دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۵
مروري در موقعيت هاي گرانترين و پردرآمدترين فوتباليست جهان
بي همتا، مثل رونالدينيو
007704.jpg
ترجمه ؛فاطمه ابوطالبي
با شروع رقابت هاي فوتبال قهرماني باشگاه هاي جهان در ژاپن كه از 10 تا 17 دسامبر (19 تا 26 آذرماه) برگزار مي شود رونالدينيو، هافبك باشگاه بارسلوناي اسپانيا، كانون توجه هواداران و علاقه مندان خواهد بود.
رونالدينيو برنده جايزه بهترين بازيكن سال فوتبال جهان در سال گذشته فصل بسيار موفقي را در بارسلونا پشت سر گذاشت، نخست قهرماني در ليگ اسپانيا و سپس كسب قهرماني باشگاه هاي اروپا. اما در تيم ملي برزيل در مسابقات جام جهاني آلمان در مرحله يك چهارم نهايي توسط فرانسه حذف شد.
او با كنار زدن ديويد بكام به عنوان پردرآمدترين بازيكن فوتبال جهان شناخته شد و توانسته در سال 2006، 17 ميليون پوند درآمد داشته باشد. رونالدينيو تنها 6 ميليون يورو از باشگاه بارسلونا پول به دست آورده و مابقي را به وسيله تبليغات كسب كرده است. اين ستاره برزيلي براي هر آگهي تبليغاتي در حدود 700 هزار پوند دريافت مي كند. ديويد بكام رقيب او توانسته در اين سال 12 ميليون پوند درآمد داشته باشد.
هافبك تيم بارسلونا دوست دارد سال 2007را در حالي كه قراردادش را با نيوكمپ تمديد مي كند، آغاز كند. او مي گويد: هميشه رابطه خوبي با مقامات باشگاه داشته ام و فكر نمي كنم در خصوص تمديد قراردادم با مشكلي خاص مواجه باشم، اما در حال حاضر تمام تمركزم روي ديدارهاي آتي باشگاهم است و به همين دليل مسئوليت مذاكره در خصوص تمديد قراردادم را به روبرتودي آسيس برادر و مدير برنامه هايم محول كرده ام .
او بازيكن شناخته شده اي است و براي فوتبال دوستان و علاقه مندان به اين رشته، نيازي به معرفي ندارد. در چند سال اخير در تيم ملي برزيل و تيم بارسلوناي اسپانيا آن چنان پراستعداد و آماده ظاهر شده كه توانسته جايگاهي شايسته و درخور خود به دست آورد. بازيكن شماره 10 كاتالان ها مورد توجه همه كساني كه به فوتبال علاقه دارند، مي باشد. او در گفت وگو با سايت رسمي فدراسيون فوتبال جهان به بررسي برنامه ها و وضعيت بازي اش در تيم ملي و تيم باشگاهي اش مي پردازد:
* آقاي رونالدينيو، تيم بارسلونا پس از يك شروع ضعيف به موقع به خود بازگشت و توانست خوب جلو برود. آيا با اين نظر موافق نيستيد؟
- بله. ما در شروع فصل مشكلات زيادي داشتيم و فصل را خيلي با زحمت و دردسر شروع كرديم. بسياري از بازيكنان تيم ما به خاطر حضور در مسابقات جام جهاني خسته بودند و مشكل داشتند. واقعاً آماده سازي بازيكنان كار سختي بود، اما به خوبي انجام شد و تيم روي فرم آمد.
* تيم شما تعدادي بازيكن آسيب ديده داشت كه به همين دليل با مشكل مواجه شده بود، اين بازيكنان بهبودي خود را حاصل كردند و دوباره به تيم بازگشتند؟
- البته در تيم همه موارد در كنار هم قرار دارند و فاكتورهاي زيادي در يك بازي مؤثر است. در يك بازي توپ به همه جهات مي افتد ما بايد براي تمام اين مسيرها مطالعه داشته باشيم. بازيكنان جديد بايد قابليت هاي برجسته اي را كه دارند در بازي بروز دهند، آنچه بايد گفت اين است كه بايد همه فاكتورها را در بازي لحاظ كنيم.
* شما در يك پست مشخص بازي نمي كنيد، بيشتر در سمت چپ زمين...
- بله، در واقع ما با دو مهاجم نوك و يك مهاجم مياني بازي مي كنيم. اما من بازي به بازي اين آزادي را دارم كه در هر موقعيتي كه براي تيم بهتر باشد قرار گيرم.
* از اين وضعيت رضايت داريد؟
- در واقع هر چه با توپ برخورد بيشتري داشته باشم، احساس رضايت بيشتري هم خواهم داشت. اين وضعيت در بازي هاي اخيرم بيشتر بوده اين را مي توان از نتايج بازي هايي كه انجام داده ايم نيز فهميد.
* با اين وجود گل هاي زيادي به ثمر رسانده ايد....
- هنگامي كه مهاجمان تيمم، گل مي زنند من از وضعيت بازي خودم احساس رضايت دارم.
* در بازي هاي شروع فصل تيم بارسلونا، شما يكي از بازيكناني بوديد كه كمترين استراحت را در بازي ها داشتيد. آيا به همين گونه ادامه خواهيد داد؟
- در واقع از نظر جسمي در وضعيت خوبي قرار دارم. از آمادگي خوبي نيز برخوردارم و احساس مي كنم روي فرم هستم.
* بارسلونا بازي هاي مهمي را در جام يوفا در پيش دارد؛ بازي هايي كه مي خواهد از آنها پيروز بيرون بيايد. نظر شما در مورد اين بازي ها چيست؟
- در واقع ما به بازي فينال فكر مي كنيم و مي خواهيم در اين جام قهرمان شويم. بارسلونا تيم بزرگي است كه بازيكنان فوق العاده اي در آن حضور دارند. اميدوارم بتوانيم در اين بازي ها قهرمان شويم. اين بهترين فرصتي است كه بتوانيم از طريق آن ناكامي در جام جهاني 2006 آلمان را فراموش كنيم.
اينكه نتوانستيم در جام جهاني آلمان قهرمان شويم واقعاً براي ما دردناك و غم انگيز بود. همه بازيكنان تيم برزيل از اين ناكامي ناراحت بودند.
* برزيل در حال حاضر تحت مربيگري كارلوس دونگا به عنوان مربي جديد اين تيم كار مي كند. وضعيت فعلي اين تيم را چگونه مي بينيد؟
- همه چيز در تيم، نرمال است. در حال حاضر ما تعدادي بازيكن جوان ناشناخته در تيممان داريم. اين بازيكنان امروز براي خيلي ها ناشناخته اند. اما دو يا سه سال ديگر به بازيكنان بزرگي تبديل مي شوند كه زبانزد همه مي گردند.
* آيا برزيل را قهرمان جام جهاني 2010 مي دانيد؟
- خيلي سخت است كه از الان در مورد 4 سال ديگر نظر دهي، اما اميدوارم اين چنين باشد. اميدوارم برزيل يك بار ديگر اين مقام را تجربه كند.
* دوست داريد در مسابقات قهرماني جام باشگاه هاي جهان كه در ژاپن برگزار مي شود قهرمان شويد؟
- اين آرزوي من است. دوست دارم قهرمان اين جام شوم. امسال قصد داشتم در ليگ اسپانيا، جام باشگاه هاي اروپا، جام جهاني آلمان و جام باشگاه هاي جهان قهرمان شوم. متاسفانه بخشي از آن در آلمان محقق نشد، اما اكنون مصمم هستم در مسابقات ژاپن بازنده نشوم. در اين مسابقات رويارويي با باشگاه اينترناسيونال برزيل دشوار است. مطمئنم هواداران اين تيم مرا از نظر رواني تحت تأثير قرار خواهند داد.
* جاي ساموئل اتوئو چقدر در تيمتان خالي است؟
-- حيف شد. در ابتداي فصل مصدوم شد. خصوصاً او كه در فرم بسيار خوبي به سر مي برد. همه اميدواريم زودتر از آنچه تصور مي شود بهبودي يابد. او بازيكن برجسته اي است و طبعاً براي ما نقش كليدي دارد.
* كدام يك از حريفانتان در ژاپن جدي تر از ديگر تيم هاست؟
- كلاب آمريكا مكزيك تيم قدرتمندي است و ما با آمادگي كامل در مقابل اين تيم حاضر مي شويم. اين تيم انگيزه بسيار بالايي براي قهرماني دارد.
* از كدام يك از تيم هاي اروپايي بيشتر هراس داريد؛ چلسي، منچستريونايتد، رئال مادريد يا اينتر؟
- از همه آنها. خوب مي دانيم كه اينها تيم هاي بزرگي هستند و مربيان برجسته اي دارند. ضمن اينكه تعداد ستارگان اين تيم ها پرشمار است.
* اگر قرار باشد بين قهرماني مجدد ليگ قهرمانان و لاليگا يكي را برگزينيد كدام را انتخاب مي كنيد؟
- هر دو، ولي قاعدتاً بايد بگويم ليگ قهرمانان. چرا كه بارها قهرمان لاليگا شده ايم. البته براي قهرماني در اروپا بايد در اسپانيا هم بهترين باشيم تا بتوانيم ساير بزرگان را مغلوب سازيم،  اما در ليگ هر هفته به ميدان مي رويد و مسير طولاني تري را براي كسب قهرماني مي پيماييد كه جذابيت و اهميت ديگري دارد.

سايه روشن
رونالدينيو
007701.jpg
رونالدو دي آسيس موريرا كه بيشتر با نام رونالدينيو گائوچو يا تنها رونالدينيو شناخته مي شود در 21 مارس 1980 در پورتو آلگره برزيل متولد شد. رونالدينيو در زبان پرتغالي به معني رونالدوي كوچك و جهت مشخص بودن اين بازيكن و تمايز اسمي او با رونالدو (ديگر بازيكن تيم ملي برزيل) به كار مي رود.
او در حال حاضر در بارسلوناي اسپانيا بازي مي كند و توانسته با اين تيم به قهرماني ليگ اسپانيا (2 بار) و جام قهرمانان اروپا برسد. رونالدينيو تاكنون دو بار از سوي فيفا به عنوان بهترين بازيكنان سال انتخاب شده است. او همچنين توانسته با تيم ملي برزيل قهرمان جام جهاني 2002 شود.
ستاره تيم بارسلونا، پس از حضور در تيم زير 17سال برزيل براي اولين بار و در سن 19سالگي و در سال 1999 به تيم بزرگسالان برزيل دعوت شد.
اولين تورنمنتي كه رونالدينيو در آن حضور يافت رقابت هاي جام ملت هاي آمريكاي جنوبي 1999 بود كه توانست در اولين بازي خود در مقابل ونزوئلا گلي را به ثمر برساند و در پيروزي تيمش نقش داشته باشد. در 9ژوئن 2005 او به عنوان كاپيتان تيم ملي برزيل در مسابقات جام كنفدراسيون ها شركت كرد و به همراه برزيل قهرمان آن جام شد.
اين بازيكنان پرآوازه تيم ملي برزيل، فوتبال حرفه اي را از تيم جوانان گرميو (در شهر پورتو آلگره) آغاز كرد. اولين مربي او لوئيس فيليپه اسكولاري بود كه بعدها در فتح جام جهاني 2002 برزيل نيز مربي او شد. او در سال 2001 پس از جدايي از گرميو به رغم پيشنهاد باشگاه ليدز با رقم نجومي به فرانسه رفت و با پاري سن ژرمن قراردادي پنج ساله بست. پس از آن كه با مربي اين تيم مشكلاتي پيدا كرد در 19 ژوئيه 2003 با مبلغ 18 ميليون پوند به بارسلونا پيوست و از همان ابتدا هنر خود را در اين تيم نشان داد. رونالدينيو در اولين فصل حضورش در اين تيم در لاليگا به همراه بارسلونا به مقام نايب قهرماني رسيد. او در 20 دسامبر 2004 از سوي فيفا به عنوان بازيكن برگزيده سال انتخاب شد و در اين راه تيري آنري و آندري شوچنكو را مغلوب كرد. او در سالهاي 2004 و 2005 به خوبي براي تيمش به ميدان رفت و به عنوان بهترين بازيكن اروپا و بهترين مهاجم جام قهرمانان اروپا انتخاب شد. رونالدينيو سومين بازيكن تاريخ فوتبال برزيل است كه بهترين بازيكن سال اروپا مي شود. در 19 دسامبر 2005، او مجدداً از سوي فيفا به عنوان بهترين بازيكن سال انتخاب شد و اين عنوان را از فرانك لمپارد و ساموئل اتوئو ربود. هافبك تيم بارسلونا در سال 2006 هم بازي هاي خوبي را براي تيمش انجام داده و اكنون منتظر است تا ببيند آيا امسال نيز به عنوان بهترين بازيكن سال جهان شناخته خواهد شد و گوي سبقت را از زيدان يا كاناوارو خواهد ربود؟!

عناوين قهرماني رونالدينيو
قهرمان زير 17 ساله هاي جهان 1997
قهرمان جام جهاني 2002
قهرمان جام كنفدراسيون ها 2005
قهرمان ليگ قهرمانان اروپا 2006
قهرماني لاليگاي اسپانيا 2005-2006
قهرمان سوپر جام اسپانيا 2005
عناوين انتخابي رونالدينيو
بهترين بازيكن سال فوتبال جهان۲۰۰۴-2005
بهترين بازيكن سال اروپا۲۰۰۵
بهترين بازيكن جام جهاني زير 17ساله ها 1997
بهترين بازيكن و آقاي گل جام كنفدراسيون ها 1999
بهترين بازيكن فصل 2005-2004

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |