پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۵
دومين رمان يك نويسنده كوتاه نويس منتشر شد
تشريح جزئيات باغ تلو
006468.jpg
ابراهيم زاهدي مطلق
آخرين كتاب مجيد قيصري كه رماني است با نام باغ تلو منتشر شد.
باغ تلو را مي توان دومين تجربه قيصري در رمان نويسي به حساب آورد؛ چرا كه او اولين تجربه اش را با ضيافت به صرف گلوله منتشر كرده بود. اگرچه اولين رمان قيصري هيچ وقت به قدرت داستان هاي كوتاهش نشد، اما به نظر مي رسد باغ تلو كاري متفاوت از آب درآمده باشد.
مجيد قيصري در داستان  كوتاه نويسي، چيره دست و صاحب نگاه ويژه است. او با درايت، اتفاقات جنگ را در داستانش مي ريزد تا مخاطب را در مقابل حوادثي بنشاند كه سالها از آن مي گذرد. درست به همين دليل و به گواهي آثار پيشين قيصري، او را نويسنده اي مي دانيم كه جنگ را دستمايه نوشته هايش دارد.
او در باغ تلو تجربه اي را تجربه مي كند كه در دوران وقوعش (زمان وقوع حوادث داستان) حداكثر كودكي بوده به سن و سال اول يا دوم دبستان .در باغ تلو روايت اصلي به پسري برمي گردد كه خواهرش (مرضيه) را بازشناسي مي كند. بازشناسي خواهري متفاوت كه حالا ديگر نيست. جست وجوي مرضيه در سالهاي ابتدايي پس از انقلاب اسلامي.
نگارنده اين مطلب در يادداشت  ها و نقدهايي كه بر آثار قيصري داشته ام، او را بهترين داستان كوتاه نويس حال حاضر دانسته ام و هنوز هم مي دانم.
اما به نظر مي رسد تجربه دوم او در رمان- بر خلاف كتاب ضيافت به صرف گلوله- بتواند برخي سليقه ها را جلب كند.
باغ تلو بيش از چند هفته نيست كه از دست ناشر و ارشاد خلاص شده و به كتابفروشي ها رسيده است (البته ممكن است هنوز نرسيده باشد) اما مي توان سليقه ناشر را در انتخاب اين كار ستود. نشر علم كه باغ تلو را در شمارگان 2200 نسخه به بازار ارائه كرده، پيش از اين با انتشار رمان شمايل مانا در سال 82 (اثر مختار پاكي) نشان داده بود كه سليقه خوبي در انتخاب آثار داستاني دارد؛ چنان كه علي رغم غفلت و بي خبري تمام نهادهاي دولتي و خصوصي كه انتخاب كتاب سال دارند، اين اثر در داوري هاي انتخاب كتاب سال شهيد غني پور به مرحله نهايي رسيد و اثري متفاوت و فوق العاده از طرف داوران تلقي شد.داوران آن سال كه متشكل از داوود غفارزادگان، اميرحسين فردي، محمد ناصري، مجيد قيصري، احمد دهقان، محمد شجاعي و نگارنده (ابراهيم زاهدي مطلق) بودند، به اتفاق شمايل مانا را فراتر از انتظار دانستند و از اين كه اين همه گمنام مانده بود، اظهار تعجب كردند. دلايل عدم معرفي اين اثر به عنوان كتاب سال شهيد غني پور بماند براي فرصتي ديگر.
به هر حال، نقد آخرين اثر مجيد قيصري كه متفاوت از آثار پيشين اوست به همراه گفت وگوي ويژه گروه ادب و هنر همشهري با اين نويسنده خوش ذوق به زودي در صفحه ادبيات همشهري منتشر مي شود. قيصري اگرچه در طرح مباحث تئوريك داستان، چندان تن به گفت وگو نمي دهد، اما ضرورت طرح برخي مسائل در باغ تلو او را به مصاحبه اي خواندني نزديك كرده است.گفتني است كتاب سه دختر گل فروش (مجموعه داستان) از داستان هاي زيباي اين نويسنده چندي قبل از طرف انجمن قلم ايران جايزه بهترين كتاب سال را برد. همچنين در سال هاي قبل نيز آثار ديگري از قيصري جوايزي را برده يا به مراحل نهايي داوري هاي مراكز انتخاب كتاب سال رسيده بود.

نامه نماينده كتابداران به رسانه ها درباره
اختلاف كتابخانه هاي شهري با روستايي
گروه ادب و هنر- نزديك شدن كشور به انتخابات و درگير شدن نهادها و اشخاص با فضاي انتخاباتي، خود به خود هنر و فرهنگ را درگير مسايل تبليغاتي و شعارهاي غيرعملياتي مي كند. شعارهايي كه به اعتقاد اغلب اهالي فرهنگ فقط كاربرد زمان انتخابات را دارد.
در همين زمينه، مريم نجفي، نماينده كتابداران در نامه اي كه براي رسانه ها ارسال كرده پاره اي مطالب را درباره مشكلات كتابخانه ها و كتابداران و ارتباط آنها با فضاي انتخاباتي كشور توضيح داده است. خبرگزاري فارس با انتشار بخش هايي از اين نامه به اين مسايل اشاره كرده است.
حال كه مسئولان محترم درسال 85 به افق و چشم اندازي روشن دست يافته اند حداقل مدير كل بودجه نهاد و كارشناسان محترم، بودجه سال 86 را دقيقا پيش بيني نمايند نه به صورت سرانه. بنا به اظهارات مدير محترم روابط عمومي نهاد سرانه هر كتابخانه معمولي 20 ميليون تومان و كتابخانه روستايي 10 ميليون تومان اعلام شده است بنابر اين تكليف كتابخانه هاي عمومي چيست؟ شايد كتابخانه هاي عمومي پس از ايجاد نهاد تبديل به كتابخانه هاي معمولي شده است آيا بودجه يك كتابخانه روستايي كه شامل يك اتاق و يك كارمند و تعدادي قفسه كتاب است با كتابخانه هاي مركزي و شهرهاي بزرگ 50 درصد اختلاف بودجه دارد؟
بودجه لازمه برنامه ريزي است و برنامه ريزي شالوده و پايه فعاليت هاي همه مديران بويژه مديران فرهنگي است كه نشان دهنده نگاه آنان به آينده است و وجود معيارها و شاخص هاي معين و مشخص به منظور عملكرد گذشته و همچنين هدف گذاري به آينده از مواردي است كه فرآيند بهينه تخصيص منابع و بازنگري در برنامه ها اهداف و ساز وكارهاي حصول به آنها را تسهيل مي كند.
شاخص هاي كتابخانه اي بيانگر اهداف كلان و كيفي است كه تصميم گيري به سوي اهداف را دقيق تر مي كند و دانستن برخي از شاخص هاي بين المللي در فعاليت هاي فرهنگي و درك فاصله موجود با حداقل وضعيت مطلوب و مقايسه شاخص هاي كمي و كيفي اين دو با هم حركت و فعاليت برنامه ريزان را هدفمند تر و قابليت ارزيابي، به عملكرد مديران فرهنگي را مي دهد. بودجه 32 ميلياردي 4800 نيروي انساني و 1700 كتابخانه تحت پوشش چگونه مي تواند با حداقل شاخص و استانداردها مطابقت نمايند. چنانچه گذر اجمالي به بعضي از موارد داشته وحقوق و مزاياي اجتناب ناپذير 4800 كتابدار كه با حداقل ميزان دلخواه مديران نهاد محاسبه گردد نياز به 24 ميليارد تومان بودجه مي باشد. آيا افزايش سالهاي 86 پيش بيني شده است؟ نيروهاي خدماتي كه درسال 85 ناديده گرفته شده بودند؟ آيا اعتباري براي آنان منظور گريده است؟ بازنشستگان همانند سال 85 فراموش شده اند. ساير هزينه ها شامل: انشعابات، ملزومات كتابداري، تعمير و نگهداري، توسعه و تجهيز بنزين، فاكس، تلفن، پيك، چاپ و كپي، ماموريت ها، پست، امور بانك ها، اجاره، ساختمان ها، آموزش (كه در ارتقاي شغلي و ارزشيابي نقش بسزايي ايفا مي نمايد) و توسعه كتابخانه ها بر اساس درخواست شورايارها و نياز محلات كه 122 محله از مناطق 22 گانه شهرداري تقاضاي تاسيس و راه اندازي و تجهيز كتابخانه اي را داشته اند و ساير موارد... بودجه آن دقيقا بررسي و جزء به جز پيش بيني گردد.
نماينده كتابداران تأكيد كرده است: براي نمونه بودجه پيش بيني شده استان تهران كه توسط كارشناسان بودجه استان با حداقل شاخص ها بررسي و پيش بيني شده است قريب به 22 ميليارد مي باشد حال با 32 ميليارد چگونه مي توان 30 استان را تامين نمود. بهتر آن است كه بودجه هاي پيش بيني شده هر استان مجزا بررسي و به سازمان مديريت ارايه گردد و پس از بررسي و تصويب در اعتبارات امور كتابخانه هاي استانها منظور گردد كه بتواند برنامه ريزي صحيح مطابق حداقل استانداردها ارايه نمايد.
وي نوشته است: چرا استنباط نهاد اين است كه ارشاد در كتابخانه ها منافع مالي و انساني دارد. البته اين تصورات ساخته و پرداخته ذهن و افكار مديران نهاد است نه مديران كتابخانه هاي عمومي .
مطالبي را كه از سوي مدير يكي از كتابخانه هاي عمومي در حيات نو اقتصادي مورخ 11/8/85 به چاپ رسيده است كليه مديران كتابخانه هاي عمومي آن راتكذيب مي نمايند.
بااستناد به موارد مشروحه ذيل ارشاد به دنبال منافع نهاد بوده است نه خودش:
۱ - مصوبه هيات وزيران شماره 62294 /ت 32174 ه مورخ 3/12/83 بنا به پيشنهاد شماره 38197/1 مورخ 24/10/83 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور را به فهرست موسسات موضوع بند ب، ماده 11 قانون استخدام كشوري اضافه نموده است.
۲ - كليه كتابداران رسمي، پيماني و قراردادي را به نهاد انتقال داده است.
۳ - راه اندازي و تجهيز 20 كتابخانه جديد التاسيس در سال 84 و رفع بحران در نهاد با حمايت و هدايت هاي وزير محترم و مدير كل ارشاد همراه بوده است. بنابراين ارشاد نيز با فرمايش و دستور مقام معظم رهبري تلاش نمود تصدي گري دولت را كاهش دهد اما اين امر نبايستي باانحطاط و سقوط كتابخانه ها و بحران و تنش بوجود آمده جهت كتابداران را به همراه داشته باشد. بلكه تلاش بي شائبه مديران نهاد را مي طلبد كه در ارتقاء كمي و كيفي كتابخانه ها گام هاي مثبتي را بردارند. اين نهاد است كه تلاش مي كند با فراهم نمودن نارضايتي كتابداران و ايجاد تنش اعتباراتي به غير از بودجه هاي تامين شده به دست آورد كه سودش عايد مديران نهاد گردد نه كتابداران كتابخانه هاي عمومي كشور.
اگر كليه حقوق و مزاياي اجتناب ناپذير كتابداران رسمي، پيماني و قراردادي و نيروهاي خدماتي از سوي نهاد پرداخت شده است ( كه تا ساعت 11 و سي دقيقه صبح مورخ 15/8/85 تكذيب مي گردد) چرا كه نهاد تلاش مي نمايد سازمان مديريت 2 ميليارد تومان به علت كمبود اعتبار لحاظ نمايد و 1 ميليارد تومان هم از حمايت هاي وزير محترم برخوردار شوند.

چند پيشنهاد ساده براي كتاب خواندن
006471.jpg
رابطه ها عنوان كتابي است كه توسط مركز چاپ و نشر دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم روانه بازار كتاب شده است.جواد محدثي- نويسنده اين كتاب- در بخشي از سرآغاز آورده: به جاي خط فاصله بودن، بهتر است واو عاطفه باشيم و به جاي گسستن به پيوستن بينديشيم.اين پيام اصلي و كلي كتابي است كه پيش  رو داريد و مي خوانيد. بنا و مبناي حيات بشري، بر رابطه است. روح انسان در سايه الفت ها و پيوندها كمال مي يابد و صفا مي پذيرد و زندگي هم معني پيدا مي كند.پيوند با خدا، خود، مردم، زندگي، فرزندان، اهل بيت، قرآن، مسجد، آينه، دل ها و... بخشي از اين پيوندهاست كه در اين اثر مطالعه مي كنيد.گفتني است مباحث اين كتاب براي نخستين بار، به صورت سلسله مقالاتي با عنوان رابطه ها در سال۱۳۸۱ در ماهنامه پيام زن به چاپ رسيده است.در اين كتاب هر بخش، موضوع مستقل و متفاوتي دارد اما همه آنها بر محور رابطه مي چرخند. رابطه ها در شمارگان 1500نسخه با بهاي 1150تومان توسط موسسه بوستان كتاب به چاپ رسيده است. براي آشنايي بيشتر با اين كتاب، بخشي از مبحث خانه، كتاب، مطالعه را برگزيده ايم:

جايگاه كتاب در خانه ها و خانواده هاي ما كجاست؟
منظور، جاي آن درطاقچه، قفسه و كمد نيست بلكه از نظر فرهنگ كتابخواني و انس با مطالعه و مرجع  قراردادن كتاب براي حل مشكلات فكري و اخلاقي و افزايش مطالعات ديني و تاريخي و ارتقاي سطح آگاهي هاي اجتماعي و سياسي و كسب مهارت هاي بيشتر در زمينه تربيت، خودسازي، مديريت خانه، برخورد با ديگران، نظم و نظافت خانه، بهداشت و درمان خانواده، ايجاد سرگرمي هاي سالم و پركردن اوقات فراغت و غني ساختن ايام تعطيلي است.
به عبارت ديگر، آيا كتاب ، در سبد فرهنگي خانه ما جايگاهي دارد؟ آيا به كتاب و مجله هم به عنوان يكي از نيازها كه براي تامين آن هزينه اي را متحمل مي شويم، مي نگريم؟
وقتي سخن از خانه و كتاب است، بحث كتابخانه   هم به ميان مي آيد. آيا كتابخانه هاي عمومي شهر خود را مي شناسيم؟ آيا عضو كتابخانه هستيم؟ فرزندانمان را با كتابخانه ها هم آشنا مي كنيم تا يكي از جاهايي را هم كه مي توان براي تفرج رفت (البته تفرج روحي و فكري) كتابخانه دانست؟ آيا در خانه كتابخانه خصوصي   داريم؟ و اگر هست، چه نوع كتاب هايي و از كدام نويسندگان و براي چه مخاطباني؟ آيا اهل امانت گرفتن از كتابخانه هاي اماني هستيم؟ آيا از كتاب هاي خود به ديگران امانت مي دهيم يا به احتكار كتاب مي پردازيم؟
يك هزارم آنچه در رسانه هاي عمومي و آگهي هاي تبليغاتي و پيام هاي بازرگاني درباره كالاهاي مصرفي و لوازم زندگي و محصولات غذايي و... پخش مي شود، به كتاب اختصاص نمي يابد! چرا؟ آيا كتاب، جزء نيازهاي زندگي نيست؟ آيا به مطالعه هم احتياج نداريم؟ آيا چنان نيست كه كتابخواني هم بتواند براي ما رفاه روحي، آرامش اعصاب، سلامت فكر و پيشرفت علمي فراهم آورد؟ پس چرا اين همه مورد غفلت است؟
آيا خانواده ها مقصرند كه از چنين پيام هايي استقبال نمي كنند و آن را مهم نمي شمارند؟
آيا كوتاهي از رسانه هاست كه به رشد معنوي به اندازه رشد صنعتي و توليدي بها نمي دهند؟
يا عامل پول و درآمد و سودجويي، نقش تعيين كننده در جهت گيري تبليغات دارد؟
طرح اين همه سؤال براي برانگيختن ذهن و تمركز بر روي موضوعي همچون كتاب و مطالعه  است و رابطه اي كه با اين مقوله داريم.
گاهي كتاب هست، ولي كتابخوان نيست.
گاهي كتابخوان هست، ولي كتاب و دسترسي به كتابخانه نيست.
گاهي هيچ كدام نيست. البته صورت چهارم، مطلوب ترين صورت است، يعني هم ميل و اشتهاي به مطالعه در جامعه و خانواده ها و بين جوانان و كودكان باشد، هم كتاب هاي متنوع و ارزان در زمينه هاي مختلف به راحتي در اختيار علاقه مند قرار گيرد تا پاسخي به اين ميل طبيعي و اشتهاي مبارك باشد.
اگر هدف كارخانه اي تنها افزايش توليد باشد، بدون محاسبه خريدار و بازار فروش، شكست اين كارخانه، حتمي است. به موازات توليد، بايد بازاريابي هم كرد. كارخانه هاي عظيم، بخش عمده اي از تبليغات خود را به ايجاد جاذبه مصرف و جذب مشتري   اختصاص مي دهند تا توليداتشان در انبارها راكد نماند و چرخه توليد از كار نايستد.
در بازار كتاب   نيز چنين وضعي قابل بررسي است.
فرهنگ مطالعه اگر پايين باشد، تيراژ كتاب ها اندك و سطح توليد محصولات فرهنگي به صورت كتاب و مجله پايين خواهد بود. اگر شوقي به خريد و مطالعه كتاب نباشد و به عنوان يك نياز  تلقي نشود، انبارها پر از كتاب خواهد شد و مشتريان براي خريد به كتابفروشي ها سرنمي زنند و كتاب ها در قفسه هاي كتابخانه ها خاك خواهد خورد، بي آنكه مراجعه كنندگان، غبار فراموشي و تنهايي و غربت را از چهره كتاب ها بزدايند.
از بالابودن آمار توليد كتاب چه سود، اگر مطالعه رو به كاهش باشد؟
براي ترويج فرهنگ كتابخواني بايد برنامه سازي و تبليغات و كارهاي فرهنگي و رسانه اي كرد تا به صورت يك نياز   يك مسئله حياتي و يك مايه افتخار و امتياز به شمار آيد.
درست است كه كتاب گران است و اين، يكي از عوامل رويگرداني مردم از كتاب تلقي مي شود، ولي انصاف بايد داد. با هزينه اي كه براي خريد يك كيلو بستني، يك هندوانه، يك پرس غذا، يك بسته چيپس و پفك و... پرداخت مي شود و اغلب چند لحظه پس از خريد، مصرف شده و تمام گشته است، نمي توان يك كتاب خوب خريد و در خانه گذاشت و سال ها از آن بهره گرفت، حتي براي نسل بعدي به يادگار گذاشت؟
چطور است كه براي يك دست لباس، براي پوشيدن يكي دوسه نوبت و پزدادن و خودنمايي كردن و كلاس داشتن، بعضي حاضرند ده ها هزار تومان بپردازند  ولي دلشان نمي آيد همان مبلغ را صرف تهيه يك دوره كتاب علمي، تربيتي، تاريخي، تفسير، اخلاق و... كنند؟! پس مشكل جاي ديگر است، نه در گراني كتاب! مشكل آن است كه براي جنبه هاي فكري، علمي و فرهنگي، ارزش كمتري قائليم، از اين  رو حاضر به هزينه كردن در اين زمينه نيستيم.
چه اشكالي دارد كه در هر خانه اي يك كتابخانه كوچك، حتي در حد پنجاه جلد كتاب وجود داشته باشد كه اهل خانه، همچنان كه هنگام تشنگي و گرسنگي، سراغ يخچال و آشپزخانه مي روند، در مواقعي هم سراغ قفسه كتاب بروند و به تغذيه روح و جان خود بپردازند؟
چه عيبي دارد كه براي دريافت يك مجله خوب و سالم و آموزنده هفتگي يا ماهانه، مشترك شويم و پستچي هر هفته يا هر ماه، يك بار در خانه ما را بزند و ما با اشتياق، آن محموله فرهنگي را از دست او بگيريم؟
باور كنيد با پول عوض كردن دكوراسيون خانه يا تعويض مبل و صندلي(كه اغلب از روي هوس يا چشم و هم چشمي انجام مي شود)  مي توان يك كتابخانه جمع و جور و پربركت در خانه تهيه كرد، مي توان به فاميل هم كتاب اماني داد، مي توان بچه هاي همسايه را هم براي استفاده از كتاب ها سهيم و شريك كرد.پدري، هر بار كه براي خريد به بازار مي رفت، يكي ،دو كتاب هم همراه لوازم خانگي مي خريد.در يك خانه، افراد خانواده قرار گذاشته بودند هر شب دو صفحه از توضيح المسائل را از رو مي خواندند و درباره مسئله ها به بحث و گفت وگو مي پرداختند.كسي را مي شناسيم كه براي تشويق بچه هاي خود، به جاي خريدن پفك و بستني، كتاب و مجله مي خرد؛ البته شوق مطالعه را هم قبلا در فرزندانش ايجاد كرده است.يك روز، شخصي يك سؤال علمي مطرح كرد و يافتن پاسخ را بين افراد خانواده اش به مسابقه گذاشت و از آنان خواست تا جواب را از كتاب هاي موجود در خانه پيدا كنند.
معلمي بود كه پيوسته كتاب هاي جديد را كه به درد خود يا خانواده اش مي خورد تهيه مي كرد و پس از خواندن، آن را به يك دوست يا همكار، هديه مي داد.
پدري يك روز نويسنده اي را به خانه خود دعوت كرد و خود و خانواده و فرزندانش پاي صحبت هاي او نشستند و اين ديدار و جلسه، اثري مثبت در جذب خانواده به كتاب و مطالعه داشت.

ياران مهربان
006486.jpg
داستان يك دنيا پروانه
كتاب يك دنيا پروانه نوشته اميرحسين فردي با نگاهي به دفاع مقدس براي كودكان و نوجوانان انتشار يافت. نويسنده در اين كتاب كه آن را براي گروه سني ب و ج نوشته است، با بهره گيري از سه شخصيت ستاره ، عروسك و پروانه داستاني تخيلي درباره دفاع مقدس را براي مخاطبان خود نقل مي كند.
اين كتاب كه به وسيله علي نامور تصويرگري شده، با شمارگان پنج هزار نسخه و قيمت پانصد تومان به وسيله انتشارات صرير انتشار يافته است.
006483.jpg
گربه عزيز غفارزادگان
كتاب گربه عزيز نوشته داود غفارزادگان با نگاهي ويژه به وقايع خرمشهر در دوران دفاع مقدس براي كودكان و نوجوانان نوشته شده است.نويسنده در بخشي از اين كتاب آورده است: ...ننه جاسم گفت: پس اين كلوچه ها براي كيه؟ خاله طوبا گفت: براي رزمنده ها.
مادر محمود گفت: پس فلفل چي، مي خواهي كامشان را تلخ كني! مادر ناصر گفت: براي اين كه يادشان بماند تا خرمشهر آزاد نشده،  هميشه يك تكه از كلوچه هاي ما تلخ خواهد بود.
اين كتاب كه براي گروه سني ب و ج نوشته شده و در گروه خاطرات دفاع مقدس جاي مي گيرد، با شمارگان پنج هزار نسخه و قيمت پانصد تومان به بازار نشر عرضه شده. كتاب گربه عزيز را انتشارات صرير منتشر كرده است.
006480.jpg
عقرب روي 
پيشخوان
رمان عقرب روي پله هاي راه آهن انديمشك يا از اين قطار خون مي چكد قربان! نوشته حسين مرتضائيان آبكنار منتشر شد.
اين رمان كه از نوزده فصل تشكيل شده و 83 صفحه دارد، اين گونه آغاز مي شود: سرباز وظيفه مرتضي هدايتي، اعزامي برج يك شصت و پنج، از تهران، روي پله هاي راه آهن انديمشك نشسته بود و منتظر بود تا بيايند و او را هم بگيرند و ببرند.
نويسنده كه در ابتداي اين رمان تمام صحنه هاي آن را واقعي دانسته،  به دفاع مقدس پرداخته است.
كتاب مذكور با شمارگان 2200 نسخه و قيمت دو هزار تومان توسط نشر ني منتشر شده است.

نگاه
توليد بيش از 10 ميليون تومان كتاب در مهر ماه
006474.jpg
بازار نشر كشور در مهر ماه سال جاري با چاپ چهار هزار و 438 عنوان كتاب، 10 ميليون و 60 هزار و 320 تومان اثر مكتوب به بازار نشر عرضه كرده اند.
در اين ماه كه متوسط قيمت هر كتاب 2266 تومان رقم خورده است، بيشترين تعداد چاپ با 804 عنوان براي كتاب هاي ديني است و كمترين آن ها با 131عنوان به كتاب هاي كليات اختصاص دارد.
آثار ادبي هم 579 عنوان بوده اند.از ميان آثاري كه ناشران فعال در مهر ماه سال جاري به طبع رسانده اند، تعداد 1852عنوان كتاب چاپ اول بوده است و 2586 عنوان تجديد چاپ شده اند.
در اين بين، بيشترين چاپ اول براي كتاب هاي ديني است با 385 عنوان و كمترين آن ها هم به كليات با 56 عنوان اختصاص دارد. تعداد 3480 عنوان از اين آثار در استان تهران چاپ شده است و 958 عنوان را ناشران شهرستاني به بازار نشر عرضه كرده اند.
در ماه گذشته، تعداد 131 عنوان كتاب با موضوع كليات انتشار يافته و ناشران توانسته اند تعداد 181عنوان كتاب را هم با موضوع فلسفه به بازار نشر عرضه كنند.
در اين ماه، تعداد 804 عنوان كتاب با موضوع دين ، 612 عنوان كتاب با موضوع علوم اجتماعي و 472 عنوان با موضوع زبان منتشر شده است.كتاب هايي كه با موضوع علوم طبيعي و رياضيات در مهر ماه سال جاري انتشار يافته، 691 عنوان اثر را شامل مي شود و كتاب هاي با موضوع علوم عملي 674 عنوان را در بر مي گيرند.
در اين ماه، همچنين تعداد 138 عنوان كتاب با موضوع هنر ، 579 عنوان كتاب با موضوع ادبيات و 156 عنوان كتاب با موضوع تاريخ و جغرافيا به زيور طبع آراسته شده است.
مرتضي نصيري

پرفروش ها
رقابت مستور، فيشر و فلورانس
006477.jpg
سارا زاهديان- اگر اين روزها قصد خريد رمان داريد، بهتر است سراغ دالان بهشت ، گندم ، ياسمين و جنگل واژگون نرويد؛ چرا كه قطعاً جواب فروشنده ها به شما اين است: چاپش تمام شده است! البته ناشران وعده مي دهند كه اين چهار كتاب به زودي تجديد چاپ شود.
در غياب رمان هاي فوق، كتاب هاي مصطفي مستور، ميچ آلبوم،  حمزه لو و مريم اوليايي رقابت سختي را با هم شروع كرده اند، چرا كه رمان هاي اين چهار نويسنده - روي ماه خدا را ببوس، سه شنبه ها با موري، مهر و مهتاب، الهه ناز- خريداران را به سوي خود جذب كرده است.
كتاب حكايت دولت و فرزانگي اثر مارك فيشر (ترجمه گيتي خوشدل) نيز با استقبال خوبي مواجه شده؛  در اغلب كتاب فروشي هاي راسته ميدان انقلاب، اغلب خانم ها سراغ كتاب رازهايي درباره مردان را مي گيرند و در مقابل مردان نيز درپي خريد كتاب رازهايي درباره زنان هستند كه هر دو كتاب اثر باربارا دي آنجلس (ترجمه هادي ابراهيمي) است. همه اين كتاب ها در حالي مورد توجه كتابخوان ها قرار گرفته است كه كتاب چه كسي پنير مرا جابه جا كرد؟ اثر جان اسپنسر جانسون و البته با ترجمه شمسي بهبهاني هم مشتريان خاص خود را دارد كه اغلب آنها دنبال كتاب هاي مرتبط با روانشناسي هستند.
پس از پايان گشت و گذار كوتاه در بورس فروشندگان كتاب، سرانجام به اين نتيجه مي رسيم كه علاوه بر كتاب هاي فوق، عده معدودي هم خريدار كتاب هاي عمومي هستند و پولشان را براي خريد كتاب هاي 4 اثر از فلورانس اشكاول شين ، ريحانه بهشتي ، جهان در پوست گردو و آيا تو آن گمشده ام هستي؟ كه به ترتيب اثر فلورانس (مترجم گيتي خوشدل)، جمعي از نويسندگان، استيون هاوكينگ (مترجم محمدرضا محجوب)، بارابارا دي آنجلس (مترجم هادي ابراهيمي) است خرج مي كنند.
در پايان بد نيست كه از ضيافت افلاطون، درس عشق از زبان افلاطون (مترجم محمودصناعي) و كتاب شعر و شاعران ايراني تأليف فرهنگ جهانبخش هم نام برده شود.

7 تايي ها
چهار انگليسي
حميد رحماني
7 تايي ها عنوان ستوني است كه از اين پس روزهاي پنج شنبه در اين صفحه منتشر مي شود و با مطالعه مطالب آن مي توان با هفت گانه هاي بزرگ جهان در مقوله كتاب و فرهنگ آشنا شد.اولين شماره 7  تايي ها به نويسندگاني اختصاص دارد كه مجموعه آثار آنها در طول تاريخ نشر، به عنوان پرمخاطب ترين  كتاب هاي جهان شناخته شده اند و اقبال جهاني نسبت به آن ها هنوز هم كمرنگ نشده است.
ويليام شكسپير انگليسي اولين رتبه را در اين ميان دارد كه از جمله آثار وي مي توان به هملت ، اتللو ، شاه لير ، مكبث ، شب دوازدهم ، هانري چهارم ، هانري پنجم ، هانري ششم ، توفان و تلاش بي ثمر عشق اشاره كرد.
چارلز ديكنز انگليسي دومين رتبه را در اين ميان دارد كه توانسته است آثاري چون خانه سياه ، اوليور توئيست ، داستان دو شهر ، ديويد كاپرفيلد ، سرودهاي عيد كريسمس ، آرزوهاي بزرگ ، همسايه هاي بعدي ، دوست مشترك ما و اوقات سخت را از خود به يادگار بگذارد.
سِر والتر اسكات سومين انگليسي است كه توانسته عنوان پرمخاطب ترين ها را در جهان ادبي به خود اختصاص دهد. از مهمترين آثار اين نويسنده مي توان آيوانهو ، طلسم ، كئنتين وارد ، سرباز اسكاتلندي و ويورلي را نام برد.
يوهان ولفگانگ فون گوته تنها آلماني در اين ميان است كه توانسته چهارمين نويسنده پرمخاطب جهان باشد. ورتر ، فاوست ، اگمونت ، نغمه هاي رومي ، ديوان غربي- شرقي ، سفرنامه ايتاليا و تئوري رنگ ها از جمله آثار اين متفكر است.
ارسطو نويسنده يوناني قبل از ميلاد مسيح در اين بين، پنجمين رتبه را با آثاري كه از خود بر جاي گذاشته، به خود اختصاص داده است. فن شعر ، فن خطابه ، كتاب اخلاق ، سياست و مابعدالطبيعه از جمله آثار ارسطو هستند.
الكساندر دوما تنها نويسنده فرانسوي اين هفتگانه پرمخاطب است كه توانسته خود را به عنوان ششمين مؤلف بزرگ جهان از نظر تعداد مخاطبان معرفي كند. از جمله آثار وي كه بيش از 100 كتاب را تأليف كرده، مي توان سه تفنگدار ، گردنبند ملكه ، لاله سياه ، كنت مونت كريستو و... اشاره كرد.
رابرت  لوئيس استيونسون چهارمين نويسنده انگليسي فهرست پرمخاطب ترين مؤلفان جهان است كه با آثاري كه خلق كرده، توانسته است هفتمين نويسنده پرمخاطب جهان باشد. از جمله آثار وي مي توان ربوده شده ، جزيره گنج ، باغ اشعار يك كودك و ماجرا عجيب دكتر جكيل و آقا هايد اشاره كرد.

كتاب
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |