دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۵ - Nov 6, 2006
با رأي نمايندگان مجلس
محمد عباسي وزير تعاون شد
گروه سياسي- نمايندگان مجلس روز گذشته به دومين ترميم كابينه محمود احمدي نژاد رأي مثبت دادند و وزير جديد تعاون پنجمين نماينده مجلس بود كه به عضويت هيأت دولت درآمد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري در حالي كه رئيس جمهوري در جلسه بررسي صلاحيت محمود عباسي به عنوان گزينه پيشنهادي براي تصدي وزارت تعاون تنها 5 دقيقه از وقت خود براي دفاع از عباسي استفاده كرد اما صحن علني مجلس به نوعي به صحنه نزاع بين اولين مخالف وزير تعاون و برخي اعضاي برجسته فراكسيون اكثريت مجلس تبديل شد.
اين مجادله از آنجا آغاز شد كه نورالدين پيرمؤذن به عنوان اولين و تنها مخالف وزير پيشنهادي سخنان و انتقاد تندي را عليه احمدي نژاد مطرح كرد.
احمدي نژاد در صحبت هاي خود بخش تعاون را يكي از بخش هاي مهم اجراي عدالت در كشور دانست و گفت: يكي از راه هاي توسعه كار، تشكيل شركت هاي تعاوني است. به همين علت لازم بود دولت تجديدنظري را در وزارت تعاون انجام دهد.
وي ضمن تشكر از رأي اعتماد بالاي نمايندگان به مصري، خواستار رأي اعتماد مجدد نمايندگان به وزير پيشنهادي تعاون شد.
اما پيرمؤذن بعد از رئيس جمهوري فوراً در جايگاه قرار گرفت و گفت: براي ساعت 9 صبح فردا (دوشنبه) تمام مديران استان هاي وزارت تعاون براي جلسه معارفه دعوت شده اند و گويا عباسي از قبل انتخاب شده و الآن هم وزير تعاون است ولي هرچند گوش شنوايي وجود نداشته باشد من حرف هاي خود را خواهم زد.
وي سپس جملات خود را چنين ادامه داد كه هنوز ابهامات زيادي درباره رفتن وزير سابق رفاه از دولت وجود داشت كه محمد ناظمي اردكاني هم كابينه را ترك كرد و كسي نفهميد اين دو چطور رفتند همان طور كه نفهميديم آقاي عباسي چطور آمدند. البته از ابتدا هم معلوم بود اين دو نفر كابينه را زودتر از سايرين ترك خواهند كرد.
عضو فراكسيون اقليت در ادامه انتخابات عباسي را محصول ارتباطات تعدادي از نمايندگان با دولت دانست و گفت: اكثر نمايندگان از اين روابط سياسي مطلع نيستند.
نماينده اردبيل ادامه داد: من قرار نبود امروز به عنوان مخالف صحبت كنم اما رئيس جمهوري از جريان استيضاح وزير كشاورزي با طرح مسأله منزل نمايندگان، ما را به تمسخر گرفت و در رأي اعتماد مصري هم با مطرح  كردن اين كه سال آينده انتخابات مجلس را پيش  رو داريم جرأت صحبت  كردن را از نمايندگان گرفت.
بقيه از صفحه اول
در اين هنگام احمد توكلي در تذكري خواستار برخورد حداد با پيرموذن شد و گفت: خوشحالم كه پيرموذن صريح صحبت مي كند. اما استشهاد به شوخي رئيس جمهور اصلاً كار درستي نيست. پيرموذن هم فوري گفت: من هم شوخي كردم تا همه بخندند. توكلي هم ادامه داد: مجلس بارها با تصميمات شخص رئيس جمهور مخالفت كرده، چطور با وزير پيشنهادي جرأت مخالفت ندارد.از سوي ديگر اسدالله عباسي نماينده رودسر هم در تذكري صحبت هاي پيرموذن را خارج از موضوع دستور مجلس دانست و گفت: پيرموذن مشكلات 8 سال گذشته وزارت تعاون را فرافكني مي كند اما به  هر حال پيرموذن پس از پايان اظهاراتش با جملات احسنت چند نماينده اقليت مواجه شد.
محور صحبت مدافعان
اسدالله قره خاني نماينده علي آباد كتول، اصغر گرانمايه پور نماينده كاشان، حسينعلي قاسم زاده نماينده بابل سه نماينده اي بودند كه روحيه مشورتي، سوابق درخشان مديريتي، تاليف هاي متعدد، حفظ روحيه ساده زيستي، تفكر و عملكرد تشكيلاتي و طي مراحل رشد به صورت تدريجي را از نقاط مثبت عباسي عنوان كرده و خواستار رأي اعتماد مجلس به وي شدند.
دفاع عباسي از برنامه هاي خود
محمد عباسي كه صحبت  كردن در جمع همكاران خود برايش چندان سخت به نظر نمي رسيد به تشريح جايگاه تعاون در جهان و ايران و برنامه هاي پيشنهادي خود براي ارتقاي بخش تعاون بپردازد.وي در سخنان خود وزارت تعاون را مولود مجلس دانست و گفت: وجود فراكسيون تعاون در مجلس نشانگر اهميت نمايندگان به اين مقوله است.نماينده سابق گرگان و آق قلا با اشاره به وجود 9 هزار تعاوني ثبت  شده در كشور افزود: بخش تعاون در حال  حاضر مي تواند در كارآفريني در جامعه موثر باشد و لذا مديريت دانش محور و استراتژي تحول گر از برنامه هاي مهم بنده در اين وزارتخانه است. پس از سخنان عباسي، رأي گيري كتبي به عمل آمد كه از مجموع 245 رأي به گلدان ريخته شده، 155 نماينده به وزير پيشنهادي تعاون رأي مثبت، 70 نماينده رأي منفي و 20 نماينده هم رأي ممتنع دادند كه مي توان گفت ميزان آراء مثبت عباسي به نسبت آراء هفته پيش وزير رفاه 36 رأي كاهش داشته است.
در حاشيه استيضاح
* به علت تاخير در حضور رئيس جمهور مجلس قبل از بررسي جلسه رأي اعتماد مجلس لايحه مبارزه با جرم پولشويي را كه براي دومين بار از شوراي نگهبان اعاده شده بود در دستور كار خود قرار داد و اين لايحه به علت اصرار نمايندگان بر نظر خود به مجمع تشخيص مصلحت فرستاده شد. همچنين كاظم جلالي به عنوان مخبر كميسيون امنيت ملي گزارش اين كميسيون در مورد طرح لزوم بازرسي و انگشت نگاري از اتباع آمريكايي در مبادي ورودي كشور را قرائت كرد اما رأي گيري در مورد اين مصوبه به جلسه امروز موكول شد.
* زماني كه رأي اعتماد عباسي اعلام شد رئيس مجلس رأي اعتماد مجلس به عباسي و مصري را به منزله موافقت نمايندگان با استعفاي اين دو نماينده تلقي كرده و گفت: بنابراين دوباره رأي گيري نخواهيم كرد.

نمايش قدرت گروه صابرين
در روز چهارم رزمايش پيامبر اعظم (ص)
گروه سياسي - واحدهاي ويژه نيروي زميني سپاه پاسداران، موسوم به صابرين، در چهارمين روز از دومين رزمايش بزرگ پيامبر اعظم(ص)، عمليات هوابرد روزانه و تازش هوايي را با موفقيت انجام دادند.
سردار عباس نيلفروشان معاون عمليات نيروي زميني سپاه با اعلام اين خبر كه آن را مهر منتشر كرد افزود: در اين مرحله از رزمايش، واحدهاي ويژه صابرين با اجراي عمليات نفوذ در عمق و تصرف مواضع از قبل پيش بيني شده با برد 1400 كيلومتر، توان رزمي خود را به نمايش گذاشتند.

خاتمي :
گرفتن  سفارت  آمريكا كار بزرگي  بود
ايرنا:  سيدمحمد خاتمي  رئيس  موسسه  بين المللي  گفت وگوي  فرهنگها و تمدنها گرفتن  سفارت  آمريكا در تهران  به  دست  دانشجويان  پيرو خط امام  را اقدامي  بزرگ  توصيف  كرد كه  ابعاد آن  قابل  ارزيابي  نيست . وي  اين  مطلب  را شنبه  گذشته در جمع  دانشجويان  ايراني  در كانون  توحيد لندن  مركز فرهنگي  انجمن  اسلامي  دانشجويان  ايراني  در انگليس  اظهار داشت .
خاتمي  در اين  مراسم  كه  در سالگرد اشغال  لانه  جاسوسي  آمريكا برگزار شد، گفت : اگر قرار باشد دولتي  درباره  اين  رويداد ملامت  شود، آن  دولتي  بايد باشد كه  با عملكرد خود نمايندگان  صادق  ملت  ايران  يعني  دانشجويان  را به  چنين  واكنشي  واداشت .خاتمي  مبناي  عقيدتي  هويت  دانشجويان  مسلمان  به  ويژه  در خارج  از كشور را دين  اسلام  و پايه  اعتقاد اجتماعي  و سياسي  آنان  را انقلاب  اسلامي  معرفي  و تاكيد كرد: با كنارگذاشتن  دين  به  آزادي  و استقلال  نمي رسيم .

يادداشت
دادگاه عبرت
دكتر حميدرضا آصفي
تاريخ تكرار مي شود با تلخ و شيرينش، اما اين بازيگران صحنه تاريخ، خود سرنوشت و ياد باقي بر صفحه روزگار را رقم مي زنند. آيندگان بازيگران هم نقش ماندگار گذشتگان را بر لوح تاريخ مي نگرند و اگر عاقل باشند و اهل انديشه، عبرت مي گيرند؛ فاعتبروا يا اولي الابصار! ديروز نه عراق كه دنيا پس از قريب سه دهه ماجراجويي و تشنج آفريني يك ديكتاتور متعصب بالاخره شاهد صدور حكم دادگاه عدالت براي سرنوشت صدام بود. او كه حضور در بازي قدرت را همراه با حزب تماميت خواه بعث در عراق آغاز و پس از فتنه هاي گوناگون خود را به رأس حكومت اين كشور مسلمان نشاند، هيچ گاه ضعيف كشي، اين سنت هميشگي ستمگران تاريخ را رها نكرد و نام خود را به فهرست خونخواران صاحب نامي چون چنگيز و هيتلر پيوند زد.
باز هم تاريخ به ستمگران وفا نكرد و اين بار صدام را به پاي ميز محاكمه كشاند. اما گرفتاري صدام در دست كساني كه روزي خود بزرگترين حامي او بودند پيامهايي داشت.
صدام نشان داد او هم نمي تواند با ظلم قهرمان باشد؛ نه قهرمان زندگي كند و نه قهرمان بميرد. برخورد حقارت آميز نيروهاي اشغالگر پس از دستگيري ژنرال پير بين النهرين بيشتر از گذشته نشان داد كه ديكتاتورها نمي توانند و نبايد به حاميان دروغين خود كه از آنها حبابهايي بزرگ اما توخالي براي رسيدن به اهداف خاص مي سازند تكيه كنند. دادگاه صدام پس از سالها انتظار آسيب ديدگان ناشي از ظلم حكومت اين ديكتاتور برگزار شد. اما آيا صدام به همه جناياتش پاسخ داد و محاكمه شد؟ قطعاً نه! هر چند حكم دادگاه صدام مبني بر اعدام او كمترين مجازاتي است كه مي تواند پاسخي به جنايات صدام از ايجاد تنش و تشنج در منطقه و اختلاف در ميان فرق مختلف مردم عراق گرفته تا گسترش جو بي اعتمادي و شكاف ميان دولتهاي اسلامي باشد، اختلافاتي كه بزرگترين ضربه را به ملت هاي اسلامي به ويژه فلسطيني  ها وارد كرد. جنگ هشت ساله با ايران اسلامي در راستاي همان اختلافات بود كه صدام بقا و تقويت خود را در ادامه آن مي ديد هر چند نتيجه برعكس شد. با اين وجود امروز پس از صدور حكم دادگاه، سئوال اساسي همچنان باقي اين است كه مدعيان حقوق بشر كه امروز چتر اشغال بر كشور پهناور و ثروتمند عراق گسترده اند چرا سالها از ديكتاتور عراق حمايت كردند و امروز 4 سال پس از اشغال ترجيح دادند بالاخره پاسخي به خواست مردم عراق و البته عدالت دهند؟ دادگاه صدام از عبرتهاي بزرگ روزگار بود.
* معاون پارلماني و كنسولي وزارت خارجه

فهرست جامعه مدرسين براي خبرگان منتشر شد
000108.jpg
گروه سياسي - آيت الله مشكيني رئيس شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم در نامه اي به علماي بلاد فهرست كامل جامعه مدرسين براي انتخابات خبرگان را اعلام كرد.
در بخشي از نامه آيت  الله مشكيني خطاب به علماي بلاد كه دفتر جامعه مدرسين حوزه علميه قم آن را منتشر كرد ، آمده است: نظر به اهميت و جايگاه رفيع مجلس خبرگان رهبري در نظام اسلامي، خصوصاً شأن والاي اين مجلس و وظايف اعضاي آن در استدامه شرايط در رهبري انقلاب اسلامي و نيز كارگشابودن و حساسيت بالاي اقدام آن در زمان خلأ و فقدان رهبري ( ادام  الله ظله علي رؤوس المسلمين) جامعه مدرسين حوزه علميه قم پس از بحث و بررسي هاي فراوان كما في السابق در اين امر مهم از ميان واجدان صلاحيت جهت معرفي به محضر ملت شريف ايران اقدام به تهيه ليست نموده و در آن از خيرخواهي براي آينده نظام اسلامي بهره برده است.
درپايان اين نامه،فهرست كانديداهاي جامعه مدرسين در سراسر كشور در چهارمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري آمده است. نامزدهاي اين جامعه براي انتخابات خبرگان در حوزه انتخابيه تهران به شرح زير است :
علي اكبر مشكيني ،  محمد يزدي ،  اكبر ها شمي رفسنجاني،  احمد جنتي ،  سيدمحسن خرازي ،  رضا استادي ،    محمدامامي كاشاني ،  محمدمحمدي گيلاني ،  تقي مصباح يزدي ،  غلامرضا رضواني ،  سيدمحمدباقر اسدي خوانساري ،  قربانعلي دري نجف آبادي ،  عبدالنبي نمازي ،  حسن روحاني ،  سيدرضاتقوي و  محسن كازروني . نام محمد مومن در حوزه انتخابيه قم و
سيد محمود هاشمي شاهرودي ،  عباس واعظ طبسي ،  ابوالقاسم خزعلي ،   سيداحمدعلم الهدي ،  علي اصغر معصومي و  محمدرضا فاكر در حوزه انتخابيه خراسان رضوي ديده مي شود. در پايان ليست اسامي تصريح شده است؛ انتشار رسمي ليست جامعه مدرسين حوزه علميه قم بعد از اعلام نظر نهايي و اعلام اسامي از سوي شوراي نگهبان خواهد بود و به همين علت ممكن است تغييراتي در اين ليست حاصل شود.
نشست مسئولان انتخاباتي جامعتين
جلسه نمايندگان ستاد انتخابات جامعتين در سراسر كشور (جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم) صبح ديروز در دفتر جامعه روحانيت مبارز برگزار شد.
در اين مراسم سيد رضا تقوي، عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز با اشاره به رهنمودهاي مقام معظم رهبري در خطبه هاي نماز عيد فطر گفت: انتخابات مجلس خبرگان از اهميت بالايي برخوردار است، زيرا نظام موجود در كشور نظامي اسلامي است كه بر محور ولايت شكل گرفته و پرگار اين نظام بر نقطه مركزي آن كه ولي فقيه است، مي چرخد.
تأييد صلاحيت مجيد انصاري
يك منبع مطلع خبر داد كه صلاحيت مجيد انصاري براي نامزدي در انتخابات مجلس خبرگان رهبري تاييد مي شود.
اين منبع آگاه به فارس گفت : مجيد انصاري از آنجا كه عضو كنوني مجلس خبرگان رهبري است و پيش از اين در امتحان اجتهاد شوراي نگهبان در دوره قبلي انتخابات مجلس خبرگان شركت كرده است، بنا بر اين شده كه قبولي وي در آن آزمون مجدداً از سوي شوراي نگهبان مورد پذيرش قرار گيرد.
ابلاغ مقررات تبليغات
رئيس ستاد انتخابات كشور در نامه اي به وزير ارشاد، خواستار ابلاغ قوانين و مقررات تبليغات انتخاباتي به جرايد و چاپخانه ها شد. سيدمجتبي ثمره هاشمي معاون سياسي و رئيس ستاد انتخابات كشور در نامه اي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور آن را منتشر كرد، ضمن ارسال نسخه اي از قوانين و مقررات تبليغات انتخاباتي، خواستار ابلاغ به جرايد و چاپخانه ها به منظور اطلاع و رعايت مفاد آن شد.

رسانه هاي آمريكايي:
خودداري آمريكا از گفت وگو با ايران اشتباه است
بازديد بازرسان از آبشار دوم غني سازي
مهر: بازرسان آژانس بين  المللي انرژي اتمي از آبشار هاي اول و دوم غني سازي اورانيوم بازديد كردند.
يك مقام آگاه با اعلام اين خبر گفت: ماموريت دو بازرس آژانس كه از جمعه گذشته وارد ايران شده  اند، صرفا در چارچوب ان پي تي و پادمان آژانس بين المللي انرژي اتمي است.به گفته وي اين بازرسان كه تا اواخر هفته جاري در ايران به سر خواهند برد، از ساير تاسيسات هسته اي ايران از جمله مركز فراوري اورانيوم نطنز نيز بازديد خواهند كرد.
گروه سياسي روزنامه آمريكايي واشنگتن پست روز گذشته در تحليلي نوشت: سياست دولت آمريكا درباره ايران تغيير كرده و دولت بوش از پافشاري براي انزواي مخالفان خارجي به سوي پذيرش يك استراتژي ديپلماتيك تر در مشاركت مشروط با كره شمالي و ايران حركت كرده است.بخش هايي از اين تحليل كه از سوي خبرگزاري مهر نيز منتشر شده در ادامه مي افزايد: تغيير رفتار كاخ سفيد درمورد ايران مشخص تر است. درحالي كه عقل و منطق متعارف مي گويد كه دولت آمريكا در گفت وگو نكردن با ايران اشتباه مي كند، اين ايراني ها هستند كه بي ميلي بيشتري در گفت وگو با آمريكا دارند. يك سري تماس ها بين دو كشور طي دو ماه گذشته بر حركت دولت آمريكا به سوي مشاركت تاكيد كرده است.تحليل واشنگتن پست به عنوان شاهدي بر نزديكي بيشتر آمريكا با ايران به اجازه كاخ سفيد براي تحويل توربين هاي هواپيما به ايران اير اشاره كرده و در ادامه به ديدار جيمز بيكر، وزير خارجه سابق آمريكا با محمدجواد ظريف نماينده ايران در سازمان ملل متحد اشاره كرده است.اين مقاله در پايان مي گويد: دولت بوش حركت به سوي سياست انزوا را متوقف كرده و حركت كاخ سفيد براي گفت وگو با ايران هرچند معقول، اما ناكافي است.اين روزنامه در ادامه به افزايش اختلاف در شوراي امنيت اشاره كرده و در مطلبي ديگر چنين خاطرنشان مي كند: چين و روسيه به اين دليل با تحريم سنگين ايران مخالف هستند كه مبادا بهانه اي براي اقدام نظامي شود.
روسيه نيزتازه ترين موضع گيري مشروط خود را اعلام كرد.سرگئي لاوروف در گفت وگو با ايتارتاس گفت: ما سه شرط را براي هرگونه تحريم ايران درنظر داريم. وزير خارجه روسيه افزود: مسير مذاكرات بايد باز باشد، بوشهر بايد از هرگونه تحريم بيرون بماند و محدوديت زماني نيز براي تحريم ها بايد درنظر گرفته شود.جان بولتون نماينده آمريكا در سازمان ملل به فرانس پرس گفت: اگر روسيه به ديگر موارد تحريم ها پايبند بماند، از نظر آمريكا تكميل نيروگاه بوشهر بلامانع است. اين درحالي است كه سخنگوي وزارت خارجه آمريكا چندي پيش خواهان توقف مراحل پاياني نيروگاه بوشهر شده بود.خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي به گزارشي ديگر در واشنگتن پست اشاره كرده و از آن به عنوان گام هاي دولت بوش براي گفت وگو با ايران نام برده است. در اين مطلب آمده است: دولت بوش با خودداري از ادامه سياست هاي ديك چني عليه ايران، به سوي گفت وگو با اين كشور گام برمي دارد.

سخنگوي وزارت خارجه:
اعدام، حداقل حكم صدام است
000105.jpg
گروه سياسي سخنگوي وزارت خارجه در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران و با استقبال ازصدور حكم اعدام صدام گفت: اعدام حداقل حكمي است كه بايد براي صدام در نظر گرفته شود.به گزارش خبرنگار همشهري، سيدمحمدعلي حسيني باتوجه به جنايات صدام در زمان جنگ تحميلي گفت: صدور حكم اعدام براي صدام به اين معنا نيست كه رسيدگي به ديگر جنايات وي به ويژه در زمان جنگ تحميلي رسيدگي نشود.حسيني باتوجه به مسيري كه كشورهاي اروپايي در صدور قطعنامه اي عليه ايران در شوراي امنيت در پيش گرفته اند، آنها را به تجديدنظر دعوت كرد و خواست بدون پيش شرط به ميز مذاكره برگردند.
سخنگوي وزارت خارجه با تأكيد بر اخلال آمريكا در مسير گفت وگوها گفت: آمريكا مي تواند اين دخالت ها را بردارد و كشورهاي اروپايي را به حركت در مسير صحيح تشويق كند. وي در ارتباط با انجام رزمايش پيامبر اعظم گفت: اين مانور تهديدي عليه هيچ كشوري نيست و پيام مانور براي كشورهاي منطقه امنيت، صلح و ثبات است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |