دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵
سيدمحمد ميرمحمدي نماينده مجلس در گفت و گو با همشهري
نگراني ها براي برگزاري انتخابات سالم
داريوش غفاري
عكس: مسعود خامسي پور
006915.jpg
006876.jpg
سيدمحمد ميرمحمدي نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي كه پايه گذار تفكري مستقل در فضاي مجلس هفتم است بنيانگذار و به وجود آورده فراكسيون وفاق و كارآمدي در مجلس شوراي اسلامي است.
با عنايت به برگزاري دو انتخابات مهم چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري و سومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا وي در گفت وگويي به تحليل فضاي موجود انتخاباتي پرداخته است.
رئيس فراكسيون وفاق و كارآمدي مجلس معتقد است در اين دو انتخابات زمينه مناسبي براي وحدت بيشتر اصولگرايان واقعي و جامع نگر به وجود آمده است كه اگر بتوانند از اين فرصت به خوبي استفاده كنند گام هاي موفق قبلي خود    را كامل كرده اند.
***
* با توجه به پيروزي گروه هاي اصولگرا در سه انتخابات شوراهاي دوم مجلس هفتم و رياست جمهوري نهم كسب موفقيت اصولگرايان در دو انتخابات آينده خبرگان و شوراها تا چه ميزان براي آنان سرنوشت ساز خواهد بود؟
- در آستانه دو انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا زمينه بيشتري براي وحدت اصولگرايان واقعي و جامع نگر فراهم شده است. اعتلاي ايران اسلامي ،تحقق آرمان هاي امام و رهبري، عدالت، كارآمدي و اصلاحات واقعي اهداف و شعارهاي اصولگرايان واقعي است كه اگر بدون تعلقات باندي و گروهي اعلام و پشتيباني شود تفكر اصولگرايي هميشه زنده است. نكته مهم ديگر دوري از اختلافات و درگيري هاي بي اساس در آستانه انتخابات است. ذائقه مردم همواره از اختلافات تلخ و از وحدت ها شيرين بوده و ثمره وحدت بين مسئولان و بين گروه ها همواره مبارك بوده است. وجود جريان هاي مستقل در بين نيروهاي اصولگرا و حضور آنها در دو انتخابات آذر ماه نيز يكي ديگر از مسايل مهم است. جريان مستقلي بين گروه هاي معتقد به ارزشهاي اسلامي انقلابي وجود دارد كه با تعريف وسيع و مشخص مقام معظم رهبري اصولگرا است اما مشي مستقل را از ابتدا در پيش گرفته است. اگر اصولگرايان پس از رهنمودهاي مقام معظم رهبري از قالب سنتي و محدود و بسته خود خارج شده و دايره اصولگرايي را گسترده كنند اين گروه ها نيز در داخل حيطه اصولگرايي قرار خواهند گرفت.
*زماني كه انتخابات  در كشور برگزار مي شود برخي از افراد و گروه ها هميشه به دنبال ايجاد شكاف درميان رقباي انتخاباتي هستند. به عقيده شما در اين انتخابات نيز چنين مسأله اي رخ خواهد داد؟
- گروه هايي هستند كه مي خواهند با تيغ تيز زبان و قلم خود سفينه وحدت اصولگرايان را سوراخ كنند. اگر اين گروه ها توفيق چنين عملي را بيابند سقوط سفينه رو به رشد و تكامل اصولگرايي حتمي است و كساني كه در مرصاد تضعيف نظام به خواب فرورفته بودند مجدداً به ميدان خواهند آمد و دشمن خارجي نيز منتظر چنين روزي است تا توطئه هاي خود را ادامه دهد.
* وضعيت جناح ها و گروه هاي رقيب اصولگرايان در دو انتخابات آينده را چگونه ارزيابي مي كنيد؟ برخي از گروه ها نيز به طور معمول در همه انتخابات اعلام حضور مي كنند اما به عقيده دستگاه هاي ذيربط به دليل قانوني نبودن از حضور در انتخابات  منع شده اند؛ در اين دو انتخابات نيز اعلام حضور كرده اند نظر شما درباره حضور اين گروه ها چيست؟
- در بين اصلاح طلبان تا آنجا كه ديده مي شود خط ضديت با نظام و دوري از ارزش ها و انقلاب كم رنگ شده و جبهه پشتيباني از انقلاب و نهضت امام و انقلاب اسلامي و اطاعت از رهبري پررنگ تر شده است. جبهه هايي با نام هاي جعلي دمكراسي خواهي و يا نهضت هاي ديگري جز نهضت حضرت امام (ره) همانگونه كه در دوره دوم شوراي شهر مورد اقبال مردم قرار نگرفتند باز هم جايگاهي نخواهند داشت. البته اين امر مشروط بر آن است كه مجريان و ناظران در شوراها و مجلس خبرگان با تدبير و با سلامت انتخابات را برگزار كنند.
*گروه هايي كه با عنوان و سربند اصولگرايي در انتخابات حضور مي يابند به عقيده شما پايبند به ملاك ها و ومعيارهاي اصولگرايي هستند؟
- ملاك اصولگرايي التزام به فرامين مقام معظم رهبري است. كسي نمي تواند خود را مطيع مقام معظم رهبري بداند و بذر اختلاف بيفشاند. رئيس فراكسيون وفاق و كارآمدي مجلس تأكيد كرد: همه گروه ها و مسئولان هم بايد با هم كار كنند تا انقلاب مسير بالنده خود را ادامه دهد.امروز مرز بين تخلف تكليف و توجيه باريك شده است. شايد برخي تخلفات تكليف شرعي تصور شود. دستگاه هايي كه مسئول برخورد با اين گونه مسائل هستند بايد از انسجام لازم و تحليل درست برخوردار باشند و به طور قاطع مقابل اين حركات بايستند. زماني سلايق به جاي ضوابط و جناح به جاي قانون مانع شد كه حقايق به خوبي روشن شود و صلاح هم نبود بعد از استقرار دولت نهم شوراها و مجلس خرمن كهنه را دوباره بر باد دهند. شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي و همه دستگاه هاي نظارتي و اجرايي بايد بدانند در آزمون بزرگ اصولگرايي آزموده مي شوند و ملاك اصولگرايي آنها در رفتارشان سنجيده مي شود. اين دستگاه ها بايد موازين اسلامي و قانوني را حتي به قيمت اينكه يك فرد و يا گروه ديگري كار را به دست گيرد به طور دقيق و در سلامت كامل رعايت كنند.
ادامه از صفحه 9
تكليف دولت اصولگرا به ويژه وزارت كشور و شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي اين است كه از همه ابزار خود براي اعمال بي طرفي و صيانت از آراي مردم و حقوق داوطلبان استفاده كنند. تجربه نشان داده است از وزارت كشور آقاي عبدالله نوري مجلس چهارم كه 100 درصد با وزارت كشور مخالف بود به وجود آمد و در زمان وزارت كشور آقاي بشارتي نيز آقاي خاتمي با راي بالا به عنوان رييس جمهوري انتخاب شد.
اگر وزارت كشور يا شوراي نگهبان و يا هيات نظارت در اين دو انتخابات گروهي را نمي پسندند ولي قانونا آنها حق انتخاب شدن و معرفي دارند بايد بتوانند در عرصه انتخابات حضور داشته و تبليغات سالم انتخاباتي داشته باشند. نهادهاي اجرايي و نظارتي بايد اطمينان بدهند كه مقابل ايجاد رعب و تطميع و تهديد خواهند ايستاد. البته هم شوراي نگهبان و هم وزارت كشور براي اعلام و اعمال بي طرفي بايد تلاش بسياري داشته باشند زيرا ويترين كار آنها مي تواند باعث دغدغه گروه ها و افراد مستقل باشد.
*برخي مي گويند نگراني هايي در زمينه برگزاري انتخابات سالم و آزاد وجود دارد جنابعالي نيز اين نگراني ها را صحيح مي دانيد؟
- نگراني وجود دارد و بايد براي ايجاد اعتماد دستگاه هاي اجرايي و نظارتي به صورتي اطمينان بخش عمل كنند. اعضاي دولت از سوي رهبر معظم انقلاب از دخالت در انتخابات منع شده اند و رييس جمهوري هم اين مساله را ابلاغ كرده است و بايد ضمانت هاي اجرايي صاحبان قدرت در عمل و اعلام نشان داده شود تا دشمن هم مجبور به اذعان به سلامت انتخابات شود.
*شما در فضاي موجود انتخاباتي زمينه تخريب چهره هاي انتخاباتي را مشاهده كرده ايد؟ اين اقدامات با چه هدفي صورت مي گيرد؟
- بايد همه به فكر اين باشند كه مطلقا تخريب و اتهام به رقبا صورت نگيرد. رعايت اين مساله كار بسيار دشواري است اما براي سالم سازي فضاي انتخاباتي همه افراد و گروه ها بايد به آن ملتزم باشند. متاسفانه برخي در قالب مخالفت با هاشمي رفسنجاني و حضور وي در انتخابات مجلس خبرگان اقدام به تخريب وي كرده و قصد منزوي كردن او را دارند. در مقابل برخي از گروه هاي اصولگرا كه عمدتا گروه هاي مستقل هستند و برخي رسانه ها به دنبال اين بوده و هستند كه ايشان به عنوان وزنه اي در انتخابات حضور داشته باشد. نمايش اخلاق همبستگي و وحدت ملي و گذشت و ايثار در دو انتخابات آينده به نفع منافع ملي است به ويژه در مقطعي كه دشمنان چشم به اختلافات نيروهاي انقلاب دوخته اند بايد آنها را نااميد كرد.
*موضع فراكسيون وفاق و كارآمدي در دو انتخابات خبرگان و شوراها چه خواهد بود؟
- فراكسيون وفاق و كارآمدي يك فراكسيون درون مجلس است كه كاربرد آن عمدتا داخل مجلس تعريف شده است. البته حاصل عملكرد فراكسيون در كل نظام و در خارج از آن نيز مشاهده مي شود. اعضاي اين فراكسيون ممكن است در بيرون از مجلس همفكران و گرايشات خاص خود را داشته باشند مثلا در مقطع كنوني اين فراكسيون بيشترين پشتيباني را از شعارهاي اصولي دولت و تحقق رهنمودهاي امام و رهبري داشته است. اين فراكسيون تا كنون تصميمي براي خروج از اين كاركرد در فراكسيون اتخاذ نكرده است و همچنان مستقل در جهت وفاق و كارآمدي مجلس و دولت و نظام اسلامي تلاش مي كند و چشم به وحدت نيروهاي انقلاب دوخته است.
*پيش بيني شما از نتايج اين دو انتخابات چيست و تصور مي كنيد چه گروه هايي اقبال بيشتري را در بين مردم كسب خواهند كرد؟
- در مجلس خبرگان رهبري به طور مشخص اكثريت قاطع با ليست جامعتين خواهد بود. البته تعداد محدودي نيز از افراد منفرد و ساير مجامع روحاني نيز در اين مجلس حضور خواهند يافت كه به طور يقين اين افراد و مجامع محدود كساني نخواهند بود كه سعي در شكافتن صفوف وحدت بخش جامعتين را دارند و اقدامات تخريبي انجام مي دهند. مردم به تفكراتي كه ليست جامعتين را منهاي يك فرد يا چند فرد مي داند روي نخواهند آورد. حتي مردم اگر هم بخواهند به برخي افراد راي ندهند آن افراد كساني نخواهند بود كه برخي مي خواهند با توهين و تخريب آنها را از صحنه خارج كنند. در مورد شوراهاي اسلامي شهر و روستا پيش بيني من اين است كه اتفاقي خواهد افتاد كه هيچ كس آن را پيش بيني نمي كند. به طور يقين جرياني كه بتواند روح شوراي فعلي تهران را معرفي كرده و اقدامات آن را تاييد كند شانس برد بيشتري دارد. بايد گروه هاي منتسب به جناح هاي موجود در شورا كاملا هوشيارانه رفتار كنند. اگر گروه ها بتوانند برخي عناصر خود را كه عامل تشديد دو دستگي در شوراي شهر تهران بوده اند از حضور منصرف كنند و صفوف وحدت خود را مستحكم تر كنند پيروز اين ميدان خواهند بود.
در انتخابات شوراهاي شهرها و شهرستان ها نيز طرفداران شعار عدالت گرايي و گروه ها و افراد مستقلي كه عملگرا بوده و در شعار و عملشان كمترين فاصله باشد سهم خوبي خواهند داشت. در مورد نتيجه انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران نيز به نظر مي رسد با همفكري اعضاي شوراي شهر توازن و تعادل بيشتري بين آنها برقرار خواهد شد.
اميدوارم با تلاش دستگاه هاي اجرايي و نظارتي و حضور پرشور مردم انتخابات مجلس خبرگان رهبري و شوراها با اقتدار و سلامت كامل برگزار شود. اين دو انتخابات ويژگي هاي خاص خود را دارد كه بايد نگراني ها درباره آن رفع شده و در مقابل ديد دشمنان آن را به گونه اي پرشور و در سلامت كامل برگزار كرد.

نگاه امروز
بدون
حرف و حاشيه
فرشاد مهدي پور
بي شبهه، ايران كشور انتخابات ساليانه  است و اگر سالي برآيد و انتخاباتي نيايد، قضا بر آن است تا دو انتخاب يك باره به ميدان درآيد.
امسال هم، چنين است و ايرانيان ?? آذر برخواهند خاست تا خبرگان خويش برگزينند و مشاوران شان را براي شوراها.  آن هم در ميانه كارزاري كه شاهد تلاش مستمر دشمنان است براي دلسرد كردن مردمان.
***
حضور پرشور در اين دو رويداد بزرگ، خواست عمومي است كه همت مي طلبد و حمايتي براي فراهم آمدن فضايي كم تنش و پر شور تا خواست عمومي، در عمل عيان شود.
گرچه اين مهم پنهان نيست كه در همهمه اي از شعار بايد رأي دهند و اگر اين شور، از حد بگذرد ديگر مجال تشخيصي براي كس باقي نمي ماند.
رأي دهندگان همواره همت كرده اند و فضا، مكان جديت است براي صيانت از آن آرا. توصيه آن بوده كه مسئولان دولتي و نظامي در انتخابات دخالت نكنند؛ چه شايد خاطره و يا اخباري گواه چنين گمانه اي است.
اما فراتر از آن مسئولان بايد همه تلاش خود را به كار گيرند تا انتخابات خبرگان و شوراهاي اسلامي، سالم، كامل، بي عيب و نقص و بدون حرف و حاشيه برگزار شود.
***
۱۰ سال پيش تر (زمستان 74) كه دور تازه اي از تحولات سياسي در كشور در حال آغاز شدن بود و نهال بسياري از اتفاقات در آن روزگار كاشته شد؛ جماعتي از دولتيان دست اندركار تهيه فهرستي شدند براي معرفي نامزدهايشان براي مجلس، اشارتي آمد كه نهي شديد بود بر چنين رويه اي، اما امروز كلام شفاف تر است و گوياتر.
براي آن كه شخصيت مسئولان دولتي هيچ تاثيري در نتايج انتخابات نداشته باشد، بيش از استعفا، استنباط و تميز ميان حقوق فردي و جمعي به كار مي آيد، تا تخريب و اهانت كه جزو رسوم زشت انتخابات در برخي كشورهاي غربي است ، رواج نيافته و حرمت ها مخدوش نگردد.
دولت حامياني دارد و از آن رو كه مجري انتخابات است، حفظ مرزها لازمه قوام انتخاباتي سالم است. و تأكيد هم بر آن بوده است كه از اين نام استفاده نشود براي بيرون راندن رقبا و ايجاد جبهه اي تازه.
لزوم آرامش در فضاي انتخاباتي كشور ، ضرورتي انكارناپذير است و دفع خطر محتمل، به حكم عقل واجب و كمك به تضمين مشاركت عمومي، وظيفه اي همگاني . تا حاشيه ها متن را در نربايند و اخلاق فقط در حد شعار نماند.

تهران مسكو، خطاهاي استراتژيك
دكتر محمد مهدي مظاهري
006879.jpg
ديدار دبير عالي شوراي امنيت ملي از مسكو درحالي انجام گرفت كه آمريكا به رغم مخالفت هاي جهاني با سياست يكجانبه گرايانه وي در خاورميانه، همچنان درپي كسب موافقت اعضاي اصلي شوراي امنيت براي تصويب قطعنامه اي ضدايراني است. اين درحالي است كه روسيه به همراه چين مخالف تحريم هاي گسترده اقتصادي عليه ايران است. از ديد مقامات مسكو تحريم هاي سخت عليه ايران شرايط دشواري را براي كشورهاي اروپايي و ژاپن به وجود خواهد آورد ضمن آن كه تصويب چنين قطعنامه اي ممكن است مقامات ايراني را به دو اقدام موثر وادار سازد. اول: خروج ايران از روند مذاكره با كشورهاي 1+5 و دوم: بازنگري در سياست هاي خويش در مناقشه خاورميانه و حضور فعال براي تأثيرگذاري در سياست هاي منطقه اي لبنان و سوريه.
از سوي ديگر، كارشناسان مسائل منطقه دلايل موضع گيري هاي اخير مسكو و اصرار اين كشور بر باز بودن روند مذاكرات با ايران و پرهيز از اعمال تحريم هاي گسترده را فراتر از مسائل صرف اقتصادي ارزيابي مي كنند. درواقع، پيشرفت منظم روابط تهران و مسكو در دهه گذشته به مجموعه اي پيچيده از تحولات ژئوپوليتيكي برمي گردد. تحريم هاي اعمالي آمريكا عليه ايران بعد از دهه 80 و تداوم تنش با جهان غرب و تمايل مسكو براي احياي نفوذ سنتي خويش در خاورميانه مولفه هاي تأثيرگذار در گسترش روابط فيمابين بوده است. عامل ديگري كه در آن مقطع زماني عامل حياتي براي همگرايي دو كشور بود نيازهاي متقابل و تحولات منطقه اي بود. ازاين رو ايران بعد از جنگ تحميلي براي بازسازي توانمندي هاي اقتصادي و دفاعي خويش به دنبال منبع قابل اعتماد مي گشت و روسيه نيز به صورت آشكارا صادرات تسليحاتي را يكي از اولويت هاي سياست خارجي خويش در منطقه اعلام كرده بود.
به رغم تمايل روس ها مبني بر گسترش روابط همه  جانبه با ايران،  به نظر مي رسد كه مقامات روسي در اتخاذ قاطع و تشكيل بلوك قدرتمند براي مقابله با سياست هاي يكجانبه گرايانه آمريكا در منطقه با شك و ترديدهايي مواجه هستند؛ به طوري كه گرچه روس ها صريحاً اعلام مي دارند با گزينه تحريم هاي گسترده موافق نيستند و خواستار مستثني نمودن نيروگاه بوشهر و برخي قراردادهاي اقتصادي منعقده با ايران نيز شدند، ولي در اصل قضيه و اعمال فشار بر ايران براي تعليق غني سازي اورانيوم با آمريكايي ها موافقت اصولي دارند. البته الزاماتي وجود دارد كه مانع از همگرايي بيشتر تهران و مسكو شده است: اول اين كه آمريكا در صورت گرايش بيشتر مسكو به تهران و حمايت از مواضع اصولي آن در شوراي امنيت مي تواند عضويت اين كشور را در سازمان تجارت جهاني با مشكل جدي روبه رو سازد. دوم اين كه نفوذ گسترده غرب در حوزه حياط خلوت روس ها مي تواند منافع راهبردي اين كشور را با خطرات جدي تر مواجه سازد. سوم اين كه به رغم تلاش هاي مسكو براي احياي اقتصاد نابسامان خويش، تورم، فساد اداري بر پيچيدگي هاي اوضاع اقتصادي اين كشور افزوده است. ازاين  رو، روس ها براي بازسازي اقتصادي خويش نيازمند سرمايه گذاري هاي عظيم شركت هاي غربي هستند، عدم توانمندي در رقابت پاياپاي نظامي باعث شده كه مسكو به گسترش روابط با آمريكا به عنوان عامل مهم براي كنترل معاهدات تسليحاتي نگاه كند.
به هر حال، به رغم موضع گيري هاي بعضاًً متعارض روسيه در نوع روابط با تهران و واشنگتن، به نظر مي رسد كه اولويت پوتين در سياست خارجي بهبود روابط با آمريكا باشد؛ چراكه برهم خوردن روابط واشنگتن - مسكو هزينه هاي سنگيني را براي دولتمردان كرملين دربرخواهد داشت.
علاوه بر متغير تأثيرگذار منفي (آمريكا) بر روابط تهران و مسكو، اهداف دو كشور در چندين زمينه كليدي ناهمگون است ازجمله توسعه منابع نفتي و گازي در حوزه درياي خزر، به طوري كه ديپلمات هاي ايران و روسيه به رغم برگزاري نشست هاي مشترك براي تعيين رژيم حقوقي درياي خزر و تعيين مسيرهاي بين المللي براي انتقال انرژي به بازارهاي جهاني با همديگر اختلاف نظر عميقي دارند. علاوه بر اين، حضور قدرتمند روسيه در بازار نفت جهاني و تمايل ذاتي اين كشور براي افزايش توليد و انحصار بازار انرژي اروپا بر دشواري هاي روابط فيمابين مي افزايد.
از نظر بسياري از تحليلگران مسائل سياسي همكاري مشترك دو كشور مي توانست ضمن نفي جهان تك قطبي از سوي آمريكا، توازن منطقه را نيز به نفع دو كشور تغيير دهد. ولي بازي دوسويه روس ها با (آمريكا و ايران) و موضع گيري هاي محافظه كارانه آنان نسبت به فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران مانع از اتخاذ رويكرد مشترك شده است؛ به طوري كه تصميم گيري هاي مبهم روس ها منافع آنان را در راستاي سياست هاي آمريكا و سه كشور بزرگ اروپايي قرار داده است. نكته آخر اين كه روس ها در روابط با ايران فاقد نگرش استراتژيك هستند و بيشتر بر منافع زودگذر اقتصادي تكيه دارند. ازاين  رو، در صورت تغيير جهت گيري هاي سياسي ايران در منطقه و عادي شدن روابط با آمريكا بيشترين ضرر را خواهند ديد.

سياست
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
شهرآرا
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |