سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۵
افتتاح بزرگترين كتابفروشي خاورميانه در تهران
يك ويترين بزرگ براي ناشران
010761.jpg
علي اكبر اشعري، معاون فرهنگي رييس جمهور به همراه دكتر علي عسگري
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري در افتتاح نمادين بزرگترين كتابفروشي خاورميانه

ماهور نبوي نژاد
يكي از لذت هاي خريد، پرسه زدن در فروشگاهي بزرگ و روبه رو شدن با حجم گسترده اي از محصولات رنگارنگ و در قالب مارك هاي تجاري مختلف است. براي فرهنگ دوستان، اگر يك كالا رنگ و بوي فرهنگي هم به خود بگيرد، از لذت خريد كه كاسته نمي شود، هيچ، بر خوشي معنوي ناشي از آن نيز افزوده مي شود؛ وقتي بتوان به جاي محصولات تجاري در طبقات فروشگاه، كتاب هاي شعر، داستان، علوم سياسي، اجتماعي، زبان شناسي، فلسفه و حتي كتابهاي مرجع را براي خريد انتخاب كرد .
تأسيس شهر كتاب هاي  شهر تهران نزديك به 10 سال پيش، شايد گامي براي تحقق اين آرمان فرهنگي بود ولي اين حركت به مقصد نرسيد و كمبود فروشگاه كتاب با ظرفيت بالا در ميان ساير نيازهاي فرهنگي كشور فراموش شد تا چندي پيش متولي تازه از راه رسيده اي خبر از ساخت بزرگترين فروشگاه كتاب كشور داد و در آخر بهمن ماه گذشته كلنگ ساخت اين فروشگاه را به زمين زد.بزرگترين فروشگاه كتاب كشور كه مراسم كلنگ زني آن 29 بهمن ماه با حضور رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي برگزار شد، به مساحت 3هزارمتر و در مركز شهر يعني خيابان كريم خان زند ساخته خواهد شد.
اين زمين از متعلقات شهرداري است كه اين نهاد پس از طرح پروژه هاي مختلف براي استفاده بهينه از آن مصمم شد با بودجه خودش، آن را تبديل به بزرگترين كتابفروشي كشور و همچنين بزرگترين كتابفروشي خاورميانه بكند.
متولي اين پروژه عظيم فرهنگي، مؤسسه نشر شهر وابسته به سازمان فرهنگي- هنري شهرداري است كه چندي پيش با هدف ساماندهي بازار كتاب كشور و انجام اقدام ماندگار در اين عرصه با پشتوانه شهرداري تهران شكل گرفت.
امير مسعود شهرام نيا، مدير مؤسسه نشر شهر انگيزه اين مؤسسه را از احداث بزرگترين فروشگاه كتاب كشور، در درجه اول، ايجاد دسترسي آسان مردم به كتاب برشمرد و گفت: وقتي دلايل كتاب نخواندن مردم را بررسي مي كنيم به اين نتيجه مي رسيم كه كتاب در دسترس مردم نيست و براي تسهيل امكان دسترسي به كتاب نياز به كتابخانه و كتابفروشي داريم. از ديدگاه شهرام نيا كتابفروشي هاي كوچك پاسخگوي نياز مردم براي حفظ ارتباط مستمر آنها با كتاب و كتاب ديدن مداوم مردم نيستند. از سوي ديگر پراكندگي نامناسب جغرافيايي كتابفروشي هاي كشور اين مشكل را تشديد مي كند: ما در ايران نيز مانند كشورهاي اروپايي و آسيايي نيازمند فروشگاهي بزرگ براي عرصه تمام محصولات فرهنگي كشور هستيم.
وي در صحبت هايش بر كمبود ويترين كتاب در كشور تأكيد مي كند و مي گويد: هدف ما اين است كه با ايجاد ويترين هاي جديد به ناشران كمك كنيم كه فضاي بيشتري براي نمايش محصولاتشان داشته باشند، مثل فروشگاه هاي شهروند كه اين امكان را به توليد كنندگان محصولات مختلف داده است.
به گفته شهرام نيا، نبود شبكه توزيع و نداشتن ويترين از مشكلات عرصه كتاب و نشر است كه اميد مي رود با احداث كتابفروشي جديد رفع شود.
طراح و مجري ساخت بزرگترين فروشگاه كتاب كشور، مؤسسه هاديان شهر وابسته به سازمان فرهنگي- هنري شهرداري است. مرتضي زيوري، مدير عامل اين مؤسسه درباره ويژگي هاي ساختماني اين فروشگاه مي گويد: كل مساحت اين زمين بالغ بر 3هزارمتر است ولي از اين ميزان 1750 متر زير ساخت خواهد رفت. اين مجموعه كلاً  4500 متر به ما فضا مي دهد كه 1750 متر در بخش انبار و زيرزمين، 1750 متر در طبقه اول و حدود 1400 متر در طبقه دوم و يك سالن اجتماعات در طبقه فوقاني است. زيوري هزينه تقريبي طرح را حدود يك ميليارد پيش بيني كرد كه به گفته مدير مؤسسه نشر شهر، اعتبار لازم براي ساخت بزرگترين كتابفروشي كشور از سوي شهرداري تهران تأمين شده است.
بديهي و واضح است كه هيچ نهاد فرهنگي خصوصي در كشور قادر به تأمين چنين بودجه اي نيست و شهرام نيا با تأكيد بر اين اصل مي گويد: نمي شود از بخش خصوصي توقع داشت در حوزه اي كه سود و فايده اقتصادي به دنبال ندارد و در نتيجه انگيزه فعاليت بخش خصوصي كم است، سرمايه گذاري كند ولي براي اداره مجموعه مي توان فرصت هايي براي ناشران ايجاد كرد.
مسئولان شهرداري تهران در كنار ايجاد فضاي فيزيكي، فكر سيستم نرم افزاري لازم براي اداره اين مجموعه گسترده تر نيز بوده اند و هم اكنون شبكه جامع كتاب در شهرداري تهران در حال طراحي و ساخت است. در اين نرم افزار امكان فروش آنلاين و ايجاد بانك اطلاعات كتاب پيش بيني شده است. از سوي ديگر در طراحي ساختمان سعي شده علاوه بر استفاده از الگوهاي سنتي اسلامي از تكنولوژي هاي مدرن هم استفاده شود و ساختمان بزرگترين فروشگاه كتاب كشور در عين نمايش هويت ايراني، كاربري هاي فروشگاهي مدرن را داشته باشد.
شهرام نيا در تعريف چارچوب هاي اين كتابفروشي بر عمومي بودن آن تأكيد مي كند و مي گويد:   اين كتابفروشي را نيمه تخصصي مي دانيم و هدفمان ايجاد يك كتابخانه تخصصي نيست تا عموم مردم بتوانند بهره ببرند و در همين راستا كتاب ها را به صورت موضوعي تفكيك مي كنيم.
مدت زمان ساخت بزرگترين كتابفروشي كشور 9 ماه پيش بيني شده و مسئولان اميدوارند كه در روزهاي دهه فجر سال آينده شاهد برپايي جشن گشايش اين مركز فرهنگ ساز باشند

سرانجام آخرين داوري ادبي سال
010767.jpg
گروه ادب و هنر-كتاب سال شهيد غني پور به دليل برپايي ديرهنگام آن در روزهاي آخر سال، حال و هواي متفاوتي نسبت به ساير جشنواره هاي ادبي چه دولتي و چه خصوصي دارد. از سويي وقتي تمامي جوايز ادبي برگزيدگان خود را معرفي كرده اند، داوران كتاب سال شهيد غني پور دست تأييد يا ردي بر نظر ساير كارشناسان مي زنند. از سوي ديگر، در كتاب سال شهيد غني پور مسجد، نقش محوري دارد. مسجد جوادالائمه، متولي برگزاري و محل برپايي مراسم مختلف اين جايزه ادبي از نشست هاي مطبوعاتي تا جشن اختتاميه است. در ششمين دوره كتاب سال شهيد غني پور كه 10 اسفند ماه در مسجد جوادالائمه برپا شد، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره اهميت محور بودن مسجد سخن گفت. او با تأكيد بر نقشي كه مسجد در جامعه پيچيده امروز مي تواند ايفاء كند، گفت: كساني كه در پي يافتن استرات‍ژي فرهنگي كشور هستند، بدون توجه به مساجد به عنوان محيط فرهنگي راه به جايي نخواهند برد؛ از جمله در ادبيات داستاني و سينما كه از دغدغه هاي رهبر انقلاب است و در حال حاضر نيز، مشكل سينما فقر فيلم نامه است.
سخنران بعدي اين مراسم، اميرحسين فردي، دبير كتاب سال شهيد غني پور از عدم توجه كافي به مقوله ادبيات گله كرد و گفت: ما در ادبيات داستاني واقعاً عقب هستيم، كه اين عقب ماندگي به دليل بي توجهي به ادبيات داستاني در گذشته است. در هر رشته اي مسابقات باعث آمادگي خواهد شد و در ادبيات هم همين طور است. وقتي نويسنده كتابي مي نويسد، انتظار دارد كه جامعه نسبت به آن واكنش نشان دهد. او چشم به راه اين است كه حاصل كار خود را ببيند. پايان سخنان فردي، خطاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود كه با افزايش فعاليت هاي خود در اين حوزه، ادبيات ايران را به جهان بشناساند.
ششمين دوره كتاب سال شهيد غني پور در 4 بخش ادبيات داستاني بزرگ سال با موضوع آزاد، دفاع مقدس، زندگي نامه داستاني و نوجوان به بررسي آثار منتشر شده در سال 1384 پرداخت و از برگزيدگان خود به شرح زير تقدير كرد:
در بخش ادبيات داستاني بزرگسال با موضوع آزاد، اندكي سايه نوشته احمد بيگدلي- برگزيده جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران - انتخاب  شد و گل انارها را باد مي برد نوشته هادي حكيميان و بار باران نوشته سعيد تشكري تقدير شدند. در زمينه ادبيات داستاني بزرگسال با موضوع دفاع مقدس، شطرنج با ماشين قيامت نوشته حبيب احمدزاده، برگزيده و از كتاب سه دختر گل فروش مجيد قيصري تقدير شد. اما در ادبيات داستاني بخش بزرگسال با موضوع زندگينامه داستاني، شراره هاي آفتاب نوشته  جليل امجدي اثر برگزيده معرفي شد.
داوري ادبيات داستاني بزرگسال با موضوع دفاع مقدس، آزاد و زندگينامه داستاني را مصطفي فعله گري، زهره يزدان پناه قره تپه و محمدكاظم مزيناني بر عهده داشتند. همچنين در ادبيات داستاني بخش نوجوان با داوري: سيدعلي كاشفي، مهدي كاموس و خسرو باباخاني، پاييز در قطار نوشته محمدكاظم مزيناني، اول و مرادو نوشته محمدعلي آزادي خواه دوم شد. كاش يكي قصه اش را مي گفت نوشته شكوه قاسم نيا و خانم كوچيك نوشته سهيلا علوي زاده تقدير شدند و از محمدرضا يوسفي نيز به خاطر تلاش و انتشار چندين اثر در سال 84 تجليل شد.بخشي از اين مراسم نيز به تقدير از مرحوم حجت الاسلام محمد محمدي اشتهاري به پاس يك عمر مجاهدت علمي و فرهنگي و تأليف ده ها عنوان كتاب پژوهشي و داستاني اختصاص داشت.

كتاب تاريخ
010770.jpg
در معرفت همامي آن امام
- اصحاب امام علي (2 جلد)
- سيداصغر ناظم زاد قمي
- بوستان كتاب قم
- 1385، 1000 نسخه
باورش سخت است، اين كه بداني
شمرابن ذي الجوشن همو كه در زيارت عاشورا  لعن شده است و سابقه آن جنايات را دارد در اوج جواني و شمشيرزني در صفين در ركاب و سپاه حضرت امير(ع) بوده باشد. اما اگر خوشمان هم نيايد، تاريخ را نمي شود انكار كرد؛ تاريخي كه در همان جنگ مالك اشتر را هم دارد و چه بازيها دارد اين تاريخ...
اهل تحقيق با كتاب گرانسنگ اسدالغابه ابن كثير كه شرح احوال صحابي پيامبر است آشنا هستند و شايد اكنون با شنيدن اين كه كتابي با عنوان اصحاب امام علي(ع) و عنوان فرعي، شرح زندگي 1110 صحابي اميرالمؤمنين(ع) لبخندي بر لبانشان بنشيند كه كتابي درخور فراهم شده است.كتاب حاضر از آنجا كه رويكردي تحقيقي دارد همه نوع از ياران امام علي را كه در سه دسته احصاء مي شوند معرفي كرده است. ياران وفادار و اصيل ايشان، كساني كه در نيمه راه بريده و عزلت پيشه كردند و گروه سوم كه در نيمه راه بريده به صف مقابل حضرت پيوستند.كتاب اصحاب امام علي(ع) در 1300 صفحه در دو مجلد به  گونه اي شكيل و آراسته به چاپ رسيده است. منابع رجالي و تاريخي كه مؤلف از آن بهره فراوان برده همچنين ذكر اسامي اي كه گوشه سمت چپ صفحات جهت سهولت در دسترس درج شده از نكات قوت كتاب است.
010764.jpg
بيست و هشت سال اقتدار انگليسي
-حكومت شيخ خزعل بن جابر و سركوب شيخ نشين خوزستان
- دكتر ويليام تئودور سترانك
- ترجمه: صفاءالدين تبرائيان
- مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران
- 1385/ 1250 نسخه
عنوان فرعي كتاب بررسي عملكرد امپرياليسم بريتانيا در جنوب غربي ايران است و خب، با معرفي كه مترجم از شيخ خزعل به عنوان مرد پررمز و راز و پيچيده تاريخ سياسي معاصر ايران دارد، رويكرد محققانه كتاب مشخص مي شود. مترجم همچنين در درآمد خود اضافه مي كند؛ واكاوي پيوندهاي شيخ خزعل با حكومت بريتانيا و دولت ايران از اهميت ويژه اي برخوردار است، چرا كه شيخ در مجموعه سياست استعماري انگليس در جنوب ايران و منطقه خليج فارس بسيار مورد توجه مقامات انگليسي بوده است به طوري كه توانست بيست و هشت سال مقتدرانه بر خوزستان حكومت كند.
كتاب حاضر در 443 صفحه و در هفت فصل با عناوين زير در اختيار علاقه مندان قرار گرفته است: آغاز رابطه ويژه- دوست بريتانيايي ها- نفت، آب و راه آهن- خزعل، خان هاي بختياري و دولت انگليس- جنگ جهاني اول- كشمكش با رضاخان- سقوط شيخ خزعل.

تصحيح و پوزش
در صفحه كتاب روز شنبه، 12 اسفند شماره تلفن اطلاع رساني كتاب به اشتباه درج شده بود كه صحيح آن 66461140 است.

كتاب
اجتماعي
انديشه
سينما
علم
شهرآرا
هنر
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سينما  |  علم  |  كتاب  |  شهرآرا  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |