حقوق شهروندي
تهران جولانگاه خودروهاي شخصي
گروه شهري- حمل و نقل عمومي در شهر تهران همواره با مشكلات بسياري روبرو بوده است. به ويژه اينكه اين شهر بزرگ در طول دوران پايتختي اش هر روز گسترش بيشتري يافته و جمعيت آن نيز افزون تر شده است. از اين رو ايجاد يك سيستم حمل و نقل عمومي فراگير در اين شهر با مشكلات بسياري روبه رو بوده است. سيستمي كه علاوه بر تأمين نياز شهروندان براي سفر راحت درون شهري مشكلاتي نظير آلودگي هوا و آلودگي هاي زيست محيطي را افزايش نداده و شهري امن براي شهروندان ايجاد كند.
بر اساس آمارهاي اعلام شده اين شهر هر روز شاهد 15 ميليون سفر شهري است؛ سفرهايي كه عمدتاً رويكرد اقتصادي و اجتماعي داشته و كمتر جنبه گردشگري و تفريحي دارد. بي ترديد براي ايجاد بستري مناسب براي ساماندهي اين ميزان سفر، در شهري كه مساحت آن در حدود 707 كيلومتر مربع است، نياز به راهكارهاي درستي است تا شهروندان از امكانات مناسب با زياندهي كمتر بهره ببرند. شهر تهران با داشتن 270 كيلومتر شبكه بزرگراهي و 90 كيلومتر خطوط ريلي( با احتساب مترو كرج) و 70 كيلومتر خط ويژه اتوبوس هنوز نتوانسته است سيستم حمل و نقل قابل قبولي را طراحي كند. از سويي شهر لندن با جمعيتي برابر با شهر تهران در سايه شبكه حمل و نقل مناسب شهري توانسته است اين معضل را از سال ها پيش حل و موجب ارتقاي كيفي سفرهاي درون شهري شود. توجه به اين نكته كه در لندن تنها 100 كيلومتر شبكه بزرگراهي وجود دارد و شبكه ريلي اين شهر در حدود هزار و 224 كيلومتر است و 253 كيلومتر نيز خطوط ويژه اتوبوس دارد مي تواند ما را به حقايقي برساند كه شايد قابل تأمل باشد. اينكه تهران جولانگاه خودروهاي شخصي است و سيستم هاي حمل و نقل عمومي در آن جايگاه واقعي خود را ندارند يك واقعيت انكار ناپذير است. تهران امروزه بيشتر به يك پاركينگ بزرگ مي ماند كه انبوهي از خودروها در آن وجود دارد. در اين ميان شايد كمترين سهم از خيابان ها و شبكه هاي بزرگراهي و معابر به سيستم ها حمل و نقل عمومي اختصاص داشته و اين شهر به شهري افسارگسيخته و تحت سيطره بي چون و چراي انواع خودروهاي شخصي درآمده است. تهران از آن روزگاري كه به عنوان شهري دوست داشتني و اشتياق آور براي زندگي بود سال هاست فاصله گرفته و چهره امروزين آن بيشتر در هاله اي از نگراني قرار دارد. اين شهر انگار بيشتر به چاره انديشي مديران نيازمند است. در واقع تهران با گسترش شبكه بزرگراهي نمي تواند براي برون رفت از اين مشكل اقدامي مناسب انجام دهد. بلكه شايد تنها راه حل اين معضل ديرينه در گرو توسعه سيستم حمل و نقل عمومي است؛ سيستمي كه با تكيه بر آن بتوان بسياري از معضلات پايتخت را حل كرد و علاوه بر كاهش آلودگي هاي زيست محيطي كه سالانه موجب صدمات فراوان به شهروندان مي شود در ساماندهي به سفرهاي شهري 8 ميليون نفري موفق بود.
|