دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۵ - Nov 6, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
دو چيز را خداوند در اين جهان كيفر مي دهد: تعدي و ناسپاسي پدر و مادر

(كنز العمال، ج 16، ص 462، ح 45458)
امروز با حافظ
بيا بگو كه زعشقت چه طرف بربستم
به غير از آن كه بشد دين و دانش از دستم
به خاك پاي عزيزت كه عهد نشكستم
اگر چه خرمن عمرم غم تو داد به باد
آب و هوا
000141.jpg

عكس روز
000153.jpg
عكس: رويترز / عابد
زنان فلسطيني در اعتراض به تهاجمات اخير ارتش اسرائيل در نوار غزه تظاهرات كردند.

در شهر چه خبر
كمك به مدارس
شهرداري تهران از 28 آبان تا 5 آذر نمايشگاهي را با هدف اهداي لوازم ورزشي و وسايل كمك آموزشي به مدارس تهران در مصلاي تهران برگزار مي كند. اين چهارمين دوره اين نمايشگاه است. تعداد شركت كنندگان اين نمايشگاه از دوره هاي گذشته بيشتر و امكان انتخاب معلمان بيشتر است. شركت كنندگان اين نمايشگاه همگي مجوز توليد كالا و يا واردات كالا دارند و قيمت محصولاتشان نيز مناسب تر است. برگزاركنندگان اين نمايشگاه سقف متوسط كالاهاي اهدايي به هر مدرسه را 4 ميليون ريال اعلام كرده  اند.

افزايش تقاضاي گوشي
ايرانسلي  ها همان طور كه پيش بيني مي شد از يكسو ابتدا قيمت سيم كارت را در بازار كاهش دادند و از سوي ديگر بازار گوشي تلفن همراه را با كمبود روبه رو كردند. افشار فروتن لاريجاني، رئيس انجمن فروشندگان سيم كارت و گوشي تلفن همراه در اين باره مي گويد: هر چند در ابتدا قيمت سيم كارت هاي اپراتور اول با ورود سيم كارت هاي ايرانسل كاهش يافت اما بعد از مدتي همه چيز در بازار سيم كارت به حال عادي بازگشته است. او در عين حال تأكيد كرده، با توجه به ورود سيم كارت هاي ايرانسل به بازار، تقاضا براي گوشي بسيار بالا رفته است. به گفته فروتن لاريجاني، در حال حاضر دو نوع گوشي در بازار وجود دارد، نخست نوعي از گوشي ها كه ميزان تقاضا بر قيمت آنها بي تأثير است و دسته دوم گوشي هايي هستند كه به صورت غيرقانوني وارد كشور شده اند و با افزايش تقاضا قيمت شان نيز افزايش يافته است.

گياهان دارويي
اين روزها كاخ سعد آباد محل پذيرايي دوستداران گل و گياه از نوع طبي است، چند روزيست كه نمايشگاه گياهان دارويي براي آموزشي و آشنايي با طب سنتي در محل موزه ظروف مجموعه فرهنگي تاريخي سعد آباد برپاست. از قديم طب سنتي و استفاده از گياهان دارويي در معالجه بيماري ها رايج بود و حكيم باشي  هاي قديم بيماران خود را با داروهاي گياهي درمان مي كردند نه با داروهاي شيميايي. علاقه مندان به اين نمايشگاه تا 22 آبان مي توانند از اين نمايشگاه بازديد كنند.

توصيه هاي بهداشتي
دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني ضمن تأكيد بر رعايت نكات بهداشتي، به شهروندان توصيه كرده براي جلوگيري از مسموميت هاي ناشي از آلودگي از ظرف هاي يك بار مصرف استفاده كنند. دانشگاه علوم پزشكي اعلام كرده كه به جاي استفاده از نوشابه هاي گازدار از آب ميوه هاي طبيعي بسته بندي شده و يا دوغ پاستوريزه استفاده شود. همچنين براي نوشيدني هاي گرم از ليوان هاي كاغذي يا ظروف پلي استايزي سفيد رنگ و نوشيدني هاي سرد از ظرف هاي پلي استايزي بي رنگ و شفاف استفاده شود واز روغن هاي خوراكي كه چند بار حرارت ديده و رنگ  شان تيره شده استفاده نكنند و در عوض از روغن هاي مخصوص سرخ كردني براي سرخ كردن مواد غذايي استفاده كنند. ضمناً توصيه شده پس از تماس با گوشت خام و مرغ دست ها و كليه سطوح و ظروف ،كاملاً با مواد شوينده و آب شستشو شود.

آثار نماز
خانه فرهنگ دولت آباد به منظور آشنايي هرچه بيشتر نوجوانان و جوانان با آثار نماز اقدام به برگزاري مسابقه مقاله نويسي آثار نماز كرده است. علاقه مندان مي توانند آثار خود را تا روز 9 دي به اين مركز واقع در شهرري، فلكه اول دولت آباد، خيابان استاد دهخدا، كوچه شهيد دريابيك، كوچه شهيد رضايي، شماره 8 ارسال كنند. همچنين براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد با شماره تلفن هاي 33394050 و يا 33747772 تماس بگيريد.

بازار
000168.jpg
بازگشت ثبات به سفره ها

شمال كشور همواره به عنوان اصلي ترين محل تأمين برنج سرسفره هاي مردم ايران شناخته شده، بر اين اساس هرگونه تغيير در آب و هوا، ميزان توليد و قيمت عرضه، تأثير بسزايي بر بازار مصرف برنج به ويژه در بزرگترين بازار فروش برنج كشور يعني تهران دارد.
خبرهاي خوش دريافتي از شمال حاكي است، شهروندان مي توانند پاييز امسال را با ثبات قيمت برنج سپري كنند. طبق اخبار رسيده، قيمت برنج در شاليكوبي هاي شمال ايران نسبت به پايان مهرماه ثابت مانده است. به نظر مي رسد موج اين ثبات قيمت ظرف هفته هاي آينده به پايتخت منتقل شود.
طبق قيمت هاي تقريبي دريافتي در حال حاضر قيمت برنج ايراني در بازار شمال كشور در محدوده 550 تا 1200 تومان در هر كيلوگرم در نوسان است.

سكه، طلا و ارز
000171.jpg

فرهنگسرا
مسابقه حديث نويسي
خانه فرهنگ و كتابخانه فرزانگان به مناسبت سالروز شهادت ششمين اختر تابناك امامت و ولايت حضرت امام جعفر صادق (ع) و با هدف ارج نهادن به رسالت پيشوايان معصوم اقدام به برگزاري مسابقه حديث نويسي از امام جعفر صادق (ع) نموده است. به گزارش روابط عمومي مراكز فرهنگي هنري منطقه 8 مسابقه فوق از تاريخ 15/8/85 لغايت 5/9/85 برگزار مي شود و علاقمندان و دوستداران اهل بيت مي توانند سه حديث از امام جعفر صادق (ع) پيرامون تغذيه و تربيت فرزندان به نشاني: نارمك، انتهاي خيابان گلستان، پارك تسليحات، خانه فرهنگ و كتابخانه فرزانگان ارسال كرده و از جوايز ارزنده بهره مند شوند. جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره  تلفن هاي 77820544-77834545-77818842 تماس بگيريد.

آموزش عكاسي و تصويربرداري
واحد هنري فرهنگسراي انقلاب در راستاي آموزش رشته هاي هنري كلاس هاي تصويربرداري و عكاسي برگزار مي كند. در اين كلاس ها كه با حضور كارشناس مجرب برگزار مي شود، عكاسي و تصويربرداري به روش آنالوگ و ديجيتال آموزش داده مي شود. شروع كلاس ها از 25 آبان ماه است و كلاس ها براساس گروه سني رده بندي مي شود. علاقمندان مي توانند براي ثبت نام به فرهنگسراي انقلاب واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي خيابان كميل شرقي واحد فرهنگي مراجعه كنند و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 9-55419057 تماس بگيرند.

آموزش كافي شاپ
فرهنگسراي بانو به منظور پركردن اوقات فراغت شهروندان اقدام به برگزاري دوره هاي كافي شاپ ويژه بانوان نموده است. در اين دوره ها، 50 نوع دسر، قهوه، بستني، گلاسه، كوكتل، انواع سس هاي جديد و... آموزش داده مي شود. گفتني است اين دوره ها به صورت فشرده و در 5 جلسه برگزار مي شود و در پايان دوره به شركت كنندگان مدرك معتبر اعطا خواهد شد. علاقمندان جهت شركت در دوره ها مي توانند به نشاني خيابان وليعصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو مراجعه كنند و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با تلفن هاي 8-88786275 تماس بگيرند.

سينما
000150.jpg
تقاطع
كارگردان: ابوالحسن داودي
بازيگران: بهرام رادان، فاطمه معتمدآريا، بيژن امكانيان، سروش صحت، خاطره اسدي
سينماهاي نمايش دهنده: آستارا، آسيا، بهمن 2، پارس 2، پايتخت، تهران 1، جوان 1 ، جي 3، دهكده المپيك، شاهد 2، صحرا، عصر جديد، قيام، گلريز 1، مركزي 2 ، ملت
خلاصه داستان : شوهر دكتر مينو رحماني مرده است و در حالي كه قصد دارد با داريوش ازدواج كند، نگران تنها فرزندش، امير است. از سوي ديگر بيشتر اوقات خود را با پدرام كه يكي از دوستان هم دانشگاهي اش است مي گذراند.

تلويزيون
000174.jpg

آلودگي هواي تهران
000144.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
روزي كه خيلي خجالت كشيدم
بيكار بودم و بايد خودم را به اداره رفاه معرفي مي كردم. مطابق معمول همه سئوال ها تكراري بود. جواب ها هم.
كار گير نياورديد؟ دنبال كار رفتيد؟ اگر الان كاري باشد قبول مي كنيد؟
جواب سئوال اول منفي بود و باقي مثبت. پول رفاه را گرفتم. موقع بيرون آمدن خانمي مرا صدا زد. كار مي خواهي؟ بلي. مرا با خود برد. خوشحال شدم. مرا برد به خانه و به كودك چهار ساله اش نشان داد. گفت اگر ساكت نشوي مي گويم اين آقاي غول تو را بخورد. بيست فرانك مزدم داد.
ژان كوكتو / اسد الله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
جشنواره بز
000147.jpg
رياض: ديروز جشنواره زيبا ترين و نادرترين بزها در كشور عربستان برگزار شد. در اين جشنواره صاحبان بزها حيوانات خود را در معرض ديد بازديدكنندگان قرار دادند. در پايان اين جشنواره زيباترين بز انتخاب و در صورت تمايل صاحبش به مزايده گذاشته خواهد شد.
زياده روي نگهبان
ورشو: چند شب قبل اتفاقي بسيار جالب در كشور لهستان رخ داد. يك سارق كه به آپارتماني در يك مجتمع مسكوني دستبرد زده بود توسط نگهبان اين مجتمع غافلگير شد. نگهبان براي اينكه سارق را دستگير كند چند بار با دسته تبر به سر وي ضربه وارد كرد كه بر اثر اين ضربات سر سارق شكست. با اين حال سارق خود را به هر زحمتي بود به خودرواش رساند و از صحنه دور شد، اما نگهبان با پاي پياده به دنبال خودرو دويد و با همان تبر، شيشه هاي خودرو را خرد كرد. به همين دليل سارق كه به دليل جراحات وارد شده تعادل نداشت خودرو را به يك تير چراغ برق زد و بيهوش شد. احتمالا سارق به 10 سال حبس محكوم خواهد شد و اگر دادگاه به اين نتيجه برسد كه نگهبان در انجام وظيفه قانوني خود زياده روي كرده است او نيز بايد 8 سال را پشت ميله هاي زندان سپري كند.
دام قاچاقچيان انسان
پاريس: يك مرد 26 ساله مراكشي كه قصد مهاجرت غير قانوني به كشور فرانسه را داشت هزار پوند به قاچاقچيان انسان پرداخت تا او را به خاك فرانسه برسانند. به هر حال در تاريكي شب، قاچاقچيان وي را در كنار خشكي از قايق پياده كردند و مدعي شدند كه اين مكان، فرانسه است. اما صبح روز بعد هنگامي كه اين مرد از خواب بيدار شد، متوجه شد كه مردم با لهجه اي عجيب با هم صحبت مي كنند كه اين لهجه شباهتي به لهجه مردم فرانسه ندارد. به همين دليل پس از پرس و جو متوجه شد كه قاچاقچيان وي را در سواحل ولز پياده كرده اند. از سوي ديگر هواي سرد و گرسنگي به حدي وي را آزار داده بود كه مجبور شد به صورت غير قانوني وارد يك خانه بشود تا هم غذا بخورد و هم گرم بشود. قرار است وي در هفته آينده به مراكش بازگردانده شود.
ملت مقروض
لندن: مردم كشور انگليس هر روز بيشتر به بانك هاي اين كشور بدهكار مي شوند. روز گذشته اعلام شد تعداد افراد ورشكسته اين كشور در تابستان امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 55 درصد افزايش نشان مي دهد و در حقيقت ركوردي جديد در اين زمينه ثبت شده است. بر اساس آمار منتشر شده 27644 نفر در تابستان امسال اعلام ورشكستگي كردند. همچنين تعداد شهرونداني كه بايد به دليل تأخير در پرداخت اقساط وام هاي بانك ها در دادگاه محاكمه شوند نسبت به تابستان سال قبل 22 درصد افزايش نشان مي دهد. بسياري از مردم اين كشور براي خريد مسكن و لوازم خانگي از بانك ها وام دريافت كرده اند اما به دليل افزايش هزينه هاي جاري زندگي و همچنين نرخ بهره وام ها، قادر به پرداخت اقساط خود نمي باشند.
دغدغه هاي پيرمرد
كارديف: يك پيرمرد 80 ساله در كشور ولز كه همسر 72 ساله اش را به قتل رسانده بود تنها به دو سال حبس تعليقي محكوم شد. داستان از اين قرار بود كه اين خانم از دردهاي استخواني شديد رنج مي برد و پزشكان اعلام كرده بودند كه وي تا آخر عمر خود به سرپرستي و مراقبت نياز دارد. به همين دليل شوهرش همواره بيم آن را داشت كه پس از مرگ وي، اين پيرزن زمينگير شود و زجر بكشد. همين نگراني باعث شد تا تصميم به قتل وي بگيرد. او يك شب با استفاده از بالش، همسرش را خفه كرد و سپس با مراجعه به پليس موضوع را براي آنها شرح داد. ديروز اعلام شد كه قاضي پرونده وي را به تحمل 9 ماه حبس محكوم كرده كه بعداً اين حكم به دو سال حبس تعليقي تغيير يافت.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |