با مسعود ده نمكي درباره اخراجي ها
هيچ قالبي براي من وجود ندارد
مريم درستاني
|
|
|
|
بيشتر كارگردانان سه چهار فيلم جنگي جشنواره امسال اولين تجربه اين ژانر را پشت سر گذاشتند. محمدحسين لطيفي با فيلم روز سوم مازيار ميري با فيلم پاداش سكوت ، كيومرث پوراحمد با اتوبوس شب و مسعود ده نمكي با فيلم اخراجي ها . اين چهار كارگردان معتقدند فيلم شان بر اساس واقعيت و مستندات اجتماعي ساخته شده است. هر چند كه در اكران عمومي مشخص مي شود هر يك از اين فيلم ها چه نگاه تازه اي به مقوله دفاع مقدس داشته اند.مسعود ده نمكي با ساخت دو مستند به جايگاه كارگردانان فيلم بلند وارد شد.
***
* اولين فيلم بلند سينمايي شما مثل دو مستند قبلي تان (فقر و فحشا و كدام استقلال و كدام پيروزي) در جشنواره و پس از آن هياهوي زيادي ايجاد كرد.
- فيلم من داراي يك سري شخصيت هاي حقيقي است كه در طول جنگ نيز با آنها برخورد داشته ام. يعني در ادوار مختلف آدم هايي را كه مي شناختم در يك قصه گنجاندم و سعي كردم به نوعي نگاه خاص به جنگ و مقوله آدم هاي جنگ داشته باشم.
* درست است كه مي گويند اين جمع بازيگرها و اين راش هاي فراوان هنگام ضبط فيلم، حكايت از يك نگاه ديگر مي كند؟!
- اخراجي ها، اعتراضي است به نگاه كليشه اي آدم هاي جنگ كه هميشه به آنها تك بعدي نگاه مي شده است. به نظر من اين آدم ها، اسطوره هاي دست نيافتني هستند و يا فرشته هايي هستند كه سوپرمن بودند.
* حالا آدم هاي شما چطوري اند؟
- در فيلم هاي جنگي هم آدم ها شبيه هم هستند. مثلاً ما هيچ وقت ترس در آنها نمي بينيم به نظرم اين نگاه كليشه اي مخاطب را با تكرار همراه كرده بود. شهيد خرازي (فرمانده لشكر امام حسين(ع)) درست مي گفت: كه مطبوعات ما جنگ را درشت مي نويسند، درست نمي نويسند به نظر من اين تفكر در عرصه سينما نيز حاكم شده است.
* در تعريف روابط بين آدم ها و جنگ به چه تعريفي رسيديد؟
- به نظر من اخراجي ها شروع راهي است كه بهتر بتوان به ابعاد اين مسأله پرداخت. همان طور كه گفتم ما هيچ وقت پيروزي را در كنار شكست نشان نداديم، يا شجاعت را كنار ترس نشان نداريم، ولي در اخراجي ها سعي شده شمايي از اين مسائل باشد. آدم هاي متفاوتي كه مي آيند و با واكنش هاي متفاوت مواجه مي شوند، اما در هر حال در جبهه هستند.
* حتماً اين آدم هاي متفاوت در جبهه، تضادهايي را هم ايجاد مي كنند كه درام قصه شما را شكل مي دهند؟
- مسلم است، يك مضمون عرفاني با گفتگوي طنز موقعيت در ژانر جنگي ارائه شده است. اين آدم ها وقتي وارد جبهه مي شوند نگاه هاي متفاوتي دارند. اخراجي ها مي تواند شروع راهي باشد. اگر كه ما دچار افراط و تفريط نشده باشيم و ساختارشكني نكرده باشيم. تنها تلاش شده نوآوري كنيم.
* زمان نوشتن فيلمنامه به بازيگر ها هم فكر كرده بوديد؟
- تقريباً ، ولي در انتخاب بازيگرها محمدرضا شريفي نيا و حبيب الله كاسه ساز نيز من را همراهي كردند.
* گردآوري اين همه بازيگر كنار هم و با توجه به اولين تجربه كارگرداني شما چگونه به وجود آمد، شايد به خاطر حضور محمدرضا شريفي نيا بود؟
- تا آنجايي كه يادم هست من به هر كس كه پيشنهاد دادم پذيرفت، مثلاً اكبر عبدي خودش تا فيلمنامه را خواند قبول كرد. به طوري كه ما در انتخاب بازيگرها دچار مشكل مي شديم.
* جمع اين همه بازيگر كه بيشترين آنها تجربه هاي اول بازي در يك فيلم دفاع مقدس را پشت سر مي گذاشتند، چگونه بود؟
- ما جمعاً 30 بازيگر اصلي داشتيم كه 15 تا چهره بودند، انتخاب آنها بر اساس مضمون فيلم است. عبدي و حيايي، كمتر در فيلم هاي مربوط به دفاع مقدس بازي داشتند يا ارژنگ اميرفضلي، اما جالب است كه در برابر آنها ما آدم هايي را داريم كه در كارهاي دفاع مقدس حضور پررنگي داشتند. مثل سيدجواد هاشمي كه در تنها فيلمي كه شهيد نمي شود اين فيلم است، يا عبدالرضا اكبري و... جالب است كه اينها هم آمده اند كليشه ها را بشكنند.
* پس از بازي بازيگرها راضي هستيد؟
به نظرم بازي بازيگرها در همه قسمت ها خوب بوده، جز كارگرداني.
* و اين كه راش هاي زيادي را فيلمبرداري كرديد و قرار است اخراجي هاي 2 را هم بسازيد، واقعيت دارد؟
- اگر راش ها زياد است مي خواستيم دست تدوين گر باز باشد و بتواند بهترين سكانس ها را انتخاب كند. در هر حال مي خواستيم در زمان پيش بيني شده بهره وري را بالا ببريم.
* فكر مي كنيد حرف بديع شما در اين فيلم چيست؟
- به نظرم نوع نگاه در هر ژانري مهم است. من در خصوص مستند هايي كه كار كردم نيز نوع نگاهي را داشتم كه واكنش نسبت به آن زياد بود، پديده آسيب هاي اجتماعي از منظر نگاهي جديد. مثل فقر و فحشا و يا اين كه در خصوص فوتبال و حواشي آن در تلويزيون زياد فيلم ساخته و نمايش داده شده است. اما اين نوع نگاه است كه كاري را متفاوت از كارهاي ديگر مي كند.
* آيا وجه طنز بر فضاي فيلم شما غلبه نكرده است؟
- نه، فضاي طنز غالب نيست، اگر هم هست كمدي موقعيت است و همه رئال است. بيشتر كنتراست آدم ها و ديالوگ ها طنز را ايجاد مي كند، اما كسي بازي طنزي ارائه نداده است.
* در جشنواره فيلم فجر امسال اخراجي ها با سنتوري بهترين فيلم از نگاه تماشاگران شد ولي در قسمت هاي ديگر جايزه اي نگرفت و شما را از اين مسئله ناراحت كرد!
- نيت من از حضور در جشنواره فجر، بيشتر ديده شدن توسط مخاطب خاص بود، من براي مسابقه فيلم نساختم، جشنواره ويترين فيلم هاي سينمايي است، خود جشنواره و سيمرغ آن آداب و عاداتي دارد كه من با آنها كنار نمي آيم.
* اگر بخواهيد از بهترين سكانس هاي اخراجي ها نام ببريد به كدام مورد اشاره مي كنيد؟
- سكانس گزينش و اعزام اخراجي ها به جبهه، و سكانس هاي جنگي كه در زمان 10-20 دقيقه اي رقم خورده است.
* قرار نيست فيلم مستند بسازيد؟
- هيچ قالبي براي من وجود ندارد اگر سوژه خوب باشد، مستند هم خواهم ساخت.
|