شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۵
گفت وگو با سيد مهدي جهرمي رئيس خانه كتاب
چند اتاق از خانه كتاب
كامران محمدي
010644.jpg
اهل كتاب تقاطع خيابان هاي فلسطين و انقلاب را با خانه كتاب مي شناسند. سيد مهدي جهرمي اكنون رئيس خانه كتاب است. جهرمي كه تحصيلاتش را هم در حوزه و هم در دانشگاه- در رشته علوم سياسي- طي كرده خودش را شخصي فرهنگي مي داند كه حوزه اصلي كاري اش متون كهن بوده و حتي زماني در نشر ميراث مكتوب به پژوهش در متون كهن ايران اشتغال داشته.
گفت وگوي ما با او پيرامون خانه كتاب؛ فعاليت ها، چشم اندازها و احياناً انتقاداتي است كه از نظرتان مي گذرد.


* رئيس خانه كتاب از طرف چه كسي منصوب مي شود؟
- هيأت امناي موسسه. خانه كتاب از نظر حقوقي يك مؤسسه غيردولتي و غيرانتفاعي است. يعني مؤسسه اي خصوصي با ماهيت عمومي است. اين مؤسسه يك هيأت امنا دارد كه از چهره هاي فرهنگي تشكيل شده اند و مديرعامل و اعضاي هيأت مديره را انتخاب مي كند و بنده هم برگزيده اين هيأت امنا هستم. رئيس هيأت امناي ما هم آقاي اشعري، رئيس كتابخانه ملي هستند.
* بودجه خانه كتاب از كجا تأمين مي شود؟
- خانه كتاب در برابر خدماتي كه انجام مي دهد هزينه هايي را دريافت مي كند كه اين خدمات معمولاً زير نظر وزارت ارشاد است و شايد بخشي از وظايف فرهنگي وزارت ارشاد است كه ما انجام مي دهيم و هزينه انجام اين خدمات را دريافت مي كنيم به اضافه هر منبع ديگري كه به ما كمك كند (اعم از منابع دولتي و غيردولتي) و هرگونه درآمدي هم كه در اين چارچوب كسب شود براي خانه كتاب خرج مي شود.
* آيا اين بودجه سالانه به شما داده مي شود و مقدار مشخصي دارد؟
- بله. اين بودجه با توجه به حجم كاري كه ما انجام مي دهيم قرارداد، منعقد مي كند و با توجه به حجم كار دريافت مي شود كه هر سال ممكن است متغير باشد.
* خدمات خانه كتاب كه از آن نام برديد، شامل چه چيزهايي است؟
- ما بانك جامع اطلاعات كتاب كشور را تشكيل داده ايم. اين بانك، آخرين اطلاعات همه كتاب هاي منتشر شده در ايران را كه مجوز نشر دارند در بر دارد كه روي اينترنت قرار دارد، يكي از عمده ترين كارهاي ما، همين است، سال گذشته بيش از 52 هزار عنوان كتاب منتشر شده است كه اطلاعات همه اينها را جمع آوري كرده ايم و بر روي اينترنت قرار داده ايم. براي اين كار ما قراردادي را با وزارت ارشاد بسته ايم كه اين كار را برايشان انجام دهيم. به جز اين، ما نشرياتي در حوزه اطلاع رساني و نقد كتاب منتشر مي كنيم كه قرارداد آنها هم با وزارت ارشاد بسته شده؛ همچنين برخي همياري ها را هم در برپايي جشنواره ها داشته ايم مثلاً جشنواره نقد كتاب كه توسط خانه كتاب با كمك نهادهاي مختلف برگزار مي شود و كارهاي ديگري در زمينه  اطلاع رساني و نقد كتاب.
* اگر مختصري به گذشته سپري شده فعاليت هاي خانه كتاب هم اشاره كنيد، ممنون مي شوم.
- خانه كتاب از سال 1372 شروع به كار كرده است. تا امروز يكي از مهم ترين كارهايي كه موفق به انجامش شده، همان بانك اطلاعات جامع است، يكي ديگر از كارهايش بانك اطلاعات ناشرين و كتابفروشان كشور است. مادر حال حاضر آمار كامل كتابفروشان و ناشران را داريم. يك نكته اي هم من اينجا در حاشيه خدمتتان عرض مي كنم كه خيلي از قضاوت هاي ما در عرصه فرهنگ، نادرست است (البته در همه عرصه ها اشتباه مي شود اما در عرصه فرهنگ، بيشتر است چون آمار در عرصه فرهنگ كمتر داريم) كمبود يا نبود آمار، احتمال قضاوت هاي غيرواقعي را بالا مي برد چرا كه مبناي تحقيق يا ورودي پردازش، اطلاعات است. وقتي اطلاعات آماري دقيقي نداشته باشيم طبعاً خروجي هايمان هم قابل اعتماد نخواهد بود. وجود اطلاعات و آمار مي تواند تحليل و ارزيابي ما و در نتيجه برنامه ريزي ما را معقول تر، منطقي تر و علمي تر كند. ما جسته و گريخته مي بينيم كه آمارهاي غلط چه طور مبناي تحليل هاي اشتباه مي شود؛ همين چند روز پيش در يك خبري مي خواندم كه يكي از اهالي فرهنگ كه چندين كتاب در زمينه صنعت نشر نوشته است در مصاحبه با يكي از روزنامه ها گفته است ما به خاطر اين كه كتابفروشانمان يك هفتم ناشرانمان هستند، صنعت نشرمان دچار مشكل است. در حالي كه من، شما و ايشان را به كتاب راهنماي ناشران و كتابفروشان ارجاع مي دهم كه سال 85 منتشر شده است، شما آنجا مي بينيد كه آمار ناشران فعال از مهر 84 تا مهر سال 85 زير پنج هزارتا است اما آمار كتابفروشان ما، ده هزارتا است و هيچ وقت ده هزارتا يك هفتم پنج هزارتا نيست، اين فقط ناشي از فقدان اطلاعات است.
* اطلاعاتي كه توسط شما جمع آوري مي شود چگونه در اختيار مخاطبان قرار مي گيرد؟
- خانه كتاب يك بار اطلاعات را جمع آوري و يك بار هم ارائه مي كند. ارائه اطلاعات به اشكال مختلف صورت مي گيرد 1- سايت اينترنتي 2- سي دي كتيبه كه هر سال منتشر مي شود و حاوي اطلاعات سايت است 3- بخش اطلاع رساني مؤسسه كه حتي تلفني هم به شما پاسخ مي دهند 4- نشريات هفتگي كتاب هفته و نشريات كتاب ماه كه در موضوعات تخصصي، اطلاعاتي را ارائه مي دهد و فهرست كتب منتشر شده به شكل سي دي و نرم افزار همراه نشريه عرضه مي شود.
* آن تلفني كه اطلاع رساني مي كند چه شماره اي است؟
- شماره مستقيم 66461190 است.
* متأسفانه چون مجله ها بيشتر اوقات به موقع منتشر نمي شوند، سي دي كتيبه هم كه سالي يك بار به دست مصرف كننده مي رسد شامل اطلاعات سال گذشته است، سايت هم كه مشكل دارد. بنابراين تنها راه همين تلفن است كه اين را هم احتمالاً افراد زيادي نمي دانند.
- البته لوح فشرده كتيبه امسال حاوي نرم افزاري است كه قابليت دارد با اتصال به سايت، اطلاعات جديد را دانلود كنيد و به اين ترتيب، مي توانيد به اطلاعات سي دي اضافه كنيد.

كتاب ادبيات
010641.jpg
نمايشنامه هاي آقاي نويسنده
- سانتا ماريا
- سيد مهدي شجاعي
- كتاب نيستان
- چاپ دوم 1385، 2000 نسخه
سيد مهدي شجاعي، شيرين نويس كانون پرورش فكري را كمتر اهل كتابي است كه نشناسد. با آن نثر دلكش و نگاه سركش كه اين اواخر غيرقابل چاپ را به چاپ سپرد و به چشم هاي ما . خاطره ديگر از او نمايشنامه ها و داستان واره هاي مذهبي اش است. نويسنده محبوب سال هاي نوجواني و جواني ما اكنون 46 ساله است و خبرها مي گويند دارد رماني اجتماعي مي نويسد. همچنان كه آثار گذشته اش چه منفرداً و اين بار در قالب مجموعه اي به چاپ هاي چندم خود مي رسد.
كتاب سانتاماريا كه جلد دوم از مجموعه آثار شجاعي است، متشكل از پنج نمايشنامه است. نمايشنامه هايي كه همه امضاي مشخص مؤلف را در نثر و نگاه دارد. خارودل، عشق به افق خورشيد، ساحل، مجلس گل و رسم بر اين است عنوان پنج نمايشنامه اي است كه اين كتاب در خود جاي داده است. اين كه كتاب نيستان - كه شجاعي خود از مديران مؤسس آن است- بعد از آن همت عالي براي چاپ گزيده شعرها و داستان و نمايشنامه هاي معاصر دست به چاپ اين مجموعه شكيل و خوش قواره از كارهاي شجاعي زده در جاي خود قابل قدرداني است؛ همچنان كه مخاطب را ذوق زده مي كند تا تداوم فراهم آوردن مجموعه آثاري از اين دست از نويسندگان و شاعران و نمايشنامه نويسان خوب ديگر را اميدوار باشد و ايدون باد. كتاب سانتاماريا در 184 صفحه و با قيمت 2100 تومان در اختيار علاقه مندان قرار گرفته است.

پسند ديگران
ماهور نبوي نژاد
بازار داغ جنايي ها
010638.jpg
كتاب هاي رمان براي هر گزينشي درگير سليقه خوانندگان است. ميزان اقبال عموم مردم در فاصله كوتاهي از انتشار اثر، پرفروش ترين رمان هفته و ماه را تعيين مي كند كه وقتي از سوي نهادهايي چون سايت اينترنتي آمازون، مجله نيويورك تايمز و پايگاه اطلاع رساني سي.ان.ان ارايه مي شوند، منبع مناسبي براي شناخت رمان هاي برجسته هستند.
در اين ستون كه اميدوارم با پيوستگي و تداومش جايي در ميان فرهنگ دوستان و اهل كتاب باز كند به معرفي كتاب هاي پرفروش هفته به نقل از منابعي چون نيويورك تايمز، آمازون و... خواهيم پرداخت.
رمان ايستادن روي شكاف نوشته مايكل لودويج و جيمز پترسون پرفروش ترين رمان بر اساس آمار ارايه شده در سايت نيويورك تايمز بود و اين ركورد را در همان هفته اول انتشار وقتي هنوز محصول داغ بازار كتاب بود، به دست آورد. درونمايه اصلي رمان ايستادن روي شكاف جنايي محسوب مي شود كه با محورهايي چون عشق و خانواده در هم آميخته شده است.مايكل بنت، بازرس پليس در جريان اين داستان سخت ترين و وحشتناك ترين ماموريت حرفه اي اش را تجربه مي كند. ماجرا از مراسم تشييع جنازه بانويي مشهور و محبوب آغاز مي شود كه .... خوانندگان اين داستان در حالي كه با هيجان هاي جنايي داستان سروكله مي زنند، با عواطف عاشقانه بنت نسبت به همسر مرده اش ارتباط عاطفي برقرار مي كنند و در طول داستان حس هاي مختلف انساني را تجربه مي كنند.
از مايكل لودويچ رمانهايي چون ارتباط بد ، پيش از آن كه شيطان بداند، تو مردي و... تاكنون از او منتشر شده است.
در فهرست پرفروش ترين هاي نيويورك تايمز، رمان پلام لوين در مقام دوم قرار گرفته است كه داستان مرداني رازآلود است. آن ها در سايه هاي مبهم زندگي مي كنند و كليد گشايش مشكل هركدام در دست ديگري است. همه اين وقايع رازگونه به زباني ساده، روشن و قابل فهم نقل مي شوند و وقوع پي درپي حوادث است كه خواننده را مجذوب مي كند.
سومين كتاب پرفروش متعلق به سوزان اليزابت فيليپ است كه افسونگر مادرزادي نام دارد. شخصيت اصلي داستان در ابتدا يك ورزشكار موفق، جدي و با سابقه درخشان است كه زندگي خوب و كامل او در معرض تزلزل قرار مي گيرد. دان راهي سفر مي شود تا اشكال كار را كشف كند اما در رويارويي با دختري جوان در حومه شهر همه چيز به هم مي ريزد....
010635.jpg
درونمايه جنايت و قتل در چهارمين رمان پرفروش نيويورك تايمز، دوباره تكرار مي شود. در رمان پرونده بزرگ ، جنازه مجري مشهور برنامه هاي مباحثه اي تلويزيون، آويخته به درخت در حومه شهر يافت مي شود و جس استون، رئيس پليس شهر براي كشف راز اين قتل تحت فشار نيروهاي محلي و پرس وجوهاي رسانه ها قرار مي گيرد. فقط چند روز بعد از اين ماجرا، جنازه دختر جوان ديگري شناسايي و همه فشارها را بيشتر مي كند. تمام سرنخ هايي كه جس مي يابد، بي نتيجه به بن بست مي رسند .رمان پرونده بزرگ نوشته رابرت بي پاركر است كه تاكنون بيش از 15 اثر از او منتشر شده است.

كتاب
اجتماعي
انديشه
سينما
علم
شهرآرا
هنر
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سينما  |  علم  |  كتاب  |  شهرآرا  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |