دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۲ - Mar 5, 2007
در ديدار معاون وزير خارجه آمريكا از چين مطرح شد
هشدار چين به آمريكا
016296.jpg
گروه بين الملل- وزير امور خارجه چين سياست آمريكا در برابر تايوان را نكوهش كرد و از آمريكا خواست از برقراري ارتباط با گروههايي كه به جدايي اين جزيره از چين مي انديشند خودداري كند.
به گزارش شين هوا ،وزير امور خارجه چين در ديدار جان نگروپونته از چين،همچنين گفت كه جدايي طلبان تايواني تهديدي براي صلح و امنيت در منطقه به شمار مي روند و آمريكا بايد راهكاري براي برخورد با آنان پيدا كند.
آمريكا در هفته گذشته اعلام كرده بود كه در نظر دارد 450 موشك هوايي و زميني به تايوان بفروشد كه اين موضوع خشم مقامهاي چيني را در پي داشت.
اين موضوع در ديدار نگرو پونته با مقامهاي چيني نيز يكي از محورهاي اصلي گفتگوها بود.
ديدار جان نگروپونته در حالي از چين انجام مي شود كه كنگره ملي خلق چين بودجه نظامي اين كشور را افزايش داده است.
سخنگوي كنگره ملي خلق چين اعلام كرد كه بودجه نظامي چين يكي از دلايل اختلاف پكن با واشنگتن است.
به گزارش آسوشيتدپرس، جيانگ انژو سخنگوي كنگره خلق چين در آستانه نشست سالانه مجمع عمومي حزب كمونيست چين در يك كنفرانس خبري گفت كه بودجه نظامي كشورش در سال 2007 به حدود نود و پنج ميليارد دلار مي رسد كه اين رقم نسبت به سال گذشته بيش از هفده در صد افزايش نشان مي دهد.
گفته مي شود كه رقم اصلي بودجه نظامي چين ولي از اين رقم نيز افزونتر است.
به گفته سخنگوي كنگره ملي خلق چين بيشتر اين بودجه براي بالا بردن دستمزد و سطح زندگي بيش از پنج ميليون پرسنل ارتش چين به مصرف مي رسد و در كنار آن تسليحات نظامي نيز به روز خواهد شد.

اتحاد مسلمانان و مسيحيان براي دفاع از بيت المقدس
گروه بين الملل در يك كنفرانس خبري بشير التميمي، قاضي القضات فلسطين و عطاءالله حنانه اسقف كليساي فلسطين در رام الله، از تشكيل يك جبهه مشترك اسلامي و مسيحي براي دفاع از مقدسات در سرزمين هاي اشغالي خبر دادند.
به گزارش ايسنا، قاضي القضات فلسطين در اين كنفرانس مطبوعاتي تأكيد كرد كه هدف از ايجاد اين جبهه هماهنگي بين مسلمانان و مسيحيان جهت حمايت از بيت المقدس و جلوگيري از يهودي سازي آن است.
وي افزود: اسرائيل با حفاري هاي گسترده در اطراف مسجدالاقصي سعي دارد طرح خود را مبني بر ويران كردن اين مسجد و يهودي سازي بيت المقدس عملي سازد.
خبرگزاري قطر نيز گزارش داد كه رؤساي شوراهاي باستان شناسي كشورهاي عربي در نشستي در روز يكشنبه اقدامات تجاوزكارانه اسرائيل عليه مسجدالاقصي را مورد بررسي قرار دادند. در اين نشست قرار است يك موضع گيري متحد در خصوص برگزاري نشست فوق العاده كميته آثار باستاني جهاني وابسته به يونسكو در نزديكترين زمان ممكن اتخاذ شود.
يك هيأت باستان شناسي تركيه اي براي بررسي اقدامات رژيم صهيونيستي به قدس شريف اعزام شده است. به نوشته روزنامه زمان در تركيه، اين هيأت شامل معماران، مورخان و برخي اساتيد دانشگاهي است و براي بررسي هاي دقيق و علمي به سه ماه مهلت نياز دارند و درصورتي كه اسرائيل با اين مدت زماني موافقت نكند، موضوع مربوط به مخفي كاري هاي اسرائيل به صورت جدي مورد بررسي قرار گرفته و موضوع در يونسكو مطرح مي شود تا زمينه توقف عمليات حفاري فراهم شود.

مرگ 18 افغان در حمله انتحاري
گروه بين الملل- يك بمب گذار انتحاري ديروز با حمله به يك كاروان آمريكايي در شرق افغانستان باعث بروز درگيري و انفجاري شد كه طي آن هجده افغان كشته شدند.
اكثر كشته شدگان اين حادثه افغان هايي بوده اند كه بر اثر تيراندازي نيروهاي آمريكايي حاضر در اين كاروان جان خود را از دست دادند. درباره تلفات نيروهاي آمريكايي در اثر اين حمله گزارشي منتشر نشده  است. بعد از اين حمله صدها افغان در محل تجمع كرده و به نحوه وقوع آن و تلفات به جا مانده اعتراض كردند.ديروز همچنين در حادثه اي جداگانه دو سرباز ناتو در درگيري در جنوب افغانستان كشته شدند.

يادداشت
روسيه طرح موشكي آمريكا را چگونه مي بيند؟
عزيز شاه محمدي
از مرداد ماه گذشته كه ولاديمير پوتين دولت آمريكا را به گرگي گرسنه تشبيه كرد تا اجلاس امنيتي مونيخ در ماه گذشته روشن شد كه روسيه خود را در موقعيت مقابله با طرح هاي نظامي آمريكا قرار مي دهد.
واكنش آمريكادر هر دو مورد به گونه اي بود كه گويا پوتين به عنوان فردي با ذهنيت دوره جنگ سرد كه پايان يافته است سخن مي گويد و آمريكا با متعجب نشان دادن خود و با توسل به موضع حق به جانب سعي كرد اظهارات پوتين را كم اهميت جلوه دهد.
در اين كه پوتين با ادبيات جنگ سرد سخن گفته است، شكي نيست، اما اين كه مواضع روسيه شگفت آور بوده است، عاري از حقيقت مي نمايد. واقعيت اين است كه جنگ سرد حداقل براي آمريكا پايان نيافته است و روسيه كاملا بر اين حقيقت وقوف يافته است.
وزير امور خارجه روسيه طرح هاي مدرن سازي و به اصطلاح سپر موشكي آمريكا را در يك كلام خلاصه مي كند و مي گويد آمريكا درصدد كسب برتري هسته اي است.
برتري هسته اي اسم جديد طرح قديمي آمريكا موسوم به جنگ ستارگان است. ابتكار دفاع استراتژيك در دوره ريگان در دهه هشتاد پيشنهاد شد. روزنامه نگاران اين طرح را جنگ ستارگان خواندند.
مبناي اين طرح آن بود كه آمريكا با استقرار تأسيسات زميني و ماهواره اي توان موشكي و هسته اي شوروي را قبل از پرتاب هدف قرار دهد. اين طرح درواقع نوعي حمله موشكي پيش دستانه و تهاجمي بود كه اسم دفاع بر آن گذاشته بودند.
نكته آن كه پس از فروپاشي شوروي در سال 1991 و پس از به اصطلاح پايان جنگ سرد، در اين 16 سال اخير واشنگتن هر سال به اين طرح بودجه اختصاص داده است.
دولت آمريكا از سال 1983 تاكنون رسما 130 ميليارد دلار براي اين طرح هزينه كرده است و قرار است در پنج سال آينده نيز 53 ميليارد دلار ديگر خرج كند. اقدامات دولت بوش فقط در هزينه هاي نظامي نبوده است، دولت بوش در دسامبر 2001 معاهده منع موشك هاي بالستيك را با روسيه لغو كرد. براساس برآوردهاي نظامي آمريكا برتري هسته اي آمريكا بدون حلقه مفقود شبكه عظيم موشكي ضربه اول تحقق نمي يابد.
ازاين رو براساس گزارش سپتامبر 2000 گروهي از مقامات سابق آمريكا كه از قضا دونالد رامسفلد وزير دفاع سابق آمريكا و ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا نيز در اين گروه عضو بودند، توصيه كردند آمريكا بايد تا سال 2011 شبكه عظيم توانايي موشكي حمله مؤثر به قدرت هاي هسته اي (چين و روسيه) را راه اندازي كند.
گرچه در تمام خطابه هاي مقامات آمريكايي در بيان ضرورت ايجاد اين شبكه دفاع از خاك آمريكا ذكر مي شود اما در مارس 2004 يك سال پس از اشغال عراق 49 ژنرال و درياسالار آمريكايي، دولت آمريكا را از ايجاد اين شبكه برحذر داشتند. ازاين رو اظهارات پوتين و آزمايش موشك ضدماهواره چين، نشان از جديت پكن و مسكو در مقابله با طرح هاي آمريكا دارد.

عمليات تركيه و سوريه
عليه پ.ك.ك
ايرنا: تركيه و سوريه در عمليات مشترك نظامي عليه حزب كارگران كرد تركيه (پ.ك.ك) صادق اصلان مسئول اين سازمان در سوريه را دستگير كردند.
گزارش رسانه هاي تركيه حاكي است، اين عمليات كه اولين عمليات مشترك دو كشور عليه پ.ك.ك بود، بطور محرمانه اجرا شده و از افكار عمومي نيز پنهان نگهداشته شده است.
روزنامه صباح در اين مورد نوشت كه عمليات در دو مرحله و بعد از دستگيري يك عضو پ.ك.ك در كوه هاي آمانوس در استان شانلي عرفا تركيه آغاز شد و فرد دستگير شده در بازجويي، اطلاعات مهمي از فعاليتهاي پ.ك.ك در سوريه افشا كرد.
صباح نوشت: اين اطلاعات در اختيار ستاد ارتش تركيه گذاشته شد و ستاد ارتش نيز بعد از ارتباط با مقامات ستاد ارتش سوريه، اطلاعات را در اختيار طرف سوري قرار داد و بر اساس اين اطلاعات، سوريه هم برخي از اعضاي حزب الله و پ.ك.ك را در خاك خود دستگير و به تركيه اعاده كرد.
به نوشته صباح، سوريه بعد از كسب اطلاعات، اصلان و برخي از دستياران وي را دستگير كرده و وي را به اتهام قتل و باجگيري مورد محاكمه قرار داده است.
تركيه و سوريه با امضاي قراردادي در سال ????ميلادي متعهد به همكاري مشترك در مبارزه با پ.ك.ك شده اند.

ترميم كابينه عراق درمهلت 2هفته اي
گروه بين الملل - نوري مالكي نخست وزير عراق در يك جلسه خبري، از ترميم كابينه گفت و تأكيد كرد كه تغيير در تركيب كابينه ظرف اين هفته يا هفته آينده صورت خواهد گرفت. نخست وزير عراق به ميزان تغييرات در تركيب كابينه و اين كه آيا شامل وزير دفاع و امور خارجه خواهد شد يا خير، اشاره اي نكرد.
براي كاهش مشكلات اداري و امنيتي در عراق آمريكا و انگليس دولت مالكي را براي به خدمت گرفتن كارمندان و نظاميان باتجربه دوره صدام تحت فشار قرار داده اند. در امور نظامي آنچه بعثي زدايي خوانده مي شد كم و بيش كنار گذاشته شده است.
از طرف ديگر براي كنترل درگيري هاي عراقي - عراقي در اين كشور دولت مالكي قصد دارد با چشم پوشي از اكثريت پارلماني خود برمبناي تقسيم قومي و جغرافيايي چهره هاي شاخص را وارد كابينه كند.

طرح B در واشنگتن
گروه بين الملل - در واشنگتن بحث بر سر طرح جايگزين در صورت شكست طرح جديد بوش براي افزايش نيروي نظامي در عراق موسوم به طرح B آغاز شده  است. هنوز 21500 نيروي نظامي جديد آمريكايي در عراق به طور كامل مستقر نشده اند كه واشنگتني ها به فكر احتمال شكست اين طرح هستند. دليل شروع اين بحث اين است كه تحليلگران آمريكايي پيش بيني كرده اند در صورت شكست ماموريت نيروهاي جديد از يك سو خشونت ها در عراق خونين تر مي شود و از سوي ديگر نقش همسايگان عراق در آينده اين كشور پررنگ تر مي شود.
تحليلگران شوراي روابط خارجي آمريكا در مقاله اي در سايت اين شورا نوشتند، اكنون سه گزينه براي مقابله با جنگ داخلي عراق پيش روي آمريكا وجود دارد: حفظ موضع بي طرفي و تلاش براي برقراري آشتي ملي؛ نزديك شدن به يكي از طرف هاي درگيري؛ يا كنار نشستن و دادن اين امكان كه اين نبرد آنقدر ادامه پيدا كند تا در آتش خود بسوزد. طرح افزايش نيروي بوش بر اساس گزينه اول برنامه ريزي شده است. اكنون اگر اين طرح شكست بخورد واشنگتن يا بايد از يكي از طرفهاي جنگ داخلي جانبداري كند يا از عراق خارج شود.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |   سلامت   |  
|  شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |