سه شنبه ۵ دي ۱۳۸۵
گزارشي از روند بازسازي شهر بم
سقف هاي تمام  فلزي
تاكنون 14 هزار واحد مسكوني تحويل مردم شده و قرار است 11 هزار واحد ديگر تا شهريور آينده آماده شود
008283.jpg
عكس:جواد گلزار
بنيامين صدر
آفتاب كم كم از پشت دماوند پير طلوع مي كند و آخرين روز از پاييز آغاز مي شود. شفق سرخ، رنگ خود را با شهر دودآلود تهران قسمت مي كند و من بر فراز آسمان پايتخت به گزارشي فكر مي كنم كه در آن از ناامني پرواز نوشته شده بود؛ كمي مي ترسم. خلبان مقصد را جايي در دل كوير ايران شهر بم معرفي مي كند؛ خاك خسته بم كه زلزله ويرانگر سه سال پيش جان بيش از۴۰ هزار نفر از ساكنان آن را گرفت و بزرگترين بناي خشتي جهان، ارگ را ويران كرد.
از پنجره هواپيما كه پايين را نگاه مي كني تا چشم كار مي كند كوير است و كوير، خاكي به رنگ لباس سربازان وطن، يادآور استقامت و پايمردي.
دنبال آبادي مي گردي اما در مسير جاي سبزي نمي بيني. ترك هاي كوير و ردپاي شن هاي روان چشم را مي نوازد و دل را با غم زيباي غربت و تنهايي آشتي مي دهد.
يك ساعت و 45 دقيقه گذشت، ناگهان مربع مستطيل هايي را در دل كوير مي بيني به رنگ سبز نخلستان.
اندكي بعد، خلبان بعد از اعلام وضعيت فرود، مي گويد: خانم ها، آقايان تا دقايقي ديگر در فرودگاه بم به زمين خواهيم نشست، لطفاً كمربندهاي خود را ببنديد.
* * *
اينجا شهرستان بم است و همچنان خاطره تلخ روزهاي اول زلزله را تداعي مي كند. در مسير فرودگاه تا مركز شهر ديوارهاي فروريخته بسيارند جايي در منطقه براوات كه بيشترين خسارت را تحمل كرد.
خرابه هاي به جا مانده از زلزله، اسكلت هاي فلزي و كانكس هايي كه تمام مسير و شهر را پر كرده، همه از گستردگي ابعاد اين فاجعه و خرابي ها حكايت دارد. بر روي ديوار فرو ريخته كاهگلي، قطعه اي از يك ترانه خاطره انگيز قديمي نوشته شده كه چشم را براي لحظه اي به خود خيره مي كند: تو فكر يك سقف ام و كمي جلوتر قسمتي از ديالوگ فيلم اعتراض: به ياد سه كس، سرباز، غريب و بي كس
اندوه چهره شهر بم را دربرگرفته، وقتي وارد اين شهر مي شوي، كانكس مي بيني و اتاقك هاي فلزي، آنچه هست كانكس هاي سفيد رنگ، نخلستان هاي تهي و آثار برجاي مانده از ويرانه هاي زلزله. آدم هاي كمي در خيابان ها تردد مي كنند و تلاش و كار رنگ باخته و اغلب ساختمان ها نيمه كاره رها شده اند. هرچند كه شهر زنده است اما زندگي در آن جريان ندارد.
سراغ استراحتگاهي را مي گيريم و پس از وارد شدن به آن نشاني فرمانداري را مي پرسيم. وقت تنگ است و بايد برويم.
خيابان اصلي شهر به دليل حفاري هاي مختلف و انبوه شن و ماسه اي كه براي ساخت و ساز در كنار آن ريخته شده، بند آمده و جايي براي توقف كامل خودروها نيست.
در كنار اين خيابان، كانكس هاي فلزي، جاي مغازه ها، آزمايشگاه  و حتي مطب پزشكان شهر را گرفته است و كالاها و خدمات مورد نياز ساكنان بم را تأمين مي كند.
در همين كانكس ها يكي طبابت مي كند، يكي كتاب مي فروشد و آن ديگري موي بچه اي را اصلاح مي كند.
وقتي از راننده وضعيت معيشتي ساكنان بم را جويا مي شويم، ابراز نارضايتي مي كند و اقدامات انجام شده را ناكافي مي داند.
از بيكاري و گراني گله مند است. آقاي حسين شاهي به ما مي گويد: تعداد جمعيت بم كه نيمي از آن در جريان زلزله از دست رفتند، در حال حاضر همچون قبل از زلزله۵دي ماه 82 است. وقتي با تعجب از او مي پرسيم چطور؟ مگر مي شود؟ ، توضيح مي دهد كه در حال حاضر تقريبا نيمي از ساكنان بم اهالي بومي و قديمي نيستند و بعد از وقوع زلزله با  استفاده از شرايط به هم ريخته به اينجا آمدند.
او به همين دليل از توزيع ناعادلانه تسهيلات و امكانات انسان دوستانه گله مند است؛ همچون اغلب اهالي اصيل بم. در گوشه اي از شهر و قبل از رسيدن به فرمانداري، با كنار هم گذاشتن رديفي از اين كانكس ها اردوگاهي ايجاد شده كه خانواده هاي زلزله زده يا مهاجران محروم در آن زندگي مي كنند؛ اردوگاهي به نام بسطامي . بچه ها در كنار اين محله  و در ميان انبوه زباله ها سرگرم بازي هستند. انگار اهالي شهر با اين كانكس ها خو گرفته اند و حالا اين اسكلت هاي فلزي، محل زندگي و كسب و كار آنان شده است. از سرويس هاي بهداشتي عمومي نيز خبري نيست و اين بر زشتي درد مي افزايد.
به محل فرمانداري مي رسيم؛ كانكسي در ميدان اصلي شهر. بعد از هماهنگي با محمدمحمدي زاده -مدير روابط عمومي فرمانداري- كه گويا سنگ صبور اهالي بم نيز است، به ديدار مجيد اعتمادي - فرماندار بم- مي رويم و از او در مورد روند بازسازي، تعداد ساكنان بم و روستاهاي تابعه و تحقق وعده هاي پيشين مي پرسيم. اعتمادي مي گويد: تاكنون نيمي از واحدهاي مسكوني در شهرستان بم بازسازي شده و به بهره برداري رسيده اند. به گفته او از مجموع 25هزار واحد مسكوني شهر بم و اطراف، حدود 14هزار واحد مسكوني بازسازي و به بهره برداري رسيد كه اين رقم بايد تا پايان امسال به 25هزار واحد برسد. همچنين 35درصد ساختمان هاي دستگاه هاي دولتي در شهرستان بم، تاكنون ساخته شده اند.
اعتمادي مي افزايد: از آنجا كه عمليات بازسازي در نقاط روستايي، جلوتر از شهر بم آغاز شد، پرونده بازسازي در اين بخش، روند قابل  قبول تري دارد.
اين در شرايطي است كه محمد سعيدي كيا -وزير مسكن و شهرسازي- چندي پيش، شهريورماه 1386 را زمان پايان بازسازي بم عنوان كرده بود و بر اساس برنامه  زمان بندي شده قرار بود بازسازي شهر بم نيز كه شامل خانه ها، اماكن عمومي، تجاري و دستگاه هاي اداري است تا پايان امسال يكي پس از ديگري به پايان برسد. در حال حاضر معدود ساختمان هاي شهر ساخته شده يا در مراحل پاياني است كه البته در اين بين، كار ساخت و تجهيز مدارس،  بانك ها و برخي ساختمان هاي دولتي از روند تندتري برخوردارند، به طوري كه هم اكنون كار ساخت 11مدرسه مجهز در شهر بم به پايان رسيده و در حال بهره برداري است اما كار نصب سيستم هاي جديد تهويه و سرمايش و گرمايش در مدارس اين شهرستان به دليل مصرف بسيار بالاي برق و سوخت در بيشتر آنها بدون نتيجه باقي مانده و اغلب كلاس هاي درس از دماي مناسب برخوردار نيستند. از سوي ديگر برخي بيماري هاي پوستي و ريوي به دليل هواي  آلوده در بين دانش آموزان بمي شايع شده است.
فرماندار بم درباره وضعيت سكونت شهروندان بمي در كانكس ها توضيح مي دهد كه از سوي دولت به مالك هر واحد ساختماني تخريب شده، 15ميليون و 500هزار تومان وام بازسازي داده شده است. در اين ميان برخي ازخانواده ها تمايل به هزينه بيشتر براي ساختمان هاي مسكوني شان دارند و از اين رو مجبور به صرف هزينه هاي شخصي هستند كه به دليل افزايش بي رويه قيمت مصالح ساختماني -به ويژه تيرآهن- آنان ترجيح مي دهند تا زمان تهيه كامل هزينه ساخت ساختمان مسكوني خود در كانكس ها سكونت كنند! به گفته مسئولان كار ساخت 25هزار خانواري كه وام مسكن دريافت كرده اند آغاز شده و معلوم نيست كه چه هنگام به پايان مي رسد.
وقتي از مسئولان فرمانداري بم در مورد تعداد جمعيت ساكن در شهرستان بم مي پرسيم، به آمار دقيقي دست نمي يابيم اما اعتمادي جمعيت شهر بم را بين 130 تا 150هزار نفر برآورد مي كند كه با احتساب جمعيت روستاهاي تابعه، اين رقم به حدود 250هزار نفر در كل شهرستان بم مي رسد. اين در شرايطي است كه تا پيش از وقوع زلزله جمعيت شهرستان بم 200 هزار نفر برآورد شده بود.
008259.jpg
شهرستان بم واقع در استان كرمان به 5 بخش، 13 دهستان و 972 آبادي تقسيم مي شود.
به گفته فرماندار بم پس از زلزله سال ۸۲ برخي افراد غيربومي به اين شهرستان آمده و با اخذ وام ها اقدام به ساخت وساز كرده اند، به طوري  كه هم اكنون دست كم به تعداد آمار كشته شدگان زلزله بم مهاجر به قصد سكونت وارد شهرستان بم شده است و اين موضوع پيامدهاي منفي اجتماعي و فرهنگي را به همراه داشته است.
فرمانداري را كه ترك مي كنيم . وزش باد، ديد شهر را كه در هاله اي از گرد و غبار قرار دارد، سخت مي كند.
باران براي يك شهر كويري نعمت است اما شهروندان بم بايد دعا كنند كه باران نبارد چون با اين همه گرد و خاك ناشي از خرابي ها تصور باران يعني يك دردسر تازه؛ دردسري كه مي تواند همه جا را به هم بريزد و گل ولاي، شهر را در بر بگيرد.
براي همين، مردم بم ترجيح مي دهند فعلاً با بيماري هاي تنفسي ناشي از گردوغبار بسازند و كنار بيايند.
پس از هر زلزله ويرانگر، مديريت بحران وظيفه مهمي در جمع آوري به موقع نخاله هاي ساختماني دارد كه متأسفانه اين مورد در بم انجام نشده است.
اغلب نخاله هاي ساختماني روي سفره هاي آب زيرزميني تخليه شده و تخليه اين نخاله ها در نزديكي مناطق مسكوني، ضمن برهم زدن چشم اندازهاي طبيعي، مشكلات بهداشتي بسياري براي شهروندان به  وجود آورده است.
در حال حاضر، به طور روزانه 7هزار ليتر فاضلاب وارد آب  هاي زيرزميني مناطق بم مي شود. يكي از خواسته هاي اصلي و عمده مردم بم هم اين است كه سيستم تصفيه فاضلاب هرچه زودتر در شهر اجرا شود كه تاكنون اتفاق نيفتاده است.
هنوز هزاران تن آوار در شهر بم وجود دارد كه اگر مردم خودشان مشاركت نكنند، تخليه آن بسيار دشوار است.
از طرفي تعريض خيابان ها و عمليات خاكبرداري و آواربرداري، به كندي پيش مي رود كه به افزايش بيماري هاي ريوي و عفوني انجاميده است.
علي باقرزاده -شهردار بم- هم به وجود روزانه 140 تن زباله شهري در اين شهرستان اشاره مي كند و انتقال اين زباله ها به اطراف شهر را نيازمند تجهيزات و امكانات بيشتر در مقايسه با وضع موجود مي داند.
به گفته او در شهرستان بم مشكل تصفيه و هدايت فاضلاب شهري هنوز پابرجاست و از آنجا  كه در شهرستان بم قنوات بسياري وجود دارد، آب هاي سطحي و زيرسطحي، مشكلات بسياري را براي ساكنان ايجاد كرده است. عليرضا قلي نژاد -جانشين رياست ستاد بازسازي بم- نيز از بازسازي 40درصد واحدهاي تجاري در شهرستان بم خبر مي دهد و مي گويد: تا پايان امسال بازار بم ساماندهي خواهد شد؛ بازاري كه امروز هيچ نشانه اي از شكل قديمي خود ندارد.
او از رفع برخي مقررات دست وپاگير اداري براي انجام سريع عمليات ساخت و صدور مجوز بهره برداري واحدهاي تجاري خبر مي دهد و مي گويد: متأسفانه خود مالكان تجاري در شهر بم نيز تمايلي به رهاكردن كانكس ها و توقف كسب  و كار براي بازسازي و ساخت واحدهاي تجاري جديد ندارند كه بايد راهكاري انديشيده شود تا مشاركت مردمي پررنگ تر شود.
با اين همه كندي عمليات ساخت وساز، بعد از گذشت 3سال از زلزله، شهروندان بم را ناراضي كرده است.
يكي از مغازه داران شهر كه فعلاً تمام وسايلش را در يك كانكس ريخته،  مي گويد: در شهر مغازه داشتم؛ من الان نزديك به 6 ماه است كه براي دريافت مجوز ساخت مغازه مراجعه مي كنم، اما مسئولان مي گويند نقشه هنوز آماده نيست.
يكي ديگر از شهروندان اهالي بم مي گويد: روند بازسازي شهر بم با گذشت 3 سال، بسيار كند پيش مي رود و با وجود مبالغ هنگفتي كه از كمك هاي داخلي و بين المللي جمع آوري شد، اما هنوز هم مردم بم در تنگنا قرار دارند.
وزير مسكن و شهرسازي پيش از اين اعتبارات بانكي براي بازسازي بم را حدود 600 ميليارد تومان و كمك هاي خارجي و وام بانك جهاني را بالغ بر 25ميليون دلار عنوان كرده بود.
شهروند ديگري هم مي گويد: بيشتر وامي كه مي گيريم، صرف پرداخت به پيمانكار و كارگران و خريد آهن با قيمت بالا مي شود، قيمت ها متغيرند و اين بي عدالتي در بم به خوبي ديده مي شود. حال چگونه مي شود نسبت به بازسازي بم تا پايان برنامه زمان بندي شده اميدوار بود، پرسشي است كه كسي جواب روشني به آن نمي دهد!
***
چرخي در شهر مي زنيم و عكاس كه يك دنيا سوژه دارد براي ثبت در قاب تصوير مدام لحظه ها را ثبت مي كند. بچه هايي كه بي رمق از مدرسه به خانه مي آيند و كارگراني كه بر سر چهارراه ها و كوچه هاي خاكي در انتظار كار نشسته اند. ناگهان به ياد رطب و پرتقال بم مي افتيم و سراغ آن را مي گيرم، اما گويي هيچ كس نمي داند كه روزگاري پرتقال مورد نياز نيمي از مردم ايران را شهرستان بم تأمين مي كرد، اغلب درختان خشك شده يا آفت زده اند و شاخه هاي خاك گرفته تهي از ميوه، رطب بم هم كه در جهان شهره است، تنها در سردخانه ها يافت مي شود. مثل اينكه بايد دست خالي برگرديم با يك دنيا حرف نگفته و قصه ناشنيده،  با اين كه چهره شهر غمگين و درهم ريخته است، ديدن درختان سرسبز نخل مرهمي است كه كمي از دلگيري فضا مي كاهد و اميد را زنده مي كند. اما! نخل هاي ايستاده بم، شهري را انتظار مي كشند كه همچون گذشته گل سرسبز كوير ايران باشد.در صبح سرد اولين روز زمستان وقتي شهر را ترك مي كنيم ياد حرف هاي يكي از اهالي مي افتم كه مي گفت: فراموش شده ايم .
دوباره كمربندها را مي بنديم و از فراز كوير به پايتخت شلوغ و پرهياهويمان برمي گرديم. شهر كانكس ها را رها كرده ايم. وقتي به آسمان تهران مي رسيم شهر را نمي بينيم، غبار سياهي آنچنان پايتخت را پوشانده كه هيچ ساختماني معلوم نيست. حسرت كوير و آن شب پرستاره اش وجودمان را فرامي گيرد.

نگاه امروز
مديريت پيش از بحران
فريبرز بيات
پنجم دي ماه سومين سالگرد زلزله بم است. يكي از مرگبارترين زلزله ها در تاريخ معاصر ايران كه بيش از 40 هزار نفر كشته و نزديك به همين تعداد مجروح برجاي گذاشت، 60 هزار واحد مسكوني را ويران كرد و 5/1 ميليارد دلار خسارت به بار آورد.
وقوع چنين زلزله مهيب و ويرانگري و نيز اين كه ايران يكي از كشورهاي زلزله خيز جهان است كه هر چند سال يك بار زلزله اي مرگبار در آن رخ مي دهد، تاكنون بايد درس هاي بسياري به ما آموخته باشد. نخستين و مهم ترين درس اين است كه مديريت بحران هاي طبيعي چون زلزله قبل از وقوع بحران آغاز مي شود و اگر مي شنويم و مي بينيم كه مشابه زلزله بم در ژاپن اتفاق مي افتد اما تلفات آن از انگشتان يك دست تجاوز نمي كند و خسارات به مراتب كمتري به بار مي آورد دقيقاً به دليل مديريت پيش از بحران است. در واقع اگر بحران را مجموعه شرايطي بدانيم كه روال معمول و متداول كار و فعاليت، زندگي، سلامت و ارتباطات را به يكباره تغيير مي دهد، مديريت موفق چنين شرايط بحراني نيازمند تدارك تدابير قبلي است. پيش بيني و پيشگيري اولين مرحله مواجهه با يك بحران است. شناخت سيكل و فرايند بحران ها، نقاط حساس، شدت و ضعف حادثه احتمالي، تجارب ساير كشورها و نيز علائم و نشانه هاي احتمالي و... از جمله اقدامات و تدابيري است كه دستگاه هاي مسئول مي بايست مدت ها قبل از وقوع بحران ها آغاز و به شكل منظم و منسجم پيگيري كنند. به تعبير ديگرمديريت دانايي نخستين گام براي مقابله با بحران است و آن هم فقط پيش از وقوع بحران امكان پذير است، چرا كه در شرايط بحراني دسترسي به اطلاعات، آمار و ارقام به شدت كاهش مي يابد و اصولاً يكي از پيامدهاي بحران در هم ريختگي اطلاعات و ارتباطات است.
چنانچه در زلزله بم امكان دقيقي براي دسترسي به ابتدايي ترين آمارها  چون ميزان جمعيت شهر وجود نداشت، جمعيت بم پيش از زلزله بين 80 تا 100 هزار نفر اعلام مي شد اما در هنگام وقوع زلزله و پس از آن به 130 تا ۱۵۰ هزار نفر رسيد، اين در حالي بود كه براساس آمارهاي رسمي بيش از 40 هزار نفر در اثر وقوع زلزله جان باختند!دومين مرحله در مديريت پيش از بحران برنامه ريزي و آموزش است. مديريت دانايي زمينه انجام اين مرحله است. بدون داشتن اطلاعات پايه در مورد بحران و بستر اجتماعي آن هر نوع برنامه ريزي و آموزش غيرممكن است. در اين مرحله با توجه به نوع بحران مورد انتظار، شدت و ضعف و آثار و نتايج احتمالي آن از يك سو مي توان ذهنيت اجتماعي و افكار عمومي را با آموزش و تمرين يا مانور آماده مقابله كرد و از سوي ديگر دستگاه ها و نهادهاي مسئول با توجه به سناريوهاي خوشبينانه و بدبينانه اي كه از قبل براي بحران مورد انتظار نوشته شده مي توانند امكانات و نيروهاي خود را بسيج و سازماندهي كنند تا دچار غافلگيري، اقدامات نسنجيده و شتابزده و موازي كاري  نشوند.
تجربه مديريت زلزله بم مملو از اقدامات نسنجيده، بي سازماني و موازي كاري از مرحله اعلام خبر وقوع زلزله تا امداد و نجات مجروحان، كمك رساني، اسكان و بازسازي است.
بخش عمده  اين بي برنامگي و اقدامات غلط و نسنجيده محصول فقدان داده ها و اطلاعات دقيق و نيز عدم آمادگي ذهني و عملي براي تصميم گيري و برنامه ريزي است.
آخرين مرحله در مديريت بحران كه پس از وقوع حادثه انجام مي شود هدايت و كنترل است.
متأسفانه تصوير موجود از مديريت بحران در جامعه، تنها ناظر به اين مرحله است و از آنجا كه به مراحل قبلي كمتر توجه شده است عليرغم تلاش و كوشش بسيار طاقت فرسا نتايج مورد انتظار براي مهار و كنترل بحران نيز به دست نمي آيد. طولاني شدن مدت زمان امداد و نجات، فقدان شناخت و اطلاعات درست در مورد روش هاي نجات مصدومان و نيز انجام اقدامات خودسرانه شمار تلفات را فوق العاده افزايش مي دهد، نبودآمار و اطلاعات دقيق  از جمعيت، امكان كمك رساني دقيق و منظم را سلب و موجبات نارضايتي و اعتراض زلزله زدگان را فراهم مي كند، بي توجهي به الگوهاي زيست بومي و اعمال روش هاي متمركز و از بالا در اسكان و بازسازي و به مشاركت نگرفتن ساكنان محلي به كندي بازسازي و نيز عدم استقبال و رويگرداني مردم از اماكن مسكوني جديد مي انجامد و...
خلاصه آن كه تجربه زلزله بم بسيار گران به دست آمده است اميد است با درس گرفتن از اين تجربه مديريت را پيش از بحران آغاز كنيم.

رتبه بندي سلامت در كشور نشان داد؛
اصفهان، تهران و مركزي درشرايط مناسب خوزستان،سيستان  و كهگيلويه در شرايط وخيم 
گروه اجتماعي - بر اساس آخرين رتبه بندي سلامت در استانهاي مختلف كشور، استانهاي اصفهان، تهران و مركزي جزء استانهاي داراي وضعيت سلامت مناسب، استانهاي اردبيل، گلستان و قم از جمله استانهاي فاقد وضعيت سلامت مناسب و استانهاي خوزستان، سيستان و بلوچستان و كهگيلويه و بويراحمد به لحاظ سلامت در وضعيت وخيم هستند.
بر اساس تحقيقات انجام شده در كشور، از سوي ديگر سطح تورم قيمت بهداشتي و درماني در مناطق شهري طي سالهاي 69 تا 82 بجز سال 74 بيش از سطح تورم عمومي اقتصادي بوده است؛ به گونه اي كه در سال 71 رشد شاخص قيمتهاي بخش بهداشت و درمان به 54 درصد رسيد؛ در حاليكه نرخ تورم در سطح اقتصاد در اين سال 25 درصد بود. تنها در سال 74 نيز رشد قيمتهاي بخش بهداشت و درمان به حدود۳۳ درصد رسيد كه كمتر از سطح تورم عمومي 50 درصدي اقتصاد بود و اين امر به دليل ارائه قانون بيمه همگاني درمان بوده است.
با توجه به زيان سنگين بيمه خدمات درماني در سالهاي اول پس از تاسيس، به تدريج مقررات ورود به آن سخت تر و اين باعث افزايش نسبت شاخص قيمت بهداشت و درمان به شاخص سطح عمومي قيمتها از 59/0 در سال 69 به 21/1 در سال 82 شد؛ از سوي ديگر اين افزايش نشان دهنده رشد سريع تر سطح قيمتهاي بهداشت و درمان نسبت به سايرين است. پزشكان مهمترين عامل در مديريت تخصيص منابع بخش سلامت شناخته شده اند كه نقش اساسي را در ميزان اثربخشي و كارايي خدمات بهداشتي و درماني به عهده دارند.
درحاليكه تعداد پزشكان طي دوره سالهاي۷۲ تا 82 تقريبا دو برابر شده، اين افزايش با نرخ متوسط سالانه حدود 4/11 درصد، باعث رشد شاخص تعداد پزشك به ازاي هر نفر جمعيت از 61/0 در سال 72 به 23/1 در سال 82 شده است.
بررسي ظرفيتهاي فيزيكي بخش سلامت نيز نشان مي دهد كه در سال 70 تعداد 85 هزار و 810 تخت ثابت در كشور وجود داشته كه با نرخ رشد متوسط ساليانه 4/2 درصد به 109 هزار و 863 تخت در سال 82 رسيد و طي اين مدت تعداد بيمارستانها نيز از 639 بيمارستان به 721 بيمارستان افزايش يافت.
در اين زمينه نجات اميني، كارشناسي ارشد توسعه اقتصاد و برنامه ريزي به همراه همكاران خود به رتبه بندي استانهاي كشور بر اساس 35 شاخص سلامت از جمله شاخص هاي دسترسي به خدمات درماني، بهداشتي، كارايي، شاخص هاي رفتاري و بهداشت باروري، جمعيتي، ميرايي و امنيت غذا و تغذيه پرداخته اند.
يافته هاي بررسي هاي آنها نشان داد كه پايين نگهداشتن نرخ هاي رسمي ارائه خدمات درماني نه تنها باعث مي شود تا مصرف كنندگان، خدمات درماني مورد نيازشان را فراتر از قيمتهاي اعلام شده از بازارهاي غيررسمي تهيه كنند، بلكه منجر به آن مي شود كه به عرضه كنندگان خدمات درماني نيز فشار وارد شود؛ بدين ترتيب غير از اعمال فشار بر مصرف كنندگان،  درآمد واقعي پزشكان عمومي و ساير عرضه كنندگان خدمات درماني در سطوح مياني نيز كاهش مي يابد.
توزيع منابع انساني بخش سلامت بخصوص پزشكان متخصص در بين استانهاي كشور براي 100 هزار نفر در حدود 5/14 نفر است؛ در حالي كه استان اردبيل فقط 3/5 پزشك متخصص براي 100 هزار نفر جمعيت و استان سمنان 4/29 پزشك متخصص براي همين تعداد جمعيت دارد؛ به عبارتي ديگر در كل، توزيع پزشكان متخصص و منابع فيزيكي بسيار نامتوازن است و اين موجب شده برخي استانها مانند اصفهان، تهران و مركزي از وضعيت سلامت مناسب برخوردار بوده و در مقابل وضعيت سلامت استانهاي خوزستان، سيستان و بلوچستان، كهگيلويه و بويراحمد وخيم باشد.

پنجره
كابوس ناتمام زمين لرزه
گروه اجتماعي- ساكنان نواحي كوير مركزي ايران بايد آماده وقوع زمين لرزه هاي مشابه آنچه در 5دي 1382 درشهر دوهزار ساله بم رخ داد و ده ها هزار كشته به جا گذاشت، باشند.
يك گروه سيزده نفري از پژوهشگران چهار مركز شناخته شده علمي در ايران، آمريكا، بريتانيا و فرانسه با انتشار يكي از جامع ترين تحقيقات زلزله شناسي در مورد شرايط زمين شناختي شهر بم نتيجه گيري كرده اند كه زلزله سال 2003 ميلادي اين شهر ناشي از شروع يك گسست طولاني در صفحه حاشيه غربي دشت لوت بوده و اكنون دنباله هاي همين شكستگي در حالت فعال قرار دارند و مي توانند منشأ بروز زمين لرزه هاي پرقدرت ديگري باشند. براساس گزارش جديد، دشت لوت به دليل فشار دو صفحه مركزي ايران و غرب افغانستان سالانه بين 13تا۱۶ميليمتر از جاي خود حركت مي كند و اين حركت سالانه منجر به فعال شدن شكستگي هاي ديگري در لبه هاي دشت لوت مي شود. يكي از مهمترين اين شكستگي ها مربوط به منطقه ني بند است كه سالانه بين يك تا دو ميليمتر جابه جا مي شود.
به دليل عدم پوشش كامل ايران توسط سيستم موقعيت ياب جغرافيايي(G.P.S) اطلاعات دقيقي از حركات پوسته زمين در ايران و به خصوص در منطقه لوت در دست نيست و در نهايت براي تعيين مختصات فعاليت صفحات داخلي زمين در منطقه بايد به گمانه زني اكتفا كرد. با اين حال يكي از بارزترين نشانه هاي شكستگي هاي متأثر از حركات پوسته در منطقه لوت را مي توان در نزديكي بم مشاهده كرد. همچنين پژوهشگران از رؤيت گودي ها و ترك هاي متعدد در نواحي شمالي و جنوبي بم در روزهاي پس از بروز زمين لرزه خبر داده اند.
مقايسه دو تصوير راداري كه يكي پيش و ديگري پس از وقوع زلزله تهيه شده نشان دهنده يك شكستگي طولاني به درازاي حدود 20كيلومتر است كه بخش عمده آن در زير پوسته سطحي شهر بم قرار دارد.
اما نشانه هاي فعاليت همين شكستگي زير سطح در جنوب بم به روشني ديده مي شود. با كمك تصاوير راداري و سپس رديابي منطقه اي توانسته اند يك مسير هشت كيلومتري از شكافتگي سطح زمين را در جنوب بم رؤيت كنند.
براساس گزارش پژوهشگران وجود اين شكافتگي سطحي كه جديد بودن آن قطعي است ثابت مي كند كه حركاتي در نزديكي پوسته زمين در شرف وقوع است. همچنين براساس نتايج اين گزارش، تصاوير راداري نشان مي دهند كه بيشترين ميزان حركت زمين در عمق 5كيلومتري پوسته در شمال بم رخ داده است. اين حركت منجر به بروز يك لغزش 7/2(دو مميز هفت دهم) متري به سمت پايين شده است.
پژوهشگران تأكيد مي كنند كه براساس تصاوير به دست آمده رادار مي توان نشان داد كه ماهيت گسستگي هاي شمال و جنوب بم ناشي از دوگانگي رفتار پوسته زمين در منطقه است و اين خود به مجموعه اي فعال از شكستگي هاي جوان اشاره دارد كه تحت تاثير حركت صفحه لوت مي توانند در هر زمان منجر به بروز زمين لرزه هاي قدرتمندي شوند. مقايسه اطلاعات پس لرزه ها در دوره سه تا پانزده روز پس از وقوع زلزله نشان داده كه عمق فعال زلزله به حدود 20كيلومتري زير سطح مي رسد، اما آنچه در زلزله قدرتمند بم رخ داد تنها ناشي از فعال شدن گسست در نيمي از اين عمق بوده است.
تحليل اطلاعات لرزه نگاري نشان داده كه علت تخريب گسترده زلزله در شهر بم ناشي از حركت بستر زمين با سرعت 120سانتيمتر در ثانيه بوده و به عبارت ديگر شهر بم درست در مركز زمين لرزه قرار داشته است. هشدار پژوهشگران مبني بر خطر وقوع زمين لرزه هاي ديگر در منطقه بم در زماني منتشر شده كه فعاليت هاي بازسازي بم در جريان است. در چنين برهه اي، مقاوم سازي ساختمان هاي نوساز بم در كاهش خطرات ناشي از حوادث طبيعي نظير زلزله مهمترين موضوعي است كه بايد در هرگونه برنامه ريزي عمراني به ويژه در مناطقي كه روي خط زلزله قرار دارند مورد توجه قرار گيرد.

جدول اعداد (سودوكو) 249
008286.jpg
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.

اجتماعي
اقتصاد
سياست
شهرآرا
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |