همايش زنان و اينترنت در هزاره سوم برگزار شد
اينترنت در ايران مردانه است!
بنيامين صدر
|
|
همايش زنان و اينترنت در هزاره سوم از سوي دفتر امور زنان سپاه پاسداران و با همكاري شوراي عالي انقلاب فرهنگي در روزهاي هشتم و نهم آبان ماه در تهران برگزار شد. در همين مورد مهرشاد مشبابي مسئول دفتر امور زنان سپاه و رئيس شوراي سياستگذاري همايش هدف از برگزاري اين همايش را پاسخ به نيازهاي جامعه دانست و گفت اين روزها شاهد كاركردهاي مختلف اينترنت در كار، زندگي و تحصيل هستيم و بسياري از خانواده هاي ما با اين ابزار اطلاع رساني ارتباط برقرار كرده اند بنابراين تصميم گرفتيم از اين بستر مناسب استفاده بهينه كنيم.
به تعبير او، ما هر روز شاهد كاركردهاي مختلف اين رسانه و افزايش تعداد كاربران اينترنتي در ايران هستيم كه بخش قابل ملاحظه اي از آنان زن هستند. او اهداف همايش را حفظ كيان خانواده، تبيين جايگاه زن در نظام اسلامي، ترويج ارزشهاي ديني و اخلاقي، تسريع در انتقال و تبادل اطلاعات ميان زنان مسلمان و افزايش مشاركت زنان در عرصه فناوري اطلاعات زنان برشمرد.
ناهيد راه پناهي مدير مركز آمار و اطلاعات زنان شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز، محورهاي اين همايش را خانواده، اينترنت و تهديد نظام هاي ارزشي و اخلاقي، ابزارهاي قدرت، انحصار اطلاعات و جنبش هاي زنان و چالش ها و محدوديت پيش روي آن دانست.
ظهور هر رسانه سبب ساز تغييراتي در خواسته ها و نيازهاي جامعه است به همين دليل اينترنت تأثيراتي در جامعه ايراني داشته، كه قابل كتمان نيست. اينترنت و چگونگي بهره وري از آن نيز براي دولتمردان داراي اهميت بسياري است و روند استفاده زنان از اينترنت به موازات آن در حال افزايش، بنابراين چنين همايشي با بررسي نتايج يافته ها از سراسر كشور مي تواند در درك آن مؤثر باشد.
رشد روزافزون شبكه جهاني اطلاعات و امكان دسترسي آسان و سريع به اين شبكه، سطح دانايي افراد، انديشه انسان ها و شيوه هاي انجام امور فرهنگي و اقتصادي را متحول كرده است. اين در حاليست كه هم اكنون زنان در كشورهاي در حال توسعه چون كشور ما آنگونه كه بايد از اين فرصت استفاده نمي كنند.
شايد به همين دليل است كه، فرصت يابي و آسيب شناسي چگونگي ارتباط زن و اينترنت در كشور ما به يك اندازه داراي اهميت است.
شناخت دقيق فرصت ها و برنامه ريزي براي استفاده بهينه از آنها در راستاي ارتقاء سطح دانش، افزايش شيوه هاي ارتباطي، شناخت فرصت هاي كاري و كالبد شكافي علمي محدوديت هاي ناشي از نابرابري بهره گيري زنان از اينترنت در مقايسه با مردان، از مهمترين اقداماتي است كه بايد در قالب يك برنامه ريزي دقيق دنبال شود.
رشد اينترنت در كشورهاي مختلف، بسيار نامتوازن است، به عبارت ديگر فاصله و شكاف قابل توجهي در زمينه دسترسي و استفاده از فناوري ارتباطات و اطلاعات (ICT) بين كشورهاي كمتر توسعه يافته و توسعه يافته وجود دارد.
به عنوان نمونه در ايالات متحده آمريكا، زنان در حال پيشي گرفتن از مردان از نظر دستيابي به اينترنت هستند و نرخ بالاي رشد خود را حفظ كرده اند. در حالي كه تعداد كل كاربران اينترنت در آمريكا تنها 22/4 درصد رشد داشته، اين نرخ براي زنان 34/9 درصد بوده است. اما اين موضوع در ميان زنان آسيايي ديده نمي شود.
شكاف فرهنگي
۷۸ درصد كاربران اينترنت در آسيا را مردان و تنها 22 درصد را زنان تشكيل مي دهند. بي ترديد چنين تفاوتي ميان مردان و زنان در زمينه استفاده از اينترنت، تاثير قابل ملاحظه اي بر فرهنگ و اقتصاد آسيا خواهد داشت.
در كشور در حال توسعه اي مانند ايران هم ميزان محروميت زنان از آموزش و تعليم فناوري قابل توجه است. شايد پايين تر بودن سطح آموزش زنان نسبت به مردان، نبود منابع اقتصادي و فقدان هنجارهاي فرهنگي و اجتماعي اغلب زنان را از دنبال كردن شغل هاي غيرسنتي و دسترسي به ICT باز مي دارد. در همين حال پيمايش صورت گرفته از سوي «شهناز ميزبان»، پژوهشگر علوم اجتماعي بر روي 380 دانشجوي دانشگاه هاي دولتي تهران نشان مي دهد كه بعد از پايگاه اقتصادي – اجتماعي و موقعيت جغرافيايي، «شكاف جنسيتي» عمده ترين شكاف در كاربرد اينترنت بوده كه كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
از سوي ديگر در حالي كه 22 درصد دانشجويان پسر بيش از سه ساعت در روز از كامپيوتر استفاده مي كنند، تنها 10 درصد دختران دانشجو از كامپيوتر استفاده كرده اند. اين در حاليست كه ميزان استفاده پسران از اينترنت در طول روز نيز به مراتب بيش از دختران است (5/19 درصد پسر در برابر 4/15 درصد دختر).
از آنجايي كه «جنسيت» بر نوع و ميزان استفاده از اينترنت تاثيرگذار است، شيوه استفاده از اينترنت در ميان دختران و پسران نيز داراي تفاوت است؛ چرا كه انتظارات اجتماعي، آنها را به سوي نقشهاي جنسيتي سوق مي دهد، اين بدين معناست كه دختران دريافت و ارسال پست الكترونيكي، خريد كالا و سرگرمي را بيش از پسران ترجيح داده و در مقابل پسران از اينترنت به منظور جستجوي اطلاعات و دريافت خبر استفاده مي كنند، كه اين مسئله را مي توان در چگونگي جامعه پذيري دختران و پسران جستجو كرد. از آنجايي كه در دهه هاي گذشته جامعه همواره افراد را به نقشهاي سنتي سوق داده است، مسئوليت ها و نقش هاي زنانه مانعي براي دسترسي و استفاده زنان از كامپيوتر و اينترنت است.
نقش كليدي زن
اداره كشورها بدون استفاده از ICT غيرممكن شده يا با هزينه هنگفت امكان پذير است؛ روند توسعه جهان رو به جلو پيش مي رود و ما بايد بتوانيم از تهديدها دوري و از فرصت ها به نحو احسن استفاده كنيم.
نصرالله جهانگرد، دبير پيشين شوراي عالي اطلاع رساني در همايش زنان و اينترنت در هزاره سوم كه هفته گذشته در پژوهشگاه نيرو ي تهران برگزار شد، گفت: بازار محصولات ICT در دنيا حدود 600 تا 700 ميليون يورو است و در واقع مي توان گفت كه اين موضوع در حوزه اشتغال يكي از كارآفرين ترين مباحث محسوب مي شود.
او با بيان اينكه اينترنت به عنوان سرمايه و ثروت عمومي جهان به حساب مي آيد، گفت: همه دستگاهها بايد به راحتي به اين ابزار دسترسي داشته باشند؛ سياستگذاري كشورها اين است كه مردم به راحتي بتوانند به اينترنت دسترسي پيدا كنند.
همه كشورها متوجه اين موضوع هستند و زمينه سياستگذاري در بخش هاي مختلف براي دسترسي راحت به اينترنت را فراهم مي كنند تا اين ابزار به صورت يك ثروت عمومي در اختيار مردم باشد؛ استفاده از وب به قدري شتاب گرفته كه جزو شاخص هاي سنجش توسعه اجتماعي و اقتصادي كشورها شده است.
به گفته جهانگرد، چالشي كه در حال حاضر در دنيا وجود دارد اين است كه تحولات اقتصادي و اجتماعي ناشي از تحولات ICT شتاب گرفته و تمام زمينه هاي كاري را در كشورها تحت تاثير قرار داده است.
«عمده كشورها ICT را به عنوان موجود توانمندساز مي دانند؛ زيرا زماني ثروت مولفه توسعه بود، اما امروزه فاكتور دانايي جايگزين آن و عامل توليد ثروت شده و توزيع قدرت و مولفه هاي اقتدار به خاطر ICT تغيير كرده است.»
دبير سابق شوراي عالي اطلاع رساني ادامه داد، چالش كشورهاي جهان سوم اين است كه ديدگاه هاي رهبران و مديران يكي نيست و تا دولتي عوض مي شود تمام برنامه ها نيز تغيير مي كند، به همين دليل برنامه بلندمدت در كشورهاي جهان سوم دوام نمي آورد و همه به دنبال برنامه هاي كوتاه مدت هستند.
به گفته جهانگرد، ICT به عنوان عنصر كليدي نوآوري شناخته شده و زنان نيز نقش كليدي در اين عرصه دارند؛ ICT با فراهم كردن فرصت يادگيري نقش مهمي در روند توسعه زنان ايفا مي كند و اگر اين ابزار به صورت راهبردي در يك جامعه به كار رود مي تواند در توسعه استراتژيك نقش مهمي داشته باشد.
بارقه هاي نور
با اين وجود آمار و نتايج به دست آمده از ميزان ثبت نام در گرايش هاي مختلف رشته كامپيوتر و IT، نشان مي دهد كه ميزان استقبال زنان از تحصيل در رشته هاي عمومي كامپيوتر در سال جاري بيشتر از مردان است. به گزارش روابط عمومي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، آخرين نتايج بررسي و تحليل آمار موجود در و احد آموزش فرهنگسراي IT نشان مي دهد كه از مجموع 1055 دانشجو در رشته هاي مختلف كامپيوتر، 546 نفر را زنان و 509 نفر را مردان تشكيل مي دهند.
نتايج بررسي هاي آماري فرهنگسراي IT نشان از استقبال چشمگير زنان براي كسب مهارت در رشته هاي عمومي كامپيوتر دارد.
در مجموع آمار به دست آمده نشان مي دهد كه ميزان حضور زنان در كلاس هاي فراگيري دروسي همچون اينترنت، فتوشاپ، كاربرعمومي، ICDL، اتوكد و WORD بيشتر از مردان است. رشته هاي ديگري همچون سخت افزار و طراحي صفحات وب در انحصار فراگير مردان قرار دارد. در اين خصوص به ويژه در رشته هاي سخت افزار اكثريت مطلق فراگيران مرد هستند.
اما تحليلي بر آمار به دست آمده نشان مي دهد كه برخي از رشته ها تقريباً، مختص خانم ها و برخي نيز به آقايان اختصاص داده شده است. علت اين موضوع نيز به نوع و شكل تقاضاي موجود در بازار كار و مسايل و شرايط فرهنگي انجام كارها باز مي گردد.
از سوي ديگر در بررسي علت گرايش رو به رشد زنان به فراگيري رشته هاي عمومي كامپيوتر نيز نتايج جالبي به دست مي دهد.
در حال حاضر بخش قابل توجهي از فراگيران زن در رشته هايي همچون«كاربر عمومي»،«اينترنت» و «ICDL» را مادران خانه دار تشكيل مي دهند. اين مادران دليل گرايش به اين رشته ها، را ارتباط بهتر با فرزندان خود به هنگام كار با كامپيوتر و اينترنت و همچنين رفع نوعي احساس بي سوادي در استفاده از كامپيوتر به ويژه هنگام تعامل با فرزندان خود عنوان مي كنند.
مهمترين دليل اين اتفاق به گسترش نفوذ و ضريب كامپيوتر و اينترنت در جامعه باز مي گردد، چرا كه تا پيش از اين كامپيوترها بيشتر محدود به محيط كار و در اختيار آقايان بود اما با گسترش فناوري هاي نوين ارتباطاتي و نفوذ كامپيوتر و اينترنت به خانه ها، گرايش زنان در يادگيري و استفاده از اين ابزار نوين نيز افزايش يافته است. ضريب نفوذ اينترنت در ايران 15درصد است كه تنها۳۰درصد كل كاربران آن زن و به طور عمده دختران جوان هستند.
|