پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۵
ليگ باشگاهي در اروپا
تلاش مدعيان براي قهرماني
006129.jpg
حسن حيدري
در فوتبال اروپا 5 كشور با توجه به كيفيت بالاي بازي هاي باشگاهي و سرمايه گذاري كلان در اين زمينه همواره نگاه ها را به سوي خود جلب مي كنند. البته در بين اين كشورها باز هم بازي هاي باشگاهي در انگليس، اسپانيا و ايتاليا بيش از فرانسه و آلمان براي طرفداران دنياي توپ گرد داراي جذابيت هستند.
اين هفته تيم هاي معتبر اين قاره با توجه به درگير بودن در بازي هاي ليگ قهرمانان اروپا با خستگي بيشتري بايد رقابت هاي داخلي خود را پيگيري كنند. آنها سه شنبه و چهارشنبه هفته پيش در آن بازي ها حضور داشتند و با استراحت كمتري وارد مسابقات داخلي شدند. رقابت هاي ليگ قهرمانان اروپا هر دو هفته يك بار برگزار مي شود و تيم هاي اروپايي در هفته هايي كه در اين بازي ها حضور دارند در ديدار هاي داخلي با افت محسوسي روبه رو مي شوند. بايد ديد اين هفته نيز اين شرايط دنبال خواهد شد.
در حال حاضر منچستر يونايتد و چلسي رقابت فشرده اي در ليگ برتر دارند و با امتيازاتي مساوي در صدر پيش مي روند.
در ايتاليا، اينترميلان بعد از پيروزي درخشان مقابل رقيب ديرينه اش آ.ث.ميلان در صدر جدول كالچو حضور مستمري دارد. البته در اين جدول پالرمو هم اين تعداد امتياز را دارد و فقط با تفاضل گل كمتر دوم است.
در سرزمين زيباي اسپانيا بارسلونا با 19 امتياز در صدر قرار دارد. در آلمان وردربرمن سرانجام بدون رقيب در صدر جدول جاي گرفت و بايرن مونيخ و شالكه را كنار زد.
در فرانسه ليون براي ششمين قهرماني متوالي خود دورخيز كرده . اين تيم در حالي كه تنها يازده هفته از بازي ها گذشته با يازده امتياز اختلاف در صدر جدول گام برمي دارد.
شايد اين هفته صدرنشين ليگ برتر به تنهايي مشخص شود. در هفته يازدهم يونايتدي ها در اولدترافورد به مصاف پورتسموث خواهند رفت. با هت تريك  وين روني در ديدار با بولتون به مشكل گلزني اين مهاجم پايان داد تا او با آرامش بيشتري بازي هاي منچستر را دنبال كند.
سرآلكس فرگوسن در اين مورد گفت: مي دانستم سرانجام روني در ليگ برتر گلزني مي كند. در اين باره با وين صحبت كرده بودم و به او گفتم كه بايد آرامش خود را حفظ كند.
فرگوسن در ادامه افزود: اميدوارم از اين پس تمامي توپ ها به وي برسد تا وين روني در همين شرايط باقي بماند.
حريف اين هفته منچستر يونايتد تيمي است كه با 19 امتياز در مكان چهارم جدول قرار دارد. نوانكو كانو قطعاً در اين بازي سرنوشت بازي را به سود پورتسموث تغيير خواهد داد. كانو هفته پيش در پيروزي سه بر يك مقابل ريدينگ يكي از سه گل تيمش را زد تا با 7 گل به تنهايي در صدر جدول گلزنان ليگ برتر قرار گيرد. كانو ستاره سابق تيم آرسنال بارها تجربه حضور در مقابل اين تيم بزرگ را دارد.
پورتسموث با رهبري هري ردنپ در 5 بازي خارج از خانه تاكنون دو بار شكست خورده  است.
اين هفته چلسي در داربي شهر لندن به مصاف تاتنهام مي رود. در اين ديدار تاتنهام در وايت هارت لين براي كسب چهارمين پيروزي خانگي خود با چلسي روبه رو مي شود. مارتين يال سرمربي تاتنهام در مورد اين بازي مي گويد: چلسي در بهترين شرايط قرار دارد و ما در اين بازي كار سختي را در پيش داريم. اميدوارم در اين بازي ضريب اشتباهات بازيكنان ما به حداقل برسد تا بتوانيم مقابل چلسي بازي درخشاني را ارائه دهيم. چلسي كه در حال حاضر با 25 امتياز و تفاضل كمتر در مكان دوم جاي دارد در 5 بازي خارج از خانه در اين فصل به 4 پيروزي دست يافته است.
آرسنال هم مثل چلسي روز يك شنبه در خارج از خانه با وستهام يونايتد ديدار مي كند. آرسنال كه هفته پيش در ديدار خانگي مقابل اورتون متوقف شد اين هفته با تيم شانزدهم جدول ديدار مي كند كه در 5 بازي خانگي تاكنون تنها به 2 پيروزي دست يافته است. آرسنالي ها هم اكنون با يك بازي كمتر و 18 امتياز در مكان پنجم قرار دارند.
بولتون با سام آلاردايس اگرچه هفته پيش 4 گل از منچستر دريافت كرد اما همچنان با توجه به بازي هاي خوب گذشته در جاي سوم جدول باقي ماند. اين تيم در بازي خانگي روز شنبه خود با ويگان آتلتيك روبه رو مي شود. در اين ديدار هم به نظر نمي رسد آندرانيك تيموريان در تركيب اصلي بولتون قرار بگيرد. بولتون در 4 بازي خانگي اش در اين فصل هنوز شكست نخورده است.
در ساير بازي هاي هفته يازدهم چارلتون با منچسترسيتي، فولام با اورتون، ليورپول با ريدينگ، نيوكاسل با شفيلد يونايتد، واتفورد با ميدلز برو و آستون ويلا با بلكبرن ديدار مي كنند.
006126.jpg
نبرد در گاليسيا
اين هفته فوتبال اسپانيا شاهد نبرد تيم هاي بارسلونا و ديپورتيو لاكرونياست. اين بازي در منطقه گاليسيا و ورزشگاه اختصاصي تيم لاكرونيا برگزار مي شود.
بارسلونا قهرمان فصل پيش عليرغم اين كه ال كلاسيكو 2006 را در بازي رفت از دست داد اما خيلي زود بازگشت مقتدرانه اي به لاليگا داشت و بعد از پيروزي مقابل ركرتيوو كه با درخشش خيره كننده رونالدينيو توام بود بار ديگر چهره يك تيم قهرمان را به خود گرفت. لاكرونيا تيم هفتم جدول است و در 4 بازي خانگي خود هنوز شكست نخورده و با 4 پيروزي 12 امتياز از اين بازي ها به دست آورده است.
لاكرونيا هفته پيش دو بر صفر مقابل ختافه شكست خورده بود.
در ساير بازي  هاي اين هفته لاليگا، سويل تيم دوم جدول در خانه با اوساسونا ديدار مي كند كه اين روزها به طورمتناوب از جواد نكونام سود مي برد. سويل نيز در 4 بازي خانگي خود هنوز شكست نخورده است و قصد دارد تا اين ركورد را افزايش دهد.
رئال مادريد در هفته نهم لاليگا به مصاف سلتا ويگو مي رود. تيم شگفتي ساز سال هاي گذشته لاليگا اكنون در ميانه جدول با روزهاي اوج خود فاصله زيادي دارد. سلتا هفته پيش شكست خانگي ديگري مقابل سويل متحمل شد. از سوي ديگر رئال مادريد در 4 بازي كه در سانتياگو برنابئو انجام داده تنها 2 بار به پيروزي رسيده و 2 بازي ديگر اين تيم با تساوي به پايان رسيده است. در جدول لاليگا در حال حاضر تيم هاي سوسيداد، جيمناستيك بتيس و آتلتيكو بيلبائو در انتهاي جدول قرار دارند.
ليون بدون رقيب
شايد پيش بيني قهرماني ششم ليون در فوتبال فرانسه چندان هم پيش داوري غلطي نباشد. وقتي آنها در زمين مارسي با 4 گل يكي از مدعيان اصلي را در هم مي كوبند و در پايان هفته يازدهم اختلاف خود را با اين تيم به يازده مي رساندند بايد اين تيم را بدون رقيب در فوتبال فرانسه به حساب آورد.
شكست هفته پيش مارسي مقابل نيس اين موضوع را ثابت كرد كه تفاوت اين دو تيم با هم بسيار زياد است و نمي توان از مارسي به عنوان يكي از مدعيان قهرماني ياد كرد.
ليون با رهبري ژرارد هوليه در پايان هفته يازدهم با 10 پيروزي و يك تساوي و 27 گل زده و 31 امتياز در صدر جدول قرار دارد.
شيرهاي ژرلان در هفته دوازدهم با تيم رن ديدار مي كنند. اين ديدار در خانه حريف برگزار مي شود. ليون در تمامي 6 بازي خارج از خانه به پيروزي رسيده است و بعيد به نظر مي رسد رن ته جدولي توان مقابله با ستارگان ليون را داشته باشد. ليون در اين بازي با سه مهاجم به نام هاي جان كاريو، فرد و سيلوين ويلتورد به استقبال دفاع شكننده رن خواهد رفت. رن در بازي هاي گذشته خود تاكنون 12 گل دريافت كرده است.
هوليه درباره اين بازي مي گويد: ما براي حريف خود احترام خاصي قائل هستيم اما با اين وجود با تمام قدرت مقابل آنها ظاهر خواهيم شد تا عملكرد مثبت تيم تداوم داشته باشد.
در ساير بازي هاي هفته دوازدهم لاشامپيونه فرانسه المپيك مارسي در ورزشگاه و لودرام ميزبان تيم لورينت است. نانسي تيم سوم جدول در خانه ميزبان بوردو مي باشد. بوردو در اين دوره ليگ قهرمانان نمايش بسيار ضعيفي داشته و اكنون نيز با صدر جدول فاصله زيادي دارد. ليل ديگر نماينده فرانسه در ليگ قهرمانان كه تيم چهارم لاشامپيونه است اين هفته با والنسين ديدار مي كند.
در حال حاضر در فوتبال باشگاه هاي فرانسه موناكو نايب قهرمان اروپا در سالهاي گذشته با 7 امتياز در انتهاي جدول قرار داد. موناكو در صورت ادامه اين روند نزولي قطعاً به دسته پايين تر سقوط مي كند.
ميلان در برگامو در جستجوي پيروزي
آ.ث.ميلان بعد از شوك بزرگ مقابل اينترميلان در هفته دهم كالچو در برگامو با آتالانتا ديدار مي كند. ميلاني ها به واسطه 8 امتياز منفي كه از امتيازات اين فصل غول شهر ميلان كسر شده است در بازي هاي اين فصل نيز چهره نامطلوبي داشته و در 9 بازي گذشته 3 مساوي و 2 شكست در كارنامه آنها ثبت شده است. اين سقوط آزاد ميلان در حالي شكل مي گيرد كه اين تيم در فصل جاري بازيكن زيادي را از دست نداده است. تمامي اين عوامل دست به دست هم خواهد داد تا در نقطه مقابل اينترميلان زمينه قهرماني اش فراهم شود. البته قهرماني در سالي كه يوونتوس بهترين تيم ايتاليا در سري B حضور دارد. مطمئناً اگر يوونتوس در حال حاضر در كالچو حضور داشت وضعيت فرق مي كرد و قهرمان واقعي در آن زمان مشخص مي شد. به هر صورت در اين فصل شانس اينتر بيش از ساير رقباست.
آتالانتا كه هفته پيش در شمال ايتاليا مقابل پارما مغلوب شد در اين ديدار سيمونه لوريا مدافع خود را در اختيار ندارد. آتالانتا هم اكنون تيم پنجم جدول مي باشد و 4 بازي خانگي خود را تاكنون بدون شكست سپري كرده است.
اينتر پيشتاز 21 امتيازي كالچو اين هفته در جوزپه مه آتزا با آسكولي ته جدولي ديدار مي كند كه هنوز در بازي هاي اين فصل به پيروزي نرسيده است. اينتر در اين ديدار ماركو ماتراتزي بهترين مدافع خود را به دليل اخراج در بازي آ.ث.ميلان در اختيار ندارد و حضور زالاتان ابراهيموويچ و پاتريك ويرا به دليل آسيب ديدگي در پرده ابهام قرار دارد. پالرمو كه پا به پاي اينتر در كالچو گام برمي دارد در خانه با سامپدور يا تيمي از شهر جنوا روبه رو مي شود.پالرمو با اينتر هم امتياز است اما تفاضل گل كمتر اين تيم باعث شده در جاي دوم قرار گيرد. در ساير بازي هاي اين هفته ليورنو با رحمان رضايي در خانه كاتاينا به ميدان مي رود. در ورزشگاه المپيك رم نيز بازي آ.ث رم و فيورنتينا جذاب و ديدني خواهد بود. رم تيم سوم جدول با 17 امتياز مي باشد كه خود را يكي از شانس هاي قهرماني مي داند. حضور آدر يان موتو در فيورنتينا و وينچنزو مونتلا در آ.ث.رم دو مهاجم طراز اول كالچو بر جذابيت هاي اين بازي مي افزايد.
006132.jpg
جدال باير مونيخ و شالكه در كرزن كرشن
وردربرمن، بايرن مونيخ و شالكه سه تيم سرشناس بوندس ليگا هستند كه براي قهرماني در اين فصل با يكديگر رقابت سختي در پيش دارند. اگرچه وردربرمن در پايان هفته نهم در صدر جاي دارد اما از هم اكنون نمي توان بر قهرماني اين تيم تأكيد ورزيد. فاصله اين تيم با شالكه و بايرن مونيخ تنها 3 امتياز است و از هم  اكنون نمي توان چهره قهرمان را حدس زد.
در هفته دهم اين 3 رقيب بازي هاي سختي در پيش دارند. بايرن مونيخ در كرزن كرشن با شالكه ديدار مي كند. وردربرمن نيز در خانه با تيم ششم جدول انرژي كوتبوس ديدار مي كند.
ماگات سرمربي بايرن مونيخ در مورد بازي اين هفته تيمش مقابل شالكه گفت: اگر بازيكنان ما با همان كيفيتي كه در ديدار با فرانكفورت بازي كردند ظاهر شوندبدون مشكل شالكه را پشت سر مي گذاريم در غير اين صورت نبايد انتظار پيروزي داشته باشيم.
شالكه هنوز در بازي هاي خانگي شكست نخورده است در حالي كه بايرن مونيخ در 4 بازي خارج از خانه سه بار مغلوب شده است و اصلاً در اين بازي ها موفق نبوده است.
شالكه هفته پيش با دريافت سه گل اشتوتگارت را ترك كرد تا نتيجه اي باورنكردني را در كارنامه خود ثبت كند.از سوي ديگر وردربرمن بعد از پيروزي درخشان مقابل مانتيز در هفته نهم اين بار مي خواهد كوتبوس را قرباني خود كند.توماس شاف در اين باره مي گويد: ما قهرماني در بوندس ليگا را مي خواهيم چون فكر مي كنم اين مقامي بود كه سال گذشته نيز استحقاقش را داشتيم و با بدشانسي و كمي غفلت آن را از دست داديم.
در ساير بازي هاي اين هفته هانوفر با وحيد هاشميان در خانه با بوخوم تيم ته جدولي ديدار مي كند. هانوفر در اين بازي اميدوار است به دومين پيروزي اين فصل خود دست يابد. هامبورگ نيز كه در فصل جاري با وضعيت بسيار بدي روبه روست با ولفسبورگ مصاف مي دهد.
در پايان هفته نهم هامبورگ با 9 امتياز و هانوفر با 7 امتياز در انتهاي جدول خانه هاي پانزدهم و شانزدهم را اشغال كرده اند. با توجه به اين كه سه تيم به دست دوم بوندس ليگا سقوط مي كنند در صورت ادامه اين وضعيت خطر سقوط اين دو تيم را تهديد مي كند.

نگاه
آرزوهاي بزرگ در دوحه
006135.jpg
گروه ورزشي - در دوحه انتظار كسب 10 تا 12 مدال طلا را داريم. دبيركل كميته ملي المپيك در تازه ترين گفتگويش با سايت خبري بازيهاي آسيايي با اعلام اين مطلب گفت: ما حدود 90 نفر در رشته هاي تيمي اعزام مي كنيم كه 6 تا 7 مدال از آنها انتظار داريم و يا از بانوان كه حدود 25 نفر هستند انتظار كسب مدال نداريم.
وي پيرامون مقام كاروان اعزامي در جدول بازيها در مقايسه با بوسان گفت: در بوسان فاصله تيمهاي پنجم تا دهم يكي دو مدال طلا بود و در اين دوره اميدواريم مدالهاي طلاي بيشتري دريافت داريم و در پله هاي ششم يا هفتم بازيها قرار بگيريم.
دبيركل كميته ملي المپيك در مورد عدم اعزام برخي رشته ها و اينكه آنان بعدا مدعي شوند كه بخت مدال داشتند گفت: ما در 25 رشته تيم اعزام مي كنيم و از 35 رشته فعال كه ده رشته اعزام نمي شوند هيچكدام بخت دريافت مقام را ندارند و حتي اگر هم كمي شانس داشتند مطمئنا آنان را اعزام مي كرديم.
كفاشيان در مورد سرنوشت وزنه برداري در بازيهاي آسيايي يادآور شد، هنوز هيچ چيز معلوم نيست.
وي در جواب اين سؤال كه در ميان كانديداهاي سرمربيگري تيم ملي فوتبال هندوراس نام سيموئز سرمربي تيم ملي اميد به چشم مي خورد عنوان داشت: من بعيد مي دانم كه سيموئز ايران را ترك كند چرا كه با او صحبت مي كردم براي المپيك پكن برنامه داشت و اگر اين اتفاق افتاد به فيفا شكايت مي كنيم.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
كتاب
شهرآرا
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |