پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵
تقابل اقتصادي چين و آمريكا
گلايه از اژدهاي زرد
008112.jpg
حسين لطفي
بن برنانك (رئيس بانك مركزي)، ساموئل بودمن (وزير انرژي)، كارلوس گوتيرز (وزير بازرگاني)، هنري پاولسون (وزير خزانه داري) و سوزان شواب (نماينده تجاري آمريكا) روزهاي پنج شنبه و جمعه گذشته به منظور برگزاري مذاكرات راهبردي-اقتصادي آمريكا با چين، به پكن سفر كردند. محور اين مذاكرات، شكاف تجاري عظيم ميان دو كشور است كه خشم مقامات آمريكايي -خصوصا كنگره اين كشور- را به دنبال داشته است. در واقع،  خشم دولت آمريكا را مي توان در سخنان هنري پاولسون (وزير خزانه داري آمريكا) به وضوح مشاهده كرد: صبر جهاني نسبت به سياست ارزي چين و رژيم اقتصادي آن رو به پايان است. چين، ارزش واحد پول خود (يوآن) را به طور مصنوعي پايين نگه داشته است تا امكان صادرات كالاي اين كشور بيشتر شود اما يك يوآن منعطف تر به چين كمك خواهد كرد تا سرمايه ها را به طور كارآمدتري تخصيص دهد. علاوه بر آمريكا ساير كشورهاي دنيا نيز ديگر تحمل سياست هاي ارزي چين را ندارند و نمي توانند بيش از اين منتظر تصحيح سياست پكن در مصنوعي نگاه داشتن ارزش يوآن شوند. پكن بايد آگاه شود كه اصلاحات سريع تري بايد انجام دهد. براي چيني ها آسان است كه بگويند ما در حال دوران گذار اقتصادي هستيم و نيازمند زمان بيشتري براي اجراي اصلاحات تجاري هستيم اما اكنون آنها يك رهبر اقتصاد جهاني هستند و مابقي جهان بيش از اين به آنها فرصت نخواهند داد .
اين در حالي است كه در داخل آمريكا، خشم و نگراني نسبت به سياست ارزي چين افزايش يافته و بسياري معتقدند كه نرخ مصنوعي يوآن در برابر دلار، موجب گسترش شكاف عظيم تجاري آمريكا با چين شده و افزايش صادرات كالاهاي چيني به آمريكا و بيكارشدن عده زيادي در آمريكا را به دنبال داشته است.
مذاكرات دوروزه مقامات بلندپايه چين و آمريكا در پكن كه طي روزهاي پنج شنبه و جمعه هفته گذشته صورت گرفت، بر مسائلي همچون تجارت متقابل، دسترسي به بازار يكديگر و قانون مالكيت معنوي متمركز بود اما تلاش هاي دو طرف براي كاهش ناترازي هاي موجود در اقتصاد جهاني تقريباً تحت تأثير اختلاف نظرهاي آنان بر سر نرخ هاي ارز به نتيجه نرسيد.در واقع، علت اصلي سفر عالي رتبه ترين مقامات اقتصادي آمريكا به چين، نگراني هاي شديد موجود در داخل آمريكا نسبت به كسري تجاري شديد آن در برابر اقتصاد نوظهور و پرنفس چين است. تلاش مقامات اقتصادي آمريكا براي قانع ساختن طرف چيني خود به آزادسازي نرخ برابري واحد پول چين(يوآن)  در برابر دلار بود. واشنگتن معتقد است چين با پايين نگاه داشتن ارزش يوآن در برابر دلار، موجب ايجاد كسري تجاري شديد آمريكا شده است اما چين اصرار دارد كه كسري تجاري آمريكا ربطي به ارزش پايين يوآن در برابر دلار ندارد. هنري پاولسون(وزير خزانه داري آمريكا) در پايان مذاكرات دوروزه از موافقت شكننده اي سخن گفت: ايالات متحده به عنوان بزرگترين مصرف كننده جهان وعده صرفه جويي بيشتر داد و چين به عنوان بزرگترين توليدكننده جهان نسبت به افزايش مصارف داخلي خود متعهد شد . اما اين كه اين موافقت چگونه تحقق پيدا كند، سؤالي است كه به اجلاس ها و گروه هاي كاري دو كشور بستگي دارد. پاولسن در اين باره اظهار داشت: اگر چه نمي توان تمامي اختلافات را حل كرد، اما مذاكرات صريح دو كشور، موجب تسهيل بهبود روابط اقتصادي در آينده خواهد شد .
وو جي (معاون نخست وزير چين و رئيس هيأت چيني در مذاكرات راهبردي-اقتصادي با هيأت آمريكايي) پس از پايان مذاكرات گفت: اگرچه در اين مذاكرات، تمامي مسائل دو كشور مورد بررسي قرار نگرفت اما اين نشست به روابط تجاري و اقتصادي دو طرف كمك خواهد كرد.به گفته مقامات آمريكايي، چين نسبت به بازكردن اقتصاد خود به روي سرمايه گذاران خارجي، اجراي حقوق مالكيت معنوي و اتخاذ سياست منعطف تر نرخ ارزي وعده داده است اما به نظر نمي رسد اين وعده ها منتقدان داخل آمريكا را كه معتقدند ارزش يوآن چين هم اكنون تا 40 درصد كمتر از ارزش واقعي آن است و اين امر صادرات چين را از يك امتياز ناعادلانه برخوردار ساخته است، قانع سازد. هوس تمام ناشدني آمريكا براي واردات كالا و توانايي چين براي عرضه كالاهاي ارزان قيمت به ايالات متحده موجب ايجاد بزرگترين ناترازي در تاريخ مبادلات تجاري جهان شده است. پيش بيني مي شود كسري تجاري آمريكا در برابر چين در سال جاري ميلادي به ركورد 229ميليارد دلار برسد كه 10درصد بيش از رقم سال گذشته خواهد بود. با وجود اين كه پكن از سال گذشته كنترل هاي نرخ ارز را اندكي كاهش داد اما ارزش يوآن با آهنگ بسيار اندكي افزايش يافته و از ابتداي سال۲۰۰۶ تاكنون، ارزش آن در برابر دلار، فقط 6درصد رشد يافته است. روز جمعه ارزش يوآن چين به 81/7 در برابر دلار رسيد كه بالاترين ارزش آن در 10سال اخير محسوب مي شود. با رشد چشمگير صادرات، چين در حال انباشتن ثروت است و ذخاير ارز خارجي آن به يك تريليون دلار رسيده، بازار املاك در حال رشد فراوان است، ارزش نوآوري هاي فني و علمي طي يك سال بيش از سه برابر شده و بازار رو به مرگ بورس شانگ هاي به اوج رونق 5سال اخير رسيده و ارزش آن طي اين مدت، دوبرابر شده است.
مذاكره كنندگان آمريكايي كه شامل شش تن از بلندمرتبه ترين اعضاي دولت بوش بودند از خيزش اقتصادي چين كه به اقتصاد دو كشور منفعت مي رساند، استقبال كردند اما با زبان تندي از ميزبانان خود انتقاد كردند. بن برنانك (رئيس بانك مركزي آمريكا) گفت: ارزش پايين تر از سطح واقع نرخ ارز چين، يك يارانه موثر براي صادرات چين فراهم كرده است.
سوزان شواب (نماينده ارشد تجاري آمريكا) چين را به ناديده انگاشتن تعهدات خود به سازمان جهاني تجارت براي بازكردن اقتصادش متهم كرد اما مذاكره كننده ارشد چين در اين باره اظهار داشت كه نبود اطلاعات كافي و بدفهمي از واقعيات اقتصاد چين، عامل چنين موضع گيري هاي مقامات آمريكايي است. تحليلگران معتقدند گفت وگوهاي هفته اخير ميان دو قدرت اقتصادي جهان، تأثير اندكي بر روند رو به افزايش شكاف تجاري دو كشور خواهد داشت.
استفان گرين (اقتصاددان ارشد بانك استاندارد چارترد) در اين رابطه مي گويد: مذاكرات دو كشور چين و آمريكا يك نشست بسيار مهم با حضور اشخاص مهم بود اما از لحاظ تغييرات اساسي، نتيجه اين مذاكرات صفر بود. انتظار مي رود مازاد حساب جاري چين همچنان افزايش يابد و در مقابل، شرايط كسري تجاري آمريكا با بهبود قابل توجهي روبه رو نشود. آمريكا بهتر است بر مسائلي كه در آنها از مزيت نسبي برخوردار است، همچون دسترسي به بازار و حقوق مالكيت معنوي تمركز كند .
بسياري از ناظران، آغاز اين گفت وگوها را نشانه اي از فشارهاي كنگره (كه اكنون تحت كنترل دموكرات ها است) بر دولت مي دانند. دموكرات ها به طور سنتي رويه مداخله گرايانه اي در مسائل تجاري اتخاذ مي كنند. ژو داپئي (كارشناس مؤسسه اقتصادي آكادمي علوم اجتماعي چين) در اين باره اظهار مي  دارد: دولت آمريكا خواستار تقويت هماهنگي هاي اقتصادي است اما تاكنون اقدامي عملي براي تصحيح كسري تجاري عظيم خود با آمريكا ننموده است. اگر يوآن بايد در برابر دلار به طور چشمگيري تقويت شود، بايد در برابر ساير ارزها نيز تقويت شود كه اين امر بر اقتصاد جهاني تاثير شگرفي خواهد داشت و دولت آمريكا به اين واقعيت آگاه است. بنابراين كسري تجاري آمريكا در برابر كل جهان و نه فقط چين است و بر اثر تقاضاي عظيم داخلي، نرخ پايين پس انداز و وابستگي به استقراض خارجي در آمريكا ايجاد شده است .
برخي افراد در داخل آمريكا خواستار ادامه روند فعلي هستند زيرا هر 100يوآني كه آمريكاييان ايجاد مي كنند، با آن 105يوآن كالاي چيني خريداري مي كنند و بنابراين، دولت آمريكا نمي خواهد اين شرايط را تغيير دهد، چون تغيير در اين شرايط، به معناي ركود اقتصادي است. مناقشات آمريكا و چين به آمار مبادلات تجاري هر دو كشور نيز كشيده است و كسري تجاري آمريكا در برابر چين كه از سوي مركز آمار آمريكا اعلام شده است، تقريباً دو برابر آن چيزي است كه وزارت بازرگاني چين اعلام كرده است. (نمودار) پس از پايان مذاكرات راهبردي-اقتصادي آمريكا و چين، مقامات دو كشور در مقابل دوربين هاي تلويزيوني و خبرنگاران، لبخند رضايت مي زدند و پاولسون هنگام خروج از اتاق مذاكرات اظهار داشت كه ما در بسياري از موارد به توافق رسيديم و پكن آماده افزايش انعطاف واحد پول خود است . اما در همان موقع،  يوآن كه توسط دست اندركاران مالي چين به طور بسيار دقيقي مديريت مي شود، به بالاترين سطح خود در برابر دلار رسيد.
008109.jpg
ستون هاي قرمز: صادرات چين به آمريكا
ستون هاي آبي: صادرات آمريكا به چين
نمودار سمت چپ: آمار وزارت بازرگاني چين
نمودار سمت راست: مركز آمار آمريكا
رشد ارزش يوآن در برابر دلار از جولاي۲۰۰۵ كه سياست تثبيت آن در برابر دلار به سبدي از ارزها تغيير يافت، به 6درصد رسيده است. واقعيت آن است كه كسري تجاري عظيم آمريكا در برابر چين، ارتباطي بسيار كمتر از آنچه گمان مي رود، به نرخ هاي ارز دو كشور دارد و بيشتر به رفتارهاي بسيار متفاوت مردم دو كشور در ارتباط با پس انداز و مصرف مرتبط است. عامل اصلي ناترازي تجاري چين و آمريكا در اين است كه نرخ پس انداز و صرفه جويي در چين بسيار بالاست و واردات و مصرف كالاهاي خارجي در اين كشور،  در سطح پاييني قرار دارد. در مقابل، مردم آمريكا سالانه ميليون ها تن كالاي خارجي مصرف  مي كنند و نرخ پس انداز و صرفه جويي در آنها به طرز احمقانه اي پايين است. به علاوه، بخش اعظم صادرات چين از طريق شركت هاي چندمليتي حاصل مي شود كه خط توليد نهايي آنها در خاك چين قرار دارد. بنابراين قيمت كالاهاي نهايي كه در داخل چين توليد مي شوند و روانه بازارهاي خارجي مي شوند با روند تقويت ارزش يوآن تغيير زيادي نخواهد كرد. با اين وجود، اكثر اقتصاددان ها معتقدند كه ارزش يوآن همچنان به طور مصنوعي در برابر دلار پايين نگه داشته شده است. بن برنانك (رئيس بانك مركزي آمريكا) بر اين عقيده است كه بي ميلي پكن به ايجاد ارزش واقعي يوآن، يك يارانه مؤثر براي صادرات چين محسوب مي شود.
موتور صادرات چين با تمام توان در حال فعاليت است و اين كشور را به سومين اقتصاد بزرگ جهان مبدل ساخته و ارزش مبادلات تجاري سالانه چين به 5/1تريليون دلار مي رسد. پيش بيني مي شود مازاد تجاري چين طي سال جاري به 208ميليارد دلار افزايش يابد كه دو برابر رقم 102ميليارد دلاري سال گذشته خواهد بود. مازاد تجاري چين در برابر آمريكا نيز انتظار مي رود تا پايان سال۲۰۰۶ به 230ميليارد دلار برسد كه از 202ميليارد دلار سال گذشته بسيار بيشتر خواهد بود.در مقابل، كسري حساب جاري آمريكا (شاخص مبادلات تجاري كالا و خدمات) حدود 6 تا 7درصد توليد ناخالص داخلي اين كشور است. اين رقم، انعكاس دهنده اين واقعيت است كه مصرف كنندگان آمريكايي و دولت اين كشور، بسيار فراتر از ابزارهاي موجود در اين كشور، زندگي و در واقع خرج مي كنند و همين امر نياز به واردات را گسترش داده است. مازاد تجاري چشمگير چين، ژاپن و ديگر اقتصادهاي صرفه جوي آسيايي، ضرورت افزايش مصرف آنها را دوچندان مي سازد. كاهش ناترازي هاي تجاري در سطح جهان بسيار دشوار خواهد بود چرا كه تعداد زيادي از كشورها بايد سياست هاي اقتصادي خود را تغيير دهند. بنابراين، ايده مذاكره كنندگان چيني صحيح به نظر مي رسد كه از واشنگتن خواسته اند به جاي فشار بر يوآن، سياست هايي اتخاذ كنند كه نرخ پس انداز و صرفه جويي در آمريكا را افزايش دهند.
بنا بر اعلام وزارت بازرگاني آمريكا، كسري تجاري اين كشور در برابر چين در پايان ماه اكتبر براي سومين ماه متوالي افزايش يافت و به بالاترين سطح در طول تاريخ مبادلات تجاري ميان دو كشور از كشورهاي جهان رسيد. كسري تراز تجاري اين كشور در برابر چين در ماه اكتبر 1/6درصد افزايش يافت و به 4/24ميليارد دلار رسيد كه به علت رشد چشمگير واردات اسباب بازي، وسائل ورزشي، تلويزيون و رايانه از چين به ايالات متحده به علت نزديك شدن به سال جديد ميلادي بوده است. كسري تجاري آمريكا در برابر چين از آغاز سال ۲۰۰۶ تا پايان ماه اكتبر، به 229 ميليارد دلار رسيد كه بسيار بيشتر از رقم 202ميليارد دلاري سال گذشته بوده است و بدين ترتيب، علاوه بر اين كه كسري تجاري آمريكا در برابر چين در تاريخ مبادلات دو كشور بي سابقه است، ركوردي در كل جهان در مبادلات تجاري كشورها نيز محسوب مي شود.

سايه روشن اقتصاد
ايران بزرگترين مقصد صادرات مجدد دوبي در سال 2006
گروه اقتصادي- حجم صادرات دوبي به ايران در 9ماهه نخست سال 2006 به 11 ميليارد و 189 ميليون درهم معادل 3 ميليارد و 21 ميليون دلار رسيد. به گزارش گلف نيوز، از كل رقم فوق، 54/10 ميليارد درهم آن (معادل 845/2 ميليارد دلار) صادرات مجدد دوبي به ايران و 649 ميليون درهم (معادل 175 ميليون دلار) صادرات دوبي به ايران بوده است. بدين ترتيب، ايران بزرگترين مقصد صادرات مجدد دوبي و سومين مقصد صادرات اين شيخ نشين در 9 ماهه نخست سال 2006 بوده است.
هند پس از ايران با 3/2 ميليارد دلار، سوئيس با 6/1 ميليارد دلار، عراق با 1/1 ميليارد دلار به ترتيب ديگر مقاصد بزرگ صادرات مجدد دوبي در مدت فوق بوده اند.

توضيح روابط عمومي بانك مسكن
گروه اقتصادي - روابط عمومي بانك مسكن به دنبال چاپ گزارشي تحت عنوان وام هاي مسكن و ديگر هيچ در صفحه 14 روزنامه اعلام كرد: در ابتداي تاسيس و ايجاد صندوق پس انداز مسكن بانك مسكن متقاضيان دريافت اين تسهيلات از محل صندوق حداكثر تا سقف 15ميليون ريال از تسهيلات خريد واحد مسكوني برخوردار مي شدند.بر اساس گزارش اين روابط عمومي ، با توجه به عوامل مختلف سقف اين وام به دفعات حداكثر تا 50۲۵،۳۵، و۷۰ ميليون ريال افزايش يافته است.
در اين گزارش آمده است: در زمان افزايش سقف تسهيلات صندوق پس انداز مسكن به 70 ميليون ريال ، سقف هاي مختلف تسهيلات مسكن نيز به 10۳۵،۵۰،۶۰،۷۰،۸۰، و 12 ميليون تغيير پيدا كرد. طبق اين گزارش، آن دسته از مشترياني كه متقاضي دريافت تسهيلات از محل صندوق پس انداز مسكن باشند مي توانند تا پايان بهمن ماه علاوه بر دريافت تسهيلات تا سقف 120 ميليون ريال از 50 درصد اين تسهيلات تا سقف 60 ميليون ريال به صورت بدون سپرده و حداكثر تا سقف 180 ميليون ريال از تسهيلات خريد واحد مسكوني برخوردار شوند.از سوي ديگر دارندگان حساب صندوق پس انداز مسكن صرفا مي توانند با پرداخت مبلغي از اقساط تسهيلات خود با توجه به ضوابط و مقررات مربوطه به حساب مذكور، مانده بدهي خود را به يكي از بستگان درجه يك منتقل نمايند.
اين روابط عمومي در تبيين گزارش چاپ شده همشهري آورده است: سپرده سرمايه گذاري تسهيلات مسكن يك حساب كوتاه مدت عادي است كه آن دسته از متقاضياني كه در اولويت واگذاري اوراق حق تقدم استفاده از تسهيلات مسكن قرار مي گيرند بعد از گذشت شش ماه از تاريخ افتتاح حساب ، مي توانند از اين اوراق براي خريد يا ساخت واحد مسكوني تا سقف 20 ميليون ريال بهره مند شوند، اما چنانچه اين افراد از اين اوراق جهت خريد واحد مسكوني استفاده نكنند، مي توانند آن را به افرادي غير از اقوام درجه يك خود منتقل نمايند.

اقتصاد انرژي
اتحاد مصرف كنندگان نفت
گروه اقتصادي- چين هفته جاري پذيراي نخستين كنفرانس پنج كشور بزرگ مصرف كننده نفت بود. وزراي نفت آمريكا، هندوستان، ژاپن، كره جنوبي و چين در اين نشست حضور داشتند. پنج كشور مزبور جمعاً حدود نيمي از كل نفت مصرفي جهان را مصرف مي كنند. چين كه با برگزاري اين نشست در اقدامي نادر رهبري كشورهاي صنعتي در عرصه مسائل انرژي را بر عهده گرفته است، همچنين خواستار تعيين مهمترين موارد اختلافي ميان مصرف كنندگان نفت و حل آنها شد.
"ما كاي" وزير انرژي چين در اين نشست گفت: پيام اين نشست اين است كه كشورهاي مصرف كننده نفت، قصد تقويت همكاري هاي متقابل خود را دارند. كشورهاي مصرف كننده خواستار صرفه جويي در مصرف نفت، افزايش بهره وري مصرف انرژي، توسعه سوخت هاي جايگزين نفت و كاهش وابستگي به نفت هستند. كاي افزود: كشورهاي مصرف كننده نفت داراي مشكلات مشتركي هستند و بايد از رويه متحدي در قبال مسائل بازار انرژي برخوردار باشند و رويه هاي بعضاً متناقض خود در عرصه امنيت انرژي را كنار بگذارند. كارشناسان اقدام چين در برگزاري اين همايش را تمايل فراوان پكن براي مشاركت نزديك با ديگر مصرف كنندگان كليدي نفت، كه برخي از آنها رويه چين را در كنترل قيمت ها و مالكيت شديد دولتي نمي پسندند، مي دانند.ون جيابائو، نخست وزير چين نيز به هند و 3 كشور ديگر مصرف كنندگان عمده انرژي اطمينان داد كه با آنان در زمينه تضمين امنيت بين المللي انرژي همكاري خواهد كرد. نخست وزير چين اعلام داشت كشورش مايل است با ساير كشورها در زمينه توسعه و بهره برداري از منابع انرژي به ويژه صرفه جويي انرژي، بهبود كارآيي انرژي، توسعه منابع انرژي جايگزين، حفاظت از محيط زيست در ارتباط با كاربرد انرژي و كمك به حفظ ثبات و امنيت عرضه انرژي در سطح بين المللي همكاري كند. نخست وزير چين اين سخنان را در ديدار با مورلي دئورا، وزير نفت و گاز طبيعي هند، آماري آكيرا وزير اقتصاد، بازرگاني و صنعت ژاپن، چونگ سيو كنون وزير بازرگاني، صنعت و انرژي كره جنوبي و ساموئل بودمن وزير انرژي آمريكا كه در كنفرانس پنج كشور عمده مصرف كننده انرژي در پكن گرد آمده بودند، اعلام كرد. وي اعلام داشت كارآيي انرژي در توسعه اقتصادي چين يك موضوع راهبردي است و اين كشور مي كوشد يك جامعه به لحاظ انرژي كارآمد ايجاد كند. منابع مطلع مي گويند وزراي انرژي 5 كشور عمده مصرف كننده قصد دارند در ميان خود اتحادي به وجود آورند به نحوي كه قيمت هاي باثبات نفت كه براي امنيت انرژي و تداوم رشد آنان ضروري است، تضمين شود.
ايجاد بزرگترين شركت نفتي جهان
شانا: با خريد بخش نفت و گاز شركت نروژي نورسك هيدرو از سوي شركت نفتي استات اويل، اين كشور در آينده اي نزديك، بزرگ ترين شركت توليد هيدروكربور برون ساحلي در دنيا را تشكيل خواهد داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، شركت هاي استات اويل و نورسك هيدرو -بزرگ ترين شركت هاي نفتي نروژ- روز دوشنبه در اطلاعيه اي مشترك اعلام كردند: در سال ۲۰۰۷ شركتي مشترك با ظرفيت توليد يك ميليون و 900هزار بشكه در روز معادل نفت تشكيل خواهند داد.
اين دو شركت همچنين اعلام كردند تعداد كاركنان خود را كاهش نخواهند داد و تعداد كاركنان شركت جديد، 31هزار نفر خواهد بود. نروژ سومين صادركننده بزرگ نفت در دنياست و شركت هاي استات اويل و نورسك هيدرو به ترتيب، بزرگ ترين و دومين شركت هاي نفتي اين كشور هستند. بنا بر اين گزارش، ميزان سهام دولت نروژ در شركت مشترك جديد كه بعدها نام گذاري خواهد شد، در وهله اول 5/62درصد خواهد بود و سپس به 67درصد افزايش خواهد يافت. دولت نروژ هم اكنون نيز با داشتن 9/70 و 8/43درصد از شركت هاي استات اويل و نورسك هيدرو، بزرگ ترين سهامدار اين دو شركت است.
شركت استات اويل 3/67درصد از شركت جديد و نورسك هيدرو 7/32درصد از آن را در اختيار خواهند داشت. همچنين قرار است مديرعامل كنوني استات اويل، رياست عملياتي شركت جديد و همتاي وي در نورسك هيدرو، رياست هيأت مديره آن را عهده دار شود. در اطلاعيه مشترك استات اويل و نورسك هيدرو به نقل از روساي هيأت مديره اين دو شركت آمده است: صنعت نفت و گاز بيش از پيش با چالش هايي جديد در دنيا رو به روست و ادغام ما در اين زمان، بسيار پر معناست. بنا بر اين گزارش، با اعلام خبر ادغام اين دو شركت، ارزش سهام نورسك هيدرو در بازار بورس اسلو روز دوشنبه 20/23 درصد و ارزش سهام استات اويل در اين بازار 65/6درصد افزايش يافت.
با ادغام شركت هاي استات اويل و نورسك هيدرو، بزرگ ترين شركت توليد برون ساحلي هيدروكربور در دنيا تشكيل خواهد شد و شركت هاي بزرگي همچون شركت انگليسي - هلندي رويال داچ - شل، پتروبراس برزيل و بي.پي انگليس، در فاصله اي دور پس از آن قرار خواهند گرفت. البته شركت اكسون موبيل آمريكا همچنان بزرگ ترين شركت توليد هيدروكربور (در مجموع خشكي و دريا) در دنيا خواهد بود. اين شركت در 3ماه سوم امسال، 2ميليون و 640هزار بشكه در روز هيدروكربور مايع (به جز گاز) توليد كرد. دولت چپگراي نروژ، همچنين بسياري از احزاب مخالف دولت نيز از تصميم استات اويل و نورسك هيدرو كه قرار است در سه ماه سوم سال ۲۰۰۷ عملي شود، استقبال كردند. نخست وزير نروژ نيز روز دوشنبه در اطلاعيه اي اعلام كرد: ادغام استات اويل و نورسك هيدرو، به منزله آغاز عصري جديد است و ما شركتي جهاني ايجاد و به اين ترتيب، صنعت نفت و گاز نروژ را تقويت خواهيم كرد. وي افزود: به اعتقاد دولت نروژ، ادغام استات اويل و نورسك هيدرو، هم از نظر صنعتي و هم از نظر راهبردي كاملا توجيه شده است.
كاهش منابع هيدروكربور در نروژ، استات اويل و نورسك هيدرو را ظرف سال هاي اخير بر آن داشته است تا فعاليت هاي بين المللي خود را گسترش دهند اما در اين راه به مشكلاتي نيز برخورده اند.

اقتصاد
انديشه
سخنگاه
سياست
كتاب
شهرآرا
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |