سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۵
فعاليت هاي شهرداري براي فرهنگ سازي
صدا،صداي شهر
يكي از عمده ترين دغدغه هاي مديران شهري پاسخ دادن به خواسته هاي در حال تغيير شهروندان است كه علاوه بر ايجاد حس مشاركت ، نوعي
مسئوليت پذيري ايجاد مي كند
010776.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
برنامه هاي فرهنگي شهرداري و تعامل آن با ساير كشورها در حقيقت نوعي تبادل اطلاعات براي دستيابي به تجربه هاست
فاطمه نوري
فرهنگ سازي و تبادل فرهنگ با ساير كشورها يكي از چند راهي است كه مديريت شهري براي ارتباط مستمر با پايتخت نشينان و مديران شهري ساير كشورها دنبال كرده است. در اين ميان راديو صداي شهر و برگزاري دوره هاي آموزشي يكي از هزاران اتفاقات نيكي است كه در اين زمينه افتاده است.
صداي شهر مولود همفكري اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري به نمايندگي از مديران شهري و راديو تهران به نمايندگي از رسانه ملي است، صدايي كه ارائه اطلاعات به روز شهري، تحقق حقوق شهروندي و رشد شهروند مداري از اهداف آن است و قرار شده پايگاهي باشد براي ارتقاي مباني شهرنشيني و ارتباط بي وقفه مردم و مسئولان شهر.
عليرضا جدايي، پس از گذشت بيش از صد روز از فعاليت استوديو صداي شهر به منظور تبيين لزوم تأسيس اين استوديو و نقش آن در تحقق اهداف مديريت شهري مي گويد: در يك فرآيند كسب خبر تا انتشار خبر ضمن ايجاد تفاهم، همدلي، هم انديشي و مشاركت با مخاطبان مي كوشد در اجراي موفق تر برنامه ها و فعاليت هاي سازمان خود گام بردارد، بنابراين استفاده از رسانه هاي مختلف را مي توان به گونه اي مقوم و مؤثر در فعاليت هاي ارتباطي يك سازمان دانست و انتخاب راديو تهران و تأسيس استوديو صداي شهر نيز در همين مقوله در خور واكاوي و بررسي است. او انگيزه تقويت سامانه هاي ارتباطي شهرداري را با سياست هاي كلي مديريت شهري در تحقق شهروند مداري، محله محوري و مردم داري متكي دانست و گفت: اين محورها اين نكته الزامي حياتي براي اداره خردمندانه و پويا در يك شهر است. جدايي افزود: از جمله راهكارهاي تحقق اين الزام، اطلاع رساني دقيق، شفاف سازي به هنگام مسايل شهري و پاسخگو ساختن مديران شهري براي جلب اعتماد مردم و به دنبال آن مشاركت  پذير كردن و مسئول ساختن شهروندان است و اين تغيير تنها در شفاف سازي اطلاع رساني و پاسخگو ساختن مسئولين به مدد رسانه محقق خواهد شد، لذا از ديد مديران شهري استفاده از اين امكان رسانه اي ضرورتي اجتناب ناپذير است.
او راديو صداي شهر را تنها به عنوان تابشگر يا انعكاس بخش صداي شهروندان ندانست و گفت: بلكه تمام تلاش روابط عمومي ارتباط مستمر با همه رسانه ها و بهره وري از تمامي امكانات رسانه اي است .
بنابراين نكته اي را كه در خصوص راديو و انتخاب آن به عنوان يك رسانه فراگير مي توان برشمرد آن است كه راديو از زمان پديداري خود كه با تلقي از جهاني همگاني و يكپارچه آغاز شد و عليرغم برداشت هاي تنگ نظرانه و ذهنيت هاي منفي سرنوشت دهكده ها و مناطق شهري را همسان به رخدادهاي اين قرن پر التهاب پيوند زد تاكنون هر روز با زندگي هر فردي در ارتباط بوده است و مشكلات شهري را مبتني بر اصول اخلاقي و استدلالي به تبادل نظر مي گذارد.جدايي يكي از عمده ترين دغدغه هاي مديران شهري را پاسخ دادن فوري به نيازها و خواسته هاي در حال تغيير شهروندان دانست و ادامه داد: اين امر علاوه بر ايجاد حس مشاركت واقعي براي شهروندان، نوعي مسئوليت پذيري در سايه احساس مالكيت در آنها ايجاد مي كند. بحث بحران هاي شهري بهترين مصداق در اين زمينه است.
به گفته او داشتن ابزارهاي كنترل و مديريت بحران در كاهش آثار ناخوشايند آن نقش بسزايي دارد لذا گاه مديران شهري از اين زاويه به دنبال يافتن راه هاي مناسب براي افزايش كارآيي مديريت شهري در زمان وقوع بحران است.از نظر جدايي استوديو صداي شهر متعلق به همه تهراني هاست و ايجاد اين استوديو گامي مؤثر در راستاي تحقق شعار كليدي شهروند مسئول، مدير پاسخگو است، از اين رو امروز در شهرداري هيچ اطلاعاتي وجود ندارد كه بخواهيم آن را در مجموعه خود حفظ كنيم و در اختيار مردم نگذاريم. تلاش مديريت شهري اين است تا مردم نسبت به شهرداري اعتماد پيداكنند چرا كه اين اعتماد باعث ارتقاي منزلت و عزت مجموعه شهروندي و شهرداري خواهد شد. جدايي مي گويد: مردم مالكان و صاحبان اصلي اطلاعاتند و اولين رسالت صداي شهر رساندن اطلاعات به مالكان اصلي آن يعني شهروندان است.
پرداختن به مسائل و مشكلات شهروندان و ايجاد فرصتي براي طرح و پيگيري اين مشكلات دغدغه همگان است كه خوشبختانه با همكاري سازمان صدا و سيما و شهرداري اين امكان ايجاد و راه  اندازي استوديو صداي شهر محقق شد.
يكي از درخواست هاي اصلي شهرداري از راديو تهران ايجاد فضاي نقد منصفانه براي ارتقاي كيفيت خدمات رساني در عرصه هاي مختلف مديريت شهري به شهروندان است.جدايي استوديو صداي شهر را به عنوان بازوي قدرتمند شهرداري در راستاي تحقق مديريت واحد شهري دانست كه نه متعلق به شهرداري است و نه سازمان صدا و سيما، بلكه تعلق به شهرونداني دارد كه با ايجاد اين استوديو عرصه  اي را براي طرح نظرات و بهبود مشكلات شهر و توسعه و ارتقاي كيفيت خدمات يافته اند.
دوره هاي آموزشي شهرداري
برگزاري دوره هاي آموزشي به صورت علمي و كاربردي از سوي شهرداري تهران براي شهرداري هاي ساير كشورها نقطه عطفي در زمينه تبادل اطلاعات بوده كه برگزار شده  است، و يكي از آنها براي شهرداري خارطوم و ديگري براي شهرداري كابل بوده، البته نبايد اين نكته را فراموش كرد كه موارد ديگري نظير تورهاي آموزشي نيز از سوي شهرداري تهران به صورت مستقل براي شهرداران مناطق مختلف بيروت و يا اعضاي شوراي شهر و شهرداري داكار برگزار شده است.عليرضا جدايي،  مديركل روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري تهران، با بيان اين كه در دوره هاي قبلي مديريت هاي شهرداري تهران بيشتر انتقال اطلاعات و تجربيات تهران مدنظر بوده، گفت: از سوي ديگر يكي از اولويت هاي اصلي سفرهاي خارجي كاركنان شهرداري تهران، دوره ها، كارگاه ها و تورهاي آموزشي است كه آموزش هاي اين دوره ها مي تواند در پيش برد اهداف مديريت شهري كمك كند.دوره هاي آموزشي در كشور سوئد، در ارتباط با محيط زيست شهري (مديريت آلودگي هوا)، دوره آموزشي بلاياي طبيعي در نپال، دوره آموزشي تخصصي برنامه ريزي شهري در مالزي، دوره آموزشي آشنايي با سيستم مديريت بحران و مقاوم سازي در ژاپن، كارگاه بين المللي برنامه ريزي شهر سئول در كره جنوبي، دوره آموزشي تخصصي مديريت زلزله در ژاپن، دوره آشنايي با مقاوم سازي بناها و احياي بافت هاي فرسوده شهري در هند از جمله دوره هايي است كه جدايي به آن اشاره مي كند.

زاويه ديد
زن، شهر، رسانه
زن، شهر، رسانه موضوع سومين سمينار علمي مركز تحقيقات و مطالعات رسانه اي روزنامه همشهري است.سمينار بهمن ماه اين مركز با نگاهي موشكافانه و تحليل ابعاد مختلف به جنبه هاي گوناگون كليشه هاي جنسيتي در خصوص زن، شهر و رسانه پرداخت.
زنان بخش عظيمي از كنشگران را در برداشته و در اين گونه فضاها مشغول حركت و تعامل هستند. به باور دكتر صادقي ترس يك پروسه انباشتي است و با مشاركت آنها در فضاهاي شهري مي توان از ترس آنها كاست.
سيد مهدي اعتمادي فرد، كارشناس ارشد مركز مطالعات زنان، تحقيقات انجام شده در زمينه جنسيت و فضاهاي شهري را در اين سمينار ارائه داد و گفت: از مولفه ها و متغيرهاي اصلي كه در بحث از فضاهاي شهري و آسيب هاي اجتماعي مهم به نظر مي رسد، جنسيت است.به نظر او با توجه به زمينه فرهنگي جامعه ايران، هر چه از فضاهاي شهري عمومي به فضاهاي شهري نيمه خصوصي وارد مي شويم، شاهد حضور برجسته تر زنان هستيم. فضاهاي عمومي محل تعامل و حركت تمامي اقشار جامعه در سطح خانوادگي است و نقش هاي جنسيتي در اين فضاها از اشتراك و همپوشاني برخوردار است. فضايي كه در آن زندگي مي كنيم با توجه به بسترهاي فرهنگي جامعه ما بايد حضور جنسيت پررنگ تر شود.
دكتر ناصر كرمي كارشناس توسعه پايدار، با موضوع زن، توسعه پايدار و رسانه با اشاره به منابع محدود زمين براي ايجاد رفاه براي همه ساكنان گفت: با توجه به اينكه در دهه 60 فاصله دهك اول و دوم جامعه، چهل برابر بود، با اين روند بر خلاف پيش بيني هاي موجود، فاصله فقر و غنا 80 برابر شده است. براي رهايي از اين وضعيت مجموعه اي از راه ها و هنجارها، در عرصه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي و... ارائه شده است كه به آن توسعه پايدار مي گويند.او در ادامه گفت: محور دستيابي به توسعه پايدار زنان هستند. در بررسي نقش زنان در شكل گيري توسعه پايدار به دو نكته بايد اشاره كرد؛ اول اينكه در شكل گيري جريان هاي سبز و در كل انگاره سبز گرايي، زنان نقش مهم و مؤثري داشته و دارند. دوم اينكه الگوي مصرف با روند كنوني بايستي تغيير كند. از آنجايي كه زنان مديريت مصرف در خانه را در اختيار دارند، بايستي بدانند تصور منابع تمام نشدني اشتباه محض است.

فرهنگ ترافيك
رانندگي در شب
رانندگي در شب عليرغم تردد كم اتومبيل ها، دشواري ها و مشكلات خاص خود را دارد.درصد عمده اي از تصادفات در شب اتفاق مي افتد. يكي از علت هاي اصلي افزايش سوانح رانندگي شبانه، تاريكي هوا و محدود بودن ديد راننده است. در اين حالت حوزه ديد راننده منحصر به محدوده اي مي شود كه به وسيله چراغ هاي وسيله نقليه روشن شده است.از طرف ديگر استفاده از نور بالا سبب مي شود كه قدرت ديد رانندگاني كه از روبه رو مي آيند به شدت كاهش يافته و در نتيجه قادر به تشخيص مطلوب وضعيت مقابل خود نباشند. پس راننده اي كه با نور بالا حركت مي كند نه تنها به هدف خود كه روشن كردن هر چه بيشتر سطح جاده است، نمي رسد، بلكه باعث تغيير مسير و انحراف رانندگان روبه رو شده و سبب ساز حادثه مي شود.به رانندگان توصيه مي شود براي رانندگي بخصوص در شبها هرگز به نور بالاي اتومبيل هايي كه از روبه رو مي آيند خيره نشويد. بلكه حاشيه سمت راست و يا خط سفيد وسط جاده را نگاه كنند. هنگامي كه در جهت مخالف، خودرويي از فاصله 150 متري به شما نزديك مي شود و يا با فاصله كمتر از 150 متر دنبال خودروهاي ديگر در حركت هستيد،نيز بهتر است از نور پايين استفاده كنيد.

شهرآرا
اجتماعي
انديشه
سينما
علم
كتاب
هنر
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سينما  |  علم  |  كتاب  |  شهرآرا  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |