چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵
مردان از ازدواج فرار مي كنند!
007803.jpg
طرح ها: داوود كاظمي
اين موضوع حقيقت دارد كه امروزه بيش از هر زمان ديگر مردان عجله اي براي متعهد گشتن به يك رابطه درازمدت از خود نشان نمي دهند. هنگامي كه از مردان در مورد علل اين مسأله پرسش مي شود، آنها معمولاً چندين دليل گوناگون را براي عدم آمادگي شان براي ازدواج مطرح مي سازند. اما در كل 4 عامل عمده وجود دارد كه تأثير بسزايي روي رفتار مردان امروزي براي تن ندادن به تعهد درازمدت ازدواج اعمال مي كنند:
۱ - مردان با فشار اجتماعي كمتري براي متأهل شدن مواجه هستند. بنابراين يك عامل براي تن دادن به ازدواج در مردان عملاً حذف مي شود.
۲ - مردان از پيامدهاي احتمالي عدم موفقيت آميز شدن رابطه وحشت دارند. رنج هاي عاطفي حاصل از جدايي مي تواند براي مردان ويرانگر و طاقت فرسا باشد. از طرفي آنها بيشتر نگران ريسك خسارات مالي كه احتمال دارد هنگام جدايي و طلاق متحمل آن گردند، نيز هستند.
۳ - اين در سرشت و طبيعت مردان است كه هر چيزي را كه موجب تغيير عمده و جدي در زندگي شان مي شود را به تأخير اندازند. ازدواج تا حدودي آغاز مشكلات يك مرد است. خواه مردان امروزي به اين گفته اعتقاد داشته باشند و يا خير، مردان تمايلي به خروج از منطقه آسايش و فراغ خاطر خويش و گام نهادن به يك زندگي مملو از مسئوليت، سازش و از خودگذشتگي را ندارند.
۴ - مردان هنگامي تن به ازدواج مي دهند كه مطمئن شوند بهترين گزينه ممكن را انتخاب كرده اند. تعداد معدودي از مردان همواره در اين انديشه اند كه: نكند سر و كله يك دختر بهتر در زندگي آنها پيدا شود.
اما چگونه مي توان مردان را پاي بند يك رابطه درازمدت و تعهدآور ساخت؟
۹ روش براي دستيابي به اين منظور و اين كه قلب يك مرد را فتح كنيد به قرار زير است:
۱ - آگاهانه و معقولانه اطمينان يابيد كه مردي كه برگزيده ايد را دوست داشته و مي خواهيد باقي عمر را با وي سپري كنيد. بنابر اين تا زماني كه كاملاً متقاعد نشده ايد كه براي يكديگر مناسب هستيد، انديشه تعهد و ازدواج نبايد به ذهن شما خطور كند. شناخت شما از همسرتان بايد به حدي باشد كه قادر به تعيين اين موارد باشيد كه وي قادر به متعهد شدن مي باشد. او برخوردار از بسياري از ويژگي ها و صفاتي است كه شما همواره در مرد دلخواه خود جستجو مي كرديد. شخصيت او شما را ملزم به احترام و ستايش مي گرداند. او قبلاً در آزمون  وفاداري، صداقت، راستي و مراعات حال ديگران سربلند بيرون آمده است و آن كه بايد مطمئن گرديد كه وي شما را حقيقتاً دوست دارد.
۲ - همواره همان فردي باشيد كه هستيد و از ابراز ماهيت واقعي خود بيم نداشته باشيد. اين شايد مهمترين خصلتي باشد كه مردان در زنان جستجو مي كنند. 99 درصد از مردان در نظر سنجي هاي گوناگون اين گونه اظهار داشته  اند كه زناني كه شخصيت شان پس از ازدواج دستخوش تغيير مي شود در رديف نخست فهرست علل جدايي ها پس از ازدواج آنها قرار مي گيرند. پافشاري در رفتاري كه در آن زنان به منظور اهميت بخشيدن به مرد خود، مرتباً با او سازش كرده و از ابراز عقايد و نظرات خود خودداري مي كنند و يا به لطيفه هاي بي مزه او مي خندند، هيچ گاه نتيجه بخش نخواهد بود. بنابراين خويشتن حقيقي خود باشيد و همواره مراقب باشيد شايد مرد شما در حال امتحان كردن شماست.
۳ - به او نشان دهيد كه استقلال داريد. مردان از زناني كه به عقب تكيه مي دهند و منتظر مي مانند تا مرد آنها تمام امور زندگي آنها را به دست گيرد، بيزار هستند. نشان دهيد با آن كه شما از ايده هاي او استقبال مي كنيد، بدون او نيز توانايي به انجام رسانيدن كارها را داريد.
هر گاه برنامه خريد خانه اي را در سر داريد آن را به پس از ازدواج خود موكول نسازيد. زيرا اين عمل موجب مي شود مرد اين گونه برداشت كند كه شما شخصيت مستقلي نداريد.
۴ - به او نشان دهيد كه فردي مهربان و دوست  داشتني هستيد. شايد شگفت  انگيز به نظر آيد: يك مرد به دختري نياز دارد كه او را دوست داشته و خود نيز دوست داشتني باشد. به همان ميزان كه استقلال فردي به زنان قدرت مي بخشد به همان ميزان نيز عدم توانايي آنها در سازگاري، مردان را دلسرد مي كند. مردان اين گونه زنان را بي احساس، بي عاطفه و ناتوان در عشق ورزي تلقي مي كنند. بنابراين همان طور كه زنان نياز دارند استقلال فردي خود را به مردان نشان دهند بايد مشخص كنند كه داراي ميل وافري براي قسمت كردن عشق خود با مرد زندگي شان هستند.
۵ - نشان دهيد كه او را دوست داريد. علاقه مندي به خويشتن حقيقي او نه براي آنچه او مي تواند براي شما فراهم آورد. بسياري از مردان در پاسخ به اين پرسش كه چه چيزي پيش از ازدواج براي آنها حائز اهميت است، پاسخ داده اند كه: اطمينان يافتن از آن كه دختر مورد علاقه آنها را دوست داشته باشد براي آنچه كه هستند و نه وسيله اي براي دستيابي به هدف. هيچ مردي دوست ندارد احساس كند كه دختر مورد علاقه اش به اين علت او را برگزيده  كه: او يك تأمين  كننده معيشت مناسب، يك شهروند نمونه و يا حتي يك پدر خوب بالقوه است. تمام اين مسائل براي مردان اهميت دارد اما يك مرد زماني كه متوجه مي شود يك دختر به اين علت او را برگزيده كه او بهترين دوست او بوده است بسيار خرسند مي شود. دختري كه همواره در كنار همسر خود باقي بماند صرف نظر از موقعيت و اوضاع مرد خود اما چگونه مي تواند به اين امر نائل آيد؟ به زندگي او علاقه نشان دهيد همچنين به علاقه مندي ها و ارزش هايي كه او در زندگي قائل است. درباره شغلش صحبت كنيد اما بيشتر به جنبه هاي معنوي و بالندگي شخصيتي آن توجه كنيد و نه به درآمد و منافع مالي آن. از خصوصيات نيك شخصيتي و اخلاقي او سخن گوييد.
۶ - براي آن كه او را به دنبال خود بكشانيد برايش نقش بازي نكنيد. مردان كاملاً از بازي هايي كه زنان به آنها روي مي آورند تا توجه مردان را جلب خود سازند آگاهند. حتي ممكن است مردان اغواگرديده و براي پيروزي در بازي هاي شما به هر عملي دست بزنند. اما هيچ گاه متعهد به شما نخواهند شد. البته عده معدودي هم بر اين باورند هم صحبت شدن با ديگران براي برانگيختن حس حسادت ممكن است براي مدت كوتاهي كار ساز باشد. اما او چگونه مي تواند به شما اعتماد كند؟ هنگامي كه شما را دسيسه گر بپندارد؟ حتي اگر شيفته شما باشد. هنگامي كه كوچكترين شبهه اي در اعتماد و صداقت شما داشته باشد از متعهد شدن هراس خواهد داشت.
۷ - نشان دهيد كه قصد تغيير دادن او را در سر نداريد. هر گاه يك مرد احساس كند كه تعهد به يك دختر و ازدواج با او سبب به وجود آمدن تغييرات عمده و اساسي در سبك زندگي او مي شود، سرسختانه  براي متعهد شدن از خود مقاومت نشان خواهد داد. حتي اگر عاشق آن دختر باشد. نشان دهيد كه قادر به سازش با او هستيد. نشان دهيد از آن كه او بدون حضور شما براي تماشاي فوتبال يك شب را با دوستان خود بگذارند، اعتراضي نداريد، كاري نكنيد كه احساس كند اكنون بايد از وقت خود كمال استفاده را ببرد. زيرا زندگي او پس از ازدواج تغيير خواهد كرد.
۸ - به ظاهر خود اهميت دهيد. اين بدين مفهوم نيست كه شما مانند يك مدل قدم برداشته و يا لباس بپوشيد. اما تا حدودي به ظاهر خود برسيد. لباسي به تن كنيد كه بيانگر بهترين صفات شما و برازنده شما باشد. با اعتماد به نفس حركت كرده و رفتار كنيد.
۹ - طوري وانمود نكنيد كه براي ازدواج شتابزده ايد، ممكن است شما تصور كنيد او تاكنون وقت زيادي را براي تصميم گيري در مورد شما سپري كرده است. اما آرامش خود را حفظ كنيد! اين ممكن است خبر نويدبخشي باشد. ممكن است او مي خواهد مطمئن شود كه يك تصميم معقول و صحيح اتخاذ كرده است. خود را شتابزده و ناشكيبا نشان ندهيد. با خيال آسوده به زندگي روزمره و عادي خود ادامه دهيد. هيچ گاه به يك مرد پيشنهاد ندهيد كه به ملاقات والدين شما بيايد و يا بالعكس. مگر آن كه خود خواهان باشد. بهتر است اجازه دهيد اين تصميم را خود اتخاذ كنند. به خاطر داشته باشيد هدف شما فراهم آوردن اطلاعات مورد نياز براي اتخاذ تصميم است. ضمن اين كه فضا و فرصت كافي و مورد نياز را نيز در اختيار او قرار دهيد.
ترجمه: رزيتا شاهرخ
منبع: ريدرز دايجست

۵۰ درصد وظايف پرستاران در كشور غير مرتبط است
گروه اجتماعي - به علت نبود يك تعريف مشخص از شرح وظايف پرستاري در ايران اكنون بيش از 50 درصد فعاليتهاي پرستاران خارج از امور مرتبط با اين حرفه است و برخي از وظايف پرستاران را نيز كارورزان پزشكي در بيمارستانها انجام مي دهند.
محمد شريفي مقدم معاون پشتيباني سازمان نظام پرستاري اعلام كرد: در زمان حاضر چارچوب وظايف پرستاران در بيمارستانها و مراكز درماني كشور قانون مشخصي ندارد و پرستاران تحت فشار سيستم و به علت كمبودهاي پرسنلي در ساير بخشها به كارهاي ديگري خارج از حيطه تخصصي خود وادار مي شوند.
وي اضافه كرد: شرح وظايف پرستاري در ايران نياز به بازنگري جدي دارد به خصوص اينكه تعاريف ناقص موجود كه به بيشتر آن هم عمل نمي شود مربوط به چند دهه قبل است و اكنون با توجه به توسعه خدمات پزشكي، تخصصي تر شدن خدمات بهداشتي- درماني و ايجاد بخشهاي جديد بايد شرح وظايف پرستاري در كشور تغيير كند.
معاون سازمان نظام پرستاري گفت: اكنون در مراكز درماني كشور برخي وظايف كاري كه مانند خونگيري كه وظيفه آزمايشگاه است ، ارائه خدمات اوليه و نقل و انتقال بيماران كه به كمك بهيار مربوط مي شود، بررسي چك ليست تجهيزات، جواب دادن به تلفنها و حتي در مواردي ارائه خدمات پزشكي كه وظيفه پزشك است به پرستاران واگذار مي شود. وي افزود: اين مسئله باعث شده است كه در اكثر موارد پرستاران از وظايف اصلي خود مانند تزريقات، پانسمان، سونداژ و آموزش بيماران باز مي مانند و در بسياري موارد اين امور در بيمارستانهاي دانشگاهي توسط انترنها و كارآموزان پزشكي انجام مي شود.
شريفي مقدم اضافه كرد: اين مشكل براي كارآموزان پرستاران در دوره طرح بيشتر است و به همين علت بسياري از پرستاران در طول دوره كارآموزي بسياري از وظايف تخصصي خود را آموزش نمي بينند و بيشتر به امور غيرتخصصي و غيرحرفه اي مانند غذا دادن به بيمار، كمك كردن به راه رفتن بيمار يا حمام دادن بيمار كه وظيفه گروه كمك پرستار است مشغول هستند.
وي گفت: سازمان نظام پرستاري كشور با توجه به اين مسئله تدوين شرح وظايف پرستاري را در دستور كار خود قرار داده است، البته در كتاب مرجع استانداردهاي خدمات پرستاري ايران كه اخيرا توسط سازمان نظام پرستاري تدوين شده است تلويحا وظايف پرستاران نيز مشخص شده است اما اين سازمان درصدد است كه در يك مجموعه جداگانه شرح وظايف پرستاري را نيز تدوين كند.
تدوين شرح وظايف پرستاران در واقع وظيفه وزارت بهداشت است اما به نظر مي رسد با توجه به اينكه ضابطه مند شدن تعاريف خدمات پرستاري وزارت بهداشت را وادار مي كند كه پرسنل بيشتري را در مراكز درماني به كار گيرد به نظر مي رسد، تمايل زيادي براي ضابطه مند شدن وظايف پرستاري در اين دستگاه وجود ندارد.

پنجره
عوامل خطرساز ازدواج
لادن نصيري
زندگي زناشويي تا پيش از آن كه شناخت دقيقي از روحيات، حالات، عواطف، نگرشها و ارزشهاي طرفين حاصل شود و هريك از طرفين اين رابطه نوع انتظارات و توقعات خود را از يكديگر روشن كنند در معرض عوامل تهديد كننده بسياري است. در مقاله زير برخي از اين عوامل تهديد كننده و خطرساز و راههاي برطرف كردن آنها مرور شده است.
انتقاد
اگر شما يا همسرتان در زمينه انتقاد مشكلاتي داريد بدانيد كه زندگي زناشويي شما در خطر است. وقتي مورد انتقاد قرار مي گيريد احساس مي كنيد اشكالي در شما وجود دارد از اين رو ممكن است دلگير شويد و رنجش به دل بگيريد. واكنش مثبت نشان دادن به انتقاد هم هرگز ساده نيست زيرا به شخصيت شما حمله شده است. اگر با انتقاد كننده موافقت كنيد و نظرش را بپذيريد در واقع در حمله به خودتان شريك او شده ايد و اگر انتقاد را نپذيريد حالت تدافعي پيدا مي كنيد. جواب سازنده دادن به انتقاد بسيار دشوار است.
درمان: براي برخورد با آثار مخرب انتقاد بايد نظر خود را به گونه اي با همسرتان در ميان بگذاريد كه او آن را حمله به خود تلقي نكند. بايد مشخص تر صحبت كنيد و حتي المقدور آن را به شكل گلايه مطرح سازيد.
تحقير و اهانت
تحقير و اهانت نابودكننده عشق در ازدواج است؛ پس بهتر است كه شما و همسرتان به يكديگر احترام بگذاريد و تا حد امكان در مقام تحقير كردن يكديگر نباشيد. كسي كه تحقير مي شود و مورد اهانت قرار مي گيرد به احساسي از خشم و بي ارزش بودن مي رسد. زندگي كردن با كسي كه به شما توهين مي كند بسيار دشوار است.
درمان: زن و شوهر هركدام از تحقير و اهانت استفاده مي كنند بايد اين روش را كنار بگذارند و به جاي آن تا حد امكان از روش تاييدآميز و تعريف و تحسين استفاده كنند. بايد كاري كنيد كه نسبت مثبت ها به منفي ها در زندگي زناشويي شما افزايش يابد.
رفتار تدافعي
اگر به اين نتيجه رسيديد كه شما رفتار تدافعي نداريد اما همسر شما از رفتار تدافعي استفاده مي كند ممكن است كاملاً با خود صادق نبوده باشيد. رفتار تدافعي اغلب يك خيابان دوطرفه است و نشانه هايي از ترس و هراس را در خود دارد. به عبارت ديگر كسي كه از يك حمله احتمالي، واقعي يا خيالي مي ترسد رفتار تدافعي اتخاذ مي كند.
درمان: آرام شدن و آرام گرفتن نخستين كاري است كه بايد صورت دهيد. اگر شما رفتار تدافعي داريد بعيد نيست تحت تاثير رفتار منفي همسرتان كلافه شده ايد. در اين صورت لازم است كه به خود آرامش بدهيد و به انديشه خود دقيق شويد و نشانه هاي ناراحتي دروني را پيدا كنيد.
سكوت
وقتي كه كسي در برابر شما سكوت مي كند ممكن است به اين نتيجه برسيد كه همسرتان سرد، بي عاطفه و حتي با احساس برتري است. احساس مي كنيد كه همسرتان به شما واكنش نشان نمي دهد و براي احساساتتان بهايي قايل نيست. احساس مي كنيد به شما بي اعتنايي مي كند و بي توجه شما را زيرپا مي گذارد.
اما سكوت كنندگان اغلب خود را خنثي و بي طرف توجيه مي كنند اما خودشان را منفي نمي دانند. كسي كه سكوت مي كند مي خواهد خودش را از ماجرا بيرون بكشد، مي خواهد به آرامش برسد و حتي فرار را بر قرار اختيار كند.
اما در مورد ازدواجهايي كه زن و شوهر هر دو از سياست سكوت استفاده مي كنند بايد گفت كه فروپاشي ازدواج در اين نوع خانواده ها بسيار زياد است.
درمان: بايد قبل از هر كاري، سعي كنيد به آرامش برسيد. بايد بياموزيد كه به شكلي غيرتدافعي گوش بدهيد و صحبت كنيد.
انديشه هاي پريشان كننده
وقتي انديشه هاي پريشان كننده درباره همسرتان و رابطه اي كه با او داريد پابرجا و محكم مي شوند مي توانند ازدواج شما را به مخاطره بيندازند، آيا خود را يك قرباني و يا يك حق به جانب تلقي مي كنيد؟ در اين صورت بدانيد كه شرايط را براي كلافه كردن خود مهيا مي سازيد. طرز فكر شما، حتي اگر درباره آن با كسي صحبت نكنيد روي برخوردي كه با همسرتان مي كنيد تاثير مي گذارد.
درمان: ابتدا بايد اين انگاره هاي فكري را شناسايي كنيد. بايد هر وقت به سراغتان مي آيند مچ آنها را بگيريد. بعد بايد بدانيد كه مجبور نيستيد اين افكار را باور كنيد، مي توانيد آنها را تغيير دهيد.
فاصله گرفتن و منزوي شدن
اگر احساس مي كنيد كه كلافه شده ايد، ممكن است بخواهيد از همسرتان دوري كنيد و گاه بي آن كه اين را متوجه شويد چنين كاري مي كنيد. اگر فكر مي كنيد مسايل زندگي شما جدي هستند، ممكن است اميدتان را به آن از دست بدهيد. اگر احساس مي كنيد صحبت با همسرتان در اين مورد بي فايده است در جهت نوميدي و دلسردي حركت مي كنيد و اين گونه ممكن است نتوانيد بر مشكلات خود غلبه كنيد.
درمان: مشكلي كه در اين ميان وجود دارد، همان كلافه شدن است. اگر بتوانيد اين احساسات را در خود ملايم كنيد، راه را براي اصلاح شرايط دشوار خود هموار مي كنيد.
سوءتفاهمات زن و مرد
گرايشات منحصر به فرد زنان و مردان مي تواند بر مشكلات ازدواج شما دامن بزند. مردها در مقايسه با زنها بيشتر تحت تاثير انتقاد قرار مي گيرند و كلافه مي شوند. اما زنها معمولاً زماني كلافه مي شوند كه مورد تحقير و اهانت قرار مي گيرند. مردها وقتي كلافه مي شوند با زحمت بيشتري به آرامش مي رسند. زنها در اين زمينه از مهارت بيشتري برخوردارند. وقتي زن و مرد كلافه مي شوند، معنايش اين است كه نمي توانند اطلاعات را پردازش كنند، نمي توانند به خوبي گوش بدهند. قدرت فرار و حمله را نيز از دست مي دهند.
مردها وقتي تحت تاثير انتقاد يا سرزنش زن كلافه مي شوند، سكوت مي كنند و در خود فرو مي روند.
درمان: زناني كه به جاي طرح خواسته خود انتقاد مي كنند شوهرشان را كلافه مي كنند تا او در سكوت خود فرو رود. اگر اين اتفاق در زندگي شما مي افتد بايد بكوشيد كه بدون تحقير و انتقاد شكايت و خواسته خود را مطرح سازيد. شوهراني كه تحت تاثير زنان خود كلافه مي شوند اگر غيرتدافعي به صحبت هاي همسرشان گوش بدهند، در شرايط بهتري قرار مي گيرند. در ضمن مي توانند در مقام تاييد همسرشان حرف بزنند و راه قرار گرفتن در آرامش را بياموزند.

جدول اعداد (سودوكو) 238
007791.jpg
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
سياست
شهرآرا
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |