دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۵ - Nov 6, 2006
بين الملل
Front Page

ديكتاتور به چوبه دار رسيد
000102.jpg
000138.jpg
گروه بين الملل- پس از برگزاري چهل جلسه محاكمه صدام رئيس جمهوري مخلوع عراق ديروز پنج قاضي دادگاه به اتفاق آرا او را مجرم شناخته و به اعدام با طناب دار محكوم كردند.
در اين دادگاه تاريخي صدام و تني چند از مقامات دولت بعثي عراق به اتهام كشتار مردم شهرك الدجيل محاكمه شدند.
به اين ترتيب، با صدور حكم اعدام صدام، از زمان استقلال عراق تاكنون هيچ دولتمرد عراقي نتوانسته است به مرگ طبيعي رخت از جهان ببندد. البته اين موضوع به شرطي است كه يا صدام طي 30 روز آينده (در سالروز معرفي صدام به عنوان متجاوز در جنگ تحميلي) تقاضاي تجديدنظر نكند و يا در دادگاه تجديد نظر نيز اين حكم تأييد شود. جلسه ديروز دادگاه صدام و همدستان او با تدابير شديد امنيتي برگزار شد. بر اين اساس به جهت مقابله با واكنش هاي احتمالي از ساعت 6 صبح ديروز تا اطلاع ثانوي در پنج استان مهم عراق شامل بغداد، صلاح الدين، دياله بابل و الانبار مقررات منع رفت و آمد وسائط نقليه و حتي عابران پياده برقرار شد.
در جلسه ديروز به غير از صدام حسين، برادر ناتني وي برزان تكريتي نيز به اعدام محكوم شد. صدام پس از اعلام رأي با فرياد به اعتراض پرداخت و گفت كه اين دادگاه را قبول ندارد اما برزان پس از شنيدن رأي تنها لبخند زد، اگر چه رنگ چهره اش به كلي دگرگون شده بود. در جلسه ديروز با راي دادگاه طه ياسين رمضان، معاون صدام به حبس ابد محكوم شد و عوادبندر، رئيس دادگاه هاي انقلاب در زمان صدام نيز همچون صدام حكم اعدام گرفت.
در اين جلسه عبدالله خادم الرويد، هرمز عبدالله الدويد و علي رايح از مسئولان پيشين حزت بعث به 15 سال زندان محكوم شدند. بنا برحكم دادگاه تنها محمد عزاوي به دليل فقدان مستندات از كليه اتهامات تبرئه شد.
در سال 1982 درخلال بازديد صدام از شهرك الدجيل به وي سوء قصد شد. پس از آن به دستور صدام 399 نفر از مردم اين شهرك براي چهارسال در يك بازداشتگاه صحرايي حبس شدند و علاوه برآن 148 نفر كه درميان آنها كودكان يازده تا چهارده ساله نيز بودند تيرباران شدند.
صدام حسين علاوه بر اين جنايت براي ديگر اعمال خود نيز محاكمه مي شود. از جمله او به اتهام قتل عام بيش از 180 هزار كرد عراقي در قالب عمليات موسوم به انفال در انتظار محاكمه است اما بر اساس قوانين عراق اگر وي در يكي از مجموعه دادگاه هايش به اعدام محكوم شود، حكم اجرا شده و ديگر دادگاه ها براي او برگزار نمي شود.
واكنش ها
در نخستين واكنش به صدور حكم اعدام صدام زلماي خليل زاد سفير آمريكا در عراق با ابراز خوشحالي از اين حكم گفت: مردم عراق بايد صفحه ديگري از تاريخ خود را رقم زنند. مارگارت بكت وزير خارجه انگلستان از اين حكم ابراز رضايت كرد و مردم شهر هاي مختلف عراق با ريختن به خيابانها ابراز شادماني كردند.البته در تكريت گروهي از طرفداران صدام به حمايت از او به خيابانها آمدند و شيخ حارص الضاري دبير هيأت علماي سني عراق نيز پيش از صدور رأي گفت: هر حكمي عليه صدام داده شود از نظر آنان غيرقانوني است.
در روز هاي دادگاه يك بار صدام گفته بود كه مي خواهد اگر حكم اعدام براي او صادر شد تير بارانش كنند چون او يك نظامي است اما دادگاه به روال متداول چون او را به جنايت عليه بشريت محكوم كرد حكم اعدام با طناب دار را براي او برگزيد. حكم صدام دو روز قبل از انتخابات ميان دوره اي آمريكا و در شرايطي صادر شد كه جرج بوش براي خروج از فشار افكار عمومي در انتخابات كنگره به يك بمب تبليغاتي نياز داشت.
هنوز معلوم نيست دادگاه تجديدنظر چه حكمي صادر خواهد كرد اما اگر دادگاه تجديد نظر هم چنين حكمي دهد آنوقت بايد شاهد عكس العمل جلال طالباني بود.جلال طالباني پيش از اين گفته است حكم اعدام صدام را امضا نخواهد كرد. وفق قانون اساسي عراق امضاي حكم اعدام با رئيس جمهور است.

تلاشهاي آخر جمهوريخواهان و احتمال پيروزي
دموكراتها درانتخابات آمريكا
گروه بين الملل- مردم آمريكا روز سه شنبه به پاي صندوقهاي رأي خواهند رفت تا اعضاي تازه اي را براي تصدي پستهاي كنگره و سنا برگزينند.جنگ عراق محور اصلي مبارزه هاي انتخاباتي است و در همين رابطه روزنامه واشنگتن پست نوشت: با نزديك شدن زمان برگزاري انتخابات ميان دوره اي كنگره، جمهوريخواهان با نااميدي، شديداً در تلاشند تا دست كم كنترل خود را بر مجلس سنا از دست ندهند.
واشنگتن پست در گزارشي نوشت: مخالفت هاي افكار عمومي با جنگ عراق همچنان در بسياري از رقابت هاي حساس به جمهوريخواهان ضربه مي زند و درعين حال مقام هاي دولت بوش بر تداوم جنگ عراق تاكيد دارند.
به  نوشته اين روزنامه، ديك چني معاون رئيس جمهوري آمريكا در مصاحبه با شبكه خبري اي.بي.سي اعلام كرد: با وجودي كه نتايج انتخابات بر استراتژي دولت تأثير خواهد گذاشت، ولي دولت بوش همچنان مصمم است كه به هدف خود يعني پيروزي در عراق دست يابد و با سرعت هرچه تمامتر برنامه هاي خود را ادامه خواهد داد.
به نوشته روزنامه لس آنجلس تايمز، از انتخابات ميان دوره اي كنگره آمريكا به عنوان رفراندومي در مورد عراق ياد مي شود و از طرف ديگر پيروزي دمكرات ها در هر كدام از مجالس آمريكا به نمايندگان اين حزب اين اختيار ملي را خواهد داد تا از طريق برگزاري جلسات در مورد چگونگي اجراي جنگ عراق، دولت بوش را تحت فشار قرار دهند.

هنيه : نوار غزه محل آزمايش سلاحهاي غيرمتعارف
رژيم صهيونيستي شده است
واحد مركزي خبر: اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين اعلام كرد: رژيم صهيونيستي نوار غزه را به محل آزمايش سلاحهاي غيرمتعارف خود مبدل كرده است و براي اولين بار از سلاحها استفاده مي كند.
به گزارش خبرگزاري آلمان از غزه، اسماعيل هنيه گفت: شهادت دهها فلسطيني و زخمي شدن صدها تن ديگر بيانگر اين واقعيت است كه اسرائيل نوار غزه را به محلي براي آزمايش سلاحهاي غيرمتعارف خود تبديل كرده است.
نخست وزير فلسطين اظهار داشت: تشديد حملات نظامي رژيم صهيونيستي به بيت حانون در واقع به مسائل داخلي اين رژيم بازمي گردد به ويژه به شكست نظامي ارتش اسرائيل در جنگ اخير با لبنان. اسماعيل هنيه تاكيد كرد: ملت فلسطين هرگز تسليم نمي شود و شكست نخواهد خورد و اجازه نمي دهند توطئه هاي قدرتهاي بزرگ در منطقه تحقق يابد.
در همين حال راديو رژيم صهيونيستي به نقل از منابع نظامي  اسرائيل اعلام كرد: افسران آمريكايي بر عمليات گسترده ارتش اسرائيل در نوار غزه نظارت دارند.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه البيان - چاپ امارات متحده عربي - به گفته اين منابع، كار اين افسران  آمريكايي تدوين طرح هاي استراتژيك و ميداني براي فرماندهان ارتش اسرائيل و چگونگي اجراي آن در نوار غزه است؛ به شرط آن كه خسارت هاي مالي و انساني به ارتش اسرائيل مانند جنگ عليه حزب الله لبنان وارد نشود.
به نوشته البيان، افشاي نظارت افسران آمريكايي بر عمليات ابرهاي پاييزي ارتش اسرائيل در نوار غزه، نوعي رسوايي سياسي و نظامي  است كه به منظور جلوگيري از تكرار شكست هاي اسرائيل صورت گرفته است.

نگاه
قدرت استراتژيك
دكتر نوذر شفيعي
در ادبيات روابط بين الملل قدرت استراتژيك به قدرتي گفته مي شود كه منافع خود را در وراي محيط داخلي و منطقه اش دنبال مي كند. از اين منظر، دامنه و برد منافع ملي كشورها به چهاربخش تقسيم مي شود: منافع ملي داخلي، منافع ملي منطقه اي، منافع ملي بين المللي، منافع ملي جهاني. هر چه از حوزه منافع ملي در سطح داخل به سطح جهاني حركت مي كنيم، اهميت، قدرت و نقش كشورها افزايش مي يابد. به عبارت ديگر هر چه كشورها دايره منافع ملي خود را از سطح داخل به سطح جهاني گسترش دهند نشان دهنده آن است كه كشور مذكور قدرتمندتر شده است.
اين مقدمه نظري را به بهانه اجلاس چين و كشورهاي آفريقايي مطرح كردم. چين در پنجاهمين سالگرد روابط خود با كشورهاي آفريقايي، رهبران و نمايندگان 48 كشور آفريقايي را در پكن گرد هم آورد تا ضمن نمايش اقتدار خود در آفريقا، مسير روابط آينده خود با اين كشورها را در قرن بيست و يكم ترسيم كند. در حالي كه رفتار چين در اين اقدام، يك رفتار استراتژيك محسوب مي شود، قاره آفريقا به عنوان حوزه اي تعريف مي شود كه در آينده مي تواند نقش استراتژيك داشته باشد.
تعامل چين به عنوان يك قدرت استراتژيك با قاره آفريقا به عنوان منطقه اي كه داراي نقش استراتژيك است، نشان مي دهد كه پكن در راستاي هدفي بزرگ گام بر مي دارد كه همانا تبديل شدن به يك ابرقدرت تا سال 2020 است. ابرقدرت شدن به لحاظ عرفي داراي شرايطي است كه عبارتند از قدرت اتمي، قدرت سياسي (عضويت در شوراي امنيت)، قدرت اقتصادي و قدرت ايدئولوژيك. در ميان اين شروط، چين فاقد قدرت اقتصادي مؤثر است و لذا سعي دارد اين حلقه مفقوده را با توسعه مناسباتش با حوزه هاي مهم ژئواستراتژيك جهان از جمله آفريقا پر كند.
علاوه بر اين، نفس حضور چين در مناطق استراتژيك جهان خود عامل مؤثري در مطرح شدن اين كشور به عنوان يك بازيگر استراتژيك در سطح جهان است. آنچه به چين كمك مي كند تا نفوذش را در آفريقا گسترش دهد سابقه سوء قدرت هاي استراتژيك  استعماري مثل انگليس، فرانسه و آمريكاست. در حقيقت كشورهاي آفريقايي سعي دارند هر آنچه را كه در دوره استعمار از دست داده اند در پرتو رابطه با چين به دست آورند. حجم مبادلات چين و آفريقا حدود 50 ميليارد دلار است كه سالانه معادل يك ميليارد دلار رشد داشته است.

زندگينامه جنايتكاري با انواع جنايت
مراد عنادي
صدام ديكتاتور مخلوع و 69 ساله عراق در آوريل سال 1937 در روستاي عوجه از شهر تكريت به دنيا آمد. پدر صدام پيش از به دنيا آمدن وي كشته و مادرش به همسري مردي ديگر درآمده بود. سرنوشت صدام تا 10 سالگي به دست ناپدري خشن و پدربزرگي نامهربان افتاده بود. پدر بزرگ وي او را وا مي داشت كه در ايستگاه قطار تكريت بر سر راه آهن بغداد به موصل هندوانه بفروشد. وي در 10 سالگي به بغداد نزد دايي خود كه يك افسر اخراجي ارتش بود رفت. صدام در آستانه بيست سالگي به حزب بعث پيوست و با سرعت به يكي از اعضاي فعال حزب بدل شد. وي توانست با كسب موافقت رهبري حزب بازوي ضربتي يا همان گروه چماقدار را براي حزب بعث تشكيل دهد. صدام در سال 1959 با شركت در عمليات ترور قاسم رئيس جمهور وقت عراق مجروح شد و پس از آن از طريق سوريه به مصر رفت و با وجود ثبت نام در رشته حقوق دانشگاه قاهره نتوانست به موفقيتي نائل شود و چهار سال بعد پس از سرنگوني عبدالكريم قاسم به عراق بازگشت و پس از چند سال با به قدرت رسيدن حزب بعث در اثر كودتا در سال 1968 رژيم سركوبي در عراق حاكم شد كه نفر اول دستگاه سركوب آن جواني 31 ساله بنام صدام بود.
علاقه مندان مي توانند بقيه مطلب را در همشهري آنلاين مطالعه كنند.

