صادرات نرم افزار؛ وضع موجود، وضع مطلوب
|
|
گذار اقتصاد جهاني از اقتصاد سخت افزار به اقتصاد نرم افزار و توفيق كشورهاي صنعتي در افزايش چشمگير صادرات نرم افزار، مورد توجه بسياري از كشورهاي در حال توسعه قرار گرفته است. در كشور ما هم به صادرات اين صنايع توجه شده، اما تا رسيدن به وضع مطلوب راهي طولاني در پيش داريم.
سيدحسين امامي
نتيجه اجراي برنامه هاي دولت در چند سال اخير براي ارتقاي سطح صادرات خدمات فني و مهندسي از تقريباً هيچ به سالانه بيش از يك ميليارد دلار طي حدود۱۰ سال بوده است. دولت مي تواند با سرمايه گذاري بيشتر و حمايت از بخش هاي خصوصي و تعاون براي ورود به اين عرصه، سطح صادرات نرم افزار را كه در حدود 20 ميليون دلار است افزايش دهد. طبق برنامه ريزي هاي دولت در برنامه چهارم توسعه بايد به رقم يك ميليارد دلار صادرات نرم افزار برسيم. براي رسيدن به اين مطلوب اول بايد نيروي انساني مناسب و مديريت كارآمد و سپس سرمايه گذاري لازم را در اختيار داشت تا بخش هاي مختلف اقتصادي در اين جهت برنامه ريزي و حركت كنند. حمايت دولت هم بايد در راستاي استراتژي مشخصي باشد تا بتواند بخش خصوصي را حركت دهد.
تلاشهاي صورت گرفته در كشور
تاريخچه تلاشهاي انجام شده در كشور به صورت زير است:
الف - كنسرسيوم ثناراي: شركت تحقيقات و توسعه صادرات نرم افزاري(ثناراي) در اواسط سال۷۷ از تجمع 72 شركت نرم افزاري و با پيشنهاد و حمايت شوراي عالي انفورماتيك كشور تأسيس شد.
ب- برج صادرات نرم افزار: شركت شهرك هاي صنعتي(وابسته به وزارت صنايع) در سال 78، اقدام به تخصيص مجتمعي براي توسعه صادرات نرم افزار به نام برج سهند نمود.
ج- پاركهاي فناوري: در سالهاي 80 تا 82 بسياري از دستگاهها، به خصوص وزارت علوم، وزارت ارتباطات و وزارت صنايع در اين زمينه طرح هايي را آغاز نمودند.
د- حمايتهاي دولتي: در كشورهايي كه توسعه صادرات نرم افزار را به عنوان يك استراتژي براي توسعه اقتصادي خود در نظر گرفته اند، توجه و حمايت دولت ها مهمترين نقش را در اين زمينه ايفا مي كند. اين حمايت ها به طرق مختلف از جمله مطابق آنچه كه در مورد پارك فناوري نرم افزار اشاره شد، انجام مي گيرد. در ايران نيز مراكز دولتي مختلف به حمايت از صادرات نرم افزار كمر بسته اند. حمايت هاي مالي و گمركي توسط شوراي الكترونيك، جذب بودجه توسط شوراي عالي انفورماتيك در قالب تبصره 47 بودجه سال۷۷ و 78 و ايجاد و تقويت برج صادرات نرم افزار، نمونه هايي از اين حمايت ها بود.
ه- رويكرد تكفا: تكفا يك رويكرد حمايتي است كه دو بخش عمده دارد؛ اول اين كه پروژه هاي كاربري فناوري اطلاعات در دستگاه هاي دولتي توسط بخش خصوصي انجام شود و دوم اين كه مبالغي صرف توسعه پاركهاي فناوري، SME ها و شركتها شود و شركتهايي كه به طور مشخص 500 شركت نام برده شده در اين راستا ايجاد گردد.
چالشهاي صنعت نرم افزار
داشتن بازار جهاني مناسب براي نرم افزار، بدون فناوريها و روش جديد نرم افزاري، نيروهاي فني و آموزش ديده، استراتژي و نوآوري امكان پذير نيست. وقتي مشتريان محصول ارزان تري را از شركتهاي خارجي ببينند، مسلماً جايي براي شركتهاي نرم افزاري داخل باقي نخواهد ماند.
ماهيت صنعت نرم افزار برخلاف ساير صنايع، بيشتر تحقيقاتي است. در صنايع سخت افزاري پس از تحقيق و توسعه مرحله توليد و سپس مرحله بازاريابي و فروش قرار دارد؛ در حالي كه در صنعت نرم افزار مرحله اي به نام توليد به شكل صنايع سخت افزاري وجود ندارد. بنابراين يكي از عوامل پويايي و رقابتي شدن صنعت نرم افزار، برقراري و حفظ ارتباط با دانشگاه ها و مؤسسات تحقيقاتي نرم افزار در داخل و خارج از كشور است. در برخي از كشورها اين مسئله امري رايج و جاافتاده است.
نيروي انساني ماهر مهم ترين جزء صنعت IT خصوصاً نرم افزار است. اين عامل به قدري مهم است كه كشورهاي پيشرفته كه از صنايع پويا برخوردارند، سالانه هزاران نفر از نيروهاي نرم افزاري كشورهاي در حال توسعه را جذب مي نمايند. تحقيقات نشان مي دهد ارزش كار يك برنامه نويس يا متخصص نرم افزاري عالي 20 بار بيشتر از يك متخصص متوسط است.
موانع توسعه صادرات
نرم افزار كشور و راه هاي مقابله
الف- فقدان برنامه روشن و مشخص
نبود هدايت و برنامه مشخص، دستگاه هاي متولي دولتي را به اقدامات عجولانه و بدون هدف مي كشاندكه در عمل نه تنها صادرات نرم افزار را گسترش نمي دهد كه مانع از تلاشهاي موجود نيز مي شود.
ب- مشكلات بين المللي
شرايط خاص كشور و تحريم ها و همچنين افكار عمومي كه تحت تأثير شديد رسانه هاي غربي قرار دارند، مسلماً باعث فرصت سوزي در همه حوزه ها و به خصوص حوزه صادرات مي شوند.
ج ـ توجه ساير كشورها به صادرات:
به دليل اهميت موضوع صادرات نرم افزار و ويژگي هايي كه به آن اشاره شده، بسياري از كشورها به خصوص كشورهاي آسيايي در پي كسب سهم از بازار برآمده اند. اين مسأله و ايجاد رقباي جديد و حتي ارزان تر، به معني از دست دادن بازار بالقوه صادرات نرم افزار مي باشد.
چ ـ الگوي تجارت نرم افزار
تفكر جهاني تجارت نرم افزار، تفكر مبتني بر مشتري است كه در آن حق با مشتري است. توليدكنندگان با ابزاري چون اعتبار، كيفيت و قيمت مناسب سراغ مشتريان رفته و آنها را جذب مي كنند. با توجه به عدم اعتقاد به اين تفكر، توليدكنندگان داخلي نرم افزار كه مشتريان خود را دارند و جذابيت هاي ديگر بازار از جمله خريد و فروش سخت افزار آنها را مشغول كرده است، تنها منتظر مشتريان جديد هستند. از آن طرف مشتريان خارجي به دنبال توليدكنندگان معتبر با كيفيت و ارزان قيمت هستند كه از نزديكترين جا برمي گزينند. مشتريان خارجي منتظر توليدكنندگان و توليدكنندگان داخلي منتظر مشتريان هستند. با اين بن بست، صادرات نرم افزار جهش قابل ملاحظه اي نخواهد داشت. شركت هاي محدود داخلي كه اين بن بست را شكسته اند و موفق به صادرات شده اند، به خاطر ارتباطات و فرصت هاي ويژه بازاريابي براي آنها بوده است. بنابراين لازم است گام هاي بلندي در ايجاد ارتباط و نفوذ به بازار برداشته شود.
ح ـ بحران نرم افزار و كمبود نيروي انساني متخصص
دنياي نرم افزار تاكنون با دو بحران اساسي مواجه شده است. بحران نخست در اواخر دهه 60 و در پي شكست بسياري از پروژه هاي نرم افزاري بزرگ و اتمام آنها با هزينه و زماني به مراتب بيشتر از ميزان پيش بيني شده بروز كرد. بحران دوم در دهه۸۰ پس از رشد سريع صنعت الكترونيك و ارزان شدن سخت افزار و در نتيجه به كارگيري كامپيوتر در تمام عرصه ها بروز كرد. كمبود نيروي انساني لازم جهت طراحي و توليد نرم افزارهاي مورد نياز، بارزترين نمونه بحران مذكور تلقي مي شود.
خ - ارتباطات بين المللي و بازاريابي
از نتايج رقابت، افزايش كيفيت و رواج تفكر مبتني بر مشتري خواهد بود. در نتيجه شركت ها از بن بست خارج شده و براي يافتن كار مجبور به بازاريابي خارجي و برقراري ارتباطات بين المللي مي گردند. اميد است با رويكرد جديد اقتصادي دولت و با رقابتي تر شدن فعاليتهاي اقتصادي در همه بخشها، اين صنعت هم، پيشرفت قابل ملاحظه اي در توليد و صادرات را تجربه كند.
|