سه شنبه ۲۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۴ - Jan 16, 2007
صفحه آخر
Front Page

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
هر بنده مسلماني كه در غياب برادر خويش براي او دعا كند، فرشته گويد: براي تو نيز نظير آن باد.

نهج الفصاحه، حديث 2683
امروز با حافظ
نرود كارش و آخر به خجالت برود
از سر كوي تو هر كو به ملامت برود
به تجمل بنشيند به جلالت برود
كارواني كه بود بدرقه اش حفظ خدا

عكس روز
010440.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه‎/ محمد صوف
كربلا از هم اكنون خود را براي ميزباني عزاداران در دهه اول ماه محرم آماده مي  كند. روز گذشته اعلام شد از چند روز ديگر صدها هزار شيعه از سراسر عراق حركت خود را به سوي كربلا آغاز خواهند كرد تا مراسم عزاداري تاسوعا و عاشورا را در جوار حرم مطهر امام حسين ع برگزار كنند. اين عكس ديروز از يك كارگاه خياطي در كربلا گرفته شده است.

آب و هوا
010431.jpg

بازار
010395.jpg
سريال تكراري بازار سيم كارت

ديروز دست اندركاران بازار علاءالدين هر قطعه سيم كارت كد 7را فقط 310 هزار تومان خريداري كردند و معادلات بازار يك بار ديگر گوياي پايين بودن تقاضا براي اين كد بود.
منتهي اين ركورد شكني تازه بازار بيشتر روي خريد متمركز شده بود؛ به طوري كه بسياري از مراجعيني كه براي خريد ارزان ترين سيم كارت آمده بودند تا 330 هزار تومان نيز براي خريد آن پرداختند و متوجه نبود تناسب ميان نرخ خريد و فروش شدند زيرا تا به حال فاصله نرخ خريد با نرخ فروش به 5 تا 10 هزار تومان خلاصه مي شد. با وجود تمامي تغييرات اخير، لغزندگي قيمت ها و زمين خوردن آن ها يك سريال تكراري به شمار مي آيد .در چنين شرايطي ميزان استقبال از ثبت نام جديد سيم كارت هاي دولتي كه ممكن است از 12بهمن آغاز شود در هاله اي از ابهام فرو رفت. اما برخي معتقدند با تعديل نرخ و قوت گرفتن اين احتمال كه متقاضيان بتوانند در دور جديد ثبت نام، نوع و شماره خود را به دلخواه تعيين كنند تقاضا به طور طبيعي بالا خواهد رفت.

مسابقه با جايزه‎/۲
كدام روز كدام خاطره ؟
ديروز نخستين مسابقه با جايزه همشهري برگزار شد كه 3 هزارو 295 نفر به پرسش مطرح شده پاسخ صحيح دادند.
روزنامه همشهري هر روز در صفحه آخر، يك پرسش 4 گزينه اي مطرح مي كند كه خوانندگان بايد يكي از گزينه هاي C،B،A ياD را حداكثر تا ساعت 16 امروز به شماره 3000251، اس ام اس كنند. براي شركت در مسابقه فقط بايد حروف C،B،A ياD را به شماره تلفن اعلام شده از طريق sms ارسال كنند و براي گرفتن شماره مذكور نيازي به پيش شماره 021يا۰۹۱۲ نيست. در پي استقبال خوانندگان، از امروز 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند ( 5 نفر از تهران و۵ نفر از شهرستان) به قيد قرعه بين 10 تا 30 هزار تومان جايزه نقدي به حسابشان واريز خواهد شد. البته سرعت پاسخگويي در ميزان جايزه تأثير دارد.
و اما مسابقه امروز همشهري:
26 دي، يادآور چه خاطره  تاريخي است؟
A)شهادت ميرزا تقي خان امير كبير‎/ سال 1230
B) فرار شاه معدوم از ايران‎/ سال 1356
C) فرار شاه معدوم از ايران‎/ سال 1357
D) بسته شدن فرودگاه هاي كشور‎/ سال 1357
پاسخ صحيح اين پرسش و اسامي برندگان را فردا در همين ستون بخوانيد.
اسامي برندگان مسابقه شماره يك:
فرزاد اسكندري- تهران، پاشا بيسادي تهران، ياشار مهران فر- اروميه، شادي كليني تهران و زهره پورركني - دزفول. مبالغ جوايز طي چند روز آينده به حساب بانكي برندگان واريز مي شود.
ضمناً پاسخ صحيح مسابقه ديروز، گزينه A ه(15ميليون سفر شهري) است.

سكه، طلا و ارز
010404.jpg

كوتاه
افزايش توان جسمي شهروندان
خانه فرهنگ و كتابخانه فرزانگان با هدف ايجاد انگيزه و افزايش روحيه و توان جسمي شهروندان اقدام به برگزاري كلاس هاي ورزشي فول كنتاك كرده است.به شركت كنندگان در پايان هر دوه گواهينامه معتبر از سوي فدراسيون هنرهاي رزمي اعطا خواهد شد. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره هاي تلفن 77820544 تماس بگيرند.

ويژه  برنامه  روز هواي پاك
فرهنگسراي طبيعت در آستانه روز هواي پاك و با هدف آشنايي كودكان با آلودگي هاي زيست محيطي و مضرات آن اقدام به برگزاري ويژه برنامه هواي پاك در تاريخ 27 دي ماه از ساعت 8 تا 17 كرده است. اين ويژه برنامه شامل تجمع و تحصن كودكان براي مبارزه با آلودگي هاي محيط زيست و قرائت بيانيه هواي پاك با شعار چرا آسمان شهر ما آبي نيست؟، اجراي حركات نمادين، برگزاري كارگاه هاي آموزش زيست محيطي با حضور كارشناس كنترل كيفيت هوا، نمايشگاه حجم شامل نماد و ماكت هايي از وسايلي كه باعث افزايش آلودگي هوا مي شود، اجراي موسيقي، نمايش شاد و موزيكال با موضوع هواي پاك و ... است. علاقه مندان براي شركت در اين برنامه مي توانند به نشاني: فلكه دوم تهرانپارس انتهاي خيابان جشنواره فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 77354735 تماس بگيرند.

ثبت نام پرسرعت
ثبت نام اينترنتي دانشگاه ها همه روزه از ساعت 30/8 تا 18 در محل كافي نت فرهنگسراي سلامت برگزار مي شود. كافي نت اين فرهنگسرا با عرضه خدمات اينترنت پرسرعت علاوه بر ثبت نام دانشگاه ها، كارهاي اسكن و رايت انجام مي دهد. كليه علاقه مندان به ثبت نام در دانشگاه ها و كارهاي اسكن و رايت مي توانند به اين مركز واقع در ميدان رسالت، ميدان الغدير بلوار دلاوران خيابان آزادگان شمالي جنب فروشگاه شهروند فرهنگسراي سلامت مراجعه كنند و يا با شماره تلفن هاي 2- 77491491 تماس بگيرند.
جشن بزرگ روز خانواده
فرهنگسراي بهمن به مناسبت روز خانواده و با هدف تكريم بنياد خانواده اقدام به برگزاري جشن بزرگ روز خانواده كرده است. اين جشن كه از طرف كانون بانوان فرهنگسراي بهمن و با مشاركت آموزش و پرورش منطقه 11 تهران ترتيب داده شده است، امروز از ساعت 30/14 تا 17 در تالار شهيد آويني فرهنگسراي بهمن برگزار خواهد شد. اين جشن بزرگ از بخش هايي مانند سخنراني، اجراي موسيقي سنتي، مسابقه حضوري، نمايش شاد، سرگرمي و ... تشكيل شده است. حضور در اين مراسم براي عموم آزاد است و علاقه مندان مي توانند براي شركت به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 1- 55312300 تماس بگيرند.

اشعار محرم و عاشورايي
شاعران جوان در قالب كانون ادبي طلوع در فرهنگسراي سالمند گردهم مي آيند. در اين كانون ادبي كه با حضور شاعران و اساتيد ادبي برگزار مي شود، اشعاري در رابطه با محرم و واقعه عاشورا خوانده مي شود. همچنين در اين نشست ها به بحث مرثيه خواني در شعر فارسي نيز پرداخته مي شود.
در اين گردهمايي همچنين اشعار شاعران كه به سبك شعر نو سروده شده است توسط اعضاء قرائت شده و مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد. كانون ادبي طلوع در قالب كارگاه آموزشي با هدف بسترسازي مناسب براي فعاليت هاي ادبي شهروندان و پرورش استعدادهاي ادبي آنان شنبه ها از ساعت 18- 16 برگزار مي شود و حضورتمامي علاقه مندان آزاد است. علاقه مندان مي توانند به نشاني: ميدان امام حسين خيابان 17 شهريور خيابان خشكبارچي پارك خيام مراجعه كنند. همچنين خانه فرهنگ مهرآور با هدف پرورش خلاقيت هاي هنري كودكان، كلاس هاي شعر و قصه هاي مصور را برگزار مي كند. در اين دوره آموزشي كودكان با شنيدن اشعار و قصه هاي مختلف از زواياي گوناگون، آن را به تصوير مي كشند. علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن 77431025 تماس بگيرند.

سينما
010437.jpg
ستاره است
كارگردان: فريدون جيراني
بازيگران: نيكي كريمي، امين حيايي، انديشه فولادوند و مژگان ربان
سينماهاي نمايش  دهنده: فرهنگ 1، صحرا،  فلسطين 2، پارس 2، شقايق و سپيده 2
خلاصه داستان: ستاره سينما به دلايل حرفه اي با گريم يك معتاد وارد پارك مي شود و به دنبال آشنايي اش با يك معتاد واقعي، ماجراهاي داستان سر راهش قرار مي گيرد.

فرهنگسرا
كتاب رايگان مشكلات كودكان
مركز آموزش سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، كتاب مشكلات كودكان را در شمارگان 50 هزار جلد منتشر كرد. اين كتاب چهاردهمين كتاب از مجموعه سيري در آموزش هاي شهروندي است كه به گفته رئيس اين مركز، با هدف آموزش والدين در برخورد با كودكان نوشته شده است. كتاب مشكلات كودكان در 50 صفحه همراه با كاريكاتورها به مشكلاتي مانند دعوا با همسالان، بي توجهي به كودك، كنجكاوي كودك، دروغگويي، انگشت مكيدن، بدغذايي و لوس كردن كودك پرداخته و آن را بررسي كرده است. اين كتاب رايگان در ايستگاه هاي مترو، مدارس، فرهنگسراها، خانه هاي فرهنگ و اداره هاي دولتي توزيع مي شود. گروه تأليف اين كتاب، هم از منابع غيرفارسي و هم از منابع فارسي براي تأليف استفاده كرده اند. پيش از اين مركز آموزش كتاب هايي را با عنوان هاي بهداشت رواني ، تواضع و حسن خلق ، صداقت و يكرنگي ، عيدانه 1 و 2 و فرهنگ ترافيك منتشر كرده بود.

در شهر چه خبر
ستون آلودگي
ظرف چند روز گذشته ستون هاي دستگاه هاي سنجش آلودگي هوا قد كشيده اند و با وجود وزش باد طي ديروز همچنان شرايط در برخي نقاط شهر نا مساعد است. نزديك شدن به روز هواي پاك نيز نتوانست انگيزه  رانندگان را براي استفاده از وسايط نقليه عمومي بيشتركند. آلودگي مناطقي از تهران مانند قلهك، آزادي، تجريش و اقدسيه به حدي است كه هر چند روز يك بار براي اطفال و افراد مسن، ورود ممنوع مي شود. شايد در آينده اي نزديك اخبار مربوط به آلودگي هوا بر اخبار ترافيك خيابان ها اولويت يابد.

توسعه مراكز مخابراتي
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در چند مركزمخابراتي آغاز شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات الغدير با پيش شماره هاي 3300 تا 3303، 3368 تا 3373 در محدوده خيابان وليعصر، نصر 3 و۴ و شهيد شاه آبادي، در مركز مخابرات شهيد نصراللهي با پيش شماره هاي 8824 تا 8828، در محدوده ضلع جنوبي بزرگراه رسالت، خيابان هاي سرسبز، ارشاد، پاس و فرهنگيان، در مركز مخابرات شهيد سعادتمند با پيش شماره هاي 4420 تا 4426 در محدوده شهيد اكرمي، گلاب، 29 شرقي و بهاران و در مركز مخابرات تندگويان با پيش شماره هاي 2250 تا 2253، 2230 تا 2233 حداكثر به مدت 48ساعت با اختلال همراه است. همچنين در مركز مخابرات  شهيد ديالمه پيش شماره هاي 3350 تا 3352، 3355، 3356، 3312، 3313، 3344 در محدوده خيابان شهيد كبريتچي، قادري، برادران احمدي و كوچه شهيد جوان تاش حداكثر به مدت 48ساعت با اختلال همراه خواهند بود.

چيني ها پشت بازار مداد
افزايش تعرفه واردات مداد، هجوم انواع چيني آن را به بازار كنترل كرد و در حال حاضر انواع داخلي آن، بيشتر مدارس را به اشغال خود درآورده است. با وجود برخي ديدگاه ها مبني بر رشد 20درصدي قيمت اين محصول، جهانبخش بهزادي دبير انجمن توليد كنندگان مداد اين موضوع را تكذيب مي كند. به اعتقاد وي موجودي انبار  كارخانه ها توانست پس از مدت ها راهي بازار مصرف شود و اين انتقال، قيمت ها را كنترل كرد. در حال حاضر مصرف داخلي به 5/2 تا 3 ميليون قراص در سال مداد مي رسد حال آن كه ظرفيت توليد كارخانه هاي داخلي به 5ميليون مي رسد.

سفر ممنوع
يك جبهه هواي سرد پشت مرزهاي كشور منتظر مانده بود كه اين سامانه ظرف ساعات آينده آسمان تهران را فراگرفته و پيش از آن نيز ارتفاعات و مسير هاي جاده اي را دچار كولاك و يخبندان شديدي خواهد كرد. گويا اين شرايط جديد جوي تعطيلات آخر اين هفته به شدت زمستاني خواهد كرد. پليس راه كه پيش از اين مسافران را به همراه داشتن وسايل ايمني و غذاي خشك توصيه مي كرد، اين بار آنها را از هرگونه سفر غير ضروري و تفريحي منع كرده است.

ساعت كار پستچي ها
با اينكه ديركرد مرسولات پستي از جمله مواردي است كه آنچنان هم عجيب و غريب به نظر نمي رسد، اما بخشي از اين تاخيرها به نا آگاهي افراد از زمان جمع آوري نامه ها از صندوق ها باز مي گردد .زيرا بسياري از نامه ها پس از جمع آوري مرسولات پستي به داخل صندوق انداخته مي شود. بنابر اين دانستن اين نكته كه آخرين ساعت كار پستچي ها براي تخليه صندوق ها در شش ماهه نخست سال ساعت 17 و در شش ماهه دوم ساعت 16 است، مي تواند به محاسبه صحيح زمان به مقصد رسيدن نامه ها كمك كند.

آلودگي هواي تهران
010434.jpg

تلويزيون
010452.jpg
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱
داستانك
كامل ترين هديه
مي دانست كه هديه مورد علاقه همسرش، فقط كتاب يا عطر است به همين خاطر به مناسبت نخستين سالگرد ازدواجشان، كامل ترين هديه را برايش تهيه كرد؛ كتاب ويژگي عطرها.
اكبر عليزاده اعتمادي
گشتي در دنياي خبرها
تخلف پزشك ثروتمند
منچستر: ثروتمندترين پزشك كشور انگليس به جرم به خطر انداختن جان شهروندان تحت تعقيب قضايي قرار گرفت. با توجه به اينكه چندين بار به پليس گزارش شده بود كه اين پزشك 51 ساله براي كسب درآمد بي جهت بيماران خود را مجبور به انجام درمان هاي پرهزينه مي كند به همين دليل قرار شد يك مامور پليس در پوشش يك بيمار به مطب وي مراجعه كند. با آنكه اين مامور كاملا سالم بود پزشك مورد نظر وي را به يك كلينيك درمان ناباروري فرستاد و از او خواست تعويض خون انجام بدهد. به گفته پليس وي با اين روش بيش از 32 ميليون پوند درآمد كسب كرده است.
مأموران بدون چكمه
لندن: يك خانم راننده در انگليس كه خودرواش داخل يك خيابان آب گرفته خاموش شده بود با پاسخ منفي امداد خودرو اين كشور مواجه شد. با توجه به اينكه اين خانم، مشترك امداد خودرو بود پس از اينكه خودرواش داخل خيابان آب گرفته خاموش شد با مركز امداد خودرو تماس گرفت و مكانيك هاي اين مركز در خيابان مورد نظر حاضر شدند. البته آنها خطاب به اين خانم گفتند با توجه به اينكه چكمه ضد آب ندارند نمي توانند به خودروي وي نزديك شوند و به همين دليل با وجود اصرار اين خانم صحنه را ترك كردند. به هر حال اين خانم به مدت يك ساعت در آن خيابان اسير شد تا اينكه شوهرش در محل حاضر شد و خودرو را روشن كرد. وي قصد شكايت از شركت امداد خودرو را دارد.
خواب نوزادان
وين: بسياري از والدين، نوزادان خود را به هنگام خواب روزانه و يا شبانه در يك اتاق ساكت و دور از چشم اعضاي خانواده رها مي كنند. اما بسياري از اين نوزادان به دلايل مختلف از جمله مسدودشدن راه تنفس شان توسط ملحفه و يا پتو جان خود را از دست مي دهند. پزشكان توصيه مي كنند والدين همواره نوزادان را به پشت بخوابانند و دست كم در 6 ماه نخست زندگي آنها را در مكاني هايي بخوابانند كه در معرض ديد باشند. اين پزشكان مي گويند، نظارت نداشتن بر نوزاد هنگام خواب، احتمال وقوع حوادث مرگبار را تا 10برابر در روز و 5 برابر در شب افزايش مي دهد. آنها همچنين توصيه مي كنند والدين، شب ها نوزادان را در اتاقي ديگر رها نكنند.
۸۵ ساعت ركاب زدن
نيويورك: يك مرد در آمريكا مدعي شده ركورد ركاب زدن با دوچرخه ثابت را به خود اختصاص داده است. اين مرد 48 ساله كه هفته قبل ركورد شكني خود را آغاز كرده بود به مدت 85 ساعت پياپي داخل يك باشگاه بدنسازي روي يك دوچرخه ثابت، ركاب زد. ركورد قبلي متعلق به يك مرد دانماركي بود كه موفق شده بود 82 ساعت پياپي ركاب بزند. البته كارشناسان كتاب ركوردهاي گينس دست كم به 3 هفته زمان نياز دارند تا اينكه بتوانند ركوردشكني وي را تاييد و يا رد كنند. در حال حاضر اين مرد ركوردشكن، تنها به منظور پيشگيري از حمله قلبي احتمالي به بيمارستان انتقال يافته و تحت نظر پزشكان قرار دارد.
راننده حرف شنو
برلين: هر روز بر تعداد خودروهايي كه داراي سيستم هدايت كننده ماهواره اي هستند در كشور آلمان افزوده مي شود. اما رانندگاني كه كاملا از دستورات اين دستگاهها پيروي مي كنند دچار مشكل مي شوند. به عنوان مثال دو روز قبل يك راننده 46 ساله در آلمان به دليل اينكه فرمان سيستم هدايت كننده ماهواره اي خودرواش را اجرا كرد دچار سانحه شد. هنگامي كه وي در يك جاده مشغول رانندگي بود ناگهان سيستم هدايت كننده در قالب صوت به وي دستور داد كه به سمت چپ گردش كند. اين راننده حرف شنو نيز اين كار را انجام داد در حاليكه در كنار جاده، خط آهن قرار داشت. به همين دليل خودروي وي روي ريل گير كرد و حركت قطارها به مدت نيم ساعت به تعويق افتاد تا اينكه آتش نشاني بتواند خودرو را از روي ريل كنار بزند.
تحصن مقابل فروشگاه
پاريس: يك خانم 53 ساله 2 ماه قبل از يك فروشگاه، مبل خريداري كرد و قرار شد حداكثر تا پايان سال 2006 اين مبل ها توسط مغازه به خانه وي ارسال شود. با توجه به اينكه فروشگاه هم از انتقال مبل ها و هم از پس دادن پول اين خانم خودداري كرد به همين دليل وي تصميم گرفت مقابل در اصلي اين فروشگاه تحصن كند. وي ديروز به مدت بيش از 5 ساعت در حاليكه يك پرچم در دست داشت، مقابل در فروشگاه نشست و پرچم را تكان داد. سرانجام مدير فروشگاه به صورت كتبي به وي قول داد تا پولش را پس بدهد.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    حوادث    |
|   بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |    داخلي    |
|   شهري    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |