خيال جديد
گروه انديشه-تازه ترين شماره خيال (بهار 1385)؛ فصلنامه فرهنگستان هنر ويژه انسان شناسي هنر به بازار نشريات كشور درآمد. در بخشي از يادداشت سردبير ميهمان اين شماره؛ يعني دكتر ناصر فكوهي آمده است: انتشار اين شماره ويژه نخستين گام موثر در ايران براي فراهم آوردن منابع و زمينه لازم براي رشد اين شاخه پراهميت انسان شناسي است .
از اين رو، ويژه نامه تلاش دارد با مركزيت موضوع هنر در انسان شناسي، آن را در پيوند با ديگر مقوله هاي فرهنگ انساني از قبيل: زبان، قوميت، حافظه جمعي، سبك هاي زندگي، شيوه هاي معيشتي و... بشناسد. بنابراين زيبايي، كاركرد و نمادپردازي هنر سه مولفه بنياديني است كه در اين ويژه نامه به توجه گذاشته شده است.
برخي از مطالب اين شماره از اين قرار است: انسان شناسي هنر از بدوي گرايي تا هنر مدرن (ناصر فكوهي)، انسان شناسي هنر (هوارد مورفي، ترجمه: هايده عبدالحسين زاده)، مسئله نياز به انسان شناسي هنر (آلفرد جل، ترجمه: فرهاد ساساني)، جامعه و انسان شناسي تخيل اجتماعي (سارا شريعتي)، موسيقي و رقص (آنتوني سيگر، ترجمه: حشمت الله صباغي) و هنر در انتخاب هاي زندگي روزمره (مرتضي منادي).
مدرسه سالم
گروه انديشه- ماهنامه نشريه سالم كه فعاليت خود را با ويژه نامه فلسفه براي كودكان و نوجوانان آغاز كرده بود، اينك دومين شماره اش را نيز در ادامه همين موضوع به چاپ رسانده است.
فلسفه براي كودكان يا كودكان و فلسفه ازجمله موضوعات مهمي است كه امروزه در غرب به گونه اي گسترده توسط فيلسوفان، روانشناسان و انسان شناسان پي گيري مي شود و كتاب ها و نشريات متعددي در اين زمينه به چاپ رسيده است. در اين زمينه، در ايران كارهاي جسته و گريخته اي در برخي خبرگزاري ها و مطبوعات به چاپ رسيده است. به هر روي اختصاص دومين شماره مدرسه سالم به اين موضوع و از قرار معلوم جلدهاي بعدي به آن، نشان از جديت گردانندگان نشريه در اين زمينه دارد.
در پيش سخن اين شماره، سردبير به ارايه نمايي صوري از روش آموزشي جديدي مي پردازد كه آن را حلقه كند و كاو مي نامد. در اين حلقه، شيوه آرايش و چينش عناصر اصلي يك كلاس؛ يعني شاگردان، معلم و استاد به گونه اي است كه گونه اي ارتباط ديالوگي را ايجاد مي كند. از اين رو، مطالب اين شماره سعي در ارايه راهكاري آموزنده و روشمند در اين جهت دارد. مطالب اين شماره در 5 بخش نوشتارها، گفت وگو، كارگاه و داستان، معرفي كتاب و خبرها و گزارش ها تنظيم شده است. برخي از آنها از اين قرارند. برخي طرح هاي روانشناسانه پيرامون تجربه فلسفه براي كودكان و نوجوانان، الگوهاي رفتاري در حلقه كندوكاو، ادراك و آموزش از ديدگاه جان لاك، فلسفه در عمل يك كارگاه فلسفه براي كودكان و نوجوانان، مباحث سقراطي در آموزش، داستان فكري - تيردروازه.
مدرسه سالم با صاحب امتيازي و مديرمسوولي محمدرضا محموديان به چاپ مي رسد.
پست مدرنيته و زيرساخت هايش
نقد اجتماعي پست مدرنيته: بحران هاي هويت، رابرت جي دان، ترجمه: صالح نجفي، نشر پژوهش دانش با همكاري نشر و پژوهش شيرازه، چاپ اول 1385.
گروه انديشه: نويسنده كتاب بر اين عقيده است كه به رغم ابهامات دردسرسازي كه استعمال كلمه پست مدرن دارد، رسالت امروز ما پي بردن به بن مايه هاي زيرساختي اين مفهوم است. به رغم واكنش هاي زيادي كه واژه پست مدرن داشته، كمتر شرحي مي توان يافت كه به گونه اي نظام مند و به دور از جانبداري، كليت اوضاع تاريخي و نهاديني را كه به ظهور آن انجاميده بررسي كرده باشد. در اين كتاب تلاش شده است كه تا رواج تعبير پست مدرن در محافل روشنفكري را در چشم انداز وسيع تري به معرض ديد خواننده آورده شود؛ يعني در منظر تحولات اجتماعي و فرهنگي همه جانبه اي كه در طي چند دهه گذشته به اين جنبش شكل داده اند. به اين منظور كتاب از يك مقدمه ارزشمند و شش فصل تشكيل شده است:
فصل اول: زمينه سازي مجدد نظريه/ فصل دوم: مدرنيته و پست مدرنيته/ فصل سوم: درباره گذار از مدرنيته بعد پست مدرنيته/ فصل چهارم: شرح بي ثبات گشتن هويت/ فصل پنجم: هويت، سياست، و منطق دوگانه پست مدرنيته/ فصل ششم: نجات سوژه/ نتيجه گيري: پست مدرنيته و پيامدهاي نظري آن.
تحول انسان در نظريه ها
نظريه هاي نوين تحول انسان، رابرت موري تامس، ترجمه: حامد برآبادي و حميدرضا آقامحمديان،
نشر ني ، چاپ اول، 1385.
گروه انديشه- به نظر شما آدميان چگونه تحول مي يابند و چرا در فرآيند اين تحول، از الگوي خاصي پيروي مي كنند؟ پاسخ به اين سئوال، طي قرن ها ذهن فلاسفه، علماي مذهبي، دانشمندان، نويسندگان، شعرا و رمان نويسان زيادي را به خود جلب كرده است. موريس تامس براين عقيده است كه اصطلاح تحول انسان به شيوه تغيير افراد در طول زمان اشاره دارد. از اين رو اكثر نظريه ها به طور تدريجي تكامل مي يابند و فوق العاده به اسلاف خود وابسته اند.
بنابراين نظريه هاي نوين آنهايي هستند كه در طول دوره 20 ساله
(980 1 - 2000 ) شهرت و اهميت يافته اند. به منظور بررسي سير اين تكامل، كتاب از يك مقدمه و سيزده فصل تشكيل شده است:
فصل اول: جهت گيري هاي نظري/ فصل دوم: روان شناسي زيست شناختي، جامعه شناسي زيست شناختي/ فصل سوم: پيوندگرايي و سيستم هاي پويا/ فصل چهارم: نظريه هاي محيطي- بوم شناختي/ فصل پنجم: بعد از پياژه / فصل ششم: بعد از ويگوتسكي/ فصل هفتم: الگوهاي تعامل/ فصل هشتم: منتخبي از نظريات/ فصل نهم: بزرگ شدن در فقر/ فصل دهم: اقليت هاي قومي/ فصل يازدهم: ديدگاه هاي فمينيستي/ فصل دوازدهم: جهت گيري هاي جنسي/ فصل سيزدهم: بازنگري و دورنما.
فرهنگ جامعه شناسي انتقادي
ريمون بودون، فرانسوا بوريكو / ترجمه عبدالحسين نيك گهر
انتشارات فرهنگ معاصر / چاپ اول پاييز 1385 / 8600 تومان
گروه انديشه-فرهنگ جامعه شناسي انتقادي، به گفته نويسندگانش، نه يك دانش نامه است و نه يك واژه نامه، بلكه يك فرهنگ است. خواننده در آن همه مفاهيمي را كه امروز نزد جامعه شناسان رواج دارند، نخواهد يافت؛ چراكه هدف مؤلفان نه نگارش دانش نامه جامعه شناسي بود و نه نگارش واژه نامه علوم اجتماعي. هدف از نگارش اين فرهنگ، شناسايي مسائل اساسي جامعه شناسي است. همچنين افشاي افكار قالبي است كه نيت شان را تلويحاً از گذر واژه هايي كه به ناروا استعمال مي شوند ابراز مي كنند.
بودون و بوريكو، تحقيقاتي را در اين فرهنگ معرفي و تحليل كرده اند كه به طور مستقيم و غيرمستقيم، در شيوه هاي تبيين فلان پديده، روشنگري قاطعي داشته اند تا از خلال آن، نويسندگان با خواننده درباره بهترين شيوه تحليل فلان موضوع يا طرز استفاده از فلان ابزار تحقيق بحث كنند. بنابراين، بدنه اين فرهنگ را تحقيقات كلاسيك و مدرني تشكيل مي دهند كه سهم قابل ملاحظه اي در تحليل نظام هاي پيچيده و تبيين پديده هاي مطرح داشته اند. فهرست مدخل هاي اصلي را كه بودون و بوريكو به آنها پرداخته اند، مي توان در 8 گروه خانوادگي دسته بندي كرد.