چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۵
ورزش
Front Page

بررسي رقابت هاي مقدماتي جام ملت هاي اروپا
قاره سبز در منظومه فوتبال
حسن حيدري
005346.jpg
005349.jpg
005352.jpg
005355.jpg
فوتبال مقدماتي جام ملت هاي اروپا در دور مقدماتي پر بود از حوادث ريز و درشت تا بزرگان اين قاره حاشيه امنيت خود را از دست بدهند. فرانسه در گلاسكو شب سختي را سپري كرد كه منجر به شكست اين تيم مقابل اسكاتلند شد. انگليس در خانه خود مقابل تيم بدون ستاره مقدونيه با تساوي بدون گل متوقف شد.
تيم هاي اسپانيا، نروژ، هلند و روسيه نيز از جمله ساير مدعيان بودند كه سقوط آزاد داشتند. اين بازي ها امشب نيز دنبال مي شود و تيم هاي ناكام بايد با بازسازي و برطرف كردن نقاط ضعف خود در آوردگاهي ديگر پا به ميدان بگذارند.
در پايان مرحله مقدماتي جام ملت هاي اروپا از هر گروه دو تيم به مرحله نهايي صعود مي كند تا با دو كشور ميزبان بازي ها، 16 تيم مرحله نهايي مشخص شود.
صربستان گام به گام مي آيد
صربستان با خاوير كلمنته همه رقيبان را در گروه A كنار زده است و با 7 امتياز پيشتاز اين گروه است. اين تيم در مصاف با بلژيك به پيروزي يك بر صفر رسيد تا به صدر جدول صعود كند. صرب ها، امشب در بلگراد ميزبان ارمنستان هستند تا موقعيت خود را در صدر تداوم بخشند. در ساير بازي هاي گروه نخست پرتغال با درخشش كريستين رونالدو از سد آذربايجان عبور كرد. رونالدو (2) گل و كارواليو(1) گل پرتغال را در اين ديدار به نام خود به ثبت رساندند.
پرتغال امشب در ورشو بازي سختي را با لهستان در پيش دارد. خوزه فيليپ اسكولاري، سرمربي برزيلي اين تيم در اين باره مي گويد: ما در بازي  با آذربايجان از تمامي نيروي خود سود نبرديم و به بيشتر ستاره هاي خود براي ديدار با لهستان استراحت داديم. ما بازي سختي را در پيش داريم و اميدوارم بتوانيم پيروزي مقابل آذربايجان را در اين بازي تكرار كنيم.
لهستان در بازي خود مقابل قزاقستان به پيروزي يك بر صفر رسيد تا به اولين پيروزي خود در اين بازي ها دست پيدا كند.
فنلاند نيز كه به نظر مي رسيد با دست پر ارمنستان را ترك كند به يك تساوي بدون گل رضايت داد تا صدرنشيني گروه A را نيز از دست بدهد. فنلاند به واسطه نزديكي دو كشور ارمنستان و قزاقستان به كشورش بازنگشت تا در بازي امشب خود در آلماتي به مصاف قزاقستان برود. فنلاند در حال حاضر با 5 امتياز در مكان دوم جدول گروهش قرار دارد.
سقوط خروس ها
پيش بيني اين كه فرانسه بعد از دو پيروزي متوالي مقابل اسكاتلند شكست بخورد كمي سخت بود. فرانسوي ها در گلاسكو تلاش گسترده اي براي پيروزي داشتند اما در نهايت بازي را يك بر صفر واگذار كردند، البته ريموند دومنش، سرمربي تيم فوتبال فرانسه در اظهار نظري عجيب توپ جمع كن هاي بازي را متهم كرد كه با دير رساندن توپ به بازيكنان فرانسه باعث تأخير زياد در بازي شدند.
وي در اين باره گفت: قبل از مسابقه شنيده بودم كه هواداران اسكاتلند و تيمشان ملتي هستند كه به بازي جوانمردانه پايبندند اما رفتار توپ جمع كن ها كه هر وقت توپ بيرون مي رفت، با تأخير زياد آن را بازگرداندند، مرا متأسف كرد.
در همين رابطه والتر اسميت، سرمربي اسكاتلند ادعاي دومنش را خنده دار توصيف كرد و گفت: كاملاً  مشخص بود كه واقعيت چيز ديگري است. اين اتفاق در هر كشوري ممكن است رخ بدهد.
ايتاليا سرانجام از زير فشار انتقادات خود را خارج كرد تا به اولين پيروزي خود در اين مرحله دست يابد. آتزوري اين بار در رم سرود پيروزي سر دادند تا دونادوني نفس راحتي بكشد.
البته ايتاليا در طول اين بازي نمايش دلپذيري نداشت و اگر در دقيقه 17 اندري روسول ،مدافع اوكراين روي يك حركت ناشيانه لوكاتوني را به خطا متوقف نمي كرد شايد باز هم ايتاليا در اين بازي به بن بست مي خورد. ماسيمواودو اين توپ را درون دروازه حريف جاي داد و 8 دقيقه بعد لوكاتوني گل دوم را زد تا ايتاليا بعد از يك تساوي و يك باخت اولين پيروزي خود را جشن بگيرد.
اوكراين در اين بازي اندري شوچنكو ستاره خود را به دليل آسيب ديدگي در اختيار نداشت.
روبرتو دونادوني بعد از پايان اين بازي گفت: به خاطر عزم و اراده راسخ بازيكنان به واسطه اين پيروزي از آنان قدرداني مي كنم. در اين مسابقه همانطور كه انتظار مي رفت ما با حريفي سازمان يافته و سرسخت روبه رو بوديم و البته موفق به پيروزي در اين بازي هم شديم.
دونادوني با اشاره به اين كه در تمام مدت بازي خوب نبوديم گفت: در طول بازي روند يكنواختي نداشتيم اما هرگز دست از تلاش و مبارزه براي بدست آوردن توپ برنداشتيم. اوكراين حريف خطرناكي بود، اما تمام تلاششان از فاصله دور بود و به دروازه ما نزديك نشدند.
در همين رابطه اولگ بلوخين گفت: با توجه به مشكلاتي كه با آن درگير بوديم فكر مي كنم بازي خوبي انجام داديم. ما در اين ديدار نشان داديم كه مي توانيم با شيوه تهاجمي بازي كنيم. هر دو تيم فرصت هايي براي گلزني داشتند اما در مجموع ايتاليا برتر بود و سزاوار كسب امتياز بود.
بلوخين غيبت اندري شوچنكو را در اين بازي ضربه بزرگي به تيمش عنوان كرد و گفت: در صورتي كه او در تركيب اصلي قرار داشت خط حمله ما قدرتمندانه تر بازي مي كرد.
بلوخين در مورد ضربه پنالتي ايتاليا نيز ابراز ترديد كرد ولي به عقيده او اوكراين هنوز شانس صعود از اين گروه را دارد.
در گروه B در حال حاضر اسكاتلند با 9 امتياز درصدر جدول قرار دارد و فرانسه با 6 امتياز دوم است.در بازي هاي امشب فرانسه با جزاير فارو ديدار آساني را در پيش دارد. ايتاليا در تفليس به مصاف گرجستان مي رود و در كيف نيز اسكاتلند صدرنشين با اوكراين روبه رو خواهد شد.
يونان دوباره به راه مي افتد
يونان با اتو ري هاگل اين هفته موفق شد نروژ را يك بر صفر شكست دهد تا اين تيم بعد از دو پيروزي متوالي طعم باخت را تجربه كند.
كاستاس كاستورانيس، گل پيروزي بخش يونان را در اين بازي به ثمر رساند. يونان با اين پيروزي 6 امتيازي شد تا نروژ در صدر جدول تنها نباشد. البته تركيه نيز با پيروزي يك بر صفر مقابل مجارستان به جمع اين دو تيم ملحق شد.
در بازي ديگر اين گروه مولداوي در خانه با بوسني به تساوي دوبردو رسيد. اتو ري هاگل، سرمربي يونان بعد از پيروزي مهم تيمش مقابل نروژ گفت:  از عملكرد بازيكنان تيم خود راضي هستم، زيرا آنها بيشتر خواسته هاي مرا در زمين به اجرا درآوردند.
امشب در گروه C سه بازي برگزار مي شود و طي آن بوسني ميزبان يونان است. تركيه در فرانكفورت به دليل محروميت به مصاف مولداوي مي رود تا امتياز بازي خانگي خود را از دست بدهد.
در مالتا نيز مالت با مجارستان روبه رو مي شود. نروژ در بازي هاي امشب غايب است و خود را براي بازي ماه آينده مقابل بوسني آماده مي كند.
غيرقابل باور براي آلمان
تيم ملي آلمان بعد از پيروزي دو بر صفر در ديدار دوستانه مقابل گرجستان از امشب وارد مسابقات مقدماتي يورو 2008 خواهد شد. ژرمن ها در حال حاضر با 6 امتياز در مكان د وم جدول قرار دارند.
حريف آلمان در بازي امشب اسلواكي است كه موفق شد روز شنبه هفته جاري در ديدار پر گل، ولز را پنج بر يك مغلوب كند. اسلواك ها با اين پيروزي براي آلمان زنگ خطر را به صدا در آورده اند. اين تيم قطعاً  در مقابل آلمان از پيش بازنده نخواهد بود. اسلواك ها داراي بازيكناني هستند كه با شليك هاي از راه دور قصد به گل رسيدن را دارند. آنها با همين هدف گيري ولز را در كارديف به زانو در آوردند.
در تيم اسلواكي، مارك مينتال و ميروسلاوكاران از جمله مهاجمان برجسته اين تيم به شمار مي روند.
در اين گروه جمهوري چك بعد از پيروزي پرگل هفت بر صفر مقابل سن مارينو با 9 امتياز به صدر جدول صعود كرد. ياران كارل بروكنر امشب در دوبلين ميزبان جمهوري ايرلند هستند.
درخشش ميلان باروش با به ثمر رساندن دو گل در ديدار قبلي باعث اميدواري بروكنر شده است كه اين مهاجم سلامتي خود را بازيافته است. اما روز 7 اكتبر نتيجه عجيبي كه باور كردن آن بسيار دشوار مي باشد در نيكوزيا رخ داد و طي آن قبرس تيم گمنام اين گروه با پنج گل تيم پرستاره ايرلند جنوبي را مغلوب كرد. قبرس همواره در رقابت هاي اروپايي به موفقيتي دست نيافته است و در گام نخست نيز شش بر يك مقابل اسلواكي مغلوب شده بود. جمهوري ايرلند در حالي به مصاف قبرس رفت كه در بازي اول مقابل آلمان مغلوب شده بود.
استيواستانتون بعد از اين شكست گفت: اين بدترين نتيجه تاريخ فوتبال ايرلند به شمار مي رود. بازيكنان ما به طور فاحشي نزول داشتند و اميدوارم بتوانم روحيه آنها را براي بازي مقابل جمهوري چك ترميم كنم. ايرلند در اين بازي ريچارد دوني مدافع خود را به دليل اخراج در بازي قبلي در اختيار ندارد. دوني در بازي با قبرس گل دوم ايرلند را به ثمر رساند.
گلزن هاي حرفه اي
تيم فوتبال كرواسي در ديدار پر گل موفق شد هفت بر صفر اندورا را در هم بكوبد. كرواسي آخرين باري كه هفت گل در يك مسابقه زده بود مربوط به ديدار دوستانه اين تيم مقابل استراليا در سال 1998 بود. در اين بازي ملادن پتريچ به تنهايي 4 گل براي تيم ملي كشورش به ثمر رساند. پتريچ 25 ساله پيش از اين تنها يك گل ملي به ثمر رسانده بود.
كرواسي در اين بازي سرنا، اوليچ، راپيچ و سابليچ 4 بازيكن كليدي خود را در اختيار نداشت، اما با اين وجود به اين پيروزي مهم دست يافت. كروات ها با اين پيروزي با 4 امتياز به مكان سوم جدول صعود كردند. اين تيم امشب در زاگرب ميزبان تيم انگليس است كه در بازي پر انتقاد روز شنبه مقابل مقدونيه به تساوي بدون گل رسيد.
در اين بازي تيم ملي انگليس استيون جرارد هافبك تكنيكي خود را به دليل دريافت كارت زرد دوم در ديدار با مقدونيه به همراه نخواهد داشت. اگر كرواسي بتواند در اين ديدار پيروز شود صعودش به صدر جدول حتمي خواهد بود.
در ساير بازي هاي امشب روسيه در مسكو با استوني روبه رو مي شود. گاس هيدينگ، سرمربي روسيه هنوز نتوانسته اين تيم را به شرايط خوب برساند. آنها بعد از تساوي مقابل كرواسي در ديدار با اسراييل نيز به تساوي يك بر يك رسيدند. در گروه E در حال حاضر تيم ملي انگليس با 7 امتياز در صدر جدول قرار دارد.

نگاه
طوفان زرد

گروه ورزش-تيم فوتبال سوئد كه در گروه سختي قرار نگرفته با پيروزي دو بر صفر مقابل اسپانيا يك گام ديگر براي صعود به مرحله نهايي برداشت. با اين شكست اسپانيا دومين باخت خود را به ثبت رساند. اين تيم در بازي قبلي مقابل ايرلند شمالي مغلوب شد. اين اولين بار در۱۵ سال گذشته است كه اسپانيا در ديدارهاي مقدماتي نتايج ضعيفي را بدست آورده است. سوئد در اين بازي با ارائه يك بازي برتر نسبت به اسپانيا توسط الماندر در دقيقه (10) و آلباك در دقيقه (82) به دو گل رسيد تا طوفان زرد اروپا اسپانيا را نابود كند. در اين بازي زالاتان ابراهيمويچ به دليل آسيب ديدگي غايب بود.
سوئد با اين پيروزي با 9 امتياز در صدر جدول باقي ماند. سوئدي ها امشب در تقابل با همتاي شمالي خود با ايسلند ديدار مي كنند. در حالي كه به نظر مي رسيد بعد از اين شكست فدراسيون فوتبال اسپانيا با چالش بزرگ در مورد ادامه همكاري با آراگونز روبه رو شود، اما همه چيز به سود اين مربي دنبال شد. فدراسيون  فوتبال  اسپانيا با وجود شكست  تيم  ملي  اين  كشور مقابل  سوئد در جريان  مسابقات  مقدماتي  يورو 2008 ، از لوييس  آراگونز حمايت  كرد.
آنجل  ويلار ، رييس  فدراسيون  فوتبال  اسپانيا در اين باره  گفت : ما طرف  اين  مربي  هستيم  و از تمامي  اقدامات  او حمايت  مي كنيم . او سابقه  درخشاني  داشته  است . دو سال  پيش  به  اتفاق  در مورد انتخاب  وي  تصميم  گرفتيم  و اكنون  او با تجربه تر هم  شده  است . وي  افزود: به  تلاش  خود براي  صعود به  رقابت هاي  يورو 2008 ادامه  خواهيم  داد. شكست   اسپانيا مقابل سوئد، سومين  شكست  اين  تيم  در پنج  مسابقه قبلي  خود بوده  است  با وجود اين  آراگونز اظهار داشت : برنامه اي  براي  كناره  گيري  ندارم . اين  مربي  ركورد 25 مسابقه  بدون  شكست  را در كارنامه  دارد. آراگونز گفت : مدت ها است . در فوتبال  فعاليت  مي كنم  و مي دانم  كه  چنين  اتفاقاتي  روي  مي دهد. الزامي  براي  رفتن  ندارم  و ماندن  يا كناره گيري ام  بستگي  به  تصم يم  فدراسيون  دارد.
ايكر كاسياس  ، كاپيتان  اين  تيم  پس  از شكست  برابر سوئد گفت : هنوز راه  زيادي  باقي  مانده  است . اميدواريم  مردم  از ما حمايت  كنند. بازيكنان  مقصر اصلي  اين  شكست  هستند. ما خوب  بازي  كرديم،  اما بدشانسي  آورديم . اسپانيا چهارشنبه  شب  در يك  ديدار دوستانه  با آرژانتين  بازي  مي كند و در ماه  مارس  نيز مسابقات  بعدي  مقدماتي  يورو 2008 را مقابل  تيم هاي  دانمارك  و ايسلند انجام  خواهد داد. در ساير بازي هاي اين گروه لتوني چهار بر صفر ايسلند را مغلوب كرد و در كپنهاگ نيز دانمارك در مصاف با ايرلند شمالي با تساوي بدون گل متوقف شد. دانمارك با اين تساوي با 4 امتياز به همراه ايرلند شمالي كه داراي تفاضل كمتر است در مكانهاي دوم و سوم قرار دارند.
روماني به صدر آمد
تيم فوتبال روماني كه تا پيش از بازي مقابل بلاروس در مكان سوم جدول گروه G قرار دارد از لغزش هلند بيشترين بهره را برد و با پيروزي سه بر يك مقابل بلاروس با 7 امتياز و تفاضل گل بهتر در صدر ايستاد. آدريان موتو، در اين بازي موفق شد با زدن گل اول بازي تعداد گل هاي ملي خود را به عدد بيست و يك برساند. در صوفيه بلغارستان تيم ملي اين كشور مقابل هلند به تساوي يك بر يك رسيد. در اين بازي اگر چه پتروف در دقيقه 12 گل اول را به ثمر رساند اما وان پرسي در دقيقه 62 مانع از شكست لاله هاي نارنجي شد. اين اولين تساوي هلند بعد از دو پيروزي متوالي بود. در اين گروه بعد از روماني، هلند با 7 امتياز و تفاضل گل كمتر در مكان دوم و بلغارستان با 5 امتياز در مكان سوم جدول قرار دارد. در ادامه بازي هاي گروه G امشب هلند با تيم آلباني ديدار مي كند. لوكزامبورگ با بلغارستان روبه رو مي شود و بلاروس در مينيسك به مصاف اسلووني مي رود. روماني در بازي هاي امشب غايب است و بازي بعدي آنها با هلند خواهد بود كه در ماه مارس برگزار مي شود.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |    اجتماعي  |   سياست  |   فرهنگ   |   شهرآرا  |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |