با راه اندازي سايتي مشابه يوتيوب
مايكروسافت پا در كفش گوگل مي كند
رقابت بيل گيتس و اريك اشميت، روساي مايكروسافت و گوگل وارد مرحله اي جديد شده است
|
|
|
|
گروه دانش- مايكروسافت قصد دارد در عرصه اي ديگر با گوگل وارد رقابت شود. هنوز چند ماهي از خريده شدن يوتيوب، مشهورترين وب سايت ويدئويي دنيا توسط گوگل نگذشته كه مايكروسافت وب سايت جديدي به نام ام اس ان سوپ باكس MS Soapbox با ويژگي هايي مشابه يوتيوب را به صورت آزمايشي راه اندازي كرده است.
شركت مايكروسافت از ماه سپتامبر اين سايت را ويژه استفاده كاربران خاصي كه براي آنها دعوتنامه ارسال مي شد، راه اندازي كرده بود، ولي از روز گذشته، تمامي كاربران مي توانند با مراجعه به سايت سوپ باكس از امكانات آن استفاده كنند. اين سايت همانند سايت محبوب يوتيوب به كاربران اجازه مي دهد تصاوير ويدئويي توليدي خود را در هر فرمتي كه باشد براي استفاده عموم در اين سايت قرار دهند.
از جمله تفاوت هاي اين سايت با يوتيوب شركت گوگل، اين است كه كاربران سوپ باكس مي توانند هنگام تماشاي تصاوير ويدئويي، به طور همزمان تصاوير ويدئويي مورد نظر خود را نيز در اين سايت و در يك پنجره مرورگر جستجو كنند. مايكروسافت از سال ???? تاكنون خدمات اينترنتي متنوعي را براي رقابت با دو شركت ياهو و گوگل براي جذب كاربران بيشتر راه اندازي كرده كه سوپ باكس آخرين نمونه از اين موارد است.خدمات اينترنتي مايكروسافت در حال حاضر در دو گروه MS و Live ارائه مي شوند. هرچند برخي كارشناسان عقيده دارند در آينده تمامي خدمات گروه ام اس ان اين شركت حذف شده و خدمات Live جايگزين آنها خواهد شد، اما اين اتفاق كه مايكروسافت سوپ باكس را به عنوان زيرمجموعه خدمات MS ارائه كرده، خلاف اين پيش بيني است.
رقابت بي پايان
مايكروسافت درحالي اقدام به راه اندازي سوپ باكس كرده است كه هم اكنون يوتيوب محبوب ترين سايت خدمات ويدئويي و يكي از پركاربرترين وب سايت هاي اينترنت است. گوگل در ماه اكتبر گذشته يوتيوب را كه هم اكنون كاربران اينترنت به طور ميانگين روزانه بيش از ???ميليون كليپ ويدئويي در آن تماشا مي كنند، به قيمت 65/1ميليارد دلار از موسسان آن خريداري كرده بود.
افزايش چشمگير تعداد مخاطبان در سال گذشته ميلادي كه باعث شد تايم اين سايت را به عنوان سوژه سال انتخاب كند، احتمالا مهم ترين دليلي است كه مايكروسافت را وادار كرده در اين عرصه شانس خودش را امتحان كند. در حال حاضر ۲۹ درصد از بازار سرگرمي هاي مولتي مدياي آمريكا در اختيار يوتيوب است و كليپ هاي ويدئويي اين سايت حدود ۶۰ درصد از كل برنامه هاي ويدئويي آنلاين را تشكيل مي دهد. با اين اوصاف، معلوم نيست سوپ باكس بتواند چقدر از اين مخاطبان را در اختيار بگيرد.
پس از يوتيوب، myspace حدود ۱۹ درصد از بازار را در اختيار خود دارد، اين در حالي است كه ياهو، MS مايكروسافت، گوگل ويدئو و AOL جمعاً 5 درصد در بازار جست وجوي ويدئويي سهم دارند.
ايده اي كه منفجر شد
يوتيوب در فوريه سال ۲۰۰۵ در يك گاراژ شروع به كار كرد. موسسان اين سايت ۳نفر از كارمندان سابق شركت Paypal به نام هاي چاد هارلي، استيو چن و جاويد كريم بودند. آنها دامنه Youtube.comرا در فوريه ۲۰۰۵ به ثبت رساندند و بعد از شش ماه دست و پنجه نرم كردن با مشكلات، موفق به جلب نظر يكي از شركت هاي سرمايه گذاري به نام سكويا كپيتال جهت سرمايه گذاري روي اين ايده و شروع رسمي كار شدند. سكويا كپيتال ۵/۳ميليون دلار سرمايه گذاري روي اين ايده را پذيرفت. سايت اگرچه ايده بكري داشت اما همچنان آرام رشد مي كرد تا اينكه در آوريل ۲۰۰۶ سكويا مجدداً مبلغ ۸ ميليون دلار سرمايه خود را به يوتيوب تزريق كرد و پس از آن بود كه ظرف مدت چند ماه انفجار شهرت يوتيوب صورت گرفت.
به استناد سايت الكسا اين سايت هم اكنون جزو ۱۰سايت برتر دنيا از نظر حجم ترافيك است و بيشترين كاربران اين سايت جزو گروه سني ۱۲ تا ۱۷ سال هستند.
|