چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۵
گفت وگو با هاجر نجاتي زاده، نايب رئيس فدراسيون واليبال در امور بانوان
چند پيش شرط واليبال بانوان
مريم رضايي
005646.jpg
تيم ملي هر رشته ورزشي ويترين و آئينه تمام نماي آن محسوب مي شود، اما متأسفانه رشته واليبال بانوان كه سالها چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن صاحب تيم ملي بوده است، چند سالي بدون اين ويترين ادامه حيات داده است.به گفته نايب رئيس فدراسيون واليبال در امور بانوان اين رشته كه هم اينك در 32 استان كشور فعال است و تيم هاي خوبي هم وجود دارد اما هنوز صاحب تيم ملي نيست. ظاهراً جابه جايي هاي صورت گرفته به ويژه بعد از طرح ادغام انجمن ها با فدراسيون ها وقفه سنگيني بر سر راه تشكيل تيم ملي واليبال بانوان ايجاد كرده است.به گفته وي سال 83 بدون بودجه و سال 84 فقط درحد آموزش گذشته است و امسال اما، نجاتي ازده اميدوار است كه با برنامه هايي كه تدارك ديده و با حضور يك مربي خارجي كه ظاهراً قرار است به زودي به ايران بيايد تيم ملي شايسته اي را تشكيل دهد تا در تورنمنت هاي مختلف حضور يابد.در اين مصاحبه او با ما درباره بسياري از مسائل پيش روي اين رشته از ورزش بانوان به گفت وگو نشست كه در پي مي خوانيد:
* ظاهراً شما در دوره اي هم مسئوليت رشته هاي رزمي را برعهده داشتيد؟
- از سال 1372 به عنوان دبير انجمن واليبال كشور در سازمان تربيت بدني و معاونت ورزش بانوان سابق انتخاب شدم. تا سال 1375 هم به عنوان سرپرست واليبال انجمن بودم و در سال 1377 به عنوان رئيس انجمن واليبال بانوان كشور انتخاب شدم و همزمان به عنوان مسئول اجرايي ورزش كاركنان دولت هم كار مي كردم و ورزش زنان چندين وزارتخانه به همت خانم فائزه هاشمي راه اندازي شد و مسئوليت اجرايي آن برعهده من بود و در سال 1379 كه من اين مسئوليت را تحويل دادم بيش از 60 ارگان، نهاد و وزارتخانه داراي تشكيلات ورزشي شدند و نتايج خوبي هم داشتم.
سرانجام در سال 1379 با دستور خانم طاهريان از اين رشته به رشته رزمي منتقل شدم. ايشان اين استدلال را داشتند كه رشته رزمي بانوان بسيار نابسامان است. با حمايت هاي انجام شده خوشبختانه 35 سبك ورزشي رزمي سر و سامان داده شد و در طول 5 سال نتايج بسيار خوبي عايد اين رشته ورزشي بانوان شد.در سال 1383 مجدداً به واليبال خواسته شدم. من به آقاي يزداني خرم معرفي شدم و با مديريت ايشان اين فدراسيون بدون اينكه در آن ادغامي صورت گرفته باشد در رابطه با ورزش بانوان درست عمل مي كرد. به عنوان مثال وي اولين كلاس بين المللي ويژه بانوان را از سازمان جهاني واليبال درخواست كرده  بودند.
* در رابطه با موقعيت فعلي واليبال بانوان و وضعيت تيم هاي بانوان توضيح بفرماييد و اينكه چرا هنوز تيم ملي بانوان تشكيل نشده است؟
- بايد بگويم از سال 1383 كه تشكيلات واليبال بانوان را دوباره تحويل گرفتم، چنين تصويري وجود داشت: 70 مربي بين المللي درجه يك كاتاگوري، 30 مربي درجه دو و 5 مربي درجه 3 بين المللي و 10 داور كانديداي بين المللي. در بخش درجه 3 هم بالغ بر 5 هزار مربي و 4 هزار داور داشتيم. خوشبختانه با توجه به اينكه واليبال رشته اول بانوان است وضعيت خوبي داشت.
* اما ظاهراً بانوان رشته هاي رزمي جايگزين آن شده اند؟
- بله، شايد اين واقعيت دارد. اما بايد تاكيد كنم كه آن عرق و علاقه اي كه بين بانوان ورزشكار واليبال وجود دارد در كمتر رشته اي مي توانيد آن را بيابيد و جذابيت واليبال در بين خانم ها خيلي زيادتر است.
* آماري در رابطه با تيم هاي واليبال بانوان كشور داريد؟
- ما در تمام 32 استان ايران هيأت هاي واليبال بانوان را داريم و در تمام هيأت هاي استاني زيرمجموعه هايي در تمام شهرها و توابع آنها فعال داريم. يعني وقتي كه اعلام مي كنيم كه مسابقه اي در حال برگزاري است شايد به جز يكي، دو استان همه اعلام آمادگي مي كنند و حضور هم مي يابند و البته در همه رده هاي سني اين تيم ها وجود دارد.
* با طرح ادغام بانوان چگونه برنامه ريزي كرديد؟
- در طرح ادغام اولين كاري كه شد اين بود كه بايد خودمان را با سياست هاي فدراسيون هماهنگ مي كرديم. لذا برنامه هاي واليبال بانوان را ارائه دادم و آقاي يزداني خرم هم ارائه طريق مناسبي دادند.
* مهمترين مشكل هيأت هاي واليبال بانوان بعد از طرح ادغام چه بود؟
- مشكل بودجه. يعني هنوز هم فدراسيون ها نتوانسته اند اين موضوع را به حد تعادل برسانند و بودجه مناسبي را برنامه ريزي كنند!
* آيا در تقويم سالانه فدراسيون ها اين موضوع نبايد ديده شود؟
- ببينيد وقتي ما در انجمن ها مستقر بوديم همان ابتدا به ما بودجه اي را اعلام مي كردند و ما بر روي آن بودجه برنامه ريزي مي كرديم هر چند در كوران كارها اگر هزينه ها افزايش مي يافت از ما حمايت مي شد.اما در سال 1383 ما بلاتكليف بوديم يعني در سال اول طرح ادغام نه فدراسيون بودجه اي را براي ما ديده بود و نه انجمن وجود داشت.
در حقيقت ما سال 83 را فقط در حد برگزاري يكسري كلاس هاي آموزشي معمول گذرانديم و هيچ كار خاصي انجام نشد!اما در سال 1384 با ارائه برنامه هايمان به فدراسيون و اعلام نگراني آقاي يزداني خرم، خوشبختانه امكان برگزاري ليگ ها به ما داده شد، يعني سوپرليگ، ليگ دسته يك و دو با حضور 46 تيم برگزار شد. ضمن اينكه حضور بازيكنان جوان براي تيم هاي شركت كننده الزامي بود. همچنين كلاس آموزش مربيگري درجه يك هم با حضور يك مربي خارجي در مهر سال 84 برگزار شد.در اين كلاس ها هدف جوانگرايي مورد توجه بود و 5 نفراز بازيكنان ملي ما توانستند اين دوره را با موفقيت طي كنند.
در سال 84 همچنين 70 كلاس داوري و مربيگري در سطح كشور و بنا به درخواست استان ها برگزار شد و يك دوره كلاس داوري و مربيگري درجه دو هم در تهران برگزار كرديم. با اين توضيح سال 84 ،سال آموزش بانوان واليباليست بود. در عين حال بايد بگويم كه يكي از بالاترين دستمزدهايي كه به داوران ما اعطا شد در سال 84 بود.
موفق ترين هيأت هاي استاني هم اصفهان و تهران بودند و بر اساس امتيازات و موفقيت هيأت ها براي آنها بودجه ريزي شد.
* با تغيير و تحولات فدراسيون در سال 85 چه كرديد؟
- در سال 85 با تغيير و تحولات فدراسيون مواجه شديم و البته تغييرات آسيبي به ما نزد، زيرا فردي كه سرپرست فدراسيون شد از خانواده واليبال و تحصيلكرده ورزش بود.
* آيا رفتن آقاي يزداني خرم مانعي را ايجاد نكرد؟
- خير، زيرا سرپرست جديد به ورزش بانوان نگاه مثبتي داشتند. آقاي داورزني كه بازرس واليبال در هيأت رئيسه هم بودند شناخت كاملي از ورزش واليبال بانوان داشتند و تأكيد دارند كه با علم روز ورزش را پيش ببريم و از اساتيد، بيشتر استفاده كنيم. به همين دليل اولين دوره مسابقات قهرماني كشوري جوانان و نوجوانان را توانستيم برگزار كنيم كه بازدهي بسيار خوبي داشت.
* يعني مشكل بودجه اي كه اشاره داشتيد تأثيري در برنامه هاي شما نگذاشت. ميزان بودجه سالانه شما چقدر شد؟
- بايد بگويم دست و بال نايب رئيسان هيأت هاي واليبال در استان ها به لحاظ بودجه كاملاً بسته است و ميزان بودجه اصلاً مشخص نيست. البته 240 ميليون تومان بودجه كل فدراسيون جداي از مبحث قهرماني و ملي است، اما سهم بانوان ديده نشده است و بودجه يكجا به فدراسيون اعطا مي شود.
* چه كسي بايد اين سهم را ببيند؟
- سازمان تربيت بدني.
* يعني در طرح ادغام اين موضوع روشن، ناديده گرفته شده است؟
- سازمان تربيت بدني اين نگاه را دارد كه هر فدراسيوني متشكل از مردان و زنان است و بودجه ريزي انجام گرفته هم بايد تقسيم بندي شود.
* چرا برنامه ريزي نمي شود؟
- شايد مشكل اين است كه بودجه اي كه بايد به فدراسيون برسد تا در آنجا برنامه ريزي شود و بعد به هيأت ها پرداخت شود، اصولاً دير پرداخت مي شود لذا از فدراسيون هم به هيأت ها دير مي رسد و شما حتي مي بينيد كه هفت ماه از سال گذشته است و هنوز هيچ چيزي نگرفته ايد!من اين سؤال را از نايب رئيسان هيأت ها دارم كه با عدم پرداخت به موقع بودجه چرا انتظار معجزه از ورزش بانوان دارند. البته يك نكته را بايد در اين مورد تأكيد كنم و آن اينكه كل بودجه هيأت ها از سوي فدراسيونها پرداخت نمي شود بلكه بخشي از آن توسط ادارات كل پرداخت مي شود.
* اين موضوع كار را دشوارتر نمي كند؟
- من فكر مي كنم كارها بدتر شده است، زيرا دو مدير با دو نگاه بايد تصميم بگيرند! به همين شكل سهم رشته هاي مختلف ورزشي هم نامتعادل مي شود.
* وضعيت نحوه شناسايي و انتخاب اعضاي تيم ملي چگونه است؟
- 50 بازيكني كه داراي قابليت حضور در واليبال كشوري را دارند مشخص شده اند. قد آنان از 178 تا 185 سانتي متر است . از اين نفرات بعد از تشكيل اردو، مربي ها مي توانند نفرات اصلي تيم را گزينش كنند. خوشبختانه تيم هاي استاني بسيار فعال عمل مي كند ما حتي از ايلام تيم داريم و علاقه مندي آنان بسيار اميدواركننده است. از اين به بعد ما قصد داريم كه تيم ملي را تجهيز و مشخص كنيم.
* اما ما كه تا سال 80 تيم ملي واليبال بانوان داشتيم؟
- بله از 1381 نداشتيم. يعني از آخرين دوره بازي هاي بانوان كشورهاي اسلامي كه تيم ما شركت داشت ديگر تيمي حضور پيدا نكرد.ما در حال اجراي طرح استعداديابي هستيم و به آقايان هم گفتيم تا زماني كه يك مربي خارجي قابل قبول در حد آقاي ايوان نداشته باشيم هيچ پيشرفتي نخواهيم داشت. يعني حتي اگر اجازه حضور در مسابقات بين المللي را هم داشته باشيم نمي توانيم تيمي اعزام كنيم!
دسترسي به اين نوع ميادين نيازمند كار روي طرح استعداديابي است.
* ظاهراً شما در۱۰ استان اين كار را شروع كرده ايد؟
- بله. اولين پايگاه هم در قزوين راه اندازي شده و در حال حاضر اين استان ها اعلام آمادگي كرده اند.باز هم مي گويم كه براي اين كار مهم و بزرگ بايد بودجه ديده شود. به هر حال ما قبل از مجمع فدراسيون واليبال و يا بعد از آن يك گردهمايي خواهيم داشت تا طرح استعداديابي به نتيجه معقولي دست يابد و كل هيأت ها و نايب رئيسان اعم از مردان و زنان بايد در اين گردهمايي به نتايج هماهنگي دست يابند.
* درباره نحوه حضور بانوان واليبال كشور در ميادين بين المللي به كجا رسيده ايد؟
- در ديدارمان با حبيب عبدالله، نماينده FIVB (فدراسيون جهاني واليبال) به ما گفته شد كه هيچ منع قانوني براي حضور در بازي هاي جهاني نداريم.
* مهم ترين موانعي كه بعد از مبحث بودجه، بر سر راه تشكيلات واليبال بانوان وجود دارد؟
- فضاهايي كه در اختيار بانوان است متأسفانه در ساعات مفيد در اختيار آقايان است. البته جاي تشكر از آقاي علي آبادي وجود دارد زيرا ايشان دستور رسمي به استان ها داده اند تا فضاهاي مناسب در اختيار هيأت هاي بانوان گذاشته شود. اما باز هم مي بينيد كه در استان ها سالن ها را در اوقات مفيد در اختيار آقايان مي دهند. البته در تعداد معدودي استان ها فضاهاي اختصاصي بانوان وجود دارد كه البته براي چندين رشته در نظر گرفته مي شود و همين موضوع ايجاد مشكل مي كند.

نگاه دوم
سازماندهي تيمي
005649.jpg
هاجر نجاتي زاده درباره مربي براي تيم ملي واليبال بانوان تصميماتي داريد، او مي گويد:
سعي داريم با به كارگيري يك مربي خارجي و مربي هاي داخلي، 50 نفر افراد مستعد شناسايي شده را براي عضويت در تيم ملي سازماندهي  كنيم.
با يك مربي يوگسلاوي رايزني كرديم. با خانم براديا اوا كه مدرس جهاني هستند و دو دوره كلاس هاي بين المللي ويژه بانوان ما را هم اداره كرده اند، صحبت كرديم . ايشان سرمربي تيم مردان اتريش هم بوده اند، اما متأسفانه به دليل مشغله زياد و تنها زن مدرسFIVB بودن قادر به پاسخ مثبت به ما نشدند. با يك مربي روسي هم صحبت كرديم كه درچندين المپيك شركت كرده اند و چند هفته اي وارد كار شدند و در چندين باشگاه هم حضور يافتند اما با هم به نتيجه نرسيديم، زيرا احساس كردم كه ايشان نمي توانند خواسته هاي ما را برآورده كنند. به هر حال در حال رايزني هستيم تا يك مربي با سطح عالي براي تيم ملي مهيا كنيم كه در روند بازي بانوان مؤثر باشد و سطح بازي ها را ارتقاء بخشد.
با كميته مربيان داخلي هم جلسه اي داريم تا از طريق مربيان خودمان اردوهاي تداركاتي پاره وقت را براي 50 نفر انتخابي تيم ملي بانوان برگزار كنيم. اين اردو۱۰ روزه خواهد بود تا پس از تست اعضاي اصلي انتخاب شوند.اما در كنار همه اين برنامه ها بايد بودجه ديده شود و به نظر من بالغ بر 50 ميليون تومان بودجه براي اين كار و استعداديابي تيم ملي مورد نياز است.به نظر من ما اول بايد آبياري كنيم و بعد برداشت كنيم ما تا هزينه نكنيم نمي توانيم برداشت كنيم و اين انتظار عجيبي است.
از او مي پرسيم فكر مي كنيد امسال تكليف تيم ملي و تركيب آن مشخص شود؟
- اگر تركيب تيم ملي مشخص نشود، اما حتماً تشكيل اردوهاي تداركاتي تيم ملي را خواهيم داشت و در مورد مربي خارجي هم به نتيجه خواهيم رسيد.
* در رابطه با حضور تيم ملي در عرصه هاي بين المللي چه زمان بندي را مي توانيد ارائه دهيد؟
- به كشور امارات هم اكنون اعلام آمادگي شده كه تيم  ملي ايران با تيم اين كشور رقابت كند و طبيعي است كه تا پايان امسال و حداكثر در سال 86 در اين بخش و تورنمنت هاي غيررسمي انشاءالله اين حضور اتفاق مي افتد و البته بايد مربي خارجي هم برسد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |