سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۵
گفت وگو با كلاس تاپ مولر سرمربي تيم ملي فوتبال گرجستان
يك ژرمن در گرجستان
مترجم: مريم دري منش
005208.jpg
همه چيز طور ديگري برنامه ريزي شده بود. اوايل سال به نظر مي رسيد كه كلاس تاپ مولر مربي باشگاه هوفنهايم از ليگ منطقه اي آلمان شود، اما در نهايت تصميم وي تغيير كرده و در حال حاضر روي نيمكت تيم ملي گرجستان نشسته است.
وي كه جانشين آلن ژيرس فرانسوي شده، در خصوص تصميم خود مي گويد: كار در گرجستان بسيار هيجان انگيز است. گرچه پيشنهادهاي خوب زيادي داشتم، اما مي دانستم كه در اينجا بازيكنان خوب زيادي وجود دارد. از تيمي با بازيكناني مثل لوان كوبيا شويلي از شالكه 04 يا كاخا كالادزه از ميلان مي توان تيمي بسيار خوب ساخت.
تاپ مولر هم به مانند رئيس فدراسيون گرجستان، تيمش را از راه دور و از آلمان هدايت مي كند. وي معتقد است با توجه به حضور تعدادي از ملي پوشان در باشگاه هاي اروپايي بهتر مي تواند بازي آنها را ببيند. البته تاپ مولر در سه ماه اول فعاليتش بيشتر در گرجستان بود. او مي گويد: بايد از صفر شروع كنيم. اينجا همه كارها روي زمين است. ليگ گرجستان حداكثر در سطح ليگ منطقه اي آلمان است. اما بازيكنان جوان و با استعدادي در اينجا هست كه بايد از وجود آنها استفاده كرد.
وي اضافه مي كند: جوانان شوق و حرارت زيادي دارند و مي خواهند خودشان را نشان دهند. بديهي است كه ما هم مي خواهيم موفق شويم، اما براي رسيدن به اين هدف همه بايد دست به دست هم بدهيم. اگر تلاش كنيم حتماً موفق مي شويم.
متن زير گفت وگوي مجله آلماني فرانكفورتر آلگماينه با وي در خصوص گرجستان و شرايط تيم ملي اين كشور است.
* به عنوان سرمربي تيم ملي فوتبال گرجستان از چه پيشرفتهاي كوچكي راضي و خوشحال هستيد؟
- من با مسئولين فوتبال گرجستان در ميلان بودم و آنجا قراردادي به اتفاق با ديادورا به امضاء رسانديم. دوست دارم اوضاع رو به بهبود برود. قبلاً فدراسيون فوتبال گرجستان تمام تجهيزات و لباسهاي تيم ملي را با قيمت فروش آن از پوما تهيه مي كرد و حالا با اين اسپانسر شرايط بهتري پيدا مي كنيم.
* پس شما نه تنها سرمربي بلكه سازمان دهنده مالي و حامي اول براي پيشرفت هاي همه جانبه تيم گرجستان هستيد.
- اين شغل به هر حال جنبه هاي گوناگوني دارد و از همين رو هم جالب است. اوايل سال سرگرم امور مربوط به ورزشگاه جديد تفليس بوديم، با چمن جديد، جايگاه جديد و خلاصه همه چيز. علاوه بر اين درصدد افزايش اطلاعات نيز هستم. رئيس باشگاه در همه موارد كمك مي كند، او آدم بسيار آرامي است.
لطفاً بنويسيد كه ما خيلي خوب با هم كار مي كنيم و تاكنون هم قدمهاي مثبت و مؤثري برداشته ايم.
* آيا او يك ميلياردر است؟
- او حقوقدان است و سالهاي زيادي است كه در هايدلبرگ آلمان زندگي مي كند. پدرش در زمان اوج ديناموتفليس مربي و مدير آنجا بود، زماني كه در سال 1981 قهرمان جام اروپا شدند.
نودار آخا لكاستي نام رئيس من است. فقط نامش را با رئيس قبلي اشتباه نگيريد، چون نامشان خيلي شبيه هم است.
رئيس قبلي به خاطر بعضي كارهاي خلاف الان در زندان است.
* چه مدت در گرجستان هستيد؟
- امسال حدوداً 130 روز آنجا بودم. در بقيه روزها هم ملي پوشانم را كه در باشگاه هاي مختلف اروپايي بازي مي كنند زير نظر دارم. برادرم هاينتز هم كمكم مي كند، او مربي تيم زير 19 سال و رالف مينگه مربي تيم زير 21 سال گرجستان است.
* فكر مي كنيد تيم خوبي در اختيار داريد؟
- ريموند دومنش، سرمربي تيم فوتبال فرانسه كه ما آخرين مرتبه در رقابتهاي انتخابي جام ملتهاي اروپا با آنها بازي كرديم، در يك گردهمايي مربيان به من گفت كه ما حداقل به خوبي ايتاليا بازي مي كنيم. اگر همه سالم باشند، هفت، هشت بازيكن عالي در تيمم خواهم داشت، از جمله كالادزه از آ.ث.ميلان، آساتياني از لكوموتيو مسكو كه چلسي به دنبال جذبش است، يا خيزانيشويلي از بلكبرن.
اينها مدافعان من هستند. در جلو كوبياشويلي از شالكه يا آرولادزه را در خط حمله دارم كه در آلكمار بازي مي كند و آقاي گل ليگ هلند بود.
* آنها بهترين تركيب را مي سازند.
- به هر حال اگر هر كدام از اين جوانان نباشند، سطح فوتبال تيم ملي به شدت و ناگهان سقوط مي كند.
* مشكل فوتبال گرجستان چيست؟
- گرجستان فوتباليست هاي خوبي دارد ولي بسياري از آنها انضباط و نيز قدرت اراده كمي دارند.
* آيا با كمبود تجربه و آموزشهاي لازم نيز روبه رو هستند؟
- مشكل ما اين است كه بازيكنان جوان اكثراً به اوكراين يا روسيه مي روند، جايي كه به جاي گرفتن ماهي 100 الي 200 دلار در گرجستان، مي توانند 1000 تا 2000 دلار درآمد كسب كنند. اما از هر صد بازيكن فقط يك نفر وارد يك تيم دسته اولي مي شود.
بقيه بعد از دو سه سال يا برمي گردند يا به كشورهاي كوچكتري مثل مولداوي يا لتوني مي روند تا كمي پول در بياورند. دوران موفقيت آنها هم ديگر در اين زمان سپري شده است.
الان كار من فقط با آنهايي كه در خارج بازي مي كنند راه مي افتد. براي آينده بايد زحمت زيادي را متحمل شويم تا جوانان را پرورش دهيم.
* پس از پرهيز طولاني مدت از روبه رو شدن با مردم، دوباره در معرض ديد عموم فوتبال دوستان آلماني قرار گرفته ايد. تاپ مولر چه تغييري كرده است؟
- به عنوان مربي يك تيم ملي بيشتر با وقايع بين المللي فوتبال درگير شده ام. هميشه در بوندسليگا مشغول يك باشگاه بودم و تنها به حريف بعدي فكر مي كردم.
* شما آخرين مربي آلماني بوديد كه از سال 2002 با يك تيم در فينال ليگ قهرمانان اروپا حضور داشت.
- درست است؛ واقعاً آن موقع مردم هيجان زده شدند، آن هم در سراسر اروپا. اغلب با من مصاحبه مي شد.
* پس از آن چند شگفتي مثل اخراج پيش آمد. پس از رسوايي هويتسر كه به تيم هامبورگ شما مربوط مي شد، اشاره كرديد كه مي خواهيد كناره گيري كنيد.
- در اين گونه مواقع اين احساس شدت پيدا مي كند كه همه كارها در اين زمينه دروغ و فريب است. يك كسب و كار كثيف. اما وقتي دو ماه كنار باشي، دوباره مي خواهي حتماً برگردي. من از فوتبال كنار نرفتم. هيچ كس نمي تواند علاقه به فوتبال را از من بگيرد، حتي اگر ده بازي متوالي شكست بخورم.
* و از بودن در تيم ملي گرجستان لذت زيادي مي بريد؟
- ما بايد با بهترين تيمهاي جهان بازي كنيم، فرانسه، آلمان، ايتاليا، اين مي تواند وسيله مناسبي براي جهش تيم باشد. به علاوه گرجستان كشور بسيار زيبايي است و بسيار آفتابي. غذاهاي خوبي هم دارد.
* منظورتان اين است كه براي تاپ مولر به عنوان مربي، بوندسليگا ديگر جاذبه اي ندارد؟
- وقتي از تلويزيون چهره همكارانم در بوندسليگا را مي بينم واقعاً ناراحت مي شوم. اين همه استرس، و بعد هميشه فكر مي كنم كه من هم زماني كه در بوندسليگا بودم همين طور به نظر مي رسيدم.
* بنابراين پرونده بازگشت شما به آلمان به عنوان يك مربي باشگاهي بسته شده است.
- نه، هيچ گاه پرونده كسي كه ديوانه فوتبال است بسته نمي شود. همسرم خيلي دلش مي خواهد كه به طور كلي از فوتبال بوندسليگا كنار بروم.
الان او در اين موقعيت بيشتر از من لذت مي برد و مي تواند گاهي اوقات با من سفر كند. اين زندگي به مراتب خوشايند تر از زندگي در آلمان به عنوان يك مربي بوندسليگايي است.

نگاه
كلاس تاپ مولر
005205.jpg
گروه ورزش - كلاس تاپ مولر متولد 12 آگوست 1951 در ريوه نيش، فعاليت خود را در اس.فاريوه نيش آغاز كرد و سپس به اينتراخت ترير از ليگ منطقه اي آن زمان پيوست. او از سال 1972 تا 1980 در 204 بازي تيم اف. ث. كايزرزلاترن در بوندسليگا حضور داشت و 108 گل نيز به ثمر رسانيد. بدين ترتيب او ركورددار گلزني شياطين سرخ منطقه فالتس است.در سال 1976 (در مقابل اسپانيا) و در سال 1979 (مقابل مالت و تركيه) سه بار براي تيم ملي فوتبال آلمان به ميدان رفت. وي قبل از اينكه در تيم سالمرور در بوندسليگاي 2 به فعاليتش پايان دهد، در سال 1980 به تيم دالاس تورنادو در ليگ حرفه اي آمريكا پيوست.
پس از اين دوران از سال 1987 تا 1988 مربي سالمرور بود و پس از آن هدايت تيم اولم 1846 را (از 1988 تا 1989) به عهده داشت. سپس به ليگ آلمان شرقي و به تيم ويسموت رفت (1990 تا۱۹۹۱).
اولين ايستگاه او در بوندسليگاي 2 والد هوف مانهايم بود (1991 تا 1993). در اول جولاي 1993 مربيگري اينتراخت فرانكفورت را به عهده گرفت و فصلي مهيج و موفقيت آميز را آغاز كرد. اما پس از عدم موفقيت تيم در آخر فصل و از دست دادن قهرماني، در آوريل 1994 اخراج شد. از 9 نوامبر 1994 تا ژوئن 1999 مربي بوخوم بود و بعد به اف. ث. زاربروكن رفت كه در آنجا در 29 نوامبر 2000 اخراج شد.از اول جولاي سال 2001 تا فينال ليگ قهرمانان اروپا و نيز كسب مقام دوم بوندسليگا و فينال جام حذفي آلمان سرمربي باير 04 لوركوزن بود. پس از آن در سال 2002 از سوي روزنامه نگاران ورزشي آلمان به عنوان مربي سال انتخاب شد.پس از اينكه در فصل بعدي لوركوزن در خطر شديد سقوط به دسته پايين تر قرار گرفت در فوريه سال 2003 از سمت خود بركنار شد. از 2003 تا 2004 به عنوان جانشين كورت يارا مربي هامبورگ شد. اما در آنجا هم وقتي تيم در رده هاي آخر جدول قرار گرفت كه تا حد زيادي به كارهاي عجيب تاپ مولر مربوط مي شد، از جمله به كار گرفتن سرگئي باربارز در پست دفاع مياني، از كار بركنار شد.وي از اول فوريه سال 2006 سرمربي تيم ملي فوتبال گرجستان شد اين اولين تجربه تاپ مولر در خارج از آلمان است، گرچه پس از موفقيت هايش با لوركوزن در ليگ قهرمانان سال 2002 مورد توجه بسياري از باشگاه هاي اروپايي قرار داشت.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |