پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵
تخلفات رانندگي منجر به قتل، تنها با پرداخت ديه جبران نمي شود
اميد تازه براي مهار جنون سرعت
008106.jpg
ع-زرعكاني
سرانجام پس از آنكه رانندگاني با سرعت غيرمجاز و عدم رعايت مقررات رانندگي در خيابان ها و بزرگراه ها و جاده ها مرتكب قتل شدند، اما مجازات آنها در حد پرداخت ديه به بازماندگان قرباني حادثه محدود ماند و بر اثر اعتراض هاي گسترده خانواده هايي كه عزيزان خود را بر اثر بي مبالاتي و سرعت سرسام آور بعضي از رانندگان از دست داده اند، دولت به اين نتيجه رسيد كه علاوه بر مجازات هاي مقرر در قوانين قضايي در مورد رانندگان متخلف، گواهينامه آنها نيز توقيف شود و در واقع محروميت از رانندگي بنا به سنگيني تخلف، بر مجازات هاي مطروحه در قوانين اضافه شود. اين رويكرد دستگاه هاي مسئول بارقه اميدي براي جامعه پديد آورده است و اين انتظار وجود دارد كه در آينده نزديك كمتر حوادث رانندگي روزافزون منجر به جرح و قتل را كه بيشتر ناشي از سرعت جنون آميز و تخلف راننده است شاهد باشيم.
يك كارشناس حمل و نقل گفته بود، مشكل اصلي ترافيك تهران آن است كه خودروهاي امروز در بسياري از نقاط شهر هنوز در خيابان هاي ديروز تردد مي كنند. اگر احداث شبكه هاي وسيع بزرگراهي، پل هاي ارتباطي و برخي اقدامات فني مثل اصلاح هندسي معابر و يا احداث زيرگذر را، اقداماتي مؤثر براي خروج از بن بست ترافيك هاي سنگين و روان شدن رفت و آمد خودروها بدانيم، بايد بگوييم، مشكل اصلي حمل ونقل در تهران كاهش ايمني عابران پياده است كه بيش از همه ناشي از بي احتياطي رانندگان خودروها و سرعت غيرمجاز آنها نيست.
خودروهاي جديد در مقايسه با خودروهاي قديمي به دليل سبكي وزن و برخي فناوري هاي جديد شتابي چند برابر دارند، اما اين ديگر بر عهده رانندگان است كه با حركتي معقول و رعايت قوانين، مراعات حال عابران پياده را بكنند و يا بي محابا در خيابان ها و گذرگاه ها بتازند و باعث حوادث مرگبار شوند، همچنان كه در طول يك دهه اخير طوماري از حوادث خونين رانندگي و منجر به مرگ عابران پياده در تهران را شاهد بوده ايم و متأسفانه حداكثر مجازاتي كه براي رانندگان خاطي اعمال شده است پرداخت ديه و يا جريمه هايي است كه هرگز زيان هاي سنگين روحي و رواني بازماندگان قرباني حادثه را جبران نمي كند. در مورد حوادثي كه ناخواسته پيش مي آيد و يا به ندرت عابر پياده بي احتياطي مي كند، مسئله فرق مي كند، اما بنا به آمار موجود، بيشتر حوادث رانندگي منجر به مرگ عابران پياده در خيابان ها و بزرگراه هاي تهران ناشي از جنون سرعت رانندگان آنها بوده است كه اغلب در ميانگين سني 25 تا 30 سال قرار دارند. نگارنده خانواده هايي را مي شناسد كه بر اثر از دست دادن تنها فرزند دانشجو، يا دختر جوانشان ديگر نتوانسته اند زندگي طبيعي و شاداب گذشته را بازيابند. اين خسارات سنگين چگونه قابل جبران خواهد بود؟ به هر حال اعلام توقيف گواهينامه رانندگان متخلف، اميد تازه اي براي پيشگيري از حوادث خونين رانندگي ناشي از سرعت و بي مبالاتي راننده، پديد آورده است و اميدواريم اين مجازات در مورد كساني كه بر اثر سرعت غيرمجاز، مرتكب قتل مي شوند،  محروميت دايمي از رانندگي باشد. زيرا پرداخت چنين بهايي در ازاي از دست رفتن زندگي يك انسان هنوز ناچيز است و قانونگذاران بايد براي حفظ جان آدمي، سخت گيري بيشتري كنند. ضمن آن كه انجام كارهاي فرهنگي و تبليغي جذاب براي تشويق جوانان به خودداري از سرعت غيرمجاز به هنگام رانندگي در خيابان ها و معابر شهري و جاده ها نيز ضروري است.

امكانات اورژانس تهران و توقع مردم
008100.jpg
پدري هستم كه در ساعت 30/3 بامداد شنبه هجدهم آذر ماه 1385 به دليل بيماري شديد و وضعيت اضطراري كودك 15 ماهه ام، با اورژانس تهران تماس گرفتم، اپراتور پس از تماس با پزشك اورژانس، از قول او تأكيد كرد كه در اسرع وقت كودك را به بيمارستان كودكان طالقاني واقع در خيابان طالقاني برسانيد، يادآور شدم كه به دليل بارش برف سنگين و واقع شدن منزلم در منطقه اقدسيه، شهرك صدف، امكان آوردن طفل به مركز درماني وجود ندارد و توقع داشتم، آمبولانس هاي مجهز به زنجير چرخ اورژانس اين كار را انجام بدهند. پزشك مربوطه پس از شنيدن اظهاراتم، يادآور شد كه مي توانم از طريق تلفن 118 از مراكز اورژانس خصوصي كه در منزل كار ويزيت را انجام مي دهند كمك بگيريد!  حدود ساعت 5 صبح كه بارش برف كاهش يافت توانستم با بستن زنجير چرخ كودكم را به يك مركز درماني برسانم و هنگامي كه مراتب را به مركز شكايات اورژانس ارجاع دادم مسئولان اين مركز با اعلام صريح اين واقعيت كه كليه آمبولانس هاي مركز اورژانس مجهز به زنجير چرخ بوده و در 24 ساعت آماده خدمت مي باشند، قول پيگيري دادند. چون به گفته مركز شكايات، صداي مكالمات ضبط مي شود و قابل پيگيري است، اما تا اين تاريخ به شكايت من رسيدگي نشده است. به هر حال اميدوارم، مركز مهم و حياتي اورژانس براي حفظ اعتماد متقابل با مردم، در پاسخگويي به نياز آنها از كادرهاي مسئول و متعهد بهره بگيرند تا اين قبيل كاستي ها، خدمات ارزشمند اكثريت زحمتكش و خادم اورژانس را زير سؤال نبرد.
عليرضا عبدي

زيان افزوده جمع آوري سرويس ادارات
جمع آوري سرويس هاي رفت و آمد كاركنان در وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي ظاهراً با هدف صرفه جويي اقتصادي صورت گرفته است، اما تصميم گيرندگان با همه گرايش مفيدي كه براي كاهش مخارج دولت داشته اند، متوجه پيامدهاي منفي اين اقدام نبوده اند، نخستين مشكلي كه بر اثر جمع آوري سرويس ها بروز كرده، روي آوري ناگزير كارمندان به خودروهاي شخصي و همچنين، سفر درون شهري به وسيله تاكسي و خودروهاي مسافربر شخصي است كه خود به خود و تا حد زيادي، سفر با خودروهاي تك سرنشين را كه با تمهيدات راهنمايي و رانندگي و معاونت حمل و نقل شهرداري تهران براي كاهش بار ترافيك شهري است مغايرت دارد. مجسم كنيد، در ساعات نخست بامداد، چند هزار كارمند، با خودروهاي شخصي خودشان و به صورت تك سرنشين به حركت در مي آيند و به همين اندازه بر ريتم تردد شهري تأثير مي گذارند و ترافيك را سنگين تر مي كنند، به فرض اگر بعضي از آنها براي كسب درآمد و به پيروي از شغل رايج و بي دردسر مسافركشي در تهران، در مسير خودشان مسافر هم سوار كنند و از حالت تك سرنشين خارج شوند، باز هم، آلودگي ناشي از تردد اين همه خودروي شخصي در سطح شهر غيرقابل چشم پوشي است، به خصوص كه ميزان گازهاي آلاينده به ويژه منواكسيد كربن از خروجي خودروهاي بنزين سوز، به مراتب بيشتر از اتوبوس و ميني بوس است و اين زيان افزوده بر ديگر زيان هاي ترافيك تهران ظاهراً ديده نشده است.
فاطمه- م- تهران

.. تا شب يلدا نرود
008103.jpg
زمين در آغاز بهار گاهشماري ايراني در زاويه صفر درجه اين مدار قرار دارد و در اول پاييز هر سال به زاويه يكصد و هشتاد درجه مدار مي رسد. در اين دو حالت يعني اول بهار و اول پاييز طول مدت روز با شب به طور دقيق مساوي خواهد بود. در دو حالت ديگر گردش زمين يعني زاويه نود درجه كه اول تابستان خواهد بود و نقطه مقابل آن يعني زاويه دويست و هفتاد درجه كه اول زمستان است ما به ترتيب شاهد بلند ترين روز و بلند ترين شب سال هستيم و به همين دليل است كه شب اول زمستان را بلند ترين شب سال مي دانيم و محاسبات نجومي نيز آن را ثابت كرده است. شبي كه آن را به نام شب يلدا مي شناسيم.
شب يلدا را شب چله نيز مي نامند. نياكان ما از اول زمستان تا دهم بهمن را چله بزرگ مي ناميدند. در گذشته هاي دورتر اين شب را جشن نود روز هم مي گفتند زيرا از اين شب تا روز عيد نوروز۹۰ روز باقي مانده است. طول شب يلدا چهارده ساعت و پانزده دقيقه است كه اين محاسبه براساس تقويم دقيق پارسي انجام گرديده است. ايرانيان در اين شب دور يكديگر جمع مي شوند و شيريني و تنقلات، ميوه هاي خشك و آجيل شيرين زينت بخش شب نشيني آنان است. انار و خصوصاً هندوانه در اين شب جزء ملزومات اصلي محسوب مي شود. آيين شب يلدا پس از گسترش دين مبين اسلام در ايران نيز مجال ماندگاري يافت و در ادبيات ما نيز جايگاهي خاص پيدا كرد. كه مصداق اين شعر، سعدي شاعر بزرگ ماست: ياد آسايش گيتي بزند بر دل ريش
صبح صادق نرسد تا شب يلدا نرود
شب يلدا با ريشه هاي اساطيري خود مجالي است براي كنار يكديگر  نشستن، ديد و بازديد هاي صميمانه و لحظاتي مهرورزيدن در اين وانفساي زندگي ماشيني، كه بايد آن را غنيمت بداريم.
فرشيد خداداديان

لكوموتيورانان هم خواست هايي دارند
لكوموتيورانان راه آهن همواره بسيار فراتر از وظايف قانوني خويش انجام وظيفه نموده اند و در اين راه حتي آسايش و سلامتي خود و خانواده خويش را نيز فدا كرده اند ولي هيچ گاه بيش از حقوق قانوني خود انتظاري نداشته اند، لذا درخواست براي اداي اين حقوق توسط راه آهن جمهوري اسلامي ايران كمترين درخواستي است كه آنان مي توانند داشته باشند ولي متأسفانه آن چنان كه بايد به اين مسايل توجه نمي شود.
در اين رابطه پيگيري هاي فراواني انجام گرفته است، به عنوان مثال فقط از لكوموتيو رانان يك اداره كل طي 6 ماه حدود 20 نامه در مورد حقوق قانوني مذكور به مسئولين راه آهن نوشته شده كه حتي يك نامه نيز پاسخي به همراه نداشته است. حتي دستوراتي نيز از جانب وزير محترم راه صادر گرديده است
چون راه آهن جمهوري اسلامي در مورد مامورين شاغل در سير خود مطابق ماده 39 قوانين اداري و استخدامي و تبصره 12 آيين نامه فوق العاده روزانه (ماموريت) و آيين نامه كيلومتراژ پذيرفته است كه به جاي پرداخت ماموريت، به ميزان معادل آن، كيلومتراژ پرداخت نمايد و آن را به تصويب سازمان اداري و استخدامي نيز رسانده است. لذا قيمت كيلومتراژ با توجه به مشخص بودن مقدار ريالي ماموريت در هر سال قابل محاسبه بوده و از نظر عددي نيز بايد مانند ماموريت بر اثر افزايش سنواتي حقوق و مزايا به طور طبيعي افزايش يابد. (ماموريت به صورت ضريبي از حقوق تعيين مي گردد) در حالي كه هم اكنون مبلغ كيلومتراژ بدون در نظر گرفتن تعاريف مزبور در حقوق اداري و آيين نامه كيلومتراژ، بسيار كمتر از ميزان واقعي آن پرداخت مي شود و افزايش سنواتي آن نيز منظور نمي گردد.
در نحوه محاسبه و پرداخت اضافه كار به لكوموتيورانان شايان يادآوري است كه لكوموتيورانان مانند بسياري از كارمندان اداري ساعات اضافه كاري انجام مي دهند و گاهي ساعات كاري آنان بيش از 300 ساعت در ماه مي گردد، متأسفانه براي لكوموتيورانان قطارهاي باري و مسافري هيچ گونه اضافه كاري منظور نمي شود. كارمندان اداري در هفته 40 ساعت (5 روز در هفته و هر روز 8 ساعت) كاركرد دارند و اين مقدار از ميزان ساعت كاري عادي مقرر در قوانين اداري و استخدامي كشور 4 ساعت كمتر مي باشد (4-=44-40) در حالي كه براي آنان ماهيانه حداقل 40 ساعت و در مواردي حتي بسيار بيش از اين مقدار اضافه كار در نظر گرفته مي شود.
بهداشت و ايمني محيط كار و امور رفاهي، كاهش سنوات خدمتي و دسته بندي شغل لكوموتيوراني در مشاغل سخت، دسته بندي اين شغل در رسته خدماتي، اضافه كار شبانه، ايجاد تفكيك بين سوانح و تخلفات اداري از ديگر خواست هاي مهم لكوموتيورانان راه آهن جمهوري اسلامي ايران مي باشد كه اميد است مورد توجه و رسيدگي قرار گيرد.
جمعي ازلكوموتيورانها

ازميان نامه ها وپيام ها
اطلاع رساني كنيد
به اين دليل كه بلوار آسيا واقع در غرب تهران در دست تعمير مي باشد، اتوبوس هاي شركت واحد در ايستگاه اين خيابان كه بعد از رسالت غربي قرار دارد، توقف نمي كنند و مسافران سرگردان مي مانند، در اين قبيل موارد بايد اطلاع رساني شود تا مردم سرگردان نشوند.
صغري عليايي- تهران
ماليات عادلانه
از مسئولان تعيين ماليات بر مشاغل تقاضا دارم در مورد ماليات ميني بوس ها با توجه به هزينه و سطح درآمد اين وسيله نقليه، جانب عدالت را بگيرند تا صاحبان اين مشاغل قادر به پرداخت ماليات باشند و اين سؤال را نيز مطرح مي كنم كه در صورت صدور ماليات غيرعادلانه به كجا بايد مراجعه كنيم؟
مجتبي درويش- تهران
توقع كاركنان قراردادي
اميدواريم وعده دولت محترم مبني بر رسمي شدن كاركنان قراردادي در وزارتخانه ها هرچه زودتر جامه عمل بپوشد.
حسين- ب- تهران
شبكه هاي دلالي و قيمت مسكن
وقتي ابتكار عمل در معاملات مسكن در اختيار شبكه هاي دلالي باشد، بايد هر روز شاهد افزايش بي رويه بهاي مسكن باشيم و تا زماني كه دولت ضوابط معين و قابل كنترلي را براي اين فعاليت ها تعيين نكند، شبكه هاي دلالي برخي دست اندركاران ساخت و ساز، يكه تاز ميدان خواهند بود.
سامان خامسي زند- تهران
پيشنهاد به روابط عمومي قوه قضائيه
به روابط عمومي قوه محترم قضائيه پيشنهاد مي كنم براي پيگيري موارد مربوط به رسيدگي به پرونده هايي كه شامل دستور صريح مسئولان قوه قضائيه مي شود، سامانه اي جهت پيگيري و كسب اطلاع از افراد ذي ربط، ايجاد كند تا با شناسايي موانع احتمالي، حقوق مراجعان حفظ شود. در اين مورد بهتر است از افراد استعلام به عمل آيد تا نسبت به اجراي دقيق دستورات قضايي اطمينان حاصل شود.
نام محفوظ
نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
رعايت آداب در نمايش هاي طنز
بنا به خصلت نمايش و حرمت مخاطبان، حتي در نمايش هاي طنز، بهتر است هنرمند برخي نكات را كه جزو آداب است، رعايت كند. در سريال طنزي كه اين شب ها پخش مي شود، ضمن تشكر از بازي هاي جذاب يادآور مي شوم، حرف زدن با دهان پر از غذا، وقتي تكرار مي شود، ديگر نمي توان اسمش را طنز گذاشت!
منوچهر- تهران

جدول اعداد (سودوكو) 245
008082.jpg
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.

سخنگاه
اقتصاد
انديشه
سياست
كتاب
شهرآرا
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |