نگاهي به آواها و موسيقي ايرانيان ويژه ماه مبارك رمضان
ترنم خاكيان در ماه تنزل افلاكيان
عليرضا پوراميد
|
|
|
|
آن روز كه روح پاك آدم به بدن
گفتند درآ، نمي شد از ترس به تن
خواندند ملائكه به لحن داوود
در تن در تن درآ درآ، در تن تن
امير خسرو دهلوي
... با رويت هلال ماه رمضان، در خانه امير مكه طبل ها و دهل ها زده مي شود و مسجدالحرام رونقي تازه به خود مي گيرد، حصيرها را نو مي كنند و بر عود شمع ها و مشعل ها مي افزايند چندان كه حرم غرق در روشنايي و نور مي شود... وقت سحور موذن زمزمي در مناره ركن شرقي حرم براي بيدار كردن مردم به دعا و ذكر مي پردازد، مؤذنين جوامع ديگر نيز آواز به آواز هم مي دهند... مسجد از ولوله قاريان به لرزه مي آيد و حضور قلبي به مردم دست مي دهد كه اشك از ديدگان آدمي فرو مي ريزد... (سفرنامه ابن بطوطه ترجمه دكتر محمدعلي موحد)
رمضان متنوع ترين آداب و گونه گون ترين آيين هايي را كه مي توان متصور بود، در خويش داراست و به بيان ديگر به اندازه يا فراتر از مجموعه آداب يازده ماه ديگر سال، مراسم و مناسك وارده در كشور ايران، پيوستگي و آميختگي شعائر و دستورات و تعاليم دين شريف اسلام با فرهنگ كهن و پشتوانه عميق و ريشه دار مردم ايراني باعث و عامل پيدايش و ايجاد موارد متعدد و سنن و آداب متنوع و موثري گشته است. همان گونه كه زبان اوستايي و پهلوي درآميزش با ادبيات عرب به گستردگي و وسعت واژگاني فراتري تحت نام فارسي دري دست يافت و... درين نوشته سعي بر معرفي برخي از آيين ها و مراسم ماه رمضان دارم كه با استفاده از هنر موسيقي و يا با محوريت اين هنر، در كشور عزيزمان و همچنين در برخي از كشورهاي پارسي زبان انجام مي شود (البته متناسب با تعريف روزنامه اي مقاله) قبل از ورود به مبحث آيين هاي موسيقايي، اشارتي بر ويژگي هاي اين ماه عزيز (شهر الله) و لزوم دقت به شاخصه هايش و جلوات و برجستگي هاي ماه رمضان نسبت به ديگر ماهها، خواهم نمود، ماهي با قدرت و استعدادي بي جانشين در جلب و جذب قلوب افراد و نيز تقويت و ارتقاء ايمان مؤمنين كه هر چند ماه شعبان را شيعيان شهر اعياد نام نهادند و رجب با روزهايي چون 13 (تولد علي) و 27 (مبعث پيامبر اكرم) وذيحجه با اعيادي چون قربان و غدير در بين مسلمين، احترام و اعتبار خاصي دارند اما باز هم رمضان گويا از جنس و جنم ديگريست و صداي بال ملائك به هنگام فرود در فضايش مترنم است. ماه مبارك رمضان يك شگفتي و به راستي بي بديل و بي نظير است، هيچ ماهي چون آن ماه جاذبه و ربايش دلها را ندارد هم ماه نزول قرآنست و هم ماه ضيافت الله، هم تلاوت يك آيه از قرآن و توجه و تدبر در يك آيه برابر است با 30 جزو قرآن و هم شبي در اين ماهست كه بهتر از هزاران ماه است و ...
علاوه و اضافه برين محاسن بايد اشاره كرد كه: اين ماه در تمام روزهايش دعاي جداگانه دارد و رؤيت هلال ماه در آغاز و انتهايش بسيار بسيار مهم و البته محل مناقشه است و بزرگترين ترور سياسي تاريخ هم در نوزدهم اين ماه اتفاق افتاده و بزرگترين عيد مسلمين هم در فرداي پايان اين ماه اتفاق مي افتد كه اگر چه روزه گرفتن در اين روز حرام است اما در همه جا به عيد رمضان مشهور و معروف است و...
معشوقه به نام من و كام دگرانست
چون غره شوال كه عيد رمضانست
و اما حوزه موسيقي كه موضوع اين نوشته است در اين ماه آداب و آيين هاي بسيار و فراوان و همچنين ويژه و خاص و منحصر به فرد، وجود دارد كه در دو بخش عمده مي توان آنان را تقسيم كرد.
۱ - آداب كلي مربوط به ماه رمضان
۲ - آداب كوچكتر شده و مربوط به ساعات مختلف روز مثل (سحر- غروب- قبل از سحر- بعد از افطار)
آداب ماه مبارك
هر روز ماه مبارك براي خود دعاي خاصي دارد و اين در بين تمام تقاويم خورشيدي (ايراني- ميلادي- چيني و...) و قمري (اسلامي- عبري و ...) موضوعي ويژه است و تقريباً به همان گونه براي هر روز هم مي توان نوعي آداب موسيقايي را مشاهده كرد كه البته به مهمترين مراسم اين ايام اشاره خواهيم داشت:
۱ - مراسم پيشواز و استقبال از ماه رمضان
۲ - مراسم موسيقايي نيمه ماه رمضان
۳ - مراسم ضربت خوردن حضرت علي(ع)
۴ -آوازهاي شب قدر
۵ - مراسم 27 رمضان
۶ - روز پاياني ماه مبارك
۷ - عيد فطر و ...
آداب و مراسم در ساعات مختلف يك روز
از ديگر شگفتي ها و اتفاقاً جاذبه هاي ماه رمضان تنوع و تكثر مراسم و آيين هايي است كه در غروب و پس از غروب و همچنين قبل از سحر و سحرگاه، انجام مي گيرد و به نوعي سيطره و تفوق و چربش شبها و گاه تاريكي زمين بر روزها و وقت روشنايي و تابش آفتاب را گواهي مي دهد و اين هم يكي ديگر از ويژگي هاي اين ماه شگفت است كه بخشي از اين آداب در پي خواهد آمد: مناجات، مقتل خواني، مولودي خواني، منقبت خواني كه خود چند نوع است مثل ساده خوان، غرِّاخوان و مرصع خوان ، پرده خواني، ريزه خواني، هنگام خواني و نقالي كه به شاهنامه خواني هم اطلاق مي شود گرچه در اصل فراتر از خواندن يك كتاب بوده است، سحرخواني (سحوري)، چمري، ترنا بازي، غزل خواني، خراباتي خواني، شبيه خواني، گلدسته خواني، دعاي سحر، اسماءالحسني، دعاي جوشن كبير، قرآن به سرگرفتن و ... در اين حدود سه دهه اخير هم تأثير فراوان ربنا و نيز مثنوي خواني استاد شجريان در اين هر 3 مقوله نيز جزو لاينفك آداب و مراسم ماه مبارك رمضان محسوب مي شوند. بر اهل تحقيق و دقت البته روشن است فقط براي خوانندگان و نوجويان و علاقه مندان جوانتر عرض مي كنم كه اين تقسيم بندي دوگانه اي بسا در بسياري از آداب و مراسم در هم پيوند مي خورند و بسياري ديگر به عنوان فصل مشترك و يا مراسم چند وجهي و كثير البعد، هم در بخش اول موضوعيت مي يابند و هم در گروه دوم مراسم قرار مي گيرند؛ مثلاً مراسم الوداع خواني كه در تقسيم بندي هر دو بخش قرار دارد و از منحصر به فردترين آداب و آيين هاي جهان به شمار مي آيد كه در اين مراسم ماه رمضان تشخص و فرديت مي يابد و همچون انسان و ميهمان عزيزي كه يك ماه كامل بركت آور و نعمت فزون سفره هاي صادقانه و فضاهاي عارفانه و خانه ها و خانواده ها بوده است و اينك مي خواهد هجرت و سفري يك ساله را آغاز نمايد مورد خطاب و خطبه و آواز و ادبيات قرار مي گيرد و با احترام و شكوه او را به خدا مي سپارند.
مثل: الوداع اي انيس شام و سحر، الوداع اي رفيق خوش محضر
الوداع اي نعيم بي تو؛ سفر، از وداعت مرا شكسته كمر الوداع
الوداع اي خجسته مهمانم، قوت روح و قوت ايمانم
از فراق تو خسته شد جانم، از غمت اندر آه و فغانم الوداع
يا: اي ماه خدا خدا نگه دار... اي ماه خدا خدا نگه دار... اي ماه دعا خدا نگه دار...
و نكته ديگر اين كه مراسم و آيين ها گر چه در گوشه گوشه اين سرزمين پهناور با توجه به موقعيت اقليمي و جغرافيايي و همچنين وضعيت ويژه تيره ها و شاخه هاي ايراني و آريايي، بعضاً در شكل و ظاهر تفاوتهايي را نشان مي دهد اما با يك پيوند پنهاني و رشته اي ناآشكار، در درون و نهاد خويش، همگوني و اتفاق شگرف و شگفت ديني، فرهنگي و تاريخي ايرانيان را بازگو مي نمايد. مراسم ديگري چون: قنبرخواني، قنبر خواني زنان(بانوان)، پيش خواني رمضان، موسيقي رويت ماه، سحر خواني (سحرخواني با دو تار و تنبور، با ساز كوبه اي و ...)، شب خواني، مرثيه خواني، نوحه خواني، جار كشيدن، توسل خواني، ذكر خواني، نوبت زني يا نقاره زني، كرنا زني، دهل زني، طبالي، شيپور زني و آواز زولبيا فروشان و ... كه در سطور بعدي به معرفي مختصري از هر كدام خواهم پرداخت.
مردم كاشان هم معتقدند در نيمه ماه مبارك رمضان هنگام افطار، حسنين(ع) به در خانه جد بزرگوارشان مي رفتند و با صداي خوش و موزون سوره مباركه والشمس را تلاوت مي كردند و پيامبر(ص) هم به آنان هدايايي مرحمت مي فرمودند. از اين رو تلاوت قرآن كريم با صوت و آهنگ خوش و خواندن اشعار مذهبي و ترانه هاي شادي آفرين در اين ماه پربركت، سبب شكل گيري نوعي موسيقي مذهبي و آييني در ماه رمضان شد كه در هر منطقه اي با توجه به فرهنگ و زبان آن منطقه اين موسيقي جلوه اي خاص يافت. در كرانه هاي درياي فارس دم دم سحري ها با نواختن دمام و سرودن ترانه، در سيستان، سحر ي خوانان با نواختن دهلك، در يزد با نواختن نقاره آفتاب زرد، در تهران با طبل و شيپور ورچين ورچين و مجالس سخنوري و شعر خواني، در فارس (بويژه عشاير آن) با كرنا و دهل، در آذربايجان عاشيق ها با نواختن تار و خواندن حماسه هاي مذهبي، در بين كردها و لرها با تنبور و دوتار و در بسياري از روستاها، جارچيان با كوبيدن حلب و جار كشيدن و حمامي ها با به صدا در آوردن بوق حمام، روزه داران را براي انجام فرايض ديني آگاه مي ساختند. آري ماه رمضان ماه عبادت و وجد و سرور بود ماه ميهماني رامشگر جهان هستي. شبهاي قدر هم با ثنا و دعا و تلاوت قرآن و مراثي و نوحه در سوگ مولاي متقيان جذبه اي خاص داشت و شبهاي پاياني ماه مبارك با اشعار الوداعي، مراسم خداحافظي و وداع برپا مي شد. با رخ كشيدن عيد فطر، روزه داران؛ برپايي جشن و سرور و نواختن دف و چنگ و برپايي نماز شكرانه عيد در سماع رباني و ضيافت الهي حضور مي يافتند و پاداش خويش را از پروردگار عالميان دريافت مي كردند و ...
(يادداشت سيد احمد وكيليان در كتاب موسيقي رمضان در ايران تاليف هوشنگ جاويد )
|