كوتاه ازسياست جهان
تلاش نافرجام براي ترور رئيس جمهور پاكستان
واحد مركزي خبر: به نوشته يك هفته نامه انگليسي، شبكه اي از مقامات نيروي هوايي پاكستان به اتهام تلاش براي قتل پرويز مشرف رئيس جمهوري اين كشور دستگير شده اند.
به نوشته شماره ديروز اين نشريه گروهي از مقامات نظامي پاكستان كه به نزديكترين حلقه امنيتي پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان، دسترسي داشتند پس از تلاش نافرجام براي ترور وي در يك حمله موشكي دستگير شدند.
اين حمله اندكي پس از بازگشت مشرف از انگليس و آمريكا در اواخر سپتامبر به دفتر شخصي مشرف در راولپندي صورت گرفت كه تدابير امنيتي بالايي دارد.
به گفته منابع اطلاعاتي پاكستان، حدود پنجاه نفر كه مظنون به دخالت در آن حمله بودند، بازداشت شدند. در آن حمله از موشك  هاي صد و هفت ميليمتري ساخت روسيه استفاده شد كه با علامت ارسالي از يك تلفن همراه شليك شدند.مهم آنكه بسياري از آنها افسران جواني بودند كه در نيروي هوايي پاكستان خدمت مي  كنند و برخي از آنها به مناطق امنيتي دفاتر رئيس جمهور، پارلمان و سرويس اطلاعاتي دسترسي دارند.گرچه در بازجويي ها ارتباط هيچ يك از آنها با القاعده و طالبان فاش نشده است،گفته مي شود اقدام آنها از خشمي فزاينده در مورد اتحاد مشرف با آمريكا در جنگ با تروريسم نشأت مي گيرد.

تظاهرات نژادپرستانه در روسيه
گروه بين الملل- تظاهرات نژادپرستان روسي در مسكو و چندين شهر ديگر روسيه با واكنش تند پليس روسيه روبرو شد.
اين تظاهرات كه در اعتراض به حضور خارجيان به خصوص شهروندان قفقازي در روسيه برپا شده از طرف الكساندر بلوو كه رهبري گروهي از نژادپرستان روسي را به عهده دارد برنامه ريزي شده بود. برخلاف تصور برپاكنندگان اين تظاهرات در مسكو فقط دو هزار نفر در راهپيمايي ضد خارجيان شركت كردند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو پليس روسيه برخلاف دفعات پيش اين بار با خشونت با تظاهركنندگان برخورد كرد.
روسيه در ماههاي اخير با موج حمله به خارجيان به خصوص رنگين پوستان مواجه شده است و در آخرين مورد يك دانشجوي آفريقايي درسن پترزبورگ در اثر حمله نژادپرستان روس كشته شد. پس از تيرگي روابط روسيه با گرجستان حمله به شهروندان گرجي مقيم روسيه نيز افزايش يافته است.

بحث درباره دستيابي به سلاح هسته اي
در مجلس ژاپن بالا گرفت
فارس: قانونگذاران ژاپني ديروز مباحث تندي درباره اين امر انجام دادند كه آيا توكيو بايد به منظور جلوگيري از تهديد هسته اي كره شمالي به سلاح هسته اي دست پيدا كند يا خير.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از توكيو، مشاجره درباره هسته اي شدن ژاپن به حدي بالاگرفته كه ميان حزب حاكم وابسته به شينزو آبه نخست وزير جديد اين كشور اختلاف ايجاد كرده است.
بسياري از سياستمداران ارشد ژاپني پيشنهاد داده اند كه اين كشور دست كم بايد به دنبال آزمايش هسته اي 9 اكتبر كره شمالي، بحث مربوط به دستيابي به سلاح هسته  اي را در دستور كار خود قرار دهد.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |    شهري    |
|   دانش    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |