پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۵
دوپينگ در مسابقات جهاني وزنه برداري دومنيكن
آرامش پس از توفان
محمدرضا منصوريان
005706.jpg
005703.jpg
شايد حتي در روز دوازدهم اكتبر سال 1492يعني آن روزي كه كريستف كلمب فاتح قاره پهناور آمريكا با كشتي خود به سواحل شهر سانتادومنيگو در كشور دومنيكن رسيد و اولين نقطه اين قاره را فتح كرد،  هرگز نمي توانست چنين باوري را در سر داشته باشد كه كشف تازه او 514سال بعد ميزبان 569وزنه بردار از 73كشور جهان باشد. كريستف كلمب سال ها است كه در بناي يادبودي كه در شهر سانتادومنيگو برايش درست كرده اند در خاك آرميده است، اما جزيره اي كوچك در درياي كارائيب كه او براي نخستين بار كاشف آن بود در فاصله روزهاي 30سپتامبر تا 6اكتبر
۲۰۰۶( 8الي۱۴مهرماه۱۳۸۵)محل برگزاري هفتادوپنجمين دوره رقابت هاي وزنه برداري قهرماني جهان بود. انجام اين مسابقات در شهر سانتادومنيگو متفاوت  تر از هميشه بود. كنترل شديد دوپينگ و محروميت تيم هاي بزرگي همچون ايران و روسيه كاملاً اين دوره از رقابت ها را تحت الشعاع قرار داده بود و نشان مي داد كه فدراسيون جهاني وزنه برداري (IWF)مصرانه خواهان پاكسازي در اين رشته است و قهرمانان دوپينگي از اين پس نخواهند توانست با استفاده از داروهاي نيروزا سكوهاي جهاني را فتح كنند. وزنه برداري ايران نيز در مسير شركت در اين ميدان بزرگ متأسفانه به دلايلي كه آگاهي درستي از آنها وجود ندارد دچار ضعف ها و كاستي هايي غير قابل اصلاح شد كه در  آستانه يك محروميت دوساله يا جريمه۴۰۰هزار دلاري قرار گرفت! توصيف ماجراي دوپينگ 9وزنه بردار ايراني آن هم در آستانه شركت در مسابقات مهم جهاني هشداري جدي است كه نيازمند بررسي موشكافانه و دقيق مديريتي است. وزنه برداري ايران نبايد به سمت و سويي خاص سوق داده شود.
به فاصله تنها 5 روز و درست زماني كه اخبار دوپينگ 9 تن از وزنه برداران تيم ملي توسط آژانس بين المللي مبارزه با دوپينگ(وادا) منتشر شد، من هم از سفر به كشور دومنيكن براي تماشاي هفتادوپنجمين دوره مسابقه هاي وزنه برداري قهرماني جهان تقريباً نااميد شدم. چرا كه متعاقب اعلام اين خبر گفته شد كه به جز حسين رضازاده بقيه اعضاي تيم ملي وزنه برداري ايران از حضور در اين ميدان محروم شده اند و طبيعتاً تيمي هم به اين كشور نمي رود.
با واكنش سريع مسئولان سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك اعلام شد كه علي مرادي، رئيس فدراسيون وزنه برداري ايران، يوردان گئورگي ايوانف، سرمربي بلغاري تيم ملي و دكتر علي اصغر شهابي، عضو كميته پزشكي فدراسيون جهاني وزنه برداري (IWF)براي مذاكره با تاماش آيان، رئيس اين فدراسيون و ديگر اعضاي عاليرتبه(IWF)به دومنيكن رفته اند و درست 24 ساعت بعد از اين سفر بود كه غلامعلي فلاحتي نژاد، دبيرفدراسيون وزنه برداري ايران در مصاحبه اي اظهار داشت:مذاكرات گروه اعزامي ايران با آيان  سودمند بوده و تنها 9 وزنه بردار محروم شده اند. اين يعني اينكه خوشبختانه تيم ايران از حضور در رقابت هاي جهاني و بين المللي محروم نشده است. البته ايشان اين را هم اضافه كرد كه يك جريمه 400هزاردلاري هم براي فدراسيون وزنه برداري ايران در نظر گرفته شده كه چنانچه پرداخت نشود تيم ايران براي مدت دو سال از حضور در كليه مسابقات محروم مي شود. با يك حساب سرانگشتي متوجه شدم كه براي هر وزنه بردار دوپينگي۴۵هزاردلار جريمه محاسبه شده است.
سواي اين موضوع از سوي روابط عمومي فدراسيون وزنه برداري هم اين خبر انتشار يافت كه حسين رضازاده شخصاً از سوي آيان به دومنيكن دعوت شده و مي تواند به عنوان تنها نماينده تيم ايران در مسابقات جهاني وزنه بزند.
با تمهيداتي كه برقرار شد رضازاده به دومنيكن رفت و به دنبال آن نيز مجوز سفر 4خبرنگار ايراني براي سفر به اين كشور صادر شد.
ريگرت چه گفت
بليت سفر من و سه همكار ديگرم براي سفر به كشور دومنيكن از مسير تهران، پاريس و سانتا دومنيگو مركز اين كشور بود. مثل همه سفرهاي معمول از فرودگاه مهرآباد با يك پرواز 5/4ساعته به فرودگاه شارل دوگل پاريس رسيديم و طبق برنامه بليت  هايي كه در دست داشتيم مي بايستي يك توقف 8 ساعته در اين فرودگاه داشته باشيم. تحمل۸ ساعت اقامت اجباري در سالن انتظار هر فرودگاهي واقعاً سخت است، اما خوشبختانه وجود سوژه هاي خبري شرايط حضور ما را سهل تر كرد و من نيز اطلاعات فراواني را از يكي از بهترين تيم هاي حال حاضر جهان يعني روسيه به دست آوردم. روس ها هم به فاصله كمي از ما از مسكو به فرودگاه شارل دوگل رسيده بودند و منتظر پرواز به دومنيكن بودند.
فرصت مناسبي دست داد تا گفت وگوي كوتاهي با داويدريگرت نابغه تيم ملي وزنه برداري شوروي  سابق و سرمربي حال حاضر روسيه داشته باشم.
محض اطلاع خوانندگان جوان روزنامه  يادآوري مي كنم كه داويدريگرت در وزنه برداري جهان لقب هركول داشت. ريگرت در سال هاي 1971، 1972، 1975۱۹۷۸،۱۹۷۴، ميلادي به مقام قهرماني جهان رسيد و در مسابقات المپيك۱۹۷۶مونترال نيز بر سكوي اول ايستاد. او در حال حاضر از سوي شوراي عالي ورزش روسيه عنوان استاد بزرگ ورزش را دريافت كرده است.
اين چهره افسانه اي ورزش حالا در كنار من بود. همراه با حسين  حصاري يكي از پيشكسوتان و مفسران با تجربه وزنه برداري، سؤالاتي را از ريگرت پرسيديم كه او هم با شناختي كه از ما پيدا كرد زيركانه به  آنها پاسخ داد.
در اين گفت وگوي غيررسمي متوجه شدم كه در مسابقات جهاني دومنيكن حسين رضازاده  جدي ترين رقيب خود يعني چيكشيف روسي را نخواهد داشت. ريگرت مي گفت:چيكشيف از ناحيه ران دچار آسيب  ديدگي شديدي شده و نتوانسته است خود را براي اين مسابقات آماده كند. او اضافه كرد:چيكشيف در المپيك۲۰۰۸ جدالي ديدني با رضازاده خواهد داشت. حتما ًخاطرتان هست كه چيكشيف در مسابقه هاي جهاني۲۰۰۵ دوحه در حركت يكضرب دسته سنگين وزن با بلند كردن وزنه 211كيلوگرمي مدال طلاي اين حركت را از آن خود كرد. اين را هم اضافه كنم كه در خلال برگزاري مسابقه هاي جهاني دومنيكن اين شايعه هم وجود داشت كه اين وزنه بردار روسي به دليل استفاده از مواد نيروزا از حضور در اين رقابت ها محروم شده است. ريگرت اين مسأله را تأييد نكرد. البته باتوجه به محروميت وجريمه 250هزاردلاري تيم روسيه، دوپينگ چيكشيف هم مي توانست حالت جدي تري داشته باشد.
چرا پشتوانه نداريم!؟
در مسابقه هاي وزنه برداري قهرماني جهاني در سال 2006 واقعيت تلخ ديگري از ورزش ايران و اين بار در ورزش وزنه برداري نمايان تر شد. اين واقعيت تلخ عدم توجه ما به پشتوانه سازي و دارا بودن نيروهاي ذخيره و كارآمد بود. در همين ميدان علاوه بر تيم ايران تيم هاي روسيه، قزاقستان، تايوان و چند تيم ديگر نيز به دليل استفاده وزنه برداران آنها از مواد نيروزا با محروميت و جرائم سنگيني روبه رو شده بودند و حتي گفته مي شد كه نزديك به 30 قهرمان نامي جهان نتوانسته اند مجوز حضور پيدا كنند، اما ديده شد كه اين محروميت ها و غيبت ها اثر چنداني بر عملكرد اين تيم ها نداشت، چرا كه آنها با استفاده از نيروهاي جوان و پشتوانه هاي موجود، خود را آماده حضور در رقابت هاي جهاني كرده بودند. اين در حالي است كه ما در ايران غفلت عجيبي از خود نشان داده و مي دهيم. چرا كه كسب موفقيت هاي مقطعي و عدم توجه لازم به پشتوانه سازي اين بار هم اين اجازه را به ما نداد كه با محروميت 9 وزنه بردار تيم ملي بزرگسالان بتوانيم با استفاده از نيروهاي ذخيره، خود را در صحنه مسابقات مؤثر نشان دهيم. براي كشوري مثل ما كه اين همه علاقه مند و شيفته وزنه برداري وجود دارد نبايد چنين فضايي به وجود بيايد كه با محروميت يك گروه 9 نفره همه چيز نابود شود و تيمي كه هميشه از جدي ترين شركت كنندگان جهاني است به يكباره با نزولي وحشتناك، در رتبه سي و دوم جهان قرار گيرد!
به راستي بايد پرسيد كه مگر روس ها، چيني ها، قزاق ها، لهستاني ها و... چه مي كنند كه هميشه در همه اوزان 4 يا 5 وزنه بردار آماده حضور در مسابقات جهاني دارند و ما همواره به يك تك ستاره نظير حسين رضازاده تكيه مي كنيم و با طلاي او خود را در پشت واقعيت ها پنهان مي سازيم.
حسين قول قهرماني داد
با پروازي۱۰ساعته كه در بين راه يك توقف يك ساعته نيز در شهر پونتاكانا داشتيم سرانجام به سانتادومنيگو رسيديم. در فرودگاه اين شهر ويزاي ورود به كشور دومنيكن را به ما دادند و در حومه اين شهر در هتل هاماگا اقامت گزيديم. در همان بدو ورود و زماني كه راهنمايان محلي مسابقات اشتباهاً ما را به محل اقامت روس ها بردند متوجه شديم كه ميزبان هيچ تجربه اي در برگزاري مسابقات جهاني ندارد و اصلاً اين كشور محل مناسبي براي برگزاري چنين رويدادهايي نيست. البته بي انصافي است كه اگر بخواهيم از ميهمان نوازي و صميميت سياهان دومنيكني سخني به ميان نياوريم. با يك استراحت چند ساعته روز بعد همراه با حسين رضازاده و علي پاكيزه جم مربي همراهش به سالن محل مسابقات كه چيزي نزديك به 30دقيقه رفتن به آنجا طول مي كشيد رفتيم و از نزديك تمرينات رضازاده را تماشا كرديم. حسين برخلاف تهران روحيه خيلي خوبي داشت و به راحتي وزنه هايي را كه برايش انتخاب مي كردند بالاي سر مي برد. او خيلي راحت گفت:مطمئن باشيد بازهم مدال طلاي سنگين وزن براي من است.
برتري اوليه چيني ها
از آنجايي كه با شروع مسابقات و تا روز پاياني ايران هيچ نماينده اي در صحنه رقابت هاي جهاني نداشت نه من و نه ديگر همكارانم اشتياق چنداني براي حضور در سالن مسابقات نداشتيم و بيشتر سعي مان بر اين بود كه از حواشي اين دوره از پيكارها اطلاعاتي را كسب كنيم.
دو سه روز اول چيني ها مدال هاي طلاي اوزان سبك را درو كردند و نشان دادند كه براي كسب مدال هاي طلاي بازي هاي آسيايي دوحه و المپيك 2008پكن دورخيز مناسبي را انجام داده اند. اما در ادامه با درخشش تك ستاره هايي از كشورهاي بلاروس، لهستان، تركيه و قزاقستان نوار پيروزي هاي چيني ها پاره شد و تعادل خوبي در مسابقات برقرار گرديد.
حسين رضازاده 28كيلو كمتر وزنه زد
روز پاياني مسابقه هاي وزنه برداري قهرماني جهان در دومنيكن براي ما و گروه اندك ايرانيان ساكن در اين كشور جلوه خاصي داشت چرا كه حسين رضازاده قوي ترين مرد جهان در سنگين وزن به روي تخته آمد. او مصمم بود كه با كسب مدال طلاي ديگري حداقل اندوه غيبت ديگر وزنه برداران ايراني را كاهش دهد. پيش از شروع حمله سنگين وزن هاي جهان به پولاد سرد مشخص شد كه باتوجه به غيبت دو چهره نامي وزن 105+كيلوگرم يعني جابر سالم قطري و چيكشيف روسي رضازاده به راحتي مي تواند بار ديگر قهرمان جهان شود. در عمل هم ديديم كه اين گونه شد. آرتيم يوداخين اوكرايني، شرباتيش لتونيايي و فينگ دونگ چيني حريفان سختي براي دلاور وزنه برداري ما نبودند و در نهايت هم حسين رضازاده با زدن 202كيلوگرم در حركت يكضرب و 246كيلوگرم در دو ضرب يعني رقمي حدود 28كيلوگرم كمتر از ركورد شخصي خودش به راحتي روي سكوي قهرماني ايستاد. در خلال برگزاري رقابت هاي اين وزن يك نكته از نظر كارشناسان و اهل فن دور نماند و آن زماني بود كه وزنه بردار چيني كه اتفاقاً قهرمان جوانان جهان هم هست زماني كه با زدن وزنه 245كيلوگرمي در حركت دوضرب آن را به راحتي بالاي سر برد و ركورد جديدي را در اين حركت در رده جوانان ثبت كرد، زنگ خطر تازه اي را براي ما و حسين رضازاده به صدا درآورد كه باتوجه به اينكه تنها 19 سال دارد مي تواند جدي ترين رقيبت قهرمان دوست داشتني ما در المپيك 2008 پكن باشد.
شاهين نصيري نيا

مدال آوران جهاني وزنه برداري در سال 2006
005712.jpg
۵۶كيلوگرم:
۱ -لي شنگ از چين با مجموع۲۸۰كيلوگرم(128
يكضرب و 152دوضرب)
۲ -سرجيوآلوارز از كوبا با مجموع۲۷۹كيلوگرم(123
يكضرب و 156دوضرب)
۳ -هوانگ آن تاون از ويتنام با مجموع 276 كيلوگرم(124يكضرب و 152دوضرب)
۶۲كيلوگرم:
۱ - اويولي از چين با مجموع 308كيلوگرم(140يكضرب و 168دوضرب)
۲ -اسكارفيگوئرا از كلمبيا با مجموع۲۷۹كيلوگرم
(137 يكضرب و 160دوضرب)
۳ -ديه گوفرناندو از كلمبيا با مجموع 295 كيلوگرم (131يكضرب و 164دوضرب)
۶۹كيلوگرم:
۱ -دابا ياونسلز از فرانسه با مجموع 332 كيلوگرم (146يكضرب و۱۸۶دوضرب)
۲ -شي زي يوانگ از چين با مجموع۳۲۷كيلوگرم(150
يكضرب و 177دوضرب)
۳ -دميردميروف از بلغارستان با مجموع 318كيلوگرم (143يكضرب و 175دوضرب)
۷۷كيلوگرم:
۱ -تانير صغير از تركيه با مجموع 361 كيلوگرم (166يكضرب و 195دوضرب)
۲ -لي هونگ لي از چين با مجموع 395 كيلوگرم (167 يكضرب و 192دوضرب)
۳ -آراخاچاطوريان از ارمنستان با مجموع 357كيلوگرم (165يكضرب و 192دوضرب)
۸۵كيلوگرم:
۱ -آندري ري باخو از بلاروس با مجموع 383 كيلوگرم (180
يكضرب و 203دوضرب)
۲ -اسلام بيك اديف از روسيه با مجموع 373كيلوگرم (172يكضرب و 201دوضرب)
۳ -تيگران مارتيروسيان از ارمنستان با مجموع 370كيلوگرم (172يكضرب و 198دوضرب)
۹۴كيلوگرم:
۱ -ايلين ايليا از قزاقستان با مجموع 392كيلوگرم (175يكضرب و 217دوضرب)
۲ -زيمون خولسكي از لهستان با مجموع 392كيلوگرم (173يكضرب و 219دوضرب)
اين وزنه بردار به دليل 35گرم سنگيني وزن نسبت به نفر اول باركوردي برابر وي به مدال نقره رسيد.
۳ -رومان كنستانتين اوف از روسيه با مجموع 392كيلوگرم (177يكضرب و 215دوضرب)اين وزنه بردار به دليل 16گرم سنگيني وزن نسبت به نفر دوم با ركوردي برابر وي به مدال برنز رسيد.
۱۰۵كيلوگرم:
۱ -مارتين دولگا از لهستان با مجموع 415كيلوگرم (193يكضرب و 222دوضرب)
۲ -ديمتيري لاپيخوف از روسيه با مجموع۴۱۴كيلوگرم(194
يكضرب و 220دوضرب)
۳ -ديمتيري خولوخوف از روسيه با مجموع 406كيلوگرم (188يكضرب و 218دوضرب)
۱۰۵ + كيلوگرم:
۱ -حسين رضازاده از ايران با مجموع 448كيلوگرم (202يكضرب و 246دوضرب)
۲ - آرتين يوداخين از اوكراين با مجموع۴۳۹كيلوگرم(199
يكضرب و 240دوضرب)
۳ -فينگ دونگ از چين با مجموع 437كيلوگرم (192يكضرب و 245دوضرب)

نگاه
گپي كوتاه با استاد كاظميني
فرهنگ پهلواني و دليري
استاد كاظم كاظميني
005709.jpg
گروه ورزشي - در همان روزهايي كه شعبان جعفري (بي مخ) در دياري بيگانه سر بركام مرگ فرو برد در گوشه اي از خاك وطن در شهر تهران استاد كاظم كاظميني كه حالا سني نزديك به 90 سال را پشت سر مي گذارد بار ديگر دست به قلم برده و بخش ديگري از تاريخ پهلواني سرزمين ما را به رشته تحرير در آورده است.
براي نسل امروز آگاهي از جوهره راستين پهلواني بسيار سودمند و بهره جويي از آنها مايه آسايش مي شود. چرا كه پهلواني و پهلوان مداري ارزش هاي فرهنگي و اخلاقي بسيار فراواني دارند كه مي تواند اين نسل را از ارزش هاي غلط و كاذب دور سازد و آنها را به خيرخواهي و رشد و تعالي بكشاند.
به همين بهانه لحظاتي كوتاه با استاد كاظم كاظميني همكلام شديم. در ذهن خود به دنبال آن بوديم تا استاد از مبارزاتش با شعبان جعفري براي روشنگري بيشتر نسل حاضر سخن بگويد، اما وي دل به اين كار نداد و گفت: نسل هاي جديد اگر به دنبال آن هستند تا ارزش هاي كاذب در ادوار گذشته را شناسايي كنند نبايد تنها به دنبال حرف  هاي من باشند. آثار فراواني وجود دارد كه مي تواند به ما نشان دهد كه چرا زورخانه ها امروز به متروكيت كشيده شده و هويت آنها كم رنگ شده است.
زمزمه هاي ديگر استاد اين بود كه امروز هم متأسفانه تهاجم وسيع عناصر فرهنگي بيگانه خصلت هاي پهلواني ما را تهديد مي كند و با چنين مقامي ديگر نمي توان شاهد درخشش و موفقيت بود.
از استاد كاظميني خواستيم تا در باره آخرين اثرش كه نقش جوانمردي و ايثار در تاريخ پهلواني و دليري ايران نام گرفته است و هدفش از اين كار سخن بگويد كه اين چنين پاسخ داد:
آنچه امروز بر ما واجب است اين است كه آنهايي را كه در كسوت پهلواني و دلاوري به مملكت ما خدمت كرده اند به مردم بشناسانيم. آنها كساني بودند كه مي دانستند در زندگي چه مي خواهند و به دنبال چه چيزهايي هستند. با ناملايمات و مشكلات مبارزه كردند و با درك بالاي وظايف اجتماعي خود نسبت به نيك و بد زندگي مردم احساس مسئوليت كردند. او گفت: در تاريخ پهلواني و اساطيري ايران پهلواناني نظير فيله همداني، پورياي ولي، عبدالرزاق بيهقي، اسد كرماني، يوسف ساوي، محمد ابوسعيد، محمد مالاني، درويش محمد، مفرد قلندر، بيك قمري، محمد مازار، يزدي بزرگ و صادق قمي وجود داشته اند كه در طول زندگي مكتب دار فضائل عالي اخلاقي و ورزشي بوده و با ايماني محكم تصاويري ماندگار از صداقت، معرفت و عشق خالصانه به ساحت مقدس مولاي متقيان علي بن ابيطالب(ع) و فرزندان عزيز و بزرگوارش از خود به يادگار باقي گذاشته اند. از آن جايي كه نسل حاضر به شدت مورد هجوم دنياپرستي و ارزش هاي كاذب قرار گرفته است برخود وظيفه دانستم عليرغم همه فشارهاي جسمي كه در سن كهولت دچار آنها هستم زندگي سراسر عزت اين پهلوانان را به رشته تحرير در آورده و آنها را به پدران و مادران، مربيان و معلمان ورزش و مسئولين فرهنگي كشور هديه كنم. از آن جايي كه مي دانستيم استاد كاظم كاظميني در راه شناسايي فرهنگ اساطيري و پهلواني ايران به جهانيان گام هاي اساسي و تأثيرگذاري در گذشته برداشته است و اين روزها نيز نشانه هايي وجود دارد كه قرار است در بسياري از كشورهاي دنيا با حمايت ايران زورخانه داير شده و فعاليت هاي برون مرزي آغاز شود، اين موضوع را بهانه قرار داده و نظر ايشان را پرسيديم، استاد چنين جوابي به من داد: اصولاً براي ترويج هر پديده اي ابتدا بايستي به سراغ ماهيت و ريشه هاي اصلي آن رفت. فرهنگ پهلواني و زورخانه اي ايران ابتدا بايد در داخل كشور ريشه هايش پايدار و محكم شده و سپس در راه جهاني شدن آن قدم هايي برداشته شود.
امروز در شرايطي كه بسياري از زورخانه هاي كشور رو به تعطيلي هستند سخن گفتن از احداث زورخانه در خارج از كشور سخن بيهوده اي است. وي افزود: كتاب زورخانه من به دو زبان انگليسي و فرانسه ترجمه شده و در بيش از 50 هزار نسخه در سراسر جهان منتشر شده است. اين كتاب حتي به زبان آلماني هم در پنج هزار نسخه تهيه و با همكاري يكي از اساتيد دانشكده ورزشي كلن آلمان در اين كشور توزيع شده است. كتاب فراتر از مرزها با گود مقدس هم به زبان انگليسي ترجمه و در اختيار علاقه مندان به تاريخ پهلواني ايران در سراسر دنيا گذاشته شده است. بسياري از مقام ها و چهره هاي سرشناس دنيا با حضور در زورخانه از نزديك با تاريخ پهلواني و دليري مردان ايران آشنا شده اند كه سفر دكتر بارنارد اولين جراح قلب به تهران و حضورش در زورخانه بانك ملي و علاقه مندي شديد وي به اين ورزش سرآمد همه آنها بود. حال اگر قرار است فرهنگ پهلواني و زورخانه اي ايران بين المللي شود، از آنجا كه سوابق روشن و ماندگاري در اين زمينه دارم حاضرم با كمال ميل تمامي تجربيات خود را در اختيار كساني قرار دهم كه صادقانه دغدغه اين كار را دارند.
من در آخرين سال هاي عمرم هنوز هم خود را متعهد به مردم دانسته و تا جان در بدن دارم خود را پاسدار حرمت و عزت فرهنگ پهلواني و دليري مي دانم.

ورزش
اقتصاد
انديشه
سخنگاه
سياست
كتاب
شهرآرا
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |