يكشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۵
۳۰۲ جدول اعداد
010710.jpg

جهان سلامت
طبيعي، زيباتر نيست؟
سميه شرافتي
010704.jpg
يك مطالعه تازه در انگلستان نشان داده است 51 درصد زنان جوان در اين كشور براي بهبود ظاهر خود علاقه مند به انجام اعمال جراحي هستند. بي بي سي طي يك نظرسنجي از 25 هزار دختر و پسر 17 تا 24 ساله به اين نتيجه رسيده است. ديگر نتايج اين مطالعه هم جالب توجه است: تقريباً نيمي از دختراني كه در اين آمار گيري شركت كرده بودند اعتراف كردند كه يك وعده غذايي خود را براي كاهش وزن حذف كرده اند، در حالي كه 8 درصد از آنها به علت حذف وعده غذايي دچار مشكل شده اند. در اين نظرسنجي نيمي از زناني كه مورد مطالعه قرار گرفتند گفتند كه نياز به تغييرات زيادي در بدن شان حس مي كنند و حتي 10 درصدشان از ظاهر خود متنفر بودند. در مورد برآورد وزن هم 22 درصد از آنها تصور مي كردند خوش اندامند، 3 درصد خود را بيش از حد لاغر مي دانستند، 6 درصد از آنها خود را چاق قلمداد مي كردند، 25 درصد نيز معتقد بودند كه اضافه وزن دارند و در نهايت 44 درصد از اين افراد گمان مي كردند كه داراي اندام متوسطي هستند.
همچنين روشهايي كه اين افراد با استفاده از آنها اقدام به كاهش وزن كردند از اين قرار بود: بيش از 30 درصد از اين افراد يك وعده غذايي را از رژيم خود حذف كردند، 10 درصد نيز به ورزش كردن روي آوردند و تعداد ناچيزي هم به مصرف مكمل هاي پروتئيني و استفاده از استروئيدها و ملين ها روي آوردند. نكته ديگر اين كه در حالي كه بيش از 20 درصد از زنان در اين ميان اعلام كردند كه تحت رژيم غذايي قرار دارند، كمتر از 10 درصد از مردان چنين ادعايي داشتند. همچنين 05 درصد از زنان مورد مطالعه اظهار كردند كه مي خواهند اقدام به جراحي پلاستيك اندام شان كنند در حالي كه تنها يك چهارم از مردان چنين نظري داشتند.
نتايج اين مطالعه نشان داده است در حال حاضر جراحي زيبايي بيني و ليپوساكشن در ميان زنان از محبوب ترين اعمال جراحي پلاستيك محسوب مي شود، به گونه اي كه بيش از نيمي از زنان جوان تصور مي كنند كه ظاهر اندام آنها سبب مي شود مورد توجه قرار نگيرند.
واقعيت اين است كه بعد از مرگ مانكن برزيلي از فرط لاغري كه چند هفته پيش اتفاق افتاد، موجي عليه گرايش به لاغري مفرط در كشورهاي اروپايي و آمريكا به راه افتاد. بسياري از دختران به غلط فكر مي كنند اندام لاغر بيشتر مورد پسند است در حالي  كه خيلي از مردم از لاغري بيش از حد خوش شان نمي آيد و فقط اندام لاغر بازيگران مشهور باعث ايجاد اين باور شده است.
با آمدن مانكن هاي لاغر به رسانه ها از سال 1960 تا به امروز، تب لاغر شدن به يك معضل اساسي تبديل شده است و به نظر مي رسد اين معضل فقط زنان را گرفتار نكرده و مردان جوان هم احساس مي كنند كه بايد از ظاهر و اندام خوبي برخوردار باشند. به اعتقاد روانشناسان تب تند لاغري نه تنها انرژي منفي در فرد ايجاد مي كند كه نتيجه آن جز نارضايتي و افسردگي نيست، بلكه باعث مي شود فرد تمام دقت خود را روي بدن و ظاهرش متمركز كند و اين حس را به خود انتقال دهد كه بايد بدن خود را به ايده آل ترين حالت ممكن برساند و از مسائل ديگر بازبماند.
به گفته سخنگوي انجمن اختلالات تغذيه در انگليس در حال حاضر 1/1 ميليون نفر در اين كشور به اختلالات تغذيه اي دچار هستند. بيشتر اين افراد بين سنين 14 تا 25 سال قرار دارند در حالي كه با مشكلات زيادي از جمله فشارهاي خانوادگي روبه رو هستند.

يك روز در درمانگاه اختصاصي ضايعات نخاعي بيمارستان امام خميني(ره)
گره زدن طناب هاي بريده
سارا هاشمي نيك
010707.jpg
هر روز بيماران ضايعه نخاعي با هزار اميد و آرزو به بيمارستان امام  (خميني(ره  مي آيند، ولي مشكل همه آنها حل شدني  نيست.
آسيب نخاعي، بيماري وحشتناكي است. بيمار به خاطر يك لحظه، يك اشتباه، يك آسيب كوچك يا يك تركش يادگار از سال هاي دور، تا آخر عمر ديگر نمي تواند راه برود، حركت كند، يا حتي پاهايش را حس كند؛ در حالي كه شب خواب مي بيند در كوچه   هاي كودكي اش مي دود، بازي مي كند و توپ را محكم شوت مي كند. اما با بيداري، كابوس وحشتناك شروع مي شود. كشور ما به خاطر جنگ تحميلي، بيماران نخاعي زيادي دارد. جاده   هاي نابسامان هم قربانيان خودشان را مي گيرند. يك عمر صندلي چرخدار و زخم بستر، يك عمر بي حركتي، تاوان سنگيني است.
چند سال قبل، بعد از مدت  ها دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، دوباره با هم متحد شدند تا يك قدم بزرگ بردارند. پوريا مشيّدي، يك دانشجوي پزشكي جوان، خانم معصومه فيروزي از دانشگاه تهران و مؤسسه IBB و آقاي دكتر هوشنگ صابري جراح مغز و اعصاب بيمارستان امام خميني(ره) ، هسته اصلي اين پژوهش بودند. ايدة پژوهش، از جانبازان جنگ تحميلي گرفته شد. مطالعات اوليه زيادي انجام شد تا گروه به اين نتيجه رسيد كه از سلول هاي شوان خود فرد براي پيوند اعصاب به او استفاده كند. اعضاي بانك پيوند بيمارستان امام هم همراهي كردند. يا علي گفته شده بود تا كار شروع شود و حالا پروژه تحقيقاتي اوليه، تبديل به يك دستاورد پژوهشي واقعي شده است. در چند مورد از بيماران، پيوند جواب داده و اگرچه پاسخ ها هنوز صددرصد و كامل نيستند، اما مثبت محسوب مي شوند.
درمانگاه اميد
درمانگاه ضايعات نخاعي بيمارستان امام خميني(ره) ، در روزهاي يكشنبه، سه شنبه و چهارشنبه جاي سوزن انداختن ندارد؛ همان روزهايي كه دكتر صابري بيماران نخاعي را ويزيت مي كند. چهارشنبه است و ويلچرسواران و همراهانشان، يك ساعت مانده به شروع وقت ويزيت در سالن درمانگاه ازدحام كرده اند. دكتر صابري امروز نمي آيد و قرار است نوبت ها به هفته آينده موكول شود. يك نفر مي رود روي نيمكت مي ايستد و بقيه دورش جمع مي شوند. او اسامي  كساني را كه از چند ماه قبل نوبت گرفته اند و امروز از شهرستان هاي دور و نزديك آمده اند، مي خواند و به ترتيب نوبت هايشان را اعلام مي كند. دختر جواني كه مادرش را از تبريز آورده مي گويد: از شش ماه قبل نوبت گرفته ايم، همان موقع كه توي تلويزيون گفتند پيوند نخاع مي زنند. مادرش 5 سال پيش روي يخبندان خيابان زمين خورده و نخاعش آسيب ديده است. مي گويد هنوز پاهايش حس دارند، اما نمي تواند به تنهايي از جا بلند شود و راه برود.
جواني از داخل جمعيت بيرون مي آيد و به مرد درشت اندامي كه روي ويلچر نشسته مي گويد: فكر نكنم امروز دكتر بيايد، وايستا ببينم نوبت مان چنده؟ سيدرفيع جام از همدان آمده و 40 سالش است. 13 سال پيش، وقتي كارگر كوره آجرپزي بوده، از پشت بام افتاده و قطع نخاع شده است. مي گويد 3 تا بچه دارد و تمام اين سال ها را با 150هزار تومان حقوق از كارافتادگي كه بيمه مي دهد، سركرده است. مي گويد: 13 سال است به اين صندلي چسبيده ام. همه اميدم اين است كه دكتر صابري يك كاري بكند، فرجي بشود، من از روي اين صندلي پا شوم. مرد جواني كه خواهرزاده اش است، مي آيد جلو كه: بريم دايي، بايد يكشنبه بياييم. بيماران جديد، هر كدام با يكي دو نفر همراه هر لحظه از راه مي رسند.
كاشت و برداشت
بيماراني كه دسته دسته به بيمارستان امام مي آيند نمي دانند كه عمل پيوند نخاع شرايط خاصي دارد و براي همه امكان پذير نيست. بعضي از معيارهاي انتخاب اينها هستند: سن بيمار زير 50 سال باشد، طول ضايعه نخاعي كمتر از 10 ميلي متر باشد. امكان گرفتن MRI از بيمار باشد، مثلاً فلزي در بدن بيمار نباشد.
دكتر پوريا مشيّدي، جوان ترين عضو گروه پيوند سلول شوان مراحل عمل را اين طور توضيح مي دهد: در مرحله اول بيماران واجد شرايط را براي پيوند ثبت نام مي كنند. بعد يكي از اعصاب محيطي شان به عنوان نمونه برداشته مي شود و به اتاق تميز در بانك اعضاي پيوندي منتقل مي شود و از آن نمونه كشت تهيه مي شود و سلول هايش رشد مي كنند. معمولاً بعد از دو سه هفته سلول ها به حدي مي رسند كه مناسب پيوند مي شوند.
در اين مرحله است كه مريض براي بار دوم بستري مي شود و به اتاق عمل مي رود. همزمان با شروع عمل جراحي، يك گروه ديگر شروع مي كند به برداشت سلول هاي شوان از محيط كشت. بعد اين سلول ها به اتاق عمل منتقل و به مريض تزريق مي شود.
در ايران حدود 70هزار نفر بيمار نخاعي وجود دارند. از بين كساني كه تا به حال به بيمارستان امام مراجعه كرده اند، حدود 01درصد يعني تقريباً۴۵۰ نفر براي عمل ثبت نام شده اند ولي تنها 30 نفر تا به حال تحت عمل جراحي قرار گرفته  اند. دكتر مشيّدي مي گويد: با امكانات فعلي حداكثر هفته اي دو تا سه عمل مي شود انجام داد، البته اگر سلول هاي شوان آماده باشند. فعلاً اين عمل فقط در بيمارستان امام انجام مي شود، چون تأسيسات اتاق تميز اين بيمارستان منحصر به فرد است. اما با گسترش امكانات همين بيمارستان، ممكن است بشود تا روزي دو تا عمل هم انجام داد.
يك قطعه از پازل
براي كساني كه چند سال عمرشان را روي صندلي چرخدار گذرانده اند، شنيدن اين خبر هيجان آور بود. از فرداي آن روزي كه خبر موفقيت طرح پيوند نخاع منتشر شد، فوجي از بيماران به بيمارستان امام، هجوم آوردند و مشكلاتي هم به وجود آمد.
شايد علتش اين بود كه رسانه ها خبر را درست و كامل منتشر نكرده بودند. دكتر مشيّدي مي گويد: كاري كه ما انجام داديم، جزيي از يك پازل بزرگ است كه در كشورهاي مختلف دنيا روي قطعه هاي ديگر آن كار مي شود. ترميم ضايعات نخاعي، كار بسيار گسترده اي است كه از حدود 20 سال پيش شروع شده و مدام در حال رشد است. حالا ايران هم روي يكي از پله ها ايستاده و اين قابل تحسين است. اما نبايد يادمان برود اين كار در نهايت، بخشي از يك حركت بسيار بزرگ تر است. اما ميزان موفقيت اين عمل هنوز به طور قطعي مشخص نشده است. بررسي آن 30 نفري كه عمل شده اند، نشان مي دهد 70 تا 80 درصد موفقيت نسبي داشته است.40 درصد موفقيت كلي گزارش شده؛ يعني 40 درصد افراد، بهبود جسمي  و حسي داشته اند. البته بهبودي درجات مختلفي داشته؛ از يك حركت كوچك گرفته تا بازگشت حس به اندام ها.
دكتر مشيّدي اضافه مي كند: اوايل كار، داستان ما شبيه آليس در سرزمين عجايب بود. بيماران اولي كه پيوند مي شدند، ما هيچ ايده اي نداشتيم و نمي دانستيم چه اتفاقي مي افتد. حالا با توجه به ميزان بهبودي بيماران قبلي مي توانيم درباره بيماران بعدي تا حدودي اظهارنظر كنيم. اما باز هم اين، اظهارنظر محدودي خواهد بود، چون ضايعات نخاعي پارامترهاي مختلفي دارد و از يك بيمار به يك بيمار ديگر متفاوت است. البته ملاك هاي پذيرفتن بيمار باعث مي شود ما روي بيماراني كار كنيم كه تا حدودي شبيه به هم هستند. در اين بيماران شبيه به هم شده، ما 80 درصد شروع بهبودي را ديده ايم. اما چيزي كه مي توانيم ادعا كنيم، اين است كه اين روش، روش بي خطري است و حتي اگر هيچ بهبودي حاصل نشود، آسيبي هم به مريض نخواهد زد.
منبع: همشهري جوان- شماره 109

علم
انديشه
ايران
سينما
هنر
|  انديشه  |  ايران  |  سينما  |  علم  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |