پنجشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۵ - Jan 4, 2007
انتقاد كارشناسان از نابساماني بازار داروهاي گياهي در ايران و پاسخ مسئولان
عطاري ها صنف ندارند؛ نظارت بر آنها ممكن نيست
009048.jpg
گروه سلامت- در حالي كه طبق آمار رسمي، 20 درصد از بازار دارويي كشورهاي اروپايي را داروهاي گياهي به خود اختصاص مي دهد و در مقابل، سهم فرآورده هاي دارويي گياهي در بازار ايران حداكثر 5 درصد است، كارشناسان در حاشيه اولين نمايشگاه فناوري محصولات گياهي و تركيبات طبيعي كه روز گذشته برگزار شد، نسبت به فرهنگ نامناسب استفاده از گياهان دارويي در كشور ما هشدار دادند.
ديروز اگر چه حتي برخي از متخصصان اذعان كردند كه طبق مطالعات، تنها 5 درصد صاحبان عطاري ها و عرضه كنندگان گياهان دارويي اطلاعات كافي درباره داروهايي كه عرضه مي كنند دارند، اما هيچ كدام حاضر نشدند اين آمار از شخص آنان نقل قول شود. با اين حال، نظارت وزارت بهداشت بر اين صنف نيز هنوز امكان پذير نشده است، چنانكه دكتر امير حسين جمشيدي رئيس اداره داروهاي گياهي سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت و درمان در گفت  و گو با همشهري مي گويد: بزرگترين مشكل در رابطه با عطاريها عدم وجود اتحاديه مستقل براي اين صنف است .
در حال حاضر، عطاري ها جزئي از صنف سقط فروشان محسوب مي شوند كه ديگر اعضاي اين صنف را سيگار فروش ها، قهوه فروش ها، چاي فروش ها و صابون فروش ها تشكيل مي دهند.
دكتر جمشيدي ادامه مي دهد: در ميان صنف سقط فروشان، عطارها تشكلي با حدود 150 عضو را تشكيل داده اند كه در تهران تنها 150 نفر عضو دارد. در حالي كه تعداد عطاري ها و افرادي كه به اين كار مشغولند بسيار بيشتر است.
با اين وجود، رئيس اداره داروهاي گياهي وزارت بهداشت، داشتن مجوز از اتحاديه را نشانه تأييد از سوي وزارت بهداشت نمي داند و مي گويد: اين موضوع كه عطاريهايي كه از سوي اتحاديه مجوز دارند، تا چه حد مورد تأييد وزارت بهداشت هستند هم هنوز مورد بررسي قرار نگرفته است؛ چرا كه بسياري از افرادي كه به شكل سنتي به اين كار مي پردازند يك شبه خلق مي شوند و يك شبه از بين مي روند كه به همين دليل نمي توان كيفيت موادي كه به شكل فله اي ارائه مي شود و طريقه تجويز آنها را مورد تأييد قرار داد.
نبود آمار دقيق
در كشور ما آمارهاي دقيقي در زمينه درصد مصرف داروهاي گياهي و آسيب هاي حاصله از انواع ناخالص آن در دست نيست. با اين حال، يك مطالعه كه در نيمه اول سال 84 در شهركرد و بر زنان باردار انجام شده است نشان مي دهد كه حدود 9/51 درصد افراد از داروهاي گياهي استفاده مي كردند و 9/55 درصد آنها، مصرف داروهاي گياهي را به پزشك معالج خود اطلاع نداده بودند در حالي كه مهم ترين علت عدم اطلاع به پزشك را، طبيعي و بي  ضرر دانستن داروهاي گياهي ذكر كرده بودند.
اين در حالي است كه دكتر محمد حسين صالحي استاد دانشكده داروسازي دانشگاه تهران دخالت عطاريها در ايجاد تغييراتي در گياهان دارويي و استعمال آنها را خلاف قانون مي داند و مي گويد: در هيچ كجاي دنيا حق فروش داروهاي گياهي در عطاريها وجود ندارد و دخالت عطاريها در تغيير گياهان دارويي و استعمال آنها به صورت محلول، شربت، كپسول و ... در تشخيص بيماري ها خلاف قانون است.  
وزارت بهداشت فعال مي شود
چندي پيش دكتر ديناروند معاون غذا و داروي وزارت بهداشت با اعلام اينكه هنوز نظارت مستقيمي بر عطاري ها از سوي اين وزارتخانه اعمال نمي شود از تشكيل كميته سامان دهي بازار داروهاي گياهي خبر داد كه فعاليت خود را در وزارت بهداشت آغاز كرده  است.
دكتر جمشيدي نيز در گفت و گو با همشهري به سياست هاي كميته ساماندهي عطاريها به سياست هاي تشويقي وزارت بهداشت اشاره مي كند و مي گويد: سياست ما تشويقي است نه نظارتي، يعني درصدد بستن عطاريها نيستيم، بلكه كساني كه آموزش ببينند و از نظر بهداشتي به رعايت نكات خاصي بپردازند از سوي ما امتيازاتي دريافت مي كنند، همچنين اين سياستگذاري ها به سمتي پيش مي رود كه شرايط توليد فرآورده هاي مجوزدار ثابتي تسهيل شود تا داروهاي مجوزدار در عطاري ها پخش شود.
دكتر جمشيدي همچنين به دستور العمل  تهيه و عرضه فرآورده هاي طب سنتي ايران كه تا 15 روز ديگر نهايي مي شود اشاره  مي كند و مي گويد: در حال حاضر 36 شركت فعال در زمينه دارو هاي گياهي در كشور داريم كه اين كمك بزرگي به عطاري ها خواهد بود تا خودشان چيزي را نسازند، بلكه داروها را در قالب فرآورده هاي گياهي- عصاره و اسانس هاي بسته بندي شده و مجوزدار به مردم ارائه كنند.

جشنواره بين المللي تئاتر معلولان
برگزار مي شود
گروه اجتماعي  با فراخوان از گروه هاي تئاتر معلولان، سومين جشنواره بين المللي تئاتر معلولان با هدف اعتلاي هنر نمايش در بين گروه هاي مختلف معلولان در شهريور ماه سال 1382 توسط معاونت امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور برگزار مي شود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان بهزيستي كشور، فاطمه فخري دبير اجرايي جشنواره گفت: گروه هاي داوطلب مي توانند درخواست شركت در جشنواره را به همراه سه نسخه از متن نمايشي و يا طرح هاي نمايش خياباني حداكثر تا تاريخ 30 بهمن ماه سال جاري به دبيرخانه جشنواره در سازمان بهزيستي ارسال كنند.
وي افزود: افرادي كه آثار آنها در اين جشنواره منتخب شناخته شود، در تهران به اجراي نمايش خود مي پردازند.

۷۵ درصد يارانه دارو براي 40 هزار بيمار خاص
فارس: 75 درصد يارانه داروي وزارت بهداشت براي حدود 40 هزار بيمار خاص و 40 قلم داروي مورد نياز آنها هزينه مي شود.
مهرداد رضايي، مدير اطلاع رساني معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت با اعلام اين مطلب افزود: يارانه دارو در ايران هدفمند ترين يارانه توزيع شده از سوي دولت است و بر خلاف يارانه سوخت و نان كه به همه مردم اعم از فقير و غني يكسان توزيع مي شود، به گروه كوچكي از نيازمندترين بيماران كشور تعلق مي گيرد.
وي ادامه داد: يارانه دارو فقط به 5 مورد خاص اختصاص دارد كه شامل بيماران خاص، برخي داروهاي بيماران سرطاني، ديابتي و سوختگي، برخي داروها و شيرخشك هاي بيماران متابوليك، واكسن ها و داروهاي بهداشتي و تنظيم خانواده و شيرخشك است و به هيچ دارو و فرآورده ديگري تعلق نمي گيرد.

ورزش در دقيقه 90
009045.jpg
آخرين خبر از كميته انضباطي
دايي و فكري آشتي كردند
همشهري ورزشي- جلسه رسيدگي به تخلفات بازيكنان تيم هاي استقلال و سايپا عصر ديروز برگزار شد.
در جلسه كميته انضباطي كه علي دايي، محسن ارزاني، ارشاد يوسفي و دكتر زادمهر از سايپا و محمود فكري، وحيد طالب لو، سياوش اكبرپور و امير حسين صادقي  از استقلال حضور داشتند، رئيس كميته انضباطي فدراسيون فوتبال در ابتدا از دعوت شدگان خواست تا توضيحات خود را در مورد تخلفات صورت گرفته ارائه كنند كه در ابتداي اين جلسه محمود فكري و علي دايي با رد اتهامات وارده تأكيد كردند كه در جريان درگيري بازي سايپا و استقلال هيچ گاه قصد تحريك تماشاگران و يا انجام تخلفات آشكار را نداشتند.
محمود فكري در اين مورد گفت: در جريان بازي متوجه برخورددستش با چشم دايي نشده است وپس از مشاهده دوباره فيلم صحنه را ديده.
شاه حسيني نيز در ادامه جلسه تأكيد كرد كه حضور محسن ارزاني در جلسه كميته انضباطي تنها به عنوان مطلع بوده و او تخلفي را مرتكب نشده است و قرار شد در پايان جلسه نيز نشست خصوصي با رئيس كميته انضباطي داشته باشد.
حسين كاظمي نيز كه به كميته انضباطي احضار شده بود در جلسه حضور نداشت و رئيس كميته انضباطي تأكيد كرد كه راي او به صورت غيابي صادر خواهد شد.
در پايان جلسه علي دايي و محمود فكري با يكديگر دست دادند و در حضور خبرنگاران روبوسي كردند.

نخستين جلسه هيأت رئيسه موقت فدراسيون فوتبال
همشهري ورزشي- نخستين نشست هيات رئيسه موقت فدراسيون فوتبال عصر ديروز با حضور اعضا در محل سازمان تربيت بدني برگزار شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان تربيت بدني، در اين نشست كه در دفتر كيومرث هاشمي  برگزار و بيش از دو ساعت به طول انجاميد، اعضاي 6 نفره كميته موقت پس از بحث و بررسي مسائل مختلف، تصميمات زير را اتخاذ كردند: كيومرث هاشمي به عنوان سخنگوي هيأت رئيسه موقت فدراسيون فوتبال انتخاب شد.جلسات هيات رئيسه هفته اي دو بار برگزار شود.
گروه سه نفره اي از اعضاي هيأت رئيسه، مأمور پيگيري بحث هاي تخصصي اصلاح اساس نامه فدراسيون فوتبال و پيشنهاد آن به هيات رئيسه شوند.
در اين جلسه، صفايي فراهاني،  هاشمي، رغبتي، خبيري، غفاري و انصاري فرد حضور داشتند.

محروميت 2 ماهه 2 داور و يك ناظر
فارس: رئيس كميته انضباطي فدراسيون فوتبال از محروميت 2 داور و يك ناظر بازي به مدت 2 ماه خبر داد.
بازيكناني كه از سوي كميته انضباطي با محروميت مواجه شده اند، در
گفت و گوهاي متعدد از مصون ماندن داوران در قبال برخي تخلفات انتقاد كردند.
در اين رابطه، رئيس كميته انضباطي امروز اعلام كرد به دليل تخلفات صورت گرفته در برخي ديدارهاي ليگ برتر، 2 داور و يك ناظر بازي به مدت 2 ماه محروم شده اند. وي حاضر به افشاي نام اين نفرات نشد.

اخبارفرهنگي
شناسايي 365 روستاي كشور براي گردشگري
ايرنا: مشاور سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و دبير كميته راهبردي گردشگري روستايي و عشايري كشور گفت: ???روستاي شگفت كه بالاترين قابليتها و جاذبه هاي گردشگري را دارند، در كشور شناسايي شده است.
علي محمد نمازي چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: معاونت سازمان دهياريهاي كشور، ?? ميليارد ريال براي انجام مطالعات گردشگري در ??روستاي از مجموع روستاهاي شگفت شناسايي شده در كشور اختصاص داده است.
نمازي اضافه كرد: از آنجا كه  روستاهاي شگفت بر مبناي متفاوت بودن با روستاهاي ديگر در زمينه جاذبه هاي مختلف انتخاب مي شوند و ايجاد و تقويت زيرساختهاي گردشگري در اين روستاها به زمان زيادي نياز دارد، تعداد اين روستاها تا چهار سال آينده افزايش نمي يابد.
وي گفت: با توجه به اينكه جذب ??ميليون گردشگر خارجي به ايران و كسب ?? ميليارد دلار درآمد تا پايان برنامه چشم انداز ??ساله بايد تحقق يابد، توسعه گردشگري روستايي و عشايري يك ضرورت محسوب مي شود.
دبير كميته راهبردي گردشگري روستايي و عشايري كشور افزود: همچنين مقرر شده است كه تا پايان اين برنامه ???هزار ميليارد ريال در صنعت گردشگري در ايران سرمايه گذاري شود كه بايد ??هزار ميليارد ريال از اين مبلغ توسط دولت و مابقي را نيز بخش خصوصي تامين كند.
نمازي گفت: تهيه شناسنامه گردشگري روستايي و عشايري كشور در قالب كتاب يكي از مهمترين اقداماتي است كه براي برنامه ريزي مناسب براي تسريع در توسعه گردشگري در اين بخش در حال انجام است.
نمازي با اشاره به وجود ??هزار روستا و قريه در سطح كشور گفت: از اين تعداد، ??هزار و ??روستا دهياري دارند كه تعداد روستاهاي داراي دهياري تا پايان امسال بايد به ?? هزار روستا برسد.

سهم پژوهش در دستگاه هاي دولتي به 5/2 درصد توليد ناخالص داخلي مي رسد
ايرنا: معاون پژوهشي و دبير شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري گفت: سهم پژوهش و تحقيقات دستگاه هاي كشور در سال ????به  5 / ?  درصد توليد ناخالص داخلي خواهد رسيد.
منصور كبگانيان افزود: سهم تحقيقاتي كشور در پايان برنامه چهارم توسعه به ??هزار و ??? ميليارد ريال خواهد رسيد كه 5 / ?   درصد توليد ناخالص داخلي كشور را شامل مي شود.

منطقه نمونه گردشگري در سواحل ارس ايجاد مي شود
گروه علمي فرهنگي مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي از ايجاد منطقه نمونه گردشگري در سواحل ارس خبر داد.
رضا عبادي گفت: منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا به دليل داشتن اكوتوريسم زيبا، طبيعت و حيات وحش بكر و منطقه مرزي بودن، مورد توجه ويژه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي است.
به گزارش CHT وي افزود: سازمان با توجه به مصوبه هيات وزيران در سفر رئيس جمهوري به استان توجه به زير ساخت هاي منطقه ارسباران را در اولويت كاري خود قرار داده است.عبادي با بيان اينكه با كمك منطقه آزاد ارس و مقامات محلي در منطقه جلفا يك منطقه نمونه گردشگري ايجاد مي شود، افزود: در اين راستا مذاكراتي با مديران منطقه آزاد ارس انجام و مقرر شد تفاهمنامه اي ميان دو سازمان امضا شود.
وي تصريح كرد: روستاي اشتبين نيز به عنوان روستاي نمونه گردشگري معرفي مي شود.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |