سه شنبه ۲۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۴ - Jan 16, 2007
نصرالله: آمريكا مانع برقراري آرامش در لبنان است
010428.jpg
گروه بين الملل- سيد حسن نصر الله دبيركل جنبش حزب الله اعلام كرد، آمريكا از تلاش هايي كه براي تشكيل دولت وحدت ملي در لبنان صورت مي گيرد، جلوگيري مي كند. نصر الله كه در مصاحبه با روزنامه كويتي الانبا سخن مي گفت، هدف آمريكا را تقويت دولت سنيوره نخست وزير لبنان خواند و گفت دولت كنوني لبنان همه خواسته هاي آمريكا را بدون چون و چرا مي پذيرد. از طرف ديگر روزنامه هاي لبنان به نقل از نبيه بري رئيس مجلس لبنان نوشتند، لبنان با خطر بسيار بزرگي روبرو است كه سرنوشت حال و آينده آن را تهديد مي كند. رئيس مجلس لبنان، با ذكر اينكه شمارش معكوس انفجار بمب ساعتي در لبنان آغاز شده است، سعي كرد وخامت اوضاع را خاطرنشان كند. دولت سنيوره تاكنون با حمايت آمريكا و فرانسه، طرحهاي سازمان كنفرانس اسلامي و اتحاديه عرب را براي حل بحران لبنان رد كرده است.
واحد مركزي خبر از بيروت گزارش كرده است كه اگر طي دو هفته آينده طرفهاي بحران در لبنان به راه حل نرسند لبنان با تحرك تازه مخالفان كابينه سنيوره فراتر از تحصن و تظاهرات روبرو خواهد شد.
مصاحبه دبيركل حز ب الله با روزنامه كويتي الانبا در روزي كه فواد سنيوره نخست وزير لبنان با امير كويت ديدار كرد، منتشر شده است.
سنيوره در ديدار با مقامات كويتي تلاش هاي صورت گرفته براي برگزاري همايش بين المللي پاريس 3 براي كمك اقتصادي به لبنان را مطرح كرد.
همايش پاريس 3 كه مورد مخالفت نيروهاي لبناني است، قرار است به عنوان گردهمايي اقتصادي حمايت از لبنان پنجم بهمن ماه امسال در پاريس و با مشاركت كشورهاي مختلف برگزار شود. نيروهاي مخالف دولت سنيوره، طرحهاي اقتصادي تدوين شده در پاريس را باعث غرق شدن لبنان در درياي بدهي هاي داخلي و خارجي توصيف كرده اند.
در سفر نخست وزير لبنان به كويت، دو كشور دو موافقت نامه امضا كردند كه براساس آن كويت وام هايي به ارزش 205 ميليون دلار در اختيار لبنان قرار مي دهد.

كوتاه از جهان سياست
وزير دفاع آمريكا راهي خاورميانه مي شود
ايرنا: رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا به منظور فراهم كردن زمينه اجراي راهبرد جديد اين كشور براي عراق، عازم انگليس شده و سپس به خاورميانه و از جمله عراق و افغانستان سفر خواهد كرد.
به گزارش روز دوشنبه پايگاه اينترنتي روزنامه واشنگتن تايمز، وزير دفاع آمريكا در نخستين سفر دوره اي خارجي خود پس از تحويل گرفتن پست جديد روز يكشنبه در لندن با توني بلر نخست وزير انگليس و تني چند از امراي ارتش اين كشور راجع به راهبرد جديد آمريكا براي عراق مذاكره كرد.
گيتس و مقامات انگليسي در ديدار خود همچنين موضوع حمله احتمالي طالبان در فصل بهار به نيروهاي ائتلاف در افغانستان را بررسي كردند. بر اساس اين گزارش گيتس روز دوشنبه از لندن عازم بروكسل پايتخت بلژيك شد و با رهبران پيمان آتلانتيك شمالي ناتو در اين شهر گفت وگو كرد. انگليس پيش از اين اعلام كرده بود كه تصميم دارد تا پايان سال ???? تعداد ? هزار تن از نيروهايش را در عراق بكاهد.

عمليات نيروهاي ويژه انگليس در سومالي
گروه بين الملل - روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن ديروز نوشت، نيروهاي ويژه انگليس مشغول تعقيب نيروهاي القاعده در سومالي هستند. به اين ترتيب، سومالي اين روزها به عرصه عمليات ويژه نيروهاي آمريكايي و انگليسي تبديل شده است. الشرق الاوسط به نقل از مطبوعات انگليس با اعلام اين خبر نوشت، بعد از شكست شبه نظاميان اسلامگراي سومالي، نيروهاي انگليسي در عمليات ويژه تعقيب نيروهاي القاعده به نيروهاي ويژه آمريكا پيوستند. نيروهاي انگليسي در مرزهاي سومالي مستقر شده اند تا مانع از فرار نيروهاي القاعده از سومالي شوند.

نشست وزيران خارجه شوراي همكاري خليج فارس
واحد مركزي خبر: خالد الجارالله معاون وزير امور خارجه كويت اعلام كرد نشست مشورتي وزراي امور خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس به علاوه سه كشور مصر، اردن و آمريكا امروز در كويت تشكيل مي شود و شركت كنندگان به بررسي اوضاع كنوني عراق و خشونت هاي اين كشور خواهند پرداخت.
به گزارش خبرگزاري شينهوا از كويت، جارالله گفت: اين مقامات در نشست خود راه هاي حمايت از امنيت و ثبات و تماميت ارضي عراق را بررسي و انواع خشونت را كه به كشته شدن مردم و تخريب تأسيسات زيربنايي منجر مي شود، محكوم خواهند كرد.
وي گفت: اين نشست فرصتي نيز براي طرف آمريكايي خواهد بود تا وزيران شركت كننده در اين نشست را در جريان طرح جديد خود درباره عراق و تلاش ها براي حل مشكلات امنيتي اين كشور قرار دهد.

اظهارات رئيس حزب جمهوري خواه خلق
در باره عمليات برون مرزي ارتش تركيه
واحد مركزي خبر: دنيز بايكال رئيس حزب جمهوري خواه خلق، بزرگترين حزب مخالف دولت در مجلس تركيه ديروز دولت رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه را به درخواست مجوز عمليات برون مرزي از مجلس اين كشور فراخواند.
به گزارش شبكه خبري ان تي وي تركيه،  بايكال ديروز در سخناني با ابراز نگراني از اوضاع كركوك و تحولات اخير عراق گفت، دولت تركيه بايد هرچه سريع تر از مجلس اين كشور درخواست مجوز براي عمليات برون مرزي كند.
بايكال تاكيد كرد، حزب جمهوري خواه خلق آماده هر گونه حمايت از اقدامات دولت اردوغان در اين زمينه است. بايكال كه حزب وي 154 كرسي را در مجلس 550 نفري تركيه در اختيار دارد گفت: اين موضوع كه مداخله نظامي آمريكا در عراق اقدامي اشتباه بوده است بر همه ثابت شده اما متاسفانه اوضاع كنوني عراق بهانه اي براي يك مداخله نظامي بزرگتر شده است. در همين حال منابع خبري از درگيري ميان نيروهاي دولتي تركيه و عوامل حزب كارگران كردستان پ. ك .ك در استان دياربكر در شرق تركيه خبر دادند.

نگاه
چند برداشت از طرح جديد بوش
حسين رويوران
۱ - بسياري از تحليلگران سياسي اعلام كردند كه سياست هاي جديد بوش درباره عراق با توصيه هاي گزارش بيكر هاميلتون و گروه پنتاگون به رياست پيتر پيس و گروه شوراي امنيت ملي به رياست  استفان هدلي همگوني ندارد و اين درحالي است كه واقعيت چيز ديگري است. در همه اين گزارش ها توصيه هاي مختلفي شده است كه در يك راستا نيست. برخي از اين توصيه ها براساس بازتوليد شرايط سياسي كنوني به نحوي كه با تحولات كنوني همگوني بيشتري داشته باشد و برخي ديگر در چارچوب دگرگوني بنيادي رفتارها و نوع رابطه با برخي كشورهاي منطقه است. بوش به دلايل شخصيتي و احتمالاً تحت تأثير گروه نئومحافظه كاراني كه همچنان طرف مشورت او هستند، يك سياست كاملاً محافظه كارانه اي را درجهت حفظ وضع موجود انتخاب كرده و به همين علت بوش در طرح جديد خود بر ادامه دشمني با ايران و سوريه اصرار داشته و كشورهاي عربستان سعودي، اردن و شيخ نشين هاي خليج فارس را به همكاري با آمريكا دعوت كرد.
۲ در طرح جديد آمريكا، بوش از دولت هاي عربي دعوت كرد تا با دولت عراق همكاري بيشتري داشته باشند. تأكيد بوش بر اين مقوله كه شكست آمريكا در عراق به گسترش تروريزم در منطقه و جهان خواهد انجاميد و دامان بسياري از كشورهاي عربي را خواهد گرفت، نكته مهمي را در دل دارد. اولويت آمريكا در خاورميانه در حال حاضر تحت كنترل درآوردن شرايط امنيتي عراق است و بوش بر اين باور است كه موفقيت در اين زمينه مي تواند به حزب جمهوريخواه كمك كند تا شكست انتخابات كنگره را در انتخابات 2 سال بعد رياست جمهوري جبران كند و دعوت از كشورهاي عربي براي همكاري در موضوع عراق در اين چارچوب صورت مي گيرد.باتوجه به اولويت امنيتي آمريكا در عراق دعوت از كشورهاي عربي متضمن نوعي اتهام به مشاركت در فرايند ناامني در عراق و تهديد نيز هست كه توجه بسياري از تحليلگران را به خود جلب كرده است.
۳ در سياست جديد بوش، به دشمني با ايران و سوريه اشاره شده است و شايد حمله نيروهاي آمريكايي به دستور مستقيم بوش به ساختمان كنسولي ايران در اربيل و بازداشت ديپلمات هاي ايراني، در اين چارچوب انجام پذيرفته است. آمريكا از نفوذ گسترده ايران در منطقه خاورميانه در هراس است و مي كوشد با ايجاد محدوديت براي ايران در عراق، دولت مالكي را به دور شدن از ايران وادار كند و از اين رهگذر تأثير و نفوذ ايران در عراق را محدود سازد. به موازات اين اقدام رابطه ميان دولت هاي عربي و دولت مالكي بايد بهبود يابد و آنها را وادار كند تا جاي ايران را پر كنند. جالب است از زمان سقوط رژيم صدام حسين در عراق تاكنون دولت هاي عربي به دولت منتخب مردم عراق روي خوش نشان ندادند و با فعال كردن جبهه گيري و تعصب مذهبي كور، نقش منفي در مقابل دولت عراق اتخاذ كردند و اين درحالي است كه ايران به رغم موضع منفي خود نسبت به اصل مداخله گرايي آمريكا در امور داخلي منطقه و اشغال نظامي عراق، اراده مردم عراق را محترم شمرده و جزو اولين كشورهايي بود كه با دولت جديد عراق رابطه سياسي برقرار ساخت و همكاري با آن  را آغاز كرد. تمكين دولت هاي عربي در برابر سياست هاي جديد آمريكا آنها را وادار خواهد كرد تا راهبردهاي فعلي خود را تغيير دهند به ويژه اين كه اين سياستها در چارچوب فتنه مذهبي، چراكه اين دولت ها و رسانه هاي وابسته به آنها سياست هاي خود را در محيط تشديد اختلافات مذهبي دنبال مي كردند و در شرايطي جديد ناگزيرند گفتمان تعصب آميز مذهبي را كنار بگذارند و با دولت مالكي همكاري كنند.
۴ به گفته مالكي نخست وزير عراق، اين كشور در حال حاضر براي برون رفت از بحران سياسي كنوني نيازمند نوعي آشتي ملي ميان بازيگران سياسي فعال در داخل و همكاري همه كشورهاي هم مرز با عراق است و قطعاً سياست جديد بوش كه مبتني بر دشمني با برخي كشورها و دعوت ديگر كشورها به همكاري است، نمي تواند هم جهت با راهبرد دولت منتخب مردم عراق باشد.
۵ اعتراف بوش به شكست راهبرد قبلي و تأكيد همه مسئولان آمريكا در اين كه هيچ كس در آمريكا راه حل سحرآميزي براي خروج از بحران عراق ندارد، نكته بسيار مهمي است، چراكه بوش از راهبرد شكست خورده قبلي به شدت حمايت مي كرد و طرح جديد خود بازتوليد همان سياست ائتلاف و دشمني و مداخله گرايي است و اگر اين سياست تا ماه نوامبر نتيجه قطعي نداشته باشد،  هيچ كس طرحي براي خروج از بحران عراق در اختيار ندارد.

اعدام 2 نفر از همدستان صدام
واحد مركزي خبر: سخنگوي  دولت  عراق  ديروز  اعدام  دو تن  از همدستان  صدام  ديكتاتور سابق  عراق  را تأييد كرد. به  گزارش  خبرگزاري  شينهوا از بغداد، علي  الدباغ  در كنفرانسي  خبري  اعلام  كرد: برزان  تكريتي  برادر ناتني  صدام  و عواد البندر رئيس  دادگاه  انقلاب  عراق  در رژيم  سابق  بعث  براساس  قانون  به  دار مجازات آويخته  شدند.
سخنگوي  دولت  عراق  تاييد كرد اعدام  تكريتي  و عواد البندر توسط يك  مقام  اجرايي  و با حضور دادستان  صورت  گرفته  است .
وي  در مصاحبه  با خبرنگاران  افزود: هنگام  اجراي  حكم  اعدام،  سر برزان  تكريتي  در اقدامي  نادر از بدنش  جدا شده  است . تلويزيون  دولتي  عراق  نيز اعلام  كرد: برزان  تكريتي  و عواد البندر ساعت  سه بامداد به  وقت  محلي  اعدام  شدند.
اعدام  دو تن  از همدستان  صدام
به دنبال  فشارهاي  بين المللي  بر دولت  عراق  پس  از اعدام  صدام ، بارها به  تعويق  افتاده  بود.
اين  افراد به  جرم  جنايت  بر ضد بشريت  و كشتن  صد و چهل  و هشت  تن  از شيعيان  دجيل  در دهه  1980 به  اعدام  محكوم  شده  بودند.
دولت عراق هنگام به دار آويختن اين دو تن، مقررات سخت تري را در محل اعدام كه در زمان صدام در آنجا مخالفان وي تحت شكنجه و بازجويي بودند، به اجرا گذاشت تا همانند زمان اعدام صدام، فيلمي از اعدام اين دو تن تهيه نشود. هر چند كه چندين كشور خواستار جلوگيري از حكم اعدام شده بودند ولي دولت عراق به اين اعتراض ها وقعي ننهاد. در همين حال نيروهاي امنيتي و نظامي عراق ديروز در عملياتي گسترده در استان دياله 95 تروريست عضو القاعده را كشتند و 40 تن را نيز بازداشت كردند.
به گزارش خبرگزاري صوت العراق، سرلشكر شاكر كعب فرمانده تيپ پنج ارتش عراق با اعلام اين خبر افزود: در اين عمليات كه براساس اطلاعات و شناسايي هاي قبلي در منطقه بلدرزو واقع در شمال شرق بغداد اجرا شد، همچنين 20 تن از گروگان هايي كه در اسارت تروريست ها بودند آزاد شدند.
كعبي گفت: در اين عمليات 20 انبار مهمات و هزار و 969 موشك كاتيوشا كشف شد.

توافق رايس و اولمرت
براي برگزاري نشست سه جانبه با ابومازن
مهر: رسانه هاي گروهي رژيم صهيونيستي از توافق وزير امور خارجه آمريكا و نخست وزير اسرائيل براي برگزاري نشست طرفين با ابومازن خبر دادند.
كاندوليزا رايس و ايهود اولمرت در پايان نشست خود توافق كردند تا نشستي سه جانبه را با حضور ابومازن رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين به زودي برگزار كنند.
به گفته منابع اسرائيلي، زمان و مكان برگزاري نشست سه جانبه رايس با اولمرت و ابومازن مشخص نشده است.
رايس ديروز در بيت المقدس اشغالي، با ايهود اولمرت نخست وزير رژيم صهيونيستي ديدار و گفتگو كرد كه اين ديدار سه ساعت طول كشيد.طرفين در پايان اين ديدار، هيچ گونه اظهار نظري نكردند.
يك مسئول در وزارت امور خارجه آمريكا كه كاندوليزا رايس را در سفر به خاورميانه همراهي مي كند؛ نيز توافق رايس و اولمرت براي انجام نشست سه جانبه با ابومازن را تاييد كرد.اين مسئول كه خواست نامش فاش نشود، گفت: نشست سه جانبه اي ميان رايس و نخست وزير اسرائيل و رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين طي سه يا چهار هفته آينده برگزار خواهد شد.رايس در ادامه سفر به خاورميانه ديروز وارد قاهره شد و با حسني مبارك رئيس جمهور مصر ديدار كرد. به گزارش منابع خبري، مبارك در اين ديدار جزئيات طرح مصر براي حل مشكل فلسطين كه به نقشه راه عربي معروف شده است را با رايس مطرح كرد.

عمليات گروه هاي تكفيري عليه شيعيان
واحد مركزي خبر: گروه هاي تكفيري ضدشيعي درصدد اجراي عمليات در لبنان هستند. به گزارش روزنامه السياسه چاپ كويت محافل عربي و آسيايي در لندن فاش كردند شماري از جوانان مزدور عربستان، آمريكا، آلمان، فرانسه، ايتاليا و چند كشور اروپايي ديگر به لبنان اعزام شده اند تا در صورت بروز جنگ مذهبي و طايفه اي در اين كشور عليه حزب الله وارد عمل شوند.
به گفته اين محافل اين جوانان پيش از اين معمولا براي اجراي عمليات عليه نيروهاي آمريكايي و شبه نظاميان شيعه به عراق اعزام مي شدند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |