پنجشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۵ - Jan 4, 2007
صاحب نظران معتقدند:
كتاب همشهري سرانه مطالعه ملي را افزايش مي دهد
008961.jpg
008964.jpg
گروه ادب و هنر- اين كه روزنامه همشهري مي خواهد يك كتاب را به طور رايگان و هفتگي به دست مردم برساند، اقدام خيلي خوبي است ؛ اين را عماد افروغ -رئيس كميسيون فرهنگي مجلس- مي گويد. در بازتاب انتشار و توزيع كتاب همشهري كه از پنج شنبه گذشته آغاز شد، برخي از صاحب نظران به اظهارنظر پرداختند. عماد افروغ افزون بر مثبت خواندن اين حركت معتقد است: كتاب همشهري بايد بتواند پاسخ نيازهاي روزمره فرهنگي و اجتماعي مردم را بدهد، فرهنگ عمومي را توسعه ببخشد و آنان را به حقوق فردي و اجتماعي شان آگاه كند؛ آگاهي به چالش هاي مختلف و معرفتي كه جامعه امروز به آن مبتلاست .وي مي افزايد: كتابي كه هر هفته از طرف روزنامه همشهري به دست مردم مي رسد، بايد وزن فكري و معرفتي جامعه را ارتقاء ببخشد و به مردم معيارهايي بدهد كه شناخت شان را دقيق كند .
هفته گذشته كتاب جمال و خصال آخرين فرستاده با بازنگري و مقدمه بهاءالدين خرمشاهي به مناسبت سال پيامبراعظم انتشار يافت و امروز كتاب داستان ساعتت را به وقت گل نرگس تنظيم كن به قلم مريم جمشيدي ضميمه رايگان همشهري است. در اين باره دكتر غلامعلي حداد عادل، احمد مسجد جامعي و دكتر احمد جلالي يادداشت هايي نوشتند كه روزهاي قبل در همشهري به چاپ رسيد.
محسن پرويز - معاون فرهنگي وزيرفرهنگ و ارشاداسلامي- هم مي گويد: موضوع كلي پرداختن به كتاب موضوع ارزشمندي است اما اين كه كتاب همشهري چه اندازه مي تواند در جريانات فرهنگي تأثيرگذار باشد، وابسته به نوع اجراي اين كار و مخاطب شناسي مناسب است .كيفيت كتاب همشهري از مهم ترين دغدغه هاي صاحب نظران ديگر هم هست. عماد افروغ مي گويد: اميدوارم اين كتاب برخلاف برخي موارد ديگر مردم را به كيفيت گرايي تشويق كند. اگر چنين نكند و به دنبال طرح بيلان ها و آمارهاي كمي باشد، به كارهاي معمول ديگري كه هميشه بوده اضافه مي شود و بي نتيجه مي ماند. اميدوارم همشهري با چاپ اين كتاب ها، گام هاي شايسته اي در مسير كيفيت گرايي بردارد .
نكته مهم ديگري كه در اين زمينه مورد توجه است، گونه اين كتاب هاست. كتاب همشهري بنا دارد در مرحله اول در قالب داستان كوتاه، خاطره، خلاصه رمان، شعر و طنز محصولات خود را عرضه كند و سپس در مراحل بعد حوزه هايي همچون پزشكي، روان شناسي، خانه و خانواده، تاريخ، جغرافي و سرگرمي را پوشش دهد.علي افخمي - رئيس كتابخانه مركزي دانشگاه تهران- در اين مورد، ضمن تأثيرگذاري مثبت اين جريان و آشناشدن مخاطبان بخصوص دانشجويان با چهره هاي فرهنگي كشور درباره موضوعات اين كتاب ها مي گويد: در آماري كه از كتاب هاي دريافتي دانشجويان از كتابخانه گرفته ايم، متوجه شديم كه رغبت به خواندن رمان و موضوعات اجتماعي و روان شناسي بيش از هر موضوع ديگري در ميان اين افراد فرهنگي وجود دارد .
اما به هر حال بايد توجه داشت كه همشهري به عنوان رسانه مكتوب وظيفه خود مي داند كه گام اول را در اين مسير بردارد ولي مسلماً بقا و ادامه حركت به استقبال مخاطبان بستگي دارد؛ همان طور كه علي اكبر اشعري - مشاور فرهنگي رئيس جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران- ضمن تبريك به روزنامه همشهري در حركتي كه منجر به افزايش سرانه مطالعه در كشور مي شود، مي گويد: رسانه ها به ميزان افزايش اقبال عمومي، مسئوليت بيشتري در قبال جامعه دارند و با توجه به اين كه يكي از كاستي هاي فعلي جامعه، پايين بودن سطح مطالعه در جامعه است، چنين رسانه هايي مي توانند با استفاده از شيوه هاي مؤثر، نقش خوبي ايفا كنند .اشعري اميدوار است روزنامه همشهري در زمينه كتاب و كتابخواني در همين حد متوقف نشود و هر روز به طرحي نو بينديشد.
مسلماً آنچه در ميان اظهار نظر تمام انديشمندان و مخاطبان نسبت به اصل اين حركت فرهنگي يكسان است مثبت خواندن اين كار و بالابردن نياز مردم به كتاب و كتابخواني است؛ همان گونه كه رئيس كتابخانه مركزي دانشگاه تهران مي گويد: چاپ و توزيع كتاب همشهري به هر حال در ايجاد نگاهي مثبت به كتاب و كتابخواني در جامعه، تأثيري مثبت دارد .

رقابت 61 فيلم در جشنواره نماز و نيايش
گروه ادب و هنر- 20 فيلم نامه و 61 فيلم به بخش مسابقه دومين جشنواره سراسري نماز و نيايش به روايت دوربين راه يافت. به گزارش خبر نگار همشهري حجت الاسلام رسايي مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبير اين دوره از جشنواره در نشست خبري در محل انجمن سينماي جوان در تهران با بيان اين مطلب گفت : در ابتداي پيشنهاد برگزاري اين جشنواره ، اينگونه مطرح مي شد كه استان قم ظرفيت برقراري ارتباط با موضوع نماز و نيايش و سينما را ندارد، اما معتقديم اين تصور نابجايي است به دليل اينكه هنرمندان قمي نشان داده اند در همه عرصه ها فعال هستند و در مقام نخست قرار دارند.
مدير روابط عمومي انجمن سينماي جوانان نيز اعلام كرد: همزمان جشنواره  نماز و نيايش در شهرهاي تبريز، زنجان، گرگان، خرم آباد، زاهدان، اراك، ياسوج، رودبار و تويسركان برگزار مي شود و 305 فيلم و 160 فيلمنامه به دبيرخانه جشنواره ارسال شده كه هيات داوراني متشكل از مجتبي راعي، محمد داودي و رحمت الله اميدوار در بخش فيلمنامه مشغول بررسي آثار هستند. 3 نشست در ايام برپايي اين جشنواره برگزار مي شود .آسيب شناسي مفاهيم ديني در سينما، تجربه معنوي اديان در سينما و قابليت هاي سينمايي متون هاي نيايشي عناوين نشست هايي  هستند كه در طول جشنواره برپا مي شوند و ضمنا كارگاهي هم با موضوع فيلمنامه خواني با حضور رسول صدرعاملي و حميد جمدر برگزار خواهد شد.
در طول برگزاري اين جشنواره از جمال شورجه به عنوان يك فيلم ساز تقدير مي شود. ناصر باكيده مديرعامل انجمن سينماي جوانان نيز با بيان اينكه اين جشنواره از 14 تا 17 دي ماه در قم برگزار مي شود، گفت : قم يكي از شهرهايي است كه جريان نوپاي انقلاب اسلامي از آنجا آغاز شده و با نگاه ديني و ارزش عجين شده است بنابراين مي تواند با برگزاري چنين جشنواره هايي سرمشق باشد. برگزاري همزمان اين جشنواره در شهرهاي ديگر نشان دهنده توجه ويژه به برپايي اين نوع گردهمايي است. روند برگزاري اين جشنواره مي تواند باعث رشد و اعتلاي فيلمسازي در كشور شود و به كشف استعدادهاي خلاق كمك كند.

پس او 2 سال وقفه
جشنواره تئاتر مقاومت سال آينده برگزار مي شود
ايرنا: مديركل هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: پس از دو سال وقفه، دوازدهمين جشنواره تئاتر دفاع مقدس با عنوان مقاومت در خردادماه سال۱۳۸۶ برگزار مي شود.
حسين پارسايي در عين حال اظهار داشت: توقف برگزاري اين جشنواره به دليل محدوديت هاي مالي نبوده است بلكه مسئولان برگزاري اين رويداد فرهنگي و هنري از محصولات اين جشنواره رضايت كافي نداشتند و به همين دليل برگزاري آن متوقف شد. وي گفت: هنرمندان اين حوزه مشتاقانه در انتظار برگزاري جشنواره هستند كه اميدواريم در سال آينده با پشتوانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بتوانيم روند برگزاري جشنواره تئاتر دفاع مقدس را با عنوان تئاتر مقاومت طبق برنامه منسجم و تعريف شده از سر بگيريم. مديركل هنرهاي نمايشي گفت: تئاتر مقاومت در تمامي فرهنگ ها داراي ريشه است و چنان ظرفيتي دارد كه مي توان آن را بين المللي برگزار كرد. وي ابراز اميدواري كرد تا با همكاري فعالان اين حوزه و برنامه ريزي منسجم به زودي برگزاري اين رويداد ارزشي از سرگرفته شود.

با حضور گروهي از هنرمندان در موزه امام علي برگزار شد
هم انديشي جايزه جهاني اديان توحيدي در تهران
008973.jpg
008976.jpg
گروه ادب و هنر- هم انديشي جايزه جهاني اديان توحيدي با موضوع تزئين كتب آسماني و تصويرسازي آموزه هاي انبيا در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شد. در اين هم انديشي آيدين آغداشلو با موضوع پيشينه هنرهاي تجسمي  در عرصه دين مهناز شايسته فر با عنوان سير تذهيب و تزئين در كتب آسماني ، رضا عابديني با موضوع نقش طراحي و گرافيك مدرن در بيان آموزه هاي اخلاقي و سيدمجتبي حسيني با موضوع خوشنويسي در خدمت كلام وحي به ايراد سخن پرداختند.
به گزارش خبرنگار همشهري آغداشلو با اشاره به اين كه جست وجوي انسان در پي يافتن معنايي غير از روابط و مسائل موجود و مطرح در زندگي روزانه به روي آوردن او به ماوراالطبيعه و آنچه كه در شناخت محدود او نمي گنجد منجر شد، گفت: درست است اگر بگوييم كه دين همراه با انسان زاده شد و از همان آغاز تمدن به صورت بخشي اصلي و غير قابل تفكيك از زندگي و خرد و آرزوي او در آمد. اين هنرمند و كارشناس هنر گفت: اديان گوناگون و متعدد اديان سرزمين هاي بي شمار ناچار از تصويرگري تصوري شدند كه به باور آيد و ملموس باشد و هنرهاي تصويري و تجسمي،  چنين وظيفه اي را بر عهده گرفت.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: از آغاز اسلام، قرآن مجيد كه معجزه كلام الهي است، به عالي ترين و شايسته ترين وجهي كه در ديد قدرت هنرمند خوشنويس مسلمان بود، خوشنويسي و نگاشته شد و از قرن دوم هجري قمري، تزئينات و آرايه هاي طلايي و تذهيب بر سر سوره ها و صفحات آغاز و انجام كلام الله افزوده شد.
دكتر مهناز شايسته فر سخنران بعدي اين هم انديشي بود كه به بررسي تزئين و تذهيب انجيل هاي اروپاي قبل از گوتيك در مقايسه با قرآن هاي قرون اوليه ايراني پرداخت. وي گفت: كتاب آرايي، بخشي از هنرهاي تجسمي  است كه در هر تمدن و منطقه اي مسير خاص تطور خود را پيموده و لاجرم تحت تاثير شرايط مختلف پيراموني اعم از باورها و سلايق شخصي، اجتماعي، مذهبي، توانايي هاي تكنيكي و سنن تصويري بوده است كه تذهيب و تزئين صفحات كتب آسماني نيز به عنوان بخشي از آن، تابع همين شرايط است. مطالعه و پژوهش در تذهيب و تزئين كتب آسماني در ارتباط با باورهاي مذهبي و تقدس و اهميت اعتقادي اين كتب، دقت و توجه بيشتري را مي طلبد.
سپس رضا عابديني درباره طراحي گرافيك و دين چنين گفت: با نگاهي به تاريخ گرافيك حتي در غرب، درمي يابيم كه اولين انگيزه براي تكثير كه مهمترين ركن آثار گرافيك است چاپ كتب مذهبي بوده است كه از اين دست، نمونه هاي بسيار زيبايي در دست است كه همواره در فصل اول غالب كتب تاريخ گرافيك به آنها اشاره مي شود. اين سير در ايران نيز كاملا مشابه است و اولين اسناد مربوط به گرافيك، متعلق به كتب مذهبي است كه به روش چاپ سنگي تكثير شده اند.
اين گرافيست در بخشي ديگر از سخنان خود گفت: در يك دهه گذشته انجمن ها و كليساها و مجامع مذهبي متوجه قدرت غير قابل انكار طراحي گرافيك شده اند و به همين جهت سفارشات مستقيم به طراحان گرافيك حرفه اي از طرف آنها داده شده است كه البته اين اقبال به تغيير كلي نگرش جامعه غربي با موضوع مذهب نيز همراه است. سيد محمد مجتبي حسيني نيز به عنوان آخرين سخنران اين هم انديشي به اهميت و نقش هنر خوشنويسي در قرآن نگاري و كتابت مصحف شريف پرداخت.
در اين هم انديشي كه با نمايش كليپ 40پوستر برگزيده همراه بود، علاقه مندان و حاضران نيز به طرح پرسش هاي خود از سخنرانان پرداختند.
نخستين جايزه جهاني اديان توحيدي- مسابقه بين المللي پوستر- با هدف كوشش براي تقويت تلقي توحيدي اديان و نيز بيان ظرفيت غني هنر در تبيين آموزه هاي انبيا از چهارم تا بيستم دي ماه در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شده است و هيات داوران اين جايزه را صادق قره مصطفي از تركيه، آلخاندرو ماگايانس از مكزيك، رنه ونر از آلمان، آيدين آغداشلو و فرشيد مثقالي تشكيل مي دهند.

طنين موسيقي آمريكاي لاتين در تهران
008967.jpg
گروه ادب و هنر- گروه موسيقي ناپال از كشور شيلي در بيست ودومين جشنواره بين المللي موسيقي فجر حضور دارد و امروز در تالار وحدت به اجراي برنامه خواهد پرداخت. به گفته روابط عمومي دفتر موسيقي و شعر گروه نپال در سال  ۱۹۸۲ در شهر سانتياگو كشور شيلي از سوي دانشجويان جوان موسيقي كلاسيك تاسيس شده است.
اين گروه از بدو تاسيس با رويكرد به ريشه هاي فولكلوريك و موسيقي مردمي خود به فرم وبيان تازه اي در عرصه موسيقي شيلي دست يافته است؛ به صورتي كه اين پرداخت به حركتي تازه در موسيقي فولكلور آمريكاي لاتين منجر شده است. تركيب سازه هاي گروه ناپال را سازهايي چون ويلنسل، كنترباس، گيتار بزرگ مكزيكي، گيتار كلاسيك، اسپانيش، گيتار چهار سيم كوچك ونزوئلايي، فلوت تراورز، كلارينت، درام آفريقايي يا مارامبا، درام بزرگ آفريقايي يا كونگاس، كوئناس يا فلوت هندي تشكيل مي دهند. گروه ناپال تاكنون اجراهاي متعددي در شهر سانتياگو شيلي و همچنين اجراهاي بسياري در خارج از شيلي داشته كه از جمله آنها مي توان به اجراي اين گروه در كشورهاي شوروي سابق، سوئد، هلند، بلژيك، آلمان و دانمارك در سال  ۱۹۸۵ و اجرا اين گروه در كشور برزيل در سالهاي  ۱۹۸۸ و  ۱۹۸۹ اشاره كرد.
گروه ناپال همچنين جايزه نخست جشنواره موسيقي برزيل را در بخش خارجي به همراه گروه پاكودولوچيا واستينگ به دست آورده است. گروه ناپال اولين برنامه خود را ديروز ، در سالن خليج فارس فرهنگسراي نياوران اجرا كرد و دومين برنامه اين گروه نيز امروز ساعت  ۱۸:30 در تالار وحدت اجرا مي شود. اجراهاي بخش بين المللي جشنواره موسيقي فجر با حضور  ۷ گروه موسيقي از كشورهاي لبنان، شيلي، تاجيكستان، ارمنستان، آذربايجان،  اكراين و پاكستان تا روز  ۱۷ دي ماه ادامه دارد.

موفقيت كاريكاتوريست هاي ايراني در ژاپن
ايسنا: دو هنرمند ايراني برنده جايزه كاريكاتور هاي دردسر بيست و هشتمين مسابقه بين المللي يوميوري شيمبون ژاپن شدند.
محمدعلي خلجي جايزه موفقيت و مرضيه عرب جايزه ويژه خردسالان اين مسابقه جهاني را به  خود اختصاص دادند. جايزه بزرگ يك ونيم ميليون يني اين مسابقه به محمد ارسلان كاريكاتوريست ترك رسيد. كاريكاتوريست هايي از كشورهاي ژاپن ده جايزه، چين پنج، كره سه و ايران دو جايزه را كسب كرده اند. ديگر برندگان از كشورهاي برزيل، آلمان، آمريكا، روسيه و پرو هستند.
برگزاركنندگان اين دوسالانه با يادآوري اين كه جهان پر از مشكلات بزرگ و كوچك است، معتقدند مساله طبيعي تا دردسر همسايه در اين چرخه جاي دارند.
تاكنون هنرمندان كاريكاتوريست ايراني زيادي در اين مسابقه جهاني براي ايران مقام آور بوده اند. سلامتي عنوان دور بيست وهفتم مسابقه برگزار شده يوميوري بود.
در اين دور از جشنواره، در مجموع، 70 كشور و 6347 شركت كننده حضور داشتند كه آثار چهار هنرمند ايراني - خسرو طالب پور، محمدعلي خلجي، شاهرخ حيدري و طاهر شعباني - در كتاب آثار برگزيده بيست وهفتمين دوره مسابقه كاريكاتور به چاپ رسيدند.

باغ مظفر و زيرتيغ پربيننده ترين هاي سيما
008970.jpg
گروه ادب و هنر- مجموعه هاي تلويزيوني زير تيغ با 5/69درصد و باغ مظفر با 8/82درصد بيننده به ترتيب به عنوان پربيننده ترين سريال هاي هفتگي و روزانه هفته آخر آذرماه معرفي شدند.
در نظرسنجي مركز تحقيقات صداوسيما از مردم تهران درباره فيلم هاي سينمايي و سريال هاي پخش شده از تلويزيون در هفته آخر آذرماه 806 نفر از افراد 12سال و بالاتر ساكن شهر تهران شركت كرده اند. نتايج اين نظرسنجي نشان مي دهد 18فيلم سينمايي از پنج شبكه تلويزيون پخش شده كه در مجموع 7/55درصد پاسخگويان حداقل يكي از فيلم ها را تماشا كرده اند.فيلم سينمايي ايراني كافه ترانزيت ساخته كامبوزيا پرتوي با 4/28درصد بيننده، پربيننده ترين فيلم سينمايي هفته آخر آذرماه بوده و 3/94درصد بينندگان، از فيلم سينمايي كافه ترانزيت راضي بوده اند. فيلم سينمايي ايراني آميتيس با 2/2درصد كمترين ميزان بيننده را در اين هفته به خود اختصاص داده است.در بررسي سريال ها در مجموع 2/90درصد پاسخگويان، حداقل يكي از سريال هاي پخش شده (هفتگي يا روزانه) هفته آخر آذرماه را تماشا كرده اند. 1/87درصد بيننده سريال هاي هفتگي و 86درصد بيننده سريال هاي روزانه بوده اند. در اين هفته زنان بيشتر از مردان بيننده سريال هاي روزانه و هفتگي بوده اند. گروه سني 12 تا 18سال بيشتر از ساير گروه هاي سني، سريال هاي هفتگي و روزانه را تماشا كرده اند.
سريال زير تيغ با 5/69درصد بيننده، پربيننده ترين سريال با پخش هفتگي هفته آخر آذرماه بوده و 3/97درصد از بينندگان از اين سريال رضايت داشته اند. سريال هاي كتابفروشي هدهد با 2/59 و هشدار براي كبرا 11 با 6/54درصد در رتبه هاي بعدي قرار دارند. ميزان رضايت بينندگان از اين دو سريال به ترتيب 8/95درصد و 3/97درصد بوده است. سريال خاك تابان هم با 2/4درصد، كمترين ميزان بيننده را داشته است. همچنين مجموعه هاي پرواز در حباب ، پرستاران ، همنفس ، به دنيا بگوييد بايستد ، جواهري در قصر محصول كره، در رتبه هاي بعدي سريال هاي هفتگي تلويزيون قرار دارند.
در هفته آخر آذرماه 9 سريال روزانه از تلويزيون پخش شده كه پنج سريال ايراني و چهار سريال خارجي بوده است. در بين آنها سريال ايراني باغ مظفر با 8/82درصد بيننده داراي بيشترين بيننده بوده است. ميزان رضايت بينندگان از اين سريال 2/93درصد است. همچنين سريال اميلي در نيومن محصول كانادا با 6/4درصد بيننده، كمترين ميزان بيننده را داشته است.

چهره
استاد محمود فرشچيان
نگارگر افسانه اي
008958.jpg
گروه ادب و هنر: مجموعه اي تازه از آثار محمود فرشچيان توسط ايتاليايي ها منتشر و در سراسر دنيا پخش شده است، اين مجموعه پس از يك سال قرار است به  ايران برسد تا توسط يك  ناشر ايراني منتشر شود. اين كتاب نفيس كه با يك صد اثر برگزيده از سال هاي 1370 به بعد اين استاد صاحب سبك نگارگري و مينياتور ايراني همراه است كه با مقدمه  12 منتقد هنرشناس، هنرمند و كارشناس هنري موزه هاي مهم و مدرسان دانشگاه هاي هنري جهان، همراه است. استاد فرشچيان در حيطه  نقاش ايران به وجود آورنده سبك و مكتب خاص است كه در عين توجه به اصالت مبان سنت اين هنر، با ابداع شيوه ها نو، قابليت و كارآي نقاش ايران را افزايش داده است. او اين هنر را غنا بخشيد و از حالت الزام يك پديده متك به شعر و ادبيات رها ساخت و رسالت و ارزش در حد ساير هنرها در نقاش ايران پديد آورد. فرشچيان با خطوط روان و تركيب بند ها ظريف و مدور، رازها و رمزها و اشارت درون نهفته را در آثار خود به وجود م آورد. در همين حال با نوآور در گزينش موضوع و پرداخت اثر به گستره ا فراتر از قالب ها مرسوم مي رسد.
او خود درباره هنرش م گويد: نگارگر ايران در شناخت و به كارگير و آشت بخشيدن رنگ ها متضاد، جرأت خاص دارد و م تواند چند رنگ متفاوت را در يك اثر هم ساز و هم نواز كند و آن ها را در فضا محدود و طرح از شخصيت و گسترش و تركيب خوشايند بهره مند سازد؛ چنان كه رنگ ها در همه جا اثر به نواخت متعادل جلوه گر شوند؛ رنگ هاي كه از معادن و كوه ها همين سرزمين نشات يافته و اغلب از ثبات جاودانه برخوردارند. موسيق رنگ و رقص خطوط م تواند تا ب نهايت تغيير شكل يافته و جنب و جوش موضوع را با متانت ستودن پاس دارد و در يك تركيب بند مدور و پرحركت نگاه را از پيرامون صحنه به ميان متن و دوباره از ميان به پيرامون براند و بازگرداند.
محمود فرشچيان خود در پايان كتابش نگاشته است: نقاش ايران بيش از آن كه به طبيعت مأنوس و وابسته باشد، دلبسته گسترش انديشه و عالم نامحسوس است كه ب نهايت خيال را به حالت دلپذير، تجل و شكل م دهد و هنرمند برا اينكه تحولات رنگارنگ زندگ ماد يارا دست ياز به دنيا او را پيدا نكند، برا نمودها خود معنويت فراتر از عوامل زندگ گذرا قايل م شود. زيرا آن هنر ماندگار و جاويد است كه به مفاهيم انسان و كل وفادار باشد.
مجموعه آثار اين استاد 76 ساله  اصفهاني كه در حال حاضر مقيم ايالت نيوجرسي آمريكاست، با مقدمه  12 منتقد هنرشناس، هنرمند و كارشناس هنري موزهاي مهم و مدرسان دانشگاه هاي هنري جهان، همراه است. فرشچيان در فاصله  سال هاي 1327 تا 1373 در 83 نمايشگاه گروهي شركت و 51 نمايشگاه انفرادي برپا كرده است. شهرهاي الجزاير، فلورانس، مونيخ، سالك ليت سيتي، پكن، كراچي، نيويورك، شانگهاي، شيكاگو، كي اف، پاريس، تهران، استانبول، لاهور، راولپندي، وين، اصفهان، ميلان، رم و واشنگتن دي سي ميزباني مينياتورهاي وي بوده اند.
نام محمود فرشچيان در سال 1379 در فهرست روشنفكران قرن بيست ويكم ثبت شده است و موزه دارها و مجموعه داران شخصي به داشتن قطعه اي از او مباهات مي كنند.
كويچيرو ماتسورا - مديركل يونسكو ، پروفسور امبرتو بالديني - استاد كرسي تاريخ هنر و رييس دانشگاه بين المللي هنر فلورانس ايتاليا ، هوانگ جو ـ نقاش چيني و رييس مركز تحقيقات هنري چين و موزه ي يان هوانگ پكن ، فرانسيس ريشار - موزه دار ارشد بخش نسخه هاي خطي كتابخانه ملي فرانسه ، ل.زينچونك - منتقد هنرشناس موزه ت . ج شوچنگو كيف اكراين ، پروفسور برت فراكنر - رييس كرسي ايران شناسي، زبان، تاريخ و فرهنگ دانشگاه بامبرگ آلمان ، دكتر شيكفو بوكيمورو - رييس موزه  هنر استانداري هيو كن ژاپن ، پروفسور ارنست كروبه نخستين رييس موزه هنراسلامي در موزه متروپليتن و استاد ممتاز دانشگاه ونيز ايتاليا ، پروفسور الينور سيمز - معاون سابق رييس موزه  بخش اسلامي، موزه هنر متروپليتن و دانشيار تاريخ هنر اسلامي در دانشگاههاي مينه سوتا و پنسيلوانيا آمريكا، پروفسور استوارت كري ولش- سرپرست بخش هنرهاي اسلامي و هنري موزه  سالكر دانشگاه هاروارد، پروفسور رابرت هلين براند- استاد دانشگاه ادينبورگ انگلستان ، فدريكو ميور - مدير كل يونسكو و بازيل رابينسون- عضو فرهنگستان بريتانيا و سرپرست بخش هنري موزه  ويكتوريا آلبرت لندن، درباره  آثار اين هنرمند برجسته ايراني مطالبي نگاشته اند كه در مقدمه اين كتاب آمده است.

اخبار كوتاه
رونمايي تنديس نام حضرت علي ع : همزمان با روز عيد سعيد غدير خم،  از تنديس نام مقدس مولا علي در تهران رونمايي مي شود. اثر حجمي نام مبارك حضرت علي توسط جعفر نجيبي ساخته شده كه تركيبي از المان هاي مقاومت،  مهرباني، شمشير، سرو، بته جقه ايراني است. جنس اين اثر از بتون گلاسه و ساخت آن مدت سه ماه به طول انجاميده است. مراسم رونمايي اين تنديس دوشنبه (18 دي ماه) مصادف با عيد سعيد غدير خم در موزه  هنرهاي ديني امام علي واقع در خيابان ولي عصر، روبه روي بزرگراه نيايش، بلوار اسفنديار، شماره  35، برگزار مي شود.
تمديد مهلت ارسال آثار ادبيات نمايشي: آخرين مهلت ارسال آثار متقاضي شركت در دومين مسابقه ادبيات نمايشي ايران 10 اسفند ماه اعلام شد. قرار است نتايج اين مسابقه طي مراسمي، خرداد ماه سال آينده اعلام شود. داوران اين مسابقه تا اواخر بهمن ماه معرفي مي شوند و آثار رسيده توسط 15 داور و در سه مرحله مختلف داوري مي شوند. اين آثار مي توانند در قالب نمايشنامه، ترجمه و پژوهش به دبيرخانه مسابقه ارسال شوند. دومين مسابقه ادبيات نمايشي ايران توسط كانون نمايشنامه نويسان خانه تئاتر با حمايت اداره كل هنرهاي نمايشي برگزار مي شود.
008955.jpg
چهلمين روز درگذشت بابك بيات: آيين چهلمين روز درگذشت استاد بابك بيات از سوي معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي شود. اين مراسم ساعت  ۱۵ روز جمعه  ۱۵دي ماه با حضورهنرمندان ، مسوولين، خانواده،فرزندان و شاگردان زنده ياد بيات در تالار انديشه حوزه هنري، با اجراي چند قطعه از ساخته هاي آن مرحوم، برگزار خواهد شد. در اين آيين علاوه بر پخش دو فيلم كوتاه مستند از بابك بيات تعدادي از صاحب نظران به ايراد سخنراني پرداخته و خوانندگاني به اجراي برنامه مي پردازند.
۴ روزتا جشنواره  تئاتر فجر: 4 روز ديگر جشنواره  تئاتر فجر آغاز مي شود، اما هنوز جدول قطعي آثار شركت كننده در اين دوره از جشنواره بطور رسمي اعلام نشده است. هر چند پيش فروش بليت هاي جشنواره از روز يكشنبه، همزمان با عيد قربان آغاز شده اما هنوز جدول قطعي نمايش ها منتشر نشده است. اين در حالي است كه نمايش هاي شركت كننده در اين دوره از جشنواره طبق اعلام روابط عمومي جشنواره، فروش روزانه نخواهند داشت و تمامي بليت ها پيش فروش مي شوند. همچنين اين جدول تنها در گيشه تئاترشهر موجود است و هنوز در اختيار مطبوعات قرار نگرفته است.
انتشار آثار جلال الدين همايي: تعدادي از كتاب هاي منتشرنشده  جلال الدين همايي به تدريج به چاپ مي رسند. اين آثار كه بيشتر تعدادي از تصحيحات همايي را دربر مي گيرند، با نظارت خانواده  او در دست بررسي و انتخاب براي انتشار هستند. همچنين به تازگي كتاب مجمع الفصحاء به قلم همايي منتشر شده است. جلال الدين همايي سيزدهم دي ماه  ۱۲۷۸ هجري شمسي در يكي از محله هاي جنوبي اصفهان زاده شد و هشتم تيرماه سال  ۱۳۵۹ درگذشت.
سومين جشنواره تئاتر معلولين: سومين جشنواره بين المللي تئاتر معلولين با هدف اعتلاي هنر نمايش بين گروه هاي مختلف معلولان شهريورماه سال 86 به همت معاونت امور توانبخشي سازمان بهزيستي برگزار مي شود. گروه هاي داوطلب مي توانند درخواست حضور در جشنواره را به همراه سه نسخه از متن هاي نمايشي يا طرح هاي نمايش  خياباني حداكثر تا 30 بهمن امسال به دبيرخانه جشنواره در تهران، ضلع شمالي پارك شهر، خيابان شهيد فياض بخش، سازمان بهزيستي، طبقه ششم، اتاق 605 ارسال كنند.گروه هاي شركت كننده در انتخاب موضوع آزاد هستند. گروه هاي برگزيده در جشنواره تئاتر معلولين هم مي توانند نمايش هاي خود را در تهران اجرا كنند.
دانشگاه تهران ميزبان نمايش هاي مذهبي: گونه هايي از نمايش هاي مذهبي و آئيني همزمان با سمينار بين المللي نمايش و دين در محل گروه آموزشي هنرهاي نمايشي دانشكده هنرهاي نمايشي و موسيقي دانشگاه تهران اجرا مي شود. به منظور آشنايي هر چه بيشتر شركت كنندگان سمينار بين المللي نمايش و دين، به ويژه محققين خارجي كه به اين منظور به ايران خواهند آمد، نمونه هايي از نمايش هاي مذهبي و آئيني ايران به اجرا درخواهد آمد. اين نمايش ها روز شنبه 16 دي ماه ساعت 18 و روز يكشنبه 17 دي ماه ساعت 30/19 در محل گروه آموزشي هنرهاي نمايشي دانشكده هنرهاي نمايشي و موسيقي دانشگاه تهران اجرا خواهند شد و حضور كليه علاقه مندان در اين برنامه ها آزاد است.
فراخوان كارتونيست ها: كارتونيست ها به چهارمين جشنواره جهاني پورتو كارتون كه در كشور پرتغال برگزار مي شود،فراخوانده شدند. اين جشنواره با دو موضوع جهاني شدن و آزاد برگزار خواهد شد و جايزه بزرگ اين جشنواره به ارزش 7 هزار يورو به برترين اثر اهدا خواهد شد. استفاده از هر نوع تكنيكي در ارائه آثار آزاد است و آثار ديجيتالي نيز به شرط دارا بودن امضاي كارتونيست پذيرفته خواهد شد. آخرين مهلت ارسال آثار 11 فروردين ماه 86 اعلام شده است.
نمايش 24 تابلو از 12 هنرمند تصويرگر: نمايشگاه گروهي 12 تن از تصويرگران كتاب كودك، فردا جمعه 15 دي ماه در نگارخانه زنگار افتتاح مي شود.مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه كه نخستين نمايشگاه موسوم به سه شنبه ها محسوب مي شود، فردا از ساعت 17 تا 21 برگزار خواهد شد و 24 تابلو از 12 هنرمند تصويرگر به مدت 5 روز در معرض ديد علاقه مندان قرار مي گيرد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |