شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۵
۵۰۰ زمين چمن و 90 سالن ورزشي بانوان هديه به ورزشكاران تهراني
گل كوچك در زمين چمن
بنيامين صدر
007932.jpg
گروه شهري - بعد از مدت ها ركود و كم تحركي در فوتبال محلات تهران، در دوره جديد شهرداري و در يك سال و نيم گذشته فوتبال از نو در كوي و برزن تهران جان تازه اي گرفت و در عين حال براي مربيان و ورزشكاران زمينه اي مساعد براي فعاليت و خودنمايي پيدا شد. فوتبالي كه پايه گذار تيم ملي است و اهميت فوق العاده اي دارد. تيم هايي كه پشتوانه اي عظيم براي فوتبال كشور و تيم ملي خواهند بود و نيز مسابقات آنان مي تواند ساعات فراغت تعداد بسياري از جوانان تهراني را در روزهاي مسابقه پر كند و سبب گسترش و تقويت فوتبال در كشور شود؛ به طوري كه امروز بحث توسعه ورزش همگاني و ورزش محلات در اولويت برنامه هاي شهرداري است و به طور حتم اين موضوع در آينده  اي نزديك تأثيري مثبت در باشگاه هاي فوتبال و تيم ملي خواهد داشت.
به تعبير شهردار تهران، بايد در عرصه ورزش جهت جلوگيري از آسيب هاي اجتماعي نگاه ويژه اي داشته باشيم.
ورزش در جلوگيري از آسيب هاي اجتماعي نقش بسزايي دارد و براي توسعه اين روش بايد تلاش كنيم. امسال شهرداري تهران توانست ورزش همگاني را در بخش آقايان و خانم ها فعال كند و در آينده هم اين موضوع بيشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.
اين در شرايطي است كه در چند سال گذشته كمتر به فوتبال محلات توجه مي شد و اين موضوع به مسئولان برمي گشت. تا اينكه با همت شهرداري تهران و معاون ورزشي شهردار، اين حركت عظيم شكل گرفت.
هديه اي براي پسران
در حال حاضر تعداد زمين هاي چمن احداثي شهرداري تهران به ??? زمين چمن مصنوعي در سرتاسر شهر رسيده است و بانوان تهراني نيز صاحب?? سالن ورزشي شده اند.
در اين ميان هدف شهرداري تهران اجراي مديريت واحد اما غير متمركز در سطح شهر است و هر محله بايد برنامه ها را اجرايي كنند.
از سوي ديگر شهرداري تهران معتقد است تمام شهروندان بايد از اين امكانات نه با قيمت گزاف بخش خصوصي بلكه به صورت نيمه رايگان بهره مند شوند.
به گفته شهردار تهران همانطور كه امروز شهروندان از شهرداري توقع پاكيزگي و رفت و روب به موقع شهر را دارند، مي بايست همين توقع در حوزه توسعه انواع امكانات و تجهيزات ورزشي نيز وجود داشته باشد و مديريت شهري را با دقت و پيگيريي هاي خود وادار به آن كنند كه در حوزه توسعه فرهنگ و امكانات وسايل ورزشي تمام همت خود را به كار گيرد.
شهردار تهران ضمن رد برخي ادعاهاي مطرح شده مبني بر واگذاري تعدادي از زمين ژهاي ورزش چمن مصنوعي شهرداري تهران به برخي از بازيكنان مطرح تيم ژهاي فوتبال، گفته است: فقط در راستاي حمايت از ورزش و فعاليت ژهاي بدني علاوه بر احداث پانصد زمين چمن مصنوعي در سطح محلات تهران كه پيش از اين به شهروندان تهراني وعده داده شده بود در حال حاضر براي دو تيم استقلال و پيروزي دو زمين چمن فوتبال از سوي شهرداري تهران آماده شده كه اميدواريم به زودي شاهد افتتاح و تحويل آنها به اين دو تيم مطرح باشيم.
در راستاي همين وظيفه با حذف نگاه اقتصادي از حوزه ورزش سعي شده است مراكز ورزشي تحت پوشش شهرداري از دست پيمانكاران بخش خصوصي خارج شده و امكانات اين مراكز به طور رايگان در اختيار شهروندان تهراني قرار گيرد.
يكي ديگر از اقدامات شهرداري در عرصه ورزش برگزاري مسابقات فوتبال محلات بود.
رسيدگي به فوتبال محلات به هيچ عنوان نبايد فراموش شود. اين يك موضوع مهم به شمار مي رود و توجه به فوتبال محلات در نهايت باعث رشد فوتبال ايران خواهد شد.
اغلب فوتباليست هاي سرشناس ايران كه براي كشورمان افتخارآفريني مي كنند، از فوتبال محلات كار خود را شروع كرده اند.
بدون شك برگزاري چنين رقابت هايي در اين سطح و با حضور ???? تيم سابقه نداشته و اين مسابقات پيش درآمدي بر ورزش قهرماني خواهد بود و تداوم مسابقات بزرگ اين چنيني بيش از پيش در پيشرفت فوتبال كشور با تكيه بر نقش مردم محلات مختلف تهران مؤثر خواهد بود.
تا پايان سال، كار احداث 500 زمين چمن مصنوعي در محلات به پايان مي رسد و از اين تعداد تاكنون 250 زمين چمن نيز به بهره برداري رسيده است.
هديه اي براي دختران
قاليباف در مراسم اختتاميه مسابقات فوتبال محلات قول داد كه تا آخر آذرماه 90 سالن ورزشي ويژه بانوان توسط شهرداري آماده بهره برداري خواهد شد. همچنين شهرداري تهران 20 مجموعه ورزشي مختص زنان را با 280 هزار متر مربع مساحت در دست احداث و طراحي دارد كه بيش از 5 تا 10 هزار نفر ظرفيت تماشاگر دارد. به طوري كه تا پايان سال هر ماه شاهد افتتاح مجموعه هاي چندمنظوره اجتماعي، ورزشي، هنري فرهنگي در شهر خواهيم بود. در كنار اينها امسال شهرداري تهران مسابقات ورزشي بانوان را نيز برگزار كرد.
بزرگترين زمين  هاي چمن مصنوعي تهران
زمين چمن مصنوعي وحدت در زميني به مساحت ?هزار متر مربع بزرگترين زمين چمن مصنوعي تهران است و در منطقه ??قرار دارد.
اين مجموعه پيش از اين به صورت زمين خاكي بوده است كه تعداد زيادي از بزرگان فوتبال ايران همچون علي پروين در آن رشد كرده و به جامعه فوتبال ايران معرفي شده اند.
علي محمد مرتضوي يكي از پيشكسوتان ورزش فوتبال ايران كه در اين زمين ورزش خود را آغاز كرده است مي گويد: اين زمين قدمتي ??ساله دارد و بزرگان ورزشي زيادي در سمت بازيكن يا مربي در آن رشد كرده و به مدارج بالاي ورزشي دست يافته اند.
در طول اين ??سال زمين خاكي وحدت مشكلات زيادي را براي خانواده هاي محل ايجاد كرده بود كه تلاش شهردار تهران سرانجام نتيجه داد و اين زمين تبديل به يك مكان استاندارد چمن مصنوعي شد. در همين حال بزرگترين زمين چمن مصنوعي محلات تهران نيز كه از استانداردهاي لازم برخوردار است در پارك زمزم واقع در منطقه 17 تا پايان سال به بهره برداري مي رسد.
اين در حاليست كه گام هاي جدي براي ايجاد 500 زمين چمن مصنوعي در 500 محله به ويژه مناطق جنوبي كلا ن شهر تهران برداشته خواهد شد.
تأييد زمين هاي فوتبال از سوي فيفا
فيفا زمين هاي چمن مصنوعي فوتبال شهرداري تهران را تأييد كرد. زمين هاي چمن مصنوعي فوتبال احداث شده توسط شهرداري تهران در محلات، مورد تأييد فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) است.
مهندس اكبرتشكرنيا - مدير عامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران - در اين مورد مي گويد : چمني كه براي استفاده در اين زمين ها به كار گرفته شده است، فاير بلند نام دارند و علاوه بر چمن، لايه اي از جنس سيليس دارد كه بر روي آن گرانول مي آيد كه اين تركيب براي چمن مصنوعي به تاييد فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) رسيده است. استفاده از چنين چمني در زمين هاي فوتبال موجب مي شود كه ورزشكار هنگام برخورد با آن آسيب نبيند و در آينده دچار مشكل نشود. هم اكنون 350 زمين چمن مصنوعي از مجموع 500 زمين چمن وعده داده شده به بهره برداري رسيده و مابقي نيز تا پايان امسال افتتاح مي شوند.

از شهر
مطالعه، دليلي بر بودن
فرزام شيرزادي- جشن كتاب تهران،امروز پس از يك ماه به كار خود پايان داد. مسئولان برگزاري اين جشن، ليستي از برنامه هاي اجرا شده را در كارنامه خود حك كرده اند، هدف، بسترسازي فرهنگي در حوزه مديريت شهري است.
مسئولان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اهدافي را دنبال مي كنند كه مهم ترين آنها ترغيب مردم به مطالعه و كتابخواني است تا نوجوانان و جوانان با شركت در كارگاه هاي آموزشي با شيوه هاي صحيح مطالعه آشنا شوند. طرح اهداي كتاب به كتابخانه هاي مدارس و مساجد عملي شد. اجراكنندگان اين برنامه ها يك هدف را دنبال مي كردند؛ ترغيب و تشويق مخاطب به مطالعه.
آشنايي با نويسندگان و شرح حال آنها مي تواند براي تشويق مردم به كتابخواني نقش مهمي ايفا كند. مسئولان سازمان فرهنگي اين موضوع را درك كرده بودند، بنابراين در اين زمينه نشست هايي برگزار شد. اين نشست ها، يك نشست، يك نويسنده نام گرفت. نويسندگان و مترجمان در مدارس و كتابخانه ها حضور يافتند و درباره كتاب هاي خود توضيحاتي ارائه دادند. به اين طريق مردم با فنون داستان نويسي آشنا شدند.
استفاده از زبان طنز مي توانست در ترغيب بيشتر مردم به مطالعه مؤثر باشد، به اين ترتيب كاريكاتورهايي با موضوع كتابخواني به كتابخانه ها راه  يافت، نمايشگاه هاي كتاب نيز راه اندازي شد و كتاب ها با تخفيف ويژه در اختيار مخاطبان قرار گرفت. اعضاي كتابخانه ها فراموش نشدند. آنها همراه كتابداران و پيشكسوتان نشر مورد تقدير قرار گرفتند.
طرح پيك كتاب راهي بود براي دسترسي آسان اعضاي كتابخانه ها به كتاب. آنها با عضويت در اين طرح توانستند كتاب هاي مورد نياز خود را در منزل دريافت كنند.
نمايشگاه سيار كتاب، كتابفروشي هدهد نام گرفت. در اين طرح، اتوبوس هاي سيار حامل كتاب در مناطق مختلف شهر تهران حركت كردند تا امكان دسترسي آسان به كتاب را براي شهروندان فراهم كنند. جالب اين كه به تازگي نمايش مجموعه اي تلويزيوني با همين نام آغاز شده بود؛ مجموعه اي به كارگرداني مرضيه برومند و با حضور هنرمنداني همچون اميرحسين صديق، احترام برومند، افسانه چهره آزاد و... .
پلاكاردهاي مختلف در سطح شهر خبر اين حادثه مهم فرهنگي را به همه مردم اعلام كردند. در بوستان هاي تهران نيز اين پلاكاردها نصب و تازه هاي نشر در آنها معرفي شدند. تشكيل گروهي با عنوان خيرين كتابخانه ساز، پشتيباني رايانه اي، مكانيزه كردن كتابخانه ها و تجهيز كتابخانه هاي عمومي نيز در فهرست برنامه هاي سازمان فرهنگي قرار دارد. علاقه مندان به كتابخواني حتي مي توانند در آينده اي نزديك، كتاب هاي مورد نيازشان را به صورت اينترنتي به امانت بگيرند. با اجراي اين طرح، سومين نياز مردم كه همان كمبود كتابخانه هاست برطرف مي شود.

شهرآرا
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
ورزش
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |