دوشنبه ۲۵ دي ۱۳۸۵
گزارشي درباره موجودات ناشناخته فضايي
در جست وجوي بيگانه ها
009006.jpg
بسيار اتفاق افتاده هنگامي كه به آسمان ها نگاه مي كنيم و يا كتاب هايي را كه عكس هايي از كرات ديگر را نمايش مي دهند مي بينيم، اين پرسش در افكار ما نقش مي بندد كه آيا در كرات ديگر و نقاط دوردست ديگر نيز حيات وجود دارد؟ آيا موجودات ديگري نيز در اين دنياي لايتناهي وجود دارد؟ تمامي اين پرسش ها و بسياري پرسش هاي ديگر، شايد همگي طي 10 سال آينده روشن شود.
موزه علوم لندن اين بار با عنوان:
Search of alien life باز هم نوآوري جديدي را براي همگان ارائه كرده است. موزه علوم لندن، دانشمندان و فيلمسازان تخيلي را گردهم آورده تا تمام داده هايي كه وجود دارد و تمام تصاويري كه به دست آمده است را به مردم ارائه دهند. وقتي وارد موزه علوم لندن مي شويد، يك موجود بسيار عجيب كه در دو طرف سر خود، چشم هاي عجيبي دارد از شما استقبال مي كند و به شما مي گويد: به نمايشگاه موجودات ناشناخته و دنياي مرموز آنان خوش آمديد... .
علم شناخت موجودات ناشناخته همواره بحث برانگيز بوده است. اين نمايشگاه  داستان هاي علمي- تخيلي را با تازه ترين تحقيقات علمي درمورد اين موجودات تركيب كرده و در معرض ديد بازديدكنندگان كنجكاو قرار داده است.
به جاي تمركز روي آنچه كه واضح است،
برپاكنندگان اين نمايشگاه، پژوهش ها و مطالعات نوآورانه از چهار گوشه جهان را كه گهگاه توسط دانشمندان مشهور انجام شده است، جمع آوري كرده اند. پروفسور كانوي موريس از دانشمندان كمبريج به همراه گروهي از پژوهشگران، پس از مشورت، دو سياره مصنوعي را در اين نمايشگاه پديد آورده اند.
آنها سپس تكامل موجودات اين دو سياره را تصور كرده و آنها را ساخته اند و در معرض ديد همگان گذارده اند. بازديدكنندگان مي توانند از چهار بخش ديدن كنند.
علاقه مندان همچنين مي توانند از دو سالن كه آخرين تحقيقات پژوهشگران در مورد سياره ها و موجودات ناشناخته را به صحنه آورده ديدن كنند. اين تركيب واقعيت و زاييده خيال انسان است كه نمايشگاه موزه علوم لندن را منحصر به فرد كرده است.
يكي از قسمت هاي جالب توجه اين نمايشگاه، بخش موجودات عجيب ساكن زمين است كه نشان مي دهد موجودات ناشناخته و يا به ظاهر ناشناخته تنها موجودات تخيلي سياره هاي ديگر نيستند و در كره خاكي ما هم وجود دارند. قسمتي ديگر، بخش هايي از فيلم هاي علمي- تخيلي و نيز عكس ها و نقاشي هاي گرفته شده و كشيده شده در مورد اين موجودات را به نمايش گذاشته است.آنچه كه اين نمايشگاه در صدد ارائه آن است، چنين است: آنچه ما مي دانيم- آنچه ما گمان مي كنيم مي دانيم و آنچه شايد روزي به واقعيت تبديل شود.
نمايشگاه موجودات ناشناخته قرار است به زودي در بسياري از كشورهاي جهان برپا شود.
حال سؤال اين است كه موجودات بيگانه
چه هستند؟ آقاي موريس مي گويد: تفاوت عمده اي بين موجوداتي كه در فيلم هاست و آنچه دانشمندان در مورد آن صحبت مي كنند، وجود دارد. در فيلم ها، موجوداتي با سر و مغزهاي بزرگ ديده مي شوند كه نشانگر باهوش بودن آنها است و چشم هاي بزرگ كه مبين تيزبين بودن آنهاست و نيز دست و پاي نازك و لب هاي بسيار باريك. اينها چيزهايي است كه ما در فيلم ها ديده ايم و ماموريتشان هم آمدن به زمين است تا آدم ربايي كنند و تحقيقات عجيبي روي انسان انجام دهند. واژه Alien يعني موجود بيگانه و يا موجود ناشناخته ؛ اما تعريفي كه پژوهشگران از اين موجودات دارند، تنها بر ناشناخته و يا بيگانه بودن آنها تأكيد نمي كند، بلكه آنها روي فرازميني بودن اين موجودات تكيه دارند. به عبارت ديگر، پژوهشگران مي گويند: آنها وجود دارند، اما در زمين نيستند؛ ولي در آن سوي زمين قرار دارند. بسياري از دانشمندان، به ويژه ستاره شناسان به اين نكته اذعان دارند كه اين كمال خودخواهي است ما بگوييم تنها موجودات دنياي آفرينش هستيم. پژوهشگران مي گويند به احتمال بسيار زياد، موجودات ديگري هم در دوردست ها وجود دارند  كه ما آنها را نمي شناسيم. به تازگي دانشمندان ناسا اعلام كرده اند كه تا حدود پانزده سال ديگر كره اي همچون كره زمين را خواهند يافت كه البته احتمال دارد چندين ميليون سال نوري از زمين دور باشد، اما حيات در آنها وجود خواهد داشت و به احتمال قوي، شايد به عنوان منبع تنفسي از اكسيژن استفاده نكنند اما به هر حال وجود دارند. اينها تعاريفي است كه پژوهشگران از Alienها دارند.
پرسش ديگري وجود دارد و آن اينكه، آيا موجودات بيگانه همواره بوده اند؟ پروفسور موريس براي اين پرسش هم جواب جالبي دارد. وي مي گويد: اين سوال هم توضيح علمي دارد و هم توضيح تخيلي؛ بخش علمي آن، اين است كه حدوداً سال هاي شش و هفت قبل از ميلاد مسيح، فيلسوف هاي يونان اعلام كردند كه اگر ما دنيايي بي انتها داشته باشيم لازمه اش اين است كه موجودات بي نهايتي هم در اين دنيا وجود داشته باشند و گفته اند كه اگر باور داشته باشيم دنيا بي نهايت است، موجوداتي هم در آن سوي دنيا   وجود خواهند داشت، اما در آن هنگام به علت اينكه مي گفتند كره زمين مركز دنياست، مخالفت هايي را نيز در پي داشت. از سوي ديگر، در سال هاي حدود يكصد و بيست ميلادي، كه رمان نويسي رومانيايي تبار كه به زبان يوناني مطلب مي نوشت، براي اولين بار از موجودات فرازميني در داستان هاي خودش استفاده كرد. بنابراين، مي توان گفت كه صحبت از موجودات فرازميني از قرن ها پيش در زندگي ما وجود داشته  است.
سؤال ديگري كه در اينجا بسيار خودنمايي مي كند، در مورد بشقاب پرنده هاست. پروفسور موريس مي گويد: بشقاب پرنده ها يا يوفوها (UFO) كه شكل هاي نعلبكي مانند نيز داشته اند درحقيقت [مخفف (unidentified flying object) يعني شيء پروازكننده  ناشناخته] در مدارك بسياري ذكر شده است كه وجود دارند، در سال۱۹۴۷ براي اولين بار به طور رسمي ديده شده اند. يك تاجر بسيار معتبر گزارش داد كه آنها را ديده است و سپس يكي از كاركنان سازمان فضايي ايالات متحده ناسا اعلام كرد كه آنها را ديده است و در پي آن، پليس فدرال ايالات متحده به طور رسمي شروع به فعاليت و تحقيق در اين زمينه كرد؛
چرا كه گزارش در اين زمينه زياد شده بود و يك سال بعد هم گزارشي را منتشر كردند كه چنين اجسامي وجود دارند، ولي هيچ گاه جزئيات بيشتري فاش نشد. در سال 1954 تعريف اشياء ناشناخته پروازكننده عوض شد و گفتند اشيايي كه ما مي بينيم و با هيچ شيء پروازكننده در دنيا درست نشده و مطابقت ندارد. از اين رو، آن را به عنوان شيء ناشناخته اعلام كردند كه احتمال وجود داشتن دارد، ولي جزئياتش در دسترس نيست.
منبع:بي.بي.سي
مترجم: مرتضي اسلام زاده

بازتاب
با خوانندگان گروه علمي-  فرهنگي
در روزها و هفته هاي گذشته نيز از خوانندگان گروه علمي- فرهنگي روزنامه، مقالات و نوشته هاي فراواني را براي درج در صفحات   فرهنگ و آموزش و دانش دريافت كرديم. حجم محدود صفحات روزنامه و خيل نوشته ها و مطالبي كه از خوانندگان خود دريافت مي  كنيم، ما را در گزينش مطالب، محدود مي كند. متأسفانه از مطالب خوانندگان محترمي كه نام و مشخصات آنها در پي مي آيد، نخواهيم توانست بهره بگيريم. از اين رو منتظر ساير نوشته ها و مقالات اين دوستان و ساير همراهان گرامي روزنامه هستيم. بديهي است عدم چاپ نوشته  هاي اين عزيزان در روزنامه، به منزله غيرقابل استفاده بودن اين نوشته ها نبوده و قطعاً مي توانند در نشريات ديگر، جايگاه شايسته خود را بيابند:
عباس نقي زاده(از تهران، نوشته اي درباره خوبي مدرسه)، سيدابوالفضل حبيبي (از تهران، نوشته اي با عنوان مشكلات اساسي نظام اداري در حوزه منابع انساني)، سيدرضا حسيني (از تهران، نوشته اي با عنوان آموزش زبان در مدارس ايران، معضلات و راهكارها)  ميرحميدرضا نجفي (از تهران، مقاله اي با عنوان ارزشيابي آموزشي، تفكر مفهومي و ...)، زهرا امطعه (از تهران، نوشته اي با عنوان علت افت تحصيلي دانش آموزان چيست؟)، عليرضا اميدي (از مرند، مقاله اي با عنوان راهكارهاي عيني و عملي براي تحقق وحدت حوزه و دانشگاه)، تقي ميرزايي شيخ آبادي (از پاكدشت استان تهران، مقاله اي با عنوان درمان با راديواكتيوها)، حيدر سليماني (از تهران، مقاله اي با عنوان نقش نيروي انساني در رشد و توسعه كيفي و محتوايي آموزش وپرورش)، محمدرحيم ميرزا(از تهران، نوشته اي با عنوان ما نه تنها وارث، بلكه امانتدار ميراث فرهنگي كشورمان هستيم)، مؤسسه المصباح از تهران، ظريفه هدايتي (دبير و كارشناس گروه آموزشي ادبيات تهران و عضو هيأت مؤسس انجمن علمي- آموزشي معلمان انشا)، مرتضي نصيري(از تهران، مطلبي با عنوان رايزنان فرهنگي در حاشيه)، ناهيد شفيعي (كارشناس ارشد تعليم و تربيت از تهران، مقاله اي با عنوان سخني چند درباره معلم)، باقر اميري (كارشناس مسائل آموزش وپرورش از تهران، مطلبي با عنوان آموزش وپرورش مطلوب)، منصوره شريف زاده (از پيش دانشگاهي توحيد، منطقه۴ تهران، مطلبي با عنوان آموزش زبان انگليسي و نقش معلم در فرآيند يادگيري)، علي قربان ساساني(كارشناس نرم افزار و كارمند شركت صنايع الكترونيك ايران، مطالب تأليفي و ترجمه اي گسترده درباره آي تي)، منوچهر نعمت الله زاده (كتابدار و مربي امور هنري مدرسه راهنمايي از منطقه ۵ تهران، پيشنهادهايي براي ارتقاي كيفيت فعاليت هاي ورزشي، آموزشي، فرهنگي و هنري)، دكتر محمدهاشم آخوندي نسب از تهران(مقاله اي با عنوان گردو، گوشت و MS)، فرنوش نيكنام (كارشناس زبان و ادبيات فارسي از تهران، مقاله اي با عنوان دفاع از زبان فارسي)، كبري قائمي تهراني (كارشناس آموزش ابتدايي از تهران، چند مقاله با عناوين گوناگون)، بابك اسماعيلي(فوق ليسانس مديريت آموزشي و مدرس دانشگاه از تهران، مقاله اي با عنوان آسيب شناسي نظام آموزش وپرورش ايران)، خليل شيرواني (كارشناس وزارت آموزش وپرورش، مقاله اي با عنوان ارائه چهارچوبي عملي براي فعال سازي مشاركت هاي مردمي در امور مدرسه)، خسرو دادور (مدرس دانشگاه از تهران، مطلبي با عنوان ضرورت ساماندهي پروژه ها و پايان نامه هاي دانشجويي)، مريد طاهري كتكي (از مسجدسليمان، مقاله اي با عنوان مشكلات كتابخانه ها و كتابداران و راه هاي تقويت فرهنگ كتابخواني)، راضيه رمزي فرد (از تهران، مقاله اي با عنوان نگرش نو به بحث مديريت)، مسلم سميعي نيا(كارشناس مترجمي زبان انگليسي از دانشگاه پيام نور خوانسار، مقاله اي با عنوان آشنايي با مفاهيم اساسي علم زبان  شناسي)، زهرا احمدزاده (از تهران، مقاله  اي با عنوان نقش اعتماد به نفس در موقعيت تحصيلي دانش آموزان )، حجتي (بازنشسته فرهنگي از بروجرد، بازتاب منفي به گفت وگوي انجام شده با خيرين مدرسه ساز كشور)، غلامرضا محمدزاده(كارشناس دفتر آموزش  هاي فني و حرفه اي وزارت آموزش وپرورش، مقاله اي با عنوان نقش همكاري هاي بين المللي در توسعه آموزش هاي فني وحرفه اي)، محمدعلي قاسمي(كارشناس مسائل آموزش وپرورش از تهران، مقاله اي با عنوان تأملي بر ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان)،  سيمين سليماني (دبير علوم اجتماعي دبيرستان عدالت از تهران،  نوشته هايي با عنوان هاي چند نكته براي موفقيت در امتحان و اعتياد در غرب)، رضا كرمانشاهي چاووش (از كرج، نوشته اي بدون عنوان، در پاسخ به مطلب چاپ شده در مورد آثار باستاني وليران دماوند) و عذرا دامدار(كارشناس ارشد علوم اجتماعي از ناحيه۱ شهريار، مقاله اي با عنوان رسالت آموزش وپرورش در ايجاد انديشه خلاق).

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  شهرآرا  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |