سه شنبه ۲۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۴ - Jan 16, 2007
سلامت
Front Page

۱۳ باور غلط در باره چشم
خطاي ذهن، مهم تر از خطاي ديد
عكس : مهدي بيات
010386.jpg
گروه سلامت- باورهاي درست و غلط در تمام زمينه ها وجود دارند. حرف هايي ظاهرا علمي كه در اغلب موارد معلوم نيست براي اولين بار از زبان كدام دانشمند شنيده شده اند! در دانش پزشكي، اين باورها در بسياري از موارد، نه تنها كمكي به بيمار نمي كنند و نه تنها باعث دور شدن آنان از راهكارهاي مناسب درماني مي شوند، بلكه حتي مي توانند خطراتي جدي هم براي سلامت او ايجاد كنند.
مقاله زير كه بخشي از كتاب منتشر نشده راهنماي بيماران، تدوين شده در مركز تحقيقات چشم  دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي است، به مرور باورهاي نادرست رايج درباره سلامت و بهداشت چشم و توضيحات علمي درباره آن مي پردازد.
***
۱. مطالعه در نور كم به چشمها آسيب مي رساند
استفاده از چشم ها در نور كم باعث آسيب به آنها نمي شود. فراموش نكنيد از زماني كه همه فعاليت هاي مرتبط به بينايي مانند مطالعه و خياطي در زير نور شمع يا چراغ هاي نفتي يا گازي صورت مي گرفت، مدت زيادي نمي گذرد. اگر قرار بود اين اتفاق بيفتد سال هاي قبل همه بايد نابينا مي شدند! البته شكي نيست كه همه افراد براي سهولت در مطالعه و جلوگيري از خستگي چشم بايد از نور مناسب استفاده كنند.
۲. عينك زدن (يا نزدن) باعث آسيب به چشم مي شود
عينك ها به طور معمول جهت بهبود ديد به كار مي روند. عدم استفاده از عينك يا استفاده از عينك نامناسب باعث آسيب فيزيكي چشم نمي شود. درواقع عينك سبب تقويت و يا تضعيف بينايي نمي گردد. باور غلط ديگري كه وجود دارد اين است كه استفاده از عينك از سنين خردسالي موجب بدتر شدن قدرت بينايي مي شود كه اين طور هم نيست.
در كودكان دچار انحراف يا تنبلي چشم، عينك ممكن است باعث اصلاح انحراف و حفظ بينايي شود. كودكان زير 8 سال كه عينك براي آنها تجويز مي گردد بايد به طور صحيح و مداوم از عينكشان استفاده كنند تا از عوارض احتمالي ذكر شده جلوگيري به عمل آيد. گرچه جهت ايجاد بهترين ديد بايد از عينك ها و يا لنزهاي اصلاح شده استفاده كرد، ولي هرگز نبايد از كاهش بينايي بدليل استفاده از عينك نامناسب ترسيد.
۳. استفاده از لنزهاي تماسي جلوي پيشرفت نزديك بيني را مي گيرد
بعضي از افراد بر اين باورند كه استفاده از لنزهاي تماسي به مرور زمان باعث اصلاح بينايي و در نتيجه عدم نياز به استفاده از عينك و يا لنز خواهد شد. هيچ يافته علمي مبني بر اينكه استفاده از لنزهاي تماسي باعث بهبود ضعف بينايي و يا كند شدن روند كاهش بينايي شود، وجود ندارد.
۴. نشستن نزديك تلويزيون در كودكان نشان دهنده ضعيف بودن چشم آنهاست
كودكان از توانايي انطباق بالاتري نسبت به بزرگسالان برخوردار هستند؛ در نتيجه معمولاً مطالب خواندني را به چشمشان نزديك مي كنند و يا نزديك به تلويزيون مي نشينند. هيچ دليلي مبني بر اينكه اين عادت باعث آسيب به چشم شود وجود ندارد و معمولاً با رشد كودك به فراموشي سپرده مي شود. البته كودكان دچار نزديك بيني براي اينكه قادر به ديد بهتر باشند در فاصله بسيار نزديك به تلويزيون مي نشينند كه اين مشكل با تجويز عينك توسط چشم پزشك بر طرف مي شود.
۵. استفاده از تلويزيون و كامپيوتر باعث ضعيف شدن چشم مي شود
استفاده از كامپيوتر يا ساير دستگاه هاي تصويري باعث آسيب به چشم نمي شود. هرچند در اثر كار بسيار نزديك با كامپيوتر يا مطالعات طولاني مدت، به دليل كاهش پلك زدن و در نتيجه خشك شدن سطح قرنيه، خستگي و يا ناراحتي چشم رخ مي دهد و استراحت گهگاه چشم و نگاه كردن به بالا يا به كنج هاي اطاق و يا به اشياء دور ، مي تواند از خستگي چشم بكاهد.
اگر زياد از كامپيوتر استفاده مي كنيد، سعي كنيد در فاصله 70-50 سانتيمتري صفحه نمايش قرار گيريد و زاويه صفحه كمي متمايل به پايين باشد. بعلاوه استفاده از قطره هاي اشك مصنوعي مي تواند كمك كننده باشد. البته اگر دچار تاري ديد و يا خستگي زودرس و پي در پي چشمي مي شويد، بايد به چشم پزشك مراجعه نماييد.
۶. انحراف چشم اطفال به مرور زمان بهبود مي يابد
انحراف واقعي چشم در اطفال به مرور زمان بهبود نمي يابد. گرچه در برخي از كودكان به دليل پهن بودن پل بيني ممكن است كه چشمها لوچ به نظر برسند، كه اين حالت با رشد كودك كاهش مي يابد، اما كودك دچار انحراف واقعي چشم، براي جلوگيري از ايجاد دو بيني، تنها از يك چشم استفاده مي كند و بنابراين چشم دچار انحراف، از بينايي خوبي برخوردار نخواهد شد. تنها راه درمان هم اين است كه كودك مجبور به استفاده از چشم ضعيف شود و به همين دليل هم براي درمان تنبلي چشم، چشم سالم كودك بايد به طور متناوب بسته شود. انحراف چشم مي تواند توسط عينك، قطره هاي چشمي و يا جراحي اصلاح شود و هرچه اين اقدامات زودتر صورت گيرد نتايج بهتري بدست خواهد آمد. تمام كودكان دچار انحراف چشم بايد توسط چشم پزشك معاينه شوند.
۷. مشكلات چشمي باعث افت يادگيري در كودك هستند
مشكلات خواندن، درك مسائل رياضي و يا ساير مشكلات يادگيري در كودكان معلوليت هاي يادگيري ناميده مي شود و هيچ دليل علمي دال بر اين كه مشكلات بينايي باعث اين اختلالات مي شوند يا تمرينات چشمي مي توانند اين حالت را بهبود بخشند، وجود ندارد. مشكلات يادگيري يك اختلال آموزشي است و نه يك اختلال بينايي، در نتيجه كودكان دچار آن نياز به كمك آموزگار يا افراد متخصص در امور تربيتي دارند. البته قبل از انجام هرگونه مشاوره و يا اقدام درماني، كودك بايد توسط چشم پزشك جهت اصلاح مشكلات احتمالي بينايي دقيقاً معاينه شود.
۸. خوردن هويج باعث بهبود بينايي چشم مي شود
هويج حاوي مقادير زيادي از ويتامين آ است كه براي سلامت بينايي ضروري است، اما مقدار مورد نياز بدن به ويتامين آ خيلي اندك است و بسياري از مواد غذايي ديگر نيز حاوي ويتامين آ هستند. رژيم غذايي خوب تمام نيازهاي ويتاميني فرد براي ديد مناسب را فراهم مي سازد. بعلاوه مصرف مقادير اضافي ويتامين ها، بخصوص ويتامين هاي محلول در چربي (آ، دي، اي) مي تواند ضرر داشته باشد.
۹. مطالعه متن هاي ريز به چشم افراد دچار كاهش بينايي آسيب مي رساند
باورهاي غلط بسياري در اين خصوص كه افراد دچار كاهش بينايي يا سالمندان دچار كاهش بينايي نبايد زياد از چشمشان استفاده كنند، وجود دارد. همچنين اين باور نادرست وجود دارد كه خواندن متن هاي ريز باعث تشديد و تسريع كاهش بينايي مي شود. در اين مورد شايد مقايسه دوربين با چشم انسان بتواند به درك موضوع كمك كند. عكس گرفتن از اشياء بسيار كوچك سبب خراب شدن دوربين نمي شود، پس ما هم نبايد نگران باشيم كه از چشمانمان حداكثر استفاده را مي بريم!
۱۰. آب مرواريد وقتي بوجود مي آيد كه ديد نزديك چشم ضعيف شود
اين طور نيست. گاهي اوقات افراد مسن كه قادر به مطالعه روزنامه يا مطالب در فاصله هاي نزديك نبوده اند، به مرور زمان مجدداً قادر به مطالعه مطالب بدون استفاده از عينك مي شوند. اين حالت به دليل شروع روند آب مرواريد و در نتيجه افزايش قدرت انكساري عدسي و ديد نزديك اين افراد است. بنابر اين در صورت اصلاح خود بخود نزديك بيني در يك فرد مسن بايد احتمال ايجاد آب مرواريد را مطرح كرد.
۱۱. جراحي عمل آب مرواريد تنها وقتي بايد انجام شود كه به طور كامل رسيده باشد.
آب مرواريد يك پرده ايجاد شده در جلوي چشم نيست، بلكه حالت ابري و غبار آلود شدن عدسي چشم است. با توجه به روشهاي جراحي كه قبلاً وجود داشت، عمل آب مرواريد بايد تا رسيدن (كامل شدن) آب مرواريد به تعويق مي افتاد، اما در حال حاضر مختل شدن واضح بينايي را دليل انجام عمل جراحي مي دانند و همين كه اختلال بينايي باعث ناتواني فرد در انجام كارهاي روزمره يا مورد علاقه وي شود، مي تواند تحت عمل جراحي آب مرواريد قرار گيرد.
۱۲. پيوند چشم انسان عملي است كه در كشورهاي پيشرفته انجام مي شود
در حال حاضر عمل پيوند كامل چشم بدليل ناتوانايي هاي علمي و عملي موجود غير ممكن است. چشم ها توسط ريسمان هاي باريكي به نام عصب بينايي به مغز متصل مي شوند. هر عصب بينايي حاوي بيش از يك ميليون رشته عصبي بوده و در نتيجه غير قابل پيوند است. به همين دليل چشم ها هرگز از جايگاهشان به هنگام جراحي جدا نمي شوند. البته سال ها است كه عمل پيوند قرنيه (قسمت شفاف و قدامي چشم) انجام مي پذيرد و گاهي اين عمل با عمل پيوند چشم اشتباه مي شود. اين عمل در ايران هم سالهاست كه انجام مي شود.
۱۳. استفاده از عينك باعث وابسته شدن فرد به آن مي شود
عينك هاي طبي جهت اصلاح عدم وضوح بينايي تجويز مي شوند، بنابر اين بدليل واضح شدن ديد، افراد تمايل به استفاده بيشتر از آنها را دارند. گرچه اين حالت شبيه وابستگي به عينك است ولي در حقيقت به خاطر تمايل فرد به واضح تر ديدن است.

محققان مي گويند
جراحي قلب به درمان ميگرن كمك مي كند
گروه سلامت- سردرد ميگرني داريد؟ از قرص و دوا و حمله هاي مكرر خسته شده ايد؟ دنبال يك راه دائمي براي رفع اين دردسر مي گرديد؟ ممكن است جراحي قلب بتواند به شما كمك كند.
محققان به تازگي گفته اند برخي از مبتلايان به ميگرن مي توانند منشاء بيماري خود را در سوراخي در قلب خود پيدا كنند كه پيش از تولد تشكيل مي شود. البته روي اين ايده هنوز خيلي بايد كار شود تا براي بيماران قابل استفاده باشد، اما فعلاً كه روي بيماراني كه در اين تحقيق شركت داشته اند، جواب داده است.
اين تحقيق را محققان دانشگاه واشنگتن انجام داده اند و خبرگزاري يونايتدپرس آن را گزارش كرده است. سوراخ مورد نظر اين مطالعه، بين دو حفره بالايي قلب، يعني دهليزها قرار دارد و (patet forame ovale(PFO ناميده مي شود. همان طور كه مي دانيم، ريه هاي جنيني فعاليت ندارند، بنابراين، اين سوراخ يك راه ميان بر براي خون محسوب مي شود كه براي رفتن به اين ريه هاي غير فعال وقت خود را تلف نكند و يكسره از قلب در سراسر بدن گردش پيدا كند. اين سوراخ معمولاً موقع تولد خود به خود بسته مي شود. اما در يك چهارم افراد اين اتفاق نمي افتد. در نتيجه خون مي تواند به طور مستقيم از دهليز راست به دهليز چپ برود و بعد در بدن جريان پيدا كند، بدون آن كه قبل از آن براي تصفيه و دريافت اكسيژن به ريه ها رفته باشد. مواد زايدي كه از خون تصفيه نشده و در آن باقي مي ماند، احتمالاً باعث بروز ميگرن مي شود.در تحقيقات انجام شده در انگليس، ?? درصد افرادي كه اين سوراخ را در قلب خود داشتند و به ميگرن هم مبتلا بودند، پس از آن كه اين سوراخ با عمل جراحي بسته شد، از اين سردردها نجات يافتند. محققان اين شيوه را راه درمان تمام ميگرن ها نمي دانند. اما حتي اگر در ?? درصد مبتلايان به ميگرن كه سوراخ PFO در قلب خود دارند موثر باشد، باز هم اميدوار كننده به نظر مي رسد.
صبحانه را از دست ندهيد
همشهري آنلاين- خوردن صبحانه داراي منافع بهداشتي است و به كنترل وزن شما كمك مي كند.
پژوهش ها اين منافع را درباره صبحانه روشن كرده اند:
- افرادي كه صبحانه مي خورند در مقايسه با افرادي كه آن را كنار مي گذارند، وزن كمتري دارند.
-صبحانه خطر چاقي و مقاومت به انسولين را كاهش مي دهد.
- صبحانه يكي از چند راهبرد ثابت شده براي كاهش وزن دراز مدت است.
- صبحانه  خوردن نمره ها و رفتارها را در ميان كودكان مدرسه بهبود مي بخشد.

جهان سلامت
سيفليس چيني ها را تهديد مي كند
گروه سلامت- صدف كوه كن: ظاهر شدن دوباره و شيوع سريع همه گيري سيفليس در چين مسئولان اين كشور را نگران كرده است. مخصوصاً كه اين كشور سابقه درخشاني در مبارزه با اين بيماري دارد و بين سال هاي۱۹۶۰تا۱۹۸۰ اين بيماري تقريباً از چين حذف شده بود.مجله معتبر پزشكي لانست در شماره اخير خود گزارشي را منتشر كرده است كه نشان مي دهد شيوع سيفليس در چين از ميزان 2/0 مورد در هر صد هزار نفر در سال 1993 به 5/6 مورد در هر صد هزار نفر در سال 1999 افزايش يافته است. همچنين افزايش قابل توجهي در ميزان مبتلايان به نوع ارثي سيفليس از 01/0 مورد در هر 100 هزار تولد زنده در سال 1991 به 68/19 مورد در سال۲۰۰۵ به چشم مي خورد.جالب اينجاست كه كارشناسان رشد سريع سيفليس را ناشي از اصلاحات اقتصادي و جهاني شدن ذكر كرده اند. آنها در مقاله خود از فاكتورهاي ديگري نظير بالا بودن هزينه هاي درمان و رابطه جنسي زود هنگام و قبل از ازدواج در جوانان نيز ياد كرده اند.آنها معتقدند كه همزمان با به قدرت رسيدن كمونيسم در سال 1949، چين در ميانه يكي از بزرگترين همه گيري هاي سيفليس تاريخ بود، اما دولت چين به مبارزه شديد با سيفليس پرداخت و با برنامه هاي پيشگيري به جايي رسيدند كه تا سال 1964 ديگر اين بيماري به شكل نادر در چين وجود داشت. اين روند اما در سال 1980 كه مرزهاي اين كشور بازشد، دستخوش تغييراتي شد.
بيماري باستاني
سيفليس در طول تاريخ اپيدمي هاي كشنده اي را ايجاد كرده است. به عنوان مثال در بررسي هاي باستانشناسي كه در شهر سوخته (شهري با پنج هزار سال قدمت در 56 كيلومتري زابل) به عمل آمده مشخص شده كه يكي از عمده ترين دلايل مرگ مردمان باستان ابتلا به بيماري سيفليس بوده است.همچنين افرادي نظير نيچه و شكسپير در طول زندگي خود به اين بيماري مبتلا شده اند و حتي اعتقاد بر اين است كه موتزارت در اثر اين بيماري جان خود را از دست داده است.جالب است بدانيد در آمريكا هم شيوع اين بيماري در سال هاي اخير افزايش يافته. نگراني روز افزون در مورد اين بيماري سبب آن است كه تحقيقات نشان داده ابتلا به سيفليس احتمال انتقال ايدز را 3 تا 5 برابر افزايش مي دهد.
شناسنامه سيفليس
سيفليس توسط نوعي باكتري موسوم به تريپونما و اغلب از طريق تماس جنسي با فرد آلوده منتقل مي شود. باكتري از طريق زخم هاي اوليه از فرد آلوده به پوست، غشاء مخاطي نواحي تناسلي، دهان شريك جنسي غيرآلوده منتقل مي شود. زنان باردار مبتلا به سيفليس مي توانند باكتري را به جنين خود منتقل كرده كه به آن سيفليس ارثي مي گويند. بيشتر موارد سيفليس ارثي به سقط منتهي مي شود. علايم و عوارض سيفليس بسيار گسترده است. سيفليس مقلد بزرگ ناميده مي شود زيرا علائم اوليه بيماري مشابه بسياري از بيماري هاي ديگر و حتي نظير سرماخوردگي است. متخصصان عفوني مي گويند افراد با ظهور هرگونه ضايعات پوستي و زخم ناحيه تناسلي بايد بلافاصله به پزشك مراجعه كنند.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    حوادث    |
|   بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |    داخلي    |
|   شهري    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |