دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۰ - Feb 19, 2007
نايب رئيس شوراي اصناف كشور:
نمايشگاه فروش بهاره در استان هاي
سراسر كشور برپا مي شود
014646.jpg
گروه اقتصادي - وزارت بازرگاني با هماهنگي سازمانهاي بازرگاني سراسر كشور و همكاري صنوف توليدي و توزيعي، نمايشگاه فروش بهاره كالا را در كليه مراكز استان و شهرستانها برگزار مي كند.
نايب رئيس شوراي اصناف كشور در زمينه اجراي طرح ويژه نوروزي و عرضه مستقيم كالا در سراسر كشور، گفت: وزارت بازرگاني با اعزام نمايندگان و هماهنگي با سازمانهاي بازرگاني سراسر كشور در كليه استانها و شهرستانهاي سراسر كشور نمايشگاههاي فروش بهاره عرضه مستقيم كالا و فروش فوق العاده را با همكاري مجامع امور صنفي و اتحاديه ها بر گزار مي كند.
جلال الدين  محمد شكريه، افزود: بر اين اساس در نظر است تا نمايشگاه فروش بهاره از 15 تا 25 يا از 17 تا 27 اسفند ماه در مراكز استانها و شهرستانهاي كشور برپا شود. همچنين در شهرهاي كوچك و شهرستانهايي كه امكانات لازم از نظر فضاي نمايشگاهي وجود نداشته باشد، اتحاديه ها با هماهنگي مجمع امور صنفي و سازمان بازرگاني از طريق فروش فوق العاده نسبت به عرضه مستقيم كالا اقدام مي كنند.
نايب رئيس شوراي اصناف كشور با اشاره به اين كه در اين نمايشگاهها آجيل و خشكبار، ميوه و تره بار، پوشاك( كيف، كفش و لباس)، مواد شوينده، شيريني و تنقلات و در برخي شهرها مواد پروتئيني، گوشت، مرغ و تخم مرغ و ماهي و صنايع دستي عرضه خواهد شد، در زمينه نظارت بر قيمت و كيفيت كالاهاي عرضه شده در اين نمايشگاهها، گفت: سعي شده است تا قيمت ها در نمايشگاه نسبت به سطح شهر 15 تا 20 درصد كمتر باشد و كميته نرخ گذاري متشكل از واحد حمايت از مصرف كننده و كارشناسان امور اصناف سازمان بازرگاني، مجمع امور صنفي و اتحاديه صنفي فعال خواهد شد و بازرسين سازمان بازرگاني، مجمع امور صنفي و اتحاديه نيز نسبت به كنترل قيمت ها اقدام مي كنند. همچنين براي رعايت كيفيت كالاها نيز كميته نرخ گذاري پس از تاييد كالا از نظر كيفيت و قميت با كد گذاري، مجوز عرضه كالا را صادر نموده و براي تداوم نظارت قيمت و كيفيت نيز پيش بيني شده است تا مجري نمايشگاه با هماهنگي كميته نظارتي نسبت به جلوگيري از عرضه كالاي واحدهاي متخلف جلوگيري نمايد.
نمايشگاه فروش بهاره در تهران
همچنين رئيس مجمع توليدي و خدمات فني تهران با اشاره به برپايي نمايشگاه فروش بهاره در تهران، گفت: اين نمايشگاه در منطقه حكيميه، سازمان گوشت واقع در شرق و پارك ارم در غرب تهران از 9 تا 18 اسفند ماه بر پا مي شود. همچنين براي عرضه مواد پروتئيني در مجتمع شهيد باستاني پيش بيني شده و مجامع امور صنفي توليدي و توزيعي شهر ري نيز با همكاري نهادهاي ذيربط نسبت به بر پايي نمايشگاه اقدام خواهندكرد.
محمد پور مزرعه در مورد نظارت بر قيمت و عرضه كالا در نمايشگاه فروش بهاره، گفت: براساس روال سال قبل سازمان بازرگاني استان تهران بر قيمت و كيفيت كالاهاي عرضه شده در نمايشگاه نظارت خواهد كرد.

تكليف بنزين
پايان امسال تعيين مي شود
گروه اقتصادي- درحالي كه پيشنهاد دولت در مورد نحوه عرضه و مصرف بنزين در سال آينده در چارچوب 2 لايحه در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است، انتشار خبرهاي مختلف در رسانه ها و محافل گوناگون برخي نگراني ها را در ميان مردم و دارندگان وسايل نقليه بوجود آورده است.
ديروز چند تن از تصميم گيرندگان در اين باره در اظهارات جداگانه اي با تاكيد براينكه هنوز هيچ تصميم اجرايي در مورد بنزين در سال آينده گرفته نشده است تاكيد كردند كه مطالبي كه تحت عناوين مختلف مطرح مي شود تنها پيشنهادات و نقطه نظراتي است كه از سوي محافل كارشناسي و نهادهاي دولتي در اين مورد ارايه مي شود.
كمال دانشيار رييس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد كه هيچ تصميم مشخصي در مورد بنزين و نحوه توزيع آن هنوز گرفته نشده و پيشنهادهاي مختلف و متفاوتي از سهميه بندي با واردات محدود تا عرضه بنزين با دو قيمت موجود و قيمت هاي بالاتر و حتي عرضه بنزين با قيمت ميانگين در مجلس و از سوي كارشناسان مطرح است.
وي تاكيد كرد كه همه اين پيشنهاد ها طرفدار دارد و هيچ پيش بيني در مورد آنچه كه در صحن علني مجلس تصويب خواهد شد نمي توان ارايه كرد. وي در عين حال پيشنهاد دولت را بهترين راه حل دانست كه شايد برخي پيشنهادهاي نمايندگان درآن تغييراتي ايجاد كند.
رضا عبداللهي رييس كميسيون تلفيق بودجه نيز ديروز در گفتگو با مهر با  رد هرگونه تصميم گيري در مورد بنزين براي سال آينده، تاكيد كرد: هنوز قيمت بنزين در كميسيون  تلفيق  لايحه  بودجه 86 مطرح نشده و هر گونه اظهار نظر در اين زمينه بي اعتبار است.
محمد رضا نعمت زاده مديرعامل شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران ديروز در حاشيه نخستين همايش بين المللي صنعت پالايش نفت ايران تاكيد كرد: حرف هاي پراكنده اي كه در خصوص چگونگي عرضه بنزين در كشور مطرح مي شود، اظهارنظرهاي شخصي است.معاون وزير نفت خاطرنشان كرد: تصميم گيري در باره بنزين بر عهده دولت و مجلس است و براي مطلع شدن در اين مورد كه تكليف عرضه بنزين در كشور چه مي شود بايد تا پايان اسفندماه صبر كرد تا پس از مصوبه مجلس دولت نحوه اجراي آن را مشخص و اعلام كند.نعمت زاده با تشريح لوايح دولت كه بر سهميه بندي و اعمال قيمت مناسب در صورت افزايش مصرف برخي از مصرف كنندگان بصورت پلكاني تاكيد دارد، افزود: در لايحه جدا    گانه     اي كه به مجلس ارايه شده فوريت آن تصويب شد و احتمال دارد كه پيش لايحه بودجه تصويب شود، اين لايحه براين امر تاكيد دارد كه اگر مصرف كننده اي بيش از سهميه اي كه مشخص مي شود بنزين مصرف كرد و آلايندگي بيشتر داشت به صورت پلكاني جريمه شود. وي درعين حال
خاطر نشان كرد: سازمان تحت مسئوليت وي براي هرگونه شرايطي آمادگي دارد و كمبود بنزين در كشور وجود ندارد و موجودي بنزين امروز بيش از رقم سال گذشته است.
لايحه براي گازوئيل
ديروز نعمت زاده همچنين از بررسي لايحه ويژه گازوئيل در دولت خبر داد. وي تاكيد كرد، بزودي سرنوشت گازوئيل كه يارانه بالاتري از بنزين براي آن پرداخت مي شود نيز مشخص مي شود.نعمت زاده ديروز در آخرين روز برگزاري اجلاس بين المللي صنعت پالايش نفت با تاكيد براينكه مشكلي در خصوص تامين عرضه گازوئيل وجود ندارد،گفت: ذخاير كشور از اين سوخت نيز مطلوب است. وي با بيان اينكه دولت و مجلس مصمم به هدفمند كردن يارانه ها هستند از برگزاري جلساتي براي تنظيم لايحه جداگانه اي براي گازوئيل خبر داد. معاون وزير نفت از تصميم جدي براي خصوصي سازي پالايشگاه هاي موجود نفت خام خبر داد و گفت: منتظر اعلام سياست هاي دولت در اين خصوص هستيم.

مصوبات جديد كميسيون تلفيق بودجه
بيمه رايگان ساكنان روستا ها و شهر هاي
زير۲۰ هزار نفر
گروه اقتصادي- با تصويب كميسيون تلفيق بودجه مجلس، وزارت ارتباطات مكلف شد در سال آينده پيش شماره  هاي بين شهري در هر استان را حذف نمايد.
محمد مهدي مفتح ديروز در جمع خبرنگاران در تشريح جديدترين مصوبات كميسيون تلفيق با بيان خبر فوق، گفت: مازاد درآمد استان   ها نيز در سال آينده به صورت سه ماه بازگشت داده مي شود تا 20 درصد آن صرف هزينه هاي جاري و 80 درصد آن به طرح هاي عمراني استان اختصاص يابد.
مفتح با اشاره به تاثير مستقيم افزايش ايمني جاده ها در كاهش پرداخت خسارت شركت  هاي بيمه، اظهار داشت: بر اين اساس كليه شركت هاي تجاري بيمه موظف شدند 5 درصد حق بيمه هاي شخص ثالث، مازاد و سرنشين را به نيروي انتظامي  براي افزايش ايمني جاده ها پرداخت كنند.
مفتح از افزاش تعرفه واردات سيگار در سال آينده خبر داد و گفت: در سال آينده قيمت هر نخ سيگار توليد داخل 5 درصد، سيگار هاي وارداتي 20 درصد و انواع توتون و دخانيات ديگري كه به كشور وارد مي شود 20 درصد افزايش خواهد يافت تا صرف مواردي كه در قانون جامع مبارزه با دخانيات پيش بيني شده، شود. وي ادامه داد: همچنين وزارت مسكن و شهرسازي مكلف شد در تمام شهر هاي كشور به غير از مراكز استان ها، زمين به صورت رايگان در اختيار بخش خصوصي قرار دهد.
مفتح افزود: بر اساس مصوبات كميسيون تلفيق اقشار آسيب پذير بدون پرداخت هزينه اوليه در بيمارستان بستري و حداكثر 10 درصد هزينه هاي درماني را پرداخت خواهند كرد. وي با بيان اينكه 90 درصد اين هزينه ها توسط وزارت رفاه و تامين اجتماعي پرداخت مي شود، افزود: 10 درصد هزينه هاي درماني اين بيماران به صورت سرپايي نيز توسط وزارت رفاه پرداخت مي شود و 30 درصد آن به عهده بيمار خواهد بود. مفتح افزود: كليه ساكنان روستا ها و شهر هاي زير 20 هزار نفر كه تحت پوشش هيچ بيمه اي نيستند در سال آينده به صورت رايگان بيمه خواهند شد.

سرمايه گذاري خارجي يك ميليارد دلاري
در آذربايجان شرقي
تبريز خبرنگار همشهري: علي فراقي رئيس سازمان امور اقتصاد و دارايي آذربايجان شرقي اعلام كرد: با مشاركت چند كشور خارجي بيش از يك ميليارد دلار سرمايه گذاري در استان شده است.وي كشورهاي شركت كننده در اين سرمايه گذاري را آلمان، فرانسه، سوئد، تركيه، چين و افغانستان ذكر و خاطرنشان كرد اين مشاركت ها عمدتا در امور توليدي، صنعتي، كشاورزي و عمراني است.

افزايش سقف تسهيلات خودرو تا 7 ميليون تومان
وام مسكن به طور دائمي 18 ميليون تومان شد
گروه اقتصادي- شوراي پول و اعتبار با افزايش وام تسهيلات خودرو از 5 ميليون تومان به 7 ميليون تومان و افزايش دائمي وام مسكن از 12 ميليون تومان به 18 ميليون تومان موافقت كرد.
به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، در يكهزار و هفتاد و هفتمين جلسه شوراي پول و اعتبار كه شنبه 28 بهمن ماه در بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد، سقف تسهيلات خريد انواع خودروهاي تاكسي، سواري و وسايط نقليه سبك توسط بانك ها 70 ميليون ريال (7 ميليون تومان) تعيين شد. سقف كنوني تسهيلات خريد خودرو 5 ميليون تومان است.
شوراي پول و اعتبار همچنين با افزايش سقف تسهيلات صندوق پس انداز مسكن در بانك مسكن از 120 ميليون ريال (12 ميليون تومان) به 180 ميليون ريال (18 ميليون تومان) و توقف اجراي طرح تسهيلات توام (با سپرده و بدون سپرده مصوب 10/5/1384 شورا) و اجراي آن پس از پايان دوره تسهيلات توام (پايان ارديبهشت ماه 1386) موافقت كرد. همچنين بر اساس اين مصوبه سپرده گذاران به روش فعلي تا قبل از اجراي اين مصوبه تابع مقررات فعلي مي باشند.
همچنين بر اساس مصوبات اين شورا با افزايش سقف اختيارات كميسيون فرعي ارز براي تصميم گيري نسبت به موارد مطروحه در اداره سياست ها و مقررات ارزي بانك مركزي از پنجاه هزار دلار به دويست هزار دلار و در موارد خدماتي تا بيست هزار دلار (يا معادل آن به ساير ارزها) موافقت شد.

توجه به اخلاق، فعاليت  هاي اقتصادي را بهبود مي بخشد
گروه اقتصادي - نخستين همايش بين المللي اخلاق كسب و كار در عصر جهاني شدن صبح ديروز با حضور فعالان اقتصادي و اعضاي اتاق هاي بازرگاني و جمعي از صاحبنظران داخلي و خارجي در دفتر مطالعات سياسي وزارت امور خارجه آغاز شد.
دكتر محمد  نهاونديان رئيس مركز ملي مطالعات جهاني شدن در سخنراني در اين همايش دوروزه با اشاره به نو شدن فضاي كسب وكار در عرصه جهاني گفت: توجه جدي به اخلاق در اقتصاد و بازرگاني و كسب وكار از دهه 1970 به بعد رشد يافت و اين نو شدن در فضاي جديد تجاري به معناي زايش دوباره اخلاق است.
نهاونديان با بيان اينكه تعارضي بين موفق بودن يك بنگاه و اخلاقي بودن آن وجود ندارد، افزود: اخلاق با اقتصاد در تعارض نيست و اين تاكيد بر فضايل اخلاقي است كه اقتصاد را به رشد و توسعه پايدار مي رساند و با رياضي شدن اقتصاد متاسفانه به برخي مسايل فلسفي بي توجهي شده است. وي توسعه فساد اداري را يكي از مشكلات كشورهاي كم درآمد عنوان كرد و گفت: ريشه كني فساد اداري بايد در كوچك سازي دولت، تامين كاركنان دولت و در پاكسازي رفتاري بخش خصوصي جست وجو شود.
رئيس اتاق تهران افزود: فساد متاسفانه خود را در قيمت تمام شده كالاها نيز نشان مي دهد و نكته بسيار ويرانگرتر اين است كه در فرهنگ اقتصادي كسب و كار، زرنگي معناي قانون گريزي و گريز از مسئوليت اجتماعي پيدا مي كند. وي با اظهار تاسف از اينكه آموزه هاي ديني در فضاي كسب و كار به صورت دستورالعمل هاي رفتاري كاربردي، خود را نشان نداده است، خاطرنشان كرد: احكام فقهي ما در مورد تجارت و كسب وكار غني است اما تبيين مصاديق لازم براي اجراي آنها صورت نگرفته است. به گفته نهاونديان، در راستاي اخلاق كسب و كار سه وظيفه اصلي فرهنگي، سياسي- حقوقي و اقتصادي وجود دارد كه وظيفه اول به دوش نهادهاي فرهنگي، وظيفه سياسي و حقوقي به عهده دولت و وظيفه اقتصادي بر عهده بنگاه هاي اقتصادي است.
در ادامه اين همايش همچنين نانات استاي، نماينده مقيم برنامه و توسعه ملل متحد در ايران، در سخناني هدف اصلي از اخلاق كسب و كار را سودرساني به ذي نفعان فعال در عرصه كسب وكار دانست و عنوان كرد: جهاني شدن براي بسياري از كشور ها از اهميت بالايي برخوردار است بنابراين، بايد تمامي افرادي كه در جذب سرمايه به دنبال كسب نقش و سهم بيشتري هستند در ارائه كيفيت بهتر و رقابتي تر شدن تلاش كنند. به گفته وي در ايران گام هاي بسياري درباره به كارگيري اخلاق در كسب وكار برداشته شده و اين گام ها باعث شده اهداف توسعه هزاره در ايران تحقق يابد.
همايش بين المللي اخلاق كسب و كار توسط اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران و با مشاركت مركز ملي مطالعات جهاني شدن، دانشگاه تهران و برخي دانشگاه هاي كشورهاي اسلامي برگزار مي شود.

در 10 ماهه نخست امسال
درآمد نفتي ايران از 43 ميليارد دلار فراتر رفت
مهر: درآمد نفتي ايران شامل صادرات نفت خام، فرآورده هاي نفتي و ميعانات گازي در 10 ماهه اول امسال به 43 ميليارد و 164 ميليون دلار رسيد.
بر اساس گزارش وزارت امور اقتصادي و دارايي، وصولي خزانه داري كل كشور بابت ارز ريالي صادرات نفت خام در 10 ماهه سال جاري با احتساب مبلغ 38 هزار و 869 ميليارد ريال صادرات نفت خام (معادل مبلغي در حدود 4343 ميليون دلار) در 9 ماهه سال جاري براي معاوضه با واردات بنزين مورد نياز كشور مبلغي در حدود 171 هزار و 155 ميليارد ريال مي باشد. هزينه هاي جاري دولت نيز در 10 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 7/46 درصد افزايش يافت.
هزينه هاي جاري دولت در 10 ماهه اول امسال به 327 هزار و 808 ميليارد ريال رسيد كه اين رقم در مدت مشابه سال قبل 223 هزار و 443 ميليارد ريال بود.
ميزان برداشت دولت از حساب ذخيره ارزي هم در 10 ماهه نخست امسال 115 هزار و 71 ميليارد ريال (معادل 7/12 ميليارد دلار) بوده است كه بيش از 67هزار ميليارد ريال آن به اجراي طرح هاي عمراني ملي اختصاص يافته است.

گفت وگوي امروز
كاهش صادرات فني مهندسي صنعت برق
گروه اقتصادي- درپي انتشار گزارش هايي در مورد بدهي دولت به شركت هاي پيمانكار و توليد كننده تجهيزات برق و تاييد اين گزارش ها از سوي مقامات وزارت نيرو، برخي گزارش ها از تشديد اين مشكلات به دليل تامين نشدن منابع مالي از سوي دولت براي پرداخت مطالبات پيمانكاران حكايت دارد. با محمد پارسا رئيس هيات مديره سنديكاي صنعت برق ايران گفتگو كرده ايم.
**
برخي گزارش ها از عدم تامين منابع مالي براي پرداخت به پيمانكاران صنعت برق حكايت دارد. با توجه به اين شرايط بخش خصوصي فعال دراين زمينه چه وضعيتي دارد؟
بدهي دولت به پيمانكاران در بخش نيرو پديده جديدي نيست و همه ساله تاخير در پرداخت هزينه هايي كه پيمانكاران داشته اند رخ مي داده است. براي مثال سال گذشته هزار ميليارد تومان بدهي دولت بود كه با تصويب مراجع مسئول از محل حساب ذخيره ارزي پرداخت شد و مشكل پيمانكاراني كه در زمينه اجراي طرح هاي عمراني كشور در بخش برق كشور فعال بوده اند، پرداخت شد. در سال جاري نيز با توجه به سياست هاي دولت در افزايش و توسعه طرح هاي عمراني پيمانكاران تعهدات بيشتري پذيرفتند و طرح هاي بيشتري اجرا كردند و بدهي دولت به آنان افزايش يافت. متاسفانه عدم پرداخت اين بدهي در سال جاري كه به دليل تامين نشدن منابع لازم همچنان ادامه دارد مشكلات مختلفي براي پيمانكاران بخش برق ايجاد كرده است.
  چه مشكلاتي براي پيمانكاران پيش آمده و در صورت ادامه اين وضع پيش بيني مي كنيد كه اين بخش با چه مشكلاتي روبروشود؟
پيمانكاران براي انجام امور عمراني از منابع داخلي و يا وام هاي بانكي استفاده مي كنند و تاخير در پرداخت ها مشكلات مالي براي آنان بوجود آورده  است كه برخي ورشكست شده و از ادامه كار بازمانده اند و برخي نيز به سوي فعاليت هاي ديگري روي آورده اند. يك تاثير عمده اين تاخير در پرداخت بدهي ها كاهش صادرات فني مهندسي كشور در بخش برق است. شركت هاي پيما نكار بخش برق همواره فعالترين شركت ها در زمينه صادرات فني مهندسي بوده اند كه بدهي هاي آنان موجب شده تا فعاليت هاي خود را كاهش دهند. سال گذشته ميزان صادرات فني مهندسي كشور 1500 ميليارد تومان بوده است كه بطور طبيعي در سال جاري اين ميزان بايد حد  اقل تا دو برابر افزايش مي يافت ولي ما در واقع با كاهش صادرات در قوي ترين بخش روبرو شده ايم .
بدهي دولت به اين بخش چه ميزان است و دليل عدم تامين اين مبلغ چيست؟
براساس اظهار مقامات وزارت نيرو اين ميزان حدود 1700 ميليارد تومان است ولي با محاسبه هزينه هايي كه پيمانكاران بابت پرداخت ديركرد متحمل شده اند اين ميزان حد اقل 500 ميليارد تومان افزايش مي يابد و متاسفانه دولت نيز اين خسارت ها را نمي پذيرد و جبران نمي كند. طرحي در مجلس مطرح شد كه هدف آن تامين بودجه لازم براي پرداخت به اين بخش بود ولي تصويب نشد و دولت موظف شد تا از محل ديگري اين بودجه را تامين كند كه اين منابع نيز از سوي دولت تاكنون تامين نشده است.

كرمانشاه صاحب دانشكده تجارت شد
كرمانشاه- خبرنگار همشهري: دانشكده تجارت دانشگاه علمي كاربردي كشور در استان كرمانشاه تاسيس شد.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن استان كرمانشاه با اعلام اين خبر گفت: با توجه به نياز منطقه و لزوم ارتقاي دانش اعضا به خصوص جوانان در زمينه صنعت و تجارت و آماده سازي آنها براي امر صادرات، با پيگيري هاي به عمل آمده و با موافقت وزير بازرگاني تأسيس دانشكده تجارت دانشگاه علمي كاربردي در دستور كار اتاق قرار گرفت كه به همين منظور زميني به مساحت يك هكتار با كمك مالي اتاق ايران خريداري شده است.معراج محرابي افزود: كار پذيرش دانشجو و آموزش رشته هاي مرتبط با تجارت خارجي و صنعت ابتدا در مقطع كارداني و سپس كارشناسي از سال تحصيلي آينده آغاز خواهد شد.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |