پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۲ - Oct 5, 2006
احمدي نژاد: استفاده از مذاكره
به عنوان اهرم فشار اشتباه است
سولانا: ايران با تعليق موافقت نكرده است
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد روز گذشته پس از حضور در جمع مردم ساوجبلاغ و در حالي كه مذاكرات هسته اي ايران و 1+5 مهم ترين محور رسانه هاي غربي است، گفت: اگر كساني فكر مي كنند كه مي توان از مذاكره به عنوان اهرم فشار استفاده كرد، سخت در اشتباه هستند.
مقارن با اين اظهار نظر، خاوير سولانا، مذاكره كننده 1+5 با ايران در گفت وگو با پارلمان اروپا در بروكسل، تصريح كرد ايران با تعليق موافقت نكرده است. آسوشيتدپرس از بروكسل گزارش داد خاوير سولانا در ادامه گفته حالا نوبت ايران است كه تصميم بگيرد آيا مي توان از مذاكره به نتيجه اي رسيد يا اين كه قرار است مذاكره ادامه داشته باشد بدون اين كه نتيجه اي حاصل شود. سولانا به جزئيات بيشتري اشاره نكرده و نگفته چرا پيش تر به پيشرفت در مذاكرات اشاره كرده است. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه به نمايندگي از 1+5 با ايران مذاكره كرده، صحبت هاي خود را اين طور پايان داده است: ايران بايد از موضع خود عقب بنشيند و در غير اين صورت بايد از راه شوراي امنيت سازمان ملل كار را پيگيري كرد. رئيس جمهوري همچنين روز گذشته تأكيد كرد 27 سال است غرب اجازه پيشرفت فناوري را به ما نمي دهد.
سولانا درباره مذاكرات خود با لاريجاني به نمايندگي پارلمان اروپا گفته تمامي اين ساعات طولاني مذاكره بي نتيجه بوده و هرچند در برخي مواضع دغدغه هاي نزديك و منافع مشترك وجود داشته، اما در مواضع اصلي و به ويژه انجام تعليق از سوي ايران براي شروع مذاكرات، نتيجه اي به دست نيامده است. مذاكره كننده اروپايي اما به اين نكته هم اشاره كرده كه تنها راه حل مسئله هسته اي ايران از راه گفت وگو است و ايران بايد بداند كه درهاي مذاكره هميشه باز است؛ اگر آنها بخواهند از مذاكره كار را پيش ببرند.
رويترز گزارش داده بود كه شايد مذاكره ديگري ميان سولانا و لاريجاني در برلين انجام شود اما سخنگوي وزارت خارجه آلمان اين خبر را تكذيب كرد. سولانا نيز گفته قرار ملاقات ديگري با لاريجاني نگذاشته چرا كه با توجه به حلول ماه رمضان، مسافرت براي مسئول پرونده هسته اي ايران دشوار است. وزيران خارجه 1+5 قرار است به زودي ديداري با سولانا داشته و مواضع خود را اعلام كنند.

همكاري مجلس و دولت براي هماهنگي در نظام پرداخت ها
گروه سياسي: در حالي كه لايحه  مديريت خدمات كشوري و نظام پرداخت هماهنگ با استناد به اصل 85 قانون اساسي در كميسيون مشترك در حال نهايي شدن است نگراني از بار مالي حدود هشت هزار ميليارد توماني اين لايحه فقط براي سال اول اجراي آن موجب شد تا اين مسأله به يكي از مباحث جدي جلسه علني ديروز مجلس تبديل شود.
حسن سبحاني نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي صبح ديروز كه به عنوان سومين ناطق پيش از دستور سخن مي گفت، اظهار داشت: لايحه مجعول نظام به اصطلاح هماهنگ پرداخت در سايه روشن سياسي صلاح ديد برخي از مجلسي ها و در پرتو عافيت طلبي دولتي ها در حال مبدل شدن به ابزاري خشن براي انتقال سياسي مجلس هفتم و ورشكستگي دولت نهم است.
حدادعادل نيز پس از نطق سبحاني، نگراني هايي كه برخي همكاران در باب بار مالي ناشي از نظام پرداخت هماهنگ ابراز مي كنند را نگراني هاي مهمي دانست و گفت: اين نگراني ها مورد توجه دولت و رؤساي قوا قرار دارد و لذا براي اين كه پيامدهاي ناشي از اين امر معقول و منطقي باشد چاره انديشي شده كه اعضاي كميسيون در جريان آن قرار گرفته و به صورت همكاري بين مجلس و دولت آغاز خواهد شد.
بار مالي حدود هشت هزار ميليارد توماني
حسن سبحاني نماينده مردم دامغان به عنوان ناطق پيش از دستور اظهار داشت: بايد روزي نباشد كه يادآوري مجلس در خصوص نظام هماهنگ پرداخت و همچنين بازنشستگان و بررسي تحولات و توقعات ناشي از آنها اين حقير را دچار ترس و وحشت ناشي از پيامدهاي اقتصادي و اجتماعي اجراي مصوبات مربوط به اين دو مقوله نكند.
وي افزود: آنچه كه دنبال مي شد آن بود كه كاركنان دولت در پوشش قوانين استخدامي متنوع تحت عناوين مختلف دريافتي هاي مختلفي دارند، كه فاقد مباني منطقي است و عقل و انصاف حكم مي كند، مجموعه اي از برجستگان اداري، مالي، بودجه اي، اقتصادي و اجتماعي كه همگي در فهم نوع نظام اداري كشور و چگونگي تحول آن با وضعيتي كه با آرمانهاي نظام بروكراتيك مورد نظر جمهوري اسلامي هم از استعداد ادراك درست و هم از قابليت اعتماد بسيار بالا برخوردار باشند.
نماينده مردم دامغان، تصريح كرد: دولت هشتم متأثر از فشارهاي سياسي زيادي از مجلس هفتم لايحه مديريت خدمات كشوري و نه لايحه نظام هماهنگ پرداخت را كه در حال و هواي حكمراني خود تهيه شده بود به مجلس تقديم و مجلس نيز بدون توجه به ناسازگاريهاي لايحه تقديمي با اشتياق ويژه وصول لايحه اي را اعلام كرد كه هم محتواي آن با محتواي موعود مطابقت نداشت و هم پاسخگويي به انتظارات كاركنان دولت را بر عهده مجلس گذاشت.
وي اظهار داشت: اكنون اين لايحه معطوف به صلاح ديد نمايندگان در كميسيون مشترك و مستند به اصل 85 قانون اساسي در حال نهايي شدن است، اما تجربه قانون گذاري ما بر آن است كه آن كار عظيم فراتر از توان اين مجموعه است و به همين دليل به شدت نگران هستيم، ما نگران بار مالي حدود هشت هزار ميليارد توماني اين لايحه فقط براي سال اول اجراي اين لايحه هستيم و از عواقبت سوء آن براي نظام سياسي كشور بي قرار مي باشيم.
سبحاني بيان داشت: ما نگران هستيم كه دولتي كه حقوق كاركنان آن فقط در بخش عمومي 5/1 برابر ماليات دريافتي اش در سال 86 باشد، چگونه مي تواند امور مملكت را تمشيت مالي كند.
اين استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: حتي اگر دولت بتواند 60 درصد مخارج جاري خود را با استخراج و ارز نفتي و فقط 40 درصد آن را با ماليات تهيه كند، در آن صورت آثار زيان بار معطوف به افزايش در تقاضاي بار مالي مصوبه اي كه در راه است را چه نهادي بر عهده مي گيرد، دولت نهم كه اصولاً نقشي در تقديم اين لايحه نداشته است و البته حاضر نشده با پس گيري اين لايحه از توسعه ابعاد فاجعه بكاهد يا مجلس هفتم كه هم آن را طلبيد و هم مي خواهد آن را تصويب كند.
واكنش رئيس مجلس
رئيس مجلس شوراي اسلامي، در سخنان پيش از دستور با اشاره به بروز نگراني هاي موجود در خصوص لايحه  مديريت خدمات كشوري و نظام پرداخت هماهنگ، گفت: نظام هماهنگ پرداخت يكي از مسائل مهم كشور از نظر اسلامي و عدالت اجتماعي و از نظر اقتصادي و سياسي است.
حداد عادل با بيان اين كه لايحه طبق اصل 85 در كميسيون مشترك در حال بررسي است، خاطرنشان كرد: اخيراً در مجمع تشخيص مصلحت نظام بررسي سياست هاي كلي مربوط به نظام اداري كشور در دستور كار قرار گرفته است.
وي افزود: جلسه  اخير مجمع كه شنبه همين هفته برگزار شد به اين موضوع اختصاص داشت و مجمع به تازگي وارد اين بحث شده است.
رئيس مجلس يادآور شد: ما از همكاران خود در كميسيون مشترك كه عهده دار بررسي اين امر هستند خواسته ايم كه بررسي هاي خود را چنان تنظيم كنند كه بتوانند قبل از نهايي كردن لايحه از سياست هاي كلي نظام اداري كشور كه پس از مجمع مي بايست به تأييد مقام معظم رهبري برسد مطلع شوند.

فشار آمريكا به 1+5 براي تحريم
واكنش ها به پيشنهاد هسته اي ايران ادامه دارد
گروه سياسي واكنش ها به پيشنهاد معاون سازمان بين المللي انرژي اتمي ايران مبني بر ساخت كنسرسيوم غني سازي فرانسوي در خاك ايران هنوز ادامه دارد. پيش از هرگونه پيش داوري از سوي غرب، سعيدي خود گفت وگويي ديگر با خبرگزاري فرانسه كرد و در آن گفت: فشارآوردن به ايران براي تعليق شدن نيست اما مي توان ديگر راه هايي پيدا كرد كه منافع ايران را تأمين كند و در ضمن باعث رفع نگراني برخي كشورها نيز باشد. معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي ايران تأكيد كرد از نظر ايران بهترين راه فني و حقوقي همين است.
ديگر منابع رسمي و داخلي درباره اين مسئله موضع گيري كردند. سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار سياسي ايرنا توضيح داد: اين ايده توسط رئيس جمهور يك سال پيش در نشست مجمع عمومي سازمان ملل مطرح شد و مسئله جديدي نيست، اما سيد محمدعلي حسيني توضيح ديگري نيز داد و گفت در مورد چگونگي تشكيل كنسرسيوم هنوز تصميمي گرفته نشده است و يا به عبارتي تصميم سازي نشده است. ايده اي كه از سوي دكتر سعيدي و به شكلي غيررسمي مطرح شد، روس ها را به اين نقطه رساند كه احتمالاً بايد طرح غني سازي مشترك با ايران در خاك روسيه را فراموش كنند. طبق گزارش ايرنا از مسكو برخي مطبوعات روسيه اظهار چنين پيشنهادي از سوي ايران در حالي كه دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه به تهران رفته است را نشانه اين خواندند كه ايران طرح روسيه را كنار گذاشته است. خبرگزاري ريانووستي نيز بلافاصله روز گذشته با سرگئي كرينكو، رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه تماس گرفت و نظر او را جويا شد. همتاي آقازاده گفت: روسيه هنوز پيشنهاد تأسيس مؤسسه مشترك غني سازي ايران و روسيه درخاك آن كشور را تأييد مي كند. اميدواري مقامات روس اتم (آژانس انرژي اتمي روسيه) نيز اين است كه ايران به نوعي و شكلي ديگر طرح روسيه را بپذيرد و از اين رو در موضع گيري ديگري تصريح كرده اند تحريم ايران هيچ مسئله اي را حل نمي كند.
آمريكا درباره پيشنهاد ايران موضع گيري تازه اي اختيار نكرد. اما رايس در مصر با همتاي خود ديدار داشته و گويا بر سر موارد مورد بحث، جدال لفظي نيز صورت گرفته است. اما سايت اخبار رسمي اتحاديه اروپا درباره پيشنهاد دكتر سعيدي چنين نظر داد كه اين مسئله هرچند با استقبال نسبي سولانا همراه بود اما به نتيجه نمي رسد. همچنين در ادامه خبر داده پس از مذاكره تلفني هفته گذشته سولانا با وزراي خارجه 1+5 درباره آخرين ديدار لاريجاني و سولانا، 1+5 وارد روند بررسي تحريم ها شده و حتي واشنگتن پست خبر داد تحريم هاي طبقه بندي شده توانسته موافقت هايي نيز به دست آورد. به رغم موضع گيري هاي اخير روسيه و چين، گويا تحريم ها توانسته حتي نظر مثبت اين دو كشور را به همراه داشته باشد اما هنوز از اخبار قطعي آن اطلاعي در دست نيست. رايس در مصر گفت: زمان به سرعت و بدون نتيجه مي گذرد.

تأكيد احمدي نژاد بر رعايت عدالت
در توزيع وام هاي بانكي
001965.jpg
ثمره هاشمي : صـبـر كـنـيـد
گروه سياسي - ظهر ديروز ثمره هاشمي كه اخيرا به عنوان معاون سياسي وزير كشور انتخاب شده است، همراه رئيس  جمهوري وارد شهرستان نظرآباد شد. خبرنگاري از او پرسيد آيا شما هنوز مشاور ارشد رئيس  جمهوري هستيد كه آقاي دكتر محمود احمدي نژاد را در اين سفر همراهي مي كنيد ؟ ثمره هاشمي پاسخ داد: صبر كنيد. مجتبي ثمره هاشمي در پاسخ به سئوالي مبني بر زمان انتخاب رئيس ستاد انتخاباتي كشور، خطاب به خبرنگاران با خنده پاسخ داد: صبر كنيد. به گزارش ايسنا خبرنگاران گفتند: آقاي ثمره شما خيلي كم اهل گفت وگو هستيد، بگوييد كي اولين نشست مطبوعاتي خود را با رسانه ها خواهيد داشت؟ چراكه اين خود يك خبر است. ثمره هاشمي پاسخ داد: صبر كنيد.

ايسنا:رئيس جمهوري به دريافت كنندگان تسهيلات كلان از بانك ها هشدار داد كه در صورتي كه تا 15 روز ديگر اين وام ها را تسويه نكنند و پس از اين مدت گزارشي در مورد تسويه حساب شان دريافت نكند، به عنوان نماينده  ملت اسامي آن ها را اعلام مي كند.
محمود احمدي نژاد عصر ديروز در جمع مردم نظرآباد ،  اجراي عدالت را از سخت ترين مراحل برپايي يك جامعه  نمونه  اسلامي خواند و گفت: ما در اجراي عدالت با موانعي روبه رو هستيم، كساني هستند كه دوست ندارند عدالت اجرا شود.
رئيس جمهوري گفت: امروز متاسفانه كساني هستند كه از اجراي عدالت و مبارزه با مفاسد اقتصادي عصباني مي شوند و در اين راستا سنگ اندازي مي كنند.
وي در ادامه سخنانش با اشاره به يك نمونه از تخلفات صورت گرفته در يكي از بانكها گفت: چه طور است كه دو نفر در اين مملكت مي توانند هزاران ميليارد تومان وام بگيرند ولي كشاورزان نظرآباد براي گرفتن يك وام مجبورند مدت هاي زيادي در نوبت بايستند. هم چنين برخي از نورچشمي ها وام هاي هزارميليارد توماني مي گيرند و اين وام ها را نيز برنمي گردانند.
رئيس جمهوري با انتقاد از كساني كه عملكرد دولت را در مبارزه با مفاسد اقتصادي توزيع فقر مي دانند تصريح كرد : اگر اين كار ما توزيع فقر است، ما به اين توزيع فقر افتخار مي كنيم. ملت ايران توزيع فقر را به توزيع ثروت در بين نورچشمي هاي شما ترجيح مي دهد.
رئيس جمهور خطاب به مردم نظرآباد گفت: من به عنوان خادم و برگزيده  شما اعلام مي كنم تا ريشه كن كردن تبعيض ها، بي عدالتي ها و مفاسد ايستاده ام و از هاي و هوي مخالفان نيز مطلقا ترسي نخواهم داشت. اگر كساني خيال مي كنند با جوسازي، تهمت زدن و هجوم تبليغاتي و جلوگيري از انتشار خدمات دولت و تهمت و دروغ مي توانند جلوي دولت را در راستاي مبارزه با فساد و تبعيض بگيرند در اشتباهند.
رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به پرونده هسته  اي ايران و با بيان اين كه ملت ايران صلح و عدالت را براي تمام ملت هاي عالم مي خواهد، گفت: ايران ذره اي از حقوق قانوني خود عقب نشيني نمي كند و راه خود را با افتخار ادامه مي دهد.
احمدي نژاد پس از ديدار با مردم نظرآباد وارد شهرستان ساوجبلاغ شد و در ميان استقبال پرشور مردم اين شهرستان به سخنراني پرداخت.
رئيس جمهوري همچنين امروز با مردم شهرستانهاي فيروزكوه و دماوند ديدار مي كند . وي هفته گذشته هم به شهرستان كرج سفر و با مردم اين شهرستان ديدار كرده بود.

كوتاه از خانه ملت
۶ هزار ميليارد براي عمران مناطق نفت خيز محروم
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز گذشته به لايحه اي راي دادند كه براساس آن 6 هزار ميليارد ريال از قانون بودجه سال 85 براي عمران مناطق نفت خيز محروم اختصاص مي يابد.
نمايندگان همچنين مقرر كردند تا 2 درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبيعي به استان هاي نفت خيز و بخش هاي محروم كشور جهت اجراي برنامه هاي عمراني اختصاص يابد. با راي مجلس سازمان مديريت و برنامه ريزي با همكاري وزارتخانه هاي نفت و كشور موظف شدند آيين نامه اجرايي اين قانون را تهيه و به تصويب هيات وزيران برسانند.
رد تغييرآيين نامه داخلي
در جلسه ديروز مجلس همچنين كليات طرح الحاق يك تبصره به ماده 168 آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي بررسي و به تصويب نرسيد.
در اين طرح كه به تصويب نمايندگان نرسيد، يك تبصره به ماده 168 آيين نامه داخلي الحاق مي شد كه براساس آن در صورت تصويب يا ارجاع طرح يا لايحه، كميسيون تخصصي، اصلي ملزم است تعداد سه نفر نماينده معرفي شده توسط كميسيون هاي فرعي را جهت تشكيل جلسات كارشناسي و راي گيري (با حق راي) دعوت نمايد.
بازگشت آموزش پزشكي به وزارت علوم
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي از تصويب بازگشت آموزش پزشكي به وزارت علوم در جلسه روز سه شنبه  كميسيون متبوعش خبر داد. علي  عباس پورتهراني فرد افزود: اين تصويب در قالب طرحي بود كه نمايندگان جهت ادغام وزارتخانه هاي بهداشت و رفاه داده بودند كه كميسيون ادغام اين دو وزارتخانه را مورد تاييد قرار داد. وي با بيان اينكه وزارت بهداشت، با اين ادغام،  وزارتخانه اي با وظايف بسيار سنگين خواهد شد، تصريح كرد: در اين شرايط وزارت بهداشت قادر به انجام وظايف امور آموزش پزشكي نيست و در حال حاضر هم وظايف بهداشت و درمان بر روي مسائل آموزش و تحقيقاتي علوم پزشكي سايه افكنده است.
درخواست جلسه غير علني
رضا طلايي نيك با بيان اين كه فراكسيون وفاق و كارآمدي براي بررسي مسايل داخلي مجلس شوراي اسلامي از هيأت رئيسه مجلس تقاضاي جلسه غير علني دارد،گفت: با توجه به برخي مسايل، مشكلات و انتقادات در زمينه اداره جلسات مجلس و مسايل كميسيونها و ساير موضوعات داخلي و عمومي مجلس، اين فراكسيون در يك نشست غير علني با حضور همه نمايندگان از هيأت رئيسه مجلس تقاضاي برگزاري اين جلسه را كرده تا در فضاي صميمي در درون مجلس مسايل،مشكلات و نقدهاي داخلي مورد بررسي قرار گيرد.
درخواست افروغ از مشايي
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در نامه اي به رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، از وي خواست هزينه هاي سفر خانواده هاي چند تن از نمايندگان به جزيره كيش را از آنان دريافت كند.
در نامه عماد افروغ به اسفنديار رحيم مشايي آمده است: از آنجا كه دعوت از نمايندگان به همراه خانواده و در تعطيلات تابستاني مجلس صورت گرفت، همكاران اعزامي به منظور رفع هر گونه شبهه و پيشگيري از سوء استفاده هاي احتمالي، همچنان كه قبل از انجام سفر اصرار داشتند تا هزينه هاي آن بخش از سفر كه مربوط به اعضاي خانواده آنهاست، شخصا پرداخت نمايند، دستور فرماييد در اسرع وقت هزينه ها محاسبه تا از سوي هيات اعزامي پرداخت شود.
001962.jpg


يادداشت
افق اسلام سياسي
مهدي فضائلي
دورنماي تحولات شگرف در هزاره سوم، كانون هاي قدرت در جهان كنوني را بر آن داشته تا با پيش بيني آينده، تلاش كنند نقش فعال و تأثيرگذار خود را همچنان حفظ كنند. لذا در سال هاي نخست آغاز اين هزاره مطالعات و پژوهش هاي متعددي براي ارائه تصويري واقعي تر از آينده انجام شد. مطالعاتي كه همچنان پرشتاب و گسترده ادامه دارد از جمله وزارت خارجه انگلستان در سال 2003 مطالعه اي تحت عنوان شناخت آينده جهان تا سال 2013 انجام داد كه مجموعه گزارش هاي آن ديدگاه استراتژيك انگلستان را شكل مي دهد.
در سال 2004 نيز شوراي atioal Italligece آمريكا، پروژه مطالعاتي درمورد تصوير جهان در سال 2020 انجام داد.
در اين دو مطالعه، موضوعات متنوعي از مسائل زيست محيطي و اخلاقي گرفته تا آينده انرژي، تروريزم، تركيب جمعيتي، تكنولوژي هاي نوين و روند رشد و توسعه مورد بحث قرار گرفته كه هر دو مطالعه در بسياري از موارد به نتايج مشابه رسيده اند.
ازجمله موضوعاتي كه در هر دو پروژه مورد توجه قرار گرفته و به نتيجه تقريبا مشابهي دست يافته اند، چشم انداز اسلام در افق جهاني است.
مطالعه آمريكايي ها در اين باره به صراحت پيش بيني مي كند اسلام سياسي تأثير عميقي را بر روند حركت جهاني به سوي سال 2020 از خود برجاي خواهد گذاشت و به عنوان يك قدرت مهم پابرجا خواهد ماند. و انگليسي ها در فصلي به نام ايدئولوژي و مذهب، به ايدئولوژي سياسي و تأثير مخرب آن بر اروپا و غرب پرداخته و تصريح مي كنند رويارويي احتمالي ايده هاي مذهبي و فرهنگي به احتمال قوي انگلستان و دموكراسي غربي را تحت تأثير قرارخواهد داد و عقايد مذهبي مجددا به نيروي محرك روابط بين الملل بدل خواهد شد.
اعتراف استراتژيست هاي دو كانون اصلي مقابله با اسلام، به گسترش روزافزون اسلام سياسي و افزايش اثربخشي اين آيين الهي، دربردارنده پيام هاي مهمي هم براي غرب و هم براي دنياي اسلام بخصوص ايران به عنوان كانون الهام بخش اسلام سياسي است.
دنياي غرب با شناخت اين واقعيت، بايد در رويكرد خود به جهان اسلام و به ويژه جمهوري اسلامي ايران تجديدنظر كند و تفاهم و تعامل سازنده با جهان اسلام را جايگزين مقابله با موج بيداري اسلامي كند.
مسلمانان نيز بايد با خودباوري و اعتمادبه نفس بيشتر و دورانديشي، نخست با از بين بردن عوامل اختلاف و تشتت، زمينه هاي همكاري و انسجام بين خود را افزايش دهند. ديگر آنكه با مقابله با مروجين سكولاريسم، روند بيداري اسلامي و گسترش و تعميق اسلام سياسي را سرعت ببخشند. در همين جا اين واقعيت نيز آشكار مي شود كه مروجين انديشه هاي سكولار برخلاف روند و چشم انداز آينده دنياي اسلام گام برمي دارند.كشورهاي اسلامي همچنين بايد با برنامه ريزي و انسجام لازم ضمن خروج از انفعال، زمينه هاي افزايش اثربخشي خود را فراهم آورند تا تحقق اين چشم انداز تسريع شود. در همين جا اهميت توجه به چشم انداز بيست ساله جمهوري اسلامي ايران كه مستلزم تعريف دقيق از الزامات آن و سپس تلاش براي تحقق آن الزامات است آشكارتر مي شود.

دبير شوراي نگهبان:
مسئولان نسبت به مهار گراني اقدام جدي كنند
فارس: آيت الله جنتي با اشاره به گراني برخي كالاها از مسئولان و دستگاه ها خواست نسبت به مهار گراني و تأمين مايحتاج مردم اقدام جدي كنند. دبير شوراي نگهبان در جمع كاركنان اين نهاد افزود: افزايش گراني ها در ماه مبارك رمضان مردم را كلافه كرده است. وي خاطرنشان كرد: مردم در اين ماه مبارك براي تأمين اقلام مورد نياز روزانه خود با مشكل روبرو هستند و هر چه سريع تر اين گراني ها بايد مهار شود. آيت الله جنتي از رواج و شيوع برخي گناهان كبيره در زندگي روزمره ابراز تأسف كرد و از مؤمنان خواست از گناهان خصوصاً در ماه مبارك رمضان دوري كنند. دبير شوراي نگهبان، كم كاري مسئولان و مأموران دولت را نه تنها گناه كبيره بلكه ظلم به مردم خواند و گفت: متأسفانه كاري كه خيلي سهل و آسان حل مي شود، برخي وقت ها حتي تا ده ها ساعت طول مي كشد.

گزارش خبري
تحولات تازه در آرايش انتخابات اصولگرايان
گروه سياسي سه شنبه شب جامعه اسلامي مهندسين اعضاي شوراي مركزي جمعيت آبادگران جوان را دعوت كرد تا در مراسم افطاري آنان شركت كنند. پس از مراسم افطاري اعضاي شوراي مركزي دو تشكل جلسه مشترك تشكيل دادند و در مورد مسائل مربوط به انتخابات بحث و گفتگو كردند. روابط عمومي جامعه اسلامي مهندسين نيز اعلام كرد كه برگزاري اين جلسه در راستاي ائتلاف بوده است.
جامعه اسلامي مهندسين قبل از اين جلسه در جلسه مستقل ديگري اعضاي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي را دعوت كرده بودند كه نتيجه نهايي آن جلسه، تدوين منشور اصول گرايي بود.
اما خبرهاي مربوط به تدوين منشور نوين به گونه اي انعكاس يافته بود كه از طرف جامعه اسلامي مهندسين محمدرضا باهنر و از سوي جمعيت ايثارگران حسين فدايي ابتكار تدوين آن را بر عهده داشتند و ساير احزاب و گروههاي اصول گرا از آن استقبال كرده و درصدد ارائه نقطه نظرات خود جهت تكميل منشور برآمده اند. در حالي كه اميري جانشين محمدرضا باهنر دبير كل جامعه اسلامي مهندسين به خبرنگار ما گفت: تنها اين دو تشكل از تدوين منشور نوين آگاه نبوده بلكه تشكل هاي ديگري از اصول گرايان نيز از اين فكر با خبر بودند و با آن موافقت داشتند.
اميري جانشين دبير كل جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ما مبني بر اينكه آيا هدف از تدوين اين منشور رفع اختلافات سياسي ميان اصول گرايان است گفت: اصول گرايان اختلافي با هم ندارند اما اختلاف سليقه و نظر همه جا هست كما اينكه بين ابوذر و سلمان دو تن از ياران نزديك پيامبر نيز وجود داشت.
اميري در مورد اينكه آيا حزب مؤتلفه نيز از جريان تدوين منشور آگاهي داشته است؟ مي گويد: آقاي سجادي سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري گفته اند كه آقاي عسگراولادي در جريان بوده اند.
جانشين دبير كل جامعه اسلامي مهندسين تدوين منشور را در آستانه انتخابات خبرگان و شوراها امري عادي خواند و در پاسخ به اين پرسش كه چرا طي 27 سال گذشته و در مقاطع انتخاباتي متعدد آن، چنين فكري وجود نداشته است؟ گفت: بعد از انتخابات رياست جمهوري نهم فضايي بوجود آمد كه نشاط و همدلي بين اصول گرايان شكل جديدي بخود بگيرد.
وي با اشاره به اينكه مواد منشور تلقين اشتراكات بوده و باعث فراموش نشدن كارهاي مهم مي شود گفت: هر چه بيشتر اين موارد گفته شود اثرش بيشتر است ضمن اينكه رهبري نيز ويژگيهاي اصول گرايان را برشمردند و اين امر ما را ملزم مي كند كه به آنها توجه بيشتري داشته باشيم.
احمد كريمي اصفهاني دبير كل جامعه انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار هم گفت كه پيش نويس منشور نوين اصول گرايي اين هفته در جلسه پيروان خط امام و رهبري نهايي و به تصويب مي رسد.
وي افزود: قرار است همه تشكل ها فهرست مورد نظرشان را به جبهه اعلام كنند تا براي ارائه يك فهرست در انتخابات شوراها بررسي شود.
اما شهاب الدين صدر دبير كل انجمن اسلامي پزشكان كه يكي از تشكل هاي جريان اصول گراست توصيه كرد كه اصول گرايان دايره خود را وسيع تر كنند زيرا اصول گرايان در عين حال كه مي توانند به يك ليست واحد برسند بايد رقابت را در انتخابات دامن زده و مشاركت حداكثري مردم را نيز را هم كنند.
صدر از نرسيدن اصول گرايان به ليست واحد ابراز نگراني نكرد و گفت: ممكن است به يك ليست واحد نرسند ولي مي توانند افراد مناسبي را در انتخابات معرفي كنند.
محمد حسين شاه ويسي رئيس ستاد جمعيت آبادگران جوان نيز از تصميم اين جمعيت به ارائه ليستي از اعضاي فعلي شوراي شهر تهران با محوريت مهندس چمران خبر داد. وي از منشور نوين دفاع كرد و احتمال رسيدن به ليست واحد را نيز منتفي ندانست.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |