پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۵
گزارشي در استقبال از چهاردهمين دوره هفته كتاب
يك هفته براي كتاب خوان شدن مردم
مرتضي نصيري
005721.jpg
005751.jpg
براي ايجاد شوق و رغبت در عامه  مردم به خصوص جوانان و نونهالان به امر كتاب و كتاب خواني و توسعه و تجهيز كتابخانه هاي عمومي و مدارس در سراسر كشور، هفته اي از سال تحصيلي به نام هفته كتاب اعلام مي شود .
اين جمله، نخستين ماده از آيين نامه 16ماده اي هفته كتاب است كه در سال 1345 به تصويب وزير آموزش و پرورش و وزير فرهنگ و هنر وقت رسيد، تا همه ساله  در آخرين هفته آبان ماه مراسمي بدين نام در كشور برگزار شود. (ماده 2)
كارشناسان براي رسيدن به دو هدف اصلي در اين طرح، عوامل متعددي را پيش بيني كردند تا بتوان تاثير حداكثري به نگرش مردم جامعه بر امر كتاب و كتاب خواني گذاشت.
ماده چهارم از اين آيين نامه به اين موارد اشاره دارد كه در آن به ترتيب ايراد پيام ها و سخنراني ها ، ايجاد نمايشگاه در نقاط مختلف كشور ، انتشار جزوه ها و نشريات ، چاپ تمبر يادبود هفته كتاب ، تهيه  مدال يادبود كتاب ، تهيه فيلم و اسلايد ، بازديد طبقات مختلف مردم از كتابخانه ها، نمايشگاه هاي كتاب، چاپخانه ها ، تشويق اهل قلم و كتابداران از طريق اهداي جوايز يا پيشنهاد اعطاي نشان و مدال در هفته كتاب ، كمك به توسعه و تكميل كتابخانه هاي موجود و هر نوع اقدام ابتكاري و پيش بيني نشده ديگري كه در راه نيل به هدف مفيد فايده باشد پيش بيني شده است.
اما اين آيين نامه از زمان تصويب تا سال 1370 اجرايي نگرديد تا اين كه اولين دوره اين مراسم در آبان ماه سال 1370 با عنوان اولين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.
هفته كتاب و ترويج كتاب خواني
برگزاري اين مراسم كه معمولا در دهه 28 آبان تا هفتم آذر ماه با قصد ايجاد انگيزه به كتاب و كتاب خواني در ميان مردم صورت مي گيرد و اغلب به روزهايي چون كتاب و پديدآورندگان ، كتاب، صنعت و كارگر ، كتاب و دانش آموز ،  كتاب و دانشجو ، كتاب، كتابدار و اطلاع رساني ، كتاب،  خادمان نشر و حاميان نسخ خطي ، كتاب و رسانه ، كتاب ايران در جهان و... نام گذاري مي شود، هميشه مورد نقد و نظر كارشناسان بوده است، چون منتقدان بر اين باورند كه كتاب را در طول يك هفته نمي توان به خانه هاي مردم برد، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم در سخنراني مراسم افتتاحيه سيزدهمين دوره اين مناسبت به سياست هاي انجام شده در دوره هاي مختلف هفته كتاب انتقاد كرد، چون وي معتقد است كه سياست دولت هاي پيشين در هفته كتاب در جهت توليد اين محصول فرهنگي بوده است، نه تبليغ آن.
محمدحسين صفارهرندي مي گويد: پيش از اين، سياست و برنامه  ريزي در هفته كتاب بيشتر به سمت و سوي توليد كتاب و پديدآورندگان كتاب بود، در حالي كه جامعه ما با كمبود كتاب خوان روبه رو است و ضرورت دارد اين روند تغيير كرده و ما به سمتي حركت كنيم كه اين هفته به عنوان موسم ترويج كتاب خواني و تكثير كتابخوانان باشد و همين امر باعث رونق كار پديد آورندگان و ناشران هم خواهد شد .
اما جعفر ابراهيمي(شاهد) با بيان اين مطلب كه سياست هر چه كه باشد نمي توان در طول يك هفته به كتاب خوان شدن مردم كمكي كرد، مي گويد: برگزاري اين هفته ها به هيچ  وجه در كتاب خوان شدن مردم اثرگذار نبوده است، اين را مي توان از شمارگان كم كتاب ها و خريده و خوانده نشدن اين آثار دانست. اينها نشان مي دهد از زماني كه تعداد نمايشگاه ها زياد شده، تعداد كتاب خوان ها و شمارگان كتاب ها پايين آمده است .
وي ادامه مي دهد: وقتي تنها يك هفته را به موضوعي چون كتاب اختصاص مي دهيم، مسلما تاثيرگذاري كمي خواهد داشت. كتاب موضوعي نيست كه در سال فقط يك هفته براي آن كاري انجام داد. بايد هر روز، هر ماه و هر سال به نام كتاب باشد. متاسفانه در كشور ما فقط يك هفته به نام كتاب است و بعد از آن ديگر همه چيز تمام مي شود. اي كاش برنامه اي ريخته مي شد تا كتاب به خانه هاي مردم مي رفت و كتابخواني جزئي از زندگي افراد مي شد .
محسن پرويز – معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي – هم با اين سخنان موافق است و از كارشناسي بر روي طرح هايي خبر مي دهد كه در جهت رفع دغدغه هاي ابراهيمي و همفكرانش است.
وي مي گويد: براي فرهنگ سازي در امر كتاب  و كتابخواني نياز به يك كار زيربنايي و دراز مدت داريم كه طبيعتا در يك هفته و يا يك سال انجام پذير نيست، بنابراين مي بايست مسيرهايي را كه در درازمدت منجر به اين فرهنگ سازي مي شود،  پايه ريزي كنيم و اقداماتي را هم كه قصد انجام آن را داريم با بهره گيري از ظرفيت هاي موجود و توانمندي هاي بالفعل جامعه طرح ريزي كنيم .
وي با اشاره به كميت كارهايي كه در سال هاي گذشته انجام شده،  ادامه مي دهد: بخشي از كارهايي كه هميشه انجام مي شود، از جهت گزارش  دادن به مسئولان مختلف است كه اين در گذشته خيلي وقت ها انجام شده، ولي ما سعي داريم خيلي به اين كار بها ندهيم، چون با اين اعداد و ارقام خيلي موافق نيستيم. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر اين باوريم كه هميشه همين چيزها مشكل ساز بوده است، مواردي چون اين نكته كه هميشه بگوييم آمار ما از اين تعداد به آن تعداد رسيده است و... البته اين كارها بي تاثير نيست، اما همه چيز هم نيست .
مجيد حميدزاده – مدير كل كتاب و كتابخواني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي – هم در پاسخ به اين سوال كه آيا در مقطعي به نام هفته كتاب مي توان مردم را كتاب خوان كرد، بيان مي دارد: مي گويند: آب دريا را اگر نتوان كشيد – هم به قدر تشنگي بايد چشيد ما هم اگر نتوانيم نيازهاي مطالعاتي مردم را در اين مدت برآورده كنيم و شوق و رغبت مطلوبي را كه مورد نظر است،  در آنان ايجاد كنيم، حداقل بايد تمام توان خود را براي ايجاد شوقي كوتاه در ميان مردم به كار بگيريم تا در هفته كتاب، حتي به صورت مقطعي و كوتاه اين شور و شوق پديدار شود .
وي ادامه مي دهد: ما بايد سعي كنيم كه اين كار را از حالت مقطعي خارج كنيم كه برنامه هايي هم براي اين كار در نظر گرفته شده است، منتها برخي از اينها در حوزه ما به تنهايي قرار ندارد و همه نهادها بايد در اين كار به صورت تمام وقت به مردم اطلاع رساني كنند .
سيداميرمسعود شهرام نيا هم به دليل شغلي كه دارد، سال هاست با كتاب و هفته آن آشناست. وي كه مديرعامل نشر شهر است، اعتقاد دارد در اين هفته تنها برخي از اصحاب فرهنگي و هنري با اين جريان درگير مي شوند و مردم عادي و عامي كمتر با اين موضوع آشنا هستند.
وي مي گويد: واقعيتي كه درباره هفته كتاب وجود دارد، اين نكته منفي است كه برگزاري آن در سطحي غيرعمومي باقي مانده است. يعني معمولا تنها گروهي خاص از اصحاب فرهنگ و هنر فقط با اين جريان درگير مي شوند و مردم عادي و عامي كمتر با اين موضوع درگير هستند و در نهايت تدبير خاصي كه براي كتاب خواني مردم و اثرگذاري در اين قشر وجود داشته باشد، ديده نمي شود .
وي با طرح اين پرسش كه ايراد كار كجاست؟ ادامه مي دهد: نمي دانم! البته شايد خيلي به هفته كتاب و كار فرهنگي در اين دوره مربوط نباشد، چون اساسا در امر ترويج كتاب خواني بايد كارهاي بهتر و گسترده تري از يك برنامه ريزي مقطعي و موقتي در هفته كتاب انجام داد. بايد از تجهيز كتابخانه ها تا توجه به تنوع نيازهاي مردم در عرضه كتاب ها، گسترش كتاب فروشي ها در مكان هاي عمومي، مساجد، فرودگاه ها و... اقدام كرد به اين علت كه هفته كتاب نمادين است و نمي توان در اين مناسبت، به انجام كارهاي زيربنايي پرداخت .
خريد كتاب براي تجهيز كتابخانه ها
سهم كم مطالعه در جامه ايران علت هاي مختلفي دارد كه مهم ترين اين موارد گران بودن كتاب  است. به همين دليل شايد رونق بيشتر كتاب خانه هاي عمومي و تجهيز آنها به كتاب هاي مختلف و چاپ جديد، در درازمدت بر جريان كتابخواني جامعه اثرگذار باشد، چيزي كه در آيين نامه هفته كتاب گنجانده و از آن با عنوان توسعه و تجهيز كتابخانه هاي عمومي و مدارس در سراسر كشور ياد شده است.
سيد جلال يحيي زاده  فيروزآبادي – عضو كميسيون فرهنگي مجلس – هم گراني كتاب را علتي بر خوانده نشدن اين كالاي فرهنگي مي داند و تاكيد مي كند: انقلاب كرديم براي اسلام، تا بتوانيم يك كشور اسلامي داشته باشيم، اسلامي كه بزرگ ترين معجزه آن يك كتاب آسماني است، بنابراين در چنين مملكتي واقعا بايد به كتاب و كتاب خواني توجه شود. اما آنچه كه آمار از كتاب خواني در كشور نشان مي دهد، اين است كه ميزان كتاب خواني در كشور ما در شان نظام و مملكت نيست .
اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس ادامه مي دهد: يكي از عواملي كه موجب گرديده تا ميزان مطالعه در كشور رشد نيابد، گراني كتاب  است؛ از اين رو متوليان امر بايد يارانه هاي لازم را در اختيار افراد قرار دهند تا هر فرد از هر قشري بتواند از كتاب هاي مختلف بهر ه مند شود .مرتضي رياحي پور – مدير انتشارات زرين – با اشاره به اين كه توجه بيشتر صدا و سيما و مطبوعات به مقوله كتاب، تاسيس كتابخانه در تمام مدارس و خريداري مستمر كتاب از ناشران توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جهت تجهيز كتابخانه هاي عمومي كشور از راهكارهاي ترويج فرهنگ كتابخواني در كشور است، مي گويد: لازم است در مدارس ابتدايي، درسي به نام كتاب خواني و خلاصه كردن كتاب، به برنامه درسي دانش آموزان افزوده شود، تا فرزندان مان از همان سنين كودكي به طور جدي با مقوله كتاب و كتاب خواني آشنا شوند، با اين وجود حمايت بيشتر دولت از ناشران در راستاي كاهش قيمت تمام شده كتاب هم مي تواند به عنوان يك سياست جدي در راستاي توسعه فرهنگ كتابخواني دنبال شود .
اما لاله افتخاري – عضو كميسيون فرهنگي مجلس – كمبود كتابخانه و گراني كتاب را علت اصلي ميزان ناچيز مطالعه در كشور نمي داند، چون معتقد است براي گسترش فرهنگ كتابخواني در كشور، نيازمند اراده اي جمعي و همگاني هستيم تا با يك بسيج عمومي، ميزان كتاب خواني و فرهنگ آن را در كشور افزايش دهيم.وي ادامه مي دهد: البته بايد ديد كه آيا واقعا ما در كشور با كمبود كتابفروشي و كتابخانه مواجه هستيم يا اين كه كتاب وجود دارد، ولي كتاب خوان موجود نيست. ولي آنچه مسلم است، اين كه هر چه ميزان مراكزي كه كتاب را به خوانندگان ارائه دهد، بيشتر باشد، به تبع آن توجه افراد بيشتر به سمت كتاب جلب خواهد شد .
وي با تاكيد بر اين نكته كه با تدوين برنامه هايي مناسب مي توان هر نوع كتابي را در اختيار اقشار مختلف با هر ميزان سواد و تحصيلات قرار داد، بيان مي دارد: فرهنگ كتاب خواني در كشور بايد از خانواده ها شروع شود تا هنگامي كه فرزندان به مدرسه وارد مي شوند با اين عادت كه كتاب غير درسي را نيز مطالعه كنند، كنار آمده و اقدام به مطالعه كتاب هاي غير درسي كنند .اما محمدحسن ملك احمدي رئيس هيات امناي كتابخانه هاي عمومي كشور با بيان اين مطلب كه در هفته هاي كتاب ما برنامه اي براي تجهيز كتابخانه ها نداشته ايم، مي گويد: يكي از بحث هاي مطرح در هفته كتاب، خريد كتاب براي تجهيز كتابخانه هاي مختلف است كه در غالب اعتبارات سازمان ها و نهادهاي مختلف انجام مي شود، اما متاسفانه هيچ گاه براي ما خريد كتابي نداشته اند، چون هر وزارتخانه اي براي كتابخانه هاي تحت پوشش خود كتاب خريداري مي كند، اما هيچ وقت براي نهاد كتابخانه هاي عمومي هيچ خريد و اهداي كتابي صورت نگرفته است .
وي با بيان اين مطلب كه نهاد كتابخانه هاي عمومي يك هزار و 700 باب كتابخانه دارد، ادامه مي دهد: كل اعتبارات ما براي سال 1385، 17 ميليارد و يك صد ميليون تومان است كه 90درصد آن به هزينه هاي پرسنلي اختصاص مي يابد و تنها با بخش كوچكي از اين بودجه كتاب ها را خريداري مي كنيم، اما هيچ وقت در قالب هفته كتاب به ما كتابي اعطا نشده است، با اين حال براي رفاه بيشتر مردم از انجام اين كار استقبال مي كنيم .سيد اميرمسعود شهرام نيا هم با اشاره به اين مطلب كه ما در برنامه ها خود قصد تجهيز كتابخانه هاي عمومي شهرداري و مدارس را داريم، مي گويد: در اين هفته سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران بيش از يك ونيم ميليارد تومان به كتابخانه هاي عمومي اهداي كتاب خواهد داشت و سرانه كتاب هاي موجود در مدارس را به ازاي هر نفر دانش آموز تا دو عنوان كتاب افزايش خواهد داد .
وي با تاكيد بر اين نكته كه فعاليت هاي ما با سطح معمول در دنيا و متوسط جهاني فاصله زيادي دارد، ادامه مي دهد: حجم خريدهايمان هم براي تجهيز كتاب خانه ها، با سطح خريد كتاب در دنيا فاصله دارد. البته بزرگ ترين ايراد، به ساز و كار خريد كتاب  توسط نهادها باز مي گردد، چون معمولا با مخاطب شناسي كمي به اين خريدها اقدام و در نهايت به نيازهاي مطالعاتي مردم پاسخي داده نمي شود. معمولا كتابخانه ها بر اساس سياست هاي خاصي تجهيز مي شوند و گاهي اوقات كتاب هايي به كتاب خانه ها مي رود كه سال ها به امانت گرفته نمي شود. ضمن اين كه مي دانيم تعداد كتابخانه هاي عمومي ما هم بسيار كم است، امروز در تهران شهرداري 75 باب كتابخانه دارد و حدود 23باب وزارت ارشاد، با كتابخانه هاي خوب مساجد هم در كل 100 باب كتابخانه مي شود كه اين براي شهري با جمعيت بيش از 12ميليون نفر اصلا مناسب نيست. ما حداقل به 10برابر اين تعداد كتابخانه احتياج داريم .از محسن پرويز علت عدم اهداي كتابي را به نهاد كتابخانه هاي عمومي مي پرسيم، وي با اشاره به اين كه آقاي ملك احمدي يك بار پيش ما آمدند تا ما بودجه اي را در اختيار آنها قرار دهيم، بيان داشت: اين كار را به لحاظ قانوني ما نمي توانستيم انجام دهيم، اما اهداي كتاب امكان پذير است كه ما خدمتشان گفتيم كه آن را انجام خواهيم داد و آن ماجرا در جريان است و كتاب هايي به كتابخانه هاي عمومي اهدا مي شود .
وي ادامه مي دهد: البته ما قرار نيست كه متصدي انجام همه كارها در هفته كتاب باشيم، وزات ارشاد وظيفه برنامه ريزي براي هماهنگي همه نهادهاي مربوطه را بر عهده دارد. در اين خصوص دو جلسه از ستاد برگزاري اين جلسات برگزار شده و اعلام كرده ايم كه از همه طرح هاي مناسب براي اين ايام حمايت مي كنيم. سياست ما سياست تجميع كليه امكانات فرهنگي موجود در اجتماع است، در نتيجه به آن بخش هايي كه نياز به پشتيباني مالي داشته باشد، كمك مي كنيم. بنابراين اگر بتوانيم از همه ظرفيت هاي موجود در نهادهاي مختلف استفاده كنيم، انقلاب عظيمي را در پي خواهيم داشت .
ساماندهي يارانه هاي كاغذ در جهت خريد كتاب
كتاب كالايي فرهنگي است كه به مانند ساير اقلام مورد نياز اقشار مختلف جامعه از تسهيلاتي چون يارانه بهره مي برد. دولت به علت وقوع جنگ كاغذ را تحت سبد كالاهاي حمايتي خود در آورد و در سال هاي بعد هم با ارايه تسهيلاتي به ناشران بر قميت گذاري كتاب نظارت داشت تا اين كه با حذف قيمت گذاري كتاب در سال 1369، نظارات مستقيم دولت بر قيمت گذاري ها حذف شد؛ اما همچنان روند تخصيص كاغذ يارانه اي ادامه دارد، به طوري كه هم اكنون ناشران به دلخواه خود كتاب ها را قيمت گذاري مي كنند و اين در حالي است كه كاغذ يارانه اي همچنان وجود دارد و همه ناشران از كاغذ دولتي استفاده مي كنند.معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين باره مي گويد: هدف اصلي از تخصيص يارانه براي چاپ كتاب، رسيدن كتاب ارزان قيمت به دست مصرف كننده بوده است، اما هم اكنون اصل موضوع منتفي شده و ادامه دادن به روند گذشته عاقلانه نيست. البته سال هاست كه دولت به اين نتيجه رسيده اما در دوره هاي گذشته اين يارانه ها ابزار مناسبي براي رسيدن به برخي اهداف بوده اند .پرويز ادامه مي دهد: در برنامه سال آتي كه قرار است جهت يارانه كاغذ عوض شود، قصد داريم كه بودجه كاغذ را در جهت خريد كتاب براي كتابخانه هاي عمومي و تجهيز آنها مصرف كنيم. البته بايد تاكيد كنم كه يارانه قرار نيست حذف شود، قرار است از كاغذ برداشته شود و بعد از جهت گيري هاي مشخص به مصرف درآيد تا در نهايت به صورتي مستقل تر به دست مصرف كننده برسد. خريد كتاب براي كتابخانه هاي عمومي هم بخشي از اين طرح است كه انجام مي شود، منتها طرح ما بايد از طرف وزارتخانه براي سازمان مديرت و برنامه ريزي ارسال شود، تا اين سازمان براي ما تاييديه بفرستد .

ياران مهربان
جنگ پابرهنه به چاپ دوم رسيد
005718.jpg
كتاب جنگ پابرهنه  نوشته رحيم مخدومي به چاپ دوم رسيد.اين اثر كه در بردارنده خاطراتي از هشت سال دفاع مقدس است، در قالب 25 خاطره داستاني انتشار يافته است.در بخشي از اين كتاب مي خوانيم: انقلاب اسلامي ما يك قصه واقعي است كه يكي بود آن با مستضعفين است و پابرهنه ها و يكي نبود آن با مستكبرين و پولداران شروع مي شود. در ادامه آمده است: اين كتاب- جنگ پابرهنه ها- از ميان همه نگاه ها، نگاهي را انتخاب كرده است كه بتواند پاهاي برهنه بچه هايي را ببينيد كه هشت سال تمام در سرما و گرما، در كوه ها و دشت ها به دور از همه سياست هاي موسمي، به قولي كه به آن پيرمرد راحل داده بودند، عمل كردند.
نام جنگ پابرهنه  كه متشكل از 25 خاطره داستاني است، از نهمين خاطره اين مجموعه  گرفته شده است كه تنها پابرهنه ها نام دارد. نويسنده اين كتاب كه به نقل خاطراتي از روزهاي حضورش در جنگ اشاره دارد، تلاش كرده است كه در پايان هر يك از خاطرات آيه اي از قرآن را كه مرتبط با آن موضوع است به خوانندگان ارائه كند.
كتاب جنگ پابرهنه  كه يكصد و 48 صفحه دارد، با شمارگان 2200 نسخه و قيمت يك هزار و 500 تومان به وسيله انتشارات سوره مهر به بازار نشر عرضه شده است.
گلگشتي در گنجينه الاسرار عمان ساماني
005727.jpg
عمان  ساماني  از زمره  سوخته  دلان  و پروانگان  بي پري  است  كه  خود سوخته  عشق  حسين  (ع ) و كربلاييان  است . در مثنوي  گنجينه الاسرار خواسته گوشه اي  از عظمت  كربلا را بسرايد. تكيه  بر اين  مثنوي  به  اين  جهت  است  كه  شاعر توانسته  برداشتي  لطيف  و عارفانه  و حكيمانه  از عاشورا به  دست  دهد، منتها به  شيوه  و نگرشي  نوين . هر چند تاكنون اشعار زيادي در قالب هاي مختلف شعري در رثاي اهل بيت و به ويژه سوگ سيد و سالار شهيدان سروده شده است اما در اين ميان سروده مرحوم عمان ساماني به خاطر جذابيت و لطافت خاصي كه دارد قابل قياس با اشعار ديگران نيست و به همين سبب مورد توجه خواص و عوام قرار گرفته است.
ميرزا نورالله عمان ساماني اين عارف و عاشق اهل بيت سال 1258 هجري، قمري در سامان ديده به جهان گشود و پس از 64سال زندگي پربار در سال 1322 قمري از دار فاني به ديار باقي شتافت. تعداد ابيات گنجينه الاسرار عمان ساماني را از 825 تا 831 بيت نقل كرده اند كه نسخه حاضر 831 بيت است. عمان ساماني كتاب گنجينه الاسرار را با الهام و تقليد زبده الاسرار صفي عليشاه سروده است.
حسام الدين سراج نيز از اين اشعار استفاده كرده و دو كاست با عنوان وداع را از اشعار عمان ساماني به بازار موسيقي آورده كه اين كاست مورد استقبال قرار گرفت.
اين كتاب را بهادر محمدي ساماني با شرح كلمات، مقايسه نسخ و تفسير ابيات گردآوري كرده است. محمدي ساماني اين كتاب را با استفاده از ديگر نسخه ها جمع آوري كرده و در ابتداي كتاب بعد از مقدمه آنچه را كه از عمان ساماني در ديگر كتاب ها و روزنامه ها بوده را نيز ضميمه مطالب كرده است.
نگارنده اين كتاب همچنين صناعات ادبي را نيز يافته و به توضيح آن در پايان هر بيت پرداخته است.
همچنين در پايان كتاب نسخه بدل ها به همراه فهرست آيات نيز آورده شده است.
كتاب گلگشتي در گنجينه الاسرار عمان ساماني به سعي و اهتمام بهادر محمدي ساماني منتشر شده است. اين كتاب را انتشارات جهان بين در پنج هزار نسخه و با قيمت پنج هزار و 500تومان به چاپ رسانده است.
پيش از اين نيز اشعار عمان ساماني به صورت گزيده توسط انتشارات لاهور به قيمت هزار و 500 تومان منتشر شده است.
حزب ملل اسلامي
در موزه عبرت
نشست تخصصي حزب ملل اسلامي كه با حضور سيد محمدكاظم بجنوردي، حجت الاسلام محمدجواد حجتي كرماني، ابراهيم ذوالفقاري و ابوالقاسم سرحدي زاده در موزه عبرت برگزار شد، به صورت كتابي توسط موسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي منتشر شد.
در اين كتاب مجموعه سخنراني ها به همراه عكس هاي اين نشست آورده شده است. كتاب در دو بخش سخنراني ها و اسناد و تصاوير در 101 صفحه به چاپ رسيده است.
موسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي اين كتاب را در شمارگان هزار نسخه منتشر شده است.
ششمين نشست تخصصي موسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي به حزب ملل اسلامي اختصاص يافت. اين نشست هفدهم مهر ماه 1384 در موزه عبرت برگزار شد و اين كتاب در سال 85 منتشر شد .
در اين نشست سخنرانان درباره دوران زندان و اسارت خود و همچنين كارهاي حزب ملل اسلامي سخنراني كرده اند. همچنين در اين كتاب مي توانيم تاريخچه مختصري از حزب ملل اسلامي به روايت مدارك و اسناد را بخوانيم.
همچنين در اين كتاب پرسش و پاسخ حاضران در جلسه نيز به چاپ رسيده است.

مقايسه چاپ كتاب در نيم سال 1385 و سال گذشته نشان مي دهد
كاهش عناوين و افزايش قيمت ها
005724.jpg
گروه ادب و هنر- در شش ماه نخست سال جاري تعداد 24 هزار و 64 عنوان كتاب در 10 موضوع منتشر شده كه در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته و چاپ 24 هزار و 587 عنوان كتاب، از كاهش دو درصدي ( 523عنوان) برخوردار شده است.
بر اساس آماري كه موسسه خانه كتاب بر روي سايت اينترنتي خود قرار داده، بيشترين كاهش توليد كتاب با 578 عنوان در موضوع كتاب هاي علوم اجتماعي است و بيشترين افزايش توليد كتاب را آثار ديني با 768 عنوان به خود اختصاص داده اند. بر اين اساس، كتاب هاي با موضوع ادبيات هم نسبت به سال گذشته از كاهشي هشت درصدي برخوردار هستند.
كاهش توليد كتاب در سال گذشته در حالي انجام شده است كه شمارگان كتاب ها رشدي يك و نيم درصدي داشته اند و قيمت كل كتاب هاي منتشر شده هم در مقايشه با سال گذشته، هفت و نيم درصد رشد داشته است.
كتاب هاي ديني هم كه بيشترين رشد توليد را در مقايسه با تمامي كتاب هاي چاپ شده دارند، در شش ماه نخست سال جاري به پنج هزار و 551 عنوان رسيده اند كه در قياس با چهار هزار و 283 عنوان كتاب توليد شده در سال گذشته از رشدي معادل 768 عنوان برخورداربوده اند؛ در عين حال بيشترين كاهش توليد را هم كتاب هاي با موضوع علوم اجتماعي به خود اختصاص داده اند. در اين بخش و در مدت مشابه، آمار توليد كتاب از سه هزار و 393 عنوان در سال گذشته به دو هزار و 815 عنوان در سال 1385 رسيده است كه از كاهش 578 عنواني حكايت دارد.
در موضوع علوم طبيعي و رياضيات از آمار چاپ دو هزار و 208 عنوان در سال گذشته به دو هزار و 263 عنوان در سال جاري دست يافته ايم كه رشدي دو و نيم درصدي را نشان مي دهد، اما كتاب هايي كه در بخش زبان تهيه و چاپ شده اند، نسبت به سال گذشته از كاهش 10 و نيم درصدي برخوردار هستند. در اين بخش يك هزار و 852 عنوان كتاب در سال جاري منتشر شده كه در مقايسه با دو هزار و 75 عنوان كتاب چاپ شده در سال گذشته با كاهش 223 عنواني روبه رو بوده ايم.
چاپ كتاب هاي علوم عملي هم در سال جاري از رشدي معادل 300 عنوان بهره مي برد، اين كتاب ها در سال گذشته با تعداد سه هزار و 384 عنوان كتاب به زيور طبع آراسته شده اند و در سال جاري به سه هزار و 684 عنوان رسيده اند و در مجموع هشت درصد رشد داشته اند.
هنر از ديگر موضوعاتي است كه چاپ آن در سال جاري 19 و نيم درصد كاهش داشته است. در اين بخش كل كتاب هاي چاپ شده در شش ماه نخست سال گذشته يك هزار و يكصد عنوان بوده كه در سال جاري به هشتصد و 83 عنوان رسيده و كاهشي معادل 217 عنوان را رقم زده است.
در سال جاري كتاب هاي با موضوع ادبيات كه چاپ كُند آن ها هميشه مورد انتقاد نويسندگان بوده، 377 عنوان كاهش داشته است. در مدت مشابه ذكر شده، چاپ كتاب هاي ادبيات از چهار هزار و 725 عنوان در سال گذشته به چهار هزار و 348 عنوان در سال جاري رسيده و در نهايت كاهش هشت درصدي را در پي داشته است.
آخرين موضوع در ليست كتاب هاي منتشر شده در شش ماه نخست سال هاي 1384 و 1385، به تاريخ و جغرافيا اختصاص دارد. در اين بخش تعداد عناوين چاپ شده در سال گذشته يك هزار و يكصد و 94 عنوان بوده كه به يك هزار و يكصد عنوان كتاب رسيده و در مجموع كاهش هفت و نيم درصدي داشته است.
بر اين اساس كل كتاب هاي چاپ اول در شش ماه نخست سال جاري يازده هزار و 364 عنوان بوده كه در قياس با كتاب هاي چاپ اول در شش ماه نخست سال گذشته(12688) يك هزار و 324 عنوان كاهش داشته را شاهد هستيم. در اين مدت كل كتاب هاي چاپ شده تاليفي در شش ماه نخست سال جاري چهارده هزار و 936 عنوان است كه در قياس با چهارده هزار و 419 عنوان كتاب چاپ شده تاليفي در سال گذشته از رشدي سه و نيم درصدي برخوردار است.
شمارگان كل كتاب هاي چاپ شده هم در شش ماه نخست سال گذشته يكصد و شش ميليون و 340 هزار و 461 نسخه است كه در سال جاري يك ميليون و 404 هزار و 118 نسخه رشد داشته است. قيمت كل كتاب هاي چاپ شده هم در شش ماه نخست سال جاري 504 ميليون و 255هزار و 852 ريال است كه در مقايسه با 469 ميليون و 419 هزار و 681 ريال از رشدي هفت و نيم درصدي بهره مي برد.

كتاب
اقتصاد
انديشه
سخنگاه
سياست
شهرآرا
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |