دوشنبه ۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۳ - Nov 27, 2006
بابك بيات بر اثر نارسايي كبدي درگذشت
ملودي  در خاك
003348.jpg
گروه ادب و هنر- بابك بيات، استاد نام آور موسيقي ايران كه از ماه گذشته در بخش آي سي يو بيمارستان ايرانمهر بستري بود، بامداد ديروز- يكشنبه پنجم آذرماه- دار فاني را وداع گفت و جامعه هنري ايران را به سوگ نشاند.
بابك بيات كه آهنگسازي بيش از صد فيلم سينماي ايران را در كارنامه دارد در سال 1369 براي ساخت موسيقي فيلم عروس به كارگرداني بهروز افخمي سيمرغ بلورين جشنواره فيلم فجر را دريافت كرد. او كه در زمينه موسيقي پاپ نيز فعال بود در اين عرصه نيز دهها اثر ارزشمند را به يادگار گذاشته است.
زندگي
بابك بيات در سال 1325 در شهر تهران به دنيا آمد. از سن 19 سالگي در اپراي تهران و زير نظر خانم اولين باغچه بان، آقاي ثمين باغچه بان و نصرت الله زابلي با موسيقي كلاسيك و جهاني آشنا شد و در حدود پنج سال همكاري خود را با اين اپرا ادامه داد. بعد از آن با محمد اوشال آهنگساز و رهبر اركستر جاز فولكلوريك دوستي عميقي پيدا كرد كه اين دوستي به ادامه  هارموني و آكومپاني مان و فراگيري ديگر اشتياقات موسيقايي بيات منجر شد.
بابك بيات موسيقي فيلم را با فيلم غريبه كه با همراهي واروژان ساخته شد، شروع كرد. بعد از فيلم غريبه، بيات موسيقي فيلم هاي: خورشيد در مرداب، شب آفتابي (با ترانه عروسك قصه من)، برهنه تا ظهر با سرعت، فرياد زير آب، سريال چنگك و بسياري موسيقي فيلم هاي ديگر را ساخت.
بعد از پيروزي انقلاب بابك بيات فعاليت موسيقي را با كاست قاصدك، زندگينامه صمد بهرنگي و به صورت ترانه هاي كودكانه خانم سيمين غديري آغاز نمود. پس از آن كاست خروس زري پيرهن پري را به همراه احمد شاملو و كاست هاي سكوت سرشار از ناگفته هاست و چيدن سپيده دم را با صداي احمد شاملو آماده كرد.
انقلاب با مرگ يزد گرد
بابك بيات موسيقي فيلم را در بعد از انقلاب با فيلم مرگ يزدگرد ساخته بهرام بيضايي شروع كرد و در سال 1362 موسيقي فيلم هاي نقطه ضعف و ريشه در خون را ساخت و در سالهاي بعد براي فيلم هاي شايد وقتي ديگر و مسافران ساخته هاي بهرام بيضايي، سريال سلطان و شبان، كشتي آنجليكا، عروس، پرده آخر، طلسم، مرسدس، جهان پهلوان تختي، دستهاي آلوده، اتوبوس، قرمز، دو زن، شيدا و در حدود 90 فيلم سينمايي موسيقي نوشته است و آخرين سريالي كه وي براي آن موسيقي ساخته است سريال ولايت عشق است.
بابك بيات در سال 1369 پس از چند بار نامزد بودن براي موسيقي فيلم بالاخره اين سال وقتي كه از پنج نامزد موسيقي فيلم سه بار نام او را اعلام كردند جايزه سيمرغ بلورين فجر را براي فيلم عروس دريافت كرد. همچنين در سال 1375 وقتي كه از بين چهار كانديد دو بار نامش اعلام شد، مجدداً سيمرغ بلورين را دريافت نمود. در خانه سينما براي فيلم ساحره جايزه اول موسيقي فيلم را دريافت كرد. در جشن گزارش فيلم جايزه بهترين آهنگسازي را براي صد سالگي سينما از آن خود كرد.
در سال 1381 در مراسمي  كه در شيراز برگزار شد از بابك بيات و چهار هنرمند بزرگ ديگر ايران تقدير به عمل آمد. همچنين در همين سال و در مراسمي  ديگر از بابك بيات به خاطر يك عمر تلاش در زمينه ترانه ايران تقدير شد كه در اين مراسم پيامهايي از ايرج جنتي عطايي، بهرام بيضايي و... قرائت گرديد. از ديگر فعاليتهاي بابك بيات در اين سالها ساخت قطعه كرال و اركسترال سرزمين خورشيد بود، كه در سال 1376 توسط اركستر سمفونيك تهران و به رهبري استاد فريدون ناصري اجرا شد.
تربيت دانشجويان
بابك بيات در كنار ساخت موسيقي، حدود هشت سال در دانشگاههاي تهران مشغول به كار بوده و موسيقي فيلم تدريس مي كرد. وي هميشه از دوستانش مانند محمد اوشال، ايرج جنتي عطايي، خسرو شريف پور و مهندس فريدون حميدي و ... كه مشوق او بودند ياد مي كند. از دوستي اش با ايرج جنتي عطايي و خاطراتشان، از سفرش با احمدشاملو به كشور سوئد كه موسيقي اش صداي شاملو را در شبهاي شعر در كنسرت هوست و چند جاي ديگر كه به چند ماه انجاميد همراهي مي كرد و از خاطراتش با نصرت رحماني: زندگي بازي است، ما خود صحنه مي سازيم تا بازيگر بازيچه هاي ديگران باشيم، واي زين برد روان فرساي، من بازيگر بازيچه هاي ديگران بودم، گرچه مي دانستم اين افسانه را از پيش، زندگي بازي است و زمزمه مي كند شاملو را كه: همه لرزش دست و دلم، از آن بود كه عشق پناهي گردد، پروازي نه گريزگاهي گردد، آي عشق آي عشق چهره آبي ات پيدا نيست. از شفيعي كدكني مي گويد. از ايرج جنتي عطايي مي گويد و از پرسه هاي در كوچه پس كوچه هاي جنوب شهر تهران. از سينما رفتن هاي ساعت 11 صبح و سينما نياگارا. از اسفنديار منفرد زاده و دوستي هاي قديمي  و از ملوديهاي او كه از بچه تهران قديم صحبت مي كند. از جمعه، از رضا موتوري، فرهاد مهراد و شهيار قنبري. از واروژان، از محمد اوشال و رفاقتهايشان كه حتي بلنداي بلندترين سپيدارها هم به اندازه آن نيست. از بهرام بيضايي و استادي و احاطه اش در موسيقي فيلمي  كه قرار است برايش نوشته شود. پهلوانان نمي ميرند‎/ آسيمه سر‎/ كتيبه / دلم گرفت / شب عشق / ليلاي من كو / هم گريه / طپش / خسته نشو‎/ بوي سفر‎/ سياه و سپيد برخي از آثار مرحوم بابك بيات هستند.
بازماندگان
مرگ يزد گرد ، نقطه ضعف ، سلطان و شبان ، راه دوم ، ريشه در خون،مترسك ، آتش در زمستان ، اتوبوس، جستجو در شهر ، صاعقه، ترنج،تشكيلات ، طلسم ، ايستگاه ، شايد وقتي ديگر ،شكار، گاويار،گمشدگان، مزدوران ، مكافات، ويزا ، شاخه هاي بيد ،شب حادثه ، عروسي خوبان، كشتي آنجليكا، تمام وسوسه هاي زمين، دستمزد،دوسرنوشت، شب مكافات، شنا در زمستان ، گل سرخ ، پرده آخر، عروس، دو فيلم با يك بليط، آقاي بخشدار ،بهترين باباي دنيا ،عشق من، شهر من ،قرباني ، مار ،مسافران، موتو ، خوش خيال ،روز فرشته، تماس شيطاني،آتش در خرمن ،افعي، بيا با من ، ديدار ، جنگ نفت كشها ،عروسي خون،روز شيطان ، توفان، سرزمين خورشيد ، ديپلمات ، حرفه اي،مردي شبيه باران،پهلوانان نمي ميرند ،مرسدس،جهان پهلوان تختي،ساحره، قرمز، معصوم،فرياد ، دوزن ، شيدا ، ولايت عشق ودستهاي آلوده ، از جمله آثار به ياد ماندني او در زمينه ساخت موسيقي فيلم است.

امروز گشايش مي يابد
چهارمين دوسالانه نقاشي جهان اسلام
003351.jpg
فارس: با گشايش چهارمين دوسالانه بين المللي نقاشي معاصر جهان اسلام آفاق نوين انديشه و خيال هنرمندان مسلمان سراسر جهان در گسترده اي وسيع آخرين تحولات هنري اين حوزه عظيم فرهنگي، تمدني و جغرافيايي را به نمايش درمي آورند.
دوسالانه چهارم كه از لحاظ وسعت حجم و شمار شركت كنندگان تاكنون بي سابقه بوده است پس از طي مراحل چندماهه انتخاب آثار روز دوشنبه در نگارخانه هاي 1و 2 صبا، نگارخانه خيال، نگارخانه آينه، نگارخانه خيال شرقي، نگارخانه ملي ايران وابسته به مؤسسه فرهنگي هنري صبا با حضور بسياري از مسئولان و چهره هاي فرهنگي و هنري ايران گشايش خواهد يافت. برپايه اين گزارش از بين ده  هزار اثر ارسالي به دبيرخانه بيش از 1000اثر از هنرمندان ايران و 35 كشور جهان اسلام به نمايش گذاشته مي شود. دبير اين دوسالانه اظهار داشت: با توجه به اينكه مؤسسه فرهنگي- هنري صبا بزرگترين وسعت نمايشگاهي در ايران و حتي خاورميانه را دارد به علت استقبال بيش از حد از اين دوسالانه كه تاكنون بي سابقه بوده براي نصب تابلوها به دليل حجم زياد آثار مجبور به استفاده از پانل و ديوارهاي كاذب در مؤسسه صبا شده ايم. مهدي حسني گفت: مي توان با قاطعيت گفت اين دوسالانه گسترده ترين چشم انداز مديريت و ساماندهي يك حركت بزرگ فرهنگي در سطح جهان براي جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شود. دوسالانه چهارم عرصه چشمگير از هويت انديشه و ميراث معنوي باورهاي مشترك هنرمندان مسلمان را پيش رو مي گذارد. چهارمين دوسالانه نقاشي معاصر جهان اسلام روز دوشنبه 6 آذرماه رأس ساعت 16 در موسسه فرهنگي هنري صبا رسما گشايش خواهد يافت.

۱۷ هزار تماشاگر به تئاتر شهر آمدند
003354.jpg
گروه ادب و هنر- مجموعه تئاتر شهر در هفته گذشته با اجراي هشت نمايش، پذيراي بيش از هفده هزار تماشاگر بود.
نمايش كوري نوشته محمد اسكندري با كارگرداني منيژه محامدي بعد از  ۴۴ اجرا و حضور يازده هزار و  ۷۴۱ تماشاگر به اجرايش در تالار اصلي پايان داد و نمايش پنجره فولاد يكي از نمايش هاي جشنواره رضوي جايگزين آن شد. قصه تلخ طلا نوشته و كار بهروز غريب پور نيز بعد از  ۲۰ اجرا و حضور دو هزار و  ۵۵۹ تماشاگر به اجراي خود در تالار چهارسو پايان داد. بر اساس اين گزارش، تالار قشقايي كه تا هفته پيش ميزبان نمايش جنگ در طبقه سوم بود، بعد از  ۱۵ اجرا و  ۷۷۵ تماشاگر، جاي خود را به نمايشهاي مرد نيك و مرگ و شاعر داد.
نمايش مرد نيك نوشته و كار امير دژاكام تاكنون با  ۳ اجرا پذيراي  ۱۶۳ تماشاگر بوده و نمايش مرگ و شاعر نوشته نغمه ثميني با كارگرداني كيومرث مرادي از اين هفته اجراي خود را در اين تالار آغاز مي كند. همچنين تالار قشقايي تنها تالاري است كه طي اين هفته ميزبان جشنواره رضوي نخواهد بود. سمفوني درد به كارگرداني حسين پاكدل نيز با پنج اجرا در تالار سايه ميزبان  ۳۴ تماشاگر بود و پروانه هاي آسيايي به كارگرداني محمدحاتمي كه به صورت مشترك با نمايش سمفوني درد در تالار سايه اجرا مي شود نيز بعد از پنج اجرا پذيراي  ۴۰۹ تماشاگر بود.
اين تالار نيز از امروز ميزبان جشنواره تئاتر رضوي است و تا پايان هفته نمايش هاي صحرا نوشته هادي حوري با كارگرداني حسن سرچاهي، حسن آيينه نوشته عزت الله مهرآوران با كارگرداني محمدجواد طاهري، اباالحسن نوشته اميرعباس حسيني با كارگرداني وحيد نفر، وقت كوچ است نوشته سعيد تشكري با كارگرداني علي حاج عسگري و رستگاري در شب دور نوشته طلا معتضدي با كارگرداني نسيم ادبي به ترتيب اجرا مي شوند. اين نمايش ها در ساعتهاي  ۳۰‎/۱۷ و  ۳۰‎/۱۹ در اين تالار به صحنه مي روند. نمايش دنياي زنها نوشته حسن مشكلاتي با كارگرداني حسين سحرخيز بعد از  ۱۹ اجرا و حضور  ۷۴۲ تماشاگر از تالار كوچك خداحافظي كرد و جاي خود را به نمايشهاي از او به يك اشاره نوشته و كار امير آتشاني، غريب طوس نوشته و كار كيوان نخعي، هفت مجلس نوشته سيروس همتي با كارگرداني سعيد نجفيان، آبي هاي زمين نوشته سعيد تشكري با كارگرداني مهدي طاهرپور و دستهاي او نوشته و كار يعقوب صديق جمالي داد. اين نمايشها نيز در ساعتهاي  ۳۰‎/۱۷ و ۳۰‎/۱۹ در تالار كوچك اجرا مي شوند. تالار نو كه تا پايان هفته گذشته ميزبان نمايش عروسكي طوطي پر به كارگرداني زهرا صبري بود بعد از  ۲۲ اجرا و  ۶۷۷ تماشاگر به اجرايش پايان داد.

هنر ايراني
بيرجند نمايشگاه كتاب
با هدف ايجاد فضايي مناسب و ارتباط مستقيم بين ناشران و مردم ، نمايشگاه بزرگ كتاب خراسان جنوبي 28 آذرماه همزمان با هفته پژوهش در بيرجند گشايش مي يابد. در اين نمايشگاه ناشراني از استان و سراسر كشور حضور يافته و آثار ارائه شده با حداقل 25 درصد تخفيف عرضه خواهد شد كه اين تخفيف شامل 15 درصد يارانه از سوي اين اداره كل به صورت عرضه بن خريد كتاب و حداقل 10 درصد تخفيف از سوي ناشران خواهد بود.
كرج نقد و بررسي چريكه تارا
فيلم سينمايي چريكه تارا به كارگرداني بهرام بيضايي سه شنبه هفتم آذر در انجمن سينماي كرج نقد و بررسي مي شود. اين فيلم از مجموعه آثار بيضايي است كه نمايش آنها سه شنبه هر هفته ساعت 14 تا 17 در محل انجمن سينماي جوان كرج واقع در بلوار طالقاني جنوبي، خيابان ساجدي، پلاك 36 برگزار مي شود. شركت عموم علاقه مندان در نشست تخصصي نقد چريكه تارا آزاد است. در هفته هاي گذشته رگبار ، غريبه و مه و كلاغ در اين مركز نقد و بررسي شده بود.
جزيره كيش بازار بين المللي فيلم
اولين بازار فيلم بين المللي جشنواره مستند كيش را با هدف پايه ريزي و بنا گذاشتن يك بازار بين المللي براي سينماي مستند در خاورميانه با دعوت از مهمانان ويژه كارشناس پخش و خريد فيلم از كشورهاي خارجي، همزمان با هفتمين دوره اين جشنواره برگزار مي كنيم.رضا زماني مدير بازار بين المللي اين جشنواره ضمن بيان اين مطلب اولين بازار بين المللي جشنواره مستند كيش را يك نقطه عطف براي توجه سينماگران به خريد فيلم هاي مستند ايراني دانسته است.
خرم آباد- جشنواره آيين هاي مذهبي
نخستين جشنواره سراسري آيين ها و آواهاي زيارتي و مذهبي با عنوان سراج خراسان در سالن شهيد آويني اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان در خرم آباد آغاز به كار كرد.دبير اجرايي جشنواره با اشاره به اين كه اين جشنواره در سه بخش اصلي، ويژه و جنبي برگزار خواهد شد، گفت: 33 فيلم كوتاه با موضوع زيارت و 36 مقاله نيز در اين جشنواره شركت دارند.
گلستان- برگزيدگان جشنواره تئاتر
اولين جشنواره تئاتر اميدهاي جوان استان گلستان با معرفي نفرات برتر در تالار فخر الدين اسعد گرگاني پايان يافت.هيأت داوران اولين جشنواره تئاتر اميدهاي جوان استان پس از مشاهده 11 نمايش صحنه اي و خياباني آراي خود را اعلام كرد و برگزيدگان جوايز را دريافت كردند.
خوزستان- انجمن نمايش دفاع مقدس
انجمن نمايش دفاع مقدس خوزستان از اين هفته فعاليت خود را آغاز كرد. اين انجمن كه با هدف ايجاد يك تشكل ارزشي هنري با نگاهي نو و ژرف به حقايق تاريخ حماسي هشت سال دفاع مقدس و منسجم كردن فعاليت هاي هنرمندان در اين حوزه تشكيل شده است، در نخستين مرحله فعاليت خود، برگزاري چهار كارگاه آموزشي را براي هنرمندان و علاقه مندان در دستور كار دارد.
گرگان- جشنواره تئاتر و سرود
دومين جشنواره تئاتر و سرود شاهد و ايثارگر در شهرستان گرگان استان گلستان آغاز به كار كرد.اين جشنواره با حضور 12 گروه از استان هاي گلستان، لرستان، مازندران، سيستان و بلوچستان، آذربايجان شرقي، خوزستان، قزوين و زنجان برگزار مي شود.
وي افزود: اين گروه ها از ميان 47 گروه از سراسر كشور انتخاب شده اند كه دو روز با هم رقابت مي كنند.
كرج نمايش فيلم هاي برگزيده
فيلمهاي برگزيده جشنواره ايدز روزهاي ششم تا هشتم آذرماه در دانشگاه تربيت معلم كرج به نمايش درمي آيد. فيلم هاي بمب ساعتي، در همين نزديكي، ستاره، بذرهاي كار ما، ايدز، آه اي روزهاي خوش و مكس فيلم هايي هستند كه در ايام تعيين شده در سالن شماره يك دانشگاه تربيت معلم نمايش داده خواهند شد.

هفته فيلم آفريقاي جنوبي
ايرنا: نخستين هفته فيلم آفريقاي جنوبي از ?? تا ?? آذر ماه جاري در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي خانه هنرمندان ايران، هفته فيلم آفريقاي جنوبي با همكاري مشترك سفارت آفريقاي جنوبي در تهران، معاونت امور فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران و خانه هنرمندان ايران برگزار خواهد شد. در اين رويداد هنري علاوه بر نمايش فيلم، نمايشگاهي از جاذبه هاي گردشگري آفريقاي جنوبي و نيز مجموعه اي از صنايع دستي آن كشور برگزار مي شود.
همچنين گروهي از دست اندركاران شاخص سينماي آفريقاي جنوبي براي معرفي سينماي اين كشور در ايران حضور خواهند يافت.
سينماي آفريقا با وجود سادگي در طول ساليان اخير مورد توجه رويدادهاي مختلف قرار گرفته و سال گذشته جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي به "تسوتي" محصول آفريقاي جنوبي تعلق گرفت.
موفقيت 2 فيلم ايراني در كانادا
ايرنا: فيلم هاي مستند مشي و مشيانه و سوشيانس به كارگرداني حسن نقاشي لوح تقدير جشنواره زيف كانادا را دريافت كردند. اين آثار ايراني در جشنواره فيلم ايران باستان در ونكوور كانادا حضور داشتند. در اين رويداد آثار شركت كننده به نوعي به فرهنگ ايرانيان مي پردازند و كشورهايي همچون كانادا، آمريكا، انگليس، هند، سنگاپور روسيه حضور داشتند. سينماي ايران نيز با ?? فيلم در اين جشنواره حضور داشت. مشي و مشيانه و سوشيانس پيشتر در جشنواره هاي معتبري همچون روماني حضور داشته اند.
جشنواره فيلم رضوي
گروه ادب و هنر-قائم مقام دبير چهارمين جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع)گفت: بخش ويژه اين جشنواره به مناسبت سال پيامبر اعظم(ص) به مضامين نبوي اختصاص داده شده است . سيدعلي حسيني افزود: هدف از اختصاص چنين بخشي به پيامبر اعظم(ص) علاوه برنامگذاري سال جاري، پرداختن و آشنايي به مضامين نبوي و علوي است.
او بيان كرد: لزوم توجه به شخصيت والا و آموزه ها و جايگاه عالي دين در قالب تصوير از اهداف گنجاندن چنين بخشي است. وي گفت: چهارمين جشنواره فيلم امام رضا(ع) در قالب مستند، داستاني، پويا نمايي و نماهنگ برگزار مي شود.
حسيني اظهار داشت: جشنواره امسال به برترين فيلم مستند، داستاني، پويا نمايي و نماهنگ لوح افتخار و جوايزي به رسم يادبود ،اهدا خواهد كرد.
چهارمين جشنواره فيلم امام رضا(ع) در قالب جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع) از هفتم آذرماه به مدت سه روز در سينماهاي مشهد برگزار مي شود.

اخبار كوتاه
برتولوچي در سوره: شماري از فيلم هاي اكران نشده كوتاه و تجربي برناردو برتولوچي در حاشيه برگزاري كارگاهي با موضوع سينماي اين فيلمساز ايتاليايي،تا 8 آذر در موسسه آموزش عالي سوره حوزه هنري روي پرده مي رود.
زمان اكران فيلم ها از 15 تا 17 روزهاي فوق در نگارخانه سوره و زمان برگزاري كارگاه از 9 تا 11 در سالن اجتماعات موسسه سوره خواهد بود.
مرگ و شاعر بر صحنه: دو نمايش مرگ و شاعر و مرد نيك در طول برگزاري چهارمين جشنواره تئاتر رضوي در تالار قشقايي مجموعه تئاتر شهر همچنان برصحنه اند. مرد نيك نوشته  هادي حوري و به كارگرداني امير دژاكام ساعت۴۵‎/۱۷ و نمايش مرگ و شاعر نوشته نغمه ثميني و كارگرداني كيومرث مرادي ساعت۳۰‎/۱۹ در تالار قشقايي همچنان به اجراي خود ادامه مي دهند.
آيين آواي دوست: در پنجمين برنامه آواي دوست كه بعدازظهر هشتم آذر در فرهنگسراي ارسباران برگزار مي شود، از 9 هنرمند و فعال عرصه موسيقي تجليل به عمل مي آيد. مراسم نكوداشت احمد ابراهيمي (خواننده پيشكسوت)، منصور نريمان (نوازنده عود و مدرس موسيقي) و حسين يوسف زماني (آهنگساز)، همچنين يادمان منوچهر همايون پور (خواننده و محقق موسيقي) به همت مديريت امورموسيقي اين سازمان برگزار مي شود.
نمايش پهلوان پنبه: خيمه شب بازي پهلوان پنبه نوشته افشين رازي با كارگرداني فريبا رئيسي اواخر آذر ماه سال جاري در تالار نو به صحنه مي رود.
اين نمايش با بهره گيري از خيمه شب بازي سنتي ايران شكل گرفته است كه در عروسك گرداني چارچوب نمايش و متن، تا حدودي به اين شيوه اجرايي سنتي شبيه  است و در اجرا تا حدودي با شيوه سنتي آن تفاوت دارد .
پرمخاطب ترين برنامه شبكه دو: برنامه مردم ايران سلام براساس نظرسنجي هاي مردمي پرمخاطب ترين برنامه شبكه دو سيماست. اين برنامه با بيش از 762 مورد تماس بيشترين حجم مخاطب را به خود اختصاص داده است. برنامه تصوير زندگي با بيش از 120 مورد تماس در رتبه دوم قرار دارد.
كنگره ستيغ سخن: كنگره ادبي ستيغ سخن يادواره زنده ياد نصرالله مرداني شاعر معاصر،به صورت بين المللي اسفندماه سال جاري در شيراز برگزار خواهد شد.
گشايش يك موزه: موزه جديدي در مجموعه گنجينه ملك گشايش يافت. اين موزه با نمايش كتب اهدايي عزت ملك ناظر استصوابي و فرزند مرحوم حاج حسين آقا ملك با حضور جمعي از فرهيختگان و اهل فرهنگ در محل موزه و كتابخانه ملي ملك وابسته به آستان قدس رضوي افتتاح شد.در اين مراسم دكتر محمد جعفر اسلامي ندوشن، انوار، اميرخاني و محيط طباطبايي حضور داشتند.
بوسه زندگي در سيما: فيلم سينمايي بوسه زندگي به كارگرداني اميلي يونگ از مجموعه برنامه اين هفته سينما و ماوراء پخش مي شود. اين فيلم دومين تجربه كارگرداني يونگ و محصول مشترك انگلستان و فرانسه در سال 2003 است كه مضموني اجتماعي و خانوادگي دارد و به مسئله حيات پس از مرگ اشاره مي كند.اينگبورگا داپپكونايته، پيتر مولان، ديويد وارنر، ميلي فيندلاي و جيمز مارتين بازيگران اصلي اين فيلم هستند.
تمديد مهلت مسابقه مشاهير: تاريخ ارسال آثار به دومين دوره مسابقات بزرگ نمايشنامه نويسي ويژه مشاهير اسلام تا آخر بهمن ماه تمديد شد. اين مسابقه در سه بخش ويژه، مسابقه و جنبي با جوايز نفيس برگزار مي شود. داوري در هر بخش دو مرحله اي است و پس از انتخاب اوليه، بررسي و انطباق آثار با شرايط مندرج از طريق مطبوعات يا به نشاني متقاضيان حداكثر تا تاريخ 29 اسفند 85 به اطلاع خواهد رسيد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |