داستان نبرد جوايز در ايران
ان جي او هاي ادبي را جدي بگيريد
جوايز گوناگوني در دو دسته خصوصي و دولتي متولد شدند، جالب آن كه اين دو گروه جوايز، به ندرت حتي زحمت بررسي آثار جبهه مقابل را به خود مي دهند
كامران محمدي
|
|
عمر جريان جوايز ادبي در ايران بسيار كوتاه است و از اولين اقدامات جدي براي انتخاب كتاب سال برگزيده در حوزه داستان و شعر، چند سال بيشتر نمي گذرد. در واقع تا چند سال پيش، اگر انتخاب كتاب سال ارشاد يا برخي تلاش هاي موردي وزارت فرهنگ را كنار بگذاريم كه اصولا نمي توان از آن ها به عنوان جريان ياد كرد از اين نظر، مي توان فضاي ادبيات ايران را بدون جايزه و انتخاب به خاطر آورد.
هر چند كه هيچ كس جايزه مجله گردون را از خاطر نمي برد كه مرحوم بيژن نجدي را به ادبيات داستاني شناساند، اما از حدود 10 سال پيش، ناگهان جوايز گوناگوني متولد شدند كه در دو دسته خصوصي و دولتي جاي مي گيرند. اين جوايز بيشتر به ادبيات داستاني توجه دارند و معمولا پشت شان به يك
داستان نويس گرم است.
در واقع، به نظر مي رسد، داستان نويسان كه كارشان چندان مورد توجه نشريات ادبي يا نهادهاي خصوصي و دولتي قرار نمي گيرد، بيش از ديگران به اهميت يا ضرورت وجود جوايز ادبي پي بردند و از آن جايي كه كسي در اين زمينه اقدام نمي كرد، خودشان آستين بالا زدند. امادسته ديگري از جوايز، با اهداف تبليغي تري متولد شدند و معمولا به نهاد يا مؤسسه اي خصوصي متصلند. جايزه يلدا متعلق به انتشارات كاروان، جايزه مهرگان متعلق به مؤسسه پكا و جايزه گلشيري، متعلق به بنياد گلشيري در اين گروه از جوايز ادبي قرار مي گيرند. هر چند كه جايزه گلشيري، بيش از آن كه به دنبال تبليغ و به دست آوردن سود بيشتر باشد، با هدف زنده نگه داشتن نام هوشنگ گلشيري و با محوريت همسرش، فرزانه طاهري شكل گرفته است و جايزه يلدا نيز قطعا به دغدغه هاي شخصي محمد حجازي داستان نويس، مدير انتشارات كاروان نيز مربوط مي شود. البته جايزه يلدا، پيشنهاد پائولو كوئيلو، نويسنده برزيلي و بسيار محبوب در ايران است كه قرار بود با حمايت مالي او ادامه يابد، اما كوئيلو فقط يك سال به قولش عمل كرد و مسئولان جايزه در مقابل عمل انجام شده، چندسالي تاب آوردند و ظاهرا ديگر قصد ادامه كار را ندارند.
گروه ديگري از جوايز كه در جريان به وجود آمده، اعلام موجوديت كردند، جايزه هاي دولتي يا نيمه دولتي هستند كه يا به طور مستقيم توسط نهادهاي دولتي اداره مي شوند يا با حمايت مالي و معنوي آن فعاليت مي كنند. جايزه كتاب سال، كتاب سال دفاع مقدس، جايزه شهيد غني پور و جايزه انجمن قلم در اين گروه قرار مي گيرند. جوايزي كه معمولا پيشنهاد دهنده نوع ويژه اي از ادبيات و براي حمايت و تشويق نويسندگاني كه معيارهاي موردنظر ايشان را رعايت مي كنند، به وجود آمده اند. اين ويژگي با بررسي داوران و آثار برگزيده دو گروه ديگر جوايز نيز به وضوح ديده مي شود. در واقع جريان جوايز در ايران، جرياني است كه بيش از آن كه رقابت ميان نويسندگان را سبب شود، رقابت ميان خود جوايز است؛ گروهي كه به بررسي ادبيات ارزشي مي پردازند و برگزيدگانش به كلي از ميان اين گونه از نويسندگان است و طبيعتا از طرف دولت پشتيباني مي شوند و گروهي كه خلاف اين جريان شنا مي كنند و ادبياتي غربي تر و بي توجه به معيارهاي پيشين را هدف گرفته اند. جالب آن كه اين دو گروه جوايز، به ندرت حتي زحمت بررسي آثار جبهه مقابل را به خود مي دهند و صف آرايي شان چنان است كه اگر كتابي در جبهه مقابل مورد توجه قرار گرفته باشد، قطعا لازم است ناديده گرفته شده، از گردونه داوري، خارج شود.
از سوي ديگر، نبرد جوايز ادبي در ايران، نبردي كم و بيش نابرابر است؛ در يك سو جوايز خصوصي با امكانات اندك قرار گرفته اند و در سوي ديگر، جوايز دولتي، با بودجه و حمايت هاي مالي و معنوي نهادهاي رسمي و غيررسمي دولت. نتيجه نبرد روشن است؛ جايزه يلدا رسما اعلام كرده ا ست ديگر ادامه مسير ممكن نيست، جايزه پكا به شدت به مشكل برخورده و حتي يك بار خبر تعطيلي اش منتشر شد، جايزه بنياد گلشيري به سختي راه را ادامه مي دهد و جايزه منتقدان و نويسندگان مطبوعات به صورت رايگان و با كمك هاي اين و آن حركت مي كند.
اين فرايند، طبيعتا به دولتي شدن هر چه بيش تر جوايز مي انجامد. پديده اي كه خواهي نخواهي، لطمات جبران ناپذيري به فرايند خلق ادبيات خواهد زد. امادر اين ميان، حذف نقش دولت، دست كم در شرايط فعلي غيرممكن به نظر مي رسد. چرا كه فرايند توليد و توزيع كتاب هنوز آن چنان قدرتمند و پرتوان نشده است كه بدون تزريق انرژي، قادر به چرخيدن باشد و در صورت حذف كامل دولت، عملا چيز قابل توجهي باقي نمي ماند. بنابراين ضروري به نظر مي رسد كه دولت با استفاده از امكانات فراوانش با يك تغيير نقش، از مقام متولي به مقام ميانجي گيري تغيير موضع داده و با حمايت برابر از ان جي اوهاي خودجوش و گوناگون، ضمن حفظ پويايي در فضاي ادبيات، از روند كنوني نيز جلوگيري كند.
علاوه بر اين، در صورت اجراي اين سياست، قطعا ان جي اوهاي ديگر با ديدگاه هاي نزديك به حكومت نيز اعلام موجوديت خواهند كرد و در نهايت اين مردم هستند كه با استقبال از يك كتاب يا يك گروه، ماندگاري جرياني را تضمين خواهند كرد.
علاوه بر اين، دولت مي تواند نقش اجماع نظرات را نيز بر عهده گيرد و علاوه بر رويكرد تكثرگرايانه، رويكرد وحدت گرايانه را نيز به طور همزمان در فعاليت هاي خود بگنجاند. در اين صورت، تعريف جايزه اي با مشاركت تمام طرف هاي درگير و فعالان اين عرصه، اعم از جايزه هاي خصوصي و دولتي، ناشران و اهالي مطبوعات، مي تواند گره كور كتاب سال ادبيات را باز كند و تمام اين ها به درك عميق تري از ادبيات نياز دارد.
|