پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۵
پيام هاي كوتاه را فارسي بنويسيم
006123.jpg
در طول شبانه روز هزاران پيام كوتاه يا همان اس.ام.اس از راه تلفن همراه ميان دارندگان اين نوع تلفن مبادله مي شود. تعداد زيادي از اين پيام ها شامل لطيفه هاي گوناگون است. (در اين نوشته بحثي درباره محتواي آنها نداريم، چرا كه خود نيازمند بررسي جداگانه  است)، تعدادي هم شامل احوالپرسي هاي كوتاه، اطلاع رساني هاي مختلف، كلمات قصار و... است.
در مجموع نحوه استفاده از تلفن همراه و كاربري آن در جامعه ما در حال گذار از يك دوره آزمون و خطاست و به طور حتم در آينده كاربران به روش هاي درست تر و بهتري براي استفاده  از اين نوع تلفن مي رسند. اين آزمون و خطا در مورد تمامي ابزارها و وسايل جديد ارتباطي وجود دارد، چرا كه حس كنجكاوي استفاده كنندگان ايجاب مي كند، آنها ابتدا اين حس را ارضا كنند و بعد به راه هايي براي استفاده  معقول تر بينديشند.
اما بحث اصلي نگارنده غربت زبان فارسي در پيام هاي كوتاه مي باشد. بيشتر ما عادت كرده ايم پيام هاي كوتاه را به زبان فارسي اما با رسم الخط لاتين يا به قولي همان فينگيش! بنگاريم. زيان اين عادت قبل از همه متوجه زبان و رسم الخط فارسي خواهد شد.
شايد دشواري استفاده از الفباي فارسي براي كاربران به ترويج اين عادت كمك كرده است اما همه ما بايد تلاش كنيم، با تحمل اندكي زحمت روش نوشتن پيام هاي كوتاه به زبان فارسي را ياد بگيريم، تا فرزندان ما هم زبان فارسي را پاس بدارند. اگر پيام  هاي كوتاه با تلفن همراه را به زبان فارسي بنويسيم، آن وقت مي توانيم براي دوستانمان گاهي يك مصراع شعر يا ضرب المثل هاي شيرين فارسي را كه خود معرف صدها نكته به درد بخور و آموزنده براي زندگي است ارسال نماييم.
با فرستادن پيام هاي كوتاه به زبان فارسي امكان خواندن اين پيام ها براي عده كثيري از هموطنان خودمان كه نمي توانند متون با رسم الخط لاتين را بخوانند، فراهم مي شود.
اين روش را در اي ميل ها و پيام هاي اينترنتي هم رواج بدهيم، البته وقتي مي خواهيم با هموطنان ايراني خودمان در داخل و يا خارج از كشور مكاتبه يا مبادله پيام داشته باشيم. اين كار ما به ماندگاري و اعتلاي زبان ارزشمند و زيباي فارسي كمك خواهد كرد.
ش- نجفي- تهران

زنان بي سرپرست و مشكلات پيش رو
زندگي  زنان خودسرپرست كه پيش از از دست دادن همسران خود، زندگي متعادلي داشته اند، اما در روزگار تنهايي بايد با مشكلات گوناگوني دست و پنجه نرم كنند، از چند منظر قابل بررسي است.نخست نبود توان مالي كافي براي تأمين مسكن مي باشد كه اكثر اين زنان با چنين مشكلي روبه رو مي باشند.
دوم مشكلات مربوط به يافتن شغل و كسب درآمد است كه براي اين قشر به صورت يك مسئله بغرنج درآمده است.
بازارچه هاي خوداشتغالي و سهمي كه از اين بابت براي زنان بي سرپرست در نظر گرفته شده بود، فرصت هايي هر چند محدود و موقت براي اشتغال اين قشر بود، اما اين قبيل حرفه ها نيز چندان پايدار نمي باشند و نسبت به تصميم مديران يا سازمان ها دائم دستخوش تغيير هستند.
مسئله ديگر عدم برخورداري از حمايت بيمه است. اين مسئله وقتي گريبانگير يك زن مي شود كه همسر از دست رفته اش تحت پوشش هيچ نوع خدمات بيمه اي نباشد در آن صورت، راه صعب العبوري پيش روي او براي دستيابي به خدمات و حمايت هاي بيمه اي قرار مي گيرد.
آن عده از زنان بي سرپرست كه با تحمل سختي ها به شغلي مي رسند، كارفرما به صرف زن بودن آنها دستمزدي برايشان در نظر مي گيرد كه به هيچ وجه پاسخگوي نيازهاي زندگي شان نمي باشد.مسئله ديگر و مهم زنان بي سرپرست نگهداري از فرزند يا فرزنداني است كه پس از از دست دادن همسر مسئوليت نگهداري و تربيت آنها را بر عهده مي گيرند. در چنين شرايطي، اگر حمايت هاي ضروري از چنين زناني به عمل نيايد، آنها وضعيت به مراتب آسيب پذيرتري پيدا مي كنند و در برابر انبوه مشكلات با موقعيت هاي ناگواري روبه رو مي گردند.
به دلايل فوق دولت و جامعه براي زناني كه همسران خود را از دست مي دهند بايد جايگاهي را از نو تعريف كند. براي اين قبيل زنان در مسير دستيابي به شغل و درآمد لازم براي اداره كردن خانواده، برخورداري از حداقل امكانات مسكن و سرپناه بايد تسهيلات كافي فراهم گردد تا كيان خانواده در اين شرايط حفظ شود.
نوع نگرش جامعه با توجه به نيازهاي زنان بي سرپرست نيز بايد منطبق بر واقعيت ها باشد و از لحاظ عاطفي و رواني مساعدت گردد تا اين قشر از جامعه سرفرازانه زندگي كنند.
زيور- ك

استادان بازنشسته دانشگاه در تلاش  معاش
تعيين حقوق بازنشستگي براي استادان دانشگاه كه بازنشسته شده اند، روال عادلانه اي ندارد. در بسياري از كشورها طبق قانون آخرين دريافتي كاركنان معيار بازنشستگي محسوب مي شود، اما سازمان بازنشستگي ميانگين دريافتي دو سال آخر را معيار قرار داده است كه اين مبلغ به هيچ وجه كفاف هزينه هاي زندگي بازنشستگان از جمله استادان بازنشسته دانشگاه ها را نمي دهد.
شمار قابل توجهي از استادان دانشگاه ها كه اكنون دوران بازنشستگي را مي گذرانند، از اقشار خدمتگزار جامعه بوده و براي هزاران دانشجو كه اكنون، در مملكت عهده دار مشاغل مهم و سازنده مي باشند، نقش مربي را داشته اند، بنابراين روا نيست، در سال هايي كه بايد با برخورداري از امكانات دوران بازنشستگي به استراحت بپردازند، همچنان با مشكل كمبود حقوق و هزينه هاي سنگين زندگي روبه رو باشند. اصلاح قانون بازنشستگي استخدام كشوري مي تواند به چنين تبعيض هايي پايان بخشد و از جمله استادان بازنشسته دانشگاه ها را از دغدغه  تأمين معاش زندگي آن هم پس از عمري كار و تلاش و خدمت، رها سازد تا ناچار نباشند در اين مرحله از زندگي خود به مشاغل ديگر و حتي مسافركشي براي تأمين معاش روي بياورند.
دكتر حضوري- استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشكي

نگاهي به پيامدهاي ساخت وساز در اراضي كشاورزي مازندران
ريشه ها را مي فروشند!
006117.jpg
طرح: محي الدين كوراوغلو - تركيه
تا چندي پيش غير از زمين هاي مشرف به درياي مازندران كه توسط افراد گوناگون و سازمان هاي دولتي خريداري يا تصرف شده و سپس تحت ساخت ويلا و هتل و تفرجگاه هاي گوناگون درآمده است، باقي اراضي كه قسمت عمده آنها را باغ هاي مركبات و شاليزار تشكيل مي دهد، نه تنها مشتري نداشتند، بلكه بهاي آنها، آنقدر نازل بود كه صاحبان زمين ها و باغ ها حاضر به فروش املاك خود نبودند.
اما ظاهراً اخبار مربوط به احداث آزادراه تهران- شمال كه به لحاظ پيامدهاي آن براي محيط زيست محتاج بحث جداگانه اي مي باشد، به شامه بعضي از دلالان و دست اندركاران شبكه هاي دلالي خريدوفروش زمين خوش آمد و ناگهان در پي توقف فروش تراكم در تهران، سيل خريداران اين شاليزارها و باغ هاي مركبات و چاي به شمال سرازير شدند و در نتيجه بهاي زمين كه تا آن موقع حداكثر مترمربعي دويست تا سيصد تومان بود، به مترمربعي پنجاه تا صد هزار تومان صعود كرد. فروشندگاني كه در پي اين سراب فريبنده مايملك خود را فروختند، جلاي زادگاه كردند و آواره ديگر شهرها شدند يا آپارتماني خريدند، اما چون حرفه اصلي يعني كشت و كار را از دست داده بودند، به قول معروف زانوي ندامت را بغل زدند. عده اي هم تحت تأثير طبقه جديد ويلانشين در اين اراضي، تتمه ملك خود را يكجا زير ساخت بردند و تجهيزات گرانبها از جمله آشپزخانه اوپن و... را براي خويش تدارك ديدند. اين گروه هم به قول معروف وقتي تب آنها عرق كرد، تازه متوجه شدند زميني كه نسل اندرنسل براي آنها و پدرانشان ممرّ درآمد بوده و برايشان حكم ريشه را داشته، حالا از كاربري كشاورزي افتاده است! پس اتومبيلي خريدند و به كار پرمخاطره مسافركشي در جاده هاي شمال رو  آوردند.
در زمين هايي كه تا ديروز باغ هاي سرسبز مركبات، شاليزار و چاي بود، با قلع و قمع درختان، زيرساخت شهرك هايي قرار گرفته كه مثل قارچ مي رويند و به لحاظ ساماندهي و تأمين خدمات و دفع فاضلاب- آن هم در زمين هاي مرطوب شمال- مشكلات تازه اي به بار آورده اند.اين ساخت وسازهاي بي حساب، علاوه بر عوارض نامطلوب زيست محيطي، باعث تخريب شديد بستر رودخانه ها (به دليل برداشت غير اصولي شن و ماسه) شدند.
اگر ساخت وسازها در زمين هاي كشاورزي و باغ هاي مازندران تابع اصولي بود، امروز با اين وضع بحراني روبه رو نمي شديم؛ عوارضي كه به تدريج آثار ناگوار خود را بر فرهنگ، رفتار و مناسبات انساني مردم اين منطقه نيز گذاشته است.
سيروس جمالي

ازميان پيام ها
پل عابر نصب كنيد
عابران پياده هنگام عبور از خيابان شهيد رجايي- ايستگاه جوانمرد قصاب، به دليل سرعت زياد خودروها احساس ناامني مي كنند. بهتر است در صورت امكان در اين نقطه پل عابر پياده نصب شود.
امامي- تهران

قرعه كشي بانك ها و مسئله اعتماد
بانك ملي ايران در بهار امسال از سپرده گذاران خواسته بود كه حداكثر تا 30 فروردين 85 موجودي حساب خود را تا سقف مبلغ اعلام شده تكميل كنند تا در قرعه كشي بانك شركت نمايند، اما پس از گذشت 7 ماه، اين قرعه كشي انجام نشده است. اعتماد، كالاي يك بار مصرف نيست، بانك ها در مورد قرعه كشي بايد به وعده خود عمل كنند.
داورزني- تهران

رفت و آمد برقرار نيست
مدت هاست پل هاي تقاطع خيابان فدائيان اسلام و شهيد بروجردي با بزرگراه آزادگان، هنوز رفت و آمد خودروها در اين معابر برقرار نشده است.
امامي- تهران

زمين هاي كشاورزي زير ساخت و ساز
ساخت و سازهاي بي رويه در ميگون و فشم همچنان ادامه دارد و بسياري از باغ ها و زمين هاي كشاورزي قرباني اين روند نابخردانه شده اند. چرا براي كنترل و قانونمند كردن اين ساخت و سازها اقدام نمي شود؟
پورسيد عابدي- فشم

خودروهاي دولتي و استفاده شخصي
اعلام شده بود كه استفاده شخصي از خودروهاي دولتي ممنوع مي باشد، اما اخيراً اين قانون رعايت نمي  شود، در تعطيلات چند روز پيش خودم خودروهاي دولتي زيادي را ديدم كه با خانواده خود به مسافرت در شهرستان ها رفته بودند و با توجه به قانون ممنوعيت چرا پليس راه از تردد چنين خودروهايي جلوگيري نمي كند؟
هاشم پور- تهران

به بهانه گسترش محدوده شهر تهران
كلانشهر تا كجا دامن مي كشد
006114.jpg
خبر مربوط به گسترش محدوده شهر تهران كه هفته گذشته در روزنامه همشهري چاپ شد، در وهله اول خاطر كساني را شاد مي كند كه در يكي از صدها شهرك حاشيه اي اين كلانشهر اقامت گزيده اند، اما هنوز آن طور كه بايد از خدمات شهري مثل آب، برق، آسفالت و... برخوردار نيستند، طبيعي است كه وقتي امكان اسكان براي عده اي از هموطنان ما در هر جاي اين مملكت فراهم مي شود، يا در واقع قانون چنين اجازه اي به آنها مي دهد، لاجرم دولت بايد خدمات مورد نيازشان را فراهم كند. اما به واقع، من هم مثل خيلي از خوانندگان همشهري كه افق دورتري را در نظر داريم از اين بابت نگران شدم. نگران از بابت گسترش بي رويه شهري كه همين حالا در حمل و نقل مشكل دارد و هواي آلوده آن در جهان رتبه هاي اول را دارد.
به راستي تهران تا به كجا مي خواهد گسترده شود؟ از غرب كه تا دروازه هاي شهر كرج پيش رفته است و عن قريب به كرج متصل خواهد شد از شرق هم به خاطر شهرك سازي هاي پي درپي بخش دولتي و خصوصي همچنان رو به گسترش است و تا وصل شدن به رودهن فاصله اي نمانده است. از شمال و شمال غرب هم كه بخش هاي دولتي و خصوصي همچنان در حال صعود به ارتفاعات بالا دست هستند و برخي سوداي احداث شهرك هاي چند هزار نفري در بالاي ارتفاعات 1800 متر را در سرمي پرورانند.
آيا انديشيده ايم كه اين گسترش بي حساب و كتاب در آينده نزديك تا چه ميزان بر خدمات رساني، حمل و نقل و آلودگي  هواي شهر تأثيرگذار خواهد بود و تا چه اندازه به جمعيت حاشيه نشين شهر تهران خواهد افزود.
يادآوري مي كنم كه شهرداري تهران وارث يك سلسله مشكلات ديرينه است كه از سه دهه پيش در اين شهر شكل گرفته است.
واقع بيني، آينده نگري و خرد ايجاب مي كند كه براي شهر تهران تا دير نشده است، محدوده اي تعريف شود و ساز و كارهاي لازم براي جلوگيري از گسترش بي رويه اين شهر فراهم شود.
همچنين به روند مهاجرت انبوه جوانان جوياي كار به تهران هم با دقت بيشتري بنگريم، آنها از استان هايي به تهران روي مي آورند كه از امكانات كافي براي ايجاد اشتغال و امكانات رفاهي برخوردار نيستند. ادامه وضعيت فعلي، بخش بزرگي از جمعيت كشور را به سوي تهران مي كشاند كه مسايل و مشكلات مبتلا به اين كلانشهر را در آينده افزايش خواهد داد.
در تمام شهرهاي بزرگ جهان، گسترش محدوده شهري تابع دقت و ريزبيني قانونمند است تا تعادل زيستي شهر دستخوش بحران هاي غيرقابل پيش بيني نشود. مشكلات گوناگون كلانشهر تهران ايجاب مي كند كه چنين دقتي بر روند تحولات آن حاكم شود.
احد سلطان محمدي

پاسخگو
آقاي ب- راستگو- تهران
مطالبي را كه تحت عنوان اطلاعات عمومي و به نقل از چند كتاب منتشر شده در داخل كشور براي همشهري ارسال كرده بوديد، دريافت نموديم. با توجه به رشد و توسعه شگفت انگيز فناوري در تمامي زمينه ها در جهان، معمولاً يافته هاي نوين در رسانه ها امكان درج پيدا مي كنند. ضمن تشكر از زحماتي كه متقبل شده ايد، پيشنهاد مي كنيم كه سعي خود را به تحقيق در عرصه هاي جديد فناوري و دانش جديد متمركز كنيد. مسلماً حاصل كار شما در صفحات علمي مطبوعات از جمله همشهري قابل درج خواهد بود.

آقاي عارفي- كرج
نامه بلند شما را دريافت كرديم. درج نامه ها و مطالبي كه در آنها به نوعي اشخاص حقيقي و حقوقي بدون ارايه اسناد، در مظان اتهام قرار گرفته باشند، در صفحه سخنگاه مقدور نمي باشد. شما مي توانيد دعاوي خود را از طريق دادگستري پيگيري كنيد.
006120.jpg
خانم زارعي- شيراز
۱ - در مورد تخريب باغ هاي زيباي قصرالدشت كه به قول شما در گذشته اي نه چندان دور از جلوه هاي زيبا و مايه سرسبزي و طراوت شهر شيراز بود، مطالب گوناگوني در همشهري درج شده است. تنها شرح مسايل بدون ارايه آمار، عكس و مستندات كفايت نمي كند. مي توانيد مطالب مربوط به ساخت و سازهاي بي رويه در قصرالدشت و همچنين منطقه حفاظت شده بمو را همراه با مستندات براي همشهري ارسال كنيد تا نسبت به درج آن اقدام شود.
۲ - دوره آموزشي روزنامه نگاري در همشهري، همچنان كه در اطلاعيه مربوط به اين دوره منعكس شده بود، مشروط به دارا بودن شرايطي است كه جزئيات آن اعلام شده است. براي دريافت اطلاعات بيشتر مي توانيد با مركز آموزش مؤسسه همشهري، تماس بگيريد.

آقاي محمدي- تهران
با شما هم عقيده ايم كه رعايت حقوق همسايگان در مجتمع هاي آپارتماني ضروري و يك وظيفه انساني و اخلاقي است در اين خصوص تاكنون مطالب زيادي در همشهري به چاپ رسيده است. از نوشته شما نيز در شماره هاي آينده سخنگاه استفاده خواهيم كرد.
006108.jpg
خانم ز- سادات- لاهيجان
۱ - عكسي را كه از چشم اندازهاي شهر زيباي لاهيجان براي چاپ در همشهري فرستاده ايد، به علت نداشتن كيفيت لازم متأسفانه قابل چاپ نمي باشد، مي توانيد با تنظيم دوربين و تهيه عكسي بهتر، آن را دوباره براي ما ارسال كنيد تا به نام خودتان چاپ كنيم.
۲ - نشريه دوچرخه به ضميمه روزنامه همشهري، هر هفته منتشر مي شود، فروشندگان جرايد نبايد بابت دوچرخه وجهي از شما يا ديگر خريداران دريافت كنند.

آقاي هنروران- تبريز
۱ - آنچه را كه مايليد در مقوله فلسفه گردآوري كنيد، مي توانيد براي گروه انديشه روزنامه همشهري ارسال فرماييد.
۲ - امكان درج قصه هاي كوتاه در ستون تجربه هاي آزاد صفحه سخنگاه وجود دارد. در انتظار دريافت قصه هاي شما هستيم.

خانم فخري كمالي- تهران
۱ -از پخش مجموعه تلويزيوني نرگس بيش از يك ماه سپري شده است به همين دليل نمي توانيم از نوشته ارسالي شما در مورد اين سريال تلويزيوني استفاده كنيم. مي توانيد نقطه نظرهاي خودتان را در مورد ديگر سريال ها كه هنوز پخش آنها ادامه دارد براي همشهري ارسال كنيد.
۲ - نقد فيلم و نوشته هايتان در مورد فيلم هاي سينمايي را مي توانيد براي گروه هنر و ادب روزنامه همشهري ارسال فرماييد.
006111.jpg
آقاي فرامرز سليمي- تهران
۱ - نوشته اي كه تحت عنوان خاطره پدربزرگ براي سخنگاه ارسال كرده ايد، تنها در برگيرنده شرح كوتاهي از يك نزاع محلي در تهران قديم است كه پيش از اين يك بار در ستون چهل سال پيش در همين روز روزنامه اطلاعات نيز چاپ شده است، بنابر اين چاپ مجدد آن ضرورتي ندارد.
از ديگر نوشته ارسالي شما درباره پيشينه تاريخي تجريش در شماره هاي آينده سخنگاه استفاده خواهيم كرد.
۲ - مسأله مورد نظرتان را مي توانيد از طريق شماره تلفن 22021091 (ستون با مردم) همشهري كه همه روزه در صفحه 6 درج مي شود انعكاس دهيد.

جدول اعداد (سودوكو)203
006162.jpg
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
سياست
كتاب
شهرآرا
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |