پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵
گفت وگو با منصور بهرامي
قهرمان بين المللي تنيس ايران
007317.jpg
مريم دري منش
هفته گذشته طبق روال هر ساله در شهر فرانكفورت آلمان مسابقات تنيس بين المللي Kia-champions-Trophy برگزار شد. در اين تورنمنت كه بين روزهاي 11 تا 19 نوامبر جريان داشت گوران ايوانيسويچ به قهرماني رسيد.
علاوه بر قهرمانان بزرگ تنيس دنيا چون جان مك انرو، پت كش و آندرياس ياريد، منصور بهرامي، تنيسور برجسته ايراني نيز در اين مسابقات حضور داشت. به همين مناسبت خبرنگار تلويزيون دويچه وله آلمان با وي گفت وگو كرده است.
***
* آقاي بهرامي با توجه به اينكه سال هاي قبل نيز در اين تورنمنت حضور داشته ايد از چگونگي آن برايمان بگوييد.
- من از سال 1989 تا الان همواره در اين مسابقات شركت داشته ام و امسال نيز در كنار بزرگاني مثل مك انرو، ايوانيسويچ و موستر در بخش دو نفره بازي كرده ام.
* اگر به سوابق شما نگاهي بكنيم متوجه مي شويم كه شما هم دوره ايوان لندل هستيد و وقتي بوريس بكر شروع به كار كرد شما در ميانه مسير فعاليت خود در دنياي تنيس حرفه اي بوديد. در 25 سال گذشته چه هدفي را دنبال كرده ايد و به چه موفقيت هايي دست پيدا كرده ايد؟
- هدف من هميشه شناساندن ورزش تنيس به مردم و علاقه مند كردن آنها به اين ورزش بوده است و تصور مي كنم تا جايي كه امكان داشته و تا حدي كه مي توانسته ام اين كار را انجام داده ام.هيچ وقت ادعا نداشته و ندارم كه قهرمان بزرگي هستم، من فقط عاشق تنيس بوده و مي خواهم مردم را هم به آن علاقه مند كنم.
از 25 سال پيش تا كنون هم در مسابقات زيادي شركت كرده ام، مثلاً در 6 دوره مسابقات ATP و بيشتر در قسمت دو نفره آن قهرمان شده ام. در اوپن فرانسه و مونت كارلو و اشتوتگارت به فينال رسيدم. اما الان بيشتر در مسابقات نمايشي شركت مي كنم و سالي 35 تا 40 هفته در نقاط مختلف دنيا مشغول بازي هستم.
* از مردم صحبت كرديد. از چه طريق با مردم ايران و ورزش ايران ارتباط داشته و داريد؟
- من تا 40 سالگي يعني تا حدود 10 سال پيش هم براي تيم ملي ايران بازي مي كردم. هيچ وقت رابطه ام را با ايران و دوستان و فاميلم قطع نكرده ام. هر سال حتماً به ايران مي روم تا آنها را ببينم و احتمالاً دو هفته ديگر هم به ايران خواهم آمد.
از هر طريقي هم توانسته ام به بازيكنان ايراني كمك كرده ام. چند تا از آنها به فرانسه آمدند و من هم كمكشان كردم تا بتوانند در آنجا بمانند و بازي كنند. البته متأسفانه نتوانستند بمانند و دوباره به ايران برگشتند.
* آيا تا به حال پيشنهادي از طرف فدراسيون تنيس ايران براي همكاري با اين فدراسيون داشته ايد؟
- چند بار مذاكره كرده اند، اما در حد مذاكره باقي مانده است. البته در ايران بهتر از من هم وجود دارد و مي توانند از آنها استفاده كنند.
مي دانيد كه من اغلب در نقاط مختلف دنيا بازي مي كنم و كارم اين است، اما اگر فدراسيون تنيس ايران بخواهد با كمال ميل مي آيم. اما بايد بدانيد كه اگر شما بهترين مربي دنيا را هم بياوريد، اما به او امكانات ندهيد كاري از دستش برنمي آيد.
بايد براي ورزش پول خرج كنند و دست مربي را هم باز بگذارند، اما با اين حال تكرار مي كنم اگر پيشنهادي به من شود حتماً مي پذيرم.
* شما سال هاي زيادي است كه تنيس بازي مي كنيد و به كشورهاي زيادي هم سفر كرده ايد. فكر مي كنيد ورزش تنيس نسبت به 20 يا 30 سال گذشته چه تغييراتي از لحاظ تكنيكي و تاكتيكي داشته است؟
- تقريباً همه چيز عوض شده است. راكت هايي كه ما با آنها بازي مي كرديم چوبي بود و 500 گرم وزن داشت. انگار كه گرز به دستمان گرفته ايم. اما راكت هاي فعلي فقط 200 گرم وزن دارد. توپ ها هم عوض شده است. اما مهمترين تغيير اين است كه قبلاً جايزه نقدي در كار نبود. الان اگر كسي در يك تورنمنت در همان مرحله اول هم حذف شود 10 تا 12 هزار دلار جايزه مي گيرد. قبلاً قهرمان اوپن فرانسه 500 دلار جايزه مي گرفت، اما جايزه نفر اول در بعضي تورنمنت هاي فعلي به 5/1 ميليون دلار هم مي رسد.
بازيكنان امروز به دنبال پول هستند، اما زمان ما بازيكنان و پيشكسوت هايي كه تنيس را به اينجا رساندند فقط به عشق تنيس وارد زمين مي شدند، اما الان به دليل جايزه هاي نقدي سطح تنيس بالاتر رفته، چون بازيكن مجبور است براي عقب نماندن از بقيه به سختي تمرين كند. الان بازيكنان هر كدام يك مربي، يك فيزيوتراپيست و يك مربي بدنساز اختصاصي دارند كه با آنها به سفر مي روند، اما قبلاً اصلاً اين طور نبود.
* به نظر شما در حال حاضر بهترين و كامل ترين تنيسور دنيا چه كسي است؟ قبلاً از پيت سمپراس نام برده مي شد و الان از راجر فدرر. شما چه كسي را بهتر مي دانيد؟
- ترديدي نيست كه پيت سمپراس يكي از برترين تنيسور هاي تاريخ است، بخصوص از لحاظ نتايجي كه كسب كرده، اما به نظر من كامل ترين بازيكن نبوده است. به عقيده من كامل ترين بازيكن راجر فدرر است. او در هر نوع زميني و در تمام نقاط زمين به بهترين شكل ممكن بازي مي كند، از لحاظ بدني بسيار قوي است و سرويس هاي بسيار قدرتمندي هم دارد. فدرر مي تواند 5 ساعت در زمين بازي كند در حالي كه سمپراس اگر بازي به ست چهارم مي كشيد حالش بد مي شد.
* در فرانسه تنيسور 19 ساله اي هست كه اصليتش ايراني است راجع به او چه نظري داريد؟
- خانم ارغوان رضايي را مي گوييد. او در فرانسه به دنيا آمده، اما پدر و مادرش ايراني هستند. بازي اش خيلي عالي است ولي هنوز بايد چيزهايي ياد گرفته و باز هم پيشرفت كند.
بايد يكي دو سال ديگر هم تجربه كسب كند. به نظر من او مي تواند در آينده اي نزديك جزو ده نفر اول تنيس دنيا بشود، در حالي كه در ايران بازيكني نداريم كه بتواند به سطح جهاني تنيس برسد.

سايه روشن
منصور بهرامي
007314.jpg
منصور بهرامي، متولد سال 1335 در اراك تنيس را از شش سالگي آغاز كرد، اما در 13 سالگي به تمرينات جدي پرداخت. در 15 سالگي قهرمان جوانان ايران و به همراه محرم خدايي قهرمان دو نفره آسيا در رده جوانان شد و در 16 سالگي به عضويت تيم ملي بزرگسالان درآمد.
در سال 1354 در بازي هاي آسيايي شركت كرد و در مسابقات دو نفره قهرمان آسيا شد. وي در مسابقات متعدد بين المللي از جمله گالياكاپ در چكسلواكي به همراه علي مدني ومحرم خدايي شركت كرده و با شكست دادن تيم هاي تنيس هلند، روماني و فرانسه به همراه تيم چكسلواكي به فينال مسابقات در شهر ماريانسك لازنه راه يافت.
بهرامي در سال 1356 قهرمان مسابقات جام دنياي ورزش شد و در سال 1359 در مسابقات جام انقلاب كه براي اولين بار در مجموعه ورزشي تازه تاسيس انقلاب برگزار شد شركت كرد و به همراه علي مدني به فينال رسيد كه در پايان برنده مسابقه شد و جايزه آن را كه يك بليت رفت و برگشت به آتن بود با بليت رفت و برگشت به فرانسه عوض كرد و به اين ترتيب به فرانسه رفت.
در پاريس با مشقت هاي فراوان توانست خود را بين تنيس بازان فرانسوي مطرح كند. وي در سني كه ديگران معمولاً تنيس را كنار مي گذارند به مدت 6 سال در مسابقات مختلف در فرانسه شركت كرد.
او در سن 30 سالگي نيز در مسابقات ATP شركت كرد و در بخش دو نفره توانست 15 بار فيناليست شود و 6 بار به قهرماني برسد كه مهمترين آنها جام رولند گاروس (1989)، مونت كارلو (1987) و اوپن پاريس (1986) مي باشد.
در سال 1993 وارد مسابقات سينيور تور شد كه در سال 2000 نفر اول جهان و مجموعاً 12 مرتبه قهرمان اين مسابقات شد. وي 6 سال به فينال بازي هاي يواس اوپن رسيد و در هفتمين سال قهرمان مسابقات اوپن فرانسه شد.منصور بهرامي در حال حاضر در سطح جهان تنيس نمايشي را ارايه مي كند و همه او را براي ضربه هاي نمايشي و جالبش مي شناسند.
وي در سال 1994 به دعوت جيمي كانرز، تنيسور معروف آمريكايي به تورهاي بازيكنان بزرگ پيوست. او در اين باره مي گويد: كانرز مي دانست چگونه بازي مي كنم و گفت كه براي اين مسابقات گزينه مناسبي هستم. براي من بازي كردن در كنار بزرگان تنيس جهان افتخار بزرگي است .و در مورد حركات نمايشي اش مي گويد: مي خواهم مردم را بخندانم. از اينكه لحظاتي آنها را شاد كنم لذت مي برم. از آنجايي كه خودم در زندگي خيلي سختي كشيده و بسيار غمگين بوده ام، دوست دارم لبخند مردم را ببينم .
بهرامي، تنها بازيكن تنيس جهان است كه بدون مربي وارد مسابقات تنيس شده و در زماني كه استعدادهايش در حال شكوفايي بود زمين هاي تنيس در ايران بسته شد و وي مجبور شد براي ادامه اين ورزش ايران را ترك كند. خودش مي گويد: ايران پانزده سال در جام ديويس شركت نكرد. مجبور شدم براي ادامه تنيس به فرانسه بروم. اگر مربي داشتم حتماً بازيكن بهتري مي شدم. مربي اجازه نمي داد فقط براي سرگرمي مردم بازي كنم .

ورزش
اقتصاد
انديشه
سخنگاه
كتاب
شهرآرا
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |