جمع آوري مكانيزه زباله در تهران
روزهاي طلايي براي شهر بي زباله
|
|
فاطمه شهبازي
سال ها گذشت تا شهرداري تهران به شهروندان بياموزد كه ساعت۲۱ را هرگز از ياد نبرند. از كوچك و بزرگ، همه معناي ساعت۲۱ را مي دانستند. همه آموخته بودند كه قبل از آن كه سرگرم تماشاي سريال هاي شبانه شوند، بايد سطل زباله را در مقابل در خانه قرار دهند. حتي بعدها نيز آموختند زباله را در كيسه مشكي رنگ جاي دهند. ساعت۲۱ كه مي شد، نيسان هاي جمع آوري زباله نيز به راه مي افتادند و كوچه به كوچه، زباله ها را جمع مي كردند. زباله آن قدر جمع مي شد كه كارگران از ياد مي بردند نيسان ظرفيت نيم تا يك تن زباله را دارد، نه بيش از آن را. اما در گذر عبور نيسان از سطح شهر، زباله هاي مازاد به اين سو و آن سوي كوچه و خيابان سرازير مي شدند و شهروندان فراموش كار نيز فرصتي براي توليد و تكثير جانوران موذي مهيا مي ساختند.
شهرداراني كه در شهر تهران مديريت كرده اند، هر يك ترفندهاي خاصي براي حل معضل پسماند اين شهر انديشيده اند. طرح تفكيك زباله از مبدأ، نصب مخازن دوقلوي پسماند تر و خشك و آموزش هاي چهره به چهره، هر يك ترفندهايي بود كه تا حدي مشاركت شهروندان را در رعايت بهداشت محيط و جداسازي زباله به همراه داشت اما حجم زباله توليدي به حدي بود كه كارگران حوزه خدمات شهري در طول شبانه روز، 3بار به جمع آوري زباله مي پرداختند كه اين امر علاوه بر تحميل هزينه هاي سرسام آور، مسائل و مشكلات ثانويه ديگري از جمله مسائل بهداشتي و ترافيكي را نيز به وجود مي آورد.
شهرداران در پاسخ به اين مشكلات، چاره اي نيافتند جز مروري بر تجارب جوامع پيشگام در عرصه جمع آوري زباله. درست يك دهه قبل، شهرداري تهران مكانيزه كردن فعاليت هاي جمع آوري زباله و نظافت شهري را به مرحله آزمون رساند، اما طرحي كه به طور نمونه در منطقه ۸ شهرداري تهران مطرح شده بود، به علت ضعف در اجرا و عدم استقبال شهروندان به بار ننشست و اين بار شهردار دوره اخير تهران بود كه در آذرماه ۱۳۸۴ اعلام كرد تا پايان سال۸۵ تمامي عمليات خدمات شهري در تهران مكانيزه خواهد شد. دكتر قاليباف تأكيد داشت نظافت تهران علي رغم همه تلاش ها تا نقطه مطلوب فاصله دارد و به همين دليل تلاش داريم تا پايان سال، سيستم حمل و جمع آوري زباله را مكانيزه كنيم.
براي نيل به هدف فوق با انجام تحقيقات و مطالعات راهبردي، قرارداد اجراي طرح جمع آوري مكانيزه زباله با بخش خصوصي و پيمانكاران واجد شرايط منعقد شد. طبق قرارداد، شهرداري 30درصد سرمايه گذاري را بر عهده گرفت و با تزريق 56ميلياردتومان هزينه سيستم سنتي به مكانيزاسيون، اجرا را به 9پيمانكار واگذار كرد.
اما آنچه موجب شده بود تا شهردار تهران فوريت تحقق مكانيزه نمودن جمع آوري زباله را تعيين كند، محاسن روش مكانيزه بود.
اصغر صوفي- معاون خدمات شهري شهرداري منطقه ۱۳- از محاسن مكانيزه نمودن به رعايت مسائل زيست محيطي، جلوگيري از انواع آلودگي محيطي و سرعت در زمان و هزينه جمع آوري زباله و افزايش ضريب ايمني و بهداشتي كارگران اشاره مي كند.
ديگر ويژگي اصلي اين روش، استفاده از ماشين آلات مكانيزه مجهز و استاندارد است. سازمان خدمات موتوري شهرداري 2هزار و 650 خودروي حمل سنتي زباله را به 600دستگاه ماشين مكانيزه تغيير داد. اين ماشين آلات در هر نوبت قادرند 12 الي 18تن زباله را به صورت استاندارد و بهداشتي جمع آوري كرده و بدون حمل به ايستگاه هاي مياني خدمات شهري به قسمت مركز دفن يا تبديل كمپوست منتقل كنند و در نتيجه از تردد بيش از اندازه خودرو و كاهش آلودگي هاي ناشي از آن نيز جلوگيري كنند.
همچنين در اين طرح، ارتقاء فرهنگ شهرنشيني و جلب مشاركت و رضايت مندي شهروندان نيز مدنظر بود، لذا شهروندان به عنوان ايفاگران اصلي در رعايت مسائل زيست محيطي شهر، مي بايست زباله ها را در مخازن جاي دهند. بر اين اساس سازمان خدمات موتوري شهرداري با هماهنگي مناطق، جانمايي 30هزار مخزن 700 ليتري را در معابر سطح شهر آغاز كرد.
مهرداد ترابي- مدير مكانيزاسيون خدمات شهري- اولويت نخست در جانمايي مخازن را محل هاي دپوي زباله در مناطق عنوان مي كند. همچنين مسافت منزل شهروندان تا نزديك ترين مخزن و تراكم جمعيتي يك ناحيه نيز ملاك ديگري است كه وي به آن اشاره مي كند. بر اين اساس در مناطق پرتراكم به فاصله هر 50 متر يك مخزن مشاهده مي شود.
محسن احترامي - شهردار ناحيه۴ منطقه ۱۸ شهرداري تهران- در ارتباط با جانمايي مخازن مي گويد: معمولاً زير جايگاه مخازن در طول 15سال از محل نصب كنده شده ، در حالي كه در اين ناحيه مي بينيم با گذشت 3 الي 4 ماه، زير جايگاه ها به دليل عدم استفاده از ورق فلز ظريف، از محل نصب كنده شده و معمولاً مخزن پس از تخليه زباله از محل نصب رها و در سطح خيابان به حركت درآمده است . وي همچنين مواد به كار رفته در مخازن نوع فايبرگلاس را از مواد درجه۳ و بازيافتي برشمرد و گفت: بسيار مشاهده شده در فصل تابستان، درِ مخازن در اثر تابش خورشيد از شكل اوليه خارج شده و به دليل نبود استحكام در دستگيره(گوشواره) مخازن به هنگام تخليه به داخل خودرو مكانيزه، شكسته شده است . وي معتقد است: حداقل استفاده از كائوچوي ضخيم به مانند مخازن شهر مشهد، مي تواند به كارايي مخازن در طول زمان كمك كند .
با جانمايي مخازن در سطح شهر بايد مشاركت شهروندان را لمس كرد. طبق نظرسنجي هاي به عمل آمده 87درصد شهروندان رضايت خود را از مكانيزه نمودن جمع آوري زباله اعلام داشته اند، حتي 70درصد شهروندان از طريق سامانه 137 درخواست نصب مخازن در منطقه خود را دارند.
گرچه درصد اعلام شده، نويد رضايت مندي و مشاركت پذيري شهروندان را مي دهد، اما مديريت مكانيزاسيون جمع آوري زباله، مشاركت شهروندان را كمرنگ عنوان مي كند.
مصداق مشاركت كمرنگ شهروندان را مي توان در ناحيه۴ منطقه۱۸ شهرداري تهران ديد؛ آن چنان كه شهردار اين ناحيه مي گويد چهار سال پيش طرح مكانيزه جمع آوري زباله در ناحيه به اجرا درآمد، ولي به دليل استقبال كمرنگ مردم، محقق نشد و شهرداري، تمامي مخازن نصب شده را از سطح ناحيه جمع آوري كرد. امسال نيز با تمام مشكلات پيش رو در نحوه اجرا، مكانيزه كردن جمع آوري زباله بار ديگر در ناحيه عملي شد. به گفته وي اين طرح در ابتدا رضايت شهروندان را به خوبي جلب كرد. به علت عدم شست وشوي داخل مخازن و توليد بوي نامطبوع در اثر فعل و انفعالات شيميايي در مخازن دربسته، مورد بي توجهي شهروندان قرار گرفت به طوري كه اكنون 20 درصد شهروندان زباله ها را داخل مخازن و مابقي در مجاورت آن مي ريزند.
احترامي، مكانيزه نمودن جمع آوري زباله را طراحي مطالعه نشده و شتابزده عنوان مي كند كه تا حد زيادي نظم شهروندان را به لحاظ زمان خروج زباله از منزل برهم زده است. وي ادامه مي دهد كه شهرداري تهران سال ها فرهنگ سازي كرد تا در اذهان شهروندان نقش بندد كه ساعت 21 زمان انتقال زباله به كوچه است. حتي شهروندان با شنيدن ملودي ماشين جمع آوري زباله، سريع به انتقال زباله مبادرت مي كردند و حتي ديده مي شد آن ها دوان دوان به سوي ماشين حمل زباله مي روند، زيرا مي دانستند كه اگر زباله را به ماشين نرسانند، بايد آن را تا فردا شب در محل زندگي شان تحمل كنند. ولي اكنون شهروندان هر ساعتي كه تمايل داشته باشند زباله را در مخزن ريخته و گاه حتي در كنار خيابان و كوچه رها مي كنند.
به نظر مي رسد گاهي وجود زباله در گوشه و كنار خيابان در زمان اجراي طرح مكانيزه ناشي از بي توجهي شهروندان نباشد.
به گفته معاونت خدمات شهري شهرداري منطقه 13 تهران، چنين وضعيتي را مي توان بيشتر در نقاط جنوبي شهر و بافت هاي فرسوده مشاهده كرد. در اين مناطق با توجه به عرض كم و طول زياد معابر امكان مشاركت شهروندي كاهش مي يابد، چرا كه ورود ماشين آلات مكانيزه در معابر كم عرض عملي نيست و نمي توان از شهروند به ويژه سالمندان ساكن در معابر طويل انتظار داشت مسافت 200 الي 300 متري را طي كرده و زباله را در مخزن بريزند. به همين دليل، اكنون در يكسري از مناطق شهر تهران شيوه جمع آوري زباله تلفيقي از شيوه سنتي و مكانيزه است.
پس سرنوشت زباله هاي رها شده در سطح معابر كه ماشين آلات مكانيزه قادر به عبور و مرور در آن نيستند، چه مي شود؟شهرداري براي تعيين سرنوشت چنين زباله هايي موتورهاي دو چرخ و سه چرخ را وارد سيستم جمع آوري كرده است. مهندس ترابي در بيان اين موضوع مي گويد: در حال حاضر موتورسيكلت هاي دو چرخ به دليل سرعت بالا، براي شناسايي و حمل زباله ها و موتورسيكلت هاي سه چرخ با وظيفه خدماتي تعريف شده، اقدام به حمل ضايعات و زباله هاي پراكنده سطح شهر مي كنند، حتي با در نظر گرفتن اين فرض كه امكان ريختن ضايعات در مخازن براي شهروندان ساكن در معابر طويل به ويژه در فصل زمستان وجود نداشته باشد، چرخ هاي انفرادي را نيز جايگزين ماشين هاي جمع آوري زباله كرده ايم.
در زمان حاضر در هر يك از ماشين آلات جمع آوري زباله دو كارگر وظيفه جابجايي مخزن تا مجاورت خودرو و انتقال آن پس از تخليه به محل نصب را برعهده دارند. در واقع ويژگي بارز طرح را مي توان حذف نيروي انساني از چرخه حمل و جمع آوري زباله عنوان كرد. يعني 5هزار نيروي انساني كه تا اين زمان در اين بخش فعاليت داشتند بايد تهران را به مقصد سرزمين خود ترك كنند و كارگران ايراني به كار گمارده شده نيز تحت نظر بخش خصوصي فعاليت خواهند كرد.
اجراي طرح مكانيزاسيون جمع آوري زباله، به روزهاي پاياني وعده شهردار تهران، نزديك است. كارشناسان و مسئولان در طي اين مدت نواقص و معايب طرح را شناخته اند، نواقصي كه به طور عمده ناشي از تكميل نبودن امكانات است، در حالي كه با توليد برنامه هاي راديويي و تلويزيوني سعي در استحكام بسترهاي فرهنگي پذيرش اين طرح از سوي جامعه را دارند.
آنان در انديشه بسط و توسعه طرح ايده آل شهردار، حركت ضربتي را در پيش گرفتند و سعي دارند تا پايان سال 85 سراسر شهر تهران را با روش نوين آشنا سازند، طرحي كه به اعتقاد شهردار ناحيه 4 منطقه 18، مطالعه نشده و تنها به واسطه تزريق اعتبارات برپا مانده است.
|