دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵
عوامل موثر بر قيمت گذاري طلا در بازارهاي جهاني
آينده طلا
رضاخادمي
006900.jpg
اشاره:
طلا به عنوان مهم ترين و استراتژيك ترين فلز گرانبها، پشتوانه مالي كشورها و يكي از مهم ترين پس اندازهاي بشر در مواقع خطر و بحران با قدمتي بيش از سه هزار سال يكي از مهم ترين نقش ها را در تحليل هاي مالي و بنيادين بازي مي كند. طلا به عنوان پيشاهنگ ريزش و خيزش در ميان كالاها يكي از مهم ترين دماسنج هاي تورم اقتصادي شناخته مي شود. كوتاه سخن آن كه هرگونه تحليل كلي در مورد وضعيت اقتصادي بدون تحليل آتيه قيمت طلا تحليلي ناقص است.

يكي از ارزشهاي معمول براي پيش  بيني قيمت طلا وضعيت اقتصادي در ايالات متحده بررسي چرخه هاي اقتصادي است. دولتمردان با بررسي اين چرخه ها سعي در نگهداري اقتصادي در وضعي موزون و در عين حال مواظبت از حقوق مردم دارند. پارامترهاي اين چرخه اقتصادي به ترتيب عبارتند از: دلار آمريكا، شاخص كالاها، اوراق خزانه داري ايالات متحده و بازار سهام. اينك به بررسي هركدام از آنها مي پردازيم.
۱ - وضعيت دلار آمريكا: وضعيت دلار آمريكا از لحاظ روند ارزشي بسيار مهم مي باشد. فرض كنيم كه در حال حاضر قيمت سهام در كف بوده و خبري از تورم نيست. در اين شرايط كه بهترين شرايط براي پويندگي و رشد اقتصادي است، تقاضا براي خريد سهام در ايالات متحده بالا رفته و باعث مي شود سرمايه گذاران در كشورهاي خارجي به اميد افزايش قيمت سهام در ايالات متحده پول رايج ملي خود را فروخته و دلار بخرند. بدين ترتيب تقاضا براي دلار بالا رفته و دلار گران مي شود.
اما چنانچه اين وضعيت توسط دولتمردان آمريكا كنترل نشود باعث رشد اقتصادي افسار گسيخته شده و باعث به وجود آمدن تورم مي شود. در نتيجه فدرال رزرو آمريكا با افزايش نرخ بهره به دو هدف مي رسد؛ اول با بالا بودن نرخ بهره شرايط براي گيرنده تسهيلات سخت تر شده و به آساني اقدام به گرفتن تسهيلات نمي نمايد. اين مسئله خود جلوي رشد اقتصادي بسيار سريع را مي گيرد. دوم آن كه به دليل روند افزايشي نرخ بهره خود دلار تبديل به ارزي جذاب شده و تقاضا براي آن زياد مي شود.
بعد از مدتي به دليل رشد دلار در اثر افزايش نرخ بهره بانكي ديگر فدرال رزرو آمريكا دليلي جهت افزايش نرخ بهره بانكي نمي بيند و اين مسئله باعث كاهش جذابيت دلار و ريزش قيمت دلار مي شود. ريزش قيمت دلار يعني بي ارزش شدن پول و به معناي بهتر يعني افزايش تورم.
۲ - CRB IDEX : شاخص CRB كه مربوط به Commodity Research Beaurea مي باشد ميانگين هندسي 21 قلم كالاي اساسي مورد استفاده در ايالات متحده مي باشد.
مهمترين كالاها در اين سبد عبارتند از: طلا، نقره و نفت.
زماني كه اين شاخص از روند نزولي يا خنثي خود خارج شده و روند صعودي در پيش مي گيرد ، زنگ خطري براي اقتصاد بوده و باعث مي شود كه دولتمردان جهت جلوگيري از افزايش تورم چاره اي بينديشند. نكته فوق العاده مهم در اين ميان اين است كه در ميان اين سبد طلا خود را به عنوان پيشاهنگ حركت، چه در افزايش چه در كاهش قيمت معرفي كرده و مابقي كالاها از جمله نفت با تاخيري حدوداً چهار ماهه تغيير قيمت مي دهند.
اين مسئله باعث مي شود كه حساب ويژه اي در ميان كالاهاي اساسي براي طلا باز شود.
بررسي قيمت اوراق خزانه داري ايالات متحده. بعد از افزايش قيمت كالاها كه در اثر تورم به وجود آمده فدرال رزرو جهت جلوگيري از افزايش تورم و كنترل قيمت ها اقدام به افزايش نرخ بهره بانكي مي كند. افزايش نرخ بهره مستقيماً به كاهش نرخ اوراق مشاركت انجاميده و اين آخرين زنگ خطر ريزش قريب الوقوع در بازار سهام است.
گام آخر: بررسي بازار سهام در حالت كلي و مخصوصاً شاخص Dow Joes .
بعد از ريزش اوراق مشاركت نوبت به ريزش در بازار سهام است. يعني آخرين حلقه در اين چرخه اقتصادي.
بعد از ريزش بازار سهام در اثر افزايش نرخ بهره و غيره، حال با يك دلار قوي طرف هستيم كه به علت حمايت نرخ بهره در حال افزايش است و يك بازار سهام كه به دليل به كف رسيدن قيمتها جاي مناسبي جهت سرمايه گذاري را فراهم آورده است. پس مجدداً تقاضا براي دلار افزايش پيدا مي كند كه اين به نوبه خود اثري ضد تورمي دارد و بدين ترتيب چرخه كامل مي شود.
بدين ترتيب مي بينيم نقش كالاها و طلا در رأس آنها نقش فوق العاده مهمي داشته و در غياب آنها تحليل هاي اقتصادي ناقص هستند.
حال بهتر است نگاهي به نمودارهاي چهار پارامتر بالا كه در موردش توضيح داده ايم بيندازيم.
با نگاهي به نمودار دلار در برابر ارزهاي ديگر درمي يابيم كه ريزش دلار به عنوان علائم شروع چرخه در سال 2000 آغاز شده است.
اما هنوز اثري از ريزش در بازارهاي سهام ايالات متحده ديده نمي شود؛ پس هنوز چرخه به پايان نرسيده است.
آيا چرخه به همين صورت ادامه حركت خواهد داد؟ كليد اين معما كه چرخه در كجاي حركت خود قرار دارد در نمودار طلا نهفته است. يك تحليل قوي و دقيق مي تواند آينده قيمت طلا به عنوان پيشاهنگ قيمت كالاها معما را براي ما روشن سازد.
در نمودار طلا ما دو چرخه ثابت 5/ 10ساله و 5/ 5 ساله داريم. يعني هر ده سال يك بار طلا به كف قيمت تاريخي رسيده و مجدداً شروع به حركت مي كند. به همين ترتيب در ميانه راه اين چرخه 5/10 ساله هر 5/5 سال يك بار نيز به يك كف مقطعي رسيده مجدداً شروع به حركت مي كند. به عبارت ديگر چرخه 5/10 ساله خود متشكل از دو چرخه 5/5 ساله است كه هر 5/5 سال يك كف مقطعي و هر 5/10 سال يك كف تاريخي مي سازند.
با توجه به اين كه آخرين بار چرخه 5/10 ساله طلا در سال 2001 يعني دقيقاً بعد از به قدرت رسيدن جمهوري خواهان در ايالات متحده به پايان رسيده است پس اين چرخه در حدود سالهاي 2010 تا 2012 به پايان خواهد رسيد.
يعني حركت تا حدود سال 2008 كه چرخه انتهاي فشار خود را براي حركت رو به بالا به پايان برساند به سمت بالا خواهد بود. چنانچه وضعيت زير چرخه هاي اين چرخه را نيز بررسي كنيم بازگوكننده گواه هاي جديدي است.
با توجه به اين كه چرخه كوچكتر 5/5 سال در سال 2001 شروع شده پس بايد در حدود سال 2006 به پايان برسد. ريزشهاي اخير قيمت در 6 ماه گذشته به علت به اتمام رسيدن چرخه 5/5 ساله بود و از اين به بعد حركت طلا رو به سمت بالا خواهد بود.
آينده صعودي طلا در نتيجه شاخص CRB مبين اين قضيه است كه اين چرخه هنوز به مراحل پاياني خود نزديك نشده و آخرين حلقه اين سناريو كه با ريزش شديد در بازار سهام ايالات متحده همراه است ظرف 2 تا 3 سال آينده به وقوع خواهد پيوست. در واقع ريزشي شديد در انتظار بازار سهام ايالات متحده بوده و بعد از پايان ريزش و اتمام چرخه قيمت طلا و كالاها نيز رو به كاهش خواهند نهاد. در آخرين بررسي در نمودار طلا كه به وسيله چارت نقطه و رقم انجام شده است مي خواهيم يك پيش بيني از اوج قيمت طلا داشته باشيم. با توجه به طول ستون شكننده تراكم و به كف رسيدن قيمت طلا در چند ماه اخير با يك ريزش كوچك اين نمودار رقم بالاي 1000 دلار را به عنوان پيش بيني قيمت طلا ظرف 2 تا 3 سال آينده به ما مي دهد.
يك نكته مهم اينكه: تفاوت بين ذهنيت بازار قبل از وقوع خبر و بعد از اعلام خبر مي تواند گمراه كننده باشد. با توجه به نظرسنجي ها قبل از انتخابات اخير در ايالات متحده پيروزي دموكرات ها تخمين زده مي شد. در واقع اثر پيروزي دموكرات ها بر قيمت كالاهايي مثل نفت و طلا قبل از انتخابات انجام شده است. زماني كه پيروزي دموكرات ها اعلام مي شود اثر اين خبر به پايان رسيده است. يعني پيروزي دموكرات ها از اين به بعد اثري بر كالاهايي مثل نفت و طلا نخواهد داشت.
نتيجه گيري:
روند قيمت طلا نشان دهنده صعود ظرف چند سال آينده بود و چرخه هاي اقتصادي نشانگر ريزش قريب الوقوع در بازار سهام ايالات متحده و مابقي كشورها است.

اقتصاد انرژي
دوران خوشي
اقتصاد روسيه
006903.jpg
گروه اقتصادي- در حالي كه روسيه با پشت سرگذاردن ماراتن 13 ساله، خود را براي ورود به سازمان تجارت جهاني آماده مي كند، منابع اقتصادي اين كشور از ادامه رونق اقتصادي اين كشور و ركوردزني رشد توليد ناخالص داخلي آن در سال آينده خبر دادند.
در همين زمينه، آركادي دواركوويچ - رييس اداره كارشناسي رياست جمهوري روسيه- اعلام كرد:  رشد توليد ناخالص ملي روسيه در سال 2007 ميلادي مي تواند به بالاترين ميزان خود از دوره شوروي برسد. وي افزود: رشد اقتصاد روسيه اولين سال نيست كه بيش از شش درصد است و در سال جاري سطح توليد ناخالص ملي مطابق پيش بيني هاي به عمل آمده، برابر با 96 درصد از سطح همين شاخص در سال 1990 خواهد بود و به عبارت ديگر، در سال آينده روسيه مي تواند به سطح حداكثر توليد ناخالص ملي در زمان شوروي برسد.
در همين حال، مقامات روسيه خود را براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني آماده مي كنند كه پس از موافقت نامه دو هفته پيش با آمريكا ميسر شد. مذاكرات در مورد ورود روسيه به سازمان تجارت جهاني 13 سال به طول انجاميد و قرار بود موافقت نامه مربوط به توافق آمريكا با عضويت روسيه در اين سازمان، در جريان اجلاس سران كشورهاي صنعتي گروه هشت كه در تابستان گذشته در شهر سنت پترزبورگ برگزار شد امضا شود. رييس جمهوري روسيه در ماه اكتبر گذشته در ديدار با وزير امور خارجه آمريكا هشدار داد در صورت عدم توافق دو كشور در مورد عضويت روسيه در سازمان تجارت جهاني، كشورش از روند مذاكره در اين مورد خارج خواهد شد. از اختلافات عمده آمريكا و روسيه در امضاي اين موافقت نامه واردات گوشت از آمريكا و نيز تخفيف عوارض گمركي هواپيماهاي ساخت آمريكا در روسيه بود. روسيه تنها اقتصاد بزرگ خارج از سازمان جهاني تجارت است و آمريكا طي دو هفته گذشته و پس از مذاكرات طولاني در خصوص الحاق روسيه به سازمان جهاني تجارت به توافق رسيدند.

سايه روشن اقتصاد
300 ميليارد دلار
درآمد
006897.jpg
گروه اقتصادي- در حالي كه مجموع درآمدهاي نفتي كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در سال 2005 از 300 ميليارد دلار فراتر رفت، انتظار مي رود اين كشورها از سال جاري تا سال 2010 بالغ بر 120 ميليارد دلار براي توسعه توان توليد نفت خود سرمايه گذاري كنند.
پيش بيني مي شود كشورهاي عربي حوزه خليج فارس در فاصله سال هاي 2006تا 2010 چيزي در حدود 120ميليارد دلار يا به عبارتي 60درصد از مجموع 200ميليارد دلار سرمايه گذاري كشورهاي خاور ميانه در بخش نفت و گاز را به خود اختصاص دهند.
از اين ميزان سرمايه گذاري عربستان سعودي 50 ميليارد دلار ،قطر 28 ميليارد دلار، امارات متحده عربي 19ميليارد دلار، كويت 13 ميليارد دلار و عمان 10ميليارد دلار سرمايه گذاري را صورت خواهند داد. كشورهاي عربي 60 درصد از ذخاير نفتي جهان و 35 درصد از ذخاير گازي جهان را در اختيار دارند و انتظار مي رود اين مقدار با كشف منابع و ذخاير بيشتر در سال هاي آتي افزايش يابد. سرمايه گذاري هاي بين المللي در زمينه نفت و گاز در سراسر جهان در حال افزايش است كه اين امر خود پاسخگوي افزايش تقاضا هاي جهاني است. گفتني است افزايش ميزان سرمايه گذاري هاي كشورهاي عربي حوزه خليج فارس هم به بالارفتن ذخاير توليدي نفت كمك مي كند و در نتيجه نياز جهاني را براي نفت و گاز در سال هاي آينده برآورده مي سازد. با توجه به سرمايه گذاري  هاي عظيمي كه صورت مي پذيرد ذخاير نفتي پاسخگوي ميزان تقاضا خواهند بود و البته درآمد قابل توجهي را براي سرمايه گذاران به همراه دارد.
سال گذشته در آمد امارات متحده عربي از ناحيه نفت و گاز به 3/42 ميليارد دلار رسيد كه اين رقم 15 درصد از سرمايه گذاري 1/273 ميليارد دلاري شش كشور عربي حوزه خليج فارس را شامل مي شود. درآمد عربستان سعودي هم از ناحيه نفت و گاز بيش از نيمي از مجموع درآمد كشورهاي عربي منطقه را در برگرفت و به رقم 2/161 ميليارد دلار رسيد و اين مقدار براي كويت 47 ميليارد دلار برآورد شد.

اقتصاد
ادبيات
اجتماعي
سياست
شهرآرا
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |