دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۷ - Mar 12, 2007
تدوين غيرمنتظره به پايان رسيد
016881.jpg
عكس: احمد احمدي
گروه ادب و هنر - تدوين فيلم سينمايي غيرمنتظره به كارگرداني محمدهادي كريمي دراستوديو تك فيلم پارس توسط حسن ايوبي به پايان رسيد. غير منتظره كه اوايل بهمن ماه جلوي دوربين رفت، با فيلم نامه اي از كريمي ، بر اساس داستان چاه بيژن ،روايت خوشبختي هاي كوچك، روياهاي سرخوش، كابوس هاي بيداري و همه آن لحظاتي است كه از ما مي گريزند، اما جاودانه مي مانند. در غير منتظره اصغر رفيعي جم با عنوان تهيه كننده ، مديرفيلمبرداري و طراح صحنه حضور دارد و عبدالله اسكندري به عنوان طراح چهره پردازي و محمد شيوندي نيز به عنوان صدابردار همكاري كرده اند.
هانيه توسلي، شهاب حسيني، سودابه بيضايي، مهرداد ضيايي در اين فيلم بازي مي كنند و دانيال عبادي در نخستين تجربه بازيگري اش مقابل دوربين رفته است.
شهاب حسيني در جشنواره امسال در فيلمي از پوران درخشنده حضور داشت اما هانيه توسلي در اين دوره در فيلمي شركت نكرده بود.

گفت  وگوي همشهري با خبرسازترين هاي
تلويزيون تئاتر و سينما
گروه ادب و هنر- اكبر عبدي، محمدرضا هنرمند و پرويز پرستويي چهره هاي خبرساز امسال سينما، تئاتر و تلويزيون در گفت  وگو با همشهري از اتفاقات ، خاطرات و انتظاراتشان گفتند.
اكبر عبدي در اين گفتگو با تأييد دوباره انتقادات خود از بودجه پايين تئاتر نسبت به سينما و تلويزيون گفت: اگر هنوز هنرمندان درجه يك كشور به تئاتر مي پردازند، به دليل علاقه شان براي ارتباط مستقيم با تماشاچي است و همين مساله آنها را راضي مي كند.عبدي در باره پايان مشكل تئاتر ايران اظهار داشت: اين را بايد مسئولان تئاتر پاسخ دهند اما وضعيت حال حاضر تئاتر بسيار تأسف بار است. من فقط مي توانم مردم را به تئاتر دعوت كنم تا با حضور خود از اين هنر جذاب و زنده حمايت كنند.
محمدرضا هنرمند كارگردان تلويزيون كه اين روزها به خاطر سريال زير تيغ براي بسياري از خوانندگان و بينندگان نامي آشناست دليل انتخاب خود را به عنوان چهره  خبرساز تلويزيون نتيجه زحمات كارگروه زير تيغ مي داند.
هنرمند ،جمع كردن عوامل حرفه اي و صاحب نام را در اين سريال چيز مهم و سختي نمي داند و در عين حال حضور چند جوان بااستعداد و توانا را در زير تيغ موجب شگفتي خود مي داند.
وي ادامه داد: من افتخار مي كنم كه در كشورم اين چنين جوانهايي زندگي مي كنند.
مشروح گفتگوي اكبر عبدي، محمدرضا هنرمند و پرويز پرستويي را در ويژه نامه نوروزي همشهري كه چهارشنبه اين هفته  منتشر مي شود بخوانيد.

كارشناسان از تحريف هاليوود مي گويند
۳۰۰؛ تبليغاتي و بدون مبناي تاريخي
گروه ادب و هنر - پس از نمايش عمومي فيلم 300 در بيش از 3 هزار سينماي آمريكاي شمالي و سينماهاي چند كشور ديگر، موجي از اعتراض ها عليه تحريف آشكار تاريخ در اين فيلم ضدايراني، آغاز شده است.
در 300 كه ماجراي نبرد سپاه ايران را با اسپارت (منطقه اي در يونان) روايت مي كند، لشكر ايران، چيزي در حدود يك ميليون سرباز پابرهنه و جنگجويان اسپارت، تنها 300 تن نشان داده شده اند. خشايارشا (پادشاه ايران، پسر داريوش) چهره اي سياه و مشابه رهبران قبايل آفريقايي دارد و سپاه ايران، بسيار خشن، وحشي و بدوي است.
ميرجلال الدين كزازي، استاد دانشگاه علامه طباطبايي درباره اين اطلاعات تاريخي مي گويد: آن چه در اين فيلم نشان داده شده است، بي هيچ گمان، بي پايه است. نه تنها در اين جنگ كه در هر نبرد ديگري كه در ميانه ايران و يونان درگرفته، همواره در منابع يوناني، با گزافه و دروغ و افسانه بافي درآميخته است چراكه ايران هميشه در آن روزگاران مايه رشك يونانيان بوده است و يكي از راه هايي كه مردم يونان و به ويژه تاريخ نگاران يوناني يافته اند براي اين كه رشك خود را فرونشانند و كين و دشمني خود را با ايرانيان آرام سازند، بر بافتن دروغ هاي شگفت انگيز و خنده آور است. اشاره كزازي كه خود يكي از پژوهشگران تاريخ و ادبيات باستاني است، به هرودت تاريخ نگار است كه مبناي اصلي فيلم 300 بوده است. كزازي درباره شيوه تاريخ نويسي هرودت يوناني مي گويد: نوشته هاي هرودت كه يونانيان او را پدر تاريخ مي دانند، به هيچ روي ارزش تاريخي ندارد، مگر در نماهاي درشت. در نماهاي خرد و ريز، در نوشته هاي او چيزي جز مشتي دروغ و ياوه مواجه نيستيم.
كزازي درباره جزئياتي نظير چهره خشايارشا و نحوه پوشش ايرانيان دوران هخامنشي مي گويد: چهره خشايارشا، چهره اي ناشناخته نيست. آن را مي توانيم در سنگ نگاره هاي ايراني و نقش هايي كه بر سكه ها و ديگر ابزارهاي به جا مانده از آن زمان است ببينيم. شهرياران هخامنشي، كمابيش چهره اي يكسان داشته اند با گيسوي بلند چين در چين از دو سو و ريش بلند و پرشكن كه از ويژگي هاي هخامنشي است. اين استاد دانشگاه، جامه هاي هخامنشي را نيز اين گونه توصيف مي كند: جامه هاي ابريشمي گرانبها كه سراسر تن را مي پوشانده و گاهي شلوارهاي ابريشم چين در چين. اين نكته اي نيست كه پوشيده مانده باشد و بتوان آن را وارونه جلوه داد.
اما يكي ديگر از نكات اغراق آميز در فيلم 300، تعداد بسيار سپاه ايران در مقابل شمار اندك اسپارتي هاست. در نوشته هرودت، تعداد ايراني ها در نبرد اسپارت، 120 هزار و در فيلم 300، يك ميليون تن آمده است. كزازي در اين باره مي گويد: چگونه است كه يونانيان آنچنان از سپاه ايران در بيم و هراس بوده اند كه هر زمان مي خواسته اند از دورترين جاي ياد كنند مي گفتند جايي كه نيزه سپاهي پارسي به آن مي رسد و ايرانيان براي نبرد با 300 يوناني، يك ميليون يا حتي 120 هزار سپاهي گسيل مي كند؟ اگر ايرانيان مردماني آغازينه [بدوي] و بي فرهنگ بوده اند يا 120 هزار ايراني نمي توانسته اند به سادگي 300 يوناني را درهم بشكنند، چگونه اين زبانزد در آنجا مرسوم بوده است؟
كزازي تأكيد مي كند كه نكات مورد اشاره اش از منابع و مآخذ بي دروغ تاريخي است و بيش از آن كه به تاريخ هاي آميخته به تحريف استناد كند، براساس هنجارها و رسم و رسوم جامعه يونان و منابع كاملا دقيق تاريخي، سخن گفته است.
و اما ديگران
اما در خارج از ايران نيز، هزاران تن از ايرانيان مقيم كشورهاي مختلف، با امضاي يك دادخواست اينترنتي، خواستار بايكوت فيلم پر از تحريف 300 شده اند. تا روز گذشته، 4500 نفر با امضاي اين دادخواست كه خطاب به مديران استوديوي سازنده فيلم (برادران وارنر) نوشته شده است، 300 را فيلمي فانتزي و تخيلي دانسته و با اشاره به تحريف هاي آشكار و فاحش تاريخي آن، خواستار توقيف آن شده اند. اين دادخواست با نشاني اينترنتي www.petitiononline.com/BTM3/petition در دسترس همه كاربران اينترنتي قرار دارد.علاوه بر اين، حتي تعدادي رسانه هاي آمريكايي نيز، 300 را با صفاتي چون اغراق آميز ، مشمئزكننده و احمقانه توصيف كرده اند. روزنامه نيويورك تايمز در اين  باره مي نويسد: فيلم 300 به اندازه فيلم آپوكاليپتو ساخته مل گيبسون يا حتي بيشتر از آن خشن، تاريك و وحشيانه و دوبرابر اين فيلم، احمقانه است.
در عين حال، ناصر شفق، تهيه كننده سينما، ساخت فيلم 300 را ناشي از جريان فيلم سازي جشنواره اي و سياه نمايي هاي برخي كارگردانان داخلي دانسته است. جواد شمقدري، مشاور هنري رئيس جمهور نيز در واكنش به ساخت اين فيلم مي گويد: آمريكا بخشي از تعارض و جنگ  رواني با ايران را به بخش فرهنگي منتقل كرده و ساخت فيلم هايي مانند 300 و اسكندر هم در همين راستاست.

اخبار كوتاه
ساماندهي آثار موزه امام علي: مجموعه آثار موزه هنرهاي ديني امام علي ع عكسبرداري، بررسي، ارزشگذاري و به شناسنامه كامپيوتري مجهز شد. از بين 2300 اثر ثبت شده، 600 اثر داراي مؤلفه هاي موزه اي نبود.
دومين نشست تحليل هنر در انقلاب:ميزگرد بررسي و تحليل هنر انقلاب، همزمان با برپايي نمايشگاه هنر به روايت بيداري شامل آثار هنري انقلاب اسلامي و 8 انقلاب معاصر جهان با حضور كارشناسان امروز در مؤسسه فرهنگي صبا برگزار مي شود.
اجراي تئاتر مشترك ايران و هلند: پروژه مشترك تئاتر ايران و هلند با كارگرداني فرهاد فروتنيان در جشنواره دهم تئاتر دانشگاهي ايران به روي صحنه مي رود.
جشنواره فيلم قبرس: دومين دوره جشنواره بين المللي فيلم قبرس از 15 تا 22 فروردين ماه (12 تا 19 آوريل) به مدت يك هفته با حضور سينماگراني چون مورگان فريمن برگزار مي شود.
جايزه براي سي ان ان: كريس كرامر مدير شبكه بين المللي CNN جايزه ويژه اتحاديه راديو و تلويزيون آمريكاي شمالي (NABA) را دريافت كرد. او 40 سال در شبكه هاي BBC و CNN فعاليت كرده است.
رئيسيان در هند: فيلم هاي عليرضا رئيسيان در بخش جنبي فيلم مامي هند در بمبئي مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد. فيلم هاي ريحانه، ايستگاه متروك و فيلم هاي ديگري ازجمله هاوانا در اين جشنواره به نمايش درمي آيند. رئيسيان داور اين جشنواره است.
بازگشت عبدالله باكيده: فيلمبرداري فيلم بازگشت به كارگرداني عبدالله باكيده در اهواز آغاز شد. داستان اين فيلم در حدود سال هاي 66 و 67 در جبهه هاي جنگ تحميلي مي گذرد. بچه هاي هور چندي پيش از شبكه تهران با كارگرداني باكيده پخش شد.
مايكل مور فيلم مي شود: فيلمي مستند درباره مايكل مور به كارگرداني ريك كاين و دبي ملنيك در جشنواره فيلم تورنتو به نمايش درآمد.

فيلم هاي ليرلني دربوسني
خيلي دور،خيلي نزديك ،ماهمه خوبيم،باغ هاي كندلوس وبيدمجنون درجشواره۴روزه فيلم بوسني وهرزه گوين به نمايش در مي آيد

كوتاه
شهرداري و مجلس نيز وارد ميدان شدند
دوپارگي نمايشگاه، ترافيك را بيشتر مي كند

گروه ادب و هنر - پس از موضع گيري حسن بيادي، نايب رئيس شوراي شهر تهران درباره دوپارگي نمايشگاه كتاب امسال، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران نيز روز گذشته در اين باره سخن گفت تا شهرداري نيز در كنار شوراي شهر و در مقابل وزارت ارشاد قرار گيرد.
قاليباف روز گذشته در گفت وگو با مهر درباره تأثير دوپارگي نمايشگاه بر ترافيك تهران گفت:  دوپارگي نمايشگاه باعث گسترش ترافيك به دو نقطه تهران مي شود كه اين دو نقطه به علت نزديكي، سبب افزايش شعاع ترافيكي نمايشگاه كتاب خواهدشد.
شهردار تهران با تأكيد بر اينكه راه حل مشكل ترافيك نمايشگاه كتاب، دوپاره كردن آن نيست، افزود: گسترش حمل ونقل عمومي در اين منطقه و ايجاد كريدورهاي حمل ونقل كه پيش از اين توسط شهرداري همزمان با نمايشگاه كتاب ايجاد مي شد، راه حل مشكل ترافيك نمايشگاه است.
قاليباف با تأييد سخنان بيادي كه روز گذشته در روزنامه همشهري نيز درج شده بود، گفت: در سال هاي گذشته با همكاري شهرداري و شوراي شهر تهران، نمايشگاه كتاب با كمترين مشكل برگزار شده است.
قاليباف درباره موضع شهرداري درباره نحوه برگزاري نمايشگاه نيز اظهار داشت: شهرداري تهران به عنوان متولي ترافيك پايتخت معتقد است، برگزاري نمايشگاه كتاب در نمايشگاه بين المللي تهران به علت كمتر بودن بار ترافيكي آن مناسب تر است.
اما كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز روز گذشته وارد ميدان مسأله نمايشگاه شد. پرويز سروري، عضو كميسيون فرهنگي مجلس ديروز در گفت وگو با فارس، گفت: در جلسه اي كه با ناشران و مديران ارشاد داشتيم، توافق شد كه طي بازديدي از محل مصلا و ارزيابي موقعيت شهري آن، درباره اين كار تصميم گيري شود.
سروري كه به نظر مي رسيد چندان به اظهارنظرهاي صريح درباره نحوه برگزاري نمايشگاه علاقه مند نيست، با بيان ديدگاه هاي مختلفي كه در اين باره مطرح است، نظر نهايي كميسيون فرهنگي مجلس را به بازديد از مصلا منوط كرد و افزود: هم وزارت ارشاد نقاط مثبت و منفي را در اين خصوص مطرح كرده و هم اتحاديه ناشران و كتاب فروشان در اين باره موضع گرفته اند، اما كميسيون فرهنگي نظر خود را درباره برگزاري نمايشگاه كتاب در دو نقطه از تهران، بعد از بازديد نهايي از محل مصلا و انجام كارهاي كارشناسي اعلام مي كند.
016878.jpg
شايگان درگذشت
ايسنا: خسرو شايگان از پيشكسوتان دوبله درگذشت. خسرو شايگان به علت بيماري سرطان مدتي در بستر بيماري بود. وي متولد 1317، تهران بود و در رشته ادبيات فارسي كارشناسي داشت و كار حرفه اي دوبله را از سال 1336 آغاز كرد. مديريت دوبلاژ او از 1341 آغاز شد و رئيس هيات مديره انجمن گويندگان از 1358تا 1372 بود.
بازي در تئاتر از 1334، بازي در سينما۱۳۴۷( گناه مادر) از فعاليت هاي ديگر وي بوده است. فيلم هاي: بيليارد باز( مايرون مك كورمك)، كازابلانكا(پل هنريد)، بدنام( لويي كلهرن)، هفت دلاور(چارلزبرانسون)، قصريخ(رابرت برايان). سريال: گرگها( ميرشب)، سالهاي دور از خانه( پسراوشين). مديردوبلاژ سري فيلمهاي دي دي و يك قتل كوچك از جمله فعاليت هاي او در عرصه دوبله است.
اين پيشكسوت صداپيشگي از سال 1336 و هنگامي كه كلاس ششم دبيرستان بوده، وارد كار دوبله شد در آن هنگام تعداد كل دوبلورها 34 تن بودند. شايگان چندي گفته بود كه نصرت الله حميدي كه با او در تئاتر فردوسي كار مي كرد به شايگان پيشنهاد داد كه وارد كار دوبله شود. او جاي هنرپيشه هايي چون رابرت استفس زياد صحبت كرده و همه  فيلم هاي كوجك را صداپيشگي كرده است. شايگان در آخرين مصاحبه اش با بيان اين كه نقش هاي زيادي وجود داشته كه به صداپيشگي آن ها علاقمند بوده، گفته بود: يكي از نقش هايي را كه اصلا فكر نمي كردم، به من پيشنهاد بشود، نقشي در عصر يخبندان بود. اين فيلم دو هنرپيشه داشت پس از اين كه آن را ديدم، سعيد شرافت به عنوان مدير دوبلاژ متني را به دست من داد و از من خواست همان نقش را بگويم.

نمايشگاه بزرگ پيامبر اعظم تا 24 اسفند داير است
ايسنا: نمايشگاه بزرگ پيامبر اعظم ص تا 24 اسفندماه جاري در محل مركز آفرينش هاي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوان پذيراي بازديدكنندگان است. اين نمايشگاه كه به گفته برگزاركنندگانش، به نوعي ارايه  گزارشي از سال پيامبر اعظم است، روز پنج شنبه 17 اسفندماه گشايش يافت.
در بخش هنري اين نمايشگاه، آثاري از هنرمندان خطاط و نقاش به معرض نمايش گذاشته شده اند. همين طور در غرفه  مركز موسيقي صدا و سيما با نام ترحم رحمت ضمن عرضه  سمفوني پيامبر اعظم ،  آثار رسيده به بخش نهايي داوري جشنواره  موسيقي ترنم رحمت عرضه شده اند.
از بخش هاي دورافتاده، اما پربنيه نمايشگاه هم بخش آثار هنري شامل تابلو هاي خوشنويسي، خط - نقاشي و گرافيك است.
غرفه  شهرداري تهران بزرگ ترين نقاشي جهان را در امتداد خيابان حجاب به نمايش گذشته است. همچنين شاخص هاي نظام نبوي در كلام نوروزي مقام معظم رهبري بر روي تابلوهايي ارايه شده اند.

سمفوني شهيد، برخاسته از موسيقي ايراني
فارس: شاهين فرهت گفت: سمفوني شهيد احساس من است و آن را در سرزمين خودم با الهام از موسيقي ايران ساختم.
در نشست مطبوعاتي كه ديروز با حضور شاهين فرهت آهنگساز و رضا مهدوي رئيس مركز موسيقي حوزه هنري برگزار شد، فرهت با بيان اين مطلب در خصوص سمفوني شهيد گفت:من در دوران جنگ زندگي عادي خودم را كردم در حالي كه جوانان زيادي كه  آرزوهاي فراوان براي زندگي آينده شان داشتند به جنگ پرداختند و شهيد شدند. چنين رشادت هايي را من در اين سمفوني با فرم سونات نشان دادم چرا كه فرم سونات يعني شروع زندگي،آرزوها و گسترش زحمتي است كه براي آرزوهايمان مي كشيم.
وي با بيان اينكه ساخت اين سمفوني كوچك ترين كاري بود كه مي توانستم براي شهدا انجام دهم، اظهار داشت: چنين كارهايي در اين ژانر در كشور ما بسيار جوان است اما در عين حال جوانان علاقه زيادي به اين قبيل آثار نشان مي دهند.
اين آهنگساز با اشاره به اينكه سمفوني شهيد از 4 قسمت تشكيل شده، گفت: قسمت اول اين سمفوني درام مبارزات، بخش دوم غمگين و قسمت سوم احساس خودم درباره شهداي عزيز است و در بخش آخر نيز نشان مي دهم كه اينها زنده هستند و بدون اينكه كوچك ترين منتي سر ما بگذارند با ايثارشان از ميان ما رفتند.
رئيس مركز موسيقي حوزه هنري هم گفت: امسال سال شكوفايي حوزه هنري بود به طوري كه توانستيم 22 ساعت آثار موسيقي فاخر توليد كنيم. مهدوي ادامه داد:امسال به خاطر نام مقدس پيامبر و شرايطي كه فراهم شد، سال پربركتي بود. ما ابتداي سال قول 15 ساعت توليد آثار موسيقي را داده بوديم اما 22 ساعت آثار فاخر توليد كرديم و اين كارها علي رغم بودجه كم و با صرفه جويي هاي بسيار صورت گرفت.
وي افزود: طي 27 سال گذشته اين چنين مسئولان فرهنگي بويژه رياست سازمان تبليغات اسلامي با حوزه هنري با هم تعامل نداشتند و اگر كمك اين بزرگواران و مسئولان هنري نبود،نمي توانستيم اين تعداد آثار توليد كنيم.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |