دوشنبه ۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۳ - Nov 27, 2006
آغاز به كار واحد شكايات مردمي در بورس
003363.jpg
گروه بورس- رييس سازمان بورس و اوراق بهادار از تشكيل واحد شكايات مردمي در اداره حقوقي اين سازمان خبر داد.
علي صالح آبادي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت وگو با همشهري با اعلام اين خبر افزود: از اين پس سهامداران مي توانند شكايت ها و مشكلات خود را در اين واحد مطرح كنند.
بورس تحت نفوذ كسي نيست
صالح آبادي، در پاسخ به برخي حرف و حديث ها كه آيا انتخاب مديرعامل شركت بورس بر اساس نفوذ شخص خاصي صورت گرفته است، گفت: هيات مديره شركت بورس، علي رحماني را با آزادي كامل انتخاب كرده و بررسي هاي ما نشان مي دهد، وي كاملاً شخص مستقلي است و هيچ نوع وابستگي به شخص يا گروه خاصي ندارد.وي افزود: بورس به هيچ عنوان زير نفوذ شخص خاصي نيست. ما نيز به عنوان مقام ناظر وظيفه خودمان مي دانيم كه حق و حقوق سهامداران را پي گيري و رعايت كنيم. وي تاكيد كرد: صيانت از حقوق سهامداران اولين اولويت سازمان بورس است.
عرضه سهام دولتي
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص عرضه سهام شركت صنايع مس ايران، فولاد مباركه و مپنا گفت: سهامداران مپنا هيچ تمايلي به عرضه سهام ندارند و در اين زمينه هيچ برنامه اي وجود ندارد، اما در مورد عرضه شركت فولاد مباركه مذاكرات سازمان بورس، مقامات ذي ربط در خصوص ميزان عرضه اوليه سهام اين شركت ادامه دارد.
وي تصريح كرد: بورس معتقد است، حداقل 5 درصد سهام فولاد مباركه بايد به صورت آزاد در بازار عرضه شود، اما طرف مقابل معتقد است تنها يك درصد سهام واگذار شود.
صالح آبادي در خصوص واگذاري سهام شركت صنايع مس ايران گفت: قرار بود سهام شركت صنايع مس ايران بر روي تابلوي بورس درج شود، اما در آخرين دقايق شركت از انجام افزايش سرمايه  اي معادل 580 ميليارد تومان خبر داد.
وي تاكيد كرد: در صورت جلسه مجمع شركت صنايع مس محل تامين افزايش سرمايه مشخص نبود در نتيجه سازمان صورت جلسه را بازگرداند،  بنابراين ابتدا بايد افزايش سرمايه اين شركت ثبت شود و پس از آن عرضه سهام اين شركت صورت پذيرد.
عرضه سهام گسترش ايران خودرو
وي در ادامه از عرضه سهام شركت گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو در بورس تهران خبر داد و گفت: به زودي سهام شركت گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو در بورس عرضه مي شود و در حال حاضر بايد قيمت سهام اين شركت تعيين شود.وي در خصوص زمان واگذاري سهام شركت گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو گفت: در حال حاضر مقدمات كار در حال انجام است و بورس بسيار علاقه مند است سهام اين شركت ها هرچه زودتر واگذار شوند.
تابلوي چهارم
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص اضافه شدن شركت هاي جديد به تابلوي چهارم گفت: سهام برخي شركت ها كه بيش از 10 سال سهامشان در بورس داد و ستد نشده، در اين تابلو ثبت شده، اما اين شركت ها حتي يك سهم نيز عرضه نكرده اند، اين شركت ها را به تابلوي چهارم منتقل خواهيم كرد. وي افزود: اگر اين شركت ها در تابلوي چهارم نيز هيچ عرضه اي نداشته باشند از بورس حذف خواهند شد.

تداوم رشد شاخص
گروه بورس- بورس تهران دومين روز كاري هفته را با روند صعودي پشت سر گذاشت.
به گزارش همشهري، در معاملات روز گذشته شاخص كل بورس تهران با 5 واحد افزايش حركت صعودي خود را ادامه داد.
ديروز شاخص بازده بازار 16واحد و شاخص صنعت 7 واحد افزايش يافتند. اما شاخص واسطه گري هاي مالي با 66واحد نزول روبه رو شد.
براساس اين گزارش، مبادلات ديروز در حالي رقم خورد كه سنگ آهن گل گهر بيشترين سهم را در صعود شاخص داشت. افزايش ارزش سهام اين شركت 6واحد شاخص بورس را بالا كشيد.
پس از گل گهر و پتروشيمي خارك توانست 4 واحد شاخص بورس را افزايش دهد. شركت هاي توسعه معادن روي و باما نيز در مجموع 4 واحد شاخص بورس را بالا كشيدند.
اين در حالي بود كه كاهش ارزش سهام بانك پارسيان، شركت سرمايه گذاري توسعه معادن فلزات، ايران خودرو و سايپا در مجموع 10واحد شاخص كل را كاهش داد. در اين ميان سهم بانك پارسيان با 3 واحد بيشتر از ديگر شركت ها بود.

پيش نويس اساسنامه كانون كارگزاران به سازمان بورس ارائه شد
گروه بورس پيش نويس اساسنامه كانون كارگزاران فعال در بورس هاي اوراق بهادار و كالا به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شد.
عضو كميته تدوين اساسنامه كانون كارگزاران با اعلام اين مطلب گفت: براي اجراي ماده 23 قانون جديد بازار اوراق بهادار در ارديبهشت امسال كارگزاران در نشستي كه در طبقه دوم سازمان بورس برگزار شد، پنج نفر را انتخاب كردند تا پيش نويس اساسنامه كانون كارگزاران را تهيه كنند.حسين خزلي خرازي تصريح كرد: جلسات متعددي براي نوشتن اين اساسنامه برگزار شد و پس از تهيه پيش نويس، بر اساس قانون آن را به سازمان بورس و اوراق بهادار تقديم كرديم تا سازمان درباره آن اظهار نظر كند. خرازي يادآور شد: با توجه به اينكه در جلسه ارديبهشت، 57 كارگزار حاضر بودند و از بورس فلزات كسي حضور نداشت و از بورس كالا هم فقط يك نفر حاضر بود، سازمان بورس خواسته تاييد مجددي از كارگزاران بگيرد و به همين علت مهلت يك هفته اي براي دريافت اعتراضات تعيين كرده است.عضو كميته تدوين اساسنامه كانون كارگزاران خاطرنشان كرد: پس از اعلام نظر سازمان نخستين مجمع مؤسسان كانون با حضور همه كارگزاري ها و بازارگردانان برگزار خواهد شد تا انتخابات و مراحل ديگر انجام شود.

صف خريد براي سهام ساختمان
003357.jpg
گروه بورس- تالار بورس تهران ديروز شاهد حضور شركت هاي ساختماني در صف هاي تقاضا بود. به گزارش همشهري، سهامداران ديروز براي خريد سهام نوسازي و ساختمان تهران و شركت سرمايه گذاري ساختمان ايران صفي معادل 3 ميليون سهام تشكيل دادند. كارگزاران يك هزار و صد تقاضا براي خريد سهام ساختماني به ثبت رساندند، در مجموع 26 هزار ميليون ريال از نقدينگي بازار در معاملات ديروز به سوي خريد سهام ساختماني سرازير شد.ديروز به غير از شركت هاي معدني كه به پاي ثابت صف هاي خريد تبديل شده اند شركت آلومتك نيز به جدول تقاضاي خريد بورس پيوست. ملي سرب و روي ايران نيز در كنار توسعه معادن روي و باما 5/3 ميليون صف خريد داشتند. اين در حالي بود كه سهامداران در دادوستدهاي روز گذشته درصدد فروش سهام خود در شركت صنايع مس شهيد باهنر بودند به طوري كه ديروز 224 دستور خريد براي فروش يك ميليون و 300 هزار سهم مس باهنر به ثبت رسيد.صف هاي فروش زامياد نيز همچنان پا برجا بود. همچنين سهامداران براي فروش سهام سرمايه گذاري و گروه بهمن صف 8 ميليون سهمي تشكيل دادند.1300 تقاضا براي فروش سهام بهمن به ثبت رسيد.

فهرست 12 شركت دولتي قابل عرضه در بورس
گروه بورس- معاون اول رئيس جمهوري، فهرست، ميزان و روش قيمت گذاري سهام 21 شركت قابل واگذاري دولتي در قالب سهام عدالت را ابلاغ كرد.طبق اين ابلاغيه سهام 12 شركت بزرگ دولتي در فهرست انتظار براي عرضه در بورس تهران جاي گرفته است كه دراين ميان مي توان نام شركت هايي چون مپنا، فولاد مباركه، فولاد خوزستان، كشتيراني جمهوري اسلامي، ذوب آهن اصفهان و ايرالكو اشاره كرد.
فهرست، ميزان و روش واگذاري سهام شركت هاي قابل واگذاري دولتي و متعلق به دولت
۱ - نام شركت: كنتورسازي ايران
نام شركت مادرتخصصي: ساتكاب
ميزان سهام دولت: كليه سهام متعلق به دولت
۲ - نام شركت: ايران ترانسفو
نام شركت مادر تخصصي: ساتكاب
ميزان سهام دولت: كليه سهام متعلق به دولت
۳ - نام شركت: نيرو ترانس
نام شركت مادر تخصصي: ساتكاب
ميزان سهام دولت: كليه سهام متعلق به دولت
۴ - نام شركت: پارس سوئيچ
نام شركت مادر تخصصي: ساتكاب
ميزان سهام دولت: كليه سهام متعلق به دولت
۵ - نام شركت: آبفر
نام شركت مادر تخصصي: ساتكاب
ميزان سهام دولت: كليه سهام متعلق به دولت
۶ - نام شركت: مپنا
نام شركت مادر تخصصي: توانير
ميزان سهام دولت: 9درصد
۷ - نام شركت: فولاد مباركه
نام شركت مادر تخصصي: سازمان توسعه و نوسازي معادن
ميزان سهام دولت: 25درصد
۸ - نام شركت: فولاد خوزستان
نام شركت مادر تخصصي: سازمان توسعه و نوسازي معادن
ميزان سهام دولت: 25درصد
۹ - نام شركت: كشتيراني جمهوري اسلامي ايران
نام شركت مادر تخصصي: بازرگاني دولتي ايران
ميزان سهام دولت: 29درصد
۱۰ - نام شركت: ذوب آهن اصفهان
نام شركت مادر تخصصي: سازمان توسعه و نوسازي معادن
ميزان سهام دولت: 30درصد
۱۱ - نام شركت: آلومينيوم ايران(ايرالكو)
نام شركت مادر تخصصي: سازمان توسعه و نوسازي معادن
ميزان سهام دولت: 30درصد
۱۲ - نام شركت: شركت خدمات مهندسي بالاست
نام شركت مادر تخصصي: شركت راه آهن
ميزان سهام دولت: 100درصد

رشد 56 درصدي بورس فلزات در سال 85
فارس: در هشت ماه اول فعاليت بورس فلزات تهران در سال جاري 3ميليون و 827 هزار و 990تن انواع فولاد، آلومينيوم، مس، كنستانتره فلزات گرانبها و روي به ارزش 25 تريليون و 700ميليارد ريال داد و ستد شد.
به گزارش اطلاع رساني بورس فلزات تهران، آمار معاملات انجام شده در هشت ماه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش 56  درصد و از نظر وزن نيز 8 درصد افزايش نشان مي دهد.
اين گزارش حاكي است: در دوره مورد بررسي، جمعا 3ميليون و 706 هزار و 60 ريال انواع محصولات فولادي به ارزش 19تريليون و 37 ميليارد ريال معامله شد كه از لحاظ وزن و ارزش، به ترتيب 8/96 و 74  درصد از كل بازار را در اين دوره به خود اختصاص داده و در جايگاه اول قرار داشته است و نسبت به هشت ماه اول سال گذشته از لحاظ وزن و ارزش به ترتيب 7 و 41 درصد رشد داشته است.
در گروه محصولات مسي نيز جمعاً 60 هزار و 520 تن انواع مس به ارزش 4تريليون و 219ميليارد ريال دادوستد شد كه از نظر وزن و ارزش، به ترتيب 6/1 و 4/16 درصد از كل بازار را دربرگرفته و در جايگاه دوم اين بازار قرار گرفته است. ضمنا ميزان معاملات محصولات مسي در دوره مذكور نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن و ارزش، به ترتيب 1 و 101 درصد رشد داشته است.
بر اساس اين گزارش، پس از فولاد و مس، محصولات آلومينيومي قرار داشته كه جمعا با معامله 56هزار و 920 تن به ارزش يك تريليون و 585ميليارد ريال از لحاظ وزن و ارزش به ترتيب 5/1 و 2/6 درصد از كل معاملات بورس را به خود اختصاص داده است.
ميزان معاملات محصولات آلومينيومي  در هشت ماه امسال از لحاظ وزن و ارزش به ترتيب با 30 و 100 درصد رشد نسبت به دوره مشابه درسال قبل روبه رو شده است. در گروه روي نيز جمعا 840تن شمش روي به ارزش 29ميليون ريال دادوستد شد كه از لحاظ وزن و ارزش، به ترتيب  3 صدم و 11صدم  درصد از كل معاملات بورس را در دوره مذكور شامل شده است.

سايپا و ايران خودرو تحت پوشش سهام عدالت نمي روند
ايسنا: دو شركت ايران خودرو و سايپا به دليل آنكه مشمول صدر اصل 44 قانون اساسي نيستند الزامي  در واگذاري سهم آنها در قبال سهام عدالت وجود ندارد. سيدمحمود رشيدي فر ، معاون طرح و برنامه وزارت تعاون گفت: بر اساس سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي 100 درصد سهام شركت هاي دولتي كه مربوط به خارج از صدر اصل 44 قانون اساسي هستند بايد طي برنامه پنج ساله و هر سال 20 درصد آن به مردم واگذار شود اما در زمينه شركت هاي سايپا و ايران خودرو چون جزو صدر اصل 44 قانون اساسي نيستند الزامي  در واگذاري آنها در بحث سهام عدالت وجود ندارد.

پيامدهاي بحران در بورس هاي عربي
واحد مركزي خبر: منابع وابسته به بخش مالي كويت اعلام كردند: دهها شركت سرمايه گذاري كه مجوز تأسيس صندوقهاي سرمايه گذاري و مالي جديد را از بانك مركزي و وزارت بازرگاني كويت دريافت كرده اند تصميم گرفتند تأسيس اين صندوقها را به سال آينده موكول كنند. به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، اين منابع علت اين تصميم شركتهاي سرمايه گذاري را نامناسب بودن اوضاع بازار مالي كويت و ساير كشورهاي منطقه اعلام كردند.

روندها
سرمايه گذاري ها در مدار ركود
گروه بورس- گروه سرمايه گذاري ها در بورس تهران شامل 12 شركت سرمايه گذاري آتيه دماوند، سرمايه گذاري بهمن، سرمايه گذاري بوعلي، سرمايه گذاري صنعت بيمه، سرمايه گذاري توسعه ملي، سرمايه گذاري توسعه صنعتي، سرمايه گذاري سپه، سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران، سرمايه گذاري صنعت و معدن، سرمايه گذاري ملت، سرمايه گذاري نيرو و سرمايه گذاري ملي ايران است كه از اين تعداد فقط نماد شركت هاي سرمايه گذاري آتيه دماوند، بهمن، توسعه صنعتي، سپه و گروه صنايع بهشهر باز مي باشد و نماد بقيه سهم ها براي تعديل منفي عايدي متوقف هستند. البته در بين 5 شركت قابل معامله هم تنها سرمايه گذاري سپه با حمايت بازارگردان سهم از رواني معاملات برخوردار است و بقيه شركت ها تقريبا در صف فروش سنگين فرو رفته اند. متوسط ساده نسبت قيمت به درآمد اين صنعت 2/5 و ميانگين وزني نسبت قيمت به درآمد اين صنعت 29/5 است. بيشترين ارزش بازار اين گروه به ترتيب متعلق به شركت هاي سرمايه گذاري ملي ايران با 67/ 17 درصد وزن گروه، سرمايه گذاري توسعه ملي با 08/14 درصد، سرمايه گذاري صنعت و معدن با 68/13 درصد و سرمايه گذاري بهمن با 88/12 درصد است.
اما مهمترين خبرها از شركت هاي سرمايه گذاري بورس:
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر: اين شركت مالك حدود 86/8 درصد بانك اقتصاد نوين است كه بيش از 85 درصد وزن سبد بورسي اين شركت را تشكيل مي دهد. بهاي تمام شده هر سهم بانك اقتصاد نوين براي اين شركت 1456 ريال است و در حال حاضر بانك اقتصاد نوين مدتهاست كه با صف خريد مواجه است و رشد بانك اقتصاد نوين تاثير زيادي بر خالص ارزش دارايي هاي اين شركت دارد. ارزش سبد بورسي اين شركت به ازاي هر سهم 645 ريال است. همچنين اين شركت مالك 2درصد شركت صنايع شير ايران و 10 درصد مديريت صنعت قند توسعه صنايع بهشهر است. 100 درصد سهام شركت صنايع شير ايران در شهريور ماه گذشته توسط كارشناس رسمي دادگستري 6478 ميليارد ريال قيمت گذاري شده است، بنابراين ارزش سهام سرمايه گذاري بهشهر در اين شركت حدود 129560 ميليون ريال برآورد مي شود. در حالي كه بهاي تمام شده آن 124495 ميليون ريال است. در نتيجه ارزش پرتفوي غيربورسي سرمايه گذاري بهشهر حدود 346 ريال و مجموع ارزش سبد بورسي و غير بورسي اين شركت حدود 991 ريال به ازاي هر سهم است. در حالي كه اين سهم در قيمت 968 ريال با صف فروش سنگين مواجه است.
سرمايه گذاري سپه: بيشترين ارزش بازار پرتفوي بورسي اين شركت را به ترتيب شركت هاي چادرملو با 24/20 درصد، پتروشيمي خارك با 09/9 درصد، پتروشيمي اراك با 2/8 درصد، گل گهر با 79/5 درصد، سايپا با 88/4 درصد و سرمايه گذاري غدير با 37/4 درصد تشكيل مي دهند. ارزش سبد بورسي اين شركت در حال حاضر حدود 1422 ريال است و ارزش خالص دارايي هاي آن حدود 1604 ريال است. سرمايه گذاري سپه در حال حاضر بر روي قيمت 1000 ريال بازارسازي مي شود. در مجموع صنعت شركت هاي سرمايه گذاري در بورس با توجه به وضعيت نامناسب سودآوري سبدهاي آنها طي دو سال گذشته از شرايط مناسبي برخوردار نيستند. اگرچه نشانه هاي كوچكي از تغيير سياستها و بهبود نسبي تركيب سرمايه گذاري برخي از اين شركت ها ديده مي شود به نظر مي رسد شركت هاي سرمايه گذاري با وجود تعداد زياد سهامداران و ريسك پذيري اندك عده زيادي از سرمايه گذاران خود نيازمند تحول در سياست هاي سرمايه گذاري ميان مدت و بلندمدت خود هستند. هم اكنون بخش عمده سبد شركت هاي بورسي در شركت هاي كم بازده متمركز شده است. از جمله مي توان به سرمايه گذاري هاي نسبتا عظيم در بخشهاي خودرو و سيمان توسط سرمايه گذاري ها طي دو سال گذشته اشاره كرد كه با وجود شرايط رواني مناسب روزهاي آغاز سرمايه گذاري موجه نشان داده مي شدند. اما در شرايط فعلي نيازمند تطبيق با شرايط روز بازار و وضعيت جديد پيش روي صنايع مختلف ايران هستند. بررسي وضعيت شركت هاي مطرح پتروشيمي طي آبان ماه گذشته را فردا در همين ستون مطالعه كنيد.
www.IraTahlil.com

برگزاري سومين سمينار سراسري حسابداري مديريت
گروه بورس- دبير انجمن حسابداران خبره ايران از برپايي سومين سمينار سراسري حسابداري مديريت با مضمون محوري الگوهاي نوين سازمان ها و ضرورت تحول در حسابداري مديريت در روزهاي 12 و 13 دي ماه امسال در مركز همايش هاي رازي تهران خبر داد.
محمد منيري با اعلام اين خبر افزود: انجمن حسابداران خبره ايران در ادامه كوشش هاي خود در جهت گسترش و معرفي مفاهيم نوين حسابداري مديريت و توسعه به كارگيري ابزار و تكنيك هاي آن نسبت به برپايي اين سمينار دو روزه اقدام كرده است. وي مختصات اقتصادي تأثيرگذار بر كاركرد بنگاه هاي اقتصادي آينده، الگوهاي نوين اداره سازمان ها، الزامات و تأثيرات استراتژي مداري بر كاركرد حسابداري مديريت و مديريت هزينه، ابزار پيشبرد مديريتي مبتني بر ارزش را از عمده محورهاي اين سمينار برشمرد.

نام چه شركت هايي به برزخ بورس اضافه مي شود
003360.jpg
گروه بورس- اخبار دريافتي در خصوص انتقال برخي شركت ها به تابلوي غيررسمي بورس از برخي اختلاف ها براي اضافه شدن شركت ها به اين تابلو حكايت دارد.
به گزارش همشهري، اگرچه پيش از اين رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از انتقال 60 شركت به تابلوي چهارم خبر داده بود اما پس از اين اعلام رسمي، حوزه معاونت نظارت بر بورس و ناشران اوراق بهادار نام 46 شركت را براي تبعيد به برزخ بورس منتشر كرد. گزارش هاي دريافتي نشان مي دهد، سازمان بورس در صدد است تا سهام شركت هاي متعلق به دو تن از سهامداران حقيقي بورس را طي روزهاي آتي به تابلوي چهارم منتقل كند و در اين زمينه مكاتباتي نيز با اين شركت ها انجام شده است.در همين زمينه روز گذشته هادي بيدختي مشاور رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره ورود شركت هاي جديد به تابلوي چهارم به ايسنا گفت: اين موضوع بستگي به نهايي شدن فهرست دارد و هم اكنون مقداري بحث بر روي اين فهرست وجود دارد، اگر مشكلي به وجود نيايد اين فهرست نهايي خواهد شد.وي افزود: بايد تا پايان آبان ماه فهرست نهايي 120 شركت تابلوي چهارم مشخص مي شد، اما هنوز فهرست نهايي نشده و مذاكرات با شركت هايي كه قرار است به تابلوي چهارم بروند ادامه دارد.
وي در خصوص وضعيت شركت هاي حاضر در تابلوي چهارم گفت: به اين زودي ها تكليف اين شركت ها مشخص نخواهد شد؛ اين شركت ها بايد حداكثر 4 ماه به صورت جدي فعاليت كنند. همچنين تا پايان سال 4 ماه باقي مانده كه بايد خود را با شرايط بورس تطبيق دهند.بيدختي با اشاره به اين كه 20 شركت ديگر به تابلوي چهارم اضافه خواهد شد گفت: با ورود شركت هاي جديد تعداد سهام حاضر در تابلوي چهارم به 120 شركت خواهد رسيد.

تغييرات قيمت سهام
003309.jpg
003312.jpg
003315.jpg
003318.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |