چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۵
سهم كشورهاي جهان از انرژي باد متفاوت است
جايگاه انرژي باد در اقتصاد انرژي
009663.jpg
رامتين راوندي
انرژي باد از زمان هاي بسيار دور توسط بشر به شيوه هاي مختلف به كار برده مي شد. انرژي باد، انرژي حاصل از هواي متحرك مي باشد. اگر تابش خورشيد به طور نامساوي به سطح ناهموار زمين برسد سبب ايجاد تغييرات دما و فشار مي گردد و در اثر اين تغييرات باد به وجود مي آيد.
در ضمن به دليل حركت وضعي زمين، اتمسفر كره زمين، گرما را از مناطق گرمسيري به مناطق قطبي انتقال مي دهد كه اين موضوع هم باعث به وجود آمدن باد مي گردد. جريان اقيانوسي نيز به صورت مشابه عمل نموده و عامل 30 انتقال حرارت كل در جهان مي باشد.با اين وجود سهم انرژي باد در اقتصاد انرژي كشورهاي مختلف متفاوت است.
پس از آزمايشات عملي فراوان، مهندسان به اين نتيجه رسيده اند كه ميانگين سرعت باد براي به صرفه بودن تبديل انرژي باد به برق حدود 23 كيلومتر در ساعت است. ميانگين سرعت باد در برخي از كشورها 16 كيلومتر در ساعت است. به علت دسترسي آسان به باد با دوام و هميشگي، برخي شركت ها نصب دستگاه بادي را در مناطق دور از ساحل مد نظر دارند.
براساس يك قانون طبيعي سرعت باد در نواحي پهناور با عرض جغرافيايي افزايش مي يابد بنابراين مكان هاي مناسب براي دستگاه هاي بادي بالاي تپه هاي گرد و صاف، دشت يا سواحل باز و فواصل كوهي كه مثل قيف عمل مي كنند هستند. از انرژي باد مي توان توسط توربين هاي بادي، برق توليد نمود.
راندمان اين ماشين هاي بادي 30 تا 40 درصد مي باشد كه از نيروگاه هاي فسيلي با راندمان 30 تا 35 درصد بالا تر است ولي بهره وري آنها به ميزان و سرعت باد بستگي دارد. يعني اينكه يك توربين بادي نمي تواند در طول سال به طور 24 ساعته كار كند و اين يك نقطه ضعف است.
ولي با اين حال از لحاظ اقتصادي، خبرهاي خوب زيادي براي انرژي بادي وجود دارد، نخست آن كه يك دستگاه (توربين) بادي بسيار ارزان تر از دستگاه انرژي موسوم از نظر ساخت، ساخته مي شود. ديگر آنكه هزينه توليد برق از طريق نيروگاه هاي بادي در دو دهه گذشته به طور برجسته اي كاهش يافته است. برق توليد شده توسط باد در سال 1975، 30 سنت براي هر كيلو وات ساعت بود، اما حالا به كمتر از 5 سنت رسيده است. توربين هاي بادي جديد اين رقم را كمتر هم خواهند كرد. از سال 1990، به علت ديدگاه محيط زيستي انرژي باد بسيار مورد توجه قرار گرفت، زيرا باد سوخت پاكي مي باشد و هيچ آلودگي آبي و هوايي نيز ايجاد نمي كند.
در ارزيابي نيروگاه هاي بادي، هزينه ها و درآمدهاي طرح، مدت  زمان برگشت سرمايه، قيمت انرژي الكتريكي توليدي و نرخ بازده داخلي سرمايه، شاخص هاي نهايي براي مقايسه كامل مولفه هاي مختلف مي باشند. از آنجا كه براي گسترش سيستم عرضه انرژي الكتريكي توسعه پايدار تعقيب مي شود بايد تمام هزينه ها و منافع اجتماعي هر مولد را مد نظر قرار داد. در حال حاضر بزرگترين توربين بادي دنيا با تيغه هايي كه حدود 87 متر قطر دارند به نام Vestas معروف است اين توربين در غرب شهر تراورس ميشيگان در ارتفاع 96 متري از زمين قرار دارد كه خود از شاهكارهاي مهندسي در اين زمينه است. در حال حاضر بزرگترين شركت هاي سازنده توربين بادي جهان سه شركت عظيم وستاس، انركون و شركت NEG مايكون هستند كه به ترتيب 3/23، 6/14 و 4/12 درصد از بازار جهان را در اختيار دارند. آلمان به عنوان الگويي پيش رو در عرصه تكنولوژي توربين هاي بادي و بزرگترين توليد كننده برق از باد در جهان شناخته مي شود.
در حال حاضر در كشورهاي زيادي از توربين هاي بادي استفاده مي شود كه در اين زمينه هلند، دانمارك و بعضي از كشورهاي ديگر اروپايي ركورددارند. صنعت انرژي باد منابع اقتصادي و اجتماعي مختلفي را به همراه دارد كه عبارتند از:
- نداشتن هزينه هاي اجتماعي، اين هزينه ها در تمام گزينه هاي متعارف انرژي (فسيلي) وجود دارند.
- كاهش اتكاء به منابع انرژي وارداتي. اين مسئله يكي از مهم ترين دلايل رويكرد كشورهاي صنعتي به انرژي هاي تجديد پذير و انرژي باد است.
- تقويت ساختار اجتماعي و اقتصادي مناطق روستايي به دليل ماهيت انرژي باد كه به توليد غيرمتمركز و اغلب نقاط دورافتاده و روستايي مي پردازد. توسعه اين صنعت چه در كشورهاي سرمايه داري و پيشرفته و چه در كشورهاي در حال توسعه تحولات و پيشرفت هاي آشكاري را در مناطق روستايي به دنبال خواهد داشت.
- اشتغال زايي، ايجاد شغل اين صنعت در ميان ديگر صنايع انرژي از همه بيشتر است.
009627.jpg
ايده اي در دنيا وجود دارد كه توليد انرژي از سوخت هاي غيرفسيلي يك هنر است. زيرا هم ظرافت هاي يك تكنولوژي تقريباً بالا را داشته و از طرفي موجب صرفه جويي فرآورده هاي نفتي و مشتقات آن به عنوان سوخت مي گردد. در ضمن در سالم سازي محيط زيست بسيار تأثيرگذار است.
البته بايد گفته شود كه بسياري از كشورها راه بسيار طولاني جهت استفاده از انرژي باد دارند ولي بعضي از كشورهاي در حال توسعه پيشرفت هاي خوبي در اين زمينه داشته اند. چين مثال خوبي در اين زمينه است.
در حال حاضر 43 ايستگاه توليد انرژي باد در چين وجود دارد كه سالانه 760 هزار كيلو وات انرژي توليد مي كنند. توليد انرژي باد در چين طي سه سال گذشته به ميزان 16، 21 و 34 درصد افزايش داشته و انتظار مي رود انرژي باد در اين كشور تا سال 2020 به 40 ميليون كيلو وات برسد.
اگر اين امر تحقق يابد باد كه در حال حاضر دوازدهمين منبع انرژي در چين است در جايگاه سومين منبع تأمين كننده انرژي چين قرار خواهد گرفت. ذغال سنگ، نفت و انرژي هسته اي سه منبع نخست تأمين انرژي در حال حاضر هستند. بر طبق گزارش انجمن صنايع انرژي هاي تجديد پذير چين توليد انرژي از طريق باد در اين كشور تا سال 2050 ميلادي به 400 ميليون كيلووات برسد. ايران هم در اين زمينه سرمايه گذاري كرده و در حال حاضر سايت هاي بادي منجيل و رودبار از پروژه هاي مهم انرژي بادي ايران مي باشد. براي آنكه حس ملموس تري از روند افزايشي استفاده از انرژي باد در نقاط مختلف دنيا داشته باشيد مي توان به جدول ذيل اشاره داشت.

سياست هاي اصل 44
پيشنهاد بخش خصوصي براي اجراي اصل 44
گروه اقتصادي- رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران پيشنهاداتي براي تحقق افق  سياست هاي اصل 44قانون اساسي مطرح كرد.
محمد نهاونديان سياست هاي اصل 44 را به دو بخش عبرت ها و افق ها تقسيم كرد و گفت: در بخش عبرت ها در مرحله نخست با تجربه عيني از اقتصاد كشور طي 80 سال گذشته مواجهيم و طي اين مدت ايران تجربه تلخ اقتصاد دولت سالار را گذرانده است. وي مرحله دوم در مورد بخش  عبرت ها و پيش زمينه سياست هاي اصل 44 را تشخيص نياز براي مطالعه علمي در زمينه اقتصاد كشور عنوان كرد و افزود: در اين مرحله بررسي هاي علمي در مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد تعيين سهم دولت در اقتصاد، بررسي عملكرد شركت هاي دولتي،  مطالعه حقوقي واگذاري اختيارات دولت به بخش خصوصي آغاز شد. نهاونديان مرحله سوم را تبيين و تدوين سياست ها و مرحله چهارم را ابلاغ سياست ها عنوان كرد و افزود: 20 ماه از ابلاغ اين سياست ها مي گذرد و در مرحله پنجم به اقداماتي كه براي اجراي اين سياست ها انجام شده مواجه هستيم كه شامل تدوين لايحه اصل 44، تشكيل كميسيون ويژه مجلس، توزيع سهام عدالت و عرضه سهام شركت هاي دولتي از سوي سازمان خصوصي سازي بوده ايم. وي افزود: با گذشت 20 ماه از ابلاغ اين سياست ها، فضايي كه بايد در كشور براي اجراي آن ايجاد مي شد، هنوز در واقعيت اقتصادي ما تحقق نگرفته است و در همين راستا براي بخش افق هاي سياست هاي اصل 44 هشت پيشنهاد مطرح مي كنم. نهاونديان پيشنهاد اول را اتخاذ نگاه پروژه اي در اجراي سياست هاي اصل 44 خواند و گفت: اين سياست ها انقلاب اقتصادي است و مديريت تحول و طراحي علمي آن را مي طلبد و نبايد همچون يك قانون به آن نگاه كرد.
وي افزود: پيشنهاد دوم اين است كه اين سياست ها انقلابي اقتصادي است پس مستلزم بازتعريف دولت و بخش خصوصي است، چرا كه بخش خصوصي فعلي زاييده اقتصادي دولتي است و نمي تواند مجري سياست هاي اصل 44 باشد و همچنين بايد رابطه دولت و بخش خصوصي نيز بازتعريف شود كه نيازمند رقابت و شفافيت است. وي با بيان اينكه عدالت را نبايد در سهام عدالت محدود كرد، پيشنهاد سوم خود را اعتلاي امنيت اقتصادي و مهار نوسانات قيمت ها و پيشنهاد چهارم را توانمندسازي بنگاه هاي خصوصي خواند و افزود: اجزاي لازم در بخش خصوصي براي فعاليت شادابي كه نيازمند اجراي سياست هاي اصل 44 است نداريم. نهاونديان افزود: اجراي سياست هاي اصل 44 مطمئنا مانند هر برنامه  ديگري داراي هزينه هاي سياسي و اجتماعي است پس پيشنهاد پنجم، پيش بيني، پيشگيري و تحمل موارد عدم توفيق اجراي سياست هاي اصل 44 است و همه بايد از هم اكنون مسئوليت پذير باشند. نهاونديان پيشنهاد آخر خود را تشكيل شوراي فراقوا براي هدايت و نظارت انقلاب اقتصادي سياست هاي اصل 44 عنوان كرد.

سايه روشن اقتصاد
تاسيس شركت سرمايه گذاري مشترك ايران و پاكستان
ايرنا: با امضاي يك سند مشترك شركت سرمايه گذاري ايران و پاكستان در اسلام آباد با 25ميليون دلار سرمايه اوليه شروع به كار مي كند.
براساس سند امضاء شده شركت مشترك كه دفتر آن در شهر كراچي پاكستان و نمايندگي آن در تهران خواهد بود با سهام مساوي دو كشور ايران و پاكستان تاسيس مي شود. اين شركت در بخش هاي ساختمان ، نفت و گاز، پتروشيمي، سد و نيروگاه هاي توليد انرژي فعاليت خواهد كرد. مهدي رضا درويش زاده، مدير عامل و رئيس هيات مديره شركت سرمايه گذاري خارجي ايران در آيين امضاي اسناد اين شركت مشترك ابراز اميدواري كرد ، روابط اقتصادي دو كشور رشد يابد و در سطح مطلوب آن قرار گيرد. عمر ايوب خان معاون وزير اقتصاد و دارايي پاكستان نيز در اين آيين گفت: ما خواهان رشد روابط اقتصادي با كشور برادر ايران هستيم و از آن استقبال مي كنيم. ايوب خان اضافه كرد: تاسيس اين شركت سرمايه گذاري مشترك ، موجب گسترش همكاري و افزايش روابط ميان دو ملت مسلمان ايران و پاكستان خواهد شد. شوكت عزيز، نخست وزير پاكستان نيز در اظهاراتي ابراز اميدواري كرد كه روابط اسلام آباد و تهران در سال 2007ميلادي گسترش بيشتري يابد.تلويزيون دولتي پاكستان با اعلام اين خبر به نقل از وي افزود: ايران و پاكستان در سال 2006ميلادي روابط اقتصادي، سياسي و ديپلماتيك خود را تقويت كردند.
آخرين وضعيت طرح جامع مسكن
مهر: مدير كل دفتر برنامه ريزي وزارت مسكن گفت:  كليات طرح جامع در كميسيون هاي مختلف دولت دردست بررسي و تصويب است ولي با توجه به اهميت برخي محورها،  تعدادي از محورها تصويب و هم اكنون در حال اجرايي شدن است.
محمود جهاني، افزود: تامين مسكن كم درآمدها، مقاوم سازي ساختمان هاي موجود، تامين مسكن روستايي، برنامه گسترش و بهبود نظام مالي تامين مسكن، تنظيم بازار زمين شهري، ارتقاي صنعت ساختمان، نوسازي و بازسازي بافت فرسوده، حاشيه نشيني و سكونتگاه هاي فرودست و مديريت بخش مسكن نه محور اصلي طرح جامع مسكن است.وي در مورد چگونگي اجراي واگذاري حق بهره برداري از زمين در قالب تامين مسكن كم درآمدها،  تصريح كرد:  هم اكنون مراحل اجرايي واگذاري حق بهره برداري از زمين در قالب تامين مسكن كم درآمدها به تصويب رسيده و قرار است در قالب اين طرح زمين به صورت اجاره اي بلند مدت 99 ساله   و بدون دريافت وجه به تعاوني هاي مسكن واگذار و تعاوني ها پس از آغاز كار ساخت و ساز،  واحدها را به اعضاي واجد شرايط واگذار كنند .

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
كتاب
شهرآرا
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  كتاب  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |