سه شنبه ۲۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۴ - Jan 16, 2007
مراقب ويروس جديد باشيد
ويروس جديدي
در يك دعوتنامه
010371.jpg
گروه علمي فرهنگي- ويروس جديدي كه  از طريق پست الكترونيكي و در قالب يك دعوتنامه  ارسال مي شود، كاربران اينترنت را تهديد مي كند. اين ويروس جديد همراه با يك فايل ضميمه تحت عنوان دعوتنامه (Ivitatio) در حال انتشار در اينترنت است.
به گزارش سي ان ان، اين ويروس يكي از بدترين ويروس هاي شناخته شده است كه در صورت باز كردن آن، هارد ديسك رايانه مي سوزد و اطلاعات حياتي و مهم آن از بين مي رود. ويروس ياد شده  توسط مك آفي شناسايي شده  و مايكروسافت آن را به عنوان يكي از مخرب ترين ويروس ها رده بندي كرده است. هنوز هيچ راه حل و اصلاحيه اي براي جلوگيري از فعاليت اين ويروس ارايه نشده است.
اگر كاربران اينترنت چنين پيامي از طرف دوستان خود دريافت كردند، بلافاصله آن را بسته و سيستم رايانه خود را خاموش كنند.

شكايت سيسكو از اپل
010374.jpg
گروه علمي فرهنگي- طبق يك دادخواهي انجام گرفته در دادگاه كاليفرنياي شمالي، سيسكو از اپل به دليل تخلف و كپي برداري عمدي و استفاده از علامت تجاري ثبت شده iPhoe كه به وسيله سيسكو طراحي شده است، شكايت كرد.
لينك سيس، قسمتي از سيسكو است كه قبل از كريسمس محصولي با نام iPhoe ارائه كرد و Liksys iPhoe نام محصولي است كه روي تلفن هاي VoIP نهاده شده است.
به گزارش فاوانيوز، نايب رئيس ارشد سيسكو در بيانيه اي اعلام كرد: سيسكو بعد از اين كه اپل مكررا خواستار اجازه استفاده از نام iPhoe شد، با حسن نيت با اپل وارد مذاكره شده است. بي شك گوشي تلفن جديد اپل بسيار جالب و شگفت انگيز است ولي آنها نبايد بدون اجازه از علامت تجاري ما استفاده كنند. ظواهر امر اين طور نشان مي دهد كه سيسكو اين علامت تجاري را از سال ۲۰۰۰ طراحي كرده است.

علمي فرهنگي
تغيير زمان برگزاري آزمون كارداني ويژه فرهنگيان
ايرنا: زمان برگزاري آزمون كارداني نيمه حضوري ويژه فرهنگيان، به روز جمعه ??بهمن ماه امسال موكول شد.
به منظور فراهم آوردن تسهيلات بيشتر براي شركت مؤثرتر داوطلبان شركت كننده در آزمون، بنا به پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش، مقرر شد آزمون در زمان ياد شده به صورت سراسري در مراكز استان ها و برخي از شهرستان ها برگزار شود. كارت هاي ورود به جلسه آزمون داوطلبان، صبح و بعدازظهر روز پنج شنبه ??بهمن ماه امسال و همچنين روز جمعه ??بهمن ماه از ساعت ?تا ??صبح در حوزه هاي توزيع كارت مربوط توزيع مي شود.
نخستين همايش كاربرد فناوري اطلاعات
و ارتباطات در صنعت گردشگري برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي- نخستين همايش كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگري ?? و ?? دي  در تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، عبدالكريم شادمهر، مدير اجرايي طرح جامع ICT و سرپرست دفتر آمار و فناوري اطلاعات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اعلام اين مطلب افزود: در اين همايش آخرين دستاوردهاي كاربرد ICT در صنعت گردشگري با حضور كارشناسان و پژوهشگران حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات و نيز مديران و نمايندگان شركت هاي انفورماتيك فعال در صنعت گردشگري ارائه مي شود. وي خاطرنشان كرد: در اين همايش ?? سخنراني و مقاله در زمينه هاي مختلف مرتبط با سرفصل هاي موضوعي همايش ارائه مي شود.
ايجاد 5 كمپينگ گردشگري در كرمانشاه
ايرنا:رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان كرمانشاه گفت: پنج كمپينگ گردشگري براي نخستين بار در استان ايجاد مي شود.
اسدالله بيرانوند افزود: در جلسه هيات دولت در جريان سفر رئيس جمهوري به استان كرمانشاه ايجاد پنج كمپينگ گردشگري در استان در طول برنامه چهارم توسعه مصوب شد و عمليات اجرايي آنها آغاز شده است.
تأسيس پژوهشكده مطالعات قومي و فرقه اي
مهر: استان كرمانشاه داراي اقوام و فرق مختلفي است كه در پي رايزني هاي انجام شده با نهادهاي استان ضروري بود تا مطالعاتي بر روي اين فرقه ها انجام شود. در اين راستا پژوهشكده مطالعات قومي و فرقه اي در دست راه اندازي است و اعضاي هيأت علمي دانشكده ادبيات دانشگاه رازي در آن فعاليت مي كنند.
شهاب قاضي معاون پژوهشي دانشگاه رازي كرمانشاه با اعلام اين مطلب، افزود: علاوه بر راه اندازي پژوهشكده مطالعات قومي و فرقه اي مجوز 4 پژوهشكده محيط زيست، بيوتكنولوژي و تنش هاي محيطي، نانو فناوري و مطالعات اجتماعي زنان دانشگاه رازي كرمانشاه در سال جاري اخذ شده است و پژوهشكده هاي مطالعات توسعه و ژئوفيزيك، تحقيقات پيشرفته فني مهندسي در مراحل نهايي اخذ مجوز هستند.
مترو از چهار باغ عباسي اصفهان عبور نمي كند
ايرنا:رئيس سازمان  ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان  اصفهان گفت: تصميم ميراث فرهنگي در خصوص عدم عبور مترو از چهار باغ عباسي به شكل كتبي به شوراي شهر و شهرداري اصفهان  ابلاغ شد.
سعيد بكتاش افزود: مخالفت با عبور مترو اصفهان از خيابان چهارباغ عباسي، به دنبال مطالعات تخصصي صورت گرفته است. وي اضافه كرد: مطالعات در ??حوزه تخصصي باستان شناسي ، ديناميك سازه ، مهندسي مكانيك ، معماري ، مهندسي آب ، مهندسي زراعت ،   مطالعات اجتماعي ، مطالعات شوراي حمل ونقل ترافيك  ، زمين شناسي و ژئوتكنيك انجام شد.

آموزش عالي
۴هزار اختراع، امسال در كشور ثبت شده است
گروه علمي فرهنگي حدود 4هزار اختراع امسال در كشور به ثبت رسيده است.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در آيين گشايش هفته پژوهش و فناوري و تقدير از برگزيدگان هفتمين جشنواره پژوهش و فناوري كشور كه صبح ديروز در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، با اعلام اين مطلب گفت: ثبت اختراع بايد به ارقام پنج رقمي برسد تا نشان دهنده حركت و جنبش نوآوري و توليد فناوري در كشور باشد و مراكز رشد، پارك هاي علم و فناوري و نيز دانشگاه ها مراكزي هستند كه در اين زمينه بايد فعال شوند.
محمدمهدي زاهدي به عوامل موثر بر پژوهش كشور اشاره كرد و گفت: تعداد پژوهشگران يك كشور از شاخص هاي ارزيابي جهاني براي تعيين ميزان پيشرفت آنهاست. آمارگيري جامعي در كشور در اين مورد وجود ندارد، اما تخمين ها حدود 1200پژوهشگر را براي كشور نشان مي دهد كه از متوسط جهاني كه 1400نفر است پايين تر است و افزايش پژوهشگر، نيازمند افزايش مراكز تحقيقاتي است كه بايد ايجاد شوند.
منصور كبگانيان - معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم- نيز در اين آيين گفت: پتانسيل پژوهشي كشور بيش از آنچه در ذهن ها مي گذرد است و در صورتي كه زيرساخت هاي پژوهش در كشور به درستي پشتيباني شوند، بازده بالايي از پژوهش به دست مي آيد. وي اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر 360?نشريه علمي در كشور منتشر مي شود كه اين رقم در چند سال اخير رشد سه برابري داشته است. همچنين وجود 416 موسسه پژوهشي ملي و بخشي در سطح كشور، موتورهايي قوي براي توليد علم و فناوري محسوب مي شود.
برگزاري هم انديشي هاي مالكيت فكري و نخبگان
گروه علمي فرهنگي- هم انديشي هاي مالكيت فكري و نخبگان همزمان با هفته پژوهش و فناوري در محل نمايشگاه بين المللي تهران برگزار مي شود.
سيد اميد فاطمي، دبير ستاد هفته پژوهش و فناوري صبح ديروز در آيين افتتاحيه هفته پژوهش و فناوري در سالن اجلاس سران با اعلام اين مطلب گفت: تفاوت عمده در برنامه هاي هفته پژوهش امسال با سنوات گذشته در برگزاري هم انديشي ها و كارگاه هاي متنوع است.
امروز؛ پايان ثبت نام مسابقه  هاي قرآن كريم
گروه علمي فرهنگي- بيست ونهمين دوره مسابقه هاي حفظ، قرائـت و ترتيل قرآن كريم ويژه نوجوانان و جوانان از سوي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان تهران برگزار مي شود. كليه علاقه مندان به علوم قرآني مي توانند براي اطلاع از شرايط و نحوه ثبت نام، تا پايان وقت اداري امروز به ادارات اوقاف استان تهران مراجعه كنند. همچنين از طريق سايت اينترنتي www.oghaf-tehra.ir مي توان درباره  اين مسابقه ها كسب اطلاع كرد.
آزمون كارشناسي ارشد از 9 اسفند برگزار مي شود
ايسنا:اسدالله آسرايي مدير كل دفتر آزمونسازي و روانسجي سازمان سنجش آموزش كشور با اشاره به برگزاري آزمون كارشناسي ارشد دانشگاهها در روزهاي 9 الي 12 اسفند ماه گفت: بيش از 95 درصد سوالات آزمون كارشناسي ارشد از مطالب مشترك تدريسي دانشگاه ها و 100 درصد منطبق بر سرفصل هاي اعلامي سازمان سنجش است.
اعلام اسامي پذيرفته شدگان تكميل ظرفيت دانشگاه آزاد
ايسنا: اسامي پذيرفته شدگان تكميل ظرفيت 16 رشته دوره دكتراي تخصصي دانشگاه آزاد اسلامي امروز در هفته نامه فرهيختگان منتشر مي شود.
ناصر اقبالي،  رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي با اعلام اين خبر افزود: پذيرفته شدگان اين رشته ها مي توانند در روزهاي سوم و چهارم بهمن ماه مراجعه و اقدام به ثبت نام كنند.

آفريقا، منشأ انسان امروزي
010377.jpg
گروه علمي  فرهنگي- تحقيقات جديد، اين نظريه را كه انسان هاي امروزي تقريباً به تازگي يعني حدود ???هزار سال پيش در خارج از آفريقا به ديگر نقاط جهان رفته اند، تاييد مي كند. با وجود اينكه نظريه آفريقا، مبدا انسان ها بسيار مشهور است اما تنها چند سنگواره انساني و يا اشياء دست ساز براي تاييد زمان آغاز اين سفر بزرگ و چگونگي پراكنده  شدن انسان ها مطرح شده است. با اين وجود دانشمندان مي گويند كه يك يافته جديد در روسيه و نگاه تازه اي به يك جمجمه كه بيش از ?? سال قبل در جنوب آفريقا كشف شد، سرنخ هاي جديدي را در اين زمينه ارائه داده  است.
يك گروه بين المللي تحقيقاتي با كاوش در يك مكان قديمي در خاكسترهاي آتشفشاني در كرانه رودخانه دن در ??? كيلومتري جنوب مسكو، اشياي ساخته  شده از دندان، سنگ و عاج فيل كشف كردند كه نشان مي دهد هومو ساپين ها حدود ?? تا ?? هزار سال پيش به اين مكان آمدند. يافته هاي به دست آمده شامل زيورآلاتي از صدف سوراخ شده كه منشا آن به درياي سياه ( ??? كيلومتر فاصله) برمي گردد و يك قطعه عاج ماموت تراشيده شده كه به نظر مي رسد پيكر يك انسان كوچك را نشان مي دهد.
همچنين به گزارش مجله ساينس، جان هوفكر از دانشگاه كلرادو در آمريكا در اين باره گفت: موضوع به شدت حيرت آور در اينجا، حضور بسيار قديمي انسان هاي امروزي در يكي از سردترين و خشك ترين مكان هاي اروپا است. به هيچ وجه گمان نمي كرديم نخستين  بار مردمي از آفريقا اين منطقه را اشغال كرده باشند. .
به گزارش ايرنا، گروه بزرگي از كارشناسان، دره ريفت در شرق آفريقا را كه بقاياي هوموساپين هاي ??? هزار ساله در آنجا پيدا شده است، نقطه آغاز داستان زندگي انسان مي دانند. بنابراين اگر قدمت هوفمير درست تعيين شده باشد، به اين معناست كه اجداد ما از دره ريفت عازم جنوب و شمال شدند و به جنوب آفريقا و همچنين خاورميانه و اوراسيا مهاجرت كردند.

۲زبانگي زوال عقل را تاخير مي اندازد
رويتر - كساني كه كاملا 2زبانه هستند و در قسمت اعظم عمر خود هر روز به 2زبان تكلم مي كنند،  مي توانند آغاز زوال عقلي را در مقايسه با ساير افراد كه فقط با يك زبان صحبت مي كنند، تا 2سال عقب بيندازند. دانشمندان كانادايي با اعلام اين خبر افزودند تلاش مضاعفي كه براي يادگيري زبان دوم لازم است، باعث مي شود خون بيشتري به مغز برسد و در نتيجه اتصالات عصبي مغز سالم باقي بماند. اين دو عامل، مانع از بروز زودهنگام زوال عقل مي شود.
دكتر الن بيالي ستاك از دانشگاه تورنتو و سرپرست گروه تحقيقاتي در اين زمينه گفت در فرايند استفاده از 2زبان، بخش هايي از مغز فعال مي شود كه دائما به فعاليت نيازمند است و به اين گونه،  اين بخش ها سالم باقي مي ماند.
علت اصلي زوال عقل در سالمندان، آلزايمر است كه تدريجا حافظه شخص را از بين مي برد و هنوز علاج مشخصي براي آن يافت نشده است. گروه زير نظر بيالي ستاك، 184 سالمند را مورد بررسي قرار دادند. از اين تعداد، 93نفر 2زبانه و 91نفر يك زبانه بودند. آنان به اين نتيجه رسيدند كه ميانگين آغاز زوال عقل در گروه تك زبانه 4/71 و در گروه 2زبانه 5/75سال است.
بيالي ستاك تاكيد كرد 2زبانگي فقط آغاز زوال عقل را به تاخير مي اندازد و نمي تواند از بروز آن جلوگيري كند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |