردي از او بخواهيد تا شما را در تماشاي مانيتور كامپيوتر شريك كند. در اين صورت پس از تماشاي صفحه مانيتور اگر چنانچه با محتوي و مضمون نامناسبي در آن برخورد كرديد، ملزم هستيد كاملاً مودبانه وي را از ادامه اين عمل بازداريد.
هيچ گاه بدون اينكه از قبل از كودك خود به صورت مؤدبانه درخواست منع تماشاي صفحات نامناسب اينترنتي را داشته باشيد، وي را سرزنش نكنيد.
تماس هاي تلفني
اگر كودك شما به طور ناگهاني تماس هاي تلفني از افراد غريبه يا حتي از ساير كودكان دريافت كرد، در اين صورت شما با مشكلي جدي مواجه شده ايد. با نصب يك كالر آي دي(نمايشگر شماره تلفن) بر روي دستگاه تلفن، تماس هاي تلفني كودك خود را شناسايي كرده و از وي بخواهيد در اين خصوص به شما توضيح دهد. اگر كودك شما در نيمه هاي شب از جا برخاسته و پشت كامپيوتر قرار گيرد، ممكن است در حال چت كردن باشد و اين در حالي است كه اقدام كودك به انجام چنين فعاليت هايي(چت و استفاده از كامپيوتر)، بايد در زمان ها و مكان هايي صورت پذيرد كه كاملاً تحت نظارت و كنترل شما باشد. استفاده افراطي كودكان يا نوجوانان از خدمات آن لاين اينترنتي بويژه در نيمه هاي شب، مي تواند دليلي موجه براي نگراني والدين باشد.
خوشبختي
اگر كودك شما هدايا يا پول توجيه ناپذيري دريافت كرده يا لباس نامتعارفي به تن كرده باشد، اين روند نيز امري نگران كننده است. افرادي كه اغلب به دنبال آزار و سوءاستفاده جنسي از كودكان هستند، با صرف مبالغ هنگفت براي برقراري رابطه دوستي با كودكان و جلب اعتماد و اطمينان آنان مبادرت مي كنند.
عوارض ترك و اجتناب از كاربرد اينترنت
اگر متوجه شويد كه كودك شما به مدت طولاني از دوستان و خانواده خود، بويژه پس از استفاده از اينترنت منزوي گرديده، از اين رو شما بايد نگران و مراقب وي باشيد. شاهدبازان و ديگر افراد متجاوز كه كودكان را هدف قرار مي دهند، به شدت به دنبال ايجاد اختلاف و شكاف ميان كودكان و حاميان آنان (والدين يا پرستاران) هستند. بزرگترين شكاف ميان كودكان و خانواده ، با برقراري رابطه آنان با افراد متجاوز بروز مي كند.
ديدار با دوستان
اگر احساس مي كنيد كه كارهاي كودك شما غيرعادي شده و با دوستانش قطع ارتباط كرده است، در اين هنگام سعي كنيد با دوستانش صحبت كرده و علت را جويا شويد. لازم به ذكر است كه در انجام اين عمل بيش از حد دخالت و زياده روي نكنيد. همچنين اگر هدف از ديدار دوستان كودك شما با وي مشاهده منابع نامناسب اينترنتي است، در اين صورت نگران و مراقب باشيد. با اين وجود، شما بايد به حريم خصوصي كودك خود احترام گذارده و در كنترل و اداره هر موقعيتي، مبادي آداب باشيد.
علائم و نشانه هاي بسياري وجود دارد كه شما به عنوان والدين بايد از آنها آگاه باشيد. هيجاني شدن و تهمت زدن به رفع مشكل كمكي نخواهد كرد. به عنوان سرپرست كودك، وظيفه شماست كه خونسردي خود را حفظ كرده و درصدد شناسايي مشكل برآمده و راه حلي نيز براي حل آن بيابيد. مطالب يا موارد تحريك كننده احساسات جنسي كودكان يا هرگونه فعاليت هاي نامشروع كه به نحوي سلامت جسمي و رواني كودك شما را تهديد مي كند، به پليس گزارش دهيد.
توصيه هايي ويژه والدين
براي انجام مراقبت و نظارت بر كودك خود
به هيچ برنامه اي متكي نباشيد
برنامه هاي فيلترينگ و بلوكه كردن تنها بخشي از طرح امنيتي اينترنت در خانه شما محسوب مي شود، از اين رو وجود آنها نبايد باعث شود تا شما نگران و مراقب كودك خود نباشيد.
مبتكر و خلاق باشيد
زماني را به گفت وگو و تبادل تجارب با والدين ساير كودكان در خصوص طرز رفتار با كودكان اختصاص دهيد. به شيوه هاي برقراري ارتباط با كودك خود پرداخته و آنان را از خطرات اينترنت آگاه كنيد. توجه داشته باشيد كه در گفت وگو با كودك خود، هرگز سرعت و عجله به خرج ندهيد.
گوش به زنگ باشيد
مراقب فايل هاي گرافيكي بارگذاري شده توسط كودكان خود باشيد. فايلهايي با فرمت هايjpg،gif،bmp،tifو pcx ممكن است حامل منابع نامناسبي از اينترنت باشد.
درخصوص برنامه هاي بلوكه كردن و فيلترينگ اينترنتي، ارزيابي و تحقيق كنيد
در حال حاضر خدماتي نظير برنامه هاي فيلترينگ و مرورگرهايي با قابليت بلوكه ساختن انواع سايت هاي نامناسب اينترنتي وجود دارند كه با كمك آنها مي توان محتواي وب سايت ها را ارزيابي كرد. اين برنامه ها به شيوه هاي گوناگوني عمل مي كنند. برخي از آنها سايت هايي را بلوكه مي كنند كه از منابع نامناسبي برخوردارند. برخي ديگر نيز كاربران را از ورود و دسترسي به انواع مشخصي از اطلاعات نظير اسم و يا آدرس فردي خاص باز مي دارند. برنامه هاي ديگري نيز طراحي شده اند كه كودكان را از ورود به اتاق هاي چت (گفت وگوي اينترنتي) منع كرده و يا آنان را در ارسال يا قرائت پست الكترونيك محدود مي سازند.
با كودكانتان در استفاده از اينترنت همراه شويد
از خدمات اينترنتي و برنامه هايي كه كودكتان از آنها استفاده مي كند، شناخت كامل حاصل كنيد. از آنها بخواهيد تا طرز عملكرد خود در اتاق گفت وگوي اينترنتي و يا نحوه پرداختن به بازي هاي آن لاين را براي شما تشريح كند.
از قبل برنامه ريزي كنيد
با كودك خود در خصوص مسائلي كه ممكن است به صورت آن لاين با آن مواجه شود، گفت وگو كنيد. در عوض سرزنش كودك خود، به وي بياموزيد كه همواره ارزش هاي واقعي زندگي در خارج از اينترنت، بر ارزش هاي اينترنتي حاكم اند.
ساير علائق كودكان را تشويق و تقويت كنيد
كودكان را از استفاده بيش از حد از اينترنت برحذر داريد، چراكه اين روند براي سلامت آنان مضر است. از اين رو، به ترغيب آنان جهت انجام فعاليت هاي ديگر نظير انجام تمرينات ورزشي در محيطي خارج از محيط خانه مبادرت كنيد.
الگوي عمل باشيد
اگر شما به بارگذاري نرم افزار غيرمجاز يا منابع كپي رايت شده مبادرت مي كنيد، هنگامي كه معلم كودكتان شما را به صحبت در خصوص تكليف انجام نشده فراخواند، تعجب نكنيد.
زمان و مكان استفاده از اينترنت
كامپيوتر خود را در اتاقي همگاني، يعني اتاقي كه مي توانيد مراقب آن باشيد، قرار دهيد. افراد غريبه را از ورود به اتاق خواب كودك منع كرده و حتي اجازه استفاده آنان از كامپيوتر را ندهيد. تنها زماني كه خود در خانه ايد، اجازه دهيد كودكتان از اينترنت استفاده كند.
براي كامپيوتر خود يا اينترنت متأسف نباشيد
براي وجود كامپيوتر يا اينترنت در منزل خود متأسف نباشيد، چراكه كامپيوتر و اينترنت، وسايل خارق العاده اي هستند كه قادرند زندگي كليه اعضاي خانواده را متحول سازند. در عوض به حس دروني خود اعتماد كرده و مطابق آن رفتار كنيد. بهترين كاري كه شما بايد از آن اطلاع يابيد، محافظت از خانواده تان است. با قبول مسئوليت در قبال استفاده كودكان خود از اينترنت و كامپيوتر، مي توانيد شدت خطرات بالقوه استفاده آن لاين از اينترنت را به حداقل رسانيد. در اين راستا قوانين ذيل را وضع و به اجرا درآوريد:
هرگز اطلاعات شناسايي را ارائه نكنيد
آدرس محل زندگي، نام مدرسه، يا شماره تلفن خود را به افراد غريبه ارائه نكنيد.
از خدماتي اينترنتي كه كودكتان از آن استفاده مي كند، اطلاع حاصل نماييد
اگر از نحوه ورود به سيستم كامپيوتر يا شبكه بي اطلاع هستيد از كودك خود بخواهيد تا به شما بياموزد. از اطلاعات ارائه شده در اينترنت و طريقه بلوكه كردن منابع نامناسب اينترنتي آگاهي يابيد.
هرگز به كودك خود اجازه ندهيد ملاقات اينترنتي ترتيب دهد
كودك خود را از ملاقات با ديگر كاربران كامپيوتر در زمان استفاده از اينترنت و اتاق هاي گفت وگو منع كنيد. اگر ملاقاتي از سوي كودك شما يا ديگر كاربران ترتيب داده شد، فردي را در محل قرار گمارده و يا او را همراهي كنيد.
هرگز به پيغام ها پاسخ ندهيد
در برخورد با منابع اينترنتي وسوسه آميز، مستهجن، خشونت آميز، تهديدآميز و مطالبي كه موجبات ناراحتي شما را فراهم آورده اند، به ارائه هرگونه پاسخي مبادرت نكنيد. كودكان خود را تشويق كنيد تا به شما اطلاع دهند كه با چنين پيغام هايي روبه رو گشته اند. اگر شما يا كودكتان پيغامي را دريافت كرده ايد كه آزار دهنده، جنسي، يا تهديدآميز است، نسخه اي از پيغام را به پليس ارائه كرده و از آنها كمك بخواهيد.
هرگونه سوء استفاده اي را گزارش كنيد
به محض اطلاع از انتقال، استفاده يا مشاهده تصاوير و موارد تحريك كننده جنسي كودكان خود در شبكه آن لاين اينترنتي، مراتب را فوراً به نزديكترين مركز پليس محل سكونتتان گزارش دهيد.
افراد در شبكه آن لاين اينترنتي
عموماً بيگانه باقي مي مانند
كاربران شبكه آن لاين اينترنتي از هويتي نامشخص برخوردارند، چراكه شما قادر به ديدن شخص و يا كسب اطلاعاتي از وي نيستيد. از اين رو، شخص مي تواند خود را دختري 12 ساله معرفي كند، در صورتي كه در واقعيت، او مردي 40 ساله است.
محتواهاي اينترنتي، ممكن است
حقيقي به نظر برسند، ولي واقعي نباشند
مطالبي را كه در شبكه آن لاين اينترنتي مي خوانيد ممكن است حقيقت نداشته باشند. در چنين محيطي، احتمال هرگونه پيشنهادي كه به نظر حقيقي مي رسد، وجود دارد. در خصوص هرگونه پيشنهادي مبني بر اغواي شما بر سر حضور پيدا كردن در قرار ملاقات يا ديدن فردي، بسيار محتاط و مراقب باشيد.
راهكارها و قوانين منطقي را وضع كنيد
توصيه ها و قوانيني را در مسير استفاده كودك خود از كامپيوتر وضع كنيد. در خصوص اين قوانين با كودك خود به بحث و مذاكره پرداخته و سپس نتيجه مذاكرات را در قالب توصيه نامه در محل نزديك به كامپيوتر جهت يادآوري الصاق كنيد.
روند پيروي كودك خود از قوانين را كنترل كنيد
روند پيروي كودك خود از قوانين وضع شده هنگام فعاليت طولاني مدت وي با كامپيوتر را كنترل و نظارت كنيد. استفاده بيش از حد كودك يا نوجوان شما از خدمات آن لاين اينترنتي بويژه در نيمه هاي شب دلالت بر مشكل بالقوه اي دارد كه قطعاً به وقوع خواهد پيوست.
فعاليت و عملكرد خانواده
مدنظر داشته باشيد كه كامپيوتر را در داخل اتاق نشيمن قرار دهيد و از قرار دادن آن در داخل اتاق كودك اجتناب ورزيد. از هويت دوستان كودك خود در شبكه آن لاين اينترنتي و تمامي ديگر دوستانش اطلاع حاصل كنيد.
هرچيزي را كه مي خوانيد، باور نكنيد
شما نبايد هنگامي كه مردي در شبكه آن لاين اينترنتي تظاهر به زن بودن يا شخصي 50 ساله تظاهر به 12 ساله بودن مي كند، باور كنيد. كاربران در شبكه آن لاين اينترنتي ممكن است عكس هاي ديگري را در عوض عكس خود براي شما ارسال كنند. در اين صورت نبايد با عكس هايي كه اين كاربران براي شما ارسال مي كنند، اغوا شويد.
پندهايي براي كودكان
كلمات عبور بايد مخفي نگه داشته شوند
از گفتن كلمه عبور خود به ديگران مگر به والدين خود اجتناب ورزيد. دادن كلمة عبور خود به افراد بيگانه، حقيقتاً مي تواند خطرناك باشد. اگر شخصي تماس بگيرد و عنوان كند كه كارمند شركت ارائه كننده خدمات اينترنتي است و به كلمة عبور شما نياز دارد، نام، شماره تلفن و آدرس پست الكترونيك او را بخواهيد. با شركت تماس حاصل نموده و از آنها بخواهيد كه چنين شخصي در آن جا مشغول به كار است يا نه و آيا اين كه اين اجازه به كارمندان داده شده است تا كلمات عبور را بخواهند يا خير؟
اجتناب از بي پروايي
با كاربران شبكه آن لاين اينترنتي همانند افراد خارج از اينترنت، مؤدب و مبادي آداب باشيد. اگر شخصي گستاخانه يا به منظور خاصي شما را مورد تهديد قرارداد، از پاسخ به وي اجتناب كنيد. كاربران تهديد كننده در شبكه آن لاين اينترنتي، درست شبيه به تهديدكنندگان خارج از اينترنت هستند، آنها مي خواهند كه شما پاسخ دهيد.
هرگز پست الكترونيكي غيرعادي (مشكوك) را باز نكنيد
نامه هاي الكترونيكي عجيب و غيرعادي را پاك كنيد. نامه هاي الكترونيكي افراد بيگانه را باز نكنيد. نامه هاي الكترونيكي از جانب افراد بيگانه مي تواند حاوي كدهاي مغرضانه اي (ويروس ها، كرم ها و غيره) باشد كه براي كامپيوتر شما خطرناك و مضر است. در صورتي كه به چنين نامه هايي مشكوك هستيد از والدين، يا افراد متخصص بخواهيد تا به شما كمك كنند.
گفت وگو در خصوص آنچه كه مشاهده مي كنيد، صحيح ترين راه است
در زمان استفاده از اينترنت، اگر با چيزي مواجه شديد كه به آن تمايل و رغبتي نداشته و احساس ترس و ناراحتي به شما دست مي دهد، كامپيوتر را خاموش كرده و در خصوص آن با والدين خود گفت وگو كنيد.
زماني را براي استراحت اختصاص دهيد
وقت استراحتي را به خود اختصاص دهيد، به مدت طولاني از اينترنت استفاده نكنيد. زمان خود را با خانواده و دوستان خارج از اينترنت سپري كنيد.
قوانين مربوط به وب  سايت هاي اينترنتي را مطالعه كنيد
قوانين و خط مشي هاي مربوط به كاربران و وب سايت هاي اينترنتي با هدف ارائه توصيه هاي ويژه براي استفاده از وب سايت ارائه شده است. اين قوانين را به همراه والدين خود مطالعه كرده و از آنها بخواهيد تا مفاهيم و مضامين قراردادها را براي شما توضيح دهند. اين روند به شما و والدينتان در درك و اطلاع يافتن در خصوص مقولات ويژه امنيت اينترنتي كمك مي كند.
از كپي نمودن اجتناب كنيد
چيزهايي را از وب  سايت هاي اينترنتي براي استفاده كپي نكنيد، مگر آن كه از سوي مدير شبكه مجوز اين كار را داشته باشيد.
از خود محافظت بعمل آوريد
هرگز با شخصي كه در اينترنت ارتباط برقرار كرده ايد، قرار ملاقات نگذاريد، مگر در صورتي كه والدينتان با شما همراه باشند. اگر قصد ملاقات آنها را داريد در ملاء عمومي قرار گذاشته  و از همراهي والدين خود بهره مند شويد.
به والدين خود آموزش دهيد
زماني را جهت آموزش والدينتان در خصوص فعاليتهاي آن لاين شبكه اينترنتي اختصاص دهيد. به آنها سايت هاي مورد علاقه خود را نشان داده و اجازه دهيد تا در لحظه استفاده از اينترنت نظاره گر شما باشند. آنها را در فعاليت هاي اينترنتي خود شركت دهيد، چراكه با كسب اطلاع از مصونيت شما در هنگام استفاده از اينترنت، احساس رضايت مي كنند.
مراقب كامپيوتر خود باشيد
بعضي سايت ها كه كيت هاي ويروسي را ارائه مي كنند در حقيقت با ارسال يك ويروس به كامپيوترشما، آن را مختل مي كنند. هرگز از اين سايت ها بازديد به عمل نياوريد و دوستان خود را نيز از انجام چنين عملي برحذر داريد.
قوانيني براي برقراري امنيت آن لاين
۱) اطلاعات شخصي خود را از قبيل آدرس، شماره تلفن، آدرس محل كار والدين و شماره تلفن محل كار، عكس يا اسم و آدرس مدرسه ام را بدون اجازه در دسترس ديگران قرار نخواهم داد.
۲) اگر با اطلاعاتي روبه رو شدم كه موجب آزار من باشد، بلافاصله به والدينم اطلاع خواهم داد. اين خطا و تقصير از جانب من نمي باشد كه با يك چنين اطلاعاتي روبه رو گرديده ام.
۳) هرگز با شخصي كه در اينترنت ملاقات نموده ام، بدون بررسي والدينم همراه نخواهم شد. اگر والدينم با ملاقات موافق بودند، با همراهي والدينم بر سر قرار ملاقات حاضر خواهم شد.
۴) با والدينم در خصوص اين كه مي توانيم قوانيني را براي استفاده از اينترنت وضع كنيم، صحبت خواهم كرد. در خصوص مدت زماني كه مي توانم در اينترنت باشم، زمان استفاده از اينترنت در طول روز و وب سايت هاي مناسب و سالم تصميم گيري خواهيم كرد.

منبع:
(دانشكده حقوق مجازي و اينترنتي آسيايي)
Asia School of Cyber Laws
www.asialaws.org/fact

گزارش
چالش بين خدمات دهنده هاي اينترنت و شركت هاي
تجاري اينترنتي
مرتضي اسلام زاده
001836.jpg
به تازگي قانونگذاران كنگره پارلمان ايالات متحده، در مورد يك لايحه مخابراتي در حال بحث هستند؛ لايحه اي كه مانع از نظارت شركت هاي آي اس پي بر محتوا و خدمات اينترنتي كه از سايت آنها مي گذرد، مي شود.
بن اسكات مدير سياسي اداره مطبوعات آزاد در ايالات متحده، از اين ماده از لايحه مخابراتي دفاع مي كند. وي در همين زمينه مي گويد: اين ماده مفهوم ساده اي دارد كه به قوانين بنيادي ارتباطات اينترنتي برمي گردد، به عبارت ديگر اين ماده به معناي برداشتن هرگونه تبعيض است. به اين معنا كه شركت هاي آي- اس- پي نمي توانند محتويات و خدماتي را كه از سرور آنها مي گذرد كنترل كنند. اما شركت هاي آي- اس- پي همچون ورژن ، كامكست و اي تي اند تي  طور ديگري به اين مسئله مي نگرند. طبق اين ماده از لايحه مخابراتي، آنها مي بايست از تمامي كاربران خود هزينه ثابتي را دريافت كنند. اما شركت هاي آي اس- پي مي گويند كه بازار كار بايد قيمت ها را تعيين كنند و مي خواهند شركت هاي تجاري اينترنتي را به پرداخت هر هزينه اي كه شرايطي را ايجاد مي كنند، وادار كنند.
درست همانند بانكها كه در شرايط لازم براي استفاده از عابر بانكهاي خود، هزينه اي را مشخص مي كنند. شركت هاي آي اس- پي معتقدند كه اين سيستم براي شركت هايي همچون: مايكروسافت ، گوگل ، ياهو و ئي بي كه مشغول تجارت از طريق اينترنت هستند، به عنوان يك خيريه مشاركتي عمل مي كنند. آقاي اسكات كله لند از سايت خدماتي etcompetitio.org يكي از سخنرانان در كنگره پارلمان و نماينده شركت هاي آي اس پي است. وي در همين زمينه مي گويد: آنها مي خواهند فقط با چند شركت خاص، معاملات ويژه اي را انجام دهند و ما فكر مي كنيم كه اين كار اشتباه است، چرا كه براي داشتن اينترنتي آزاد و مستقل بايد رقابتي آزاد به وجود آيد، نه اين كه اينترنت تحت مقررات خاصي كنترل شود.
اما شركت هاي آي اس پي زياد از طرف مردم حمايت نمي شوند و تمامي مصرف كنندگان اصلي در ايالات متحده، اين لايحه را مورد تاييد قرار داده و به امضا رسانده اند. آنها معتقدند كه مخالفت شركت هاي آي- اس- پي با اين لايحه، هيچ ربطي به رقابت بازار آزاد ندارد. آقاي بن اسكات مي افزايد: آنها مي خواهند، بيشتر هزينه هاي مربوط به شركت هاي تجاري اينترنتي را به خواسته هاي خود تغيير دهند و ميان آنها، تبعيض قائل شوند. شما مي توانيد كوهي از پول را بدست بياوريد، اگر از هر شركت تبليغاتي اينترنتي درخواست كنيد كه به شما دو برابر باج بدهند، يك بار هنگامي كه به اينترنت وصل مي شوند و بار ديگر هنگامي كه مي خواهند براي مشتريان خود ضمانتي فراهم كنند.
گروه هاي مصرف كننده مي گويند: اگر شركت هاي تبليغاتي اينترنتي وادار به پرداخت مبلغ بيشتري به شركت هاي آي اس پي شوند، آن وقت مجبور خواهند شد اين هزينه اضافه را از كاربران خود دريافت كنند.
بن اسكات مي افزايد: اگر مي خواهيد ضمانت كنيد كه سايت شما به خوبي دانلود مي كند، بايد پول بيشتري بپردازيد. آيا شركت هاي ياهو ، گوگل   و ديگران حاضر خواهند شد تمامي اين هزينه هاي اضافه را از جيب خود به ورايزن بپردازند؟ البته كه نه، به جاي آن همگي اين هزينه ها را از كاربران خود درخواست خواهند كرد.
همگرايي نيز مسئله ديگري در اين لايحه بحث برانگيز شركت هاي مخابراتي است. براي اينكه هم شركت هاي آي اس پي   و هم شركت هاي تجاري اينترنتي مي خواهند وارد حرفه يكديگر شوند. به اين صورت كه شركت هاي آي اس پي مي خواهند تجارت اينترنتي راه اندازي كنند و با شركت هاي مايكروسافت ، ياهو و ئي بي رقابت نمايند و از طرفي شركت هاي تجارتي اينترنتي نيز درصدد هستند كه خدمات خود را به مهيا كردن ابزار ارتباطي همچون: تلفن و تلويزيون و مشاهده فيلم بر روي اينترنت گسترش دهند.
اسكات كله لند مي افزايد: اكنون مايكروسافت ، ياهو و ئي  بي در حال پيوستن به بخش ارتباطي هستند، چيزي كه آنها مي خواهند، اين است كه مقررات به نحوي وضع شود كه مانع از رقابت شركت هاي آي- اس پي با آنان گردد، تا آنها نتوانند وارد تجارت اينترنتي شوند.
بن اسكات هم به عنوان آخرين جمله مي افزايد: اينترنت يك بازار آزاد است و به كاربران سود مي رساند. چيزي كه آنها (شركت هاي آي اس پي) در موردش صحبت مي كنند، اين است كه اين بازار آزاد  را تبديل به بازاري كنند كه داراي دربان است و اين دربان همان شركت هاي آي- اس پي   هستند كه تصميم مي گيرند كدام سايت ها بهتر از بقيه هستند و اين يك بازار آزاد نيست، اين يك بازاري است كه توسط فراهم كننده بازار اينترنت ديكته  مي شود. اين يك بازار انحصاري است و اين درست مانند شركت هاي تلويزيوني است.
منبع: مركوري نيوز

خبر
عضويت 60 نخبه علمي كشور
در بنياد ملي نخبگان

علي اصغر محمدي- با تصويب كميسيون دائمي هيأت امناي بنياد نخبگان علمي ايران 60 نخبه علمي كشور به عضويت بنياد ملي نخبگان علمي ايران درآمدند.
سخنگوي بنياد ملي نخبگان با اعلام اين خبر به همشهري گفت: نخبگان نخستين گروه اعضاي بنياد ملي نخبگان كشور شامل 24 نفر از نفرات اول تا سوم المپيادهاي جهاني نجوم، زيست شناسي، شيمي، كامپيوتر، فيزيك، دارندگان مدال هاي طلا، نقره و برنز جهاني، نفرات اول تا سوم آزمون سراسري سال جاري(19 نفر) و 21 نفر از نفرات اول المپيادهاي كشوري در رشته هاي شيمي، فيزيك، حقوق و غيره كه مدال طلا كسب كرده اند، هستند.
اميرحسين طاهري با اشاره به حمايت  ها و تسهيلات مالي كه به منظور رشد نخبگان به تصويب اعضاي كميسيون دائمي هيأت امنا رسيده است اظهار داشت: با توجه به جوان بودن اين گروه و اشتغال به تحصيل آنان از اول مهرماه امسال به هريك از نخبگان مبلغ 150 هزار تومان به صورت ماهيانه كمك هزينه تحصيلي به مدت يك سال پرداخت مي شود و علاوه بر آن، مبلغ يك ميليون و پانصد هزار تومان نيز به منظور خريد تجهيزات آموزشي و نيازهاي تحقيقاتي اختصاص يافته كه بر حسب موارد اعلامي از سوي نخبگان در اختيارشان قرار مي گيرد. وي افزود: چنانچه دانشجويي از اين مبلغ در طول سال استفاده نكند، اين ميزان براي سال آينده ذخيره خواهد شد. وي گفت: اين اقدام به عنوان يك گام مقدماتي به منظور حمايت مالي از نخبگان خواهد بود و اين حمايت ها استمرار خواهد داشت.
به گفته وي مذاكره و مصاحبه حضوري با نخبگان و بررسي نظريات و پيشنهادهاي آنها و تبيين مشكلات و دغدغه هاي اصلي آنان به منظور فراهم سازي بستر حركت به سمت جلو و افزايش كيفي توانمندي علمي و معنوي نخبگان از قدم هاي بعدي بنياد در اين زمينه است.
طاهري از برنامه ريزي براي حضور نخبگان در اردوهاي علمي و بازديد از مراكز علمي، صنعتي و تكنولوژيك كشور به منظور آشنايي هرچه بيشتر آنان با بنياد ملي نخبگان و همچنين آشنايي هرچه بيشتر اين افراد با پيشرفت هاي علمي كشور در عرصه هاي مختلف خبر داد و گفت: برنامه ريزي جهت حضور نخبگان در سفرهاي زيارتي و معنوي در كنار مشاوران بنياد ملي نخبگان از جمله برنامه هاي آتي بنياد براي اين گروه است كه پس از پايان ماه مبارك رمضان به اجرا درمي آيد.
وي در مورد نحوه شناسايي نخبگان و استعدادهاي برتر مشهور اظهار داشت: پيشنهاد عضويت استعداد برتر و نخبگي در بنياد بر اساس ماده 5 آيين نامه احراز نخبگي بنياد مي تواند هم از سوي افراد واجد شرايط و هم از سوي ساير نخبگان و استعدادهاي برتر شناخته شده و هم از سوي نهادها و سازمان ها به بنياد صورت پذيرد.
به گفته وي  مراتب احراز نخبگي و تصويب عضويت اين افراد در بنياد ملي نخبگان به صورت مكتوب به آنها اعلام خواهد شد و از اين نخبگان براي تكميل پرونده و دريافت شماره عضويت دعوت به عمل خواهد آمد.

تازه هايي از علم امروز
001827.jpg
گروه علمي فرهنگي- امروز در اخبار علمي عبارات و واژگاني به كار مي رود كه تا مدتي پيش دست كم براي شنوندگان عادي ناشناخته بود، عباراتي از قبيل سلول هاي بنيادي، كلون سازي، ژن درماني و كودك لوله آزمايش. گسترش كاربرد اين اصطلاحات و افزايش آگاهي عمومي باعث شده است تا اكنون عبارتي از اين دست براي مردم غيرعادي نباشد.
اما بچه ها و نوجوانان براي زندگي در دوره معاصر نيازمند داشتن اطلاعات بيشتري در اين زمينه هستند. از اين رو، انتشار كتاب هاي مناسب نوجوانان در اين موارد مي تواند نقش بسزايي در بالا بردن معلومات عمومي روز جهان در دانش آموزان داشته باشد. موسسه فرهنگي فاطمي اخيراً كتاب هايي را با سرفصل كلي تازه هايي از علم امروز منتشر كرده است. مشخصات اين كتب از اين قرار است:
- كودك، لوله آزمايش، مولف: ترابي. ار، اين كتاب در سه فصل تدوين شده است و شامل فرهنگ اصطلاحات، درباره نگارنده و نمايه در پايان كتاب است. كتاب به زبان ساده و با تصاوير متعدد و موضوع توليد جنين را در لوله آزمايشگاه تشريح مي كند. از جمله عناوين فرعي كتاب مي توان از اينها نام برد: علت هاي متعدد ناباروري، نخستين كودك آزمايشگاهي، بارورسازي تخمك ها و پديد آوردن رويات ابتدايي.
- سلول هاي بنياد، مولف جني تسار. همچون دو كتاب قبلي، اين كتاب سه فصل، فرهنگ اصطلاحات، درباره نگارنده و نمايه دارد. سلول هاي بنيادي از مهمترين بخش هاي بدن انسان است كه كاربرد زيادي در پژوهش هاي جديد دارد. اين كتاب نيز 48 صفحه دارد.
- جرم شناسي، مولف جوانه ماترن . پخش انواع و اقسام سريال هاي جنايي و پليسي از تلويزيون، بچه ها را با عباراتي همچون نمونه برداري، آزمايش DA و كالبدشكافي آشنا كرده است، اين كتاب با تاريخچه اي از جرم شناسي، اين موضوع را به زبان ساده و با تصاوير متعدد در 48 صفحه تشريح مي كند. اين كتاب ها توسط حميده علي غروي ترجمه و هر كدام در شمارگان سه هزار نسخه ارايه شده است.

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |