گزارشي از افزايش شمار دختران دانشجو
آينده از آن زنان است
زهرا كريمي مبين
بنابر اعلام سازمان سنجش آموزش كشور 22/63 درصد دانشجويان پذيرفته در دانشگاه هاي كشور در سال 85 را دختران و 78/39 درصد را پسران تشكيل داده اند
|
|
برخلاف تصور عموم و يا حتي برخي از مسئولان كه افزايش ورود دختران در دانشگاه را ناشي از ازدياد جمعيت آنان در مقابل پسران مي دانند و علت آن را بحران پس از جنگ معرفي مي كنند، دكتر حبيب الله زنجاني، جمعيت شناس و عضو ستاد عالي سرشماري كشور اعلام كرد: از هر 1000 نوزاد زنده متولد شده، حدود 512 نفر پسر و 488 نفر دختر است و اين يعني 49 درصد جامعه را زنان و 51 درصد را مردان تشكيل مي دهد. وي ادامه داد: در سنين بالاتر در صورتي كه جامعه مهاجر پذير باشد اين نسبت به هم مي خورد و تغييرات جزيي حاصل مي شود كه در نتيجه آن، توازن در هر دو جنس برقرار مي شود. وي گفت: برعكس چيزي كه گاهي اوقات به عنوان بحران جمعيت از نظر تركيب جنسي در ايران مطرح مي شود، وجود ندارد. رشد جمعيت ايران كنترل شده است، به طوري كه رشد جمعيت كشور 2/1 درصد اعلام شده كه اين رشد متناسبي است.
موفقيت پسران در رشته هاي فني
دكتر حسين پوركاظمي معاون فني- آماري سازمان سنجش كشور گفت: طي آمار و ارقامي كه از سال 1385- 1364 انجام شده، تغييرات بسياري را از لحاظ جنسيت داوطلبان مي توان مشاهده كرد به طوري كه در سال 1364 ميزان شركت كننده دختر 40 درصد بود و پسران 60 درصد. اين رقم در سال 1376 به 50 درصد رسيد يعني جمعيت دختر و پسر شركت كننده در دانشگاه به تساوي رسيد. ولي از سال 1377 به بعد اين توازن جنسيتي به هم خورد و روند رو به رشد دختران را نشان داد. وي به تغيير سيستم آموزشي در دبيرستان اشاره كرد و گفت: تغيير سيستم آموزشي و تشكيل نظام جديد باعث شد عده كثيري از پسران به رشته هاي فني- حرفه اي و كار دانش رو مي آورند كه اين عامل مهمي در شركت نكردن آنها در كنكور است. هم چنين فقدان بازار كار مناسب پس از فراغت از تحصيل، ميزان رغبت پسران را براي شركت در دانشگاه كاهش داده است.
پور كاظمي ادامه داد: چون دختران به مسأله اشتغال پس از فراغت از تحصيل نسبت به پسران كمتر توجه نشان مي دهند، در نتيجه شمار قبول شدگان دختر به ويژه در رشته هاي علوم انساني از قبيل تاريخ، ادبيات و... بسيار چشم گير است.
ارزش تحصيل در فرهنگ كنوني
هر چند بيكاري جوانان پس از سال ها تحصيل و صرف وقت و هزينه مسأله بسيار مهم و قابل توجهي، در مورد عدم تمايل پسران براي ورود به دانشگاه است ولي دكتر جلال الدين رفيع فر، معاون آموزشي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران اين مسأله را از منظر فرهنگي مورد بررسي قرار داده و مي گويد: در جامعه ما تحصيلات عاليه يك نوع ارزش تلقي مي شود كه اين در گذشته فقط مختص پسران بود و با توجه به جو حاكم برآن زمان و به دلايل فرهنگي، ادامه تحصيل در دانشگاه براي دختران با موانع بسياري روبه رو بود. اين استاد انسان شناسي ادامه داد: با توجه به شرايط جديد و هم چنين تغييراتي كه در فرهنگ جامعه به وجود آمده، اكنون تحصيل براي هر دو جنس ارزش محسوب مي شود، به طوري كه در شهرهاي بزرگ كمتر خانواده اي پيدا مي شود كه جلوي تحصيلات دختر خود را به دلايل فرهنگي بگيرد. وي سپس به مسأله كنكور اشاره كرد و گفت: با توجه به شرايط يكسان هر دو جنس، هر كس آمادگي و شايستگي بيشتري دارد، در اين مسابقه پيروز مي شود و طبق آمارهاي موجود چنين به نظر مي رسد كه دختران براي به دست آوردن تحصيلات عالي از آمادگي بهتري نسبت به پسران برخوردارند.
دكتر رفيع فر ادامه داد: البته نوع رشته و مقطع تحصيلي در اين زمينه، نقش بسيار مهمي دارد. در برخي از رشته ها، دختران تمايل بيشتري دارند مثل علوم انساني در حالي كه در رشته هاي فني و مهندسي بيشتر قبول شدگان از جنس پسر است.
وي به مسأله اشتغال دختران اشاره كرد و گفت: دختران نمي توانند به راحتي به هر رشته اي كه علاقه مند هستند وارد شوند و رشته هاي آنها بايد در چارچوب معيني، با توجه به جنسيت و جايگاه اجتماعي مطابقت داشته باشد. به همين دليل شاهد افزايش داوطلبان دختر در رشته هاي علوم انساني و اخيراً پزشكي به طور چشم گير هستيم.
معاون دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران در ادامه به آمارهاي قبول شدگان در دانشگاه تهران توجه مي كند و مي گويد: متوسط قبول شدگان دختر به پسر، 35 به 65 است كه 70 درصد آنها در سنين كمتر از 20 سال قرار دارند. شهرستاني ها نزديك به 60 درصد قبول شدگان را تشكيل مي دهند كه از اين ميان سهم دختران شهرستاني 65 درصد است. وي افزود: اين نشانگر اين است كه نه تنها تحصيل براي دختران از حالت تابويي كه در گذشته بود خارج شده، بلكه جايگاه و ارزشي مهم پيدا كرده و به نحوي كه دختران شهرستاني توانسته اند با وجود برخورداري از فرهنگ سنتي براي ادامه تحصيل به تهران بيايند.
بررسي هاي انجام شده از سوي سازمان سنجش آموزش كشور نشان مي دهد كه دختران در دروس مختلف به طور ميانگين 2 نمره از پسران بيشتر مي گيرند.
رفيع فر در مورد موفقيت دختران در حين تحصيل گفت: دختران جديت، پشتكار و علاقه بيشتري نسبت به پسران دارند. اكثر شاگرد اولي ها دختر هستند و پسران انگشت شمارند. اين نشان مي دهد دختران بهتر از پسران درس مي خوانند.
وي به مسأله ارزش تحصيلات دانشگاهي در جامعه اشاره كرد و گفت: در ايران تحصيل ارزش محسوب مي شود و اگر فردي تحصيل عاليه نداشته باشد، جامعه او را تحويل نمي گيرد. تحصيلات عاليه عامل پيشرفت در تمام شئون زندگي از قبيل كار، ازدواج و... است در نتيجه همه به تحصيلات عاليه رو مي آورند. دكتر رفيع فر ادامه داد: خانواده ها بيش از هركس علاقه مند هستند كه فرزندانشان به دانشگاه راه يابد و ما شاهد هستيم عليرغم مضيقه مالي، خانواده ها بازهم سعي مي كنند كه فرزندشان وارد دانشگاه شود. به اعتقاد وي، استقلال اقتصادي، داشتن شغل قابل قبول و جايگاه اجتماعي مناسب در افزايش ورود دختران به دانشگاه مؤثر است، تا جايي كه اين مسأله مي تواند جايگزيني براي ازدواج آنان نيز محسوب شود.
استاد دانشگاه تهران سپس جوامع مدرن و ارزش تحصيلات در آن كشورها را مورد بررسي قرار داده و مي گويد: در يك جامعه مدرن فرق نمي كند چه كسي وارد دانشگاه مي شود. در اين جوامع تحصيلات دانشگاهي ارزشي را كه جامعه ما با آن درگير است، ندارد. در چنين جامعه اي دكتر بودن ارزش نيست. به يك فرد مهندس همان گونه نگاه مي كنند كه به يك فرد راننده يا نجار، چون معتقدند كه هر دو شغل هايي هستند كه جامعه به آنها نياز دارد. رفيع فر به اين سؤال كه افزايش دختران تحصيل كرده چه تبعاتي را در آينده به وجود مي آورد، چنين پاسخ مي دهد: در آينده شغل هاي بهتر نصيب دختران مي شود. چيزي كه در گذشته وجود نداشت.
زنان براي ورود به پست و شغل هاي بهتر، آمادگي بيشتري را خواهند داشت. اما آيا پشتوانه تجربي وجود دارد يا نه؟
وي ادامه مي دهد: در پيشرفته ترين كشورها، از لحاظ اجتماعي و فرهنگي هنوز نمي توان موقعيت زن و مرد را در شرايط مساوي ديد. از كل زنان آماده در بازار كار تنها 40 درصد موفق شدند كه در پست و موقعيت خودشان باشند. در حالي كه در كشور ما رقم كمتر از 15 درصد را نشان مي دهد.
به گفته رفيع فر، افزايش قبول شدگان دختر در دانشگاه يك بحران نيست. ولي اين موضوع در شرايطي مي تواند بحران زا باشد كه جامعه خود را براي پذيرفتن اين واقعيت آماده نسازد.
وي ادامه داد: البته جاي نگراني نيست و دوره اي است كه بايد طي شود و سرعت اين دوره به نوع نگرش افراد برمي گردد، اين كه از چه تجاربي برخوردار هستند؟ پس نقش تجربه مهم است و جامعه بايد با اين تجربه آشنا باشد و خود را براي پذيرفتن چنين واقعيت اجتناب ناپذيري آماده سازد.
|